Clicky

zaterdag 6 juli 2024 - 11:46 uur
Home Blog Pagina 193

Geen aanwijzing voor omkoping of poging daartoe door Khalid Kasem

Khalid Kasem

AMSTERDAM -De deken van de Amsterdamse Orde van Advocaten zegt geen aanwijzingen te kunnen vinden voor omkoping van selectiefunctionarissen of pogingen daartoe door voormalig advocaat Khalid Kasem. Wel krijgt hij een formele waarschuwing omdat hij in één geval ongepaste uitlatingen tegen een cliënt deed om een factuur betaald te krijgen.

Kasem werd in verschillende artikelen in het AD in verband gebracht met omkoping. De krant zou opnames hebben uit 2019 waarin hij bijvoorbeeld tegen Peter R. de Vries, met wie hij destijds in Amsterdam een advocatenkantoor had, zou bevestigen dat hij een medewerker van de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) had omgekocht om een cliënt eerder vrij te krijgen. Kasem ontkende deze beschuldiging direct.

Over de opnames schrijft de toezichthouder dat de dingen die worden gezegd “niet telkens letterlijk opgevat moeten worden, maar moeten worden geplaatst in een bredere context. Een deelnemer aan een gesprek die niet weet dat een opname wordt gemaakt zal in het algemeen minder zorgvuldig, en soms zelfs ronduit inadequaat, formuleren en zal zich ook minder bekommeren om de indruk die zijn woorden wellicht achterlaten bij de gesprekspartners”.

De deken van de Amsterdamse orde van Advocaten meldt dat dat niet wegneemt dat hij juist de delen uit die gesprekken die vragen opriepen, heeft onderzocht. De bevinding hieruit is dat “de beweerde omkoping” niet heeft plaatsgevonden. “Dat wordt niet alleen door alle betrokkenen gesteld, maar is ook erg onwaarschijnlijk en weinig zinvol gezien de achterliggende structuren en processen van Dienst Justitiële Inrichtingen. De stukken bevestigen dat de processen correct zijn gevolgd.”

Door de gebeurtenissen legde Kasem zijn werk als presentator van het BNNVARA-programma Khalid & Sophie neer. Een woordvoerder van BNNVARA zegt op dit moment nog niet op het onderzoek te reageren, maar hoopt dit in de loop van de middag wel te doen.

Transavia neemt tweede Airbus A321neo in ontvangst

SCHIPHOL – Transavia heeft de tweede Airbus A321neo in ontvangst genomen als onderdeel van de omvangrijke vlootvernieuwing. Het nieuwe toestel landt donderdag 28 maart op Schiphol. De luchtvaartmaatschappij vervangt komende jaren de volledige Boeing-vloot. Daarmee wordt toegewerkt naar een schonere, stillere en zuinigere luchtvaart.

De vernieuwing van de vloot draagt bij aan de doelstellingen uit het Akkoord Duurzame Luchtvaart. De nieuwe toestellen zorgen onder meer voor minder geluid voor omwonenden van luchthavens. De Airbus A320-familie, inclusief gekozen motor, verkleint de zogeheten noise footprint tot 50 procent; een duidelijk verschil van geluidsbeleving bij zowel take-off als de nadering. Verder zorgen de nieuwe Airbussen voor meer dan 15 procent reductie van CO2-uitstoot ten opzichte van de vorige generatie vliegtuigen.

Pieter Wensveen, CFO Transavia, kreeg het nieuwe vliegtuig bij Airbus in Hamburg officieel overgedragen. “De luchtvaartsector staat voor een enorme opgave om schoner, stiller en zuiniger te vliegen. Daar investeren we miljarden in. De nieuwe toestellen zijn significant stiller. De komende zeven jaar wordt de hele vloot vernieuwd. Maar dat kan alleen als er ook perspectief blijft voor de luchtvaart. Voor deze zomer hebben wij al zes Airbussen in de vloot zitten. Deze zomer wordt al een vijfde van de nachtvluchten van Transavia door de nieuwe stillere Airbus uitgevoerd. Eind dit jaar hebben we er acht en volgend jaar is meer dan de helft van al onze vloot op Schiphol vernieuwd en dus meer dan 50 procent stiller. Dat is ook ruim beter dan de norm vanuit de overheid.”

Passagiers 

De komst van de nieuwe vliegtuigen brengt passagiers meer comfort. In de cabine is plaats voor maximaal 232 reizigers waar dat er in de huidige Boeing 737-800 nog 189 zijn. De bredere cabine geeft een gevoel van extra ruimte, waarbij de grotere bagagebakken met verbeterde toegang ervoor zorgen dat handbagage gemakkelijker is op te bergen. Alle stoelen beschikken verder over USB C-poortjes om mobiele apparatuur op te laden.

Eind 2021 plaatste Air France-KLM een order voor 100 vliegtuigen uit de Airbus A320neo-familie – met de optie om nog eens 60 vliegtuigen aan te schaffen. Deze bestelling is bedoeld om de vloot van Transavia Nederland, Transavia Frankrijk en KLM te vernieuwen en uit te breiden. De order omvat zowel Airbus A320neo als Airbus A321neo vliegtuigen.

Pegida-voorman Wagensveld opgepakt na op de grond slepen koran

Edwin Wagensveld

ARNHEM – Pegida-voorman Edwin Wagensveld is opgepakt in de rechtbank in Arnhem nadat hij, voordat hij naar binnen ging, een koran aan een hondenriem over de grond had gesleept. Hij overtrad hiermee het noodbevel dat hem eerder werd opgelegd, meldt de politie.

Hij mocht woensdag naar Arnhem komen omdat de rechtbank dan zijn bezwaar behandelt tegen het gebiedsverbod dat burgemeester Ahmed Marcouch hem oplegde. Hij mocht geen andere handelingen uitvoeren. Met het op de grond slepen van de koran verbrak hij de regels.

Ook veel gewonden na dodelijke buscrash bij Leipzig

buscrash bij Leipzig

LEIPZIG – De Duitse autoriteiten hebben na de dodelijke buscrash bij Leipzig meer bekendgemaakt over het aantal slachtoffers. Er vielen naast vijf doden ook zo’n twintig gewonden, zegt de politie.

De bus van vervoerder FlixBus raakte woensdag van de weg op de A9 en kantelde. Over de identiteit van de overleden slachtoffers is nog niets bekendgemaakt.

Er zouden 53 passagiers en twee bestuurders in de bus hebben gezeten. Het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken zegt nog geen signalen te hebben ontvangen dat ook Nederlanders meereden.

De bus reed van Berlijn naar Zürich. De hulpdiensten rukten na de crash met groot materieel uit om hulp te verlenen. Op beelden is te zien dat helikopters op het wegdek stonden van de snelweg, die in beide richtingen werd gesloten.

FlixBus reageerde geschokt op het incident. Een woordvoerder liet weten mee te leven met de slachtoffers en de nabestaanden. Het bedrijf zou nauw samenwerken met de autoriteiten om de oorzaak van het incident op te helderen.

Nederland met Brussel in beroep tegen uitspraak coronasteun KLM

DEN HAAG -De Europese Commissie gaat in beroep tegen de uitspraak van een Europese rechter die vorige maand de staatssteun die KLM kreeg tijdens de coronapandemie onrechtmatig verklaarde. Nederland sluit zich aan bij dat beroep, zegt demissionair minister Steven van Weyenberg (Financiën) tijdens een debat over staatsdeelnemingen in de Tweede Kamer.

Het Gerecht van de Europese Unie zette op 7 februari een streep door de goedkeuring die de Europese Commissie had verleend aan de miljardensteun aan KLM. De commissie had volgens de rechtbank beter moeten onderzoeken of de gegeven steun wel echt alleen bij KLM terechtkwam, en niet ook bij het Franse moeder- of zusterbedrijf.

Door de uitspraak is de verleende steun niet langer rechtmatig. Welke gevolgen dat kan hebben, is nog onduidelijk, omdat de steun werd verleend in de vorm van leningen waarvoor de overheid garant stond en die inmiddels weer zijn afbetaald. Van Weyenberg zegt op dit moment niet meer over de zaak te kunnen zeggen.

Voorwaarden

Zowel de minister als veel Kamerleden hebben een nare smaak overgehouden aan de staatssteun aan KLM. Het vorige kabinet stelde daar strenge voorwaarden aan, maar volgens de staatsagent die was aangesteld om daar op toe te zien, heeft het bedrijf zich daar niet aan gehouden. Het kabinet liet nagaan of juridische stappen mogelijk waren, maar kreeg te horen dat de kans van slagen klein was.

Kamerlid Tom van der Lee van GroenLinks-PvdA vindt het kwalijk dat KLM zo ongestraft afspraken niet is nagekomen. Het steekt hem met name dat de luchtvaartmaatschappij niet de belofte is nagekomen om belastingontwijking door piloten tegen te gaan.

Maar Van Weyenberg blijft bij zijn besluit. “Dit ga je niet winnen”, hebben twee onafhankelijke adviseurs hem verteld. “Dan kan ik het voor de bühne toch doen, maar daar worden alleen een paar advocatenkantoren heel blij van”. De minister is het wel met de Kamer eens dat een goede en onafhankelijke evaluatie noodzakelijk is, zodat dit bij toekomstige steunoperaties niet opnieuw fout gaat.

OM niet in cassatie tegen vrijspraak doodslag Carlo Heuvelman

Openbaar Ministerie

DEN HAAG – Het Openbaar Ministerie (OM) gaat niet in cassatie in de zaak 14Eiland. De strafzaak gaat over zinloos en excessief uitgaansgeweld in Mallorca in juli 2021, waarbij de 27-jarige Carlo uit Waddinxveen om het leven kwam.

Bij de uitspraak in hoger beroep op 14 maart 2024 bleek dat het gerechtshof in Leeuwarden het bewijs over de doodslag op Carlo anders heeft gewaardeerd dan het OM. Dat leidde tot vrijspraak voor de doodslag.

Het OM heeft de arresten van het hof in Leeuwarden uitvoerig bestudeerd en concludeert dat er geen mogelijkheden zijn voor cassatie.

Bij een cassatieprocedure kijkt de Hoge Raad of het gerechtshof het recht en de wet juist heeft toegepast en voldoende heeft gemotiveerd waarom tot een bepaalde beslissing is gekomen.

De Hoge Raad kijkt niet naar de inhoud of bewijzen van een strafzaak. In de arresten van het hof ziet het OM geen aanknopingspunten om in cassatie te gaan. Het OM heeft de nabestaanden en slachtoffers hiervan op de hoogte gesteld.

Google verwijderde weer meer advertenties, AI belangrijkste trend

Google

MOUNTAIN VIEW – Google heeft vorig jaar ruim 5,5 miljard advertenties geblokkeerd of verwijderd, zo’n 300 miljoen meer dan het jaar daarvoor. Dat deed het onlinebedrijf omdat deze in strijd waren met zijn richtlijnen. Het ging dan bijvoorbeeld om seksueel getinte advertenties of promotie van gevaarlijke producten. De belangrijkste trend vorig jaar volgens Google, was de impact van kunstmatige intelligentie (AI).

De meeste advertenties, ruim 1 miljard, werden geblokkeerd of verwijderd omdat deze misbruik maakten van Googles netwerk. Het gaat dan bijvoorbeeld om advertenties van kwaadwillenden, die zo computervirussen willen verspreiden. Op de tweede plek staat het inbreuk maken op handelsmerkrechten. Bijvoorbeeld als een merk op een misleidende manier gebruikt wordt in een advertentie. Google verwijderde of blokkeerde meer dan 548 miljoen van dit soort uitingen.

Volgens Google is de strijd tegen misleidende advertenties een “voortdurende inspanning”, waarbij snel gereageerd moet worden. Als voorbeeld noemt het onlinebedrijf de opkomst van zogeheten deepfakes richting het einde van 2023. Dat zijn video’s of afbeeldingen die met behulp van AI zijn gemanipuleerd. Daardoor lijkt het bijvoorbeeld alsof een bekend persoon een product aanprijst, terwijl dit in werkelijkheid niet zo is. Google meldt dat er na het ontdekken van deze vorm van oplichting meteen actie is ondernomen, waarna dergelijke advertenties “op grote schaal” zijn verwijderd.

Aan de andere kant biedt AI ook kansen voor Google. Zo werkt het bedrijf al lange tijd met deze technologie om op grote schaal schadelijke advertenties te detecteren. De opkomst van LLM’s, dat zijn taalmodellen op basis waarvan grote hoeveelheden data beoordeeld kunnen worden, helpt Google om nog beter te handhaven. “Hierdoor zijn onze teams nog behendiger geworden in het aanpakken van opkomende bedreigingen van allerlei aard”, aldus het bedrijf.

Mazelen duiken op in Zuid-Limburg, geen link met uitbraak Brabant

MAASTRICHT – Ook in Zuid-Limburg is een geval van mazelen vastgesteld. Het gaat volgens de regionale GGD om “een autochtone, ongevaccineerde, volwassen persoon”, die milde klachten heeft. De patiënt is waarschijnlijk besmet geraakt tijdens een reis naar Oost-Europa.

Voor zover nu bekend is er geen verband met de uitbraak in en rond Eindhoven, zegt de GGD. In het zuidoosten van Noord-Brabant zijn in de afgelopen weken enkele tientallen besmettingen met mazelen ontdekt. Dit zijn vooral kinderen van gemiddeld 5 jaar oud.

Mensen uit de omgeving van de Limburgse patiënt zijn in kaart gebracht. Zij kunnen zich laten vaccineren, als dat nog niet was gebeurd.

Risico

Mazelen zijn heel besmettelijk. Voor de meeste mensen die mazelen oplopen, verloopt de ziekte relatief mild, maar soms kunnen patiënten ernstige complicaties krijgen, zoals longontsteking of hersenvliesontsteking. In zeldzame gevallen overlijden mensen aan mazelen. Voor de jongste kinderen is het risico groter dan voor volwassenen.

Kinderen in Nederland kunnen worden gevaccineerd tegen mazelen, maar de vaccinatiegraad is in de afgelopen jaren gedaald tot minder dan 90 procent. De Wereldgezondheidsorganisatie zegt dat een bevolking goed beschermd is wanneer 95 procent ingeënt is.

Bemanning vrijgelaten van door Iran in beslag genomen olietanker

MANILLA – Iran heeft de Filipijnse bemanningsleden van de olietanker St. Nikolas, die in januari in beslag was genomen, vrijgelaten, melden de Filipijnen. De achttien personen mochten pas naar huis nadat vervangend personeel was geregeld.

De St. Nikolas vervoerde 145.000 ton olie van Irak naar Turkije. De Iraanse marine nam het schip voor de kust van Oman in beslag en bracht het naar Iran. Een Grieks bemanningslid kwam kort daarna al vrij. De Filipijnse bemanning mocht vanaf eind januari in groepjes naar huis. De laatsten keerden vorige week terug naar Manilla.

Iraanse staatsmedia beschreven de inbeslagname als vergelding voor de Amerikaanse “diefstal” van Iraanse olie die dezelfde tanker in 2023 vervoerde, toen nog onder de naam Suez Rajan. De Amerikanen namen de olie in beslag. Het schip zou Iraanse olie naar China brengen, wat in strijd is met Amerikaanse sancties tegen Iran.

Doden en gewonden door ongeval met touringcar op Duitse A9 [+foto’s]

LEIPZIG – Zeker vijf mensen zijn om het leven gekomen door een ongeval met een FlixBus in Duitsland. De bus met tientallen inzittenden raakte op de A9 bij Leipzig van de weg en kantelde, berichten Duitse media.

Het ongeval zou rond 09.45 uur zijn gebeurd. Het voertuig van busvervoerder FlixBus reed naar verluidt van Berlijn naar het Zwitserse Zürich. Er zouden 53 passagiers en twee bestuurders in de bus hebben gezeten.

Sommige inzittenden raakten gewond, maar het exacte aantal is nog onduidelijk. De autoriteiten rukten met groot materieel uit en hebben de weg gesloten. Op foto’s is te zien dat helikopters van de hulpdiensten op de snelweg zijn geland.

Duitse media berichten dat rekening wordt gehouden met tientallen gewonden. Ziekenhuizen in de omgeving zijn gewaarschuwd dat ze slachtoffers kunnen verwachten.

De A9 is een belangrijke autosnelweg tussen Berlijn en München.

Foto’s vindt u hier en hier.

19-jarige in Duitsland doodt ouders en broer, zus zwaargewond

WALDSHUT-TIENGEN – Een 19-jarige man heeft in Duitsland zijn ouders en zijn broer gedood met een steekwapen, meldt de politie. De zus overleefde de steekpartij en is met een helikopter zwaargewond naar een kliniek gebracht. De politie heeft de verdachte opgepakt.

Het voorval speelde zich af in het zuiden van Duitsland, bij de grens met Zwitserland. De ouders, 58 en 61 jaar oud, overleden ter plekke. Reddingsdiensten probeerden de 34-jarige broer nog te reanimeren, maar hij bezweek in het ziekenhuis. De zus verkeert niet in levensgevaar.

Het motief van de man, die zowel de Duitse als de Italiaanse nationaliteit heeft, is nog onduidelijk.

Opnieuw drukker op Nederlandse wegen

files

UTRECHT – Het was in 2023 weer drukker op de Nederlandse snelwegen dan het jaar ervoor. In 2023 steeg het aantal afgelegde kilometers op snelwegen namelijk met 2,9 procent naar bijna 70 miljard kilometer. Ook stonden mensen in 2023 langer in de file dan het jaar ervoor.

Dit en meer staat in de Rapportage Rijkswegennet, die de ontwikkelingen op de weg in 2023 toont ten opzichte van 2022.

Waardoor stonden we zoal in de file?

De belangrijkste file-oorzaken waren in 2023 spitsdrukte (77,8 procent) en ongevallen (11,4 procent). Files als gevolg van werkzaamheden waren er ook: 5,5 procent van de files kwam door oponthoud door het werken aan de weg.

Voor wat betreft files die ontstaan als gevolg van werkzaamheden en gepland onderhoud blijft Rijkswaterstaat echter onder de afgesproken norm van 10 procent.

Hoe lang stonden we stil?

De zwaarte van de files door onderhoud nam in 2023 toe. Dat is de lengte van files maal de duur in minuten. Dit aantal kilometerminuten steeg van ruim 443.000 in 2022 naar ruim 834.000 in 2023.

Door de grote onderhoudsopgave waar Rijkswaterstaat voor staat, verwachten we dat files door werkzaamheden de komende tijd zal toenemen.

Nieuwkomers in de file top 10

De file top-10 is veranderd ten opzichte van 2022. Op nummer 1 staat voor het eerst de A16 Breda – Rotterdam tussen Terbregseplein en Prins Alexander.

In 2023 waren er ook drie nieuwkomers in de top 10:

  • De A27 Gorinchem – Breda tussen industrieterrein Avelingen en Brug over de Merwede en Werkendam;
  • De A27 Breda – Gorinchem tussen Werkendam en Brug over de Merwede en industrieterrein Avelingen;
  • De A10 knooppunt De Nieuwe Meer – knooppunt Amstel tussen Amsterdam-Oud Zuid en Amsterdam-Rivierenbuurt.

De trajecten A2 ‘s-Hertogenbosch – Utrecht tussen Empel en Kerkdriel, de A15 Gorinchem – Rotterdam Maasvlakte bij knooppunt Benelux en de A15 Ridderkerk – Gorinchem tussen Sliedrecht-West en Sliedrecht-Oost komen niet meer voor in de file top-10.

Volvo heeft zijn laatste dieselvoertuig gemaakt

TORSLANDA – Autofabrikant Volvo heeft zijn laatste dieselauto gemaakt. Dat laatste dieselvoertuig, een XC90, werd geproduceerd in de fabriek in het Zweedse Torslanda. Dit exemplaar krijg een plek in een museum van Volvo in Gotenburg.

Volvo wil in 2030 alleen nog elektrische auto’s maken en stopt met het produceren van dieselvoertuigen. Vorig jaar waren volledig elektrische auto’s goed voor 16 procent van alle door Volvo verkochte auto’s. De fabrikant maakt ook benzine-auto’s en hybride modellen, die zowel een brandstofmotor als elektrische aandrijving hebben.

De Zweedse autofabrikant stopt niet helemaal met diesel. Volvo blijft reserveonderdelen leveren voor dieselvoertuigen.

Gezamenlijke afspraken over bestaande en nieuwe bedrijventerreinen in de Achterhoek

ARNHEM – De Achterhoekse gemeenten en de provincie hebben een nieuw Regionaal Programma Werklocaties (RPW) 2024-2028. In dit RPW staan afspraken over het toekomstbestendig maken van bestaande en ontwikkelen van nieuwe bedrijventerreinen. Het nieuwe RPW biedt de Achterhoek voldoende ruimte voor werklocaties om de economische dynamiek vast te houden. Na vaststelling door alle gemeenteraden in de Achterhoek, bood Ben Hiddinga, voorzitter van het Achterhoekse RPW, het RPW namens de Achterhoek aan Gelders gedeputeerde voor economie Helga Witjes aan. Gedeputeerde Staten van provincie Gelderland stelden dit RPW vervolgens vast.

Groei

Het RPW geeft inzicht in de hoeveelheid uit te geven bedrijventerreinen per gemeente in de Achterhoek. De Achterhoekse economie is de afgelopen jaren flink gegroeid. Omdat deze groei naar verwachting doorzet, heeft elke gemeente ontwikkelruimte. Naar verwachting is er tot 2030 aanvullend 179 hectare bedrijventerrein nodig. De vraag naar werklocaties komt van lokale bedrijven, agrifood-bedrijven en met name maakindustrie. Denk bijvoorbeeld aan de industrie waar in de Achterhoek bijna 17% van de werkgelegenheid zich bevind terwijl dat voor heel Gelderland op bijna 11% zit.

Ben Hiddinga: “Met dit RPW is er voor alle gemeenten perspectief. Om de dynamiek en werkgelegenheid te behouden, geven we bestaande terreinen een boost én ontwikkelen nieuwe”.  Helga Witjes: “Ondernemers zorgen voor banen en inkomen en dragen zo bij aan de brede welvaart. Dat vraagt ruimte voor ondernemerschap. Daarom maken we per regio afspraken over waar, wanneer en hoe we zorgen voor aantrekkelijke bedrijventerreinen. Dit nieuwe RPW biedt ondernemers perspectief”.

Afspraken

Uitgangspunt is het gewenste economische profiel van de Achterhoek. Naast het afstemmen van vraag en aanbod hebben regio en provincie afspraken gemaakt over het verduurzamen van bestaande en nieuwe bedrijventerreinen, kansen voor circulaire economie en het slimmer gebruiken van bestaande ruimte op bedrijventerreinen. Ook is vastgelegd onder welke voorwaarden, welke nieuwe bedrijventerreinen worden ontwikkeld en op welke wijze dit regionaal wordt afgestemd. Per gemeente en voor regionale bedrijventerreinen is bepaald hoeveel extra ruimte beschikbaar is in de periode 2023 tot 2030. De beschikbaarheid van fysieke ruimte en de capaciteit op het elektriciteitsnetwerk vormen belangrijke randvoorwaarden.

Toekomstbestendige bedrijventerreinen

Bij zowel het ontwikkelen van nieuwe terreinen en bestaande terreinen is er aandacht voor de kwaliteit, groen, leefbaarheid, klimaatadaptatie en duurzaamheid. Een aantal gemeenten gaat of is al bezig met het toekomstbestendig maken van bedrijventerreinen. Dat gaat om de openbare ruimte, de samenwerking tussen vastgoedeigenaren en ondernemers en initiatieven op het vlak van duurzame energie. Helga Witjes: “Door bestaande terreinen op te knappen, blijven ze niet alleen aantrekkelijke voor bestaande ondernemers maar ook voor nieuwe ondernemers.”

Kabinet wacht met nieuwe vergunning NPO, verlengt de huidige

DEN HAAG – Demissionair staatssecretaris Fleur Gräper (Media) geeft de NPO niet als gebruikelijk een nieuwe vergunning van vijf jaar als de oude afloopt in 2026. In plaats daarvan verlengt ze de vorige concessie met twee jaar, meldt een ingewijde na berichtgeving van RTL Nieuws.

De verlenging maakt het mogelijk voor een toekomstig kabinet – waar PVV, VVD, NSC en BBB nu over onderhandelen – om sneller veranderingen door te voeren bij de publieke omroep.

Een recent gepubliceerd rapport van de commissie onder leiding van oud-CDA-politicus Pieter van Geel sorteert hier al op voor. Een van de aanbevelingen is om het aantal ledenomroepen te verlagen van negen naar zes. Andere omroepen zouden in dat geval als ‘redactieomroepen’ onder die ‘dragende omroepen’ vallen. Een woordvoerder van Gräper zegt dat de staatssecretaris binnenkort een brief naar de Kamer stuurt met een reactie op dit rapport.

Financiering

Ook de formerende partijen hebben zich uitgesproken voor grote veranderingen bij de publieke omroep. De grootste partij PVV vindt dat de financiering van de NPO helemaal moet worden stopgezet, waar de VVD ongeveer 400 miljoen euro wil bezuinigen. NSC wil het aantal televisiezenders terugbrengen van drie naar twee.

Mona Keijzer (BBB) vindt dat Hilversum zich alleen moet toeleggen op onafhankelijk nieuws en culturele programma’s. Bij een debat trok ze eerder de toegevoegde waarde van een publieke muziekzender als Radio 2 in twijfel.

Bij een nieuwe concessie kunnen ook nieuwe zenders toetreden tot het omroepbestel. Dat is niet mogelijk als de bestaande vergunning met twee jaar wordt verlengd.

LAATSTE NIEUWS

Klimaatactivisten demonstreren zaterdag op Malieveld en willen A12 op

DEN HAAG - Klimaatactivisten gaan zaterdag op twee manieren demonstreren in Den Haag. Actiegroep Extinction Rebellion (XR) is wederom van plan de A12 te...
×