Clicky

maandag 18 november 2024 - 18:37 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 192

Opgepakte Groninger kreeg eerder tbs voor doden man Alkmaar

arrestatie

GRONINGEN – De 56-jarige Mark B. die vastzit voor betrokkenheid bij de dood van een 58-jarige vrouw in Groningen kreeg eerder een tbs-maatregel voor het doden van een man in Alkmaar in 1993.

De verdachte zou zijn 60-jarige slachtoffer destijds op “buitengewoon gruwelijke wijze” van het leven hebben beroofd, concludeerde de rechtbank. B. stak hem enkele malen met een broodmes in zijn borst en hals. Daarnaast zou hij hem ook hebben gestoken met een aardappelschilmesje, het hoofd van het slachtoffer op de vloer hebben gebonkt en op zijn borstkas hebben gesprongen.

B. bekende de man in de nacht van 19 op 20 mei 1993 in diens eigen woning te hebben gedood, omdat de man seksuele toenadering zou hebben gezocht op een moment dat B. over zijn huurschuld wilde praten. Hij was enige tijd bij de man in de kost geweest, zonder dat hij een relatie met hem had. Het slachtoffer bood B. aan te blijven slapen. De verdachte zei destijds in de rechtbank in Alkmaar in paniek te zijn geraakt toen het slachtoffer hem in de slaapkamer naakt omarmde.

Volgens de psychiatrische rapportage was B. tijdens het misdrijf verminderd toerekeningsvatbaar en leed hij aan een ernstige persoonlijkheidsstoornis. De kans op herhaling van een dergelijke geweldsexplosie zou aanzienlijk zijn. De officier van justitie eiste in november 1993 een gevangenisstraf van vijf jaar en tbs met dwangverpleging voor doodslag. De rechtbank matigde de celstraf naar vier jaar, met het oog op de jonge leeftijd van de toen 26-jarige man.

Dinsdagavond deelde de politie de identiteitsgegevens van Mark B. op de website en socialemediakanalen na de vondst van het lichaam van de 58-jarige vrouw in een woning aan het Linnaeusplein in Groningen. B. was een bekende van het slachtoffer.

De politie zocht in de omgeving van het Drentse Vries naar de man met speurhonden en helikopters. Daar werd B. gevonden. De verdachte zit vast en mag op dit moment alleen contact hebben met zijn advocaat.

Eindhoven Airport schakelt over op HVO100 hernieuwbare diesel

EINDHOVEN – Eindhoven Airport gaat per 15 augustus stoppen met het gebruik van fossiele diesel als brandstof voor de diesel-aangedreven platformapparaten en -voertuigen. De luchthaven schakelt volledig over op het gebruik van HVO100, geproduceerd door Neste onder de merknaam Neste MY Renewable Diesel en geleverd door OK Oliecentrale.

HVO100 is een hernieuwbare brandstof die de uitstoot van broeikasgassen bij verbrandingsprocessen aanzienlijk vermindert. Ten opzichte van fossiele diesel zorgt HVO100 voor tot wel 90% minder CO2e uitstoot, tot 33% minder fijne deeltjes en tot 9% minder stikstofoxiden.

Neste MY’s HVO100 wordt enkel geproduceerd uit hernieuwbare organische grondstoffen, waarvan de leveranciers aan strenge duurzaamheidscriteria voldoen.

De overgang naar HVO100 is een tussenstap van Eindhoven Airport in de verduurzaming van de grondgebonden apparatuur en de platformvoertuigen. In 2030 zijn deze categorieën volledig geëlektrificeerd.

Beschikbaarheid van de elektrisch-aangedreven alternatieven en de benodigde elektriciteit bepalen het tempo waarin de luchthaven met haar operationele partners kan overschakelen. Tot die tijd zullen de resterende diesel-aangedreven apparaten en voertuigen gebruik maken van HVO100 om de impact op het klimaat te verminderen en de luchtkwaliteit te verbeteren.

Hoe zit het met aansprakelijkheid bij een ongeval met een vrachtwagen?

Foto: Pixabay

Het kan je zomaar overkomen, je bent op de weg aan het rijden met je auto of met de fiets, maar de grote reusachtige vrachtwagen heeft jou net over het hoofd gezien. Hierdoor ontstaat een botsing en je bent aangereden. Aangereden worden  met een vrachtwagen is niet alleen heel eng, maar je houdt er ook zeker veel schade aan over. Een vrachtwagen is namelijk een groot voertuig met veel kracht. Hieronder lees je precies hoe het precies zit met de aansprakelijkheid als je betrokken raakt bij een ongeval met een vrachtwagen.

1. Risico op een ongeval

Wanneer je in de buurt van een vrachtwagen rijdt, fietst of loopt, dan is het altijd verstandig om goed op te letten. Een risico op een ongeval is natuurlijk altijd aanwezig en daarom is het goed om een paar dingen helder te hebben. Zo kan het zijn dat je wordt aangereden door vrachtwagen, terwijl je niks bijzonders deed. Ook kan het zijn dat je in de dode hoek van de vrachtwagen hebt gezeten, het is dan van belang om dit natuurlijk te voorkomen. Een vrachtwagen heeft namelijk een grote dode hoek, alles in die hoek kan hij niet zien.

Zorg daarom dat je altijd contact maakt zodat hij je heeft gezien. Een vrachtwagenchauffeur kan ook minder snel remmen dan een personenauto. Als bestuurder moet je hier ook rekening mee houden, zorg dat je vroegtijdig remt en niet roekeloos gaat rijden. Zo is het risico minder groot. Toch kan het gebeuren dat je in een ongeluk terechtkomt, wat nu?

2. Aansprakelijkheid bij een ongeval met een vrachtwagen

Bij een ongeluk wordt er altijd gekeken wie de schuldige is en wie het ongeval heeft veroorzaakt. Diegene noemen we aansprakelijk, hij of zij is verantwoordelijk voor het letsel en de schade die het ongeval heeft veroorzaakt.

Bij een vrachtwagen ongeval is dit echter anders. Ben je onder de vijftien jaar, dan is de vrachtwagen sowieso aansprakelijk. Natuurlijk is de vrachtwagen niet aansprakelijk als de vijftienjarige zelf de fout maakt en het ongeluk veroorzaakt. Dit moet echter wel bewezen kunnen worden. Mocht je ouder zijn dan vijftien dan is de vrachtwagenchauffeur voor vijftig procent aansprakelijk. Als je zelf wel roekeloos hebt gereden en daardoor het ongeluk hebt veroorzaakt, dan kun je altijd nog aansprakelijk worden gesteld. Het is dus over het algemeen zo dat de vrachtwagen altijd aansprakelijk is, tenzij anders kan worden bewezen.

3. Schade van een vrachtwagen

Mocht er veel schade zijn na een ongeval met een vrachtwagen, dan is het natuurlijk van belang dat je hulp krijgt om hiermee om te kunnen gaan. De impact van een vrachtwagen is namelijk een stuk groter dan de impact van een personenauto. Het is daarom van belang dat je gebruik kunt gaan maken van een schadevergoeding. Er zijn echter wel een aantal factoren waar je rekening mee moet houden. Toch is het wel prettig als je een tegemoetkoming krijgt, vooral als je blijvend letsel aan het ongeval hebt overgehouden. Bij een letselschadevergoeding is het wel goed om te kijken of je hier recht op hebt.

Het is dus slim om hiervoor een specialist in te schakelen die je een handje kan helpen bij dit soort zaken. Kijk via Smart Letselschade wat jij terug kunt krijgen, zodat je op een goede manier wordt geholpen en dat je je geen zorgen hoeft te maken over geld. Ook is het gemakkelijk aangezien je op die manier zeker weet dat het via de juiste weg wordt geregeld. Het is natuurlijk niet te hopen dat jij of een van je kinderen slachtoffer wordt van een ongeval met een vrachtwagen. Toch kun je dit niet uit de weg gaan en is het prettig als je op een juiste manier wordt geholpen in deze moeilijke tijd.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

TUI boekt recordomzet dankzij grote vraag naar zomervakanties

HANNOVER – TUI heeft een goed kwartaal achter de rug. Het grootste reisconcern ter wereld profiteerde van de sterke vraag naar vakanties, citytrips en cruises voor de zomermaanden.

Die leidde tot een omzet van 5,8 miljard euro, een stijging van bijna 10 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Niet eerder waren de opbrengsten in het derde kwartaal van het gebroken boekjaar zo hoog.

Daarvan bleef een winst over van 232 miljoen euro. Dat is het resultaat voor aftrek van belastingen en rente, wat 37 procent meer is dan een jaar eerder. In totaal reisden 5,8 miljoen mensen via een reisorganisatie van het Duitse bedrijf. Volgens TUI zijn reizen naar Spanje, Griekenland en Turkije het populairst deze zomer.

TUI merkt dat de boekingen voor de zomer de afgelopen weken “in een stroomversnelling” zijn geraakt. Tot nu toe is 88 procent van het zomeraanbod verkocht, wat neerkomt op 13,3 miljoen boekingen. Vorig jaar rond deze tijd lag dat percentage op 87 procent.

FTI

TUI heeft bovendien ingespeeld op het faillissement van de Duitse branchegenoot FTI. Zo is de capaciteit voor reizen richting populaire bestemmingen gedurende de zomermaanden sindsdien uitgebreid. Het aantal boekingen in Duitsland steeg na het bankroet met 10 procent.

Verder spreekt TUI over een “veelbelovende start” voor het winterseizoen. Details daarover publiceert het reisconcern in een handelsupdate op 24 september.

Porsche ziet af van terugkeer in Formule 1

STUTTGART – Porsche ziet af van een terugkeer in de Formule 1. “Die plannen zijn van tafel. De Formule 1 is een afgesloten hoofdstuk waar we geen energie meer in steken” zegt autosportbaas Thomas Laudenbach van het Duitse sportwagenmerk op motorsport.com.

Porsche was meer dan dertig jaar geleden voor het laatst actief als motorleverancier in de koningsklasse en toonde de afgelopen jaren interesse vanwege de nieuwe motorregelgeving per 2026. Gesprekken om partner te worden met Red Bull, de renstal van drievoudig wereldkampioen Max Verstappen, liepen twee jaar geleden spaak.

Porsche meldde destijds dat de Formule 1 ondanks de breuk met Red Bull aantrekkingskracht behield, maar van concrete plannen werd niets meer vernomen. Inmiddels is duidelijk dat Porsche geen belangstelling meer heeft en zich richt op de autosportklassen waarin het nu al actief is, zoals de Formule E (elektrische raceauto’s) het WK endurance (langeafstandsracen). “We zijn alleen gefocust op wat we nu doen, en als je ernaar kijkt, hebben we veel verschillende activiteiten: we hebben het druk en zijn ontzettend blij met wat we doen” aldus Laudenbach.

De Duitse autofabrikant Audi doet in 2026 wel zijn intrede in de Formule 1. Het neemt de Zwitserse renstal Sauber volledig over.

Inwerkingtreding Centrale Database Taxivervoer juli 2025

Foto: ILT

DEN HAAG – De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) werkt aan een alternatief voor de Boordcomputer Taxi (BCT) en de bijbehorende BCT-kaarten. Dat doet de inspectie om het toezicht op de naleving van het taxivervoer te verbeteren en efficiënter te maken. Door vertraging in het wetgevingstraject is de inwerkingtreding van de Centrale Database Taxivervoer (CDT) verschoven naar 1 juli 2025.

Met de CDT worden taxivervoergegevens, waaronder persoonsgegevens van de chauffeur, aangeleverd bij een centrale database van de ILT. Overheden moeten vooraf de privacyrisico’s van gegevensverwerking in kaart brengen. Dit gebeurt door het uitvoeren van een Data Protection Impact Assessment (DPIA). De beoordeling van de DPIA voor de CDT gebeurt uiterst zorgvuldig en vergt extra tijd. Aangezien de DPIA een verplicht onderdeel is van het wetgevingstraject, heeft dit direct invloed op het proces rond wetgeving en implementatie. De inwerkingtreding is daarom verschoven naar uiterlijk 1 juli 2025. De internetconsultatie voor de CDT is inmiddels gestart.

De ILT start op 1 augustus 2024 een tweede praktijktoets voor de CDT. Deze toets, uitgevoerd met ICT-dienstverleners en taxiondernemingen, richt zich op het valideren van de definitieve techniek en het testen van de gehele informatieketen. De toets loopt tot eind 2024 en toetst ook of eerdere bevindingen zijn opgelost. De vertraging van de inwerkingtreding heeft geen consequenties voor de tweede praktijktoets.

De ILT houdt toezicht op het taxivervoer met als doel veilig personenvervoer en eerlijke concurrentie te bevorderen, waarbij de nadruk ligt op de naleving van arbeids- en rusttijden. Het programma Realisatie Variant BCT werkt aan het verbeteren van de verkrijging en verwerking van gegevens die momenteel worden geregistreerd door de Boordcomputer Taxi.

De ILT werkt nauw samen met de ICT-dienstverleners en taxibranche aan de CDT. Bij inwerkingtreding van de CDT-regelgeving is het voor taxiondernemers mogelijk om zonder BCT taxivervoergegevens aan de ILT aan te leveren. Hierbij wordt niet een specifieke app of apparaat verplicht gesteld. De frequentie en wijze waarop de gegevens worden aangeleverd is aan voorwaarden gebonden.

Rhenus Group benoemt Gilles Delarue als nieuwe Chief Financial Officer en lid van de Raad van Bestuur

De Raad van Toezicht van de Rhenus Group heeft Gilles Delarue benoemd als nieuwe Chief Financial Officer (CFO) en lid van de Raad van Bestuur met ingang van 1 september 2024. Delarue, momenteel Head of Group Shareholdings International en Group Compliance Officer, heeft uitgebreide leiderschapservaring binnen de Rhenus Group. Hij volgt Egbert Bernsmeister op, die naar zusterbedrijf SARIA verhuist als Chief Financial Officer onder de RETHMANN Group.

Met meer dan 15 jaar leiderschapservaring bij Rhenus Group, een wereldwijd toonaangevende logistieke dienstverlener, brengt Gilles Delarue een schat aan expertise in zijn nieuwe functie als Chief Financial Officer. Hij heeft ook een uitgebreide managementachtergrond van zijn tijd bij SARIA, waar hij sinds 1998 belangrijke functies bekleedde. Hij volgt Egbert Bernsmeister op, die meer dan 13 jaar als CFO en Raadslid van Bestuur van de Rhenus Group verantwoordelijk was en nu overgaat naar de functie van waarnemend CFO bij SARIA.

Naast zijn nieuwe functie als CFO bij SARIA zal hij zijn ervaring ook in andere belangrijke domeinen van de RETHMANN Group benutten, bijvoorbeeld als toekomstig lid van de Raad van Toezicht van Transdev. De twee leidinggevenden werken nu nauw samen om een naadloze overdracht te garanderen.

“We zijn verheugd om Gilles Delarue, een zeer ervaren leider met meer dan 15 jaar achtergrond binnen de Rhenus Group, te verwelkomen als onze nieuwe CFO en lid van de Raad van Bestuur. Zijn internationale ervaring en diepgaande kennis van het DNA van ons bedrijf, de strategische groeidoelstellingen en de uitdagingen maken van hem de geknipte persoon voor de functie. Tegelijkertijd wil ik namens de hele Rhenus Group onze Chief Financial Officer, Egbert Bernsmeister, bedanken voor zijn belangrijke bijdrage aan de winstgevende groei van Rhenus. Zijn toewijding was een drijvende kracht achter onze transformatie van een op Europa gericht bedrijf tot de wereldwijde logistieke leider die we vandaag de dag zijn”, aldus de heer Marco Schröter, voorzitter van de Raad van Toezicht van de Rhenus Group.

In zijn nieuwe functie zal Gilles Delarue leiding geven aan de financiële divisie van de Rhenus Group, waaronder M&A, Finance, Controlling, Corporate Development, Legal, Compliance en Insurance. Voortbouwend op zijn uitgebreide ervaring in financieel management zal de nieuwe CFO ervoor zorgen dat de Rhenus Group financiële stabiliteit en duurzaamheid handhaaft.

“Al bijna twee decennia ken ik Gilles als een gepassioneerde leider en uitstekend financieel adviseur. Hij zal een uitstekende aanvulling zijn op onze Raad van Bestuur en onze groeistrategie met succes vertalen in consistente financiële plannen”, aldus Tobias Bartz, CEO en voorzitter van de Rhenus Group. “Gilles begrijpt en belichaamt ons Rhenus-DNA en onze waarden, waardoor hij ideaal geschikt is voor zijn nieuwe rol als CFO in een familiebedrijf. Zijn nieuwe functie verbetert niet alleen de resultaten, maar maakt ons bedrijf ook toekomstbestendig voor de komende generaties.”

De aangewezen CFO bekleedt momenteel verschillende belangrijke managementfuncties binnen de Rhenus Group, waaronder Group Head of Compliance en Head of Group Shareholdings International.

“Ik ben enthousiast om het langdurige succesverhaal van Rhenus als familiebedrijf voort te zetten en ons ambitieuze groeitraject verder te dragen. Met het voorrecht om een sterke organisatie van Egbert over te nemen, heb ik er vertrouwen in dat we samen met ons uitzonderlijk bekwame team de assets voor toekomstige generaties zullen beschermen”, aldus Gilles Delarue.

Gilles Delarue behaalde in 1997 een diploma bedrijfskunde aan de Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf en begon daarmee een opmerkelijke 30-jarige carrière als financieel expert bij toonaangevende internationale bedrijven.

Air France gaat vluchten naar Libanon hervatten

PARIJS – Air France en de Franse tak van Transavia hervatten donderdag hun vluchten naar Beiroet. De vluchten waren sinds 29 juli opgeschort vanwege de oplopende spanningen in het Midden-Oosten.

De Nederlandse tak van Transavia vliegt gedurende het hele zomerseizoen niet meer naar Libanon.

Of de vluchten volledig worden hervat, hangt af van de “dagelijkse beoordeling van de situatie ter plaatse”, benadrukt Air France. De veiligheid van reizigers en bemanning heeft “absolute prioriteit”, aldus een woordvoerder.

Verschillende andere luchtvaartmaatschappijen hebben hun vluchten naar Beiroet en Tel Aviv opgeschort, uit vrees voor een militaire escalatie tussen Israël en Iran. Air France blijft voorlopig ook vliegen tussen Frankrijk en Tel Aviv.

HLS Logistics BV uit Eindhoven failliet verklaard

Foto: Facebook | HLS Logistics

EINDHOVEN – HLS Logistics BV, gevestigd aan de Hurkesstraat 4 in Eindhoven is dinsdag 13 augustus voor de rechtbank van Oost-Brabant failliet verklaard.

Het bedrijf heeft zelf het faillissement aangevraagd, waarom is op dit moment nog niet bekend, aldus de curator mr. Niek Vinke.

De curator laat tevens weten dat er 18 werknemers werkzaam waren bij het bedrijf.

HLS Logistics is opgericht in 2020 en actief in vele soorten van transport- en koeriersdiensten. Daarnaast is het bedrijf ook actief in op- en overslag van goederen.

Volgens de bedrijfswebsite bestaat het wagenpark uit twintig voertuigen.

De curator laat weten dat er momenteel nog (tijdelijk) wordt doorgewerkt. De mogelijkheden tot een doorstart worden nog onderzocht, aldus de curator.

 

Duitsland komt met aanhoudingsbevel voor Oekraïner om aanslag op Nord Stream

BERLIJN – Duitsland heeft een eerste internationaal aanhoudingsbevel uitgevaardigd voor de aanslag op de Nord Stream-gaspijpleidingen, melden Duitse media. Volgens Tagesschau, die Süddeutsche Zeitung en Die Zeit wordt een Oekraïner gezocht die in Polen woonde. Ook twee andere Oekraïners gelden als verdachten.

Polen bevestigt het arrestatiebevel in juni al ontvangen te hebben, maar heeft de verdachte niet kunnen oppakken. Hij zou vlak daarna naar Oekraïne zijn gevlucht.

In september 2022 ontploften de belangrijke pijpleidingen tussen Rusland en Duitsland in de Oostzee. Vrijwel meteen werd uitgegaan van sabotage en begonnen meerdere landen een onderzoek.

Jacht

Zweden en Denemarken staakten het onderzoek omdat er geen aanwijzingen waren voor strafbare feiten in hun land, maar in Duitsland zijn die er wel. Eerder berichtten Duitse en internationale media al dat saboteurs vermoedelijk met een jacht, de Andromeda, naar Nord Stream waren gevaren om daar explosieven te plaatsen. De drie verdachten waren mogelijk de duikers die dat hebben uitgevoerd.

De Oekraïner, die Die Zeit Vladimir S. noemt en Tagesschau Volodymyr Z., heeft in een telefoongesprek met de nieuwssite Tagesschau ontkend dat hij iets met de aanslag te maken heeft.

Tip

Duitsland zou deze hoofdverdachte op het spoor zijn gekomen door een tip van een buitenlandse inlichtingendienst. De Oekraïner werd enkele weken voor de aanslag geflitst in een wit busje, dat vermoedelijk het later gebruikte duikmateriaal vervoerde. Eerder werkte hij als duikleraar in Oekraïne, samen met de andere twee verdachten. Dat zou gaan om een echtpaar, dat de duikschool uitbaatte.

Het Duitse aanhoudingsbevel maakt volgens Duitse media geen melding van eventuele banden met de Oekraïense overheid. President Volodymyr Zelensky heeft eerder ontkend dat Kyiv iets te maken had met de aanslag.

Matrax bv en FGM lanceren de FGM 37 Lifting Tail

MILL – Matrax bv in Mill, officieel dealer van Goldhofer en FGM Trailers, heeft in samenwerking met het Italiaanse FGM Trailers een 3-assige FGM 37 oplegger ontwikkeld met lifting tail, en presenteert deze nu in Nederland. Dankzij deze oprijklep kunnen voertuigen worden geladen en gelost met een oprijhoek van slechts 12°.

FGM bouwt (semi-)diepladers en opleggers voor het transport van voertuigen. Het bedrijf investeert continu in innovatie waardoor de FGM-opleggers uitblinken in robuustheid en praktische bruikbaarheid.

De Lifting Tail is al eerder toegepast op trailers van FGM, maar nog nooit in Nederland. De Lifting Tail bestaat uit een hydraulische oprijklep aan de achterzijde van het voertuig, waarmee de traditionele rechtopstaande oprijbanen komen te vervallen. Hierdoor is een aanzienlijke brandstofbesparing mogelijk.

De Lifting Tail van de FGM 37 heeft standaard tevens een unieke bijkomstigheid, namelijk het hydraulisch uitschuiven van extra rampen, waardoor een nog kleinere oprijhoek van 12° gecreëerd kan worden.

De Lifting Tail komt uit de voertuigtransport-range van FGM en is daarmee al een bewezen product. Uiteraard kan de oprijklep worden verlengd met aluminium oprijbanen, waardoor de oprijhoek nog minder wordt. Hierdoor is de Lifting Tail geschikt voor het transport van materieel met een zeer geringe bodemvrijheid. Er kan zelfs een klep geleverd worden die tot straatniveau zakt en waarbij de aluminium oprijbanen komen te vervallen – arbotechnisch erg interessant.

Topman grootste staalbedrijf ter wereld voorziet ‘ernstige’ crisis

SHANGHAI – De staalindustrie staat voor een crisis die ernstiger is dan de recessies van 2008 en 2015. Daarvoor waarschuwt Hu Wangming, topman van de China Baowu Steel Group, het grootste staalbedrijf ter wereld.

Baowu produceert ongeveer 7 procent van het staal in de wereld. De Chinese staalindustrie, internationaal verreweg de grootste, kampt al geruime tijd met een afnemende binnenlandse vraag door de crisis in de vastgoedsector. Prijzen daalden naar een dieptepunt en fabrieken leden grote verliezen. Staalproducenten in Azië, Europa en Noord-Amerika worstelen nu al met de huidige golf van Chinese export.

Hu vergeleek de omstandigheden met een “strenge winter”. De nieuwe crisis zal waarschijnlijk “langer, kouder en moeilijker te doorstaan zijn dan verwacht”, zei hij op de halfjaarlijkse vergadering van het bedrijf. De Chinese staalindustrie liep harde klappen op tijdens de wereldwijde financiële crisis van 2008-2009 en opnieuw in 2015-2016. In beide gevallen werden de crises uiteindelijk opgelost door massale stimuleringsmaatregelen van de Chinese overheid.

Terwijl de fabrieken het moeilijk hebben, zwellen de ijzerertsvoorraden aan. Betonstaal, dat veel in de bouw wordt gebruikt, is nu goedkoper dan in 2017. Fabrieken staan onder druk om hun productie te verlagen. Het Duitse staalconcern Thyssenkrupp maakte woensdag bekend dat de orderportefeuille in het laatste kwartaal met 11 procent is gedaald. Het nettoverlies kwam uit op 33 miljoen euro. Het concern heeft zijn prognoses de afgelopen maanden al drie keer verlaagd.

Milieuclub: grote banken komen hun klimaatbeloftes niet na

Klimaat

WASHINGTON – Grote banken komen hun klimaatbeloftes niet na. Ze blijven geld investeren in activiteiten die schadelijk zijn voor het milieu, stelt duurzaamheidsorganisatie World Resources Institute (WRI).

Het WRI onderzocht 25 van de grootste banken ter wereld en constateert dat hun toezeggingen in de praktijk veel minder ambitieus zijn dan ze op het eerste gezicht lijken.

Hun doelstellingen zijn niet afgestemd op de afspraken om de opwarming van de aarde te beperken tot maximaal 1,5 graden. “Met andere woorden, banken zijn niet eens van plan om hun emissies zoveel te verminderen als nodig is”, concluderen de WRI-onderzoekers.

Het WRI, dat sinds 2019 duurzaamheidsverklaringen onderzoekt, vergeleek de investeringen van de grote banken in zes belangrijke sectoren – olie en gas, energie, auto’s, luchtvaart, cement en staal – met hun klimaatdoelstellingen voor 2030. Tot de banken in het onderzoek behoorden JPMorgan Chase, Mitsubishi UFJ Financial Group, Industrial and Commercial Bank of China en BNP Paribas.

VS: aanval op Koersk moet Russische troepen uit Oekraïne dwingen

WASHINGTON – Met de Oekraïense inval in Koersk lijkt Kyiv Rusland te willen dwingen een deel van zijn troepen uit Oekraïne te halen en naar die Russische regio te verplaatsen. Dat stelt een Amerikaanse regeringsbeambte dinsdagavond tegenover persbureau Reuters.

Eerder dinsdag had de Amerikaanse president Joe Biden al verklaard dat de actie in Koersk de Russische president Vladimir Poetin met “een groot dilemma” opzadelt. Vorige week trok het Oekraïense leger met zo’n 1000 man met tientallen tanks en andere gepantserde voertuigen de grens over.

De Verenigde Staten herhaalden dinsdag dat zij op geen enkele wijze betrokken waren bij de actie. Wel zei Biden dat hij in de afgelopen dagen elke vier tot vijf uur op de hoogte werd gehouden van de situatie.

Volgens de Oekraïense president Volodymyr Zelensky heeft zijn leger inmiddels 74 plaatsen veroverd in de Russische grensregio, en rukken zijn troepen ondanks “zware en intense gevechten” nog altijd verder op. Oekraïne heeft geen duidelijke toelichting gegeven over het doel van de actie. Wel verklaarde een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken dinsdag dat het land niet van plan is het veroverde gebied te behouden.

Economie groeide in tweede kwartaal 2024 met één procent

DEN HAAG – Volgens de eerste berekening van het CBS, op basis van nu beschikbare gegevens, steeg het bruto binnenlands product (bbp) in het tweede kwartaal van 2024 met 1,0 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2024. De stijging van het bbp in het tweede kwartaal is vooral toe te schrijven aan de export van goederen.

Ook de investeringen en de overheidsconsumptie droegen positief bij aan de groei. De stijging van de export van goederen hangt samen met de groei van de industrie.

Na het dieptepunt halverwege 2020 trad een krachtig herstel op van de economie en groeide het bbp tot medio 2022 onafgebroken. Toen volgden bijna 2 jaar van krimp en stagnatie. In het tweede kwartaal 2024 was het bbp per saldo echter weer iets hoger dan in het tweede kwartaal van 2022.

Export, consumptie overheid en investeringen groeien

De uitvoer van goederen en diensten steeg in het tweede kwartaal van 2024 met 1,3 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2024. Vooral de uitvoer van chemische producten, voedings- en genotmiddelen, en machines en apparaten nam toe. De invoer van goederen en diensten steeg met 0,4 procent minder hard. Het handelsoverschot droeg het meest positief bij aan de economische groei in het tweede kwartaal.

De consumptie van de overheid groeide met 1,0 procent. De overheid gaf vooral meer uit aan de zorg, het openbaar bestuur en de opvang van asielzoekers. De investeringen in vaste activa stegen met 0,4 procent. Vooral de investeringen in vervoermiddelen, woningen en machines namen toe.

De consumptie door huishoudens daalde in het tweede kwartaal van 2024 met 1,0 procent ten opzichte van het eerste kwartaal. Huishoudens hebben minder besteed, gecorrigeerd voor prijsveranderingen, aan voedings- en genotmiddelen en energie. Daarnaast hebben ze ook minder uitgegeven in de horeca.

Industrie groeit

De toevoegde waarde (het verschil tussen productie en verbruik van energie, materialen en diensten) van de industrie steeg in het tweede kwartaal van 2024 met 3,3 procent het hardst. In het eerste kwartaal van 2024 daalde de toegevoegde waarde echter met hetzelfde percentage. Ten opzichte van een jaar eerder was de toegevoegde waarde van de industrie in het tweede kwartaal 0,6 procent kleiner.

Naast de industrie hadden ook de zakelijke dienstverlening, de handel, de overheid en de sector cultuur, sport en recreatie een positieve bijdrage aan de groei in het tweede kwartaal van 2024.

Economie Europese Unie groeit met 0,3 procent

De groei van de Nederlandse economie met 1,0 procent valt deze keer positief op in vergelijking met de economische ontwikkeling van de belangrijkste handelspartners. In het eerste kwartaal van 2024 presteerde de Nederlandse economie slechter dan die van de belangrijkste handelspartners.

De economie van de hele Europese Unie (EU) groeide in het tweede kwartaal 2024 met 0,3 procent ten opzichte van een kwartaal eerder. In Frankrijk en België steeg het bpp met respectievelijk 0,3 en 0,2 procent. Het bbp van Duitsland, onze belangrijkste handelspartner, daalde echter met 0,1 procent. In de grootste economie van de wereld, de VS, groeide de economie in het tweede kwartaal met 0,7 procent.

Omvang economie 0,8 procent groter dan in het tweede kwartaal 2023

De Nederlandse economie was in het tweede kwartaal 0,8 procent groter dan in het tweede kwartaal van 2023. De stijging van het handelssaldo en de toename van de overheidsconsumptie droegen het meest bij aan de groei. De zakelijke dienstverlening en de overheid waren de bedrijfstakken met de meest positieve bijdrage aan de economische ontwikkeling ten opzichte van een jaar eerder.

Eerste berekening

De eerste berekening, 45 dagen na afloop van een kwartaal, wordt gepubliceerd op basis van de dan beschikbare informatie. Hiermee geeft het CBS een eerste beeld van de stand van de Nederlandse economie. Na deze eerste berekening komt voortdurend meer informatie beschikbaar over de Nederlandse economie, die vervolgens wordt verwerkt in nieuwe berekeningen. De tweede berekening van de economische groei maakt het CBS bekend op maandag 23 september.

De absolute bijstelling van de tweede berekening ten opzichte van de eerste berekening was de afgelopen vijf jaar (2019-2023) gemiddeld 0,1 procentpunt. De twee uitersten bedroegen -0,3 en 0,7 procentpunt, allebei in 2021.

Bij elke nieuwe berekening bepaalt het CBS ook de nieuwe seizoengecorrigeerde cijfers van de eerder gepubliceerde kwartalen. Zo zijn de groeicijfers van het eerste kwartaal van 2024 en het vierde kwartaal van 2023 bijgesteld met 0,2 procentpunt.

LAATSTE NIEUWS

Ruim 5.000 kilo vuurwerk aangetroffen in loods in Krimpen aan de...

KRIMPEN AAN DE LEK- In een loods aan de Tiendweg-West is vrijdag 15 november circa 5.500 kilo zwaar vuurwerk aangetroffen. Drie personen zijn aangehouden. In...