Clicky

zaterdag 28 september 2024 - 08:17 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 192

Loodgieter uit Vlaardingen voorlopig niet terug naar huis

Vlaardingse loodgieter

ROTTERDAM – De Vlaardingse loodgieter, van wie de woning en eigendommen meer dan twintig keer doelwit geweest zijn van explosies en pogingen tot geweld, kan voorlopig niet terug naar huis. Dat heeft de rechtbank in Rotterdam woensdag beslist. De loodgieter en zijn gezin laten via hun advocaat weten “diep teleurgesteld” te zijn.

De loodgieter had een kort geding aangespannen tegen het besluit vorige maand van de burgemeester dat het gezin zes weken lang de woning niet in kan. “De rechter is van oordeel dat de burgemeester deze beslissing heeft mogen nemen om de openbare orde te herstellen”, staat in de uitspraak.

De geweldsincidenten waren gericht tegen voertuigen, de woning (veertien keer) en bedrijfspanden van de loodgieter en zijn familie. Wat de aanleiding voor het geweld is, is niet bekend. Hij heeft steeds gezegd niet te weten wie het op hem gemunt heeft. De laatste explosie bij de woning van de loodgieter was op 19 mei. Dat was voor de burgemeester aanleiding om het gezin voor de vierde keer uit de woning te weren.

Vele veiligheidsmaatregelen

De sluiting is volgens de rechter noodzakelijk omdat minder ingrijpende maatregelen niet volstaan. “De vele veiligheidsmaatregelen die de burgemeester heeft ingezet, kunnen onvoldoende garanderen dat er bij nieuwe aanslagen geen slachtoffers vallen. Daarbij is sprake van een toename van de zwaarte van het explosief en een frequentie van de incidenten.”

Dat het risico op herhaling kleiner zou zijn als de loodgieter in de woning verblijft, blijkt volgens de rechtbank niet. “De impact van een aanslag op de openbare orde bij een verblijf in de woning kan juist worden vergroot doordat er slachtoffers kunnen vallen. Bovendien is een tijdelijke terugkeer naar de woning van de vrouw en kinderen van de loodgieter eerder beëindigd nadat er weer een aanslag werd gepleegd.”

Geen doorstart voor Nederlandse winkels Scotch & Soda

faillissement

AMSTERDAM – Het is de Nederlandse winkels van kledingmerk Scotch & Soda niet gelukt een doorstart te maken, melden de curatoren van het failliete bedrijf. Volgens hen waren er wel gegadigden met serieuze interesse, maar zij haakten af omdat ze niet ook het merk Scotch & Soda konden kopen.

De fysieke winkels gaan nu dicht, maar de webwinkel wordt door een ander bedrijf in de lucht gehouden. Scotch & Soda heeft in Nederland 28 winkels en ongeveer 320 medewerkers.

Een week geleden werd bekend dat een groot deel van Scotch & Soda voor de tweede keer in iets meer dan een jaar tijd failliet is gegaan. Onder de hoede van een Amerikaans bedrijf in merkmanagement, Bluestar Alliance, maakte het van oorsprong Nederlandse modebedrijf vorig jaar een doorstart. Maar door grote problemen met de aanlevering van nieuwe kleding ging onlangs het onderdeel failliet waarin 92 winkels in vijf Europese landen zijn ondergebracht. Het deel van Scotch & Soda waar het kledingmerk zelf onder valt, is nog in handen van Bluestar Alliance.

Wat de kansen zijn voor een doorstart van de winkels buiten Nederland, wisselt per land. “De winkels in Luxemburg en België gaan sowieso dicht. In Oostenrijk is de curator daar aan het praten met een partij voor een mogelijke doorstart. Ook in Duitsland is een partij die wellicht een aantal winkels wil overnemen”, zegt curator Michel Moeijes.

De werknemers van de Nederlandse winkels zijn nu werkloos. Zij krijgen, zoals gebruikelijk bij een faillissement, nog maximaal zes weken doorbetaald via uitkeringsinstantie UWV.

Installeren camera’s op A24 brengt tolheffing dichterbij

VLAARDINGEN – Op de A24/ Blankenburgverbinding zijn vandaag de waarnemingscamera’s opgehangen die nodig zijn voor e-TOL, de nieuwe manier van tol betalen in Nederland. Het innen van tol is nodig om een deel van de aanlegkosten van deze nieuwe verbinding te dekken. De nieuwe weg tussen Vlaardingen en Rozenburg gaat in december 2024 open.

Met e-TOL introduceert Nederland een digitale vorm van tolheffing die in andere Europese landen al langer bestaat. Onder andere Ierland, Frankrijk en Noorwegen gingen Nederland voor. “De weggebruiker rijdt gewoon door en verliest geen tijd door wachtrijen”, zegt directeur Tolheffing Jan Strijk van de RDW terwijl de installateur de laatste hand legt aan de installatie van de camera. ”Betalen kan automatisch. We raden iedereen die vaker in de regio Rijnmond rijdt aan dat op tijd te regelen.”

Miljoen ritregistraties in eerste maand

In de eerste maand na openstelling van de A24/Blankenburgverbinding registreren de camera’s naar verwachting al meer dan 1 miljoen ritten. Het vastleggen van het kenteken en het soort voertuig is de basis van deze digitale manier van tol heffen, zegt Strijk. “Het verwerkingssysteem achter deze camera’s bepaalt het tolbedrag op basis van het type voertuig, licht of zwaar.” De voorlopige tarieven zijn €1,45 voor lichte en €8,70 voor zware voertuigen in prijspeil 2023. Deze tarieven worden jaarlijks geïndexeerd.

Automatisch tol betalen

Er komen dus geen tolpoortjes, maar de weggebruiker moet wel degelijk tol betalen. Dat kan op twee manieren. “De meest simpele optie is automatisch tol betalen”, stelt Strijk. “Hiervoor meldt de weggebruiker zich één keer aan bij een toldienstverlener. De weggebruiker betaalt vanaf dan met tegoed of automatisch voor elke rit over de A24. Dat scheelt een hoop administratie en gedoe. De tweede optie is om iedere tolrit zelf online te betalen. Dit kan op de website e-tol.nl.”

Samenwerking bij tolheffing

De realisatie van de tolheffing is een samenwerking tussen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat, het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB), de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) en de RDW, die de tol gaat heffen. De nieuwe vorm van tolheffing gaat alleen gelden voor de nieuwe A24/Blankenburgverbinding en de nog aan te leggen ViA15 bij Arnhem.

De komende zes maanden staan in het teken van verdere ontwikkeling van de organisatie en ICT-systemen om een soepele werking te garanderen. Een bijzonder moment vindt plaats op 12 augustus, wanneer de Tour de France Femmes door de A24/Blankenburgverbinding rijdt.

Dode en zwaargewonde bij ongeval in Emmeloord, bestuurder onder invloed van alcohol aangehouden

EMMELOORD – Dinsdagavond is bij een ongeval op de Nagelerweg in Emmeloord een vrouw om het leven gekomen. Ook raakte een persoon zwaargewond. De bestuurder van het voertuig, een 20-jarige man uit Nagele, bleek onder invloed van alcohol en is aangehouden, meldt de politie.

De auto reed van Emmeloord in de richting van Nagele toen de bestuurder in een bocht vermoedelijk de macht over het stuur verloor. De auto klapte op een boom. De bestuurder wist zelfstandig het voertuig te verlaten, de twee andere inzittenden moesten door de brandweer worden bevrijd.

Een vrouw is direct gereanimeerd maar dat mocht helaas niet meer baten, zij overleed ter plekke. Een tweede vrouw is zwaargewond naar een ziekenhuis overgebracht. De bestuurder is in het ziekenhuis behandeld en zit vast voor verhoor.

De politie doet onderzoek naar de exacte toedracht van het onderzoek en vraagt mensen die het ongeluk hebben zien gebeuren om contact met de politie op te nemen.

Nieuwe cao-onderhandelaar FNV Transport en Logistiek

Man en vrouw schudden handen
Foto: freepik

UTRECHT – Per 1 juni heeft Linda Slagter, Sam Verduijn opgevolgd als cao-onderhandelaar Transport en Logistiek. Linda is zeer ervaren binnen de sector, ze was jaren de cao-onderhandelaar bij CNV.

Vorig jaar maakte Linda de overstap van CNV naar FNV. Binnen FNV Transport en Logistiek heeft ze in korte tijd kennisgemaakt met veel verschillende werkgebieden.

Linda was de bestuurder voor de regio Noord, ze heeft de cao-onderhandelingen FedEx en DHL Logistics gedaan en op dit moment doet ze de cao-onderhandelingen PostNL.

“Ik heb ontzettend veel zin in deze uitdaging, ik vind dit een geweldige en uitdagende sector die nooit stilstaat. We hebben veel te doen, we gaan met z’n allen flink gas geven. Zonder transport staat alles stil, dus laten we schouder aan schouder staan en opkomen voor onze geweldige sector en onze mooie vakbeweging. Samen maken we het verschil. Met ons team Transport en Logistiek en onze actieve kaderleden staan we voor jullie klaar. Tot gauw!”

Verdachten in Spanje en Nederland aangehouden voor drugshandel en witwassen

Foto: Politie

TILBURG/MARBELLA – Op dinsdag 18 juni zijn vier verdachten aangehouden voor de handel in verdovende middelen en witwassen. Bij invallen in Nederland en Spanje zijn drugs, geld en ook een vuurwapen aangetroffen.

De verdachten kwamen in beeld op basis van onderschepte cryptocommunicatie die gevoerd werd via het Sky ECC platform. In 2022 slaagden opsporingsdiensten erin om toegang te verkrijgen tot miljoenen berichten van gebruikers van het platform Sky ECC.

Met de informatie die voorhanden was kregen politie en justitie zicht op een criminele samenwerking tussen de vier aangehouden verdachten. Het ging dan over de handel in en de export van cocaïne en witwassen.

Dit onderzoek beperkte zich niet alleen tot Nederland. Er werd ook nauw samengewerkt met de Spaanse Policia Nacional. Op dinsdag vonden er gelijktijdig invallen plaats in Nederland en Spanje. In Nederland waren de invallen in vijf woningen en twee bedrijfspanden, allen in Tilburg. Hierbij zijn vier mannen aangehouden in de leeftijd van 33 tot 67 jaar. Bij de doorzoeking van deze locaties zijn verdovende middelen in beslag genomen, waaronder cocaïne en synthetische drugs. Daarnaast zijn forse contante geldbedragen en ook twee vuurwapens in beslag genomen, naast twee dure auto’s.

In Spanje werden in Marbella twee woningen doorzocht. Daarbij zijn tientallen kilo’s hash in beslag genomen en is er in een woning in Marbella contant geld in beslag genomen, naast gegevensdragers en administratie. In Spanje waren Nederlandse agenten aanwezig voor de ondersteuning van de doorzoeking door de Policia Nacional.

Het onderzoek is nog in volle gang. De verdachten zullen vrijdag worden voorgeleid bij de rechter-commissaris te Rotterdam.

Alle politie-eenheden hebben nu rollerbank voor controle e-bikes

DEN HAAG – Alle politie-eenheden in Nederland beschikken nu over een rollerbank om te controleren of fatbikes, elektrische fietsen en speedpedelecs harder kunnen dan is toegestaan. Het was de bedoeling dat de testapparaten al in april voor alle bijna 250 eenheden beschikbaar zouden zijn, maar dat plan liep vertraging op.

De uitrol van de rollerbanken duurde langer dan verwacht door wijzigingen in het voertuigenpark en aanpassingen in de wet- en regelgeving, laat een politiewoordvoerder weten. Dat leidde tot extra testfases, die veel tijd kostten.

Rollerbanken testen of de trapondersteuning van fatbikes en elektrische fietsen stopt bij de toegestane 25 kilometer per uur. Gebeurt dat niet, dan is de tweewieler opgevoerd, waardoor de fietser harder kan. Bij speedpedelecs geldt een toegestane trapondersteuning tot 45 kilometer per uur.

Fatbikes

Op het opvoeren van een e-bike staat een boete van 290 euro. Hoeveel boetes tot nu toe zijn uitgeschreven is niet bekend. Die boetes worden uitgedeeld bij de eerste twee overtredingen. Bij een derde overtreding wordt de e-bike in beslag genomen.

De controle van elektrische fietsen zoals fatbikes moet helpen bij het voorkomen van ernstige ongelukken. Volgens de politie gaan die hand in hand met de opmars van de e-bikes.

Zeer ernstige veiligheidssituatie AZC Ter Apel voor bewoners en medewerkers

DEN HAAG/TER APEL – Er is sprake van een zeer ernstige veiligheidssituatie op het Asiel Zoekers Centrum (AZC) in Ter Apel. Binnen de hekken van dit terrein lopen asielzoekers en medewerkers een onacceptabel risico om slachtoffer te worden van geweldsincidenten, concludeert de Inspectie Justitie en Veiligheid.

Medewerkers van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) en de beveiliging hebben onvoldoende mogelijkheden om deze problemen aan te pakken en kunnen inmiddels de veiligheid niet meer garanderen. De politie heeft er te weinig mensen voor.

De Inspectie JenV roept de minister en de staatssecretaris van JenV op de veiligheid te verbeteren door te zorgen voor meer politie en bevoegde medewerkers.

Doordat het bestuursdepartement van Justitie en Veiligheid het COA in 2022 opgedragen heeft om aan de overnachtingen op het grasveld een einde te maken, verblijven meer mensen nu binnen de hekken van het COA-terrein. De openbare ordeproblematiek is daarmee naar binnen de hekken van het COA-terrein verplaatst.

De Inspectie Justitie en Veiligheid concludeert dat op dit moment de COA-medewerkers en beveiligers verantwoordelijk zijn om de orde en veiligheid van het terrein beheersbaar te houden. Maar zij zijn niet bevoegd of voldoende getraind om geweldsincidenten aan te pakken of te voorkomen.

De problemen kunnen volgens de inspectie alleen opgelost worden als alle organisaties uit de asielketen, strafrechtketen, zorgketen en de gemeente samenwerken.

Inmiddels is de situatie zo ernstig dat bewoners en medewerkers een onacceptabel risico lopen om slachtoffer te worden van een (gewelds-)incident. Er zijn al diverse mensen gewond geraakt.

Om meer slachtoffers te voorkomen vraagt de Inspectie JenV aan minister Yesilgöz en aan staatssecretaris Van de Burg om op zeer korte termijn meer maatregelen te nemen om de veiligheid in Ter Apel te verbeteren. Het gaat dan om meer zichtbare politie-inzet, meer capaciteit en inzet van personeel met de adequate bevoegdheden (BOA’s) in Ter Apel om de veiligheid te vergroten.

De inspectie heeft eerder aangegeven dat de leefbaarheid onder de maat is en dat de rechten en de veiligheid van vreemdelingen niet meer kunnen worden gegarandeerd. De Inspectie JenV gaf daarbij expliciet aan dat het COA bijstand nodig heeft om de onveilige situatie aan te kunnen. De verschillende signalen hebben niet geleid tot verbetering van de veiligheidssituatie voor azc-bewoners en medewerkers.

DHL Express voortrekker om grondvloot op Brussels Airport helemaal elektrisch te maken

ZAVENTEM – In het kader van het Stargate-project op Brussels Airport, is DHL Express voorloper op vlak van elektrisch grondafhandelingsmateriaal. Na een succesvolle testfase, zal tegen de zomer één op de drie trekkers en laders van DHL Express, dat vanop Brussels Airport tijdkritische zendingen sorteert en vervoert, volledig elektrisch zijn. Voor crew-bussen en tarmac-auto’s zit de cargovervoerder al op honderd procent elektrisch.

Deze investering is een eerste stap voor DHL Express om haar CO2-voetafdruk op de grond met meer dan de helft te verminderen. Hiervoor wordt ook de nodige laadinfrastructuur voorzien, zowel op het tarmac, door Brussels Airport, als aan de eigen gebouwen.

Expresskoerier DHL nam de afgelopen dagen en weken elf elektrische trekkers, die tot vier cargocontainers kunnen slepen, en dertien elektrische containerliften, buikladers en vliegtuigduwers in gebruik op Brussels Airport. En dat is nog maar het begin, de komende maanden en jaren wil DHL Express gefaseerd evolueren naar een volledig elektrische grondvloot op de luchthaven, met machines die tegelijk duurzamer én stiller zijn dan hun diesel-tegenhangers. En natuurlijk moeten ook de elektrische laadpalen volgen.

“In enkele weken tijd een derde van het grondmateriaal elektrificeren, dat is een knap huzarenstukje van onze technische dienst. Een zware elektrische trekker of een hoogtelader voor een vliegtuig, die breng je niet zomaar even naar de garagist zoals een auto. Al het onderhoud en alle opleidingen, nu dus ook van de nieuwe elektrische trekkers en laders, gebeurt door eigen DHL-medewerkers. Vanaf nu breiden we gefaseerd onze elektrische grondvloot verder uit, de machines met fossiele brandstoffen worden stelselmatig uitgefaseerd en zullen straks een minderheid vormen”, zegt Kirsten Carlier, CEO van DHL Aviation.

DHL Express krijgt voor de investeringen ook steun van het Stargate-project, een project van Brussels Airport met een consortium van 21 partners, waaronder DHL Express, dat binnen de Europese Green Deal subsidies toegewezen kreeg om projecten uit te werken voor een groenere luchtvaart. In een eerste fase engageerde DHL Express zich binnen het Stargate-project om te investeren in een testproject voor elektrisch grondafhandelingsmateriaal. Het is die inspanning die DHL Express nu fors heeft opgeschroefd, door in één klap een derde van het grondafhandelingsmateriaal te elektrificeren, met de ambitie om ook de komende jaren koploper te blijven in de elektrificatie van haar grondvloot op Zaventem.

“We zijn blij dat we binnen ons Stargate-project een volgende belangrijke stap zetten in de elektrificatie van het grondafhandelingsmateriaal, en dat DHL Express hierin het voortouw neemt. Hiermee kan zowel de CO2-uitstoot als de geluidsimpact van de grondoperaties drastisch verminderd worden, wat zowel voor het personeel als de omwonenden belangrijk is. Uiteraard voorzien we hiervoor in samenwerking ook de nodige laadpunten op het tarmac. We zullen binnen Stargate ook nog grondafhandelingsmateriaal op waterstof testen, om ook daarvoor te bekijken welke infrastructuur noodzakelijk is, zodat we al onze partners in hun ontwikkeling naar duurzamer grondafhandelingsmateriaal kunnen ondersteunen”, zegt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport.

Met de ingebruikname van elf trekkers en dertien laders en liften, heeft DHL Express vandaag al met voorsprong de grootste elektrische grondvloot op Brussels Airport. De uitstoot van grondafhandelingsmateriaal tekent voor 55 procent van de totale CO2-voetafdruk van de grondactiviteiten van DHL Express. Volledige elektrificatie betekent bijgevolg een halvering van de CO2-uitstoot.

En elektrisch vliegen?

Elektrisch grondafhandelingsmateriaal mag dan wel volledig elektrisch aangedreven zijn, hoe zit het met de vliegtuigen zelf? Dat is een heel logische en belangrijke vraag, vindt DHL, dat een ambitieus duurzaamheidsprogramma heeft lopen om zowel de tijdkritische zendingen als de last-mile-deliveries groener te maken.

“Onze focus is heel duidelijk, minder CO2 uitstoten. Kan dat vanaf morgen? Nee, evolutie is nodig en we doen wereldwijd de grootst mogelijke inspanning om de luchtvaart te vergroenen. We staan voor een pragmatische aanpak, met eerlijke en duidelijke communicatie. Een elektrisch vrachtvliegtuig zoals een Boeing 777 of Airbus A350 is nog niet voor morgen. Allicht zelfs niet voor het komende decennium, helaas. Het probleem is dat de batterijen voor zo’n vrachtvliegtuig te zwaar zouden zijn. De ontwikkeling van alternatieven vergt onderzoek en tijd. Wat wel op korte termijn mogelijk is, zijn kleinere types vliegtuigen, voor kortere afstanden. Volgens de huidige planning, nemen we in 2027 twaalf e-cargoluchtvrachtvliegtuigen in gebruik bij DHL. Wie weet zullen die elektrische vliegtuigen straks ook op Brussels Airport vliegen”, aldus Kirsten Carlier, CEO van DHL Aviation.

Trailer met hooi in brand gevlogen op N331 [+foto]

N331 hooibalen in brand
Foto: ProNews Producties

MARKNESSE – Op de rotonde van de Repelweg met de Vollenhoverweg, N331, tussen Marknesse en Vollenhove is woensdagochtend even voor 09:30 uur een trailer met hooibalen in brand gevlogen.

Er is nog geprobeerd de beginnende hooibrand met brandblussers te doven, maar de vlammen grepen te snel om zich heen. Ook de trailer vloog even later in brand.

Het hooi ligt nu verspreid over de weg, waardoor de rotonde volledig is versperd. Het verkeer wordt van alle kanten omgeleid.

De brandweer is met meerdere wagens aanwezig om de brand te blussen. Dat is een tijdrovende klus. Inmiddels is er een grote kraan ter plaatse die het hooi uit elkaar haalt. Naar verwachting gaat het blussen en opruimen nog uren duren.

De vrachtwagentrailer is totalloss. De precieze oorzaak van de brand is nog onbekend.

Doden en gewonden na bombardementen Israël op tenten nabij Rafah

Gaza

RAFAH – Het Israëlische leger heeft volgens Palestijnse bronnen tenten gebombardeerd van ontheemde Palestijnen in het Al Mawasi-gebied, ten noordwesten van Rafah in de Gazastrook. Daarbij zijn zeker zeven mensen omgekomen en tientallen anderen gewond geraakt. Dat meldt onder meer het Palestijnse persbureau Wafa.

Door de aanvallen zijn tenten in brand gevlogen, aldus Wafa. Het Israëlische leger had het gebied eerder aangewezen als humanitaire zone voor burgers die ontheemd zijn geraakt door aanvallen elders in Gaza.

Volgens Wafa heeft het Israëlische leger ook een tentenkamp ten zuidwesten van de stad Khan Yunis in het zuiden van Gaza gebombardeerd. Daarbij zouden tot nu toe geen slachtoffers zijn gevallen.

Bleckmann voegt twee nieuwe vestigingen toe in Groot-Brittannië

Bleckmann Verenigd Koninkrijk

EINDHOVEN – Bleckmann, logistiek expert gespecialiseerd in supply chain management voor mode- en lifestylemerken, kondigt met trots aan dat we twee nieuwe vestigingen toevoegen aan onze aanwezigheid in Groot-Brittannië.

Deze aanzienlijke uitbreiding van onze operationele aanwezigheid vertaalt zich in een uitbreiding van onze operationele capaciteit tot 262.000 vierkante meter (dat is meer dan 2,8 miljoen square feet). Deze groei is het gevolg van het verwelkomen van nieuwe cliënten en het ondersteunen van de uitbreiding van onze bestaande merken en services.

Reinardt van Oel, Chief Operations Officer Belgium & UK: “Het Verenigd Koninkrijk is een belangrijke groeimarkt voor Bleckmann. In de afgelopen 4 jaar zijn we gegroeid van het bedienen van 5 cliënten in slechts 1 magazijn naar het beheren van de activiteiten voor 60 merken in 7 logistieke centra. Het laat zien wat onze capaciteiten zijn en hoezeer de Britse mode- en lifestylemarkt de Bleckmann-aanpak kan waarderen.”

Burton on Trent

Zoals eerder deze maand gecommuniceerd, neemt Bleckmann op 1 juli 2024 de logistieke activiteiten van Superdry over. Het merk is al lange tijd partner van Bleckmann op het Europese vasteland. Beide bedrijven kijken uit naar deze uitbreiding van de samenwerking. Het magazijn heeft een oppervlakte van 50.000 vierkante meter (542.000 Sqft) en met deze overgang zullen ongeveer 240 medewerkers in dienst treden bij Bleckmann.

Magna Park Corby

In mei 2024 werd het nieuwe distributiecentrum in Corby toegevoegd aan de activiteiten van Bleckmann. De locatie biedt een operationele ruimte van 55.000 vierkante meter (588.000 Sqft). Het ligt in het midden van Engeland en heeft een uitstekende verbinding met het nationale transport-netwerk voor efficiënte logistieke operaties. Het gebouw heeft een unieke vrije hoogte van 18 meter en is BREEAM Excellent gecertificeerd. Bleckmann verwacht op deze locatie ongeveer 250 mensen in dienst te nemen.

Magna Park Vulcan

Deze locatie werd in maart 2022 toegevoegd aan de activiteiten van Bleckmann en het distributie-centrum heeft een totale oppervlakte van 57.000 vierkante meter (611.000 Sqft). Magna Park bij Lutterworth beslaat meer dan 223 hectare. Het is gelegen op een locatie die wordt begrensd door de snelwegen M1, M6 en M69; algemeen bekend als de “Gouden Driehoek”.

Dit deel van het Verenigd Koninkrijk is de eerste keuze voor logistiek vanwege de strategische positie in het centrum van het land. Er werken ongeveer 225 mensen in de Vulcan-vestiging van Bleckmann.

Bury St. Edmunds

Slechts een maand eerder, in februari 2022, startte Bleckmann zijn activiteiten in Bury St. Edmunds en breidde het distributiecentrum onlangs uit. Het biedt in totaal bijna 37.000 vierkante meter (394.000 Sqft) aan operationele ruimte. De locatie heeft een uitstekende strategische toegang tot de belangrijkste verkeersaders, zoals de A14, A134 en A143. Dankzij de opening van deze vestiging kon Bleckmann 115 nieuwe banen creëren in de regio.

Swindon Trinity

Medio 2021 is Bleckmann gestart met de tweede vestiging in Swindon, Trinity. Dit magazijn heeft een operationele oppervlakte van 11.000 vierkante meter (120,000 Sqft) en er zijn ongeveer 4.250 palletstellingen. Het is een locatie voor meerdere gebruikers en is goed bereikbaar over de weg, dicht bij de snelweg M4. Het gebouw heeft een vrije hoogte van 12 meter en biedt een grote opslagcapaciteit. Op deze Bleckmann site hebben we 80 collega’s in dienst.

Magna Park Tornado

Om de verdere groei van bestaande en nieuwe internationale klanten te ondersteunen binnen de B2B en B2C kanalen, in eigen land en daarbuiten, opende Bleckmann in mei 2020 de vestiging Magna Park Tornado. De operationele ruimte van dit magazijn is 35.000 vierkante meter (zeg maar 380.000 Sqft) en het is BREEAM-gecertificeerd. Het fulfilmentcentrum biedt grote mogelijkheden op het gebied van duurzaamheid en het gebruik van groene energie. Bleckmann creëerde er ruim 350 werkplekken voor de dagelijkse activiteiten en in piektijden komen daar nog eens 600 mensen bij.

Swindon South Marston

Bleckmann is in juli 2017 van start gegaan in het Verenigd Koninkrijk en dit eerste logistieke centrum bevond zich in Swindon – South Marston. Het had een totale oppervlakte van 17.000 vierkante meter en de locatie was goed aangesloten op een geweldige transportinfrastructuur. Dit Bleckmann-magazijn is ook een multi-user site en op dit moment hebben we ongeveer 110 mensen in dienst.

Chauffeur en bijrijder gewond nadat vrachtwagen tegen viaduct rijdt in Amsterdam [+foto’s]

Ongeval Viaduct Amsterdam
Foto: Inter Visual Studio | Robby Hiel

AMSTERDAM – In Amsterdam zijn woensdagochtend rond 08:15 uur twee personen gewond geraakt nadat zij met hun vrachtwagen tegen een viaduct in Johan Jongkindstraat reden.

Zowel de chauffeur als de bijrijder moesten met onbekende verwondingen naar het ziekenhuis worden overgebracht.

Het viaduct heeft een onderdoorgang van 3.10 meter, de achterkant van de vrachtwagen was echter hoger dan dat.

Ongeval viaduct Amsterdam
Foto: Inter Visual Studio | Robby Hiel

Het viaduct is door de politie afgesloten voor onderzoek.

Ongeval Viaduct Amsterdam
Foto: Inter Visual Studio | Robby Hiel

Krapte arbeidsmarkt neemt toe, McKinsey stelt hervorming voor

AMSTERDAM – Nederland heeft te maken met krapte op de arbeidsmarkt die de komende jaren waarschijnlijk verder zal toenemen. Die voorspelling doet McKinsey in een nieuw rapport. Volgens het advies- en consultancybureau kan tegen 2030 een tekort van 1,4 miljoen mensen ontstaan. Daarom moet Nederland “weloverwogen keuzes” maken om de arbeidsmarkt toekomstbestendig te maken.

Met name in de techniek, IT en zorg en welzijn zullen de al bestaande tekorten toenemen, tot respectievelijk 100.000, 105.000 en 245.000 mensen. “Nieuwe instroom zal de grote vraag naar personeel in deze specifieke tekortgebieden waarschijnlijk niet kunnen vervullen”, stelt McKinsey. “Dit betekent dat mensen die al actief zijn op de arbeidsmarkt deze banen zullen moeten invullen en daarom is meer mobiliteit binnen de arbeidsmarkt nodig.”

Het advies- en consultancybureau stelt daarom een ‘trein van baantransities’ voor. Dat betekent dat omscholing en ontwikkeling beter gefaciliteerd moeten worden met het oog op “banen met een hogere productiviteit waar in de toekomst vraag naar zal zijn”.

Vier elementen

Daarvoor zijn volgens McKinsey vier elementen essentieel. “Het verhogen van de productiviteit, het verder optimaliseren van de arbeidsparticipatie, het vergroten van de mobiliteit op de arbeidsmarkt en het verbeteren van de arbeidsgeschiktheid van mensen. De eerste twee elementen verminderen kwantitatief de algehele krapte op de arbeidsmarkt en de laatste twee zorgen ervoor dat de beroepsbevolking aan de vraag kan voldoen.”

Door het verhogen van de productiviteit verwacht McKinsey dat het tekort aan personeel met 85 tot 90 procent kan afnemen. Het optimaliseren van de arbeidsparticipatie neemt een afname van de resterende 10 tot 15 procent voor zijn rekening. Daarmee zou het voorspelde tekort van 1,4 miljoen mensen kunnen worden teruggebracht tot ongeveer 200.000 mensen in 2030.

Eerste elektrische Ferrari moet een half miljoen euro gaan kosten

MILAAN – Ferrari’s eerste elektrische auto moet ten minste 500.000 euro kosten, meldt persbureau Reuters op basis van een anonieme bron. De Italiaanse autofabrikant zou de wagen eind volgend jaar op de markt willen brengen.

Het forse prijskaartje laat zien dat Ferrari veel vertrouwen heeft in de nieuwe auto, terwijl concurrenten hun prijzen door de haperende vraag naar elektrisch rijden juist verlagen. Ter vergelijking, de elektrische Taycan van Porsche kost rond de 100.000 euro. Ferrari wil geen commentaar geven.

De nieuwe elektrische Ferrari zal worden vervaardigd in een nieuwe fabriek in Maranello. Aan een tweede elektrische Ferrari wordt al gewerkt, volgens Reuters.

Concurrent Lamborghini is van plan om in 2028 te beginnen met de verkoop van zijn eerste elektrische model.

LAATSTE NIEUWS

A15

Grote verkeershinder verwacht rond Rotterdam door werk aan A15

ROTTERDAM - Door onderhoudswerkzaamheden verwacht Rijkswaterstaat komend weekend "grote verkeershinder" op de snelweg A15 in de omgeving van Rotterdam. De weg in de richting...
×