Clicky

vrijdag 15 november 2024 - 12:48 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 19

A73 bij Horst dicht richting zuiden door ongeval

A73

HORST – De snelweg A73 is ter hoogte van de Limburgse plaats Horst dicht in zuidelijke richting door een ongeval. Dat meldt Rijkswaterstaat.

Volgens de politie gebeurde er op de weg een aanrijding tussen twee voertuigen. Zeker een persoon raakte gewond. Meerdere hulpdiensten, waaronder een traumahelikopter, zijn opgeroepen.

Verkeer vanaf het knooppunt Ewijk richting Venlo wordt omgeleid via Eindhoven, over de A50, A2 en de A67.

Democraten geven liegende Harris en Biden schuld van nederlaag

WASHINGTON – Democratische kiezers, donoren en partijfunctionarissen hebben met een mix van boosheid en verbijstering gereageerd op de verkiezingsnederlaag van hun presidentskandidaat Kamala Harris. Zowel president Joe Biden als zijn beoogde opvolger “hebben gelogen tegen de achterban”, stellen de critici. Het partijbureau is bestookt met boze berichten, zegt een medewerker.

De hardste kritiek betreft het liegen van de partij over de fysieke en mentale fitheid van Biden. Dit werd duidelijk na het rampzalige tv-debat met Donald Trump in juni en leidde er uiteindelijk toe dat Biden zich terugtrok als kandidaat. De 81-jarige president zei tegen vertrouwelingen dat hij dacht dat hij de enige Democraat was die Trump kon verslaan.

Kritiek is er ook op de strategie van de campagne van Harris. Ze heeft een verkeerde inschatting gemaakt van jonge kiezers, van wie gedacht werd dat ze massaal op haar zouden stemmen, gemotiveerd door klimaatverandering, liberale waarden en de bedreiging van het recht op abortus. Veel van die kiezers stemden op Donald Trump. Ook de steun van vrouwen in de buitenwijken van de grote steden werd overschat.

Een invloedrijke Democratische donor, die deze keer uit protest op Trump stemde, eist een “grote reboot” van de partij. Volgens Bill Ackman was het een grote fout dat de partij voor Harris ging, zonder een voorverkiezing te houden.

Vrachtwagenchauffeur ontdekt tijdens lossen dat er 500 robotstofzuigers zijn gestolen

Foto: Adobe Stock

NORTHEIM/KAISERSLAUTERN –  Tijdens het lossen van zijn goederen in het Duitse Kaiserslautern merkte een vrachtwagenchauffeur dinsdagavond op dat dieven zichzelf toegang tot zijn trailer hadden gegeven.

De man gaat ervan uit dat de dieven dinsdagavond hebben ingebroken.

De trekker met oplegger stond vanaf maandag 20.50 uur geparkeerd in de straat “Westerlange” in Northeim, Nedersaksen. Toen hij in Kaiserslautern wilde lossen, ontbraken ongeveer 500 stofzuigerrobots van het merk ‘Roborock’, met een totale waarde van ruim 80.000 euro.

De politie is een onderzoek gestart en is op zoek naar getuigen.

Dieven stelen volautomatische koffieautomaten uit geparkeerde vrachtwagen

HANNOVER – In de nacht van dinsdag 5 november op woensdag 6 november 2024 stalen tot nu toe onbekende daders volautomatische koffieautomaten uit een geparkeerde vrachtwagen in Hannover. De totale schade wordt geschat op ongeveer 78.000 euro. De politie is nu op zoek naar getuigen van het incident.

Volgens de huidige bevindingen van de politie parkeerde de vrachtwagenchauffeur zijn voertuig op 5 november 2024 rond 20.00 uur op een parkeerplaats aan de A2, richting Dortmund, in de regio Hannover en ging slapen.

In de uren die volgden openden de onbekende daders de vrachtwagen met geweld en stalen een laag driecijferig aantal volautomatische koffiemachines. Op 6 november 2024 rond 05.00 uur merkte de vrachtwagenchauffeur dat de machines verdwenen waren.

Vanwege de locatie en de grote hoeveelheid gaat de politie ervan uit dat de gestolen goederen door meerdere daders zijn weggevoerd in een ter beschikking gesteld motorvoertuig.

De politie is een strafrechtelijk onderzoek gestart naar de bendegerelateerde diefstal en is nu op zoek naar getuigen van het incident.

Wiersma wil bijna helft ‘stikstofmiljarden’ in innovatie steken

DEN HAAG – Landbouwminister Femke Wiersma wil bijna de helft van de 5 miljard euro die het kabinet opzijzet voor de agrarische sector steken in innovatie en zogenoemde ‘doelsturing’. Haagse bronnen bevestigen een bericht van RTL Nieuws hierover. Het voorstel van de BBB-bewindsvrouw moet nog door de ministerraad worden goedgekeurd.

In het plan gaat 2,25 miljard naar innovatie en doelsturing. Daar worden onder meer stalinnovaties mee bedoeld die stikstofuitstoot moeten verminderen. Op dat soort systemen is doorgaans veel kritiek, omdat deze in de praktijk tot weinig stikstofvermindering leiden. Ook moet er geëxperimenteerd worden op boerderijen en gaat het geld naar robotisering en digitalisering

1 miljard euro van het budget gaat naar een opkoopregeling of “brede beëindigingsregeling”. 750 miljoen euro gaat naar natuurbeleid, waar het tegengaan van verdere verslechtering van de natuurkwaliteit centraal staat.

De 5 miljard euro kwam in de plaats voor het geld dat in het stikstoffonds zat.

Meer passagiers en vracht voor Turkish Airlines in derde kwartaal

Turkish Airlines
Foto: Transport Online | F. van der Wal

Turkish Airlines verhoogt passagierscapaciteit met 5,4 procent in derde kwartaal 2024, vervoert 24,5 miljoen passagiers en behaalt operationele winst van 1,3 miljard USD

Ondanks voortdurende geopolitieke spanningen, knelpunten in de productie van vliegtuigen en problemen met motoren, bleef Turkish Airlines ononderbroken groeien dankzij zijn wendbaarheid en uitgebreide routenetwerk. Dit resulteerde in een verhoging van de passagierscapaciteit met 5,4 procent in het derde kwartaal van 2024.

In de periode juli-september 2024 stegen de totale inkomsten van Turkish Airlines met 4,9 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, tot 6,6 miljard USD. De passagiersinkomsten, die 84 procent van het totaal uitmaken, namen toe tot 5,6 miljard USD dankzij de sterke bijdrage uit de regio Azië. Ook de cargo-inkomsten van Turkish Airlines Cargo stegen in het derde kwartaal met 47 procent tot 911 miljoen USD op jaarbasis.

Turkish Cargo vergrootte tevens de hoeveelheid vervoerde vracht met 16,8 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2023 en werd in september de op twee na grootste cargovervoerder ter wereld met een marktaandeel van 5,7 procent, volgens cijfers van de International Air Transport Association (IATA).

Ondanks concurrentiedruk op passagiersinkomsten, inflatiedruk en hogere kosten door motorproblemen, realiseerde Turkish Airlines een operationele winst van 1,3 miljard USD in het derde kwartaal van 2024. Het EBITDAR-resultaat bedroeg 2,3 miljard USD met een EBITDAR-marge van 35,2 procent, wat hoger ligt dan zowel het historische gemiddelde als dat van de concurrenten. Financiële inkomsten gegenereerd door het effectieve en dynamische portfoliobeheer van Turkish Airlines speelden ook een belangrijke rol in de ondersteuning van de nettowinst.

In lijn met de 100-jarige strategie en het doel om de vloot uit te breiden tot 800 toestellen tegen 2033, heeft Turkish Airlines het aantal vliegtuigen in de eerste negen maanden van het jaar met 9 procent verhoogd tot 467, ondanks productiebeperkingen. Als onderdeel van haar diversificatiestrategie om financieringskosten en valutarisico’s te minimaliseren terwijl de vloot groeit, werd Turkish Airlines de eerste luchtvaartmaatschappij buiten China die drie Airbus A350-vliegtuigen financierde in Chinese yuan in het derde kwartaal. Daarnaast werd voor het eerst een duurzaamheidslening afgesloten voor twee brandstofefficiënte A321-Neo vliegtuigen, waarmee Turkish Airlines een nieuwe stap zette op het gebied van duurzame financiering. Turkish Airlines werd voor zijn innovatieve financieringsstructuren onderscheiden met drie prijzen door Airline Economics.

Met meer dan 93.000 medewerkers, inclusief dochterondernemingen, en met een uniek netwerk, moderne vloot, hoogwaardige service en indrukwekkende prestaties zal de luchtvaartmaatschappij zich de komende jaren blijven inzetten voor duurzame groei in lijn met nationale ontwikkelingsdoelstellingen en de strategie voor 2033.

Harris spreekt na nederlaag op Howard Universiteit

WASHINGTON – De verliezende Democratische presidentskandidate Kamala Harris spreekt naar verwachting woensdagmiddag plaatselijke tijd op de Howard Universiteit in Washington, waar ze de verkiezingsresultaten heeft afgewacht, aldus het Amerikaanse MSNBC-nieuws op X.

Ze verloor de verkiezingen van de Republikeinse kandidaat Donald Trump. Volgens onbevestigde berichten spreekt ze om 16.00 uur. Dat is 22.00 uur Nederlandse tijd. Eerder was nog sprake van twee uur later.

Volgens een bron met contacten met Harris’ campagne werkt ze nu aan de toespraak en heeft ze Trump nog niet gebeld.

Ook president Joe Biden heeft Trump nog niet gebeld, maar is dat aan het voorbereiden en zal ook het volk toespreken, meldt persbureau Reuters.

Hoofdeconoom Rabobank rekent op hogere inflatie door Trump

DEN HAAG – De kans is groot dat Donald Trump als president van de Verenigde Staten de inflatie opdrijft, verwacht hoofdeconoom van de Rabobank Ester Barendregt.

De Republikein heeft tijdens zijn verkiezingscampagne meermaals importheffingen op buitenlandse producten aangekondigd. Die extra kosten daarvoor komen uiteindelijk terecht bij de consumenten in de VS én Europa die hogere prijzen betalen, verwacht Barendregt.

“Trump is heel duidelijk geweest: hij wil importtarieven op alles wat Amerika binnenkomt. Daar hebben we ook al mee gerekend, want je kunt tarieven in grote modellen gooien”, zei de econoom op het congres Rotterdam Energy Port. “Het drijft allereerst de inflatie op in de VS en doet iets met het rentepad en de dollar. Uiteindelijk leidt dat tot hogere prijzen in de VS, die ook weer onze kant op komen”, verwees ze naar de Amerikaanse producten die de EU importeert.

Een handelsoorlog zorgt ook voor lagere economische groei. Daarnaast zijn verschuivingen in het beleid rond internationale veiligheid en mondiale machtsverhoudingen voor economen van belang, benadrukte ze. Trump heeft meermaals gedreigd uit de NAVO te stappen en de Amerikaanse steun aan Oekraïne in de oorlog met Rusland bekritiseerd.

Opa krijgt 30 maanden cel voor seksueel misbruik kleindochter

HAARLEM – De rechtbank Noord-Holland veroordeelt een 71-jarige man voor het seksueel misbruiken van zijn minderjarige kleindochter en voor het bezit van kinderporno. Hij krijgt dertig maanden cel, waarvan acht maanden voorwaardelijk.

De man wordt vrijgesproken van het tenlastegelegde seksueel misbruik van zijn neef en ontslagen van rechtsvervolging voor de overige bewezenverklaarde seksuele handelingen met zijn kleinkinderen.

Aan de man worden vijf verschillende feiten tenlastegelegd. Hij zou in de periode van 1999 tot en met 2001 (orale) seks hebben gehad met zijn toen minderjarige neefje. In de periode van mei 2014 tot en met augustus 2019 zou de man zijn minderjarige kleindochter seksueel hebben misbruikt en in dezelfde periode zou hij ook ontucht met haar hebben gepleegd.

In de periode van 2019 tot 2022 zou hij ook ontucht hebben gepleegd met zijn minderjarige kleinzoon. Ook zou de man zeven foto’s op zijn telefoon hebben gehad van een minderjarige jongen die seksueel getinte handelingen verricht.

De verdachte ontkent alle feiten. In dat geval is de betrouwbaarheid van de verklaringen van de slachtoffers van groot belang. Die verklaringen moeten ook ondersteund worden door ander bewijs, anders kunnen de feiten niet bewezen worden verklaard.

Naar het oordeel van de rechtbank kan het misbruik van de destijds minderjarige neef niet bewezen worden, omdat zijn verklaring onvoldoende wordt ondersteund door ander bewijs. Uit de verklaringen over het seksueel misbruik van de kleindochter en kleinzoon kunnen geen patronen worden afgeleid die de verklaring van de neef ondersteunen. Van dit feit wordt de verdachte dan ook vrijgesproken.

De rechtbank ziet voldoende bewijs voor het eenmalig seksueel binnendringen van zijn kleindochter en de andere ten laste gelegde seksuele handelingen bij haar. De verklaring van de kleindochter is naar het oordeel van de rechtbank betrouwbaar. Haar verklaring wordt ondersteund door een verklaring van een oom die naaktfoto’s van de kleindochter op de telefoon van de verdachte had aangetroffen.

Ook de ten laste gelegde seksuele handelingen met zijn kleinzoon en het bezit van kinderpornografische foto’s acht de rechtbank bewezen. De verklaring van de kleinzoon vindt de rechtbank betrouwbaar, mede omdat hij spontaan vertelde dat opa vieze dingen met hem had gedaan. Zijn verklaring wordt ondersteund doordat de kinderpornografische foto’s op de telefoon van de verdachte door hem zelf zijn gemaakt en dat het jongetje op de foto’s de kleinzoon zelf is.

Hoewel de tenlastegelegde ontuchtige seksuele handelingen van de verdachte bij zijn kleindochter en kleinzoon wel zijn bewezen, kan de verdachte hier toch niet voor worden veroordeeld. In de tenlastelegging had moeten staan dat het ging om misbruik van een aan zijn zorg, opleiding, of waakzaamheid toevertrouwde minderjarige, want zo staat het omschreven in het wetsartikel dat hem ten laste wordt gelegd. Maar er is alleen tenlastegelegd dat het gaat om misbruik van zijn kleinkind, en dat staat niet het wetsartikel. Doordat een essentieel bestanddeel niet is opgenomen in de tenlastelegging, kan de rechtbank niet anders dan de verdachte voor het tweede en derde ten laste gelegde feit te ontslaan van rechtsvervolging.

Voor het eenmalig seksueel binnendringen van zijn kleindochter en het bezit van kinderporno veroordeelt de rechtbank de man tot een gevangenisstraf van dertig maanden, waarvan acht maanden voorwaardelijk met een proeftijd van drie jaar. De verdachte heeft een grove inbreuk gemaakt op de lichamelijke en geestelijke integriteit van zijn kleinkinderen, waarvan zij nog lange tijd last kunnen hebben.

De verdachte toont geen enkel inzicht in het verwerpelijke van zijn handelen. Dat de handelingen gepleegd zijn door een persoon, hun opa, die zij bij uitstek moesten kunnen vertrouwen en op een locatie waar zij zich veilig hadden moeten voelen, maakt het verwerpelijke gedrag extra verwijtbaar.

Nadat het misbruik van zijn kleindochter in 2019 aan het licht was gekomen en zij niet meer bij hem mocht komen logeren, is de verdachte doorgegaan met strafbaar handelen door kinderpornografische afbeeldingen van zijn kleinzoon te maken. De rechtbank vindt dit bijzonder ernstig. Omdat de rechtbank de kans op recidive aanwezig acht, moet hij zich direct voor toezicht bij de reclassering melden. Ook moet hij zijn kleindochter 7.500 euro schadevergoeding betalen.

Meerdere staten VS willen recht op abortus verankeren in grondwet

WASHINGTON – Zeven Amerikaanse staten hebben tijdens de verkiezingen van dinsdag voor het recht op abortus gestemd. Dit melden verschillende Amerikaanse media, waaronder NBC en The New York Times. In totaal stemden tien staten over het abortusrecht.

De staten Arizona, Colorado, New York, Maryland, Missouri en Nevada stemden voor het abortusrecht, evenals Montana, zo bleek eerder al uit peilingen. Nadat het nationale recht op abortus in 2022 werd afgeschaft, perkten veel staten het recht op abortus in. In de staten Arizona en Missouri is abortus niet of zeer beperkt mogelijk. Deze uitslag draait dit om.

Ook in Florida, South Dakota en Nebraska konden Amerikanen stemmen over het abortusrecht. In Florida werd de kiesdrempel niet gehaald. In South Dakota stemden mensen tegen het recht op abortus. In Nebraska stemden mensen voor een abortusverbod na het eerste trimester, meldt Amerikaanse nieuwszender NBC News.

Nedcargo bereidt zich voor op strategische voorraadvorming vanwege verwachte verschuivingen in het Amerikaanse handelsbeleid

Foto: Transport Online | F. van der Wal

WADDINXVEEN – Nu Donald Trump na de Amerikaanse presidentsverkiezingen aantreedt, bereiden bedrijven wereldwijd zich voor op waarschijnlijke wijzigingen in het Amerikaanse handelsbeleid. Nedcargo, een vooraanstaand logistiek en expeditiebedrijf met uitgebreide activiteiten in de VS, positioneert zichzelf proactief om te voldoen aan verwachte behoeften.

In een gesprek met Diederik-Jan Antvelink, CEO; Marcel van Staaijeren, Director of Forwarding & Customs; en Mark van Ommen, Vice President of Sales & Marketing, deelden de leidinggevenden hoe Nedcargo zich voorbereidt op een dynamische handelsperiode, met een aanzienlijke focus op strategische voorraadvorming.

Diederik-Jan Antvelink, CEO van Nedcargo, sprak over de bredere implicaties: “Historisch gezien zorgen veranderingen in tarieven en beleid voor een hogere vraag naar veiligheidsvoorraden, omdat bedrijven proberen onzekerheden in de toeleveringsketen te verminderen. We bereiden ons voor op deze toename door onze strategisch gelegen distributiecentra in de grootste havens van Europa te benutten en bereiden ons voor op het aanhouden van hogere voorraadniveaus totdat de nieuwe tariefstructuren duidelijk zijn. Klanten bouwen voorraden op om te profiteren van de huidige tarieven en Nedcargo is er om hen te ondersteunen bij het veerkrachtig houden van hun toeleveringsketens. We verwachten een toename van import- en exportactiviteiten, aangezien bedrijven aan beide kanten van de Atlantische Oceaan werken aan het opzetten van voldoende productbuffers.”

De positie van Nedcargo als belangrijke logistieke dienstverlener, die fungeert als Europees distributiecentrum voor verschillende Amerikaanse bedrijven, stelt het bedrijf in staat om deze vraag effectief te ondersteunen. Met meer dan 300.000 vierkante meter aan opslagruimte in kritieke Europese havens en sterke partnerschappen met Amerikaanse logistieke bedrijven, is Nedcargo goed gepositioneerd om te voorzien in de behoeften aan voorraadvorming over de hele oceaan.

Marcel van Staaijeren, Director of Forwarding & Customs, lichtte de operationele dynamiek toe: “De verwachte toename van veiligheidsvoorraden vereist wendbaarheid in logistieke en douane-operaties. We bereiden onze douanediensten voor op grotere volumes en houden mogelijke beleidswijzigingen nauwlettend in de gaten. Ons team is uitgerust om klanten te helpen navigeren door de complexiteit van naleving en tegelijkertijd goederen efficiënt te laten bewegen. Bovendien verwachten we, met de verwachte toename van zendingen, een grotere druk op de vrachtcapaciteit, met name in zee- en wegtransport. Klanten weten dat ze kunnen rekenen op de robuuste infrastructuur en douane-expertise van Nedcargo om vertragingen te beperken en kosten te minimaliseren.”

Van Staaijeren benadrukte dat Nedcargo de ondersteuning in zijn uitgebreide netwerk opvoert om klanten te helpen met zowel inkomende als uitgaande stromen, en zo operationele vloeibaarheid te garanderen te midden van stijgende voorraadniveaus.

Mark van Ommen, Vice President of Sales & Marketing, benadrukte de paraatheid van het bedrijf: “Nu de vraag naar transport- en opslagruimte naar verwachting wereldwijd zal toenemen, zijn we voorbereid op een drukke periode die voor ons ligt. Onze klanten vertrouwen op ons voor logistieke oplossingen en strategische begeleiding, vooral nu ze hun voorraadvereisten moeten navigeren. De opslagcapaciteit en netwerksterkte van Nedcargo in de belangrijkste havens van Europa maken ons uniek gepositioneerd om klanten te ondersteunen bij het uitbreiden van voorraden om de continuïteit van de levering te waarborgen. In de VS zijn we een partnerschap aangegaan met logistieke bedrijven om ook daar gecoördineerd voorraadbeheer en opslagoplossingen te garanderen.”

Van Ommen merkte ook op dat klanten een stijging van de verzendtarieven kunnen verwachten vanwege de toegenomen vraag over de hele linie, van zeevracht tot opslag en Europees landtransport, maar verzekerde hen dat de infrastructuur en expertise van Nedcargo erop gericht zijn om deze verschuivingen soepel te beheren.

Vooruitzichten voor een periode met veel vraag

Nu bedrijven over de hele wereld hun voorraden opvoeren, zal de vraag naar logistieke diensten sterk toenemen. De uitgebreide aanpak van Nedcargo – uitbreiding van de opslagcapaciteit, verbetering van de douaneondersteuning en versterking van het transportnetwerk – toont aan dat het zich inzet om klanten door deze periode van verhoogde activiteit te loodsen. Gepositioneerd als een vertrouwde partner met toonaangevende middelen in de branche, staat Nedcargo klaar om een ​​tijdperk van intensievere handelsactiviteiten en complexiteit van de toeleveringsketen te beheren.

Spoedcommissie gaat advies geven over hersteloperatie toeslagen

DEN HAAG – Staatssecretaris Nora Achahbar (Toeslagen) roept een commissie in het leven die met spoed advies moet geven over de hersteloperatie toeslagen, meldt ze in een Kamerbrief. Oud-CDA-Kamerlid en voormalig voorzitter van de parlementaire ondervragingscommissie over het toeslagenschandaal Chris van Dam gaat deze leiden. De spoedadviescommissie moet uitzoeken hoe gedupeerden sneller kunnen worden geholpen.

De bewindsvrouw geeft de commissie de opdracht om “voor het kerstreces, maar uiterlijk in januari 2025” advies uit te brengen. In de tussentijd gaat het kabinet door met de operatie die gedupeerde ouders en hun kinderen uit de problemen moet helpen.

De uitvoering van de hersteloperatie dreigt door “acute knelpunten” vast te lopen, stelt Achahbar na gesprekken met gedupeerden, betrokkenen zoals wethouders en deskundigen. “Zo blijven bijvoorbeeld de wachttijden bij bezwaren en de schaderoutes een zorgpunt, is het aanleveren van dossiers nog altijd niet op niveau, worden wettelijke termijnen stelselmatig niet gehaald en geven zowel ouders als gemeenten aan knelpunten te ervaren in de brede ondersteuning.”

Noodzakelijk

Daarom is het volgens de staatssecretaris “noodzakelijk” dat op korte termijn maatregelen worden genomen om de hersteloperatie te versnellen en te verbeteren. Die mogen “desnoods onorthodox” zijn.

De meningen zijn verdeeld over wat goed herstel precies behelst, schrijft de staatssecretaris. Ze stelt daarom de spoedadviescommissie in om zeker te weten dat “de maatregelen die ik tref breed gedragen zijn, goed onderbouwd zijn en echt tot verbetering leiden”.

Driekoppige commissie

In de driekoppige commissie komen behalve voorzitter Van Dam ook de voormalige wethouder van Helmond Cathalijne Dortmans (GroenLinks) en Simon Sibma, voorzitter van de Sociale Verzekeringsbank. Van Dam heeft zich uitgeschreven bij het CDA toen hij voorzitter werd van de Onderzoeksraad voor Veiligheid, omwille van zijn onafhankelijke positie in die rol.

De staatssecretaris laat ook weten te beginnen met een proef om nabestaanden van overleden gedupeerden in één keer met verschillende maatregelen te helpen, bijvoorbeeld op het gebied van schulden en compensatie voor aanvullende schade. Als de aanpak werkt, kan deze volgens de bewindsvrouw een voorbeeld worden dat ook kan worden toegepast op andere groepen gedupeerden.

Vrachtwagen glijdt van dijk in Rilland [+foto]

Foto: HVZeeland

RILLAND – Aan het einde van de ochtend is een vrachtwagen voorover een dijk af gereden nadat de chauffeur de t-splitsing niet op tijd aangeremd kreeg.

De trekker/oplegger combinatie kwam vanaf de Vierlingweg de Sophiaweg opgereden, maar had door modder op de weg niet de benodigde grip om de bocht te kunnen maken. Het trekkende voertuig reed daardoor voorover de dijk af, maar kwam tot stilstand voordat hij daadwerkelijk op de Sophiaweg was.

De lege oplegger kwam daardoor met de achterwielen van de grond.

Het was nog een hele klus om de combinatie weer met alle banden op het asfalt te krijgen, maar met behulp van een telekraan en een tractor is dat rond 12.30 uur gelukt.

De chauffeur van het voertuig kwam met de schrik vrij.

Vrachtwagen vast in slootje in Heukelom [+foto]

Foto: SQVision

BERKEL-ENSCHOT – Woensdagochtend rond 11:00 uur kwam een vrachtwagenchauffeur met zijn vrachtwagen vanuit de A65 bij Berkel-Enschot en wilde de Dijkweg in Heukelom op draaien.

Bij de scherpe draai ging het mis en kwam de trailer van de vrachtwagen met zijn wielen in een slootje terecht.

De vrachtwagen blokkeert de Dijkweg volledig. De vrachtwagen trailer staat schuin.

Handhaving van gemeente Tilburg is ter plaatse gekomen.

De vrachtwagenchauffeur moet zelf een bergingsbedrijf gaan inschakelen. Hoelang dit gaat duren is onbekend.

4 jaar cel voor man (20) die dodelijk ongeluk Oss veroorzaakte

DEN BOSCH – De rechtbank in Den Bosch heeft woensdag vier jaar gevangenisstraf opgelegd aan een 20-jarige man voor het veroorzaken van een dodelijk ongeluk in Oss op tweede kerstdag 2022. Daarbij kwam een 14-jarige jongen uit die plaats om het leven en raakten zijn broertjes zwaargewond. Beginnend bestuurder Jens O. had zeven tot negen keer meer alcohol op dan toegestaan.

De man reed rond 01.20 uur op een kruising bij de Megensebaan veel te hard door rood, toen hij met hoge snelheid op de auto van het gezin botste. Daarin zaten de kinderen van destijds 8, 13 en 14 jaar oud samen met hun ouders. Zij waren onderweg naar huis en wilden bij een groen verkeerslicht afslaan. De verdachte, die zijn rijbewijs nog maar kort had, reed vlak voor de kruising 146 kilometer per uur, terwijl het maximum 70 is. Hij probeerde de politie eerst nog te misleiden door te suggereren dat iemand anders reed. De rechtbank neemt hem dat kwalijk.

De verdachte was niet aanwezig bij de uitspraak, al had hij dat volgens zijn advocaat wel graag gewild. Na zijn strafzaak zou hij zijn “ingestort”. De rechters hebben de indruk dat hij inmiddels de ernst van zijn handelen inziet en oprecht berouw heeft, zo benoemde de voorzitter. De verdachte reageerde twee weken geleden emotioneel op verklaringen van nabestaanden: “Ik had daar ter plekke moeten overlijden.”

O. was die avond op een feestje, toen een vriend “in wilde paniek” naar hem toe kwam omdat er zou zijn ingebroken in diens huis. Ze haalden de autosleutel op en vertrokken. Wat er vervolgens tijdens de rit is gebeurd, weet O. niet meer precies. Zijn passagier zou bij het stoplicht op het laatste moment nog hebben geroepen dat hij moest remmen.

De middelste zoon van het aangereden gezin lag na het ongeluk maandenlang in coma. Hij moet nu de rest van zijn leven met beperkingen leven en is afhankelijk van hulp bij alledaagse dingen.

De rechtbank sprak van roekeloos rijgedrag en legde naast de celstraf ook een rijontzegging van vijf jaar op.

LAATSTE NIEUWS

Fietser komt om door aanrijding met vrachtwagen in Sint Jansklooster

SINT JANSKLOOSTER - Een fietser is vrijdagochtend in het Overijsselse Sint Jansklooster om het leven gekomen door een botsing met een vrachtwagen. Dat meldt...