Clicky

zaterdag 16 november 2024 - 01:22 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 19

Roel Ottenheim Logistics kiest voor definitieve vestiging in Roermond

ROERMOND – Het in Roermond gevestigde bedrijf Roel Ottenheim Logistics B.V. is een logistieke dienstverlener. Zij zijn gespecialiseerd in het oplossen van logistieke vraagstukken voor hun klanten. Momenteel zijn zij gevestigd in een huurlocatie in het centrum van Roermond. De ideale definitieve vestigingslocatie is nu gevonden op het bedrijventerrein Oosttangent (Roerstreek-West) aan de oostkant van de stad. Van hieruit kan het grote netwerk binnen Europa uitstekend worden bediend.

“Vanwege de uitstekende ligging, dichtbij de diverse verkeeraders, is de keuze van de heer Ottenheim voor bedrijventerrein Oosttangent, een logische keuze. De ambitie voor expansie past goed in de bedrijfsvisie van OML om lokale en regionale bedrijven te ondersteunen en te faciliteren bij hun ontwikkelingsproces”, aldus Hans Coppus, directeur van OML.

Het bedrijf Roel Ottenheim Logistics, vernoemd naar de eigenaar, is een transportbedrijf en expediteur. Zij gaan een nieuwe bedrijfslocatie ontwikkelen voor de bouw van een kantoorpand, een overslagloods en trailerparkeerplaats.

Oosttangent is voor het bedrijf de ideale locatie omdat dit dicht tegen de binnenstad van Roermond aan ligt. Daardoor is het bedrijf goed bereikbaar. Allereerst een ideale locatie voor haar klanten vanwege de uitstekende ligging bij de A73, op korte afstand van de A2 én het Duitse en Belgische achterland. Daarnaast ook de goede bereikbaarheid voor de eigen medewerkers.

Roel Ottenheim, directeur en eigenaar: “Wij zijn een ambitieus bedrijf en de ambitie is dan ook om een nieuw, modern en vooral fijne locatie te realiseren met veel mogelijkheden. De nieuwbouw zorgt voor een vrije indeling van de oppervlakte van de kavel en daarom heeft dit de voorkeur gekregen ten opzicht van het kopen van een bestaand bedrijfspand.”

“Daarnaast ligt er een serieuze groeiambitie om binnen 3 tot 5 jaar het volume te verdubbelen. Wij kijken er naar uit om op de nieuwe locatie het bedrijf te laten uitgroeien van 14 medewerkers naar ongeveer 30 medewerkers, verdeeld over de functies voor zowel kantoor als warehouse.”

Ontwikkelingsmaatschappij Midden-Limburg (OML) realiseert bedrijfslocaties in Midden-Limburg voor de aandeelhoudende gemeenten Roermond, Leudal, Echt-Susteren, Maasgouw en Roerdalen. De samenwerking zorgt voor een goed vestigingsklimaat voor bedrijven en de versterking van de economische structuur in de regio.

OML realiseerde recent de tweede fase van het bedrijventerrein Oosttangent in Roermond. Dit terrein grenst aan een zijde dicht aan de A73 en aan de ander zijde aan de bestaande bedrijvenzones Roerstreek-Zuid en -Noord. Op zeer korte afstand van de A2, en met het Duitse achterland om de hoek. OML realiseert de bedrijventerreinen van de toekomst op een duurzame en circulaire wijze.

De ontwikkelplannen van Roel Ottenheim ziet OML als een welkome invulling van de tweede fase Oosttangent.

Zeven pallets met beeldschermen gestolen uit geparkeerde vrachtwagen

BRAUNSCHWEIG – Gisteren, woensdag 6 november, in de vroege uren werd er aan de staatsgrens met Saksen-Anhalt lading gestolen uit de oplegger van een trekker met oplegger die geparkeerd stond op een parkeerplaats langs de Duitse A2.

De daders konden de lading bekijken door het dekzeil van de oplegger op verschillende plaatsen door te snijden. Vervolgens werden de deuren van de oplegger geopend en werden de goederen van in totaal zeven pallets gestolen. De lading bestond uit gloednieuwe beeldschermen.

Voordat de daders de plaats delict verlieten, sproeiden de daders met een brandblusser om de achtergelaten sporen uit te wissen.

De bestuurder merkte het misdrijf in de ochtend op en belde de politie. Er werd een strafzaak gestart. De schade wordt door de politie geschat op 30.000 euro.

Faber krijgt meteen uitzoekopdracht van geërgerde Kamer

DEN HAAG – Asielminister Marjolein Faber heeft bij de verdediging van haar begroting in de Tweede Kamer meteen de ergernis van de oppositie gewekt. Die kreeg geen antwoord op herhaaldelijke vragen en concludeerde dat de minister kennelijk geen antwoord had en zich daarin eerst verder moest verdiepen. Met de belofte dat Faber na de lunch op de vragen zou terugkomen werd de boel voorlopig gesust.

Faber botst al van meet af aan geregeld met Kamerleden over haar beantwoording van hun vragen. Dat speelde bij het belangrijke begrotingsdebat donderdag onmiddellijk weer op.

SP’er Michiel van Nispen vroeg haar hoe ze kan beweren juist voor de allerzwaksten op te komen en tegelijkertijd minder erkende vluchtelingen wil opnemen voor wie de Verenigde Naties onderdak zoeken. Faber antwoordde slechts dat ze haar aandacht richt op het verminderen van het aantal onwelkome asielzoekers, die volgens haar echte vluchtelingen verdringen. VN-vluchtelingen komen echter niet in azc’s terecht, maar krijgen bij aankomst meteen een woning.

“Dit is superpijnlijk”, constateert CDA-leider Henri Bontenbal. “Dit maakt duidelijk dat de minister niet weet hoe dit werkt. We gaan met een minister praten die de verschillen niet kent.” De oppositie vroeg daarom om een lees- en overlegpauze voor Faber, maar daar zagen zij en de regeringspartijen niets in. De minister komt later in het debat op de kwestie terug, spraken ze af.

Berte Simons nieuwe Chief Operating Officer (COO) van Havenbedrijf Rotterdam

ROTTERDAM – Met ingang van 1 januari 2025 is Berte Simons door de aandeelhouders benoemd tot Chief Operating Officer (COO) van Havenbedrijf Rotterdam N.V. Zij treedt daarmee toe tot de algemene directie en volgt Boudewijn Siemons op, die in februari 2024 tot CEO en COO a.i. werd benoemd. Met ingang van 1 januari 2025 bestaat de algemene directie van het Havenbedrijf uit CEO Boudewijn Siemons, CFO Vivienne de Leeuw en COO Berte Simons.

De aandeelhouders van het Havenbedrijf, de gemeente Rotterdam en de Rijksoverheid, hebben Berte Simons voor vier jaar benoemd, op voordracht van de Raad van Commissarissen (RvC).

Voorzitter van de RvC Koos Timmermans: “We zijn als RvC zeer verheugd dat Berte Simons haar brede expertise als maritiem ingenieur wil inzetten voor het Havenbedrijf. Ze brengt met haar internationale ervaring in het leiden van grootschalige en complexe infrastructurele projecten in havens en industriegebieden, de kennis en ervaring mee die we nodig hebben voor een succesvolle en gecoördineerde transitie naar een fossielvrije en circulaire haven.”

Na het afronden van haar opleiding tot maritiem officier, begon Berte Simons haar carrière in 2003 als beleidsmedewerker bij North Sea Port, waar zij tot 2006 heeft gewerkt. Vanaf 2006 tot 2021 vervulde Berte diverse managementfuncties bij internationaal advies- en ingenieursbureau Royal HaskoningDHV, waar ze internationale projecten heeft geleid in de mijnbouw, zware industrie, luchtvaart en de maritieme sector.

Berte Simons is op dit moment werkzaam bij Energie Beheer Nederland (EBN) als directeur van de business unit CO2 Opslag en Transportsystemen. In deze functie is ze nauw betrokken bij het Porthos project, wat Havenbedrijf Rotterdam samen met Gasunie en EBN ontwikkelt.

Berte Simons: “In de rol van COO van het Havenbedrijf komt voor mij alles samen. De haven is een plek die constant in beweging is en in verbinding staat met de hele wereld. Een plek waar de bedrijvigheid van de industrie, logistiek en de leefomgeving bij elkaar komen. Ik kijk ernaar uit om samen met collega’s en stakeholders bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van de haven in harmonie met de omgeving.”

Rutte: Noord-Koreanen ook gevaar voor Verenigde Staten

BOEDAPEST – NAVO-baas Mark Rutte waarschuwt dat Noord-Korea niet alleen een bedreiging vormt voor de Europese bondgenoten van de NAVO, maar ook voor de Verenigde Staten.

Rusland ‘betaalt’ Noord-Korea voor de inzet van Noord-Koreaanse soldaten in Oekraïne met de nieuwste technologie, zei Rutte bij aankomst van de vergadering van de Europese Politieke Gemeenschap.

Rutte wil deze bedreiging bespreken met Donald Trump. De secretaris-generaal van de NAVO zei nogmaals dat de NAVO-bondgenoten “veel meer” dan 2 procent van hun bruto nationaal product aan defensie moeten besteden. Een concreet percentage noemde hij niet. De percentages hoeven niet voor alle bondgenoten hetzelfde te zijn, zei Rutte.

De steeds innigere samenwerking tussen Rusland, Noord-Korea, China en Iran “zijn gevaarlijke nieuwe ontwikkelingen”, zei Rutte. “Daar moeten we het vandaag over hebben, maar ik kijk er ook naar uit om met president Trump om tafel te gaan zitten en te bespreken hoe we er gezamenlijk voor kunnen zorgen dat we deze dreiging het hoofd kunnen bieden en dat we ons deel van de wereld veilig houden.”

Vier grote uitdagingen voor de supply chain sector

Foto: Adobe Stock

De wereld verandert razendsnel, en dat weegt ook op de supply chain sector. Geopolitieke conflicten, strengere regelgeving rond sustainability en toenemende eisen van klanten brengen een ongeziene druk met zich mee. Als organisatie ben je dus maar beter klaar om in te spelen op die sterke veranderingen. Dit zijn de vier grote uitdagingen voor de logistieke sector.

Door: Eric Geerts, Senior Director product management, TMS, carrier connectivity and ports bij Descartes Systems Group

1. Strengere regelgeving

Er heersen steeds meer strengere regels voor de logistieke sector. Enerzijds zijn er meer regels rond douane en handelsbeperkingen. Dat heeft te maken met geopolitiek en veranderingen in de wereld. Anderzijds is sustainability een hot topic. Europa legt de nieuwe corporate sustainability richtlijn op die bedrijven verplicht om hun CO2-emissies te monitoren en te berekenen. Daar spelen transport en logistiek een belangrijke rol in.

Descartes kan logistieke bedrijven hierbij helpen met de Global Trade oplossingen. Wij bieden data content aan over de laatste regels, welke partijen op zwarte lijsten staan, enzovoort. Om tegemoet te komen aan sustainability uitdagingen hebben we tools zoals TMS-systemen: we verzamelen data die nodig zijn om berekeningen te doen, waarbij we die berekeningen ook aanbieden als een service.

2. Regelmatige disrupties

Ook verschillende disrupties leggen druk op de logistieke sector. Klimaatstoringen, zoals de droogte in het Panamakanaal, of geopolitieke wijzigingen zorgen voor moeilijkheden. Denk maar aan landen waarmee je plots niet meer zo makkelijk handel kan drijven, waardoor de supply chain verstoord wordt. Door oorlogen in het Midden-Oosten en Oekraïne moeten schepen omvaren of ontstaan er problemen met voorraden. Bedrijven moeten alternatieven zoeken en worden op kosten gejaagd.

Met oplossingen rond realtime visibility kan Descartes bedrijven hierbij helpen. Wanneer je verzendingen en verschepingen nauwkeurig en realtime kan monitoren, kan je als organisatie snel actie nemen bij problemen, klanten proactief verwittigen over vertragingen, en snel alternatieven zoeken.

3. Meer nood aan efficiëntie

De hele sector zit met een tekort aan arbeidskrachten. En dus is het zaak om de krachten die er zijn zo efficiënt mogelijk in te schakelen. Hier kan technologie ook een grote rol in spelen. Acties die je onderneemt om de CO2-afdruk te verlagen kunnen ook bijdragen tot efficiëntie. Door gebruik te maken van technologische systemen die meer transport bundelen, kan je kosten verlagen en de arbeidskrachten efficiënter inzetten.

4. Klanten worden veeleisender

Eric Geerts

Bij Descartes voerden we zelf al heel wat studies uit rond logistiek. Zo onderzochten we resultaten rond last mile delivery bij e-commerce. Daaruit bleek dat de tevredenheid van klanten over de bezorging van pakjes voor verbetering vatbaar is. Bovendien zijn er steeds meer kleinere zendingen, en dus grotere volumes.

Zonder de nodige tools om die hele informatieflow te digitaliseren is het voor bedrijven bijna niet haalbaar om de nodige klantenservice te kunnen bieden. Digitalisering is noodzakelijk om competitief te blijven en verder te groeien.

Veel bedrijven worstelen met deze uitdagingen binnen de supply chain. Het is een moeilijk evenwicht tussen een optimale voorraad en genoeg wendbaarheid om klanten te kunnen bedienen. Wendbaarheid of resilience is dan ook een belangrijk begrip in de logistieke sector.

Als bedrijf moet je flexibel genoeg zijn om in te spelen op de trends van vandaag. Een belangrijke eerste stap om goed te kijken hoe je het evenwicht kunt houden tussen de efficiëntie en het kunnen bieden van een goede klantenservice.

De wereld draait steeds sneller, en dus is het zaak om te blijven investeren om up-to-date te blijven. Bij Descartes blijven we investeren om onze klanten extra oplossingen aan te bieden. Met ons platform word je als organisatie snel geïnformeerd bij wijzigingen in de supply chain. Zo kan je je sneller aanpassen, zodat je je supply chain onder controle houdt.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Australië wil jongeren onder de 16 weren van sociale media

CANBERRA – De Australische regering wil kinderen onder de 16 jaar gaan weren van sociale media. “Ik heb duizenden ouders, grootouders, tantes en ooms gesproken die zich net als ik grote zorgen maken over de veiligheid van onze kinderen online”, zei premier Anthony Albanese volgens omroep ABC. Hij noemde sociale media schadelijk voor de mentale gezondheid van jongeren.

De regering maakte in september al duidelijk dat ze kinderen wil weren van sites als Instagram, TikTok en Facebook, maar toen was nog geen leeftijdsgrens bekend. De premier maakte donderdag meer details bekend over de plannen. Hij zei dat er geen uitzondering wordt gemaakt voor kinderen die al op sociale media zitten, ook niet als ze daar toestemming van hun ouders voor hebben.

De regering wil dat techbedrijven het verbod gaan uitvoeren, schrijft de krant The Sydney Morning Herald. Dat betekent dat kinderen en hun ouders zelf niet worden bestraft als ze de maatregelen omzeilen. Jongeren worden niet meteen verbannen van sociale media. Het parlement moet de maatregelen nog goedkeuren. Ze worden vervolgens pas na een jaar van kracht, zei de premier.

Albanese beloofde ook dat het verbod na invoering nog wordt geëvalueerd. “We gaan hiermee internationaal aan kop en we willen er zeker van zijn dat we het goed doen.”

Limburg overweegt provinciale energiemaatschappij op te zetten

MAASTRICHT – De provincie Limburg overweegt een eigen energiemaatschappij op te zetten. Niet om zelf energiecontracten aan te bieden en zo winst te maken, maar om energie betaalbaar te houden voor alle Limburgers en om de overstap naar duurzame energie te versnellen. De zogeheten Provinciale Energiediensten Maatschappij (PEM) moet hierbij organisatorische en financiële ondersteuning bieden.

“Energie is belangrijk in het dagelijks leven, maar het wordt steeds lastiger voor iedereen om de energierekening te betalen. Steeds meer Limburgers en bedrijven komen hierdoor in de knel”, zegt gedeputeerde Marc van Caldenberg (energie en klimaat, SP).

In hun coalitieakkoord hadden BBB, VVD, CDA, PvdA en SP al afgesproken zo’n provinciale energiemaatschappij te willen oprichten. Het college heeft de plannen nu uitgewerkt en voorgelegd aan de Provinciale Staten. Het is de bedoeling dat het provinciale energiebedrijf een startbudget van ongeveer 9 miljoen euro krijgt.

GLP tekent twee nieuwe huurovereenkomsten voor G-Park Lelystad

AMSTERDAM – GLP, een toonaangevende wereldwijde investeerder, ontwikkelaar, bouwer, eigenaar en exploitant van logistiek vastgoed, digitale infrastructuur, hernieuwbare energie en aanverwante technologieën, kondigt vandaag de ondertekening aan van twee nieuwe huurovereenkomsten voor G-Park Lelystad.

Een internationale farmaceutische groothandel zal één unit van in totaal 8.096 m² in gebruik nemen. Daarnaast zal een grote Europese logistieke dienstverlener twee units van in totaal 16.209 m² huren.

G-Park Lelystad is gelegen op het Lelystad Airport Business Park. Het bedrijventerrein is verbonden met de snelwegen A6, N727 en N302, evenals met Lelystad Airport en diverse secundaire wegen en rivieren. De strategische ligging langs de centrale logistieke corridor die Amsterdam met Noord-Duitsland en Scandinavië verbindt, biedt een toplocatie voor logistieke activiteiten. Deze zal binnenkort nog verder verbeterd worden met de verbreding van de A6 en de ontwikkeling van de containerhaven Flevokust.

G-Park Lelystad is BREEAM Excellent-gecertificeerd en beschikt over een aantal duurzame kenmerken, zoals een slim gebouwbeheersysteem, laag energie- en waterverbruik en energiemonitoring. De faciliteit biedt bovendien sensorgestuurde LED-verlichting, doorschijnende raambekleding om het natuurlijke licht te optimaliseren, zonnepanelen en EV-oplaadplaatsen voor auto’s en fietsen. Gemeenschappelijke ruimtes worden voorzien van lagetemperatuurverwarming via vloerverwarmingssystemen, aangedreven door een lucht-lucht warmtepomp. Hierdoor wordt energieverspilling geminimaliseerd en de energie-efficiëntie gemaximaliseerd. Het terrein ondersteunt de lokale biodiversiteit met regionaal geproduceerde planten en insectenhotels in de tuinen.

In 2024 voltooide GLP de ontwikkeling van vier units op G-Park Lelystad van in totaal 32.987 m². Nu de nieuwe huurcontracten zijn getekend, blijft er één unit van ongeveer 8.000 m² beschikbaar voor verhuur. De tweede fase van G-Park Lelystad is nu in ontwikkeling en omvat nog vier units van in totaal 32.967 m². Deze zullen vanaf het tweede kwartaal van 2025 te huur worden aangeboden.

De makelaars van GLP voor G-Park Lelystad zijn BridgeGap en 1530 Real Estate welke GLP hebben bijgestaand bij de totstandkoming van deze beide huurtransacties

Philippe Hendriks, Country Director Nederland & België bij GLP Europe: “Deze twee nieuwe huurovereenkomsten bevestigen eens te meer de mogelijkheden die deze logistieke regio te bieden heeft aan eindgebruikers en markeren een belangrijke mijlpaal in onze gefaseerde ontwikkeling op Lelystad Airport Business Park (LAB) op het gebied van geavanceerde logistiekoplossingen in Nederland. G-Park Lelystad biedtideale logistieke oplossingen voor klanten die op zoek zijn naar strategische voet aan de grond in het hart van Europa en we kijken ernaar uit om hier binnenkort meer bedrijven te verwelkomen.”

Buswassers Noord-Nederland in onzekerheid

Foto: Adobe Stock

UTRECHT – Ruim 40 ‘buswassers’ in Friesland, Groningen en Drenthe dreigen de dupe te worden van een nieuwe aanbesteding van het schoonmaakwerk voor de bussen van Qbuzz. De schoonmakers weten niet zeker of ze na 15 december nog werk hebben. CNV wil dat Qbuzz en het nieuwe schoonmaakbedrijf HSU zich aan de Schoonmaakcode houden en de garantie geven dat de huidige schoonmakers hun baan houden.

Vanaf 15 december verzorgt Qbuzz al het busvervoer in de drie noordelijke provincies. In Groningen en Drenthe rijdt Qbuzz al, in Friesland neemt Qbuzz het vervoer straks over van Arriva.

Qbuzz gaat in zee met ander schoonmaakbedrijf

“Voor het schoonmaken van de bussen gaat Qbuzz vanaf diezelfde datum in zee met een nieuwe partij: schoonmaakbedrijf HSU. Rond die contractwisseling speelt nu een acuut probleem”, zegt CNV-onderhandelaar Jan Kampherbeek.

“Qbuzz is als opdrachtgever natuurlijk vrij om op zoek te gaan naar een ander schoonmaakbedrijf. Maar dat moet wel op een nette manier gebeuren. Als de schoonmakers bij Arriva of Qbuzz zelf in dienst waren geweest, dan zouden ze verplicht mee overgaan. Als CNV vinden we: het werk van de schoonmakers blijft bestaan, dus dan blijven ook de schoonmakers.”

Geen harde toezeggingen

Dat betekent volgens CNV concreet dat de schoonmakers die nu nog in dienst zijn van Kleentec (in Groningen en Drenthe) en van OVcare (in Friesland) een contract aangeboden moeten krijgen van het nieuwe schoonmaakbedrijf, HSU.

“Dat is tot nu toe niet gebeurd”, zegt Kampherbeek. “Zowel Qbuzz als HSU wil geen harde toezeggingen doen dat zij straks hun baan nog hebben. Daar maken we ons zorgen over. Vooral vanwege de kwetsbare achtergrond van sommige buswassers, die via de gemeente of het UWV hier aan het werk konden komen. Omdat HSU niks wil beloven, hebben we het sterke vermoeden dat ze niet iedereen willen overnemen. Ze zeggen weliswaar dat ze met alle schoonmakers in gesprek gaan, maar dat zegt nog niks. Dus nee, wij zijn hier niet gerust op.”

Oproep om de Schoonmaakcode na te leven

CNV doet zowel een beroep op Qbuzz (als opdrachtgever) als op HSU om zich als sociaal werkgever op te stellen en zich te houden aan de Schoonmaakcode. “Geef de schoonmakers zo snel mogelijk een contract, zodat ze weten waar ze aan toe zijn.”

Duitse minister verlaat FDP om in kabinet te blijven

BERLIJN – De Duitse minister van Verkeer, Volker Wissing, wil ondanks de breuk van zijn partij FDP met de coalitie in het kabinet blijven zitten. Hij verlaat zijn partij om aan te kunnen blijven, maakte hij donderdagochtend bekend.

De liberale FDP zei woensdag laat nog alle ministers terug te trekken uit het kabinet. De partijleider en minister van Financiën, Christian Lindner, was kort daarvoor ontslagen door bondskanselier Olaf Scholz. Daardoor is de coalitie met de sociaaldemocraten (SPD) van Scholz en de Groenen uit elkaar gevallen.

Dat Wissing toch aanblijft, is volgens hem een persoonlijke beslissing. “Ik distantieer me daarmee niet van de kernwaarden van mijn partij en ik zal niet toetreden tot een andere partij”, zei hij volgens de krant Frankfurter Allgemeine.

Minderheidsregering

De SPD en de Groenen willen nu met een minderheidsregering doorgaan en Scholz heeft voor januari een vertrouwensstemming aangekondigd. Als zijn kabinet die niet overleeft zouden er in maart nieuwe verkiezingen moeten komen, een half jaar eerder dan gepland.

Oppositieleider Friedrich Merz vindt dat te laat en wil zo snel mogelijk stemmen over de regering. “De coalitie heeft geen meerderheid in de Duitse Bondsdag meer en daarom roepen we de bondskanselier op om onmiddellijk een vertrouwensstemming te houden, begin volgende week op zijn laatst.”

Scholz’ economieadviseur Jörg Kukies is aangewezen als nieuwe minister van Financiën.

Transportbedrijf v/d Wekken Zierikzee en DAF: 75 Jaar samenwerking

ZIERIKZEE – Transportbedrijf v/d Wekken Zierikzee en DAF hebben sinds hun oprichting in 1928 een bijzondere band opgebouwd. Begonnen met paard en wagen, schakelde v/d Wekken in 1949 over op vrachtwagens, wat het begin markeerde van hun lange relatie met DAF.

Het verhaal gaat terug naar 1949, het jaar waarin DAF zijn eerste vrachtwagens ging produceren. Het was in datzelfde jaar dat v/d Wekken Transport in contact kwam met DAF. De vierde DAF die in Eindhoven van de band rolde was voor v/d Wekken. In die tijd moesten de trucks nog bij DAF opgehaald worden, wat een behoorlijk avontuur was vertelde Cor v/d Wekken sr. Dat ging er vanzelfsprekend heel anders aan toe dan nu.

Door de jaren heen heeft bijna elke DAF-serie voor de deur van de familie v/d Wekken gestaan. Elke truck had zijn eigen verhaal, en het gezin kan eindeloos vertellen over hun ervaringen met het merk. De band met DAF is hecht; ze voelen zich verbonden met het merk dat hen jarenlang heeft ondersteund.

Vandaag de dag koopt de familie v/d Wekken al hun DAF-trucks via BEST Trucks.
De samenwerking met de garage in Oude-Tonge is uitstekend; de monteurs zijn betrouwbaar en kennen de klanten persoonlijk, iets wat tegenwoordig niet overal te vinden is.

De familie is bijzonder enthousiast over “The New Generation DAF”, die niet alleen een fraaie uitstraling heeft, maar ook veel efficiënter is dan eerdere generaties.
Recent hebben ze een nieuwe XG 480 FTG besteld, die inmiddels is afgeleverd.

In de laatste week van oktober maakte de familie v/d Wekken een speciale reis naar Eindhoven voor een fabrieksrondleiding. Het enthousiasme was voelbaar, vooral bij dhr. v/d Wekken Sr., die op respectabele leeftijd koste wat het kost deze dag wilde meemaken.

BEST Trucks en DAF zijn enorm trots op deze samenwerking en zijn dankbaar dat Transportbedrijf v/d Wekken, zowel in goede als slechte tijden, deze relatie tot een groot succes heeft gemaakt. Op naar de volgende 75 jaar samen!

Derdekwartaalresultaten KLM onderstrepen noodzaak financiële en operationele maatregelen

KLM

AMSTELVEEN – In het derde kwartaal van 2024 behaalde KLM een lagere operationele winst dan hetzelfde kwartaal vorig jaar: €396 miljoen bij een omzet van €3,5 miljard. Over de eerste negen maanden van 2024 is de operationele winst zelfs €303 miljoen minder dan in 2023.

Hoge kosten van materieel, personeel en havengelden zorgen ervoor dat het resultaat achterblijft. De cijfers onderstrepen daarmee de noodzaak van de eerder aangekondigde financiële en operationele maatregelen.

KLM kondigde begin oktober een stevig pakket maatregelen aan om de financiële en operationele prestaties van het bedrijf structureel te verbeteren. Deze maatregelen zijn onder meer het verhogen van de productiviteit, het vereenvoudigen van de organisatie, kostenbesparingen en uit- of afstel van investeringen.

KLM kondigt in dat kader aan dat het strategische opties gaat verkennen voor KLM Catering Services om dit bedrijfsonderdeel gereed te maken voor de toekomst. In deze verkenning staan KLM’s doelen op het gebied van goed werkgeverschap, gepersonaliseerde catering, verduurzaming, operationele controle en efficiency voorop.

“Het is mooi om te zien dat mensen meer met ons reizen. Onze vliegtuigen zitten vol en we hebben in de eerste negen maanden van dit jaar meer passagiers vervoerd. Maar onze capaciteit blijft nog steeds achter en de kosten zijn te hoog. Daarom is het aangekondigde pakket maatregelen keihard nodig. Niet in de laatste plaats omdat we de komende jaren een miljardeninvestering in schonere, stillere en zuinigere vliegtuigen doen”, aldus Marjan Rintel, CEO KLM.

“De financiële prestaties van de eerste negen maanden van dit jaar zijn historisch laag en bevestigen de noodzaak van de aangekondigde maatregelen door het hele bedrijf. Met deze maatregelen versterken we onze kaspositie en verbeteren we onze financiële huishouding, wat ons in staat stelt om te investeren in de toekomst”, zegt Bas Brouns, CFO KLM.

Activiteiten eerste negen maanden

Engineering & Maintenance ondervindt last van wereldwijde problemen in de toeleveringsketen en zag het operationele resultaat halveren. Cargo presteert in lijn met de eerste negen maanden van 2023.

Transavia noteerde een hogere omzet in vergelijking met vorig jaar, ondanks operationele uitdagingen. In totaal reisden van januari tot en met september 7,5 miljoen mensen met Transavia.

Daarnaast verwelkomde Transavia zes nieuwe A321neo’s in de vloot.

Computerstoring in juli kostte Air France-KLM 25 miljoen euro

PARIJS – De wereldwijde computerstoring, die in juli tot grote problemen leidde in onder meer de luchtvaart, heeft tot een grotere schadepost geleid bij Air France-KLM dan verwacht.

Het luchtvaartconcern schatte eerder een impact in van rond de 10 miljoen euro. Maar uit de resultaten over het derde kwartaal komt naar voren dat de impact 25 miljoen euro is.

Door de computerstoring moest KLM medio juli 75 retourvluchten annuleren op luchthaven Schiphol, met name van en naar Europese bestemmingen. Bij de presentatie van de halfjaarresultaten gaf Air France-KLM al aan de daadwerkelijke schadepost nog in kaart te brengen.

De 10 miljoen was toen gebaseerd op snelle analyse kort nadat de storing had plaatsgevonden, legt topvrouw Marjan Rintel van KLM uit. “Nu hebben we de totale schade geanalyseerd. Niet alleen de annuleringen, maar met name ook de vervolgschade.”

En daardoor viel de kostenpost een stuk hoger uit dan eerder gedacht, met name door de logistieke impact van de storing, aldus Rintel. “Vliegtuigen moesten naar de juiste plek worden gebracht, bijvoorbeeld. Maar ook onderhoud liep uit of kon op dat moment niet gedaan worden, wat vervolgens opnieuw moet worden ingepland.” Ook veel reizigers moesten worden omgeboekt.

JYSK viert start constructie van nieuw distributiecentrum in Lelystad

LELYSTAD – JYSK heeft een belangrijke mijlpaal bereikt bij de bouw van het nieuwe distributiecentrum in Lelystad. Dinsdag 5 november is de eerste kolom geplaatst, waardoor het 147.000 vierkante meter grote, sterk geautomatiseerde distributiecentrum voor het eerst zichtbaar is voor de omgeving.

Het nieuwe distributiecentrum, dat naast het tijdelijke distributiecentrum bij de Flevokust Haven wordt gebouwd, belooft een volwaardig state-of-the-art faciliteit te worden. De bouw wordt geleid door hoofdaannemer Willy Naessens Nederland in samenwerking met bouwbedrijf Vrolijk en ging afgelopen zomer van start.

Eerste kolom

De start van de constructiewerkzaamheden werd dinsdag 5 november feestelijk ingeluid met de plaatsing van de eerste kolom. Vertegenwoordigers van JYSK bevestigden de betonnen kolom samen met wethouder Dennis Grimbergen van de gemeente Lelystad. Zo’n 150 genodigden, waaronder alle medewerkers van het tijdelijke distributiecentrum en burgemeester Mieke Baltus van Lelystad, waren aanwezig om deze belangrijke stap te vieren.

“Dit is echt een mijlpaal waar we met z’n allen naar hebben uitgekeken. We zien nu de eerste contouren van wat een ultramodern distributiecentrum zal worden. Dit is niet alleen een belangrijk moment in de bouw, maar ook een hoogtepunt voor iedereen die bij dit project betrokken is geweest”, zegt Rob Deinum, Project & Technical Manager van JYSK.

“We gaan nu echt de hoogte in. Na de eerste maanden van ondergronds werk aan de fundering wordt het gebouw nu echt zichtbaar voor iedereen. Dit is een mooie mijlpaal! Ook voor het projectteam dat er hard aan werkt. Het ingaan van een nieuwe fase is altijd een waardering voor al het harde werk en de goede samenwerking”, zegt Bas Verbunt, Directeur Projecten bij Willy Naessens Nederland.

Het nieuwe distributiecentrum krijgt twee high bays (hoogbouwmagazijnen) met in totaal 166.000 palletlocaties, die worden bediend door 21 kranen en 70.000 dooslocaties in het shuttlemagazijn. Daarnaast komen er 32 inkomende en 105 uitgaande laaddocks.

Met oog op duurzaamheid

De Deense woonwinkelketen streeft ernaar om het hoogste niveau van de internationale duurzaamheidscertificering LEED te behalen. Het terrein wordt voorzien van groenvoorzieningen en open water voor regenwateropvang, het kantoor krijgt een daktuin en de lagere delen van het gebouw groene daken. Zonnepanelen zullen een deel van de benodigde elektriciteit opwekken.

JYSK gaat vanuit het nieuwe distributiecentrum in Lelystad de winkels in Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk en Ierland bevoorraden. Ook worden online bestellingen straks direct vanuit het nieuwe magazijn verstuurd, waardoor de levertijden voor klanten aanzienlijk worden verkort.

JYSK verwacht dat de bouw in de loop van 2026 is afgerond. Het nieuwe distributiecentrum in Lelystad zal werk bieden aan meer dan 250 medewerkers.

LAATSTE NIEUWS

Bestelbus botst achterop vrachtwagen op A67 [+foto]

SEVENUM - De hulpdiensten zijn vrijdagmiddag rond 16:50 uur gealarmeerd voor een ongeval op de A67 Venlo richting Eindhoven ter hoogte van Grashoek/Sevenum. Ter hoogte...