ROTTERDAM – Havenbedrijf Rotterdam heeft de vernieuwde pier 3 in gebruik genomen. Het gaat om vier openbare wachtplaatsen voor de binnenvaart aan de zuidzijde van Pier 3 in de Waalhaven. De wachtplaatsen kregen nieuwe walstroomkasten met een vermogen van 125 tot 350 ampère (A).
Daardoor kunnen ook de grootste bunkerschepen gebruikmaken van deze kasten. Ter vergelijking: tot nu toe hadden de walstroomkasten voor de binnenvaart een maximaal vermogen van 63A.
De aanleg van de nieuwe wachtplaatsen past in het beleid van het Havenbedrijf om het gebruik van walstroom te bevorderen in de haven. Dat is nodig, want per 2030 geldt er ook een generatorverbod op de ligplaatsen voor de circa 170 bunkerschepen in de Rotterdamse haven.
Alle bunkerschepen in Rotterdam in 2030 verplicht aan de walstroom
Ook voor de circa 170 bunkerschepen in de Rotterdamse haven geldt in 2030 een generatorverbod op de ligplaatsen. Ter vergelijking: tot nu toe hadden de walstroomkasten voor de binnenvaart een maximaal vermogen van 63A.
‘Slimme aansluitingen’
De aansluitingen van de huidige walstroomvoorzieningen worden vervangen. De nieuwe zogenoemde ‘slimme’ aansluitingen zijn robuuster en beschikken over meer mogelijkheden in registraties ten opzichte van gebruik. Dit zal een positief effect hebben op de betrouwbaarheid van de walstroomvoorzieningen en leiden tot een toename van het gebruik en een hoge(re) bezettingsgraad van de ligplaatsen, is de verwachting van Havenbedrijf Rotterdam.
Binnenvaartschepen van 86, 110 en 135 meter lengte moeten de mogelijkheid hebben om het schip veilig af te meren en om voor de schipper en bemanning veilig aan land te komen. Het gaat om openbare wachtplaatsen. Dit betekent dat de schepen er voor langere tijd – langer dan twaalf uur – kunnen liggen.
Bij de bouw ervan is zoveel mogelijk materiaal – met name buispalen en wrijfschorten– hergebruikt om de CO2 voetprint ten opzichte van nieuwbouw te verlagen. De nieuwe ligplaatsen zijn in samenwerking met het Adviesbureau Arcadis, De Klerk Waterbouw en Endenburg Elektrotechniek uitgewerkt en passen in het beleid dat erop gericht is om door verdere modernisering en verduurzaming van de havenuitrusting het logistiek proces veiliger en efficiënter te maken.