Clicky

vrijdag 27 september 2024 - 15:25 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 185

Regen en waterschimmel dreigen aardappel lang dwars te zitten

AMSTERDAM – De vele regen van de afgelopen maanden zit aardappeltelers dwars. Dat komt niet alleen doordat aardappelpercelen noodgedwongen te laat worden geplant, maar ook doordat een waterschimmel om zich heen grijpt. Dit probleem blijft mogelijk nog jaren voelbaar, ook in de portemonnee van de consument.

Door de regen zijn er veel stukken land waar boeren pas later of helemaal niet hebben kunnen poten. Ook slaat op sommige plekken rot toe doordat aardappels lang onder water staan, zegt akkerbouwspecialist Arjen Brak van landbouworganisatie LTO. “Het worden geen topopbrengsten. Het zijn de twaalf natste aaneengesloten maanden ooit.”

Ook vorig jaar was de regen rampzalig voor telers. In deze natte jaren is een beruchte waterschimmel, de phytophthora, een groot probleem geworden. Onderzoeker Geert Kessel van de Wageningen University & Research (WUR) noemt de natte omstandigheden “een walhalla” voor de veroorzaker van de aardappelziekte.

Booster

“Het begon vreselijk vroeg. In april en mei had je al planten met phytophthora, terwijl je dat normaal rond deze tijd in juni pas ziet”, zegt hij. “Als phytophthora greep krijgt op je planten, kan een perceel binnen een à twee weken dood zijn.”

De waterschimmel kon zich extra goed verspreiden doordat in 2021 een variant uit Denemarken overkwam die later resistent bleek voor veelgebruikte beschermingsmiddelen. Ook liggen nog aardappelen in de grond die door de nattigheid vorig jaar niet werden geoogst. De planten die daaruit ontstaan kunnen een soort “booster” zijn voor phytophthora, zegt Kessel.

Grote impact

Andries Middag, directeur van de Vereniging voor de Aardappelverwerkende Industrie, waarschuwt dat de aardappelziekte lange tijd een hoofdpijndossier blijft. De waterschimmel besmet namelijk geregeld het pootgoed, oftewel de aardappelen die de grond ingaan om er nieuwe uit te laten groeien. “Als we het niet onder controle krijgen, heeft dat grote impact.”

Op de prijzen gaat dat sowieso effect hebben, denkt Middag. Want de vraag naar aardappels blijft even groot terwijl het aanbod krimpt. In de supermarkt werden ze de afgelopen twee jaar ruim 25 procent duurder, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Kessel beaamt dat de waterschimmel lang voor moeilijkheden kan zorgen, omdat die in aardappelknollen overleeft. “Telers doen er alles aan om aantasting van pootgoed te voorkomen, maar in een seizen als vorig jaar lukt dat minder goed.” Wereldwijd heeft dat ook gevolgen, want Nederland is ‘s werelds grootste exporteur van pootaardappels.

Vliegveld Manchester schrapt vluchten door stroomstoring

Foto: Robertvt | Adobe Stock

MANCHESTER – Vluchten die zondag vanaf het vliegveld van Manchester zouden vertrekken, zijn geschrapt of lopen lange vertraging op.

Een eerdere stroomstoring in de regio van de Engelse stad zorgt voor problemen op de luchthaven, meldt een woordvoerder van de luchthaven.

De woordvoerder verwacht dat een “aanzienlijk” aantal vluchten last heeft van de storing. De luchthaven adviseert passagiers hun vluchtstatus in de gaten te houden. Vooral vluchten die vanaf de eerste twee terminals zouden vertrekken, ondervinden problemen.

Inmiddels is er weer stroom, maar de luchthaven zal nog de hele dag last hebben van de storing, meldt Sky News.

Twee zwaargewonden op Zeeuwse camping door ‘gewelddadig conflict’

VROUWENPOLDER – Een man en een vrouw zijn zaterdagavond zwaargewond geraakt op een Zeeuwse camping nadat zij met elkaar in een “gewelddadig conflict” terecht waren gekomen.

De politie trof de twee op de Vroondijk in Vrouwenpolder aan met vermoedelijke steekwonden. Ze zijn allebei met spoed naar het ziekenhuis gebracht.

Een van de twee moest ter plaatse gereanimeerd worden, meldt een politiewoordvoerder. Het is onduidelijk of het tweetal elkaar kende. De politie onderzoekt wat er is gebeurd.

Gewonden door val stellage op voetbalpubliek bij oefenduel Twente [+foto’s]

GEESTEREN – In het Overijsselse Geesteren zijn zaterdagavond meerdere mensen gewond geraakt nadat een stellage op hen terecht was gekomen, meldt de brandweer Twente. Het ongeluk gebeurde op het voetbalveld van de club Stevo. Een groot spandoek dat aan een hijskraan hing kwam voorafgaand aan het oefenduel tegen FC Twente naar beneden.

FC Twente meldt dat alle gewonden bij kennis zijn en dat iedereen medische hulp heeft gekregen. De hulpdiensten zijn volgens de brandweer in groten getale aanwezig. Ook is er een traumahelikopter opgeroepen.

Volgens RTV Oost zijn enkele slachtoffers ernstig gewond. Het precieze aantal gewonden is niet duidelijk, maar een brandweerwoordvoerder heeft tegen de regionale omroep gezegd dat het er minder dan twintig zijn.

De Twentse voetbalclub heeft contact met de supporters die het spandoek verzorgden, Stevo en de instanties. “Gezamenlijk kijken we hoe dit heeft kunnen gebeuren”, aldus FC Twente op X.

De oefenwedstrijd werd na het incident geannuleerd.

Socialemediaplatform X gaat geld vragen voor livestreams

X

SAN FRANCISCO – Socialemediaplatform X wil dat gebruikers gaan betalen om livebeelden uit te zenden via het berichtenplatform.

Binnenkort is de functie voor livestreamen alleen nog maar beschikbaar voor mensen die op zijn minst een premiumabonnement hebben, maakte het techbedrijf bekend. Dat abonnement kost in Nederland 8 euro per maand.

Onder eigenaar Elon Musk zoekt het voormalige Twitter, dat hij in 2022 voor 44 miljard dollar kocht, naar nieuwe inkomstenbronnen om het bedrijf minder afhankelijk te maken van adverteerders. Bepaalde diensten die voorheen gratis waren, zijn daardoor alleen voorbehouden aan betalende abonnees. Zo maakte X eerder de omstreden beslissing om blauwe verificatievinkjes voor accounts tegen betaling aan te bieden.

De aankondiging van X om gratis livestreamen af te schaffen leidde meteen tot kritiek. Mensen die livebeelden willen uitzenden, zullen zo eerder uitwijken naar YouTube of Twitch, waarmee X eerder juist zei te willen concurreren.

Vrachtschip vastgelopen voor kust Ritthem [+foto]

Foto: HV Zeeland

RITTHEM – Een vrachtschip is zaterdagmiddag ter hoogte van de dijk bij Ritthem vastgelopen. Het incident trok groots bekijk.

Omstreeks 13.00 uur raakte het schip dat onder Maltezer vlag vaart aan lager wal voor de kust van Ritthem. Het 214 meter lange schip kwam volgens omstanders met luid geraas tot stilstand. Het schip is voor anker gegaan.

Na overleg met diverse sleepboten heeft de kapitein aangegeven op eigen krachten het schip los te maken. Dit gebeurde omstreeks 14.20 uur.

Nadat het anker was opgehaald, was het schip met vijf minuten weer los van de kant. Veel mensen kwamen het incident aanschouwen.

Nederland-Frankrijk op tv gezien door ruim 5,4 miljoen mensen

HILVERSUM – De EK-wedstrijd Nederland-Frankrijk is vrijdagavond live op televisie door ruim 5,4 miljoen mensen bekeken. Nationaal Media Onderzoek (NMO), de organisatie die de kijkcijfers registreert in Nederland, heeft de gegevens van de NOS zaterdag bevestigd. NMO kan niet zeggen hoeveel mensen online hebben gekeken.

Er keken meer Nederlanders lineair dan naar de eerste EK-wedstrijd van Oranje, tegen Polen. Deze werd live op televisie gezien door 4,7 miljoen mensen. Volgens de NOS is de wedstrijd van vrijdagavond de best bekeken EK-wedstrijd tot nu toe.

De 5,4 miljoen kijkers zijn echter niet de definitieve kijkcijfers, beklemtoont NMO. Deze worden pas na een week gedeeld, als duidelijk is hoeveel mensen de uitzending online en via apps hebben teruggekeken. Deze meetmethode is vorig jaar aangepast op verzoek van alle omroepen en zenders.

De kijkcijfers ‘nieuwe stijl’ zijn ook niet te vergelijken met de kijkcijfers van het vorige EK, toen de kijkcijfers nog op de oude manier werden geregistreerd.

Automobilist aangehouden na dodelijke aanrijding fietser Nijmegen

NIJMEGEN – Bij een aanrijding in Nijmegen, op de Nieuwe Ubbergseweg (N325) richting de Gelderse grensplaats Beek, is een fietser om het leven gekomen, meldt de politie.

Een 30-jarige automobilist is aangehouden en meegenomen voor verhoor, zegt een woordvoerder van de politie. Het slachtoffer is een man van 62 uit Wijchen.

Een tweede fietser is nagekeken door ambulancepersoneel, maar hoefde niet naar het ziekenhuis. De politie is direct een onderzoek gestart, waarbij onder meer wordt gekeken of middelengebruik een rol heeft gespeeld.

De weg was tijdelijk in beide richtingen afgesloten.

Rode Kruis: doden bij beschieting rond kantoor in Gaza

GAZA-STAD – Bij een beschieting vrijdag in Gaza zijn volgens het Internationale Comité van het Rode Kruis 22 mensen omgekomen. Ook raakte een gebouw van het Rode Kruis beschadigd. De slachtoffers hadden hun toevlucht rond het gebouw gezocht.

Het ministerie van Volksgezondheid van Gaza, dat door Hamas wordt bestuurd, maakte eerder melding van 25 doden en 50 geworden bij een beschieting door het Israëlische leger op een tentenkamp in Al-Mawasi. Het kamp is opgetrokken rond een basis van het Rode Kruis.

“Projectielen van zwaar kaliber landden vrijdagmiddag binnen enkele meters van het kantoor en de woningen van het Internationale Comité van het Rode Kruis”, aldus een verklaring van het Rode Kruis op X.

22 doden

“Het schieten zo gevaarlijk dicht bij humanitaire gebouwen die duidelijk gemarkeerd zijn met het embleem van het Rode Kruis, brengt de levens van burgers en Rode Kruis-personeel in gevaar”, aldus de organisatie.

Het Rode Kruis zei er niet bij wie de projectielen had afgevuurd. De lichamen van de omgekomen slachtoffers en 45 gewonden werden naar een nabijgelegen veldhospitaal van het Rode Kruis gebracht.

Onderzoek

Een woordvoerder van het Israëlische leger zei tegen persbureau AFP dat er “geen aanwijzingen zijn” dat Israëlische troepen betrokken waren bij de dodelijke aanval. “Uit een eerste onderzoek blijkt dat er geen aanwijzingen zijn dat het IDF een aanval heeft uitgevoerd op humanitair gebied in Al-Mawasi. Het incident wordt verder onderzocht.”

Habeck waarschuwt China: steun Rusland heeft economische gevolgen

BEIJING – De Duitse minister voor Economische Zaken Robert Habeck heeft China gewaarschuwd dat de steun van het land aan Rusland economische gevolgen heeft. China stelt zich formeel op als neutrale partij na de Russische inval in Oekraïne, maar haalt de banden met Rusland wel steeds verder aan. Dat heeft de relatie tussen China en Europa onder druk gezet, zei Habeck tijdens zijn bezoek aan Beijing.

De Europese Unie kijkt de laatste jaren kritischer naar import uit China en Chinese bedrijven die met vermeende oneerlijke overheidssteun de Europese markt op gaan. Dat is volgens Habeck niet los te zien van wat hij als Chinese steun voor Rusland ziet. “We zouden niet zo onverbiddelijk zijn in onze analyses van onze afhankelijkheid van grondstoffen en technische goederen als deze oorlog, en de steun van China aan Rusland, niet had bestaan”, zei de minister. “Onze directe relatie is al negatief beïnvloed.”

De handelsspanningen tussen China en de EU lopen op. Brussel kondigde onlangs aan extra importheffingen te willen invoeren voor elektrische auto’s uit China, omdat die met hulp van overheidssteun Europese stekkerauto’s zouden wegconcurreren. China zinspeelde op tegenmaatregelen, zoals barrières voor de import van varkensvlees uit de EU.

Vrees voor vergelding

De dreigende verhoging van importheffingen op Chinese elektrische auto’s is niet populair in Duitsland, het thuisland van autoconcerns als BMW, Mercedes-Benz en Volkswagen. Voor die fabrikanten is China de belangrijkste markt en ze vrezen vergeldingsacties.

Habeck zei tijdens zijn bezoek aan de Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie in Beijing dat Europese maatregelen tegen Chinese auto’s niet als strafheffingen moeten worden gezien. Het zou veeleer om een maatregel gaan die het speelveld gelijk moet trekken voor Europese en Chinese autofabrikanten. De Duitse minister riep de Chinese regering op om het rapport met de bevindingen van de EU over subsidies voor elektrische auto’s goed te lezen.

Gesprekken

Voorzitter Zheng Shanjie van de Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie, een machtig staatsagentschap, zei er alles aan te doen “om Chinese bedrijven te beschermen”. Tegelijkertijd liet de Chinese regering weten open te staan voor gesprekken over de handelstarieven. De Chinese handelsminister Wang Wentao zei na een gesprek met Habeck dat hij de heffingen zaterdagavond zou bespreken met EU-commissaris voor Handel Valdis Dombrovskis.

Klever haalt ondanks afspraken uit naar ‘niet objectieve’ media

Reinette Klever

DEN HAAG -Tijdens haar hoorzitting in de Tweede Kamer heeft beoogd minister Reinette Klever (PVV, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp) zich negatief uitgelaten over media die volgens haar niet objectief zijn.

Zij deelde woensdag een bericht op X waarin media als “propaganda” worden bestempeld. De twitteraar van wie zij het bericht deelde vond dat onterecht werd bericht over beoogde PVV-bewindslieden. De coalitie van PVV, VVD, NSC en BBB heeft echter afspraken gemaakt, waarin staat dat bewindslieden geen instituties zoals de rechtsstaat of de vrije pers verbaal aanvallen.

Klever herhaalde in de hoorzitting dat zij sommige media niet objectief vindt, omdat ze informatie zouden weglaten. Zij noemde als voorbeeld berichtgeving over de drie boetes voor Ongehoord Nederland, onder meer voor het verspreiden van onjuiste informatie. Twee boetes werden later weer ingetrokken. Klever heeft Ongehoord Nederland opgericht en was er directeur en presentator. Zij hekelt dat dit in sommige berichtgeving ontbrak. “En er zijn nog wel meer voorbeelden te geven”, zei Klever zonder verdere voorbeelden te noemen.

PVV-leider Geert Wilders sprak in 2021 over journalisten als “tuig van de richel, uitzonderingen daargelaten”. Mede daarom maakten de coalitiepartijen afspraken over hoe om te gaan met onafhankelijke journalistiek.

Reactie KLM op aangepast maatregelenpakket Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

AMSTELVEEN – Vandaag heeft KLM haar zienswijze ingediend op het onlangs aangepaste maatregelenpakket van het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat. Hierin beschrijft KLM de mogelijkheden om het gemeenschappelijke doel van reductie van geluidshinder te behalen, zonder de economische positie en de verbondenheid van Nederland met de rest van de wereld aan te tasten.

“KLM houdt Nederland al ruim 100 jaar sterk verbonden met de wereld. Tegelijkertijd heeft vliegen impact op de omwonenden van Schiphol. KLM heeft een verantwoordelijkheid als het gaat om het beperken van de geluidshinder.”

“KLM heeft de aanvullende maatregelen ter reductie van geluidsoverlast voor omwonenden beoordeeld. Wij vinden het een goede stap dat het ministerie een aantal maatregelen uit het sectorbrede plan “Schoner, Stiller, Zuiniger” heeft overgenomen. Tegelijkertijd zijn er ook belangrijke verschillen, waardoor het aangepaste pakket van het ministerie nog niet voldoet aan de door de Geluidsverordening voorgeschreven aanpak van de Balanced Approach.”

“Met het breed gedragen sectorplan worden de geluidsdoelstellingen van het ministerie volledig behaald door vlootvernieuwing, slimmere processen in onze operatie en door de stilste vliegtuigen zoveel mogelijk ’s nachts in te zetten.”

“Wij gaan graag in gesprek met het ministerie en belanghebbenden om onze zienswijze verder toe te lichten. Zo kunnen we komen tot een evenwichtig en effectief pakket voor het reduceren van geluidshinder met behoud van de goede internationale verbindingen die voor Nederland, bedrijven en mensen van cruciaal belang zijn”, aldus Barry ter Voert, CXO & EVP Business Development.

Geluidsdoelstellingen overheid ruimschoots binnen bereik

KLM heeft op basis van een analyse van het Koninklijke NLR (Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum, NLR) de zes grootste verbeterpunten vastgesteld voor de aanvullende consultatie in de Balanced Approach voor de plannen van het ministerie. Met evenwichtige en effectieve aanpassingen zijn capaciteitsbeperkingen en het verminderen van secundair baangebruik niet nodig, wat overeenkomt met de randvoorwaarden van de Balanced Approach.

De NLR-analyse van de plannen van het ministerie bevestigt dat de door de overheid gestelde geluidsdoelstellingen ruimschoots behaald kunnen worden met het KLM-voorstel. Onderstaande afbeelding laat zien welk percentage reductie van geluidshinder voor omwonenden per november 2026 bereikt kan worden zonder vermindering van het aantal vliegtuigbewegingen op Schiphol.

Evenwichtig en effectief

Voor KLM staat voorop dat de uitgangspunten van de Balanced Approach-procedure op de juiste wijze worden nageleefd. Dat betekent dat de maatregelen evenwichtig en effectief zijn.

Evenwichtig: het voorstel moet voldoen aan de eisen van de Balanced Approach, zorgvuldig zijn en gebaseerd zijn op een objectieve, feitelijke en juridische grondslag

Effectief: de maatregelen moeten proportioneel, kosteneffectief en uitvoerbaar zijn, waarbij de effecten van de maatregelen op de juiste manier in kaart zijn gebracht

Er is een realistisch tijdpad nodig om de stilste vliegtuigen in de nacht in te kunnen zetten. Dit geldt ook voor een duidelijk startpunt in de Balanced Approach, waarbij de gebruikelijke en gangbare rekenmethodes worden gebruikt om het feitelijke geluidsprobleem te onderbouwen.

KLM blijft zich inzetten voor een evenwichtig en effectief pakket voor het reduceren van geluidshinder met behoud van de goede internationale verbindingen met de rest van de wereld die voor Nederland, bedrijven en mensen van cruciaal belang zijn.

Forse verlaging van tarieven uitzending EK op publieke schermen

NPO

HILVERSUM – De NOS en NPO voeren een flinke verlaging door van de tarieven voor het uitzenden van het EK op publieke schermen. Het gaat om een verlaging van ruim 75 procent, meldt de NOS in een persbericht.

Horecaondernemers werden de afgelopen tijd afgeschrikt door de hoge licentiekosten, en besloten daardoor vaak niet meer het EK uit te zenden op een groot scherm in de buitenlucht. In plaats van 3 euro per verwachte bezoeker, gaan ondernemers nu ongeveer 75 cent per verwachte bezoeker betalen. De nieuwe tarieven gelden met terugwerkende kracht voor de gehele duur van het EK, meldt de NOS nu. Ondernemers, bedrijven en instellingen die al een evenementenlicentie hebben aangeschaft, krijgen compensatie.

“De NOS vindt het belangrijk dat iedereen van het Nederlands elftal kan genieten”, zegt Gert-Jaap Hoekman, hoofdredacteur bij NOS Sport. “Het EK brengt mensen samen, of dat nu thuis is of op een groot plein. Met deze aanpassingen wordt er een handreiking gedaan richting de horecaondernemers, en we hopen dat er nu volle pleinen zijn tijdens de wedstrijden van Oranje.”

Moreel appel

Donderdag deed een Kamermeerderheid een moreel appel op de NOS en stichting Videma, die de licentiekosten int. Het initiatief van de VVD kreeg steun van onder meer PVV, BBB, D66 en SP. Indirect heeft de ondernemer al betaald voor de rechten, zo stelde VVD-Kamerlid Arend Kisteman, omdat de NOS wordt betaald uit belastinggeld. “Het EK voetbal is bedoeld om mensen te laten genieten. Niet om ondernemers een poot uit te draaien”, zo klonk het.

Dat Videma licenties verstrekt, heeft te maken met de uitzendrechten van de voetbalwedstrijden. Die zijn in handen van de NOS, die daarover afspraken heeft gemaakt met de Europese voetbalbond UEFA die het EK organiseert. Voor het uitzenden op grote schermen op bijvoorbeeld pleinen of in een tent, is een evenementenlicentie nodig.

Zorg over drukte als Zeeuwse tunnel ook voor vrachtwagens tolvrij wordt

MIDDELBURG – De Zeeuwse gedeputeerde Harry van der Maas (infrastructuur en mobiliteit) verwacht niet dat het op de wegen in Zeeland veel drukker wordt als de Westerscheldetunnel ook voor vrachtwagens tolvrij wordt.

Automobilisten en motorrijders hoeven vanaf 1 januari 2025 geen tol meer te betalen als ze door de tunnel rijden. De Statenfracties spraken in een commissievergadering de wens uit dat ook vrachtwagens op termijn gratis door de tunnel kunnen, maar ze vragen zich wel af of de infrastructuur daarop is ingericht.

BBB-Statenlid Christine Govaert zei dat als er straks meer vrachtwagens door de tunnel rijden, de toegangswegen daarnaartoe mogelijk moeten worden aangepast. Ze stelde onder meer dat de rotonde bij Terneuzen niet is ingericht voor grote aantallen passerende vrachtwagens.

Gerwi Temmink, Statenlid voor PvdA-GroenLinks, zei dat als de provincie de tunnel tolvrij wil maken voor trucks er eerst gekeken moet worden naar de gevolgen, zoals de doorstroming van het verkeer. “We moeten voorkomen dat de vrachtwagens dan gaan rijden over Zeeuwse wegen die daarop niet zijn ingericht.”

Van der Maas verwacht dat het niet zo’n vaart zal lopen met de toename van de verkeersdrukte als vrachtwagens gratis ritten door de tunnel kunnen maken. “Niemand gaat voor de lol door de tunnel rijden, dat doe je alleen als je vracht moet vervoeren”, zei de gedeputeerde.

Zeeland krijgt 146 miljoen euro van het Rijk om de Westerscheldetunnel vanaf 1 januari 2025 deels tolvrij te maken. Met dat geld kan de provincie de gemiste inkomsten door de tolheffing tot 2030 dekken. De tunnel tussen Zuid-Beveland en Zeeuws-Vlaanderen is in 2003 geopend. Een retour door de tunnel kost voor een personenauto 10 euro. Veelgebruikers en abonnementhouders betalen minder.

Voorbereidingen gaswinning bij Schiermonnikoog mogen van start

Schiermonnikoog

DEN HAAG – De voorbereidingen voor gaswinning in de Noordzee bij Schiermonnikoog mogen van de rechter van start gaan. Gasbedrijf ONE-Dyas heeft vrijdag van de voorzieningenrechter toestemming gekregen een productieplatform te installeren om vanaf het einde van dit jaar gas te kunnen winnen uit de bodem.

Het boorplatform komt 20 kilometer van de kust van het Waddeneiland. Natuurorganisaties probeerden de installatie te voorkomen, omdat ze negatieve gevolgen voor de natuur en het onderwaterleven zien. Ze willen dat de omgevingsvergunning voor de gaswinning wordt vernietigd en wachten in dat hoger beroep nog op een einduitspraak van de Raad van State.

In de tussentijd werd met de huidige zaak via de Raad van State geprobeerd de voorbereidingen op het boren te pauzeren. Maar de voorzieningrechter gaat daar niet in mee. Die houdt er rekening mee dat de boorplannen van ONE-Dyas uiteindelijk wel door mogen gaan. De staatssecretaris heeft namelijk een groot belang bij het platform, omdat met de sluiting van het Groningerveld en het wegvallen van het Russisch gas er genoeg aardgas voorhanden moet zijn voor komende winter. Dus mag ONE-Dyas het boorplatform gaan installeren.

De voorzieningenrechter stelt wel dat deze uitspraak een voorlopig oordeel is. Het definitieve besluit over het wel of niet doorgaan van de boorplannen volgt nog in de bodemprocedure. In die zaak worden “alle beroepsgronden uitvoerig” behandeld, waarna de bestuursrechter definitief uitspraak doet.

LAATSTE NIEUWS

Vanaf oktober hoogtedetectie voor vrachtwagens bij Schipholtunnel

SCHIPHOL - Om te voorkomen dat te hoge vrachtwagens tegen de Schipholtunnel in de A4 rijden en deze beschadigen, zet Rijkswaterstaat daar vanaf 1...
×