OISTERWIJK – Dinner Train, dat luxe diners aanbiedt in een rijdende trein, annuleert ritten om problemen in zijn operatie. Ook werkt de boekingsmodule op de website van het bedrijf momenteel niet, waardoor het niet mogelijk is een nieuw diner te reserveren. Op recensiesites klagen gedupeerde klanten dat ze hun geld niet meteen kunnen terugkrijgen.
Zo kreeg een klant die volgende week zaterdag met Dinner Train uit eten zou gaan, donderdag van het bedrijf te horen dat “het niet mogelijk is om de rit zoals gepland uit te voeren”. Elders klaagt een klant dat de treinrit van aanstaande zaterdag niet doorgaat en dat Dinner Train slecht bereikbaar is. Eerder meldden Omroep Brabant en RTV Oost al soortgelijke verhalen.
Dinner Train heeft de reserveringen omgezet in een voucher die twee jaar geldig is. Na vijf maanden zouden mensen die voucher ook kunnen inzetten voor een volledige terugbetaling. Dinner Train zegt gasten op die manier gefaseerd te willen terugbetalen.
“Omdat het een rijdende trein betreft, zijn we afhankelijk van meerdere onderaannemers”, legt de onderneming uit in de communicatie aan klanten. “Soms, zoals nu, gaat er iets mis bij een van deze schakels, wat direct grote gevolgen heeft voor onze gehele operatie.”
Een woordvoerder van Dinner Train is niet bereikbaar voor commentaar. Aan RTV Oost liet het bedrijf deze week weten dat er betalingsachterstanden waren ontstaan, “omdat we de afgelopen periode meer uitval hebben gehad van rijtuigen die wij huren”.
Uit onderzoek van Omroep Brabant kwam begin deze maand naar voren dat er ook werknemers waren die al weken of maanden wachten op uitbetaling. Dat ging om bedragen die varieerden van enkele honderden euro’s tot 3500 euro.
Dinner Train ging in 2019 failliet. Het materieel en de merknaam Dinner Train werden daarna overgenomen door een nieuwe eigenaar.
Hoe lang het duurt voor het bedrijf alles weer op orde denkt te hebben, is onduidelijk. In de communicatie aan klanten spreekt de onderneming de verwachting uit de planning voor 2025 eind deze maand live te hebben. Dan zou er weer een volledige keuze moeten zijn uit 27 vertreksteden in Nederland.