Clicky

zaterdag 28 september 2024 - 10:19 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 183

Milence opent tweede laadhub in Nederland

AMSTERDAM – Milence, de joint venture tussen Daimler Truck, de TRATON GROUP en Volvo Group, kondigt zijn tweede laadhub in Nederland aan. De nieuwe hub bevindt zich op het bedrijventerrein Hessenpoort in Zwolle. Naar verwachting zal de hub in december 2024 operationeel zijn. De laadhub biedt een eenvoudige en betrouwbare laadervaring voor elektrische vrachtwagens, ongeacht het merk.

Groene route langs de Noordzee-Baltische corridor

Op bedrijventerrein Hessenpoort, een belangrijk logistiek kooppunt in Zwolle, zijn verschillende bedrijven gevestigd, van logistieke partijen en distributiecentra tot fabrieken en dienstverleners. Duurzame ontwikkeling en groene technologieën staan voorop in Hessenpoort, waardoor de locatie perfect aansluit bij Milence’s streven naar een fossielvrije toekomst.

De laadhub in Zwolle is strategisch gelegen nabij de A28- en A50-snelwegen. De hub is een belangrijk knooppunt langs de Noordzee-Baltische corridor en verbindt grote havens zoals Rotterdam en Hamburg.

Optimale laadervaring voor chauffeurs en vrachtwagens

De ontwikkeling van de laadhub in Zwolle wordt in twee fasen uitgevoerd. De eerste werkzaamheden starten in september. Naar verwachting zal de eerste fase in december 2024 operationeel zijn.

In de eerste fase omvat de laadhub acht laadstations, uitgerust met vier Combined Charging System (CCS)-laders. Zodra de technologie beschikbaar is, plant Milence een snelle overgang naar Megawatt Charging System (MCS)-technologie, met één MCS-lader, verspreid over twee laadstations.

Om zowel chauffeurs als vrachtwagens een optimale laadervaring te bieden, zal de hub meerdere voorzieningen hebben, zoals sanitaire voorzieningen, een chauffeurslounge en automaten met drinken en snacks. Daarnaast zal de hub omheind en verlicht zijn en worden uitgerust met camerabewaking om veiligheid en gemak te bieden.

Tijdens de tweede fase zal de hub worden uitgebreid met extra MCS-laders en tot maximaal 16 laadpunten. Ook worden er extra sanitaire voorzieningen en verkoopautomaten geplaatst.

Stimuleren van e-trucks met Europese roadmap

Anja van Niersen, CEO van Milence, is blij met de mogelijkheden die de tweede hub in Nederland biedt: “Dit is wederom een belangrijke mijlpaal in onze missie om een uitgebreid laadnetwerk in heel Europa te realiseren. Met de al operationele laadhub in Venlo en de recente opening in de Port of Antwerp-Bruges, zal de nieuwe hub in de Benelux een robuuste ondersteuning bieden aan logistieke bedrijven en vervoerders om gebruik te maken van meerdere elektrische routes. Dit zal bedrijven helpen met het bereiken van hun duurzaamheidsdoelen.”

Vrachtwagenchauffeur die motoragent doodreed in Rotterdam had PTSS

DEN HAAG – De vrachtwagenchauffeur die op 7 juli 2021 een motoragent doodreed in Rotterdam had een posttraumatische stressstoornis (PTSS). Dat vertelden gedragsdeskundigen maandag bij het gerechtshof in Den Haag. De mate van toerekeningsvatbaarheid van de verdachte kan van invloed zijn op de hoogte van de straf die hem in hoger beroep wordt opgelegd.

De 48-jarige Willem M. uit Melissant werd in 2022 veroordeeld voor doodslag. Hij kreeg twaalf jaar celstraf en tbs met dwangverpleging opgelegd. In hoger beroep hoopt hij op een mildere straf. “Ik had niet moeten gaan rijden die dag, in mijn psychische toestand”, zei hij. “Ik raakte in paniek, maar heb de agent niet met opzet overreden.”

De vrachtwagenchauffeur reed motoragent Arno de Korte van achteren aan bij een rood stoplicht op de Waalhavenweg. De 47-jarige politieman werd honderden meters meegesleurd en overleed ter plaatse. M. reed na de aanrijding door. Hij loste zijn lading bij de containerterminal in de haven en reed naar huis, waar hij werd opgepakt.

Gedragsdeskundigen van het Pieter Baan Centrum stellen dat M. “ten minste verminderd toerekeningsvatbaar, maar niet volledig ontoerekeningsvatbaar” was. Als M. sterk verminderd toerekeningsvatbaar was tijdens de aanrijding en de kans op herhaling klein is, kan de straf volgens zijn advocaat worden verlaagd tot vijf jaar cel en tbs met voorwaarden.

De psychiater en de psycholoog hebben M. begin dit jaar opnieuw onderzocht. Eerder werd al autisme bij hem vastgesteld; nu ook een posttraumatische stressstoornis. Deze zou hij hebben opgelopen bij eerdere ernstige verkeersongevallen, die hij bij het aanrijden van de motoragent mogelijk opnieuw beleefde.

De aanvullende diagnose verandert niet de mate van toerekeningsvatbaarheid, aldus de gedragsdeskundigen. Zij oordeelden eerder al dat de vrachtwagenchauffeur in overspannen toestand achter het stuur zat. Zij schatten in dat deelname van M. aan het verkeer risicovol blijft als hij niet intensief wordt behandeld.

Het Openbaar Ministerie stelt dat opzet bewezen is. “De verdachte heeft niet eens een poging gedaan om te remmen of uit te wijken.” In de strafeis is al rekening gehouden met verminderde toerekeningsvatbaarheid, stelt de advocaat-generaal: “Een lagere straf doet geen recht aan de ernst van dit misdrijf.”

De zitting gaat dinsdag verder.

Gevonden lichaam Hoog-Keppel door misdrijf om het leven gekomen

HOOG-KEPPEL – De overleden persoon die zondag is aangetroffen in een woning aan Dubbeltjesweg in Hoog-Keppel is de bewoonster van het pand, meldt de politie maandag.

De vrouw is door geweld om het leven gekomen. De politie is een onderzoek gestart. Er wordt onder andere buurtonderzoek en onderzoek in de woning gedaan.

Er is een 24-jarige man uit Ulft aangehouden voor betrokkenheid bij het overlijden van de vrouw. De man en de vrouw waren bekenden van elkaar. De man zit nog vast en wordt woensdag voorgeleid bij de rechter-commissaris.

Na de melding zijn meerdere politieauto’s naar het incident gestuurd. Een van de voertuigen is betrokken geraakt bij een aanrijding. Alle inzittenden zijn voor controle naar het ziekenhuis gebracht. FO Verkeer doet onderzoek naar de toedracht. Het verkeerstechnisch onderzoek wordt door de eenheid Noord-Nederland uitgevoerd.

Meer faillissementen en minder personeel in transport en logistieke sector

faillissement

GOUDA – Uit de meest recente Sectormonitor blijkt dat het aantal faillissementen in de sector transport en logistiek in het eerste kwartaal flink hoog is. Ondernemers zijn minder positief over het economisch klimaat en de personeelssterkte in hun bedrijf in de afgelopen drie maanden: meer ondernemers spreken van een afname van personeel in hun bedrijf dan spreken van een toename.

Wel is er na drie kwartalen van omzetdaling weer sprake van een lichte omzetgroei in goederenvervoer over de weg. Ook zijn ondernemers positief in hun verwachtingen voor het komend kwartaal.

In de Sectormonitor worden per kwartaal arbeidsmarktontwikkelingen gemonitord van werknemers en werkgevers die zijn aangesloten bij SOOB/Pensioenfonds Vervoer. De cijfers gaan naast het onderzochte kwartaal, ook deels over het lopende kwartaal, om goed aan te sluiten bij de actuele ontwikkelingen. De Sectormonitor komt tot stand in opdracht van de sociale partners TLN, VVT, FNV Transport en Logistiek en CNV Vakmensen. De uitvoering is in handen van Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) en is mogelijk dankzij SOOB.

In het eerste kwartaal van 2024 was de omzet in het goederenvervoer over de weg 0,9 procent hoger dan jaar eerder. In logistieke dienstverlening daalde de omzet met 0,7 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder (CBS, 2024). De omzet in goederenvervoer over de weg groeit voor het eerst licht sinds drie kwartalen op rij van daling. Over heel 2023 was in beide branches sprake van omzetverlies.

Eind eerste kwartaal 2024 zijn er ruim 7.100 openstaande vacatures voor vrachtwagenchauffeurs. Het aantal vacatures is gedaald vergeleken met vorig jaar. Ten opzichte van het vorige kwartaal neemt het aantal openstaande vacatures toe. In meeste regio’s blijft de arbeidsmarkt voor chauffeurs zeer krap (meer vacatures dan werkzoekende chauffeurs). Voor beroepsgroepen verwant aan transport en logistiek ligt het aantal openstaande vacatures ook lager dan vorig jaar.

Volgens het CBS zijn ondernemers in de zogenaamde categorie ‘Vervoer over land’ begin 2024 Q2 per saldo negatief over economisch klimaat en personeelssterkte in de afgelopen 3 maanden. Voor de komende 3 maanden zijn hun verwachtingen wel positief.

Het aandeel ondernemers dat onvoldoende vraag ervaart blijft ongeveer gelijk (34,1 procent in april 2024 tegen 33,6 procent in april 2023). Ondernemers blijven het meest belemmerd in de bedrijfsvoering door een tekort aan personeel (48 procent geeft dit aan). Dit aandeel is wel afgenomen ten opzichte van vorig jaar; toen gaf 62 procent aan belemmerd te worden door een tekort aan personeel.

Ontwikkelingen ten aanzien van werknemers en werkgevers aangesloten bij SOOB/PFV:

In 2024-Q1 is het aantal faillissementen veel hoger dan vorig jaar (57 in 2024-Q1 tegen 32 in 2023-Q1). Het aantal ligt ook op een hoger niveau dan in de voorgaande kwartalen. Het aantal faillissementen was voor het laatst zo hoog in 2014-Q2.

Het totaal aantal werknemers neemt af ten opzichte van vorig jaar en vorig kwartaal. Aantal chauffeurs neemt ook af ten opzichte van vorig jaar. De instroom van chauffeurs ligt lager dan de uitstroom (2.691 instroom tegen 3.178 uitstroom in 2024-Q1). 65 procent van de instroom bestaat uit werknemers tussen 18-35 jaar. De leeftijdspiek bij de instroom ligt rond de 22 jaar en bij de uitstroom op 67 jaar.

Het aandeel oproepkrachten neemt af ten opzichte van vorig jaar. De gemiddelde leeftijd van werknemers stijgt ten opzichte van vorig jaar, zowel bij niet-chauffeurs als chauffeurs (bij chauffeurs naar ruim 45 jaar). De pensioenuitstroom van werknemers lag in 2023 lager dan in 2022, maar blijft wel op een hoog niveau (sinds 2020).

Experts verwachten dat huizenprijzen verder stijgen

DEN HAAG – Woningmarktkenners denken dat de huizenprijzen de komende maanden verder stijgen. De sterk stijgende lonen hebben er mede voor gezorgd dat de prijzen voor woningen een nieuw record hebben bereikt, hebben het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Kadaster maandag bekendgemaakt.

In mei moesten kopers gemiddeld 445.430 euro betalen voor een bestaande woning. Matthijs Korevaar, universitair hoofddocent op het gebied van de woningmarkt aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, legt uit dat de lonen al een poosje harder stijgen dan de prijzen van goederen. Hierdoor kunnen mensen meer uitgeven aan een woning. Samen met een krap aanbod drijft dit de prijzen op. Ook is de hypotheekrente inmiddels gestabiliseerd, nadat die in de afgelopen periode flink was gestegen.

ING-econoom Sander Burgers verwacht dat de stijging de komende maanden verder doorzet, omdat de lonen blijven stijgen. Wel denkt hij dat het tempo van de stijging iets gaat afzwakken. Ook Rabobank-econoom Carola de Groot rekent op een verdere stijging van de huizenprijzen.

“De krapte op de woningmarkt kan mogelijk nog verder toenemen”, waarschuwt Burgers. “Dat betekent dat het aanbod en de keuzemogelijkheden verder slinken.” De Groot merkt op dat er op dit moment weinig huizen te koop staan en er ook weinig nieuwe huizen worden opgeleverd.

Het is moeilijk om op korte termijn snel meer aanbod te creëren, volgens Burgers. De bestaande voorraad beter benutten kan op korte termijn wel soelaas bieden, denkt hij. Zo zou het kabinet woningdelen kunnen stimuleren en hospitaverhuur vergemakkelijken.

Ook hypotheekadviseur De Hypotheker signaleert dat de stijging van de huizenprijzen versnelt. “Op basis van de hypotheekaanvragen en woningwaardes in de lopende maand juni blijkt een stijging van ruim 11 procent ten opzichte van juni 2023. Vooral de laatste weken lopen de huizenprijzen fors op.”

Op sommige plekken stijgen de prijzen van woningen sterker dan op andere, merkt Korevaar op. Het nieuwe kabinet zou zich moeten focussen op het bouwen van nieuwe huizen in gebieden waar de huizenprijzen het hoogst zijn, want daar kan nieuwbouw het grootste effect hebben, redeneert hij.

Apeldoornse veroordeeld voor veroorzaken fataal verkeersongeval met fiets

ZUTPHEN – De rechtbank Gelderland veroordeelt een 41-jarige vrouw uit Apeldoorn voor het veroorzaken van een verkeersongeval in haar woonplaats waarbij het slachtoffer is overleden. De vrouw en het slachtoffer reden allebei op een fiets en kwamen met elkaar in botsing. De vrouw krijgt een voorwaardelijke taakstraf van 60 uur.

In juni 2023 fietste de vrouw over een fietspad richting een gelijkwaardige kruising. Het zicht op die kruising werd belemmerd door een appartementencomplex en bosjes, waardoor pas ongeveer 10 meter voor de kruising goed zicht was. De vrouw fietste door zonder goed te kijken naar medeweggebruikers en remde niet af. Zij verleende geen voorrang aan het slachtoffer dat van rechts kwam. Op de kruising botste het slachtoffer met haar fiets tegen de fiets van de vrouw. Het slachtoffer viel op haar hoofd en overleed kort na het ongeval aan haar verwondingen.

De rechtbank concludeert dat de vrouw de voor haar van rechts komende fietser had kunnen en moeten zien, als zij voldoende had gekeken en had gelet op het kruisende verkeer vóórdat zij de kruising opreed. Zij fietste hier vaker en wist dat het een onoverzichtelijke kruising was. Doordat ze haar snelheid niet verminderde en niet keek naar en lette op het kruisende verkeer, zag zij het slachtoffer niet tijdig en verleende geen voorrang. Daardoor fietste het slachtoffer tegen de vrouw aan en viel. Met fatale gevolgen.

De rechtbank weegt bij de strafbepaling mee dat door het overlijden van het slachtoffer onherstelbaar leed is veroorzaakt bij de nabestaanden. Het plotselinge verlies van hun dierbare zorgt bij de nabestaanden voor groot gemis en verdriet. De rechtbank houdt ook rekening met de impact die het ongeval nog altijd op de vrouw heeft. Zij heeft de gevolgen van het ongeval niet gewild en zal moeten leven met het besef dat door haar gedragingen iemand om het leven is gekomen.

Hiermee rekening houdend vindt de rechtbank de geëiste voorwaardelijke taakstraf van 60 uur passend en legt deze op. De rechtbank stelt daarbij de bijzondere voorwaarde dat de vrouw een cursus over verkeersregels en -gedrag moet volgen. Op de zitting bleek namelijk dat zij de voorrangsregels op de plek van de aanrijding niet kende. Daarnaast bleek dat zij beperkt inzicht heeft in de verwijtbaarheid van haar verkeersgedragingen.

Eric Corton stopt na 23 jaar met werk op Pinkpop

Eric Corton

LANDGRAAF – Eric Corton stopt na 23 jaar met zijn werk op het festival Pinkpop. Corton maakte er sinds 2001 radio en nam sinds 2006 de podiumpresentatie op zich. Het is mooi geweest, laat de radiomaker weten op Instagram.

“Dat was Pinkpop 2024. Dat was Pinkpop…voor mij”, schrijft Corton bij een video van headliner Ed Sheeran. “Vanaf 2001 radio gedaan, vanaf 2006 podiumpresentatie erbij, jarenlang tv gemaakt en een ‘stukje serieus crowdmanagement’ tijdens een storm in 2014. Mooi geweest. Dank aan iedereen met wie ik in al die edities heb samengewerkt…”

Met het “stukje serieus crowdmanagement” verwijst Corton naar de hevige onweersbui die in 2014 over het terrein in Landgraaf raasde. Dat gebeurde vlak voor de show van headliner Metallica. “Op een gegeven realiseerde ik me wel dat ik er zelf niet heel veilig stond. Een uur lang op de catwalk, iedereen vragen om te gaan zitten. En daar sta ik dan, midden het niks boven iedereen uit”, blikte Corton eerder terug op radiozender KINK.

Uiteindelijk zorgde Corton er samen met de beveiliging voor dat het publiek op een veilige manier bij het podium kon staan. “Dat is gelukt en daar ben ik best een beetje trots op. Na afloop was ik wel echt kapot. Ik kon niet meer.”

Tweede verdachte aangehouden voor leveren wapens aan Richard K. uit Weiteveen

Politie

WEITEVEEN – De politie heeft maandag nog een tweede verdachte aangehouden op verdenking van het leveren van illegale wapens aan Richard K. uit Weiteveen. Het gaat om een 41-jarige man uit de gemeente Eemsdelta, meldt de politie.

Hij wordt ook verdacht van het leveren van wapens die aangetroffen en zeer waarschijnlijk gebruikt zijn op de plaats delict van het geweldsincident in Weiteveen. In zijn woning heeft een zoeking plaatsgevonden.

De verdachte beschikt over een zogeheten verlof. Vanwege deze verdenking is zijn verlof tot het voorhanden hebben van wapens per direct ingetrokken. De man zal worden verhoord en zijn betrokkenheid in relatie tot het leveren van de illegale wapens wordt onderzocht.

De man wordt niet verdacht van betrokkenheid bij het geweldsincident of van het treffen van voorbereidende handelingen ten aanzien van het geweldsincident, meldt de politie.

maandagochtend werd al een 35-jarige man uit de gemeente Emmen aangehouden op verdenking van wapenhandel. Die aanhouding kwam volgens de politie voort uit een onderzoek naar de herkomst van de wapens die werden aangetroffen op de plaats delict van het geweldsincident in Weiteveen.

Bij het geweldsincident in Weiteveen kwamen op 16 januari twee personen om het leven.

25,5 jaar cel voor opdrachtgever moord op dj Latumahina in Amsterdam Nieuw-West

AMSTERDAM – Een 43-jarige man is veroordeeld tot 25 jaar en 6 maanden gevangenisstraf voor zijn rol bij de moordaanslag op Djordy Latumahina, zijn vriendin en hun toen tweejarige dochter in 2016 in Amsterdam Nieuw-West.

De man is volgens de rechtbank de aanstichter en organisator van de schietpartij. Hij heeft een 46-jarige man ertoe aangezet om de moord op Latumahina en de pogingen tot moord op diens vriendin en dochter te laten plegen. De 43-jarige wordt tevens veroordeeld voor zijn coördinerende en leidende rol binnen een criminele organisatie. De rechtbank spreekt hem vrij van de voorbereiding van een andere liquidatie in 2015 in Berlijn.

De Amsterdamse dj Djordy Latumahina werd in oktober 2016 door twee schutters neergeschoten terwijl hij met zijn vriendin en dochter in zijn auto zat in een parkeergarage van zijn appartementencomplex in Amsterdam Nieuw-West. Hij overleed ter plekke, zijn vriendin raakte zwaargewond. Hun dochter bleef wonderwel ongedeerd. Volgens informatie van het Team Criminele Inlichtingen was er sprake van een persoonsverwisseling. Niet Latumahina maar ene ‘Gino’ zou het beoogd doelwit zijn geweest.

De twee schutters en een aantal andere betrokkenen bij deze schietpartij zijn inmiddels onherroepelijk veroordeeld. De 43-jarige man die vandaag is veroordeeld werd later aangehouden.

Het bewijs in de zaak tegen de 43-jarige man is met name gebaseerd op ontsleutelde berichten. De rechtbank concludeert dat deze informatie rechtmatig is verkregen en dat de man de gebruiker is geweest van de accounts die aan hem worden toegeschreven.

De moordaanslag was zorgvuldig voorbereid en er is gebruik gemaakt van (semi)automatische wapens, gestolen auto’s en prepaid-telefoons. De 43-jarige man is volgens de rechtbank de aanstichter en organisator van de schietpartij. Hij heeft de 46-jarige man ertoe aangezet de moordaanslag te plegen, gaf hem toestemming de moordopdracht uit te laten voeren en betaalde hem daar loon voor.

Hij verstrekte informatie over de moordopdracht aan de 46-jarige man, die op zijn beurt de twee schutters aanstuurde. De schutters vroegen aanvankelijk om een foto van het beoogde doelwit. Toen zij die niet kregen, namen ze zonder te weten hoe het beoogde doelwit eruitzag met zeer grof geweld een jong gezin onder vuur, dat op de verkeerde tijd op de verkeerde plaats was.

De 43-jarige man vervulde een coördinerende en leidende rol binnen de criminele organisatie van 11 augustus 2015 tot en met 1 januari 2017 oordeelt de rechtbank. Binnen de organisatie werden opdrachten gegeven om geweldsklussen uit te voeren en was er een duidelijke taakverdeling. Naast het uitzetten van geweldsklussen vroeg de man om updates, zorgde hij voor loonbetalingen en voor een vergoeding van onkosten en motiveerde en instrueerde hij een andere man om de geweldsklussen uit te voeren. Uit de aangetroffen communicatie blijkt dat de organisatie zich genadeloos bezighield met moord en zwaar geweld.

De rechtbank kan niet vaststellen dat de 43-jarige man samen met anderen bewust samenwerkte aan de voorbereiding dan wel uitlokking van de op handen zijnde moord op een slachtoffer in 2015 in Berlijn. Uit de ontsleutelde berichten blijkt dat hij wist van het liquidatieplan. Maar zijn rol is van onvoldoende gewicht om van medeplegen te spreken en daarom spreekt de rechtbank hem daarvan vrij.

De rechtbank heeft aansluiting gezocht bij de hoogte van de gevangenisstraffen die eerder zijn opgelegd aan de medeplegers van de moordaanslag. Bij de twee schutters was de maximale tijdelijke gevangenisstraf van 30 jaar het uitgangspunt. De 46-jarige man die de schutters aanstuurde is eerder veroordeeld tot 26 jaar gevangenisstraf. De 43-jarige man had een vergelijkbare rol en daarom neemt de rechtbank een straf van 26 jaar als uitgangspunt.

Vanwege de overschrijding van de redelijke termijn om deze rechtszaak te behandelen wordt er 6 maanden van de gevangenisstraf afgetrokken. De rechtbank legt de 43-jarige man 25 jaar en 6 maanden gevangenisstraf op. Daarnaast moet hij schadevergoedingen betalen aan de ouders van Latumahina en zijn vriendin van respectievelijk 10.000 euro en ruim 20.000 euro.

Video: zo verstoppen smokkelaars drugs bij reguliere ladingen

ROTTERDAM – Er zijn verschillende manieren waarop criminelen proberen om cocaïne in containers te smokkelen. Vaak verstoppen zij de drugs bij een zogenoemde reguliere lading, dit noemt de douane ‘bijpak’ of ‘rip-off’. Zo vond de douane op woensdag 20 juni ruim 3600 kilo cocaïne tussen een lading bananen.

Criminelen verstoppen de drugs (bijvoorbeeld) in tassen, tussen een reguliere lading.

De douane wil laten zien hoe smokkelaars te werk gaan.

Vaak weet het bedrijf voor wie de lading bestemd is, ook helemaal niet dat de drugs meereizen met hun container. Uithalers moeten de drugs op een zeker moment uit de container halen, dit doen zij wanneer de container in het havengebied staat.

Een container is normaal gesproken verzegeld, maar met kniptangen (die de uithalers vaak bij zich hebben) knippen zij de verzegelingen door.

Ruim 3600 kilo cocaïne onderschept in Vlissingen

De cocaïne die in Vlissingen onderschept is, zat verstopt in een lading bananen die onderweg was vanuit Ecuador naar Duitsland. In totaal bedraagt de straatwaarde van de drugs ruim 270 miljoen euro. Tijdens de actie hebben de politie en de Koninklijke Marechaussee bijstand geleverd om het havengebied te beveiligen. Na de vondst zijn de drugs afgevoerd en vernietigd door het Team Bijzondere Bijstand van de Douane.

In onderstaande video zie je hoe zij te werk gaan:

Moskou ontbiedt ambassadeur VS na dodelijke aanval op Krim

Lynne Tracy

MOSKOU – Moskou heeft de Amerikaanse ambassadeur Lynne Tracy ontboden na een dodelijke aanval van Oekraïne op de door Rusland geannexeerde Krim. Rusland houdt de Verenigde Staten verantwoordelijk en waarschuwt voor “consequenties”.

Volgens de Russen is de aanval uitgevoerd met Amerikaanse ATACMS-raketten, uitgerust met clustermunitie. Bij de aanval kwamen volgens huidige Russische informatie vier mensen om het leven, onder wie kinderen.

Het ministerie van Buitenlandse Zaken zei in een verklaring dat Washington evenveel verantwoordelijkheid draagt als Kyiv voor deze “gruweldaad” en dat de aanval “niet onbestraft” zal blijven.

De woordvoerder van president Vladimir Poetin zei dat “de tijd zal leren” wat de gevolgen zijn. Hij verwees naar opmerkingen van Poetin van begin deze maand. Hij zei toen dat Rusland raketten zou plaatsen binnen schootsafstand van de VS en Europa als zij Oekraïne zouden toestaan doelen in Rusland aan te vallen met westerse wapens.

Hermans belooft lage tolerantie voor omvolking-achtige uitspraken

Sophie Hermans

DEN HAAG – Aankomend klimaatminister Sophie Hermans zal ook haar beoogd collega-ministers die niet geloven in door de mens veroorzaakte klimaatverandering, houden aan de afspraken in het hoofdlijnenakkoord. “Die afspraken staan en daar zal ik iedereen in het kabinet aan houden”, zegt de VVD’er in een hoorzitting in de Tweede Kamer.

De coalitiepartijen hebben afgesproken dat de klimaatdoelen zoals het demissionaire kabinet die heeft opgesteld, blijven staan. Alle bewindspersonen onderschrijven dat, verzekert Hermans. “Dat is het vertrekpunt.” Dat geldt dus ook voor beoogd PVV-ministers als Barry Madlener (Infrastructuur) en Reinette Klever (Buitenlandse Handel), die volgens de oppositie te boek staan als ‘klimaatontkenners’.

De klimaatdoelen op zich vindt Hermans niet eens het belangrijkst. “Een doel is maar een cijfer.” Zij benadrukt dat de overgang van fossiele naar duurzame energie ook helpt om “sneller onafhankelijk te worden van landen waar we helemaal niet van afhankelijk willen zijn”. Daarnaast zorgt het volgens de VVD’er voor de “groene groei” die is opgenomen in de naam van haar nieuwe ministerie.

Hermans kondigt wel aan dat het ‘moeten’ in het klimaatbeleid een tandje minder wordt. Dat is bijvoorbeeld te zien in het schrappen van de verplichting voor huishoudens om een warmtepomp aan te schaffen als de cv-ketel het begeeft. Mensen zijn ook uit zichzelf wel bereid “de schouders eronder te zetten”, gelooft zij.

Verdachtmakingen aan het adres van klimaatwetenschappers zal Hermans niet pikken van haar toekomstige collega’s in het kabinet, die zij ook in dat opzicht “heel scherp” gaat volgen. Zij verzekert dat zij deze tak van de wetenschap zelf “heel hoog heeft zitten” en daar “helemaal niets” van in twijfel trekt.

Kleinere uitstootvrije zone voor bestel- en vrachtwagens in Amsterdam door gebrek geschikte borden

AMSTERDAM – De uitstootvrije zone die vanaf 1 januari 2025 geldt voor bedrijfs- en vrachtwagens in Amsterdam, wordt kleiner dan oorspronkelijk gepland. De gemeente was van plan om binnen de hele A10, de zogeheten Ring, een uitstootvrije zone in te voeren. Omdat de Tweede Kamer nog geen geschikte verkeersborden heeft vastgesteld, geldt de uitstootvrije zone vanaf januari alleen voor binnen de S100, ook wel bekend als de Centrumring. Dat meldt wethouder Melanie van der Horst (luchtkwaliteit) maandag.

Binnen de A10 geldt al een milieuzone, waarvoor er borden staan met een afbeelding van een bestelauto. Op het te plaatsen bord voor de uitstootvrije zones staat zo’n zelfde pictogram. Die twee borden lijken elkaar tegen te spreken, waardoor de gemeente het te verwarrend vindt. Daarom moet eerst een nieuw verkeersbord voor de uitstootvrije zone worden opgesteld, maar deze borden moeten worden vastgesteld door het landelijke parlement.

“Het voornemen is om de zone in 2028 uit te breiden naar de Ring A10”, aldus de wethouder. De huidige milieuzone wordt wel binnen de hele A10 per 1 januari 2025 aangescherpt voor dieselauto’s en bedrijfsauto’s. Vanaf januari mogen alleen wagens vanaf emissieklasse 5 of hoger de Amsterdamse Ring in. Amsterdammers met een dieselauto of bedrijfsauto met emissieklasse 4 kunnen een subsidie krijgen als zij hun auto laten slopen.

Met het weren van vervuilende auto’s zet het stadsbestuur in op schonere lucht in de hoofdstad. “Het verbeteren van de luchtkwaliteit is van levensbelang”, aldus Van der Horst. “Amsterdammers leven nu elf maanden korter door vervuilde lucht. En jaarlijks zorgt de slechte lucht ervoor dat enkele honderden kinderen in Amsterdam astma krijgen. De uitstootvrije zone is daarom een belangrijke stap, maar ik wil wel dat ondernemers de ruimte krijgen om op een voor hen werkbare manier over te gaan op uitstootvrij vervoer.” Zo kunnen ondernemers een ontheffing aanvragen als het niet lukt om over te stappen naar een elektrisch voertuig, “bijvoorbeeld omdat deze voertuigen nog niet beschikbaar zijn, of als een bedrijf in financieel zwaar weer zit”, aldus de gemeente.

In Amsterdam moeten vanaf 1 januari ook alle nieuwe brom- en snorfietsen uitstootvrij zijn. Ook pleziervaartuigen mogen straks niet meer vervuilend zijn. Er is nog geen uitstootvrije zone voor taxi’s, omdat daarvoor landelijke wetgeving nodig is.

Ook in Rotterdam, Maastricht, Eindhoven en Utrecht komen vanaf 1 januari uitstootvrije zones.

Bredase huisartsen: snel opvolger als Co-Med definitief sluit

BREDA – Als de vestigingen in Breda van huisartsenketen Co-Med definitief hun deuren sluiten, komen andere huisartsen in de gebouwen werken. Patiënten kunnen daar dan naar verwezen worden “zodat zij over een aantal maanden weer een reguliere vaste huisarts en praktijk kunnen hebben”, meldt de overkoepelende Huisartsen Zorggroep Breda maandag.

Co-Med heeft twee vestigingen in het noordwesten van Breda. Die praktijken zijn sinds vorige week “tot nader order” gesloten, net als de andere Co-Med-huisartsenlocaties in het land. Zorgverzekeraars hebben de overeenkomsten met Co-Med vorige week opgeschort. Mensen die hulp nodig hebben, kunnen voorlopig terecht bij Arene, een onlinehuisartsenpraktijk.

De huisartsen in Breda en omstreken hebben ook een gezamenlijk project, Thuisdok. Volgens de huisartsenvereniging kunnen patiënten dankzij dat systeem “direct digitaal en wanneer nodig dezelfde dag fysiek” een afspraak krijgen bij een huisartsenpraktijk elders in de stad. Het moet voorkomen dat mensen geen zorg meer krijgen door het wegvallen van Co-Med.

Volgens de Huisartsen Zorggroep Breda kunnen “nieuwe jonge huisartsen” op den duur praktijk gaan houden in de vestigingen van Co-Med, maar dit “zal nog enige maanden duren als Co-Med definitief gestopt is”.

Co-Med is een paar jaar geleden opgekomen. Het bedrijf kocht in het hele land praktijken op, vooral van huisartsen die met pensioen wilden en geen opvolger hadden. Volgens critici probeerde het bedrijf daarna alleen maar zo veel mogelijk geld te verdienen. Vanwege onbetaalde rekeningen is onlangs voor de tweede keer het faillissement van de keten aangevraagd.

Faillissement Ovvio BV nietig verklaard

ROOSENDAAL – Op 28 mei 2024 werd voor de rechtbank van Rotterdam Ovvio BV uit Roosendaal failliet verklaard.

De eigenaar van het transportbedrijf ging echter in verzet tegen het faillissement en de rechter heeft de eigenaar gelijk gegeven en het faillissement nietig verklaard op 18 juni.

Ovvio is een zeecontainer transporteur gevestigd in het Noord-Brabantse Roosendaal. Van oorsprong bestaat het bedrijf al sinds 2013 en is sinds 2014 in handen van M. Kutuman.

Volgens de bedrijfswebsite heeft het bedrijf een wagenpark van elf trekkende eenheden.

LAATSTE NIEUWS

A15

Grote verkeershinder verwacht rond Rotterdam door werk aan A15

ROTTERDAM - Door onderhoudswerkzaamheden verwacht Rijkswaterstaat komend weekend "grote verkeershinder" op de snelweg A15 in de omgeving van Rotterdam. De weg in de richting...
×