Clicky

vrijdag 27 september 2024 - 21:28 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 182

Maandagavond verscherpt toezicht in haven van Vlissingen na vondst cocaïne

Foto: Douane

VLISSINGEN – De Douane, Zeehavenpolitie en Koninklijke Marechaussee houden maandagavond verscherpt toezicht in de haven van Vlissingen.

Aanleiding is de vondst van 48 kilo cocaïne aan boord van een schip uit Colombia.

De drugs zijn ontdekt door het Landelijk Visitatieteam van de Douane dat schepen doorzoekt op de aanwezigheid van smokkelwaar.

De verdovende middelen, met een straatwaarde van 3.600.000 euro, zijn opgehaald en vernietigd door het Team Bijzondere Bijstand van de Douane.

Douane blijft inzetten op aanpak ondermijnende criminaliteit

DEN HAAG – De Douane werpt steeds meer barrières op tegen drugssmokkel. Door samen op te trekken met andere landen, intensievere samenwerking in Nederland en technologische innovaties levert de Douane een belangrijke bijdrage aan het tegengaan van ondermijning. Hierbij zet de Douane ook in op de aanpak van accijnsfraude, zoals de handel in illegale sigaretten. Opbrengsten van accijnsfraude kunnen een financieringsbron vormen voor andere criminaliteit. Dat blijkt uit de stand van zakenbrief Douane, die staatssecretaris Aukje de Vries van Financiën (Toeslagen en Douane) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Staatssecretaris De Vries: “Het is belangrijk dat we steeds meer doen om drugssmokkel tegen te gaan. We hebben liaisons en attachées in Latijns-Amerika, we verstevigen de aanpak in de mainports en met de inzet van drones willen we een waterbedeffect naar andere delen in ons land voorkomen. Maar drugssmokkelaars zijn nietsontziend en blijven het proberen. Daarom is ook de aanpak van accijnsfraudeprioriteit. Daarmee raken we criminelen in hun portemonnee. De handel in illegale sigaretten kan namelijk een financieringsbron vormen voor andere criminaliteit, zoals drugssmokkel.”

Aanpak van accijnsfraude

Door de grote winsten die criminelen behalen met accijnsfraude worden criminele vermogens opgebouwd. Daarmee kunnen andere criminele activiteiten worden gefinancierd. De handel in illegale tabaksproducten is een groeimarkt. Bestrijding van accijnsfraude is daarom ook voor de komende jaren een prioriteit van de Douane.

De Douane controleert in het binnenland, bijvoorbeeld bij winkels. Op vliegvelden en in havens worden vrachtcontroles uitgevoerd. En voor het eerst wordt ook op vluchten afkomstig van binnen de Europese Unie op smokkel van tabaksproducten gecontroleerd. Binnen het Combiteam Smoke werkt de Douane samen met de FIOD en het OM aan de ontmanteling van illegale fabrieken en op smokkel van tabaksproducten vanuit andere werelddelen naar Nederland en de EU.

De Douane trekt samen op met andere landen

Alle drugs die in Latijns-Amerika onderschept worden, hoeven in Nederland niet meer tegengehouden te worden. Daarom werkt de Douane intensief samen met landen in Latijns-Amerika. Zo is met Ecuador een douaneverdrag getekend, en wordt verkend of dat ook kan met Peru.

Om te zorgen dat douaniers van verschillende landen elkaar weten te vinden met inlichtingen en informatie, zijn liaisons en attachés geplaatst. En douaniers uit bijvoorbeeld Suriname en Brazilië gaan samen trainen met Nederlandse douaniers op de Maasvlakte in Rotterdam. Ook binnen Europa trekt de Douane samen op. Zo werkt de Douane nauw samen met België en is de Douane actief in de Europese Havenalliantie, die dit jaar is opgericht door de Europese Commissie.

Intensieve samenwerking in Nederland

Om te voorkomen dat drugs Nederland binnenkomen werkt de Douane intensief samen met anderen. Zo participeert de Douane in het programma Weerbare haventerminal. Onderdeel hiervan is een proef om de aanzegtermijn te verkorten van 72 uur van tevoren naar 24 uur van tevoren, met als doel de onvoorspelbaarheid van douanecontroles te vergroten.

Bovendien werkt de Douane samen met andere diensten om te voorkomen dat Nederland als exportland van drugs gebruikt wordt. In het Hit and Run Post Team (HARP) werkt de Douane samen met het OM en de politie om uitgaande drugssmokkel per post tegen te gaan. Het team is sinds april actief en de eerste zaak is inmiddels opgepakt door het team.

Technologische innovaties

Drugscriminelen vinden constant nieuwe smokkelmethoden. Om hen voor te blijven, zet de Douane ook in op innovatie. Zo gebruiken douaniers op verschillende plekken drones om toezicht te houden, en krijgt cameratoezicht een plek in de noordelijke regio’s en op regionale luchthavens. Met een test in het Noordzeekanaalgebied is aangetoond dat scheepsrompen gescand kunnen worden op afwijkingen, zoals aangelaste boxen of buizen waarin verdovende middelen kunnen worden gesmokkeld.

Meer koopkansen voor starters met Nationaal Fonds Betaalbare Koopwoningen

DEN HAAG – Met het Nationaal Fonds Betaalbare Koopwoningen krijgen starters met een middeninkomen op de woningmarkt vanaf eind 2024 betere mogelijkheden om een nieuwbouwwoning te kopen. Dit fonds krijgt een vermogen van € 70 miljoen. Het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn) wordt, samen met Stichting OpMaat, de uitvoerder van het fonds.

Meer koopkansen voor starters

Het doel van het Nationaal Fonds Betaalbare Koopwoningen is om starters met een middeninkomen te helpen bij het kopen van een nieuwbouwwoning. Ontwikkelaars kunnen bij het fonds een aanvraag voor kopersondersteuning indienen, waarmee woningen voor een lagere prijs dan de marktwaarde aan de starter kunnen worden verkocht. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de reeds bestaande Koopsstart-regeling. Het fonds is revolverend. Dit betekent dat het geld terugvloeit naar het fonds wanneer starters hun woning weer verkopen. Zo blijft het budget bestemd voor toekomstige koopstarters. Het Nationaal Fonds Betaalbare Koopwoningen is ontstaan uit het Coalitieakkoord 2021.

Het SVn en Stichting OpMaat

Voor het beheer van het Fonds is een marktconsultatie uitgevoerd. Hier kwamen drie potentieel geschikte partijen uit naar voren. Na een zorgvuldig beoordelingsproces is, op basis van prijs en kwaliteit, SVn in samenwerking met stichting OpMaat geselecteerd voor de uitvoering en het beheer van het fonds. In de komende zes maanden gaan zij het fonds verder inrichten en vindt er onder andere inhoudelijke afstemming plaats met onder meer het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, ontwikkelaars en gemeenten. De website van het fonds met daarop alle inhoudelijke informatie gaat half oktober live. Aan het eind van dit jaar kunnen de eerste aanvragen in behandeling worden genomen.

Uitgangspunten Nationaal Fonds Betaalbare Koopwoningen bijgesteld

Op basis van gesprekken met onder andere gemeenten en ontwikkelaars zijn de oorspronkelijke uitgangspunten voor het fonds bijgesteld:

  • De maximale kopersondersteuning op de koopprijs van een nieuwbouwwoning is € 70.000. Dit maakt een koopwoning voor starters beter bereikbaar.
  • De maximale koopprijs van een koopwoning is aangepast aan het prijspeil en de betaalbaarheidsgrens van 2024 (€390.000). Dit betekent dat starters in aanmerking komen voor kopersondersteuning wanneer zij een huis kopen met een getaxeerde woningwaarde van maximaal € 390.000. Dit uitgangspunt sluit aan bij de maximale inkomensgrens en voorkomt verschuiving van het middeldure naar het betaalbare segment.
  • Voor ontwikkelaars geldt een cofinanciering van 25 procent van de kopersondersteuning. De bijdragen van ontwikkelaars vloeien weer terug naar het fonds, wat bijdraagt aan de revolverende werking van het fonds.

Openstelling eerste tranche Nationaal Fonds Betaalbare Koopwoningen

De middelen uit het fonds worden verspreid over de tijd in tranches beschikbaar gesteld. Op deze manier krijgen ontwikkelaars meer tijd om zich in te schrijven. Naar verwachting opent de eerste tranche in december 2024.

Doden bij brand in onderzoeksinstituut Moskou [+video]

brand NII Platan Fryazino

MOSKOU – Bij een grote brand in een Russisch onderzoeksinstituut zijn zeker acht doden gevallen, melden Russische staatsmedia.

Twee van hen sprongen uit het raam om te ontkomen aan de vlammen, maar kwamen om door de val.

Op sociale media gaan beelden rond van het acht verdiepingen tellende gebouw. Er komen vlammen en dikke rook uit het pand. Er zouden nog mensen vastzitten op de bovenste verdiepingen, maar het is niet duidelijk om hoeveel personen het gaat.

De oorzaak van de brand is niet bekend.

EU niet klaar voor nieuwe gascrisis, stelt Europese Rekenkamer

LUXEMBURG – De Europese Unie is niet klaar voor een mogelijke nieuwe gascrisis, oordeelt de Europese Rekenkamer. De EU heeft wel maatregelen genomen om aan aardgas te kunnen komen als de nood aan de man is, maar niet om dat ook betaalbaar te houden.

De EU leunde voor haar verwarming voorheen sterk op aardgas uit Rusland, maar werd daar afgelopen jaren hardhandig vanaf geholpen. Door de groeiende spanningen met Rusland en uiteindelijk de Russische inval in Oekraïne schoten de gasprijzen in 2021 en 2022 door het dak. De EU stapte vlug over naar andere leveranciers en andere energiebronnen en nam maatregelen om de gasprijs te drukken.

Maar het is maar de vraag of het dankzij die maatregelen is dat de EU gas ging besparen, dat de gasopslagen weer volliepen en de prijs tot bedaren kwam, stelt de Europese Rekenkamer. Door de milde winter stookten burgers en bedrijven sowieso minder. En gasveelvraten als de metaal- en kunstmestindustrie schroefden door de hoge gasrekeningen hun productie terug.

De werking van het prijsplafond dat de EU instelde is volgens de rekenkamer, anders dan het Nederlandse, nooit beproefd. De prijs bleef daar intussen spontaan al onder. Of de gemeenschappelijke inkoop van gas helpt, is volgens de waakhond over de Europese financiën evenmin vast te stellen. De prijspieken in sommige EU-lidstaten waren al geslonken toen het daarvan kwam.

De EU moet de betaalbaarheid van aardgas beter waarborgen, vindt de rekenkamer. En EU-landen zouden bij tekorten moeten kunnen rekenen op andere lidstaten. Sommige weigeren nog steeds te beloven dat ze in zo’n geval te hulp schieten met eigen gas.

Oppositie niet overtuigd dat Faber afstand neemt van ‘omvolking’

DEN HAAG – Oppositiepartijen D66, GroenLinks-PvdA, DENK, PvdD en Volt zijn niet helemaal overtuigd door de manier waarop aspirant-minister Marjolein Faber (Asiel en Migratie) afstand neemt van haar eerdere uitspraken over “omvolking”. Dat deed ze aan het begin van haar hoorzitting in de Tweede Kamer. Ze zei zich nog steeds zorgen te maken over “zeer zorgelijke demografische ontwikkelingen in Nederland”. Faber beschrijft met “andere bewoordingen hetzelfde en dezelfde ontwikkelingen”, vindt Christine Teunissen van de PvdD. “Dat zou je kunnen typeren als racistisch.”

“Vindt u het belangrijk dat Nederland dominant wit blijft? Vindt u het problematisch dat mensen met een migratieachtergrond in Nederland zijn?”, wil Teunissen weten van Faber. De aspirant-minister zegt dat de “demografische ontwikkeling” waar ze het over heeft “gewoon gaande” is. Daar voegt ze aan toe dat ze wil “benadrukken dat ik zal gaan voor een streng, maar rechtvaardig asielbeleid”.

Stephan van Baarle van DENK vindt dat Faber “witwast” wat ze in het verleden heeft gezegd over omvolking. De beoogd minister gebruikte deze term – die wordt gebruikt in een extreemrechtse complottheorie – in een debat in de Eerste Kamer. “Mevrouw Faber probeert eigenlijk een soort ‘Ruttetje’ te doen. Achteraf zegt ze: ik vind mijn racistische uitspraken niet racistisch bedoeld”, zegt Van Baarle. Dat terwijl ze in de Eerste Kamer volgens het Kamerlid “klip en klaar” heeft gezegd dat in Nederland een “agenda van omvolking” wordt uitgevoerd.

Eufemisme

“De zeer zorgelijke demografische ontwikkeling is eigenlijk het eufemisme geworden voor omvolking”, vindt ook Kati Piri van GroenLinks-PvdA. “Het wereldbeeld is niet veranderd, alleen zal ze het niet meer zeggen”, concludeert ze uit de uitleg van Faber. Anne-Marijke Podt (D66) typeert het als een “woordenspel”.

In antwoord op de kritische vragen blijft Faber benadrukken dat ze haar uitspraken heeft gedaan in de context van volksvertegenwoordiger. “Er is geen context waarin een racistische uitspraak oké is”, vindt Marieke Koekkoek van Volt.

FNV wil strengere regels tegen ongewenst gedrag op werkvloer

DEN HAAG – Nederlandse werknemers moeten volgens de FNV beter beschermd worden tegen grensoverschrijdend gedrag. De vakbond stelt voor de Arbowet aan te scherpen met een verplichte gedragscode voor werknemers tegen ongewenst gedrag, inclusief sancties en meldmogelijkheden. Daarnaast wil de FNV dat het strafrecht wordt aangepast om seksueel grensoverschrijdend gedrag tijdens bedrijfsuitjes en zakenreizen expliciet strafbaar te stellen, ongeacht de locatie.

De bond meldde vorige week op basis van onderzoek dat ook op het ministerie van Justitie en Veiligheid de werkvloer niet veilig is. Ongeveer de helft van de ondervraagde ambtenaren geeft aan in het afgelopen jaar te maken te hebben gehad met grensoverschrijdend gedrag. Volgens de bond hebben werknemers te maken met pesten, intimidatie, discriminatie en andere vormen van ongewenst gedrag. In februari bleek uit onderzoek bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport ook al dat de werkvloer onveilig was.

FNV pleit ook voor een verbod op zwijgbedingen in het Burgerlijk Wetboek in geval van intimidatie en seksuele intimidatie. Daarnaast zouden ook sollicitanten, stagiaires en zelfstandigen beschermd moeten worden tegen geweld en intimidatie. “Als er iets blijkt uit de recente schandalen rond The Voice, de problemen op het ministerie van VWS en het onderzoek dat FNV vorige week naar buiten bracht, dan is het dat we onze zaken allesbehalve op orde hebben”, stelt de bond.

Dinsdagochtend bespreken onder andere FNV en CNV de problemen tijdens een bijeenkomst in Nieuwspoort. Daarna is er een “protestactie” op het Anna van Buerenplein in Den Haag.

16 jaar cel en tbs voor moord op ongeboren baby en zware mishandeling zwangere vriendin

AMSTERDAM – Een 52-jarige man is veroordeeld tot 16 jaar gevangenisstraf en tbs met dwangverpleging voor de moord op zijn ongeboren baby en zware mishandeling met voorbedachte rade van zijn zwangere vriendin met de dood tot gevolg.

De rechtbank acht bewezen dat de man een abortusopwekkend middel, drugs en alcohol heeft verstrekt en zijn 32-jarige Braziliaanse vriendin ertoe aanzette het in te nemen. Als gevolg daarvan is de bevalling op gang gekomen. De man heeft nagelaten om medische hulp in te schakelen nadat zijn vriendin hevig bloedde. Daardoor zijn de baby en de vriendin overleden.

De 32-jarige vriendin was in oktober 2019 tussen de 32 en 37 weken zwanger van een jongen. Uit berichten tussen de 52-jarige man en zijn vriendin en de verklaringen die de man aflegde, leidt de rechtbank af dat hij van begin af aan een sterke voorkeur had voor het krijgen van een meisje. Hij dwong haar meermalen om een echo te laten maken om achter het geslacht te komen. Uit communicatie tussen beiden concludeert de rechtbank dat het krijgen van een meisje de enige optie was voor de man. De man heeft in talrijke berichten, herhaaldelijk en op dwingende toon, aangedrongen op een abortus. De boodschap was duidelijk: een meisje of abortus.

De grote verschillen in achtergrond en leefomstandigheden van de man en zijn vriendin maakt hun relatie ongelijkwaardig concludeert de rechtbank. De 32-jarige vrouw was kwetsbaar en financieel afhankelijk van de 52-jarige man. Er was sprake van een machtsverhouding waarin de man zijn wil kon opleggen aan zijn vriendin.

Uit de bewijsmiddelen blijkt hoe planmatig de man te werk ging. Zo dwong hij zijn vriendin meermalen (abortus)medicijnen te kopen in Brazilië, maakte hij geld naar haar over om die medicijnen te kopen en vertelde hij haar hoe ze moest aborteren. De rechtbank is van oordeel dat de man actief heeft gehandeld om de voorgenomen abortus te realiseren.

Toen duidelijk werd dat het zijn vriendin niet lukte om voor haar komst naar Nederland de zwangerschap te beëindigen, nam de man het heft in eigen handen door zelf via internet (abortus)pillen te bestellen. Zijn plan was duidelijk, de foetus moest dood. Desnoods zou hij het eigenhandig om het leven brengen. Daarbij was hij zich heel bewust van het risico op overlijden van zijn vriendin.

Het is volgens de rechtbank duidelijk dat de man de abortuspillen misoprostol heeft besteld en het slachtoffer ertoe aanzette die in combinatie met een grote hoeveelheid MDMA, cocaïne, ketamine en alcohol in te nemen. De rechtbank acht de man schuldig aan de moord op de ongeboren baby. Als gevolg van de abortuspillen, drugs en alcohol is de bevalling op gang gekomen en is (mede door een mogelijke stuitligging) een scheur in de baarmoeder ontstaan. Dit leidde tot hevig bloedverlies bij het slachtoffer. De man heeft vervolgens nagelaten om medische hulp in te schakelen waarna zowel zijn vriendin als de baby overleden. De man wordt ook veroordeeld voor zware mishandeling met voorbedachten rade met de dood van zijn vriendin tot gevolg.

De man heeft niet volledig meegewerkt aan de persoonlijkheidsonderzoeken, onder meer in het Pieter Baan Centrum. Uit de wel gedane onderzoeken leidt de rechtbank af dat ten tijde van de gepleegde feiten sprake was van een ongespecificeerde persoonlijkheidsstoornis met narcistische trekken. Omdat de man geen probleembesef heeft, acht de rechtbank de acht de kans op herhaling groot. Deze problematiek, die vooral tot uiting komt in relaties, zal zonder behandeling niet verdwijnen. Daarom legt de rechtbank de man tbs met dwangverpleging op. Omdat de feiten zo ernstig zijn krijgt hij daarnaast 16 jaar gevangenisstraf opgelegd.

PVV’er Faber neemt afstand van ‘omvolking’, noemt term onjuist

Marjolein Faber

DEN HAAG – Beoogd PVV-minister Marjolein Faber (Asiel en Migratie) neemt “volledig afstand” van het gebruik van de term ‘omvolking’ om de verandering van de bevolkingssamenstelling aan te duiden. Dat zegt zij in een hoorzitting voor kandidaat-bewindslieden in de Tweede Kamer. Faber zegt te beseffen dat deze term een “bewust plan” impliceert en dat dit “onjuist” is.

Ze erkent ook dat deze term een “verschrikkelijke connotatie” met zich meebrengt aan “het verleden en het nazisme”. De aspirant-minister sluit zich aan bij de AIVD en NCTV, die in rapporten hebben gewaarschuwd voor de dreiging van extreemrechtse groepen die propageren dat sprake zou zijn van ‘omvolking’. Volgens deze complottheorie probeert de zogenaamde elite het ‘witte ras’ bewust te vermengen of vervangen.

“Ik heb geen enkele moeite daar volledig afstand van te nemen”, zegt Faber. “En dat doe ik dus ook nu.”

Faber zegt in het vervolg te spreken over de “zeer zorgelijke demografische ontwikkelingen in Nederland”. Door “enorme migratie” heeft het land volgens haar geen “absorptievermogen” meer. Dat ziet ze bijvoorbeeld terug in het onderwijs en de woningmarkt. “Kijk maar eens in onze grote steden. Het is zeer legitiem om je daar grote zorgen over te maken”, aldus de toekomstige minister.

In die nieuwe rol zal Faber parlementsleden ook niet meer wegzetten als “nepvolksvertegenwoordigers”, belooft zij. Dat zij als senator het kabinet eens een “vijfde colonne” noemde – een term die eveneens een complot impliceert om de samenleving te ondermijnen – vindt zij evenmin passen bij haar nieuwe functie. “Ik was fel”, zegt ze. “Misschien te fel.” Maar zij deed die uitspraken als lid van de oppositie, benadrukt zij.

Aanrijding met twee vrachtwagens op Duitse A57 [+foto]

Foto: Brandweer Neuss

NEUSS – Maandagmiddag werd de Duitse brandweer rond 14.39 uur gealarmeerd voor een ongeval op de Duitse A57 richting Krefeld. Daar werd een ongeval tussen twee vrachtwagens gemeld.

Ter plaatse, vlakbij de rustplaats Morgensternsheide, stonden twee vrachtwagens in de vangrail. Beide voertuigen waren met elkaar in botsing gekomen.

Na onderzoek door de hulpdiensten werd vastgesteld dat geen van de chauffeurs naar het ziekenhuis hoefde voor een behandeling.

Uit beide vrachtwagens lekten echter grote hoeveelheden brandstof, waardoor het noodzakelijk was de snelweg richting Krefeld volledig af te sluiten.

Nieuwe IVECO X-WAY containerwagen voor Vergossen Transport

KONINGSBOSCH – Vergossen Transport uit het Limburgse Koningsbosch heeft onlangs een fraaie IVECO X-WAY 8×4 containerwagen in gebruik genomen. De wagen is strak gespoten in het rood en blauw van het bedrijf en is een echte blikvanger op de, veelal Limburgse, wegen.

De X-WAY met dagcabine is voorzien van een sleepas en wordt aangedreven door de 420 pk sterke Cursor 11-motor. Het totaalgewicht bedraagt 35 ton en dat wordt regelmatig gehaald als chauffeur Martin Geerlings onderweg is.

Bert Mingels van IVECO NLS leverde de auto persoonlijk af bij Vergossen Transport, dat tien jaar geleden is opgericht door naamgever Mark Vergossen (43). Het is een veelzijdig bedrijf, waar je voor uiteenlopende transportwerkzaamheden terecht kunt. Bakstenen, kalkzandstenen, natuursteen, betonmaterialen, bouwmaterialen, Vergossen vervoert het allemaal. Voor nutsbedrijven worden materialen aan- en afgevoerd bij calamiteiten of onderhoudswerkzaamheden.

Vergossen Transport beschikt over stenenwagens en containerwagens, maar ook het reguliere stukgoed met trekker-oplegger wordt niet gemeden. Ook voor groter materieel kun je in Koningsbosch terecht, Vergossen Transport beschikt over een dieplader en mobiele kraan. Ook kun je er containers huren, variërend in grootte van 2 tot 40 kubieke meter.

Mark was zelf als chauffeur actief en besloot tien jaar geleden voor zichzelf te beginnen. Naast transport verkocht hij ook quads. Vijf jaar geleden sloeg het noodlot toe. Door kortsluiting in een accu van een quad ontstond brand. De solidariteit onder het personeel was groot en met man en macht werd ervoor gezorgd dat de meeste vrachtwagens in veiligheid werden gebracht. De bedrijfshal was helaas niet meer te redden en ook twee vrachtwagens overleefden de brand niet. Mark Vergossen ging niet bij de pakken neerzitten. “Met bloed, zweet en tranen zijn we er weer bovenop gekomen”, vertelt hij. Van de quads werd afscheid genomen en er staat een nieuwe bedrijfshal. “We hebben ons volledig gefocust op transport en zijn ondertussen groter dan voor de brand. En we hebben het enorm druk.”

Het wagenpark telt ondertussen negen auto’s en in het najaar komt daar als uitbreiding een tiende wagen bij. Ook dat zal een IVECO worden, een S-WAY 6×2 oplegger. Het geeft aan hoe tevreden Mark Vergossen is over de rijkwaliteiten van de nieuwste truckgeneratie van IVECO.

“Twee jaar geleden hebben we een IVECO S-WAY in gebruik genomen en die voldoet uitstekend. Het was daarom geen lastige keuze om voor de volgende wagen weer voor IVECO te gaan”, vertelt Mark Vergossen. “De S-WAY doet het boven verwachting goed en ook de service is prima, iets wat ik heel belangrijk vind. Als er iets aan de hand is, dan wordt de diagnose op afstand uitgelezen en kunnen we het zelf verhelpen.”

Het onderhoud aan de wagens gebeurt namelijk bij Vergossen zelf. “Voor het echt specialistische werk gaan we naar IVECO in Veghel of Almkerk. Maar het reguliere onderhoud aan de motor en slijtage-onderdelen zoals remblokken doen we allemaal in huis”, vertelt Mark Vergossen. “Ik ben ervan overtuigd dat een auto door goed onderhoud langer mee gaat, dus daarom houd ik dat graag in eigen hand.”

De IVECO X-WAY gaat vooral ingezet worden bij werkzaamheden voor Enexis Netbeheer, de stroom- en gasleverancier in een groot deel van Nederland waaronder Limburg. “Als er storingen zijn, dan voeren wij het oude zand en af en brengen het nieuwe zand waarmee de leiding weer afgedekt wordt. Dan doen we in 24-uursservice. Kan zomaar dat er vanmiddag gebeld wordt!” Maar ook voor groenafval voor hoveniers uit de regio en kalkzandsteen uit de groeves nabij Koningsbosch wordt de X-WAY ingezet.

De auto is door Vergossen zelf fraai opgebouwd met lampen, een lichtbak en luchthoorns, die zijn geleverd door Car & Truck Care Panningen. Mark Vergossen: “Zoals de X-WAY is opgebouwd is bij een knijperauto niet heel gebruikelijk gezien het zware werk dat ze doen. Ik vind dat een auto er ongeacht de werkzaamheden altijd mooi moet uitzien, voor een transportbedrijf zijn de auto’s toch je rijdende reclame. Daarom besteden we ook altijd veel aandacht aan de kleurstelling.” Het spuitwerk is verzorgd door Truck Color Design in Kelpen. De opbouw van de kraan heeft Hiab Elsloo voor zijn rekening genomen. Mark: “Dat was best nog een uitdaging voor ze om de kraan goed op de wagen te krijgen, maar dat hebben ze uitstekend gedaan.”

De auto is door Vergossen zelf fraai opgebouwd met lampen, een lichtbak en luchthoorns, die zijn geleverd door Car & Truck Care Panningen. Mark Vergossen: “Zoals de X-WAY is opgebouwd is bij een knijperauto niet heel gebruikelijk gezien het zware werk dat ze doen. Ik vind dat een auto er ongeacht de werkzaamheden altijd mooi moet uitzien, voor een transportbedrijf zijn de auto’s toch je rijdende reclame. Daarom besteden we ook altijd veel aandacht aan de kleurstelling.” Het spuitwerk is verzorgd door Truck Color Design in Kelpen. De opbouw van de kraan heeft Hiab Elsloo voor zijn rekening genomen. Mark: “Dat was best nog een uitdaging voor ze om de kraan goed op de wagen te krijgen, maar dat hebben ze uitstekend gedaan.”

Chauffeur Martin Geerlings is pas twee weken onderweg met zijn auto, maar hij is er zeer over te spreken. “Hij bevalt goed, maar daar had ik ook alle vertrouwen in.”

Strandtenten voorzien een drukke week door zomerse temperaturen

strandgangers

DEN HAAG – Na flink wat regen, bewolking en herfstachtige temperaturen zijn de zomerse weersvooruitzichten van deze week meer dan welkom bij de ruim driehonderd strandpaviljoens aan de Nederlandse kustlijn. Dat komt naar voren uit een rondgang van ANP. “Het is weer vol gas voor paviljoenhouders”, vertelt bestuurslid Niels Priester van de Nederlandse Kust Vereniging die de Nederlandse strandpaviljoenhouders vertegenwoordigt.

Priester heeft zelf een tweetal paviljoens in Zandvoort waar het volgens hem nu flink bijbenen is. “Deze drukte is heel lang geleden, je merkt dat Nederland echt op het mooie weer zat te wachten.”

Ook aan de Belgische grens is het druk, ziet leidinggevende Jill van strandpaviljoen De Strandloper in Zeeland. “We hebben het de afgelopen dagen hartstikke druk gehad, terwijl er een aantal weken terug echt niemand naar het strand kwam. We hebben nu snel een heel leger personeel ingeschakeld.” Vooral de zuiderburen weten het paviljoen van Jill wel te vinden, vertelt ze. “Als het zonnetje schijnt, dan gaan de Belgen altijd wel op pad.”

Optimistisch

Bij Kon-Tiki Beach in Vlissingen zijn er ook toeristen genoeg, maar dan vooral uit Duitsland, ziet eventmanager Cees. “Het is druk, de mensen hebben weer zin om erop uit te gaan. Je merkt dat er al vroeg in de ochtend mensen naar het strand gaan. Het terras is weer gevuld en de parasols kunnen weer open.”

Toch is het mooie weer maar voor even, want er wordt komend weekend weer regen voorspeld. Desondanks maakt Priester zich er geen zorgen over. “Het is godzijdank zo dat de voorspellingen aan het strand vaak niet kloppen, maar ik word sowieso niet zo snel zenuwachtig. Slecht weer komt altijd, het is alleen de vraag wanneer het komt.”

Over de piekmaanden juli en augustus zijn de paviljoenhouders vooral optimistisch. “We kijken er positief naar uit. We hebben genoeg personeel om goed te draaien, dus laat de zomer maar komen en de vakanties beginnen”, zegt Cees. Hetzelfde geldt in Zeeland bij De Strandloper, volgens Jill. “We kijken met blijdschap vooruit naar een goede zomer.” En ook Priester rekent op een druk zomerseizoen voor paviljoenhouders. “Dan heeft iedereen vakantie en tijd. Nu heb je nog niet echt het zomergevoel, maar na twee dagen mooi weer kan ik me al niet meer herinneren dat ik ooit een lange broek aanhad.”

Ook containers uit Afrika, Midden-Oosten, India en Pakistan per 1 oktober veilig ophalen zonder pincode

ROTTERDAM – Vanaf 1 oktober 2024 is containerlading uit Afrika, Midden-Oosten, India en Pakistan in de haven van Rotterdam alleen nog op te halen via de Vertrouwensketen. De grote rederijen verstrekken vanaf die datum géén pincodes meer. Het vrijgeven van containers uit deze vaargebieden gebeurt dan altijd veilig en betrouwbaar op de nieuwe manier. Enkel via de Vertrouwensketen geautoriseerde wegvervoerders, spoor- en binnenvaartoperators kunnen bij de terminals terecht.

De invoering voor de regio’s Afrika, Midden-Oosten, India en Pakistan is de derde fase in de uitrol van de Vertrouwensketen in Rotterdam. Sinds 1 april is de nieuwe aanpak al praktijk voor containerlading uit Latijns-Amerika. Noord-Amerika volgt per 1 juli. Het aansluiten van bedrijven met lading uit dit vaargebied verloopt voorspoedig. Uiteindelijk gaat de Vertrouwensketen gelden voor het vrijgeven van containers uit álle vaargebieden.

Deelnemende rederijen

Alle grote deepsea-rederijen voeren de Vertrouwensketen in: CMA CGM, COSCO Shipping, Evergreen, Hapag-Lloyd (via Secure Container Release), HMM, Maersk, Marfret, MSC, ONE, OOCL, Yang Ming en ZIM. De haven van Rotterdam beschikt hierdoor over één uniforme werkwijze voor het zonder pincode veilig en betrouwbaar vrijstellen en ophalen van importcontainers.

Sinds de start zijn inmiddels bijna 275.000 containers via de Vertrouwensketen afgehandeld. Zo’n 950 verladers / expediteurs en 800 vervoerders hebben al de overstap gemaakt naar de nieuwe veilige manier van werken.

Actief aansluiten

Het initiatief voor het aansluiten op de Vertrouwensketen ligt bij de rederijen. Zij benaderen elk apart hun klanten. Verladers en expediteurs die niet willen wachten, kunnen ook zelf hun rederij benaderen. Zo is men direct verzekerd van een veilige en betrouwbare werkwijze.

Vertrouwensketen

De Vertrouwensketen is een samenwerking tussen bedrijfsleven en overheidsinstanties met als doel de havenlogistiek digitaal weerbaarder te maken. Eén van de belangrijke onderdelen is het veiliger en betrouwbaarder vrijstellen en ophalen van importcontainers in de Nederlandse havens. Dit werkt grotendeels via het Port Community System van Portbase, het neutrale logistieke platform voor de Nederlandse havens.

In een gesloten logistieke keten met enkel bekende, geautoriseerde partijen geven bedrijven elkaar digitaal het recht door voor het bij de terminal ophalen van een container. Alleen een via de Vertrouwensketen geautoriseerde vervoerder kan zijn komst bij de terminal voormelden en daar vervolgens terecht. Het gebruik van voor misbruik gevoelige pincodes stopt.

Milence opent tweede laadhub in Nederland

AMSTERDAM – Milence, de joint venture tussen Daimler Truck, de TRATON GROUP en Volvo Group, kondigt zijn tweede laadhub in Nederland aan. De nieuwe hub bevindt zich op het bedrijventerrein Hessenpoort in Zwolle. Naar verwachting zal de hub in december 2024 operationeel zijn. De laadhub biedt een eenvoudige en betrouwbare laadervaring voor elektrische vrachtwagens, ongeacht het merk.

Groene route langs de Noordzee-Baltische corridor

Op bedrijventerrein Hessenpoort, een belangrijk logistiek kooppunt in Zwolle, zijn verschillende bedrijven gevestigd, van logistieke partijen en distributiecentra tot fabrieken en dienstverleners. Duurzame ontwikkeling en groene technologieën staan voorop in Hessenpoort, waardoor de locatie perfect aansluit bij Milence’s streven naar een fossielvrije toekomst.

De laadhub in Zwolle is strategisch gelegen nabij de A28- en A50-snelwegen. De hub is een belangrijk knooppunt langs de Noordzee-Baltische corridor en verbindt grote havens zoals Rotterdam en Hamburg.

Optimale laadervaring voor chauffeurs en vrachtwagens

De ontwikkeling van de laadhub in Zwolle wordt in twee fasen uitgevoerd. De eerste werkzaamheden starten in september. Naar verwachting zal de eerste fase in december 2024 operationeel zijn.

In de eerste fase omvat de laadhub acht laadstations, uitgerust met vier Combined Charging System (CCS)-laders. Zodra de technologie beschikbaar is, plant Milence een snelle overgang naar Megawatt Charging System (MCS)-technologie, met één MCS-lader, verspreid over twee laadstations.

Om zowel chauffeurs als vrachtwagens een optimale laadervaring te bieden, zal de hub meerdere voorzieningen hebben, zoals sanitaire voorzieningen, een chauffeurslounge en automaten met drinken en snacks. Daarnaast zal de hub omheind en verlicht zijn en worden uitgerust met camerabewaking om veiligheid en gemak te bieden.

Tijdens de tweede fase zal de hub worden uitgebreid met extra MCS-laders en tot maximaal 16 laadpunten. Ook worden er extra sanitaire voorzieningen en verkoopautomaten geplaatst.

Stimuleren van e-trucks met Europese roadmap

Anja van Niersen, CEO van Milence, is blij met de mogelijkheden die de tweede hub in Nederland biedt: “Dit is wederom een belangrijke mijlpaal in onze missie om een uitgebreid laadnetwerk in heel Europa te realiseren. Met de al operationele laadhub in Venlo en de recente opening in de Port of Antwerp-Bruges, zal de nieuwe hub in de Benelux een robuuste ondersteuning bieden aan logistieke bedrijven en vervoerders om gebruik te maken van meerdere elektrische routes. Dit zal bedrijven helpen met het bereiken van hun duurzaamheidsdoelen.”

Vrachtwagenchauffeur die motoragent doodreed in Rotterdam had PTSS

DEN HAAG – De vrachtwagenchauffeur die op 7 juli 2021 een motoragent doodreed in Rotterdam had een posttraumatische stressstoornis (PTSS). Dat vertelden gedragsdeskundigen maandag bij het gerechtshof in Den Haag. De mate van toerekeningsvatbaarheid van de verdachte kan van invloed zijn op de hoogte van de straf die hem in hoger beroep wordt opgelegd.

De 48-jarige Willem M. uit Melissant werd in 2022 veroordeeld voor doodslag. Hij kreeg twaalf jaar celstraf en tbs met dwangverpleging opgelegd. In hoger beroep hoopt hij op een mildere straf. “Ik had niet moeten gaan rijden die dag, in mijn psychische toestand”, zei hij. “Ik raakte in paniek, maar heb de agent niet met opzet overreden.”

De vrachtwagenchauffeur reed motoragent Arno de Korte van achteren aan bij een rood stoplicht op de Waalhavenweg. De 47-jarige politieman werd honderden meters meegesleurd en overleed ter plaatse. M. reed na de aanrijding door. Hij loste zijn lading bij de containerterminal in de haven en reed naar huis, waar hij werd opgepakt.

Gedragsdeskundigen van het Pieter Baan Centrum stellen dat M. “ten minste verminderd toerekeningsvatbaar, maar niet volledig ontoerekeningsvatbaar” was. Als M. sterk verminderd toerekeningsvatbaar was tijdens de aanrijding en de kans op herhaling klein is, kan de straf volgens zijn advocaat worden verlaagd tot vijf jaar cel en tbs met voorwaarden.

De psychiater en de psycholoog hebben M. begin dit jaar opnieuw onderzocht. Eerder werd al autisme bij hem vastgesteld; nu ook een posttraumatische stressstoornis. Deze zou hij hebben opgelopen bij eerdere ernstige verkeersongevallen, die hij bij het aanrijden van de motoragent mogelijk opnieuw beleefde.

De aanvullende diagnose verandert niet de mate van toerekeningsvatbaarheid, aldus de gedragsdeskundigen. Zij oordeelden eerder al dat de vrachtwagenchauffeur in overspannen toestand achter het stuur zat. Zij schatten in dat deelname van M. aan het verkeer risicovol blijft als hij niet intensief wordt behandeld.

Het Openbaar Ministerie stelt dat opzet bewezen is. “De verdachte heeft niet eens een poging gedaan om te remmen of uit te wijken.” In de strafeis is al rekening gehouden met verminderde toerekeningsvatbaarheid, stelt de advocaat-generaal: “Een lagere straf doet geen recht aan de ernst van dit misdrijf.”

De zitting gaat dinsdag verder.

LAATSTE NIEUWS

Dinsdag geen vertrekkende vluchten vanaf Brussels Airport door staking

BRUSSEL - Alle vertrekkende vluchten vanaf de internationale luchthaven Brussels Airport worden op dinsdag 1 oktober geannuleerd om een nationale staking in België. Er kunnen...
×