Clicky

maandag 18 november 2024 - 11:45 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 181

Vrachtwagen gekanteld op A1, chauffeur gewond [+foto’s]

Foto: LDG Fotografie

WILP – Op de A1 tussen Deventer en Apeldoorn heeft er ter hoogte van Wilp een ongeval met een vrachtwagen plaatsgevonden. De vrachtwagen is gekanteld en ligt in de berm naast de weg.

Het ongeluk gebeurde even na 09.00 uur in de richting van Apeldoorn. Meerdere hulpdiensten waaronder de brandweer en twee ambulances werden opgeroepen.

De chauffeur zat bekneld in de cabine en werd door de brandweer bevrijd.

Foto: LDG Fotografie

Door het ongeluk zijn de twee rechterrijstroken afgesloten. Dit zorgt voor een forse file vanaf Deventer richting Apeldoorn. Na een half uur stond er al een file van 6 kilometer met een vertraging van meer dan een uur.

De politie onderzoek de toedracht van het ongeluk.

Prijs tweedehands auto stabiel, wel verschillen per brandstoftype

AMSTERDAM – De gemiddelde prijs voor tweedehandsauto’s is in juli vrijwel gelijk gebleven, meldt AutoScout24. Het Europese onlineautoplatform constateert daarbij wel verschillen per brandstoftype. Zo zijn de prijzen van benzine- en elektrische auto’s licht gedaald, die van hybride auto’s juist gestegen.

De gemiddelde prijs voor een occasion lag vorige maand op ongeveer 22.700 euro, rond het niveau van juni. De prijzen voor tweedehands benzineauto’s en elektrische auto’s daalden ten opzichte van vorige maand, respectievelijk tot 18.500 euro en bijna 33.000 euro. De gemiddelde prijs van een hybride auto steeg volgens AutoScout24 juist verder, tot zo’n 40.800 euro.

Voor de prijsdaling bij benzine- en elektrische auto’s zijn verschillende redenen. “Dit komt deels doordat het aanbod tegen de zomerverwachtingen in blijft toenemen en zelfs versneld”, zegt bestuurder Dorianne Richelle van AutoScout24 in Nederland. “Zo is het aanbod met 3200 auto’s uitgebreid. Bij elektrisch zien we dat de prijsverlagingen bij producenten van elektrische auto’s de prijs van occasions beïnvloeden.”

De populairste brandstofauto was in juli de Volkswagen Golf, gevolgd door de Volkswagen Polo. Tesla voert de lijst elektrische auto’s aan met de typen Model 3 en Model S. Binnen de hybrides waren de Toyota Prius en Volkswagen Golf GTE het populairst.

Investeringen krompen met ruim tien procent in juni

DEN HAAG – In juni 2024 was het volume van de investeringen in materiële vaste activa 10,3 procent kleiner dan een jaar eerder, meldt het CBS.

Dat komt vooral doordat er minder is geïnvesteerd in gebouwen, infrastructuur, vliegtuigen, personenauto’s en machines. De cijfers zijn niet gecorrigeerd voor werkdagen. Juni 2024 heeft twee werkdagen minder dan juni 2023.

Omstandigheden investeringen in augustus ongunstiger

Het CBS publiceert elke maand over de omstandigheden voor de investeringen in de investeringsradar. De investeringen hangen onder meer samen met de situatie op de afzetmarkten en met de situatie op de financiële markten.

De indicatoren van de radar hangen vrij goed samen met de investeringen in vaste activa, maar een verbetering van de omstandigheden betekent niet per se een grotere groei of een kleinere krimp van de investeringen.

In de CBS Investeringsradar van augustus zijn de omstandigheden voor investeringen ongunstiger dan in de radar van juni. Dat komt vooral doordat de bezettingsgraad in de industrie lager was en de jaar-op-jaardaling van de export goederen groter. Ook was de jaar-op-jaarstijging van de beurskoersen kleiner en het oordeel van fabrikanten over de orderpositie negatiever.

ASR investeert niet meer in nieuwe huurwoningen ondanks tekort

UTRECHT – Verzekeraar ASR roept het nieuwe kabinet op de Wet betaalbare huur van voormalig woonminister Hugo de Jonge te heroverwegen. Doordat huurwoningen in het middensegment door de wet een maximale huurprijs hebben gekregen, is het voor grote woningbeleggers als ASR niet meer interessant om in extra huurwoningen te investeren. Topman Jos Baeten zegt dat ASR zijn woningportefeuille voorlopig in ieder geval niet gaat uitbreiden, ondanks dat Nederland kampt met een groot woningtekort.

Zelf is ASR goed voor 26.000 huurwoningen. “Dat aantal gaan we in ieder geval niet uitbreiden. We gaan het eerder verminderen dan vermeerderen”, zei Baeten bij de presentatie van de halfjaarcijfers van ASR.

ASR ziet dat andere investeerders zich nu al terugtrekken van de markt door huurappartementen in de verkoop te doen. De verzekeraar waarschuwt dat het aanbod hierdoor op termijn zal slinken. De investeerders steken daardoor ook geen geld meer in de bouw van nieuwe woningen.

Huurwoningen betaalbaar maken

Het doel van de nieuwe wet, die op 1 juli inging, was om huurwoningen meer betaalbaar te maken voor huurders. Maar volgens Baeten kunnen verhuurders door de maximale huurprijs voor veel woningen geen huur meer vragen die voor hen kostendekkend is. Veel woningen moeten ook nog verduurzaamd worden, wat tot extra kosten leidt voor de verhuurders.

Baeten zegt zich “aanhoudend zorgen” te maken over de ontwikkelingen op de woningmarkt, aangezien de nood aan woningen juist groot is. De overheid streeft ernaar om er tot en met 2030 honderdduizenden woningen bij te krijgen in Nederland, een doelstelling die door de nieuwe wet alleen maar lastiger te halen lijkt.

‘Oorzaak bestrijden’

Vorige maand riep makelaarsorganisatie NVM de nieuwe minister Mona Keijzer van Volkshuisvesting al op om in te grijpen op de huurwoningmarkt “om erger te voorkomen”. Daarbij wees de NVM op de daling van het aantal huurtransacties in het voorbije kwartaal. Volgens de NVM was het aantal nieuwe huurcontracten met ruim een kwart afgenomen, ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

Ook kenners van ING lieten zich er al over uit. “Het tekort aan betaalbare huurwoningen kan het beste opgelost worden door de oorzaak te bestrijden en niet de symptomen. Een acceptabel rendement voor beleggers helpt te voorkomen dat de woningbouw terugvalt en het tekort aan woningen toeneemt”, zei sectorbankier vastgoed Sophie Kraaijeveld ruim twee maanden geleden.

Brand bij Amsterdam Scrap Terminal [+foto’s]

Foto: Inter Visual Studio

AMSTERDAM – Woensdagochtend rond 04:45 uur brak brand uit bij de Amsterdam Scrap Terminal, aan de Vlothavenweg in Amsterdam.

Er kwam veel rook vrij bij de brand.

Het bedrijf zit aan de rand van Sloterdijk. Daardoor heeft de brand geen effect op woningen in de buurt.

Hoe de brand kon ontstaan is nog niet duidelijk.

Foto: Inter Visual Studio

De brandweer zal nog uren bezig zijn met het nablussen. Het afval wordt door de brandweer uit elkaar getrokken zodat het beter te blussen is.

Foto: Inter Visual Studio

Ondertussen trekt de rook richting Amsterdam-Noord. Dat kan daar voor een chemische lucht zorgen, zegt de brandweer.

ANWB waarschuwt voor drukte op Europese wegen komend weekend

DEN HAAG – De ANWB verwacht drukte op de Europese wegen komend weekend door met name terugkerend vakantieverkeer. Vooral voor zaterdag voorspelt de verkeersdienst veel files, maar ook zondag kan het nog druk zijn.

In Duitsland wordt het onder meer op de A1 en A7 bij Hamburg en op de A3 van Neurenberg naar Frankfurt druk met terugkerende vakantiegangers.

In Frankrijk verwacht de ANWB drukte op de Autoroute du Soleil (A7), de A10 tussen Bordeaux en Parijs en de A13 van Caen naar Parijs. Ook in Zwitserland, Oostenrijk en Italië moeten terugkerende vakantiegangers rekening houden met vertraging. Het hoogtepunt verwacht de verkeersdienst op zaterdag rond het middaguur.

Formule 1

Ook in Nederland wordt het komend weekend druk op sommige wegen, verwacht de ANWB. Rond Zandvoort zorgt de Grand Prix in de Formule 1 vanaf vrijdag voor drukte. Op verschillende andere plekken in het land leiden wegwerkzaamheden tot vertraging.

Komende maandag beginnen in de regio Midden de scholen weer. In de regio Zuid zijn de scholen deze week al begonnen. In het noorden van het land gaan kinderen vanaf 2 september weer naar school.

Politie Rotterdam ‘geschrokken’ van conclusies over werkklimaat

ROTTERDAM – De eenheidsleiding van de politie Rotterdam is “geschrokken” van de conclusies uit een intern rapport over het werkklimaat binnen het Basisteam Centrum. Dat zegt politiechef Fred Westerbeke van de eenheid Rotterdam in een reactie op berichtgeving door NRC over het rapport, waaruit blijkt dat agenten binnen het team klagen over racisme, seksisme, pesten en buitensporig geweld door collega’s.

“Die (conclusies, red.) zijn niet mals en dat hebben wij ook eind juni uitgesproken tijdens de presentatie van de resultaten aan het gehele team”, zegt Westerbeke. “Uit de uitkomsten blijkt dat het op meerdere fronten (onder meer op het gebied van leiderschap en omgangsvormen) niet goed gaat binnen het team. Als het gaat om pesterijen, vrouwonvriendelijk gedrag, racisme, dan is daar echt geen ruimte meer voor. Die grens is bereikt.”

Het onderzoek naar het werkklimaat binnen het Basisteam Centrum is uitgevoerd door onderzoeksbureau Governance & Integrity. Dat gebeurde op aandringen van de Nederlandse Politiebond (NPB), nadat de bond signalen had gekregen van problemen binnen het team.

Incidenten

Agenten verklaarden aan de onderzoekers dat oudere mannelijke agenten jonge agentes beoordeelden op hun uiterlijk. Een agent had het over een soort ‘bangalijstjes’, aldus NRC. Ook zeiden agenten dat er op een jaarlijks uitje van het politieteam geregeld incidenten zijn.

In het rapport worden tien aanbevelingen gedaan, waaronder het verbeteren en versterken van de leiderschapsstijl en het verbeteren van de personele zorg. De leiding van de eenheid zegt de conclusies en aanbevelingen over te nemen. “De aanbevelingen worden momenteel omgezet naar acties”, aldus Westerbeke.

Douane onderschept 6 miljoen sigaretten en 4500 kilo shag in Rotterdamse haven

Foto: Douane

ROTTERDAM – Tijdens een controle in de Rotterdamse haven heeft de Douane een grote partij illegale tabak aangetroffen. Het gaat om 6 miljoen sigaretten en 4500 kilo shag. De controle vond plaats op 20 juli 2024.

De Douane trof deze partij aan tijdens een controle met speurhonden. Deze vondst is het resultaat van onderzoek van het Combiteam Smoke en het Intelligence Accijns team van het tactisch centrum van de Douane. Hoewel de vondst op 20 juli 2024 gedaan werd, wordt deze nu bekend gemaakt in het kader van het onderzoek. Dit onderzoek is na de vondst uitgevoerd door het Combiteam Smoke.

Niet toegestaan op de Nederlandse markt

Tijdens de controle troffen Douaniers ruim zes miljoen illegale sigaretten aan. Het ging om zogenoemde ‘illicit whites’. Dit zijn sigaretten die buiten de Europese Unie (EU) in bepaalde markten zijn toegestaan, maar hier niet als legitiem merk erkend worden. Naast de sigaretten werden ook 9000 pakjes shag aangetroffen. Dit is zo’n 4500 kilo shag. Als de shag en sigaretten op de Nederlandse markt waren terechtgekomen was de staat ruim 3,9 miljoen euro aan accijns misgelopen.

Samenwerken in de strijd tegen illegale tabakshandel

De Douane voert samen met de FIOD en het Openbaar Ministerie (OM) een strijd tegen de illegale handel in tabaksproducten. Het Combiteam Smoke is het samenwerkingsverband waarin wij dit doen.

Toezicht op accijnsgoederen

Accijns is een zogenoemde indirecte belasting op de verkoop of het gebruik van bepaalde goederen. In Nederland moet accijns betaald worden over bijvoorbeeld tabak, alcohol en brandstoffen (minerale oliën). De Douane is verantwoordelijk voor het innen van deze belasting en draagt deze af aan de Staat. Ook houdt de Douane toezicht op accijnsgoederen. Van de opbrengst van deze en andere belastingen betaalt de overheid belangrijke zaken. Denk aan scholen, ziekenhuizen, maar ook veiligheidsdiensten als politie en brandweer.

Fietskledingmerk AGU vraagt uitstel van betaling aan

ALKMAAR – Fietskledingmerk AGU heeft uitstel van betaling aangevraagd. Dat meldt het bedrijf uit Alkmaar dinsdag.

“In de afgelopen maanden heeft AGU zich met volle inzet gericht op het herstel van een gezonde bedrijfsvoering. Dankzij de steun en medewerking van alle betrokken partijen heeft het bedrijf de afgelopen periode het resultaat positief weten om te buigen. AGU heeft met succes vanaf december 2023 een WHOA-procedure doorlopen, op voorwaarde van financiering”, aldus AGU.

“Helaas is afgelopen week gebleken dat niet aan de financieringsvoorwaarden kon worden voldaan. Hierdoor heeft AGU zich genoodzaakt gezien surseance van betaling aan te vragen. In nauw overleg met de bewindvoerders wordt momenteel onderzocht of het WHOA-akkoord alsnog kan worden gerealiseerd”, aldus AGU in een verklaring.

AGU hoopt op korte termijn alsnog een nieuwe eigenaar/financier te vinden die de voortzetting van het bedrijf kan waarborgen.

De bedrijfsactiviteiten worden tot nader bericht wel voortgezet.

AGU, Alkmaarse Groothandel Unie, werd in 1966 opgericht en richtte zich op fietsonderdelen. In de loop van de tijd bleek de fiets niet enkel functioneel te zijn, langzaam maar zeker verschoof de focus van onderdelen voor aan de fiets, naar kleding en accessoires voor op de fiets.

Ook ging het bedrijf een samenwerking aan met veel topsporters als Wout van Aert, Steven Rook, Erik Breukink, Leontine van Moorsel, Michael Boogaard, Oscar Freire en Erik Dekker.

Twee weken geleden meldde het bedrijf dat er financiële problemen zijn maar dat er aan een oplossing werd gewerkt en dat men positief gestemd was.

Staatssecretaris Jansen: prestaties NS en ProRail onder niveau

DEN HAAG – Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar vervoer) noemt de prestaties van NS en ProRail “op dit moment niet op het niveau” dat reizigers mogen verwachten. “Ik verwacht dan ook dat ze alles op alles zetten om de prestaties te verbeteren. Er is een programma opgesteld om ervoor te zorgen dat het fors beter gaat op het spoor en ik zal de uitvoering kritisch volgen”, zegt de PVV-bewindsman via zijn woordvoerder.

De NS kondigde dinsdag aan dat het waarschijnlijk niet lukt genoeg treinen op tijd te laten rijden dit najaar. Een opstapeling van problemen met het hoofdrailnet leidt tot de vertragingen. De NS weet nog niet wanneer deze precies zijn opgelost.

Jansen is nog niet direct van plan in te grijpen bij de staatsdeelneming, laat hij desgevraagd weten. Eventuele sancties worden alleen genomen op grond van jaarcijfers en afspraken. Die worden aan het einde van het eerste kwartaal van volgend jaar verwacht.

Tweede persoon overleden na ongeluk bij Gelderse Elspeet

ELSPEET – Door het verkeersongeluk bij Elspeet zaterdagavond is een tweede persoon om het leven gekomen. Dat bevestigt de politie dinsdag na berichtgeving door De Stentor.

Het gaat om een 83-jarige man uit de Gelderse plaats, de bijrijder van een van de betrokken auto’s.

Eerder meldde de politie al dat bij een botsing tussen twee voertuigen op de Staverdenseweg een 74-jarige man uit Nunspeet om het leven was gekomen. De 83-jarige man uit Elspeet zat bij hem in de auto en werd zwaargewond naar het ziekenhuis gebracht. Hij overleed zondagavond aan zijn verwondingen.

De bestuurder van een andere auto raakte voor zover bekend niet ernstig gewond.

Nieuwe IVECO S-Way 6×2 bakwagen voor Vos Nederhemert

NEDERHEMERT – Dier-, Tuin- en Doe-het-zelf specialist Vos Nederhemert heeft recent een nieuwe IVECO S-Way met schuifzeilen laadbak en laadklep in gebruik genomen. De IVECO S-Way werd geleverd door IVECO Schouten Almkerk en de opbouw is verzorgd door Brugmans Carrosserieën uit Delwijnen. Deze nieuwe IVECO S-Way vervangt de 12-tons IVECO Eurocargo van Vos Nederhemert.

In 1945, net na de tweede wereldoorlog werd het bedrijf opgericht onder de naam Vos Nederhemert. Destijds lag de focus vooral op de verkoop van diervoeders, meststoffen, strooisels en het fokken van varkens. In 1983 is het bedrijf overgegaan van vader Vos naar zijn zoon. Eind jaren ’90 is het bedrijf gestopt met het fokken van varkens en heeft het zich gespecialiseerd in de verkoop van producten. Sindsdien is het assortiment enorm uitgebreid en heeft het familiebedrijf een grote functie en naamsbekendheid binnen de regio en daarbuiten.

Vos Nederhemert heeft een winkel van 850 vierkante meter en een verkoopmagazijn van 1300 vierkante meter waar alles te vinden is voor dier en tuin. Persoonlijke aandacht staat voorop, dit is de basis voor de tevredenheid van Vos Nederhemert.

De nieuwe IVECO S-Way van Vos Nederhemert is gebouwd in een 6×2 configuratie met een hefbare naloopas. De aandrijflijn bestaat uit de 360pk Cursor 9 dieselmotor met 12-traps Hi-Tronix automatische versnellingsbak. Naast een prachtige truck om te zien, maken onder andere de luchtgeveerde cabine, hi-comfort stoel, MyIVECO navigatie-/multimediasysteem en klimaatregeling het ook een zeer comfortabele vrachtwagen om mee te rijden.

Brugmans Carrosserieën uit Delwijnen heeft de maatwerk opbouw van deze S-Way bakwagen gedaan, volledig naar wens van de klant. De schuifzeilen laadbak heeft een lengte van 8,20m, en is voorzien van een Dhollandia laadklep met verlengd platform en een hefvermogen van 3000kg. De prachtige full-color afbeelding is ontworpen door Cornelissen reclame uit Giessen en de schuifzeilen zijn geproduceerd door Van Horssen uit Aalst.

Cees van Gent treedt af als CEO van HES International

ROTTERDAM – Na bijna 1,5 jaar partnerschap en na een succesvolle revitalisering van het bedrijf, heeft Cees van Gent besloten om per 31 augustus 2024 af te treden als CEO en voorzitter van de Raad van Bestuur van HES International.

“Tijdens zijn invloedrijke ambtstermijn als CEO heeft Cees onder andere de leiderschapsteams versterkt, een echte prestatiegerichte cultuur geïnstalleerd, de levering van recordbrekende financiële prestaties aangestuurd en onlangs de succesvolle herfinanciering van 1 miljard euro van de kapitaalstructuur van het bedrijf afgerond. De Raad van Commissarissen wil Cees bedanken voor deze prestaties en het leveren van zulke tastbare verandering en waarde voor het bedrijf”, aldus voorzitter van de Raad van Commissarissen, Søren Skou.

“Na de succesvolle herfinanciering van het bedrijf is dit een natuurlijk moment voor mij om af te treden. Nu de uitvoering van onze visie en het bedrijfsplan 2030 goed op gang is, is het bedrijf zeer goed gepositioneerd om zijn reis als toonaangevende Europese multifunctionele bulkterminaloperator voort te zetten. HES International zal zijn investeringen in haveninfrastructuur en de verwerking van duurzame grondstoffen blijven versterken in samenwerking met onze klanten. Ik ben dankbaar voor de samenwerking met mijn collega’s, klanten, financieringspartners en aandeelhouders. Ik wens iedereen, en met name HES International, het allerbeste voor de toekomst”, aldus Cees van Gent.

Cees van Gent heeft meer dan 35 jaar ervaring en staat van dienst in het kopen en bouwen van grotere en betere internationale bedrijven in de transport-, expeditie-, logistieke en afvalbeheerindustrie. Voorheen was hij CEO en voorzitter van de Raad van Bestuur bij de internationale logistieke groep Hillebrand tot maart 2022, toen Hillebrand succesvol werd verkocht aan DP DHL. Voordat hij bij Hillebrand kwam, was de heer van Gent voormalig Group CEO bij afvalbeheer- en verwerkingsbedrijf Van Gansewinkel Group en Group CEO bij logistiek specialist Lehnkering.

Mark van Lieshout, sinds 2020 CFO van HES International, zal de rol van interim-CEO op zich nemen totdat de zoektocht naar een permanente vervanger is afgerond.

Met een breed scala aan terminals is HES International een van Europa’s grootste onafhankelijke bulkverwerkingsbedrijven voor vloeibare en droge bulkproducten.

Topman NS verwacht ‘pittig najaar’, treinen komen te vaak te laat

UTRECHT – Topman Wouter Koolmees van de Nederlandse Spoorwegen (NS) verwacht een “pittig najaar” voor treinreizigers omdat het waarschijnlijk niet gaat lukken om voldoende treinen op tijd te laten rijden. “De realiteit is dat onze problemen niet zomaar verholpen zijn, wanneer ze zijn opgelost weet ik niet.”

De problemen op het Nederlandse hoofdrailnet die voor vertraging zorgen stapelen zich op. Die worden met name veroorzaakt door een tekort aan treinen, tijdelijke snelheidsbeperkingen op instabiele stukken spoor en meer werkzaamheden, die de dienstregeling verstoren. Vooral op de hogesnelheidslijnen (HSL) zijn er volgens Koolmees “veel hoofdbrekens”. Zo mogen treinen die normaal gesproken 300 kilometer per uur rijden op sommige stukken spoor maar 80 kilometer, omdat de viaducten waarover ze rijden te instabiel zijn.

Verder staan voor volgend jaar weer meer werkzaamheden gepland. “Het aantal werkzaamheden dat we in 2025 gaan uitvoeren is 30 procent hoger dan in 2022”, zegt topman John Voppen van spoorbeheerder ProRail. “We werken met man en macht om onze doelen te halen, maar het gaat heel lastig worden.” Dat komt mede doordat veel infrastructuur verouderd is. “Die is elke veertig jaar aan vervanging toe, maar we willen ook voor de toekomst klaar zijn.”

Personeelstekort

Ook loopt ProRail tegen personeelstekorten aan. “Er zijn zo weinig elektromonteurs, we hebben ze overal geprobeerd vandaan te halen”, zegt Voppen. Daardoor is er volgens de topman nog wel eens sprake van tegenvallers tijdens projecten. De NS wil haar eigen personeelstekorten tegengaan door meer monteurs, machinisten en conducteurs op te leiden. “We zijn volop aan het werven, de instroom is daardoor hoog en de opleidingen zitten vol”, zegt Koolmees.

De NS is verplicht om negen op de tien treinen op tijd te laten rijden via het hoofdrailnet. Lukt dat niet, dan kan het spoorbedrijf een boete krijgen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Nu is het zo dat er net geen negen op de tien treinen op tijd rijden. Op de hogesnelheidslijnen rijden er zelfs maar zeven op de tien treinen op tijd, terwijl dat er eigenlijk iets meer dan acht op de tien moeten zijn. “In de praktijk zien we dat we het niet voor elkaar krijgen en onbetrouwbaarder worden. Dan is het soms beter dat er een trein minder rijdt”, zegt Voppen.

Doden bij aanval Israël op schoolgebouw waar Hamas zou zitten

GAZA-STAD – Een Israëlische aanval op een schoolcomplex in Gaza-Stad heeft volgens de burgerbescherming aan ten minste zeven mensen het leven gekost.

Volgens de lokale autoriteiten verbleven in de school vluchtelingen. De Israëlische krijgsmacht (IDF) zegt dat de aanval gericht was op Hamas.

De school werd volgens Israël gebruikt als dekmantel voor een commandocentrum van Hamas. “Er zijn tal van maatregelen getroffen om het risico dat burgers getroffen zouden worden te minimaliseren, waaronder het gebruik van precisiemunitie”, aldus de krijgsmacht. De post zou gebruikt worden voor aanvallen op de IDF en op Israël.

Volgens de burgerbescherming sloeg de bom in op de eerste verdieping van de Mustafa Hafizschool. Daar zouden op dat moment duizenden vluchtelingen verblijven. Vijf mannen en twee kinderen kwamen om, vijftien anderen raakten gewond, aldus de dienst. Er gaan ook berichten rond van tien doden. Journalisten hebben de slachtofferaantallen niet kunnen bevestigen.

LAATSTE NIEUWS

FNV blij met ingrijpen Arbeidsinspectie bij fysieke belasting op Schiphol

UTRECHT - De FNV is blij dat de Arbeidsinspectie dwangsommen oplegt aan bedrijven op Schiphol die hun werknemers fysiek te zwaar belasten. De vakbond...