BEIJING – China is een onderzoek begonnen naar EU-subsidies voor sommige zuivelproducten die in China worden geïmporteerd. De stap volgt op de aankondiging van Brussel om de tarieven voor de invoer van Chinese elektrische auto’s in de Europese Unie te verhogen. De Europese Commissie wil met de hogere invoerrechten een eind maken aan de oneerlijke concurrentie van China, omdat Beijing zijn eigen fabrikanten subsidieert. De handelsspanningen tussen China en de EU lijken daarmee verder op te lopen.
Het Chinese onderzoek richt zich op Europese subsidies voor een reeks zuivelproducten, waaronder verse en bewerkte kaas, blauwe kaas, melk en room, verklaarde het Chinese ministerie van Handel. In totaal zullen twintig EU-subsidieprogramma’s worden onderzocht waaronder het gemeenschappelijk landbouwbeleid en nationale subsidieplannen in Ierland, Oostenrijk, België, Italië, Kroatië, Finland, Roemenië en Tsjechië. Het onderzoek zal een jaar duren, maar kan “onder speciale omstandigheden” met maximaal zes maanden worden verlengd, aldus het ministerie.
De Europese Commissie heeft kennisgenomen van het onderzoek van China en is van plan om “de belangen van de EU-zuivelindustrie krachtig te verdedigen”. De commissie zal indien nodig ingrijpen om ervoor te zorgen dat het onderzoek voldoet aan de regels van de Wereldhandelsorganisatie (WTO). China heeft op zijn beurt al beroep aangetekend bij de WTO tegen de verhoging van de importtarieven op stekkerauto’s door de EU.
Nieuw-Zeeland
China importeert zuivelproducten uit onder meer Nederland en Frankrijk, maar Nieuw-Zeeland is de grootste leverancier. De Chinese zuivelaankopen zijn de afgelopen jaren echter gedaald door de stijgende binnenlandse productie en een zwakkere consumentenvraag in het land. Volgens cijfers van statistiekbureau Eurostat exporteerde de EU vorig jaar voor zo’n 1,7 miljard euro aan zuivelproducten naar China.
China startte eerder dit jaar al een onderzoek naar drie Europese vleesverwerkers, waaronder het Brabantse Vion. Beijing verdenkt de ondernemingen van dumping, het tegen een kunstmatig lage prijs verkopen van producten op de Chinese markt.