Clicky

maandag 18 november 2024 - 07:43 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 179

Kabinet is na eerste begrotingsoverleg ‘één puzzelstukje verder’

DEN HAAG – Na het eerste officiële begrotingsoverleg van het kabinet-Schoof op het Catshuis is minister Eelco Heinen van Financiën “één puzzelstukje verder”, zegt hij. Voorafgaand had hij al een ontnuchterende boodschap aan collega-bewindspersonen: er is geen financiële ruimte voor dure plannen.

Woensdag hielden kabinetsleden de eerste begrotingsraad, en ook de komende dagen zal er veel worden overlegd. Uiterlijk 31 augustus moet het kabinet de stukken voor de begroting van volgend jaar naar de Raad van State sturen. De Miljoenennota wordt op Prinsjesdag gepresenteerd. Het wordt een zuinige begroting: met een verwacht tekort van 2,6 procent is de tijd van veel geld uitgeven voorbij. De vraag is of er ook nog aanvullende bezuinigingen komen.

Minister Eppo Bruins van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap sprak al van “pijnlijke bezuinigingen” die op zijn departement zijn ingeboekt voor volgend jaar. Veel ministers willen voorkomen dat op hun ministerie nog meer wordt bezuinigd om gaten te vullen. Het kabinet staat inderdaad voor een flinke opgave, erkent Heinen. “Ik begrijp heel goed dat bewindspersonen ook zeggen: ja dat is intern ook nog wel een pittige discussie.”

Er zijn nu eenmaal stevige afspraken gemaakt in het coalitieakkoord over de overheidsfinanciën. “En die moet ik bewaken”, zegt Heinen. “Soms betekent dat dat je streng moet zijn.”

DAF levert eerste elektrische trucks van nieuwe generatie af aan Oegema, E. van Wijk en Cornelissen

EINDHOVEN – DAF Trucks maakt zich op voor de serieproductie van zijn nieuwe reeks volledig elektrische vrachtwagens. Vooruitlopend daarop is een aantal voertuigen ingezet bij diverse vooraanstaande Nederlandse vervoerders. Enthousiasme troef.

DAF was de allereerste Europese truckfabrikant die een volledig elektrische truck op de markt bracht. Sindsdien ontwikkelde DAF zich steeds verder tot partner in de energie-transitie. Het aantal voertuigen met een elektrische aandrijflijn breidde zich verder uit en de ‘zero emission’ range ervan nam enorm toe. Daarnaast levert de DAF-dealer inmiddels onder andere ook een compleet pakket aan laadpalen en wordt chauffeurs van elektrische vrachtwagens, speciale trainingen aangeboden. In 2023 nam DAF in Eindhoven een gloednieuwe assemblagefabriek voor de productie van elektrische trucks in gebruik.

‘International Truck of the Year’

De Nieuwe Generatie DAF Electric voertuigen zijn gebaseerd op de XD- en XF-modellen die beide zijn uitgeroepen tot ‘International Truck of the Year’ en nieuwe maatstaven zetten op het gebied van efficiency, veiligheid en comfort. Ze zijn leverbaar met elektromotoren met vermogens tot 350 kW/480 pk met een brede keuze uit batterijpakketten (2 tot 5 packs) voor ‘zero emission’ ranges tot wel 500 kilometer. De elektrische DAF trucks maken gebruik van LFP-batterijen (Lithium Ferro Phosphate) met een hoge energiedichtheid met voordelen op het gebied van thermische veiligheid, levensduur en het aantal oplaadcycli.

Ervaringen uit de praktijk

DAF doet nu ruime ervaring op met de Nieuwe Generatie XD en XF Electric door de eerste voertuigen in de dagelijkse praktijk in te zetten bij toonaangevende vervoerders. De reacties zijn zeer enthousiast. “Met onze XD Electric rijden we nu tegen de 500 kilometer op een volle lading van de batterijen”, aldus Gerlof Oegema van Oegema Transport uit Dedemsvaart.

“Door een keer bij te laden, zouden we op 1.000 kilometer per dag kunnen uitkomen, wat ook interessante mogelijkheden biedt op lange afstanden.”

“We hebben nog wat uitdagingen met de laadinfrastructuur op ons terrein maar de XF Electric voldoet helemaal aan onze verwachtingen”, verzekert Ewout van Wijk, CEO van E. van Wijk Logistics uit Giessen.

“Daarnaast is de chauffeur uitermate te spreken over de souplesse van de truck, de stilte en het comfort in de cabine en het gemak waarmee het voertuig zich laat rijden. Er is meteen bij het wegrijden ook zo veel koppel beschikbaar.”

Cornelissen Transport uit Nijmegen heeft zowel een DAF XD als een DAF XF Electric in gebruik genomen, die vooral ingezet worden voor de bevoorrading van supermarkten. “Deze voertuigen passen allereerst uitstekend binnen onze ambitie om over te stappen naar emissie-vrij transport”, aldus Peter Leegstraten, manager Inkoop & Innovatie.

“Daarnaast is het voertuigconcept van deze DAF trucks perfect voor inzet in stedelijke gebieden. De grote voorruit, de lage ruitlijnen, de tweede ruit in de deur aan bijrijderszijde, en de digitale camera’s zorgen voor een perfect direct zicht en samen met de elektrische aandrijflijn leidt dat voor ons tot de ideale combinatie.”

Faber spreekt van asielcrisis, maar die is er wettelijk niet

DEN HAAG – “Nederland, we zitten in een asielcrisis”, zei minister Marjolein Faber van Asiel en Migratie woensdagochtend bij het Catshuis. Kamerleden van de PVV juichen het toe dat de bewindsvrouw en partijgenoot de asielcrisis zou ‘uitroepen’, maar Faber voegde er later op de dag aan toe dat zo’n crisis er niet wettelijk is. “Maar als ik dus kijk in de maatschappij, dan hebben we gewoon een crisis.”

Er wordt voorlopig nog niet gegrepen naar de tijdelijke asielcrisiswet die is aangekondigd in het coalitieakkoord, zo liet het ministerie van Faber al weten. Officieel is er dan ook niets uitgeroepen. Het gaat om een persoonlijke duiding van de minister. “Ik kan dat juridisch gaan uitroepen. Dan moet ik bepaalde juridische stappen nemen”, legt zij zelf uit. Er wordt op haar ministerie aan die plannen gewerkt. Rond Prinsjesdag wil zij met voorstellen hiertoe komen.

In politiek Den Haag wordt de term asielcrisis sinds de zomer van 2022 weer regelmatig gebruikt, omdat het aanmeldcentrum in Ter Apel toen al overvol was. Maar door de plannen uit het coalitieakkoord van PVV, VVD, NSC en BBB krijgt de term wel een extra lading. De Europese Commissie heeft al eens gezegd dat het kabinet niet zomaar een asielcrisis kan uitroepen.

Aanleiding voor Faber om nu van een asielcrisis te spreken is een recent bericht van De Telegraaf over nareizigers. De krant berichtte dat er vorige maand bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) ruim 39.000 aanvragen voor nareis lagen. Hoeveel daarvan worden goedgekeurd is nog onduidelijk. “Alles zit bomvol”, reageert Faber. Wat ze gaat doen tegen de asielinstroom wilde de bewindsvrouw nog niet zeggen. Ze gaat er “zeker aan werken”, maar “ik zit aan de wet- en regelgeving nu vast”.

Met de asielcrisiswet zouden nieuwe asielaanvragen voorlopig niet in behandeling worden genomen, schreven de regeringspartijen eerder in hun hoofdlijnenakkoord. De opvang wordt “sterk versoberd”, afgewezen migranten worden sneller gedwongen uitgezet en de grensbewaking zou worden verscherpt.

Dat kan Nederland niet zomaar doen, waarschuwde de Europese Commissie vorige maand al. Daarvoor moet het kabinet aantonen dat het de opvangproblemen niet anders heeft kunnen oplossen, zegt de commissie, die toeziet op de Europese regels waaraan Nederland zich gebonden heeft.

Israël doodt Fatah-commandant in Libanon

SIDON – Israël heeft met een luchtaanval in Libanon een commandant gedood van Fatah, de Palestijnse partij die de Westelijke Jordaanoever bestuurt.

Volgens Israël was hij verantwoordelijk voor aanvallen op dat land, maar een Fatah-lid zegt dat Israël met deze liquidatie “een grootschalige oorlog in de regio wil ontketenen”.

Het gaat om Khalil al Maqdah, die was aangesloten bij Fatah en de Al Aqsa Martelarenbrigades. Dat is een verband van Palestijnse milities die actief zijn op de Westelijke Jordaanoever en zich verzetten tegen de Israëlische bezetting.

De beweging staat in Nederland op de lijst met terroristische organisaties. Volgens Israël werkte Maqdah voor Iran en hield hij zich bezig met de leveringen van wapens en financiering.

Het is voor het eerst sinds ruim tien maanden geleden de oorlog in de Gazastrook begon dat Israël een functionaris van Fatah doodt.

Scania introduceert de G38 in combinatie met de 770 V8

Op de Elmia-beurs in Zweden introduceert Scania de nieuwste versie van de G-serie versnellingsbakken voor Scania Opticruise. De robuuste nieuwkomer – G38 genaamd – is speciaal ontwikkeld om samen te werken met Scania’s krachtigste V8, de legendarische 16 liter 770 pk met 3.700 Nm. Samen bieden ze alles, van brandstof- en gewichtsbesparing tot soepel rijden en geweldige tractie.

  • G38 is expliciet ontwikkeld om samen te werken met Scania’s 770 pk V8.
  • In staat om 3.800 Nm te verwerken, zonder extra gewicht of afmetingen.
  • Brandstofbesparing door minder wrijving, een groter bereik en de mogelijkheid om snellere achterasoverbrengingen te kiezen met behoud van goede tractie.

De G38 is de nieuwste en laatste toevoeging aan de G-serie versnellingsbakken die voor het eerst werd geïntroduceerd in 2019 (met de G33). Deze is op maat gemaakt voor het verwerken van het enorme koppel dat Scania’s 770 pk V8 produceert. Ondanks het feit dat hij tot 3.800 Nm koppel aankan, heeft hij exact dezelfde afmetingen en hetzelfde gewicht als de G33. Hoe wordt hij gemaakt?


“Het draait vooral om metallurgie, het kiezen van extremere staalkwaliteiten en het toepassen van technologieën zoals polijsten en shot peening (glansparelstralen) om de hardheid en duurzaamheid van bepaalde vitale onderdelen te vergroten”, zegt Mats Henriksson, Development Engineer bij Scania R&D. “We hebben ook extra oliekanalen toegevoegd voor de meest cruciale onderdelen, maar dat is alles – het basisontwerp van de G-serie is op zichzelf al erg stevig”.

De versnellingsbakken uit de G-serie zijn 60-70 kg lichter dan de versnellingsbakken die ze vervangen, voornamelijk door de volledig aluminium behuizing en de kleinere afmetingen. Een ander belangrijk resultaat is een lager geluidsniveau, een vereiste om aan toekomstige regelgeving te voldoen. Het schakelen op deze geautomatiseerde versnellingsbakken gebeurt met pneumatische actuators. Door het gebruik van asremmen hebben de ingenieurs van Scania het aantal synchronisaties kunnen verminderen, waardoor er ruimte is vrijgekomen voor bredere tandwielen.

G38CM of G38CH biedt de juiste mogelijkheden voor Scania-klanten die met 770 pk V8’s werken. Het omgaan met GTW’s van 64 ton of meer in zware toepassingen zoals bosbouw, mijnbouw of onder heuvelachtige en/of ruwe wegomstandigheden is de perfecte match voor het ‘power couple’: Scania’s 770 pk V8 in combinatie met een G38 Scania Opticruise versnellingsbak.

“De G-serie en de functies ervan waren een revolutie ten tijde van de introductie, en dat is het nog steeds als je het mij vraagt”, zegt Bo Eriksson, Product Manager, Scania Trucks. “De trekker biedt alle klantwaarden die je je maar kunt wensen, terwijl hij tegelijkertijd flexibel is en geschikt voor een breed palet aan toepassingen en werkzaamheden waar veel paardenkracht en koppel bij komt kijken. Trekkers voor zwaar transport zullen zeker profiteren van de G38. Het is de ultieme toevoeging als het gaat om uitgebalanceerde prestatiestappen in het modulaire Scania-systeem”.

De versnellingsbakken uit de G-serie kunnen ook worden besteld als HD-versies (Heavy Duty) en de G38 is daarop geen uitzondering. De G38CH wordt geleverd met een breder planetair tandwiel voor nog meer robuustheid. Het verhoogt het vermogen om een hoog koppel op de aandrijfas aan te kunnen, ook onder de meest veeleisende wegomstandigheden (meestal waar geen “wegen” zijn).

De G38 versnellingsbak is korter dan de meest gebruikte Scania versnellingsbak voor hetzelfde type werk op dit moment, de GRSO926. Een verschil is dat de G38 slechts één ingebouwde koppelbeperking heeft: maar liefst 100 Nm motorvermogen wordt bij een bepaalde versnelling en een bepaald toerental afgesloten, iets wat de chauffeur nauwelijks zal merken. De G38 heeft 14 versnellingen vooruit, waaronder een superkruipversnelling en een prise directe, en de mogelijkheid om maximaal 8 versnellingen in te stellen voor achteruit rijden.

Van der Steen groeit door met custom-made Volvo FM-trucks

Van der Steen Reiniging & Transport groeit flink. Dat komt ook terug in het wagenpark van de specialist in het reinigen, onderhouden, repareren, keuren en legen van onder- en bovengrondse containers. Van der Steen heeft het afgelopen jaar drie custom-made Volvo FM-trucks aan de vloot toegevoegd, die zijn geleverd door BAS Truck Center.


Je staat er waarschijnlijk niet bij stil als je glas, papier, plastic, textiel, gft of ander afval in een verzamelcontainer gooit. Er gaat echter een hele wereld schuil achter het inzamelen van dit type afval. In die wereld speelt Van der Steen Reiniging & Transport een vooraanstaande rol. Het bedrijf uit Sint-Michielsgestel is specialist in het legen, reinigen, onderhouden, repareren en keuren van onder- en bovengrondse containers.

“In 2005 besloot ik voor mezelf te beginnen. Ik heb nooit ook maar een seconde spijt gehad en ben trots op wat we hebben opgebouwd.”

Van één truck naar een elftal

Onder leiding van selfmade ondernemer Harm van der Steen is het bedrijf de afgelopen twee decennia uitgegroeid tot een vooraanstaande speler, met opdrachtgevers in binnen- en buitenland.

Harm van der Steen

“In 2005 besloot ik voor mezelf te beginnen als transporteur. Al vrij snel zocht ik de uitdaging waardoor we ons gespecialiseerd hebben in containerreiniging. Niet veel later zijn we het complete containeronderhoud gaan verzorgen. Het is specialistisch werk en je komt echt op allerlei plekken. Ik heb nooit ook maar een seconde spijt gehad en ben trots op wat we hebben opgebouwd. In 2005 begon ik met één truck en inmiddels bestaat het bedrijf uit twintig man personeel en hebben we een vloot van elf trucks en negen bussen.”

Nieuw: multifunctionele Volvo FM

Van der Steen breidde het wagenpark het afgelopen jaar uit met drie custom made Volvo FM-trucks. De nieuwste aanwinst in de vloot is een Volvo FM 330 4×2-trekker met 23 tonmeter HIAB-autolaadkraan. “Een nieuwe configuratie in ons wagenpark”, zegt Van der Steen.

“Dit is een multifunctioneel voertuig, waarmee we zowel containers ophalen als op locatie kunnen keuren en repareren. In sommige gevallen mogen we de periodieke keuring en reiniging van containers niet op locatie doen vanwege de beperkte ruimte. In dat geval zetten we deze truck in met een diepbed-oplegger waar we vier containers rechtop op kunnen vervoeren. Die containers halen we op en brengen we dan naar een locatie in de buurt waar we de ruimte hebben om te keuren. Hoewel het een behoorlijke combinatie is, kunnen we toch vrijwel in ieder nauw straatje komen. De oplegger heeft namelijk een Tridec stuursysteem en is radiografisch bestuurbaar. Daarnaast zetten we deze truck ook standalone in voor keuringen of reparaties op locatie. In dat geval zetten we er een ballastbak op en fungeert het voertuig als servicetruck. Op de kraan zit een AWC-3M combiblok, waarmee we alle types ondergrondse containers kunnen optillen.”

Containers efficiënt reinigen

Andere nieuwe aanwinst is een Volvo FM 420 8×2 met HIAB-autolaadkraan en een BekkerLaGram reinigingsopbouw. Van der Steen: “Dat is een one-stop-reinigingsmachine. Met deze machine kunnen we in één werkgang zowel de container als de betonput waar de container in staat reinigen. Vroeger hadden we twee trucks nodig voor dit soort klussen: één voor het wassen van de container en één voor het reinigen van de put. Sinds 2016 kunnen we dit, dankzij de speciale opbouw, met de inzet van één truck doen. Met dit voertuig kunnen we 2000 liter water meenemen dat we op locatie tot 80 graden kunnen verwarmen. De reinigingsmachine scheidt het afval van het afvalwater zodat dit gescheiden gestort kan worden. Daarnaast is er voldoende capaciteit om een behoorlijke hoeveelheid afval te laden dat nog in de container zit. Als dan alles schoon is voeren we meteen de keuring en het preventief onderhoud uit.”

“De Volvo FM is een ideale truck voor inzet in stedelijk gebied. Vanuit de cabine heb je als chauffeur ruim zicht en dus een goed overzicht.”

Nieuw inzamelvoertuig

Eerder nam Van der Steen al een nieuwe Volvo FM 420 8×2 tridem met autolaadkraan en haakarmsysteem in gebruik. “Met dit voertuig legen we containers voor verschillende opdrachtgevers. Deze truck heeft een 23 tonmeter HIAB-autolaadkraan en een Multilift-haakarmsysteem zodat we eenvoudig kunnen wisselen tussen een inzamelperscontainer en een glascontainer. Dit is voor ons het tweede voertuig in deze configuratie. Een tridem asopstelling biedt de meest optimale gewichtsverdeling over de assen en biedt bovendien uitstekende wendbaarheid in stedelijke gebieden dankzij de drie gestuurde assen van de vier in totaal.”

‘De service bij BAS is echt top’

Van der Steen Reiniging & Transport heeft elf trucks in de vloot, waarvan inmiddels het merendeel Volvo-trucks. “Negen jaar geleden is de eerste Volvo-truck gekomen en sindsdien hebben we bij vervanging of uitbreiding steeds vaker gekozen voor Volvo Trucks. Belangrijke reden is de service van BAS Truck Center in Veghel. We zitten in een zeer specialistische markt met zeer specialistische voertuigen. Als een truck uitvalt, dan hebben we geen vervangend voertuig en dan kunnen twee mensen niet aan het werk. Dat kan dus niet en bij BAS Truck Center begrijpen ze dat heel goed. Gelukkig komt het niet vaak voor, maar als wij bellen dan wordt er ook daadwerkelijk direct tijd vrijgemaakt om het issue op te lossen. Die service is echt top. Als bedrijf kijken we ook continu naar de toekomst: hoe kunnen we verder blijven innoveren? Welke kansen biedt elektrisch? BAS organiseert regelmatig interessante sessies waar je kennis kunt ophalen en binnen de organisatie is er altijd wel iemand die een antwoord heeft op jouw vraag. BAS is voor ons in alle opzichten een betrokken en betrouwbare partner voor ons wagenpark.”

Siciliaanse kustwacht zet zeedrones in bij gezonken zeiljacht Bayesian

PORTICELLO – De Italiaanse kustwacht maakt gebruik van zeedrones bij de zoektocht naar de vermisten die aan boord waren van een luxe zeiljacht dat zonk voor de kust van Sicilië, schrijft het Britse Sky News. De robots kunnen urenlang onder water blijven en met camera’s helpen om de situatie in kaart te brengen.

De duikers zijn woensdag aan de derde dag begonnen van hun reddingswerkzaamheden en Britse en Italiaanse media schrijven dat de hoop afneemt dat de zes passagiers nog in leven zijn. Ze zouden deze dag de slaapcabines moeten bereiken om te controleren of daar nog overlevenden zijn.

Maar de reddingswerkzaamheden zijn niet gemakkelijk. De boot ligt op 50 meter diepte en binnen ligt het vol met omgevallen meubels en brokstukken. Bovendien kunnen de duikers maar zo’n 12 minuten per keer onder water blijven. De meest geavanceerde zeedrone kan tot zeven uur bij het schip filmen.

In het Verenigd Koninkrijk is veel aandacht voor het gezonken jacht, omdat het gaat om bekende mensen uit de Britse zakenwereld en hun familieleden. De kustwacht kon maandag vijftien mensen redden. De kok van het schip werd dood uit het water gehaald.

ITA breekt per direct met Ivo van Hove na onderzoek werkcultuur

AMSTERDAM – Internationaal Theater Amsterdam (ITA) verbreekt per direct de samenwerking met de Vlaamse regisseur Ivo van Hove. Dat heeft algemeen directeur Clayde Menso van ITA woensdag gemeld. Het besluit is “in goed overleg” genomen. Ook de raad van toezicht van ITA treedt per direct in zijn geheel terug.

Van Hove was sinds 2001 verbonden aan ITA. De aanleiding voor deze stappen zijn twee externe onderzoeken naar grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer bij het gezelschap. Hieruit bleek dat de werkcultuur binnen ITA jarenlang “niet voldoende veilig en inclusief is geweest”.

De 65-jarige regisseur was tussen 2001 en 2023 artistiek directeur van ITA. Sinds september 2023 was hij nog als regisseur en adviseur aan het gezelschap verbonden. Zijn contract liep nog tot eind 2025. Eerder zei de regisseur “diep geraakt” te zijn door de externe onderzoeken.

Zijn woordvoerder laat woensdag weten dat Van Hove ITA “erkentelijk” is voor de kans die hij kreeg om met het team internationaal erkende artistieke successen te boeken. “Maar ook om zakelijke veranderingen te realiseren, onder meer met de bouw van de Rabozaal achter het bekende klassieke pand aan het Leidseplein.” Volgens de woordvoerder is “in goed onderling overleg” besloten om de samenwerking te beëindigen. “Dit om zo ruimte te maken voor een volgende fase in de ontwikkeling van ITA.”

Volgens ITA-directeur Menso heeft het gezelschap na de publicatie van de rapporten “rust, herstel en vernieuwing nodig”. Het terugtreden van Van Hove en de raad van toezicht biedt “ruimte voor de cultuuromslag die de organisatie nu nodig heeft.”

ITA heeft, zoals in de statuten staat, de gemeente Amsterdam gevraagd om zo snel mogelijk een nieuwe raad van toezicht te formeren. De huidige raadsleden blijven volgens ITA beschikbaar om zorg te dragen voor een goede en soepele overdracht naar de nieuwe raad.

Het gezelschap zegt de gemeente Amsterdam en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW) doorlopend op de hoogte te houden van de stappen die worden gemaakt om een betere werksfeer te creëren. De ITA-directeur zegt dat het gezelschap “in gesprek is” met de acteurs die als klokkenluiders dienden voor de twee onderzoeken.

Vrachtwagen rijdt in op file A1 [+foto]

Foto: Rens Hulman

DEVENTER – Op de A1 Hengelo richting Apeldoorn ter hoogte van afrit Deventer Centrum reed rond het middaguur een vrachtwagen vol in achterop een file. Hierbij werd een camperbusje met Spaans kenteken van achteren geramd.

De bestuurster van de camper werd nagekeken door ambulancepersoneel, maar bleek ongedeerd. Zij was samen met haar hond de enige inzittende. De hond is in alle commotie ontsnapt en rende kort over de snelweg, waarna deze in de berm verdween in de bosschages. Er is door agenten nog enige tijd gezocht, maar de hond is vooralsnog niet aangetroffen.

Door de aanrijding werden drie van de vier rijstroken, inclusief afrit Deventer, afgesloten.

De vrachtwagen stond schuin over de afrit en rijstroken en de weg lag bezaaid met glas van de camper. De file die er stond vanwege een eerder ongeval met een gekantelde melkwagen op de A1 bij Wilp werd daardoor nóg langer. Gecombineerd was er sprake van ruim anderhalf uur vertraging.

Inmiddels is bij Deventer de weg weer vrij, zowel de camper als vrachtwagen zijn afgesleept.

Foto: Rens Hulman

De politie laat weten dat de chauffeur verdacht wordt van Artikel 5, gevaarlijk rijgedrag. Ook kreeg een passerende automobilist een boete voor het negeren van het rode kruis, toen hij probeerde tussen de pionnen door alsnog de afrit te nemen.

Doden bij schietpartij op Bosnische middelbare school

SANSKI MOST – Bij een schietpartij in een middelbare school in Sanski Most in Bosnië-Herzegovina zijn volgens plaatselijke media drie doden en een zwaargewonde gevallen.

De gewapende dader zou de school zijn binnengedrongen en het vuur hebben geopend op volwassenen die een vergadering hadden.

Lokale media melden dat de dader een medewerker van de school is geweest en na de aanval een poging deed zelfmoord te plegen. Hij is zwaargewond naar een ziekenhuis gebracht.

Hij heeft volgens de berichten de directeur van de school, de secretaris van de onderwijsinstelling en een leraar Engels vermoord.

China begint onderzoek naar EU-subsidies voor zuivelproducten

BEIJING – China is een onderzoek begonnen naar EU-subsidies voor sommige zuivelproducten die in China worden geïmporteerd. De stap volgt op de aankondiging van Brussel om de tarieven voor de invoer van Chinese elektrische auto’s in de Europese Unie te verhogen. De Europese Commissie wil met de hogere invoerrechten een eind maken aan de oneerlijke concurrentie van China, omdat Beijing zijn eigen fabrikanten subsidieert. De handelsspanningen tussen China en de EU lijken daarmee verder op te lopen.

Het Chinese onderzoek richt zich op Europese subsidies voor een reeks zuivelproducten, waaronder verse en bewerkte kaas, blauwe kaas, melk en room, verklaarde het Chinese ministerie van Handel. In totaal zullen twintig EU-subsidieprogramma’s worden onderzocht waaronder het gemeenschappelijk landbouwbeleid en nationale subsidieplannen in Ierland, Oostenrijk, België, Italië, Kroatië, Finland, Roemenië en Tsjechië. Het onderzoek zal een jaar duren, maar kan “onder speciale omstandigheden” met maximaal zes maanden worden verlengd, aldus het ministerie.

De Europese Commissie heeft kennisgenomen van het onderzoek van China en is van plan om “de belangen van de EU-zuivelindustrie krachtig te verdedigen”. De commissie zal indien nodig ingrijpen om ervoor te zorgen dat het onderzoek voldoet aan de regels van de Wereldhandelsorganisatie (WTO). China heeft op zijn beurt al beroep aangetekend bij de WTO tegen de verhoging van de importtarieven op stekkerauto’s door de EU.

Nieuw-Zeeland

China importeert zuivelproducten uit onder meer Nederland en Frankrijk, maar Nieuw-Zeeland is de grootste leverancier. De Chinese zuivelaankopen zijn de afgelopen jaren echter gedaald door de stijgende binnenlandse productie en een zwakkere consumentenvraag in het land. Volgens cijfers van statistiekbureau Eurostat exporteerde de EU vorig jaar voor zo’n 1,7 miljard euro aan zuivelproducten naar China.

China startte eerder dit jaar al een onderzoek naar drie Europese vleesverwerkers, waaronder het Brabantse Vion. Beijing verdenkt de ondernemingen van dumping, het tegen een kunstmatig lage prijs verkopen van producten op de Chinese markt.

Verkeersregelaar komt onder vrachtwagen tijdens vrachtwagentocht in Hellevoetsluis [+video]

Still uit video Dumpert

HELLEVOETSLUIS – Zondagavond vond er in Hellevoetsluis tijdens de Vestingdagen een optocht van vrachtwagens plaats. Het gaat echter op de Kerkstraat in Hellevoetsluis gruwelijk mis wanneer een verkeersregelaar die voor een vrachtwagen uit loopt door de vrachtwagen wordt aangereden en er onder terechtkomt.

Het ongeval gebeurde terwijl vele omstanders stonden te kijken naar de vele vrachtwagens die langsrijden.

De verkeersregelaar raakte gewond bij het ongeval. Hij liep meerdere botbreuken op en moet aan zijn voet geopereerd worden.

Volgens RTV Rijnmond zouden zowel de vrachtwagenchauffeur als de verkeersregelaar erg geschrokken zijn van het voorval maar inmiddels goed contact met elkaar hebben en de vrachtwagenchauffeur stuurde een grote bos bloemen naar de gewonde man.

De video is hier te bekijken op Dumpert.

Transavia stopt met vegetarische saucijzenbroodjes aan boord

SCHIPHOL – Luchtvaartmaatschappij Transavia is gestopt met de verkoop van vegetarische saucijzenbroodjes aan boord omdat er te weinig vraag naar is.

De traditionele variant met echt vlees verkocht daarentegen altijd goed op vluchten. “We stemmen ons menu af op vraag en aanbod”, laat een woordvoerder weten na berichtgeving van Luchtvaartnieuws.

Transavia stapte eind vorig jaar over op de vegetarische variant van het broodje, geleverd door de Vegetarische Slager van Unilever. Dit bleek echter geen succes. De vliegmaatschappij denkt niet dat het weer overstappen op een vleesvariant gevolgen voor het klimaat zal hebben. “Als je vegetarische saucijzenbroodjes moet weggooien is dat ook niet duurzaam”, aldus de woordvoerder.

Volgens hem werden er, voordat werd overgestapt op de vegetarische snacks, 15.000 tot 20.000 traditionele saucijzenbroodjes per maand verkocht. “Met de vegetarische variant haalden we dit bij lange na niet”, zegt de Transavia-woordvoerder.

De maatregel staat haaks op het beleid van luchthaven Schiphol die juist veel meer plantaardige producten wil gaan verkopen om de CO2-uitstoot terug te dringen. De luchthaven wil dat 60 procent van het aanbod aan eten en zuivel in 2030 plantaardig is, werd recent bekend.

Vrachtwagen gekanteld op rotonde N57 [+foto’s]

Foto: ASMedia

HELLEVOETSLUIS – Woensdagochtend omstreeks 11.05 uur heeft een ongeval plaatsgevonden aan de Dammenweg, N57, in Hellevoetsluis.

Een vrachtwagen is door nog onbekende oorzaak gekanteld op de rotonde.

Hulpdiensten zijn groots ingezet omdat er mogelijk sprake was van beknelling. De chauffeur kon echter zelfstandig de cabine verlaten. De chauffeur zou met een hoofdwond afgevoerd zijn naar het ziekenhuis.

Foto: ASMedia

De vrachtwagen vervoerde geen gevaarlijke stoffen.

De dieseltank van de vrachtwagen raakte lek. De brandweer heeft deze lekkage kunnen stoppen. Een berger is inmiddels begonnen met het bergen van de vrachtwagencombinatie.

Minister Van Weel vindt rapport over politie Rotterdam schokkend

DEN HAAG – Minister David van Weel (Justitie en Veiligheid) noemt het rapport over het werkklimaat bij de politie in het centrum van Rotterdam “schokkend”.

Uit onderzoek ernaar zou blijken dat agenten van het Basisteam Centrum van de havenstad klagen over onder meer racisme, seksisme en buitensporig geweld door collega’s.

Iedere politieagent heeft gewoon recht op een veilige werkomgeving, benadrukt de bewindsman. “Dat daar in Rotterdam geen sprake van is geweest en ook gedurende langere tijd, vind ik schokkend en heel vervelend. Daar moet wat aan gebeuren”, zei hij voorafgaand aan kabinetsoverleg over de begroting.

Van Weel gaat zich niet mengen in de kwestie. Hij heeft het “volle vertrouwen” dat de korpschef van Rotterdam, Fred Westerbeke, de problemen aanpakt.

Het onderzoek kwam er op aandringen van de Nederlandse Politiebond (NPB), nadat die signalen had gekregen van de problemen bij het Basisteam Centrum.

LAATSTE NIEUWS

Komende week guur en onstuimig, grote kans op sneeuw

HOUTEN - De weersomslag die komende week in Nederland plaatsvindt, kan plaatselijk even voor witte straten zorgen. Dat meldt weerbureau Weeronline zondag. Voor de...