Clicky

zaterdag 28 september 2024 - 01:23 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 178

Julian Assange als vrij man aangekomen in Australië

Julian Assange

CANBERRA – WikiLeaks-oprichter Julian Assange is na zijn vrijlating aangekomen in zijn geboorteland Australië. Hij sloot een deal met de Verenigde Staten, waardoor hij geen gevangenisstraf meer hoeft uit te zitten.

Assange werd opgewacht door een menigte op het vliegveld van Canberra die hem onder meer “Julian, bedankt” en “we houden van je, Julian” toeriep. Hij zwaaide naar het publiek en liep snel door naar zijn familie. Hij kuste zijn vrouw Stella Assange en omhelsde zijn vader.

De 52-jarige Assange zat jarenlang vast in een Britse cel, in afwachting van een mogelijke uitlevering aan de VS. Daar werd hij vervolgd voor de publicatie van geheime overheidsdocumenten. WikiLeaks plaatste onder meer gevoelige informatie over de oorlogen in Irak en Afghanistan.

Assange werd maandag op het vliegtuig gezet naar Saipan, een Amerikaans eiland in de Grote Oceaan, op enkele uren vliegen van Australië. Daar legde hij afgelopen nacht een gedeeltelijke schuldbekentenis af, waarna hij een celstraf kreeg die overeenkomt met de tijd die hij al heeft vastgezeten. Daardoor kon de journalist en klokkenluider nu als vrij man terugkeren naar Australië.

Assange’ vrouw Stella heeft tegen de pers gezegd dat Julian nu tijd nodig heeft om bij te komen van alles wat er is gebeurd en om langzaam te wennen aan zijn herwonnen vrijheid. Stella Assange vraagt om privacy voor het gezin.

Scania 560R 10×4 voor Modern Berging

UTRECHT – Onlangs nam het in Utrecht gevestigde Modern Berging een Scania 560R B10x4*6 NB 17N in gebruik, uitgerust met een open laadbak en een Palfinger autolaadkraan.

Deze vijfasser wordt ingezet voor het bergen van zware voertuigen in opdracht van onder andere Rijkswaterstaat, alsmede voor diverse kraan- en hijswerkzaamheden. Clint van Oort prijst de flexibiliteit en robuustheid van het Scania-chassis: “Een zeer fijne auto om op te bouwen.”

Om de beste configuratie samen te stellen, overlegde Modern Berging met Scania en de kraanopbouwer. De Scania R-serie bleek de beste keuze voor de complexe bergings- en hijsklussen die het familiebedrijf verzorgt en een wendbaar voertuig met veel vermogen vereisen.

“Scania plaatste de uitlaat van de zescilinder tussen de eerste en de tweede as, waardoor alles achter de tweede as naar voren gehaald kon worden en er een zo kort mogelijke wielbasis ontstond. In combinatie met de 560 pk Super motor en de dagcabine, die niet elk merk in deze klasse biedt, vormde dit voor ons het perfecte plaatje,” aldus Van Oort.

Optimaal rijcomfort

De nieuwe Scania kan zowel als trekker als met een laadbak ingezet worden. De R-cabine werd door Scania af fabriek uitgerust met onder andere lederen bekleding, lampen, luchthoorns en camera’s. Voor een optimaal rijcomfort en meer stabiliteit op moeilijk begaanbare terreinen koos Modern Berging voor luchtvering rondom. “We hebben ons best gedaan om er een mooie auto van te maken en het resultaat mag er zijn,” zegt Van Oort.

De Palfinger-kraan met een capaciteit van 165 tonmeter is voorzien van een Fly- en een MFA-jib, samen goed voor een reikwijdte van 40 meter. Op het chassis werd een 20 ton treklier gemonteerd, waarmee zware voertuigen losgetrokken kunnen worden. De bergingstruck is af te stempelen met twee steunpoten aan de voorzijde, die met een capaciteit van acht ton per stuk zorgen voor meer stabiliteit en een grotere hefcapaciteit.

‘Smoelt goed’

Modern Berging en Scania hebben een lange geschiedenis en dat is volgens Van Oort niet alleen vanwege het robuuste chassis, dat makkelijk aan te passen en op te bouwen is. “Sinds we in 1996 onze eerste Scania in gebruik hebben genomen, hebben we nooit problemen gehad. Het zijn kwalitatief zeer goede auto’s met een mooie en stoere uitstraling. En laten we eerlijk zijn; loopt niet iedere chauffeur warm voor een Scania? Het smoelt ontzettend goed.”

De auto werd geleverd door Scania Utrecht, dat ook alle onderhouds- en reparatiewerkzaamheden voor Modern Berging verzorgt. “We zijn heel zuinig op onze voertuigen. Een goed product is niet voldoende, de service moet ook goed zijn en dat is bij Scania perfect voor elkaar.”

Modern Berging, opgericht in 1937, is een begrip in de provincie Utrecht en verzorgt diverse bergings-, transport- en hijsklussen. Met name het bergen van zware vrachtwagens is een specialiteit, waarbij de klus het bedrijf niet uitdagend genoeg kan zijn. Hiervoor beschikt het over een gevarieerd wagenpark bestaande uit een dertigtal zware en minder zware voertuigen, die tevens ingezet worden voor het bergen van vrachtwagens op A- en N-wegen in de regio in opdracht van Rijkswaterstaat.

Een team van specialisten is getraind in het bergen van trucks, bussen, kranen, opleggers en trailers zwaarder dan 3.500 kilogram. Voor kraanwerkzaamheden rijdt Modern Berging voor een gevarieerde klantenkring heel Nederland door.

Verdachte opgepakt om grootste drugsvangst Zeeland dit jaar

VLISSINGEN – Een 64-jarige verdachte is aangehouden vanwege de vondst van ruim 3600 kilo cocaïne vorige week woensdag in de haven van Vlissingen. De man zit nog zeker veertien dagen vast, meldt de politie woensdag op X.

Eerder werd in deze zaak al een 27-jarige man uit Middelburg opgepakt, maar hij is inmiddels weer op vrije voeten. “Er resteert onvoldoende verdenking om de man langer vast te houden”, aldus de politie.

De douane vond de cocaïne, de grootste drugsvangst van dit jaar in Zeeland tot dan toe, tijdens een reguliere controle. De straatwaarde van de onderschepte drugs bedraagt ruim 270 miljoen euro, meldde het Openbaar Ministerie vorige week.

Man zwaargewond door aanrijding met politieauto in Amsterdam

Ambulance

AMSTERDAM – Een man is in de nacht van dinsdag op woensdag zwaargewond geraakt toen hij werd aangereden door een politieauto in Amsterdam-Zuidoost. Hij moest naar het ziekenhuis worden gebracht, meldt de politie woensdag. De rijksrecherche doet verder onderzoek naar de zaak.

De aanrijding was rond 02.15 uur op de Bijlmerdreef. Meer informatie over het incident “kan op dit moment niet gedeeld worden”, aldus de politie.

Ridouan Taghi zit opnieuw zonder advocaat in Marengo-proces

Michael Ruperti

SCHIPHOL – Ridouan Taghi zit opnieuw zonder verdediging. Zijn advocaat Michael Ruperti heeft woensdag aangegeven op korte termijn de verdediging neer te leggen. Het Marengo-proces zit momenteel in de voorbereidende fase van het hoger beroep. Ruperti zal dit blok tot half juli nog formeel afmaken, zei hij in de beveiligde rechtbank op Schiphol.

Ruperti gaf aan dat hem het werk onmogelijk gemaakt is en dat zijn integriteit publiekelijk in twijfel is getrokken. Als voorbeeld noemde Ruperti Ruth Jager, die optreedt als slachtofferadvocaat in de zaak tegen Ali B. Jager zei eerder deze maand tijdens de behandeling van de zaak benaderd te zijn door Ruperti namens de rapper en ze noemde hem expliciteit “ook wel bekend als de advocaat van Ridouan Taghi, ‘s lands meest bekende en gewelddadige crimineel”. “Een raadsman van Taghi is bij voorbaat verdacht”, zei Ruperti.

Twee van Taghi’s drie advocaten hadden eind vorige maand de verdediging neergelegd. Waarom Arthur van der Biezen en Sjoerd van Berge Henegouwen dat deden, is niet toegelicht. De drie advocaten namen vorig jaar de verdediging over na de arrestatie van Inez Weski. Aanvankelijk was Ruperti van plan om zijn werk als advocaat alleen voort te zetten, maar vorige week besloot hij toch te stoppen in de nasleep van de Ali B-strafzaak.

De 46-jarige Taghi was woensdag voor het eerst in het hoger beroep aanwezig in de rechtbank. Taghi heeft zich tijdens de rechtszaak in eerste aanleg nauwelijks laten zien. Hij had meerdere keren aangegeven geen vertrouwen te hebben in een eerlijk oordeel van de rechters. Ook gaf hij aan geen vertrouwen te hebben in het oordeel dat het hof nog moet geven. “Ik ga naar het Europees Hof voor de Rechten van de Mens stappen, daar is mijn hoop op gevestigd”, zei hij.

Taghi is begin dit jaar door de rechtbank veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf. Met hem kregen nog twee mannen de hoogst mogelijke straf opgelegd.

Maandag stapte ook de advocaat van kroongetuige Nabil B. op. Peter Schouten zei dat B. en hij een conflict hebben met het Openbaar Ministerie over de invulling van de verdediging.

De voorzitter van het hof gaf aan te hopen dat beiden spoedig weer een advocaat hebben.

Vitesse heeft nog voor anderhalve week geld, faillissement dreigt

Gelredome

ARNHEM – Vitesse heeft nog voor ongeveer anderhalve week geld op de bankrekening. Daarna kunnen alle salarissen en andere rekeningen niet meer worden betaald. Algemeen directeur Edwin Reijntjes is voor een snelle oplossing druk in overleg met de beoogde nieuwe eigenaar Guus Franke, maar houdt er ook rekening mee dat de club een faillissement moet aanvragen. Dat zei Reijntjes op een persconferentie.

Vitesse verkeert al langer in financiële problemen. Mede daardoor werd dinsdag duidelijk dat de proflicentie voor het komende seizoen wordt ingetrokken. Vitesse gaat tegen die beslissing in beroep.

Multimiljonair Franke is volgens Reijntjes al akkoord met Coley Parry, de Amerikaan achter de eerder mislukte overname van Vitesse, over het al dan niet gedeeltelijk overnemen van de schuldenlast. De komende weken moet blijken of Franke en Vitesse het eens kunnen worden over een overname van de club. Dat is nodig om volgende maand bij de beroepscommissie kans te maken de licentie toch te kunnen behouden.

Reijntjes noemt tijd als belangrijkste struikelblok in het bereiken van een deal met Franke, Vitesse-fan en eigenaar van investeringsmaatschappij Axiom Partners. “We zijn goed in gesprek, ook over actuele situaties als de liquiditeitsproblemen. Maar ik weet niet hoe snel we een deal kunnen sluiten. Guus Franke heeft mij wel meerdere malen verzekerd dat hij er vertrouwen in heeft.”

Vitesse dacht eerder met Parry al een redder te hebben gevonden, maar de licentiecommissie kon niet voldoende achterhalen waar zijn geld vandaan kwam en zette in februari een streep door de overname. Reijntjes weet nog niet of Franke wel aan de voorwaarden voldoet. Ook dat is iets wat de komende weken nog uitgezocht moet worden.

Rutte officieel benoemd tot nieuwe secretaris-generaal NAVO

Mark Rutte

BRUSSEL – Scheidend premier Mark Rutte is officieel benoemd als de volgende secretaris-generaal van de NAVO. Hij volgt op 1 oktober Jens Stoltenberg op aan het hoofd van het westerse militaire bondgenootschap, laat de NAVO weten.

De ambassadeurs van de 32 NAVO-landen hebben woensdag officieel tot de benoeming besloten, meldt een woordvoerder. Ruttes aanstelling stond al vast, doordat alle lidstaten hun steun voor hem hadden uitgesproken.

Het is nog onduidelijk of Rutte zijn opwachting maakt op de NAVO-top in Washington over twee weken. NAVO-diplomaten wijzen erop dat Stoltenberg tien jaar geleden als aankomend secretaris-generaal ook een NAVO-top bijwoonde.

Ervaring en kalmte

Op de top neemt het bondgenootschap afscheid van Stoltenberg, die veel langer bleef dan op voorhand de bedoeling was. De NAVO-landen vroegen hem meermaals langer te blijven, omdat ze zijn ervaring en kalmte goed konden gebruiken nu de spanningen met erfvijand Rusland weer zo waren opgelaaid.

Maar Stoltenberg bleef ook aan omdat zich geen overtuigende opvolger aandiende. Die denkt de alliantie nu wel gevonden te hebben. De bedenking dat Rutte de zoveelste man uit West-Europa is die de NAVO gaat leiden, klinkt minder luid. Al doet hij er wel goed aan om daaraan te denken als hij straks zijn staf gaat samenstellen, zeggen NAVO-ambassadeurs.

Vierde Nederlander

De 57-jarige Rutte is de vierde Nederlander die de westerse militaire alliantie gaat leiden. Jaap de Hoop Scheffer, die in 2009 afzwaaide, was de laatste. Geen enkel land leverde zoveel secretarissen-generaal.

De langstzittende Nederlandse premier ooit kondigde vorige zomer aan de Haagse politiek te verlaten nadat het vierde kabinet onder zijn leiding was gevallen. Het aantreden van het nieuwe kabinet valt bijna naadloos met zijn aanstelling samen, zodat er niet naar overbrugging hoeft te worden gezocht.

ING voorziet minder uitbundige tijden voor horeca

AMSTERDAM – De vooruitzichten voor de horeca voor zowel dit jaar als 2025 zijn minder uitbundig dan de voorgaande drie jaren, voorspelt ING in een sectorrapport. De kenners van de bank verwijzen daarbij naar de aanhoudend lage economische groei, een laag consumentenvertrouwen en nog altijd oplopende prijzen in de horeca.

De relatief hoge inflatie blijft de horeca parten spelen. Vorig jaar werden restaurants en hotels gemiddeld 8 procent duurder. Dit jaar zullen de prijzen naar verwachting verder worden verhoogd met gemiddeld 5 procent. Hoewel de energie- en inkoopkosten in 2024 minder hard zullen stijgen dan in de voorgaande twee jaren, nemen met name de personeelskosten verder toe.

Vooral de natte horeca, zoals restaurants en cafés, kan de hogere kosten niet altijd volledig doorberekenen aan de klant. Daardoor zal het aantal faillissementen en bedrijfsbeëindigingen dit jaar naar verwachting opnieuw hoog zijn. Het aantal faillissementen in de horeca loopt al sinds begin 2023 op, na twee jaren van relatief weinig faillissementen.

Btw-tarief

Dat de consument het wat rustiger aan doet in het café en restaurant blijkt ook uit de meest recente ING betaaltransactiedata. Hoewel de waarde van de pinbetalingen in eetgelegenheden in de eerste vijf maanden van 2024 gemiddeld 8 procent hoger was dan in dezelfde periode een jaar eerder, kwam dit grotendeels door hogere prijzen.

De vooruitzichten voor de Nederlandse hotelsector blijven positief. Wel zal de groei, net als bij restaurants en cafés, dit jaar gematigder zijn dan in 2023. Vorig jaar was een topjaar voor de hotelbranche, met een groei van 14 procent in het aantal overnachtingen.

Het voorstel van de nieuwe coalitie om het btw-tarief voor logies te verhogen van 9 procent naar 21 procent, vormt wel een uitdaging voor de hotelsector. Hierdoor worden volgens ING hotelkamers en huisjes op vakantieparken vanaf 2026 11 procent duurder dan nu. Kampeerterreinen zijn van deze regeling uitgezonderd. De prijsverhoging komt naar verwachting vrijwel volledig voor rekening van de gast.

Gemeente Utrecht zet subsidie aan Nederlands Film Festival stop

plaatsing grote Gouden Kalf

UTRECHT – Het Nederlands Film Festival (NFF) krijgt voor de periode 2025 – 2028 geen subsidie van de gemeente Utrecht. Dat heeft de gemeente woensdag bekendgemaakt. Het college van burgemeester en wethouders neemt integraal de adviezen over van de commissie die alle subsidieaanvragen heeft getoetst “op artistieke kwaliteit, uitvoerbaarheid en betekenis voor de stad”.

Behalve het NFF krijgen ook een paar andere organisaties “met een grote staat van dienst”, zoals Tweetakt, Het Huis, BAK en IMPAKT, geen subsidie meer. Het budget van 18,46 miljoen werd met ruim 5 miljoen euro overvraagd, aldus de gemeente, die van “pijnlijke keuzes” spreekt. “We hebben begrip voor de teleurstelling die heerst onder de instellingen waarvan we de aanvraag niet honoreren.” Le Guess Who en het International Literature Festival Utrecht (ILFU), ook gevestigde namen, ontvangen “door het schrijven van inspirerende plannen” juist wel een vierjarige subsidie. Verder treden er vierentwintig nieuwe aanvragers toe tot de vierjarige Cultuurnota van de stad.

“Er zijn veel kwalitatief hoogwaardige, inspirerende en vernieuwende aanvragen ingediend”, vindt cultuurwethouder Eva Oosters. “De gehonoreerde aanvragers vormen samen een solidaire, eigenzinnige en uitnodigende cultuursector, met nadrukkelijk ruimte voor vernieuwing. En zo versterken we het culturele ecosysteem, met zowel gevestigde partijen als jonge makers en nieuwe initiatieven die subsidie krijgen.” De gemeente ziet de culturele toekomst van Utrecht dan ook met “hoop en vertrouwen” tegemoet en kijkt uit naar de periode 2025 – 2028 “waar we de plannen van de culturele makers, podia, gezelschappen, festivals en presentatieplekken live mogen aanschouwen”.

Volgens de adviescommissie lukte het een aantal aanvragers “minder goed” om hun meerjarenplannen “overtuigend voor het voetlicht te brengen”. De commissie had in sommige gevallen zorgen over de uitvoerbaarheid van de plannen of was kritisch op de artistieke uitwerking ervan of de rol die de aanvrager speelt in de stad. De beoordeling van de adviescommissie leidde tot een ranglijst, waarvan de nummers 1 tot en met 67 binnen het budget subsidie kunnen krijgen. De instellingen die buiten de boot vallen “kunnen goed functioneren, een mooi advies ontvangen en van toegevoegde waarde zijn. Ten opzichte van de andere aanvragers die hoger scoorden, was dit echter niet voldoende om binnen het budget gehonoreerd te worden.”

Jongen die uit Ouderkerkerplas werd gehaald overleden

OUDERKERK AAN DE AMSTEL – Een minderjarige zwemmer die dinsdag vermist raakte in de Ouderkerkerplas en vervolgens door hulpdiensten uit het water werd gehaald, is overleden. Dat meldt de politie woensdag.

De politie meldde de vermissing van de jongen in de plas, bij Ouderkerk aan de Amstel, dinsdag even na 14.00 uur. Nadat hulpdiensten hem uit het water hadden gehaald, werd hij naar een ziekenhuis gebracht.

Onderzoek bracht geen strafbare feiten aan het licht, aldus de politie.

Test met superbatterij op Schiphol: wereldwijde primeur op luchthaven

Foto: Roger Cremers | Schiphol

SCHIPHOL – Als eerste luchthaven wereldwijd zet Schiphol met de komst van een Iron Flow Battery op de luchthaven een belangrijke stap richting energieopslag en de verdere elektrificatie van het grondmaterieel. De grote batterij, die onlangs op het A/B platform is geïnstalleerd, biedt een betrouwbare stroomvoorziening voor het opladen van elektrisch materieel waarmee tegelijkertijd ook het net wordt ontlast.

De Iron Flow Battery wordt de komende maanden uitgebreid getest. Tijdens deze testfase voorziet de batterij de elektrische Ground Power Units (e-GPU’s) aan het A/B platform van stroom. Deze e-GPU’s leveren elektriciteit aan vliegtuigen die aan de grond staan, waar geen vaste stroomvoorziening aanwezig is.

In combinatie met een Preconditioned Air Unit (PCA) die zorgt voor frisse lucht aan boord, kan de hulpmotor van het vliegtuig aan de grond uitblijven. Dit zorgt niet alleen voor minder uitstoot en verbetering van de luchtkwaliteit op het platform maar ook voor reductie van geluid.

Natuurlijker en veiliger materiaal

De Iron Flow Battery onderscheidt zich door de werking van natuurlijke materialen. In tegenstelling tot veelgebruikte lithiumbatterijen, werkt de batterij op basis van ijzer en zout water – materialen die in ruime mate beschikbaar zijn, zorgen voor een minder grote milieubelasting en brandveilig zijn. De capaciteit van de batterij blijft tot 20 jaar constant.

Foto: Roger Cremers | Schiphol

“Ik ben enorm trots op deze innovatie. De Iron Flow Battery is een mooi voorbeeld van hoe wij als als luchthaven voorop willen lopen met innovatieve infrastructuur die de kwaliteit van werken beter maakt. Tijdens de testperiode wordt de focus gelegd op de gebruikersvriendelijkheid, betrouwbaarheid en efficiëntie. Bij een succesvol resultaat zullen er meer batterijen volgen, met als doel om al het grondmaterieel uitstootvrij en elektrisch te maken”, aldus Sybren Hahn, Executive Director Infrastructure

Ontwikkeling en samenwerking

De Iron Flow Battery is ontwikkeld en gebouwd door ESS Inc in Oregon, USA. Het innovatieteam van Schiphol heeft de technologie naar de luchthaven gebracht. Het beheer en gebruik van de batterij worden verzorgd door Volker Infra en KES. De batterij wordt mede gesubsidieerd door de EU en is daarmee onderdeel van TULIPS, een Europees samenwerkingsverband van 32 luchtvaartpartijen en kennisinstituten, geleid door de Royal Schiphol Group.

Foto: Roger Cremers | Schiphol

Het programma loopt tot eind 2025 en heeft als doel innovaties te ontwikkelen die de verduurzaming van luchthavens versnellen. Dit sluit aan bij Schiphol’s ambitie om in 2030 uitstootvrij en afvalvrij te willen zijn met haar eigen luchthavenactiviteiten en in 2050 willen ze energiepositief zijn. “We werken toe naar een stiller, schoner en beter Schiphol.”

Cornelissen Groep opent geavanceerd laadplein voor elektrische vrachtwagens in Tilburg

TILBURG – Met de opening van hun tweede laadplein voor elektrische trucks neemt Cornelissen Groep een belangrijke stap in de richting van duurzaam transport. Dit nieuwe laadplein, uitgerust met acht ABB DC-laders van 175 kW die dynamisch kunnen opschalen naar 350 kW op vier laders, markeert een belangrijke mijlpaal in de strategie van het bedrijf voor CO2-neutrale en emissievrije logistiek.

Het laadplein, gelegen in Tilburg, werd officieel geopend door wethouder Grashoff. De aanwezigheid van leveranciers uit de transport- en energie-industrie, vertegenwoordigers van klanten, overheden en de pers, wat de brede steun voor de transitie naar duurzaam transport onderstreept.

Het laadplein is ontworpen om de operationele efficiëntie te verhogen en de CO2-uitstoot te verminderen, door het aanbieden van een infrastructuur die de overstap van diesel naar elektrische trucks vergemakkelijkt. Gebruikers van het laadplein kunnen eenvoudig betalen met hun laadpas, wat geldt voor zowel Cornelissen Groep voertuigen als partners.

Gelijktijdig werden ook nieuwe trucks in gebruik genomen die acte de présence gaven waaronder de eerste e-truck van Volvo uit een serie en een tweetal e-trucks van DAF die voor een veldtest worden ingezet.

De realisatie van dit project was mogelijk dankzij de samenwerking met leveranciers van elektrische voertuigen en technologische innovators in laadinfrastructuur. Mark van der Drift, CEO van Cornelissen Groep, benadrukt het belang van deze ontwikkeling: “We nemen onze verantwoordelijkheid in de energietransitie serieus en streven naar een 50 procent CO2-reductie tegen 2028 door te investeren in een duurzaam wagenpark en zero-emissie oplossingen.”

Dit initiatief is ook een kans om de voortdurende inzet van alle betrokken partijen te erkennen, waaronder lokale overheden, partners en onderzoeksinstituten, wat de kracht van samenwerking benadrukt voor het bereiken van duurzame verandering.

Diederik Samsom wordt voorzitter raad van commissarissen Gasunie

Diederik Samsom

GRONINGEN – Diederik Samsom wordt de nieuwe voorzitter van de raad van commissarissen van Gasunie. Samsom is per 1 juli benoemd tot lid van de raad van commissarissen en de overige leden willen hem na zijn toetreding kiezen tot voorzitter.

“We zijn bijzonder blij met de toetreding van Diederik Samsom tot onze raad van commissarissen. Met zijn brede kennis van de nationale en internationale energiesector en zijn uitgebreide ervaring met energie- en klimaatbeleid in Den Haag en Brussel, kan hij een belangrijke bijdrage aan de strategische ambities van Gasunie leveren, juist nu het bedrijf een sleutelrol speelt in de energietransitie”, aldus vicevoorzitter Tim van der Hagen.

“Energie-infrastructuur vormt het fundament onder een duurzaam en betrouwbaar energiesysteem. Door haar infrastructuur op een slimme manier te gebruiken, uit te bouwen en in te zetten voor waterstof, groen gas, warmte en CO2, levert Gasunie een bijdrage aan de energiezekerheid en het behalen van de klimaatdoelen in Nederland en Duitsland. Ik ben daarom zeer gemotiveerd om aan de slag te gaan in de raad van commissarissen van Gasunie”, zegt Samsom zelf.

Samsom stopte begin dit jaar als rechterhand van klimaat-Eurocommissaris Wopke Hoekstra en geldt als de architect van het ambitieuze klimaatbeleid van de EU van de laatste jaren. Hij trad in 2019 aan als kabinetschef van Frans Timmermans, die als tweede man van de Europese Commissie het klimaat onder zijn hoede kreeg. Toen Timmermans vorige zomer vertrok om GroenLinks-PvdA te gaan leiden, bleef Samsom aan om zijn opvolger Hoekstra bij te staan.

Minister onderzoekt duurder drinkwater bij hoger verbruik

DEN HAAG – Drinkwater zou in de toekomst weleens duurder kunnen worden bij een hoger verbruik. Demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) laat onderzoek doen naar de mogelijkheden van verschillende tarieven om mensen aan te sporen zuiniger te zijn met water. De resultaten worden dit najaar verwacht, waarna het nieuwe kabinet er een besluit over moet nemen.

In een brief aan de Tweede Kamer wijst Harbers erop dat buurland België al twee tarieven kent voor drinkwater, een basis- en een comforttarief. “Hier waarborgt het basistarief de betaalbaarheid voor het basisgebruik, terwijl het comforttarief een prikkel geeft om minder te gebruiken.”

De minister ziet twee manieren om dit te gaan doen, via aparte tarieven die drinkwaterbedrijven zelf hanteren of via de belasting op leidingwater. Beide opties hebben voor- en nadelen, schrijft Harbers, die momenteel door zijn ministerie worden onderzocht.

Korter douchen

Het kabinet stelde zich eerder al ten doel het drinkwatergebruik de komende jaren fors te verminderen, om te voorkomen dat in droge periodes tekorten ontstaan. Gemiddeld gaat er nu per Nederlander dagelijks 134 liter doorheen. Dat moet in 2035 zijn teruggebracht naar 100 liter.

Korter douchen is volgens Harbers de snelste route naar een lager waterverbruik. Van die 134 liter die de gemiddelde Nederlander dagelijks verbruikt, spoelt ruim 40 procent weg via het doucheputje. Ook een waterbesparende douchekop kan daarbij helpen. Nog eens 30 procent wordt gebruikt om de wc door te spoelen. Daarvoor zou regenwater of opgevangen douchewater als alternatief kunnen dienen.

Aedes: huren woningcorporaties stijgen gemiddeld 5,1 procent

DEN HAAG – De huren van woningen van woningcorporaties gaan op 1 juli gemiddeld met 5,1 procent omhoog, meldt de vereniging van woningcorporaties Aedes. De prijsstijging ligt net iets onder de wettelijk toegestane huurverhoging van 5,3 procent. Volgens de vereniging stijgen de huren gemiddeld 0,7 procent minder dan de gemiddelde loonstijging van 5,8 procent in 2023.

Dat de huren minder omhoog gaan dan de lonen en uitkeringen is vastgelegd in Nationale Prestatieafspraken. Die afspraak zorgt ervoor dat de meeste huurders relatief gezien een kleiner deel van hun inkomen kwijt zijn aan huur. Volgens voorzitter Martin van Rijn van Aedes heeft de corporatiesector de afgelopen jaren veel gedaan om huren betaalbaar te houden. Zo lag de gemiddelde huurverhoging in 2023 op slechts 0,1 procent omdat 600.000 huishoudens een flinke huurverlaging van gemiddeld 58 euro per maand kregen.

“We willen de woon- én de energiecrisis blijven aanpakken en doorgaan met zo snel mogelijk verduurzamen van woningen én bouwen van nieuwbouwwoningen. Zonder deze huurverhoging kan dat eenvoudigweg niet”, aldus Van Rijn.

Minder of geen huurverhoging betekent volgens de voorzitter minder verduurzamen en minder nieuwe woningen voor mensen op wachtlijsten. Als corporaties de huren dit jaar bijvoorbeeld 1 procent minder zouden verhogen, dan betekent dit volgens hem dat er de komende jaren 20.000 minder sociale huurwoningen gebouwd kunnen worden.

Woningwaarderingsstelsel

Iets meer dan de helft van de corporaties past in 2024 de inkomensafhankelijke huurverhoging toe. Vorig jaar deed 45 procent dat. Twee van de tien corporaties doen dat alleen voor de hoogste inkomens. De gemiddelde inkomensafhankelijke huurverhoging voor de hoge middeninkomens is 47 euro en 80 euro voor de hoge inkomens.

Veel corporaties baseren de streefhuur daarbij op een percentage van de maximaal toegestane huur volgens het woningwaarderingsstelsel. Voor de corporaties die hiervoor kiezen is dat percentage voor bestaande woningen gemiddeld 75 procent en voor nieuwe woningen 77 procent. De gemiddelde huur van een corporatiewoning was eind vorig jaar 582 euro per maand, ofwel 63 procent van de maximale huur.

LAATSTE NIEUWS

A15

Grote verkeershinder verwacht rond Rotterdam door werk aan A15

ROTTERDAM - Door onderhoudswerkzaamheden verwacht Rijkswaterstaat komend weekend "grote verkeershinder" op de snelweg A15 in de omgeving van Rotterdam. De weg in de richting...
×