Clicky

zondag 22 september 2024 - 11:33 uur
Home Blog Pagina 175

Kosten dumpen lachgascilinders mogelijk verrekend in afvalheffing

DEN HAAG – Door het lachgasverbod dat op 1 januari 2023 van kracht werd komen veel lege lachgascilinders in de openbare ruimte en bij het restafval terecht. De rekening om dat probleem op te lossen komt op het bordje van gemeenten terecht en mogelijk ook bij burgers in de vorm van verhoogde afvalstoffenheffing. Dat schrijven onder meer de Nederlandse Vereniging voor Afval- en Reinigingsdiensten (NVRD) en afvalverwerkingsbedrijf Meerlanden in aanloop naar een gesprek in de Tweede Kamer donderdag over het onderwerp.

De brancheverenigingen melden dat op jaarbasis zo’n 375.000 lachgascilinders in de openbare ruimte terechtkomen en nog eens 92.000 bij het restafval. Volgens de NVRD kost het 17 miljoen euro per jaar om de cilinders te verwijderen en nog eens 60 miljoen om ze te sorteren. Sinds het lachgasverbod zit er geen statiegeld meer op de lachgascilinders. Hiervoor bedroeg het statiegeld vaak 30 euro per cilinder.

Daarnaast kunnen de cilinders ontploffen in de afvalverwerkingssystemen, wat gevaarlijk kan zijn voor mensen die in de afvalketen werken, aldus de brancheverenigingen. Eerdere ontploffingen hebben geleid tot schade aan voertuigen en installaties. De NVRD schat dat met die schade meegerekend de totale kosten van het dumpen van lachgascilinders uitkomt op 100 miljoen euro per jaar.

Meer gecompenseerd

De NVRD meldt alleen dat de extra kosten van de lachgascilinders kan leiden tot een verhoging van de afvalstoffenheffing voor burgers. Volgens Meerlanden komen de totale extra kosten voor de lachgascilinders in het afval uit op 70 euro per ton afval, wat neer kan komen op een stijging van 20 à 30 euro op de afvalstoffenheffing.

De brancheverenigingen willen onder meer gecompenseerd worden voor de extra kosten en geleden schade en dat er weer een financiële prikkel komt voor mensen om de cilinders op de juiste manier in te leveren.

Bedrijfsinvesteringen groeien weer na forse daling

DEN HAAG – Bedrijven hebben in april 7,4 procent meer geïnvesteerd in vergelijking met dezelfde maand een jaar eerder. Vooral in gebouwen, machines, defensiematerieel, infrastructuur, vrachtwagens, opleggers en vliegtuigen werd meer geld gestoken, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In maart namen de bedrijfsinvesteringen nog met 8,6 procent af.

De mate waarin bedrijven bereid zijn om te investeren heeft volgens het CBS te maken met de situatie op de afzetmarkten. Ook de prestaties op de financiële markten zijn van invloed op de investeringsbereidheid, aldus het statistiekbureau. De cijfers zijn niet gecorrigeerd voor werkdagen. April had dit jaar drie werkdagen meer dan in 2023.

Het CBS meldt verder dat de omstandigheden voor investeringen in juni minder ongunstig zijn dan in april. Dat komt vooral doordat de daling van de export van goederen omsloeg in een stijging en de bezettingsgraad in de industrie is toegenomen. Ook de stijging van de aandelenkoersen was groter.

Media: Russische schepen bespioneren infrastructuur in Noordzee

DEN HAAG – Niet-militaire Russische schepen bespioneren pijpleidingen en kabels in de Noordzee en dat gebeurt op veel grotere schaal dan al bekend was. Dat schrijft het Belgische De Tijd op basis van onderzoek dat het samen met Follow the Money (FTM) heeft uitgevoerd.

Volgens De Tijd en FTM hebben 167 niet-militaire Russische schepen de voorbije tien jaar 945 verdachte acties uitgevoerd in de buurt van kritieke infrastructuur in de Noordzee. Dat gebeurde in de exclusieve economische zones van de Noordzeelanden België, Denemarken, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Nederland en Noorwegen.

De Russische vaartuigen bleven telkens op minder dan een kilometer rond leidingen en kabels hangen. Naast onderzoeksschepen zou het gaan om vracht- en koelschepen, tankers, vissersboten en zelfs passagiersvoertuigen.

“Afwijkende vaarpatronen zijn niet per definitie verdacht. Integendeel: dat gebeurt heel vaak, ook met niet-Russische schepen (…) Maar het is wél verdacht als dat gebeurt boven pijpleidingen en kabels”, zegt Thomas De Spiegelaere, woordvoerder van het directoraat-generaal Scheepvaart, in De Tijd.

Rusland zou vooral willen achterhalen waar kabels en leidingen blootliggen op de zeebodem, voor sabotage of het beschadigen, aftappen of manipuleren van communicatiekabels.

Ruim 3600 kilo cocaïne onderschept in lading bananen in haven van Vlissingen

3600 kilo coke haven Vlissingen

VLISSINGEN – De Douane heeft op woensdag 19 juni tijdens een reguliere controle ruim 3600 kilo cocaïne onderschept in de haven van Vlissingen. Het gaat om de grootste drugsvangst van dit jaar in Zeeland tot nu toe, meldt het Openbaar Ministerie.

De verdovende middelen zaten verstopt tussen een lading bananen die afkomstig was uit Ecuador en onderweg was naar Duitsland. De straatwaarde van de onderschepte drugs bedraagt ruim 270 miljoen euro.

Een 27-jarige man uit Middelburg is door de Zeehavenpolitie aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij de drugssmokkel. In samenwerking met de Douane wordt de woning van de verdachte doorzocht.

De politie en Koninklijke Marechaussee hebben de Douane woensdag bijgestaan met beveiligen van het havengebied. De drugs zijn afgevoerd en vernietigd door het Team Bijzondere Bijstand (TBB) van de Douane.

Gewonde bij schietincident in Groningen

Politie

GRONINGEN – Bij een schietincident in Groningen is een gewonde gevallen, meldt de politie. Er is nog niemand aangehouden.

Het incident gebeurde rond 22.25 uur in de omgeving van de Oliemuldersweg.

Wat er zich precies heeft afgespeeld is nog niet duidelijk. De politie zegt onderzoek te doen naar de toedracht.

Rekeningrijden lijkt kansloos onder nieuwe coalitie

DEN HAAG – Het ziet er niet naar uit dat de nieuwe coalitie werk gaat maken van rekeningrijden. Tijdens een debat herhaalden PVV, NSC en BBB dat zij niets zien in die maatregel. De VVD wilde zich er nog niet duidelijk voor of tegen uitspreken.

Het was de bedoeling dat de kilometerheffing vanaf 2030 zou worden ingevoerd, onder meer omdat er steeds meer elektrische auto’s komen. De inkomsten vanuit accijnzen op brandstof zullen daardoor dalen. Nadat het kabinet was gevallen, pauzeerde de Tweede Kamer de behandeling van het voorstel.

Kamerlid Hester Veltman (VVD) wijst erop dat er iets moet gebeuren vanwege de wegvallende accijnsinkomsten. “Er moet een eerlijke manier komen om met elkaar de wegen te betalen en auto te kunnen rijden.” Veltman zegt nog niet te weten hoe een oplossing daarvoor eruit zou moeten zien en laat de optie open dat er iets anders wordt bedacht.

OV niet toereikend

De andere drie coalitiepartijen willen geen kilometerheffing, omdat zij vinden dat automobilisten buiten de Randstad onevenredig hard worden geraakt. Die rijden vaak langere afstanden omdat voorzieningen niet altijd in de buurt zijn. Ook is het netwerk voor openbaar vervoer daar minder dekkend.

De PVV krijgt in het volgende kabinet volledige zeggenschap over het ministerie van Infrastructuur. Beoogd minister Barry Madlener was als PVV-Kamerlid uitgesproken tegenstander van de kilometerheffing.

Coronaherstelfonds

Als de kilometerheffing niet doorgaat, loopt Nederland mogelijk miljarden euro’s mis uit het Europese coronaherstelfonds. Om daarop aanspraak te kunnen maken, moest Nederland een pakket hervormingen presenteren die onder meer bijdragen aan vergroening. Toenmalig minister van Financiën Sigrid Kaag waarschuwde eind vorig jaar al dat Nederland het geld mogelijk niet krijgt als het ingediende plannen op de lange baan schuift.

Hezbollah: geen plek in Israël blijft gespaard bij totale oorlog

Hassan Nasrallah

BEIROET – De leider van Hezbollah, Hassan Nasrallah, waarschuwt dat “geen enkele plek” in Israël gespaard zal blijven bij een totale oorlog met dat land. De Israëlische buitenlandminister Israel Katz dreigde eerder met een “totale oorlog” waarin de Libanese beweging vernietigd zou worden.

“De vijand weet goed dat wij ons hebben voorbereid op het ergste en dat geen enkele plek gespaard zal blijven voor onze raketten”, verklaarde Nasrallah in een toespraak op televisie. Israël kan volgens hem aanvallen verwachten op land, zee en in de lucht. Nasrallah zei, zonder verder toe te lichten, dat Israël “weet dat wat het land te wachten staat in de Middellandse Zee heel groot is”.

De leider uitte ook een dreigement aan Cyprus. “Het openen van Cypriotische luchthavens en bases voor de Israëlische vijand om Libanon aan te vallen, zou betekenen dat de Cypriotische regering deel uitmaakt van de oorlog. De verzetsbeweging zal het dan beschouwen als deel van de oorlog.” Cyprus heeft voor zover bekend geen land of bases aangeboden aan Israël, maar heeft dat land in het verleden toegestaan zijn luchtruim te gebruiken voor oefeningen.

Sinds de oorlog in de Gazastrook begon, valt Hezbollah Israël regelmatig aan als steunbetuiging voor Hamas. De Israëlische krijgsmacht neemt Hezbollah sindsdien herhaaldelijk onder vuur. Het opgelaaide geweld in het zuiden van Libanon en het noorden van Israël leidt tot internationale bezorgdheid. Landen vrezen dat de situatie daar verder escaleert.

Nabestaanden vliegtuigcrashes willen miljardenboete Boeing

Boeing 737 MAX

WASHINGTON – Familieleden van de slachtoffers van twee grote Boeing 737 MAX-crashes hebben de Amerikaanse justitie gevraagd een boete van maximaal bijna 25 miljard dollar te eisen tegen de vliegtuigbouwer. Volgens een advocaat van de nabestaanden zou die straf “juridisch gerechtvaardigd en duidelijk passend” zijn. Hij spreekt in een brief aan justitie van “de dodelijkste bedrijfsmisdaad in de geschiedenis van de Verenigde Staten”.

Bij de twee vluchten, in Indonesië en Ethiopië, kwamen 346 mensen om het leven. Naderhand werden problemen bekend met een systeem dat de invalshoek van Boeing-vliegtuigen van het type 737 MAX bijstuurt. Het Amerikaanse Boeing trof in 2021 al een schikking met justitie in de VS van 2,5 miljard dollar omdat de vliegtuigfabrikant informatie over die problemen verborgen had gehouden voor de luchtvaartautoriteit FAA.

Maar justitie concludeerde eerder dit jaar dat Boeing verplichtingen heeft geschonden die voortvloeien uit de overeenkomst uit 2021. Daardoor kan het bedrijf alsnog strafrechtelijk vervolgd worden voor de fatale ongelukken uit 2018 en 2019. De nabestaanden drongen er al langer op aan dat de schikking uit 2021 ontbonden werd, ondanks dat daarin ook geregeld was dat de slachtoffers bij elkaar een half miljard dollar aan schadevergoeding kregen.

Boeing blijft evenwel van mening dat het helemaal geen afspraken heeft geschonden, betoogde het bedrijf onlangs nog. Het is onduidelijk wat er nu gaat gebeuren. Federale aanklagers hebben tot 7 juli de tijd om een rechter te laten weten wat ze willen. Dat kan een strafzaak betekenen, maar dat hoeft niet.

De kwestie heeft het concern al vele miljarden dollars gekost. Dat komt doordat de 737 MAX na de crashes wereldwijd lange tijd aan de grond werd gehouden. Boeing moest technische aanpassingen doorvoeren om toezichthouders te overtuigen dat er veilig met het toestel kon worden gevlogen.

Sinds begin dit jaar verkeert de vliegtuigbouwer in een nieuwe crisis door meerdere defecten aan zijn vliegtuigen. Nadat een Boeing 737 MAX 9 in januari kort na het opstijgen een deurpaneel had verloren, komen er steeds meer signalen naar buiten dat het concern het niet zo nauw neemt met veiligheidsvoorschriften.

Geparkeerde vrachtwagen vliegt in brand in Veghel [+foto’s]

Foto: ASMedia

VEGHEL – Woensdagavond 19 juni tegen 18.50 uur is brand ontstaan in een geparkeerde vrachtwagencombinatie aan de Leeuwenhoeckweg in Veghel.

Deze stond geparkeerd op het terrein van een bedrijf. De brand bevond zich ter hoogte van het achterwiel en de dieseltank.

Bij aankomst van de brandweer kwamen de vlammen onder de trailer vandaan.

Brandweerlieden hebben de brand geblust en nacontrole verricht.

Hoe de brand kon ontstaan is nog onduidelijk. Niemand raakte gewond.

Europese Commissie wil maatregelen voor Nederlandse arbeidsmarkt

BRUSSEL – Het is hard nodig dat de Nederlandse overheid ingrijpt op de arbeidsmarkt, vindt de Europese Commissie. Zo moet flexwerk minder aantrekkelijk worden, staat bij een reeks aanbevelingen die de dagelijkse EU-leiding heeft voor Nederland. Ook zou ons land meer moeten doen om extra mensen aan het werk te krijgen om zo personeelstekorten op te lossen.

De commissie schrijft dat het aandeel mensen dat in Nederland als zzp’er of met een tijdelijk contract werkt groot blijft. Dat zorgt voor een grotere kloof tussen werkenden met verschillende soorten dienstverbanden, wat vooral “verstorende effecten heeft aan de randen van de arbeidsmarkt”.

Ook voor de bredere economie zien de schrijvers van het rapport nadelen. Door flexwerkers relatief goedkoop in te schakelen, zouden werkgevers minder snel geneigd zijn te investeren in extra scholing om personeel productiever te maken.

Kabinetsplannen

Het kabinet kondigde in april vorig jaar maatregelen aan om werkenden meer zekerheid te geven. Zo zouden nulurencontracten moeten worden verboden en krijgen oproepkrachten recht op een vast aantal uren. Maar volgens vakbond FNV duurt het te lang voordat de regering iets doet tegen “flexverslaafde” sectoren.

“Het is onvoorstelbaar dat dit nog niet van de grond is gekomen, deze waarschuwing kan voor niemand als een verrassing komen. Nu kunnen we nog bijsturen op de economie en bedrijvigheid die we willen hebben, want in een lageloneneconomie vol onzeker flexwerk zit geen toekomstmuziek”, stelt Petra Bolster van het dagelijks bestuur van FNV.

Betere werving

Om de krappe arbeidsmarkt in onder meer de IT-sector, het onderwijs, techniek en de zorg op te lossen roept de Europese Commissie Nederland ook op om beter na te gaan waar nog mogelijke werknemers te vinden zijn. “Ondanks de hoge participatiegraad, heeft Nederland nog altijd een onbenutte bron van potentiële werknemers, zoals mensen met een migratieachtergrond of diegenen met een deeltijdbaan”, staat in het rapport.

Richard Moti gekozen als nieuwe hoofdbestuurder van Nautilus International

v.l.n.r. Richard Moti, Charley Ramdas, Sascha Meijer, Marcel van den Broek, Mark Dickinson (algemeen secretaris nautilus UK)

VLAARDINGEN – Tijdens de jaarvergadering van Nautilus International op 18 juni 2024 is Richard Moti door de leden van de vereniging in Nederland gekozen als nieuwe hoofdbestuurder. Richard heeft een rijke ervaring zowel in het vakbondswerk als in lokaal bestuur en politiek. Zo was hij eerder wethouder sociale zaken en werkgelegenheid in Rotterdam en vakbondsbestuurder bij FNV Metaal.

Richard Moti: “Nautilus is een bijzondere vakbond in een enerverende sector. De komende jaren staan we voor grote uitdagingen, zoals het varen op emissieloze brandstoffen. Naast goede arbeidsvoorwaarden is het ook belangrijk dat werknemers veilig aan het werk blijven. Hier werk ik graag aan mee.”

Voorzitterswisseling

Daarnaast vond er een voorzitterswisseling plaats. Voormalig zeevarende Marcel van den Broek droeg de voorzittershamer na maar liefst 19 jaar grote inzet over aan Sascha Meijer. Sascha, voorheen werkzaam als vakbondsjurist en internationaal secretaris, stapte in 2015 van de FNV over naar Nautilus en was sinds haar verkiezing in het hoofdbestuur in 2017 actief als vice voorzitter. Zij is de eerste vrouwelijke voorzitter van Nautilus. Marcel van den Broek blijft in het hoofdbestuur en zal daarbinnen als vice voorzitter doorwerken tot zijn pensionering die voor 2026 gepland staat.

Sascha Meijer: “Ik voel me vereerd om de voorzittersrol van Marcel over te mogen nemen en ben blij met de steun van de onze leden. Marcel is voor mij een mooi voorbeeld van een dienende leider. Ik zet zijn werk voort, met mijn eigen stijl, als bestuurder steeds in direct contact met onze actieve leden op de verschillende maritieme werkvloeren. Want in samenwerking tussen kaderleden en vakbondsprofessionals ontstaat impact en vakbondskracht”.

Afscheid van Charley Ramdas

Ook namen we afscheid van hoofdbestuurder Charley Ramdas, die als algemeen secretaris en penningmeester vele jaren een cruciale rol heeft gespeeld in de versteviging van het vakbondswerk binnen de vereniging. We zullen Charley’s toewijding en enthousiasme missen en wensen hem het allerbeste in zijn toekomstige projecten.

Charley Ramdas: “Nautilus is een geweldige en emancipatoire beweging die veerkrachtig opkomt voor bestaanszekerheid, vakmanschap en vak trots in de maritieme sectoren.
Het is een eer geweest om deel uit te maken van deze geweldige organisatie en ik ben trots op wat we samen hebben bereikt.

Tijdens de jaarvergadering werden verder de drie leden van de recent geïnstalleerde Raad van Toezicht voorgesteld. Ook werd teruggeblikt naar de prestaties van het afgelopen jaar. Nautilus International blijft zich met en voor haar leden, maritieme professionals op zee en aan de wal, nationaal en internationaal inzetten voor hun belangen, en kijkt vol vertrouwen vooruit.

Hezbollah beschiet Israël weer met raketten, ondanks waarschuwing

raketaanval vanuit Libanon

JERUZALEM – Hezbollah heeft opnieuw een raketaanval uitgevoerd op Israël. Er zijn zo’n vijftien projectielen afgevuurd vanuit Libanon, zeggen de Israëlische strijdkrachten.

Een Israëlische minister waarschuwde een dag eerder nog dat Hezbollah vernietigd zal worden als het geweld verder escaleert en er oorlog uitbreekt.

Het zwaarbewapende Hezbollah bevestigt dat het een aanval heeft uitgevoerd op een militair doel in het noorden van Israël. Dat zou een vergeldingsactie zijn geweest voor Israëlische aanvallen. Israël liet weten dat is teruggeslagen met artilleriebeschietingen. Hezbollah en Israëlische troepen bestoken elkaar regelmatig sinds het begin van de Gazaoorlog.

Die strijd wordt internationaal met groeiende bezorgdheid gevolgd. De Amerikaanse gezant Amos Hochstein bezocht deze week Israël en Libanon en zei dat dringend gede-escaleerd moet worden. Buitenlandminister Israël Katz van Israël zei dat het geduld van zijn land opraakt en waarschuwde dat ook Libanon zwaar getroffen zal worden als het tot een oorlog komt.

Hellema-Hallum en De Vries en Zn. vieren 50-jarig jubileum met bijzondere bedrukking trailers [+video]

HALLUM – Je kunt er op de Nederlandse, én buitenlandse wegen, straks niet meer omheen. Vooraanstaand producent van bakkerijproducten Hellema-Hallum B.V. en Internationaal Transportbedrijf De Vries en Zn. B.V., vieren hun unieke 50-jarige samenwerking namelijk met een bijzondere bedrukking van de trailers.

Twee van De Vries’ trailers zijn bedrukt met Hellema’s iconische Smoeltjes, samen met opvallende uitingen die de vijf decennia van partnerschap benadrukken. Je kunt bijvoorbeeld niet om de tekst ‘Samen al 50 jaar onderweg!’ heen.

De Vries heeft deze speciale trailers aangeboden als symbool van de sterke band tussen de twee bedrijven en als viering van hun gedeelde geschiedenis en toekomst.

Gerrit Hellema, directeur van Hellema, is trots op de mijlpaal: “Onze relatie met De Vries gaat veel verder dan alleen zakelijke transacties; het is gebouwd op vertrouwen, loyaliteit en gedeelde waarden. We kijken ernaar uit om nog vele jaren succesvol samen te werken.”

Ook De Vries is verheugd. “Als familiebedrijf zijn we er trots op onze roots te hebben in dezelfde Friese grond”, licht Gerrit Douwe de Vries, directeur van De Vries – Hallum, toe.

“De afgelopen 50 jaar hebben we in Hallum samen uitdagingen, groei en successen gedeeld, en we zijn vastbesloten om deze waardevolle samenwerking voort te zetten en te versterken!”

Meisje (3) met spoed naar ziekenhuis na ongeval in Breda

BREDA – Een 3-jarig meisje is woensdagmiddag met spoed naar een ziekenhuis gebracht, nadat ze in Breda onder een taxibusje terecht was gekomen.

Hoe ernstig de verwondingen precies zijn, moet nog blijken, zegt een politiewoordvoerder. “Het ziet eruit dat ze ernstig gewond is, maar dat is nog niet zeker en moet nog worden vastgesteld.”

Het ongeval gebeurde rond 15.00 uur in de Veestraat in Breda-Noord. Hoe het ongeval precies kon plaatsvinden, wordt nog onderzocht.

Media: Macron overweegt alleenheerschappij bij politieke impasse

Emmanuel Macron

PARIJS – De Franse president Emmanuel Macron heeft volgens de Franse nieuwszender Europe 1 met medewerkers gesproken over een grondwetsartikel dat de president in noodsituaties vrijwel absolute macht geeft. Die zou hij misschien kunnen grijpen bij een complete politieke impasse. Het kantoor van Macron heeft dit bericht in een reactie tegengesproken.

Volgens artikel 16 van de grondwet kan de president op eigen houtje regeren en alle macht uitoefenen “indien het normale functioneren van de overheden uitvalt of indien er een opstandige dreiging is voor de integriteit van het land”.

Aanleiding is de vraag of er een regering gevormd kan worden na de vervroegde parlementsverkiezingen die 30 juni en 7 juli worden gehouden. Radicale partijen lijken het gros van de kiezers te trekken met de rechtse Rassemblement National (RN) als grote winnaar en een linkse coalitie die zich Nieuw Volksfront noemt op de tweede plaats.

Impasse niet ondenkbaar

Maar beide zouden geen meerderheid in de volksvertegenwoordiging krijgen en onder geen beding samenwerken. Volgens recente opiniepeilingen wordt in de eerste verkiezingsronde de RN de grote winnaar met een derde van de stemmen. Het volksfront zou op 28 procent kunnen rekenen en de aanhang van Macron op slechts 18 procent. Gezien de meningsverschillen en de weigering door centrumpartijen en linkse partijen om met de RN in zee te gaan, lijkt een impasse niet ondenkbaar.

Macron hoopt op een akkoord met centrumrechtse en linkse partijen waarschijnlijk voor de tweede ronde van de verkiezingen. Maar links wil naar eigen zeggen het beleid van Macron volkomen terugdraaien, inclusief de omstreden hervorming van het pensioenstelsel.

LAATSTE NIEUWS

A2

Rijkswaterstaat: mijd regio Utrecht zondag vanwege afsluiting A2

UTRECHT - Weggebruikers doen er zondag goed aan de regio Utrecht te mijden vanwege de afsluiting van de A2. Daarmee voorkomen ze veel extra...
×