Clicky

woensdag 25 september 2024 - 21:28 uur
Home Blog Pagina 174

Verzekeraars zeggen contract huisartsenketen Co-Med definitief op

Co-Med

TILBURG – Zorgverzekeraars hebben hun contract met de commerciële huisartsenketen Co-Med definitief beëindigd. Dat zat er al aan te komen: vorige week werd de overeenkomst al opgeschort omdat de verzekeraars hadden vastgesteld dat Co-Med “de continuïteit van goede zorg niet kan garanderen” en verplichtingen niet nakwam, stellen CZ, VGZ, Menzis en Zilveren Kruis.

Co-Med heeft twaalf huisartsenpraktijken, onder meer in Amsterdam, Enschede, Eindhoven, Tilburg en Zwolle. In totaal staan bij deze praktijken tienduizenden patiënten ingeschreven. De meesten zijn de komende tijd voor hun eerstelijnszorg aangewezen op de onlinehuisartsen van Arene. De organisatie werkt samen met lokale huisartsen die iemand fysiek kunnen onderzoeken als dat nodig is. In een aantal plaatsen kunnen patiënten terecht bij een andere huisartsenpraktijk.

Aan een structurele oplossing voor alle patiënten “wordt gewerkt”, laat CZ weten. Mensen mogen wel zelf op zoek gaan naar een nieuwe huisarts, maar dat hoeven ze niet te doen. “Wij werken aan een blijvende oplossing per praktijk”, klinkt het.

De praktijken waren de afgelopen dagen onbereikbaar voor patiënten. CZ noemt dat “een ernstig risico voor de patiëntenzorg”. Omdat geen zicht was op verbeteringen bij het bedrijf, dat diep in de financiële problemen zit, zien de zorgverzekeraars het niet meer zitten om met Co-Med samen te werken.

De verzekeraars adviseren patiënten om nu geen facturen van Co-Med te betalen. Ze maken duidelijk dat ze zelf ook de betalingen niet zullen hervatten.

Nederlander overlijdt na neerstorten zweefvliegtuig in Duitsland

SUHL – Een 70-jarige Nederlandse man is in Duitsland overleden na het neerstorten van het zweefvliegtuig waar hij in zat, meldt het Duitse persbureau dpa.

Op het vliegveld Suhl-Goldlauter in de deelstaat Thüringen stortte de man dinsdag begin van de middag neer tijdens het opstijgen van het vliegtuigje, zo zegt een woordvoerster van de politie daar.

De man overleed op het vliegveld aan zijn verwondingen. Hij zat alleen in het zweefvliegtuigje, maar maakte wel deel uit van een groep reizigers uit Nederland. Een deel van de groep was volgens dpa aanwezig op het vliegveld rond het moment van het ongeval.

De oorzaak van de crash is nog onbekend.

ICC-arrestatiebevelen tegen oud-minister en stafchef Rusland

Sergej Sjojgoe

DEN HAAG – Het Internationaal Strafhof (ICC) in Den Haag heeft arrestatiebevelen uitgevaardigd tegen de Russische oud-minister van Defensie Sergej Sjojgoe en Valeri Gerasimov, de stafchef van het Russische leger. Zij worden verdacht van het leiden van aanvallen op burgerdoelen en burgers in Oekraïne.

Sergej Sjojgoe was van 2012 tot vorige maand minister van Defensie en is nu secretaris van de Russische Veiligheidsraad. Gerasimov leidt de Russische krijgsmacht sinds 2012. De twee worden beschuldigd van misdrijven tussen 10 oktober 2022 en 9 maart 2023.

De twee zouden verantwoordelijk zijn geweest voor een groot aantal Russische raketaanvallen op de energie-infrastructuur in Oekraïne. Er zijn volgens het ICC gegronde redenen om aan te nemen dat de aanvallen gericht waren op burgerdoelen. Bovendien zou de verwachte bijkomende schade aan burgers “duidelijk buitensporig” zijn geweest in vergelijking met het verwachte militaire voordeel.

Oekraïne: belangrijke beslissing

De stafchef van de Oekraïense president Volodymyr Zelensky verwelkomt het besluit van het hof. Hij spreekt van een “belangrijke beslissing” in het verantwoordelijk houden van Rusland voor zijn daden in Oekraïne. De Russen hebben meermaals gezegd dat de Oekraïense energie-infrastructuur een legitiem militair doelwit is en ontkennen burgers of burgerdoelen aan te vallen.

De Russische veiligheidsraad heeft het arrestatiebevel tegen de voormalige minister omschreven als “onbeduidend” en spreekt van een hybride oorlog tegen Moskou, melden Russische media.

Eerdere arrestatiebevelen

Rusland is zelf geen lid van het ICC. De arrestatiebevelen betekenen vooral een inperking van de bewegingsvrijheid van Sjojgoe en Gerasimov. 124 staten hebben zich wel bij het hof aangesloten en moeten de twee Russen arresteren zodra ze voet op hun grondgebied zetten.

Het hof in Den Haag vaardigde in maart 2023 arrestatiebevelen uit tegen de Russische president Vladimir Poetin en de Russische kinderrechtencommissaris Maria Lvova-Belova. Dat gebeurde in een onderzoek naar de deportatie van kinderen uit Oekraïne naar Rusland. Moskou vaardigde in reactie daarop zelf arrestatiebevelen uit tegen de rechters van het hof.

Vrachtschip ‘Dali’ drie maanden na aanvaring brug weg uit Baltimore [+video]

Foto: Amerikaanse Kustwacht

BALTIMORE – Het vrachtschip Dali vertrok maandag vanuit Baltimore naar Virginia, bijna drie maanden nadat het tegen een van de ondersteunende kolommen van de Francis Scott Key-brug stortte, waardoor de brug instortte.

De Dali kwam kort voor 08.30 uur in beweging met vier sleepboten. De Dali voer vervolgens op eigen kracht met een volledige bemanning van 22 personen en zes bergingsexperts, aldus de Amerikaanse kustwacht.

De kustwacht houdt toezicht op de reis en zorgt tijdens de reis voor een veiligheidszone van 500 meter rond de Dali.

De Dali zal rechtstreeks naar Virginia International Gateway gaan om ongeveer 1.500 vrachtcontainers te laten lossen om de diepgang te verminderen, aldus de kustwacht. Vervolgens zal het schip verder reizen naar de Norfolk International Terminal, waar het verdere bergings- en reparatiewerkzaamheden zal ondergaan als gevolg van schade veroorzaakt door het instorten van de brug.

Kort nadat het schip op 26 maart de haven van Baltimore had verlaten, verloor het vermogen en voer het tegen een van de ondersteunende kolommen van de brug, waarbij zes bouwvakkers omkwamen.

Op 20 mei werd de Dali gelicht en teruggeleid naar de haven van Baltimore.

Uit onderzoek van de National Transportation Safety Board bleek dat het schip twee stroomstoringen had in de uren voordat het de haven van Baltimore verliet. In de momenten voordat de brug instortte, verloor het schip opnieuw de stroom en raakte uit koers. De kustwacht onderzoekt nog steeds wat de oorzaak van de elektrische storingen is geweest.

Drie aanhoudingen voor moorden na verklaringen kroongetuige

arrestatie

AMSTERDAM – De politie heeft dinsdag drie mannen opgepakt op verdenking van betrokkenheid bij moorden, een poging moord en voorbereidingen hierop in Amsterdam en Rotterdam. Dit meldt het Openbaar Ministerie dinsdag.

De mannen zijn aangehouden naar aanleiding van de verklaringen van de onlangs aangekondigde kroongetuige.

Het gaat om een man van 30 jaar oud en twee van 32 jaar oud, allen uit Amsterdam afkomstig.

De zaken waarom het draait zijn de moord op Ibrahim Azaïm op 10 mei 2020 in Rotterdam, het voorbereiden van een moord op een 39-jarige man uit Rotterdam (die moord is uiteindelijk niet gepleegd) en de moord op Serdar Ay op 20 oktober 2020 in Amsterdam en het beschieten van een horecapand op 29 juli in de Spuistraat in Amsterdam.

Eerder deze maand maakte justitie bekend een overeenkomst te hebben gesloten met een nieuwe kroongetuige die verklaart over meerdere moorden, in ruil voor strafvermindering. De kroongetuige is Dominique K., die in 2022 is veroordeeld voor zijn betrokkenheid bij de vergismoord op Ay.

24 jaar cel voor ‘Bolle Jos’ voor cokehandel en moordopdracht

ROTTERDAM – De rechtbank in Rotterdam heeft dinsdag de 33-jarige Jos Leijdekkers, beter bekend als ‘Bolle Jos” veroordeeld tot 24 jaar gevangenisstraf, voor internationale handel in cocaïne en het geven van opdracht voor een liquidatie. In totaal ging het om de import van bijna 7000 kilo cocaïne.

Leijdekkers, afkomstig uit Breda, wordt al enkele jaren internationaal gezocht, het proces is buiten zijn aanwezigheid gevoerd. Hij heeft zich niet laten vertegenwoordigen door een advocaat. Het Openbaar Ministerie had ook 24 jaar cel geëist.

De moordopdracht werd om onduidelijke redenen niet uitgevoerd; mogelijk werd degene die de opdracht had aangenomen opgepakt in een ander onderzoek. Het beoogde slachtoffer stierf in 2022 een natuurlijke dood. Het ging om Robin van Ouwerkerk, een van de hoofdverdachten in de geruchtmakende zaak rond de zogeheten martelcontainer in Wouwse Plantage. Leijdekkers had 200.000 euro op zijn hoofd gezet. “IJzingwekkend”, noemde de rechtbank de manier waarop Leijdekkers beslist over leven en dood.

Finland

De rechtbank heeft alle beschuldigingen van het OM aan het adres van Leijdekkers bewezen verklaard. Justitie heeft hem aangeklaagd voor de invoer van zes partijen coke, afkomstig uit Zuid- en Midden-Amerika, via de havens van Rotterdam en Antwerpen. De transporten werden onderschept in 2019 en 2020.

Een zevende transport werd vermoedelijk per abuis doorgevoerd naar Finland. Handlangers van Leijdekkers hebben onder zijn regie geprobeerd deze partij met geweld weer in hun bezit te krijgen. De betrokken container was beland bij een bedrijf dat niets met drugshandel te maken had. De rechtbank: “Het gemak waarmee de verdachte geweld organiseert, oogt haast nonchalant.” Bij de overval op het Finse bedrijf raakte een medewerker gewond.

OM: tientallen miljoenen per maand verdiend

Volgens de rechtbank bevat het strafdossier aanwijzingen dat de onderschepte transporten slechts een klein deel vormen van de totale handel van Leijdekkers. “Hij moet vele miljoenen hebben verdiend.” Het OM had de maandelijkse omzet van de verdachte becijferd op 70 miljoen euro.

Het bewijs in de zaak bestaat nagenoeg geheel uit gekraakt chatverkeer tussen Leijdekkers en handlangers. ‘Bolle Jos’ ging in die gesprekken schuil onder ‘nicknames’ als El Presidente en El Ganador (de winnaar).

Strafzaken in België

Ook in België lopen strafzaken tegen Leijdekkers. Onlangs is in Antwerpen nog twaalf jaar cel tegen hem geëist, eveneens in een drugszaak. Tegen zijn ouders en zus loopt een witwaszaak.

Spoedeisende zorg iets minder snel bereikbaar

BILTHOVEN – Het aantal ziekenhuislocaties met een afdeling spoedeisende hulp (SEH) en/of een afdeling acute verloskunde is tussen juni vorig jaar en maart dit jaar enigszins gedaald, constateert gezondheidsinstituut RIVM. Het analyseert, in opdracht van het gezondheidsministerie, periodiek het aanbod en de bereikbaarheid van onmiddellijk noodzakelijke zorg in Nederland. De daling komt vooral door concentraties.

Het aantal ziekenhuislocaties met een 24 uurs SEH is sinds 2023 met drie locaties afgenomen naar 77. Het aantal ziekenhuisgebouwen waar acute verloskunde beschikbaar is, ging met één locatie omlaag naar 71. Het aantal 24 uurs-ambulancestandplaatsen daalde met vijf naar 221.

Het aantal mensen dat normaliter niet binnen de norm van 45 minuten in het ziekenhuis kan zijn is ten opzichte van 2023 licht toegenomen en bedraagt 0,4 procent van de hele bevolking. Dat is puur gerekend naar die normen en in de praktijk valt een en ander wel mee, zo blijkt uit navraag bij het RIVM. De Nederlandse zorg is over het algemeen “hartstikke goed bereikbaar”, aldus een deskundige van het RIVM.

Dat hier en daar van nachtelijke bezetting van een ambulancestandplaats wordt afgezien omdat het aantal te bedienen mensen klein is, kan in de praktijk vaak worden opgelost doordat een ziekenauto die van elders moet komen in de nachtelijke uren weer veel sneller kan rijden. Onzekerheidsmarges zijn er altijd.

Aanrijding met meerdere vrachtwagens op Belgische E34 [+foto’s]

SINT-GILLIS-WAAS – Op de Belgische E34 heeft een aanrijding plaatsgevonden waarbij meerdere vrachtwagens en een personenauto zijn betrokken. De Vlaamse Verkeerscentrum spreekt over drie vrachtwagens, volgens Belgische media zouden er zelfs vier vrachtwagens bij betrokken zijn.

Er raakte één persoon lichtgewond.

De ravage is groot en de snelweg is volledig afgesloten richting Zelzate.

Vanwege het warme weer wordt er water uitgedeeld aan de automobilisten die in de lange file achter het ongeval staan.

Het ongeval zou zijn gebeurd door een inhaalmanoeuvre van een van de vrachtwagens. De chauffeur werd echter verrast door een file die er stond voor maaiwerkzaamheden in de middenberm en wilde terug invoegen. Er volgde een aanrijding waarbij meerdere vrachtwagens en een personenwagen bij betrokken raakten.

Foto’s van het ongeval vindt u hier

Rutte meldde beschikbaarheid NAVO in september achter schermen

Rutte en Stoltenberg

DEN HAAG – Demissionair premier Mark Rutte liet in september via “ambtelijk diplomatiek contact” weten “desgevraagd beschikbaar” te zijn voor de rol van secretaris-generaal bij de NAVO. Dat schrijft hij in antwoorden op Kamervragen over zijn aanstaande overstap naar het bondgenootschap.

Eind oktober zei Rutte bij Den Haag FM voor het eerst publiekelijk dat hij beschikbaar zou zijn voor de baan van NAVO-topman, die hij “heel interessant” noemde.

Een maand eerder, eind september, zei hij nog in De Telegraaf te aarzelen over zo’n rol. “Ik heb ergens een stem in mijn achterhoofd die zegt: zou ik nog een keer mijn talent in de waagschaal moeten stellen voor iets internationaals?”, zei hij. “Mijn aarzeling is of het niet betekent dat je alleen maar speeches houdt. Maar ik sluit het niet honderd procent uit.” Achter de schermen had hij toen dus al laten weten eventueel beschikbaar te zijn.

Uitstappende passagier veroordeeld voor veroorzaken verkeersongeval met dodelijke afloop

DEN HAAG – Het gerechtshof Den Haag heeft dinsdag een verdachte veroordeeld voor het aanmerkelijk onvoorzichtig en onoplettend handelen en voor schuld aan het daardoor veroorzaakte verkeersongeval met dodelijk afloop.

Een 7-jarige fietsster is bij dit ongeval om het leven gekomen. Het betreft een veroordeling op basis van artikel 6 van de Wegenverkeerswet. Het Haagse hof heeft de verdachte een taakstraf van 180 uur opgelegd.

Het slachtoffertje fietste op 5 juni 2021, omstreeks het middaguur, tussen haar vader en moeder in, op de Steenstraat in Leiden. Zij fietsten in de richting van de stad. Aan de rechterkant van de weg stond een taxi, deels op de rijbaan en deels op de stoep, geparkeerd om de verdachte uit te laten stappen. De verdachte zat achterin, aan de kant van de weg. Zijn moeder zat achterin, aan de stoepkant. Van de andere kant kwam een lijnbus de Steenstraat opgereden.

De taxichauffeur en zijn moeder waarschuwden de verdachte om niet uit te stappen. De verdachte opende eerst zijn deur op een kier en sloot die weer, nadat de vader van het slachtoffertje voorbij was gekomen. De verdachte had wel aan zijn kant door de ramen van de taxi gekeken, maar de vader niet gezien. Direct daarna opende de verdachte zijn portier volledig. Op dat moment fietste het slachtoffertje naast de achterzijde van de taxi en botste tegen de open achterdeur. Zij is daardoor op de weg gevallen en werd overreden door de op dat moment passerende lijnbus. Het slachtoffertje is direct ter plaatse overleden.

Het gerechtshof vindt dat de verdachte niet zó voorzichtig en oplettend is geweest als een normaal voorzichtige en oplettende uitstappende passagier van een auto, gezien de verkeersomstandigheden, moet zijn. De verdachte was gewaarschuwd niet uit te stappen. Hij had zeker alert moeten zijn, nadat de vader langsfietste zonder dat de verdachte hem had zien aankomen. Door toen toch zijn deur weer te openen, heeft de verdachte een verkeerde beslissing genomen die hem schuldig maakt aan het verkeersongeluk waarbij het slachtoffertje is gedood.

De dodelijke afloop van het ongeval heeft aan de nabestaanden een onherstelbaar leed en onnoemelijk verdriet toegebracht. Zij waren getuigen van het ongeluk. Geen strafoplegging kan dat leed verzachten. De verschrikkelijke gevolgen van het ongeluk heeft ook grote impact gehad op iedereen op de Steenstraat die daar getuige van was. Het ongeluk heeft ook impact gehad op de verdachte; hij is ernstig getraumatiseerd door de dood van het slachtoffertje. Met dit alles is rekening gehouden bij de strafoplegging. Ook is rekening gehouden met de tijd die is verstreken. Omdat de verdachte niet de bestuurder van de taxi was, is een ontzegging van de rijbevoegdheid niet opgelegd.

De rechtbank had de verdachte eerder ook veroordeeld voor overtreding van artikel 6 van de Wegenverkeerswet en een taakstraf van 240 uren opgelegd. De advocaat-generaal heeft zich aangesloten bij het oordeel en de strafoplegging van de rechtbank en eiste in hoger beroep dezelfde straf.

Controles tegen criminele inmenging sierteeltsector: 217 voertuigen gecontroleerd

RIJNSBURG/AALSMEER – Op de terreinen van Royal FloraHolland in Rijnsburg en Aalsmeer zijn op maandag 3 en dinsdag 4 juni en dinsdag 11 en woensdag 12 juni controles gehouden. Het doel van deze controles is het tegengaan van criminele inmenging in een sector die vanwege de vele (inter)nationale transportbewegingen aantrekkelijk is voor criminelen.

De politie-eenheden Den Haag, Amsterdam en de Landelijke Eenheid voerden samen met de Belastingdienst, de Douane en de Nederlandse Arbeidsinspectie in totaal vier dagen lang integrale controles uit. Dit gebeurde in samenwerking met toezichthouders van de gemeenten Katwijk, Aalsmeer en Uithoorn, Royal FloraHolland, RIEC Den Haag en RIEC Amsterdam-Amstelland.

Tijdens de controles waren ook internationale partners uit Noorwegen, Zweden, Ierland en Engeland aanwezig om mee te kijken. Hierdoor starten nu ook Noorwegen, Zweden en Ierland, naast Nederland en Engeland, met een vergelijkbare aanpak.

Resultaten controles

Tijdens de controledagen in Rijnsburg zijn 117 voertuigen, voornamelijk vrachtwagens, onderworpen aan een integrale controle. Er werden meer dan tien processen-verbaal opgemaakt voor overtredingen van de Arbeidstijdenwet en de Wet wegvervoer goederen. Eén chauffeur werd aangehouden voor heling. Bij de controles in Aalsmeer zijn 100 voertuigen gecontroleerd.

De Douane voerde meer dan 40 scans uit, en de Nederlandse Arbeidsinspectie controleerde ruim 80 chauffeurs. Hier werden 20 processen-verbaal opgemaakt voor het niet naleven van wet- en regelgeving. Eén chauffeur werd aangehouden voor rijden onder invloed. Naar aanleiding van de controles zullen bij een aantal bedrijven nacontroles of nader onderzoek plaatsvinden.

Samenwerken maakt sterker

Onder de Weerbare Sierteeltsector werken diverse overheidsinstanties en bedrijven uit de sector samen om het mooie van de sierteeltsector te beschermen en kwetsbaarheden aan te pakken. Ondernemers zijn gebaat bij een veilige werkomgeving. De focus ligt dan ook op preventie door ondernemers te helpen weerbaar te worden, van kennis te voorzien om signalen van criminaliteit te herkennen, misstanden te melden en controles te doen. Deze controles worden zodanig uitgevoerd dat een vrachtwagen -en dus de handel- niet onnodig lang stilstaat. Door efficiënte en actieve controles dragen de samenwerkingspartners bij aan veiligheid op de werkvloer en eerlijke concurrentieposities voor ondernemers die zich wel aan de regels houden. Ook wordt bijvoorbeeld gelet op naleving van de arbeidstijdenwet tijdens drukke periodes op veilinglocaties.

Bewustwording risico’s criminele inmenging

Naast de uitgevoerde controles waren de acties met name gericht op het vergroten van de bewustwording over de risico’s van criminele inmenging in de sierteeltsector. Tijdens de bedrijfsbezoeken werden gesprekken gevoerd met werknemers en werkgevers van bedrijven op de terreinen van Royal FloraHolland.

Omdat deze werknemers en werkgevers zelf in de sierteeltsector actief zijn, kunnen zij als geen ander afwijkingen signaleren en mogelijke criminele activiteiten herkennen. Door de gevaren te bespreken en tips te geven over het herkennen en melden van signalen, worden bedrijven in de sector niet alleen bewuster, maar ook weerbaarder. Zo bevorderen de bedrijfsbezoeken de samenwerking tussen de sector en de overheid in de strijd tegen criminele inmenging.

Weerbare Sierteeltsector en TFOC

Georganiseerde criminaliteit probeert de sierteeltsector en de mensen die daarin werken te misbruiken. Bijvoorbeeld voor smokkel van verdovende middelen en arbeidsuitbuiting. Deze kleurrijke sector is aantrekkelijk voor criminele inmenging vanwege haar internationale karakter en fijnmazige logistiek. Daarom werken o.a. Politie, Openbaar Ministerie, Belastingdienst, Douane, Royal FloraHolland, RIEC Den Haag en RIEC Amsterdam-Amstelland, de gemeenten Westland, Katwijk, Aalsmeer en Uithoorn samen om ondermijnende criminaliteit en misstanden aan te pakken. Met elkaar willen we criminelen verhinderen en bedrijven in de sector weerbaar maken.

Dit doen we onder meer door kennis te delen, toezicht te bevorderen, controle en handhaving, meldingsbereidheid te vergroten en het opwerpen van barrières. Het programma Transport Facilitated Organized Crime (TFOC) van de Landelijke Eenheid van de politie richt zich op het bestrijden en voorkomen van georganiseerde criminaliteit in de transportbranche in Nederland en sluit om die reden naadloos aan op het doel van het programma Weerbare Sierteeltsector.

Voor de controles worden daarom de handen ineengeslagen om chauffeurs, ondernemers en andere belangrijke spelers in de branche zo effectief mogelijk weerbaar te maken tegen criminele inmenging.

Simon Loos test als eerste logistiek dienstverlener de eActros 600

Foto: Chris Geurtse

WOGNUM – Als enige bedrijf buiten Duitsland wordt er bij Simon Loos een testexemplaar van de Mercedes-Benz eActros 600 ingezet. Het gaat om een voertuig van de fabriek in een speciale bestickering.

Simon Loos voert hiermee voor Daimler Truck AG de allerlaatste praktijktests uit, voordat dit nieuwe model begin 2025 in serieproductie gaat. Dit testproject is het vervolg op een intensieve samenwerking op het gebied van elektrisch transport in de afgelopen jaren. De e-truck zal vooral gaan rijden tussen de verschillende regionale en landelijke distributiecentra van Albert Heijn.

De ingebruikname van het testvoertuig van de eActros 600-trekker is Simon Loos’ nieuwste hoofdstuk in een lange rij van indrukwekkende ontwikkelingen op het gebied van elektrische mobiliteit. Inmiddels rijden er al meer dan 60 elektrische trucks rond voor de logistiek dienstverlener, overwegend van het merk Mercedes-Benz. Het bedrijf heeft sinds 2014 al meer dan 5 miljoen elektrische kilometers afgelegd.

Wim Roks is wagenparkbeheerder bij Simon Loos. Hij vertelt: “Waar we de e-trucks tot nu toe inzetten voor de geluids- en emissieloze bevoorrading van supermarkten in binnensteden, gaat deze eActros 600 langere afstanden rijden tussen distributiecentra. Nu is de eActros 600 ook wel een echte gamechanger: waar we tot op heden elektrisch zo’n 250 kilometer veilig in konden plannen per rit, gaan we hiermee de 500 kilometer aantikken. Daarmee is voor onze operatie de ritafstand geen planrestrictie meer en maken we een enorme sprong voorwaarts met het integreren van elektrisch vervoer. Een mijlpaal.”

Grootste dataleverancier

Tjeerd Tromp, Head of Sales bij Daimler Truck Nederland is trots op de nieuwste ontwikkeling. Hij vertelt: “De eActros 600 zien wij als het belangrijkste model in de transitie naar emissievrij transport. In aanloop naar de serieproductie die begin volgend jaar begint, is het fijn om met zo’n innovatieve en vooruitstrevende speler op te kunnen trekken als Simon Loos. Het levert ons veel nuttige data op en zo helpt dit project ons om het eindproduct tot in de allerlaatste puntjes te kunnen optimaliseren voor de marktintroductie. In een eerder en vergelijkbaar project bleek Simon Loos een echt ‘datakanon’ te zijn tussen de andere transporteurs: van alle bedrijven die in Europa meewerkten, leverde de test bij Simon Loos met grote afstand de meeste gegevens op, mede omdat de truck binnen deze organisatie veruit de meeste kilometers reed. Wat dat betreft is deze samenwerking dus nú al veelbelovend.”

Wim Roks: “Mileage is King”

Ook Wim kijkt uit naar deze samenwerking: “Wat inmiddels wel duidelijk is: Mercedes-Benz Trucks pakt deze transitie naar elektrische mobiliteit heel grondig aan. Het is een professionele partij die veel tijd stopt in de voorbereiding en geen enkel detail onopgemerkt laat. Dat we dit testvoertuig, dat zo belangrijk is voor de fabrikant, nu in bruikleen hebben gekregen maakt het extra duidelijk. Voorlopig rijdt de e-truck 1 shift per dag, maar we gaan snel opschalen. Deze eActros 600 gaat hard aan het werk, want: mileage is king. Dat hebben we bij de vorige tests ook al laten zien. Deze truck rijdt met een trailer met koelmogelijkheid voornamelijk tussen de regionale en nationale distributiecentra van Albert Heijn en Hilton Foods. Daarbij zorgen we er in onze planning voor dat de truck altijd lading bij zich heeft. Bovendien zetten we hem op verzoek ook in voor onze andere klanten die dan eveneens waardevolle ervaring kunnen opdoen met dit nieuwe model.”

Ondanks ruim 600 bezwaren extra opslag PFAS-grond rond Schiphol

HAARLEMMERMEER – Ondanks ruim 600 bezwaren van omwonenden komt er in Badhoevedorp een extra opslagplaats voor met PFAS vervuilde grond, afkomstig van Schiphol. De commissie die de 637 ingediende bezwaren behandelde, verklaarde ze allemaal ongegrond. Dat betekent dat er naast het vliegveld een vierde opslaglocatie kan komen.

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlemmermeer, waar Badhoevedorp onder valt, neemt het advies van de bezwarencommissie over. Volgens de commissie is het “voldoende aannemelijk” dat alle maatregelen en voorschriften die in de omgevingsvergunning staan “voldoende bescherming” bieden aan de omwonenden. De inwoners van Badhoevedorp maken zich juist zorgen om hun gezondheid en mogelijke vervuiling van de omgeving.

Schiphol slaat op enkele locaties vlak bij het vliegveld grond op met daarin PFAS, een verzamelnaam voor duizenden chemische stoffen die schadelijk kunnen zijn voor mens en milieu. De PFAS, vooral het giftige PFOS, zaten in het blusschuim dat jarenlang op het vliegveld werd gebruikt bij incidenten en brandoefeningen.

Bij bouwwerkzaamheden kijkt Schiphol of de aarde die daarbij vrijkomt kan worden hergebruikt. De luchthaven wil bijna 200.000 ton vervuilde grond ‘wassen’ met een speciale schoonmaakinstallatie. De grond wordt daarom opgeslagen in de buurt, ingepakt in folie die voorkomt dat deze wegwaait of zich vermengt met de bodem.

Haarlemmermeer wilde in eerste instantie alleen de bezwaren in behandeling nemen van mensen die binnen een straal van 500 meter rond de opslaglocatie wonen. Het zou dan gaan om slechts vijf van de 637 bezwaren. De commissie besloot die grens op te rekken naar 2 kilometer, waardoor het om 155 bezwaren ging. De rest werd niet-ontvankelijk verklaard.

Na een hoorzitting op 19 maart heeft de commissie geadviseerd om alle bezwaren af te wijzen, wat het college dan ook deed. Volgens de bezwarencommissie heeft Schiphol aan alle voorwaarden voldaan om een vergunning te krijgen voor de vierde opslaglocatie. Schiphol houdt op 2 juli een bewonersavond, waar omwonenden terechtkunnen met hun “vragen en zorgen” over PFAS.

Van der Heijden levert CO2 neutraal met Volvo FM Electric trekkers

Van der Heijden Internationaal Transport heeft recentelijk een belangrijke stap gezet naar duurzame mobiliteit door de ingebruikname van twee Volvo FM Electric trekkers, geleverd door BAS Truck Center.

Deze ontwikkeling markeert een verschuiving naar milieuvriendelijk transport en onderstreept het engagement van het bedrijf voor een groenere toekomst.

Elektrificatie als antwoord op klimaatuitdagingen

Met een vloot van 110 milieubewuste trucks is het motto van Van der Heijden ‘Simply the best’, waarbij kwaliteit en duurzaamheid voorop staan. Gert-Jan van der Heijden, directeur van Van der Heijden Internationaal Transport, legt uit waarom het bedrijf heeft gekozen voor elektrische trucks: “We leggen ons toe op duurzame mobiliteit en willen daarin ook ervaring opdoen met elektrisch rijden. Met de ingebruikname van deze twee Volvo FM Electric trekkers bieden we nu ook de mogelijkheid om CO2-neutraal te leveren.”

Partnership

De keuze voor de Volvo FM Electric werd mede ingegeven door de uitstekende ervaringen met zowel Volvo Trucks als BAS Truck Center. Van der Heijden benadrukt: “We hebben goede ervaringen met Volvo Trucks en BAS Truck Center heeft ons uitstekend begeleid bij de aankoop van deze nieuwe voertuigen. Er is bij ons en onze klant bijvoorbeeld een masterclass over elektrische voertuigen verzorgd. Daarnaast zijn er gedetailleerde kilometerkostprijsberekeningen gemaakt en zijn we begeleid in het aanvragen van de subsidie tot begeleiding en training van onze chauffeurs.”

Inzet en planning van de elektrische trucks

De elektrische trucks worden ingezet voor verschillende taken, zoals pendelwerk tussen fabrieken en opslaglocaties, en voor korte ritten in de regio’s Brabant en Limburg. Het opladen gebeurt ‘s nachts met behulp van wallboxen.

Van der Heijden: “Dit is ideaal, want hierbij wordt de overcapaciteit van de zonnepanelen die op het pand liggen benut.”

Chauffeurservaringen en toekomstperspectieven

Van der Heijden is erg blij met de nieuwe voertuigen: “Het is alleen wel even wennen dat er geen dieselgeluid meer is!” Eén van de chauffeurs, Jos Klumpkens, die dagelijks met een van de elektrische Volvo FM trekkers rijdt, deelt zijn enthousiasme: “De Volvo FM Electric rijdt niet alleen soepeler en stiller dan traditionele dieseltrucks, maar ik ben ook onder de indruk van de trekkracht en het driver alert systeem. Het comfort is uitstekend.”

Hij voegt eraan toe: “Het is een eer om in een van de eerste elektrische trucks in de Kempen te mogen rijden.”

Van der Heijden Internationaal Transport is een toonaangevend transportbedrijf gevestigd in Hapert, Nederland, dat zich toelegt op duurzame mobiliteit en hoogwaardige dienstverlening aan zijn klanten.

FincoEnergies lanceert Biofuel Swap om de energietransitie binnen de Europese wegtransportsector te versnellen

Vandaag, dinsdag 25 juni, kondigt FincoEnergies de lancering van Biofuel Swap aan. Deze innovatieve oplossing ondersteunt brandstofgebruikers op de weg bij het verminderen van hun uitstoot en bijdragen aan een duurzamer Europees wegtransport.

Vanwege de groeiende zorgen om het milieu en de druk van de regelgeving, zoeken transport- en logistieke bedrijven naar mogelijkheden om hun uitstoot te verminderen. Ze stappen over op duurzame brandstoffen, zoals Hydrotreated Vegetable Oil (HVO), een duurzame synthetische diesel.

Deze overstap is helaas niet zonder uitdagingen. Zo is de beschikbaarheid van HVO in Nederland en langs belangrijke Europese routes beperkt. Bovendien is het vaak onduidelijk welke grondstoffen zijn gebruikt voor de productie van HVO, waardoor het voor bedrijven moeilijk is om het duurzaamheidseffect nauwkeurig te meten en te controleren.

FincoEnergies wil deze uitdagingen aangaan met de lancering van Biofuel Swap: een oplossing voor bedrijven die niet rechtstreeks HVO in hun voertuigen kunnen tanken en toch hun uitstoot willen verminderen.

Biofuel Swap versnelt niet alleen de energietransitie binnen de transportsector, maar vergroot ook de operationele flexibiliteit.

Eerst wordt er een overeenkomst gesloten over het volume en de prijs van HVO. Dit volume wordt vervolgens toegevoegd aan het Nederlandse brandstoffen wegennetwerk van FincoEnergies op een specifieke datum of in een specifieke periode.

De integriteit van dit systeem wordt gehandhaafd via strenge controles onder leiding van een externe auditor, die bevestigen dat de HVO correct aan het netwerk is toegevoegd, dat de emissiereducties nauwkeuring worden toegewezen met strikte vermijding van dubbeltelling.

Na deze controle ontvangen bedrijven een geverifieerd certificaat van FincoEnergies, waarin de toevoeging van de HVO aan het netwerk wordt bevestigd. Het certificaat geldt als bewijs van aankoop; bedrijven kunnen nu het gebruik van HVO toepassen binnen de eigen organisatie.

Na deze controle ontvangen bedrijven een geverifieerd certificaat van FincoEnergies, waarin de toevoeging van de HVO aan het netwerk wordt bevestigd. Het certificaat geldt als bewijs van aankoop; bedrijven kunnen nu het gebruik van HVO toepassen binnen de eigen organisatie.

Jim Looise, Commercieel Manager bij FincoEnergies vertelt: “Biofuel Swap betekent een grote stap voorwaarts voor de Europese transportsector. Het is ontworpen voor bedrijven die niet direct gebruik kunnen maken van het groene profiel van ons HVO product. De oplossing is niet alleen voor transport- en logistieke bedrijven, maar ook leasemaatschappijen, bedrijfswagenparken en tankkaartaanbieders kunnen profiteren van deze innovatieve oplossing, die de uitstoot in de hele sector kan verminderen. Als onderdeel van deze oplossing ontvangen bedrijven praktische adviezen over hoe ze de emissiereducties kunnen claimen op basis van hun aankoop.”

De lancering van Biofuel Swap volgt op een succesvolle pilotfase met PostNL in de zomer van 2023. PostNL integreerde 25.000 liter Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) in hun activiteiten via het brandstoffennetwerk van Biofuel Swap. De pilot resulteerde in een reductie van ongeveer 70 ton CO2e-uitstoot.

Sophia Carrillo Beeck, Commercieel Manager bij FincoEnergies vult aan: “We zijn er trots op dat we PostNL een innovatieve oplossing hebben geboden die de uitdaging van beperkte beschikbaarheid van HVO op Europese wegen aanpakt. Dit ondersteunt hun ambitie om schoner en duurzamer wegtransport te realiseren.”

Het succes van de pilot leidde tot een vervolgproject voor 2024, waarbij een veel grotere hoeveelheid van 2.000.000 liter HVO100 wordt ingezet. Dit is een belangrijke stap in hun plan om al hun internationale wegtransport in Europa met HVO100 te dekken. Bovendien onderstreept het hun langetermijnverbintenis om hun milieueffect verder te verminderen.

Rutger Vonk, ESG Programmamanager bij Spring GDS, onderdeel van PostNL Groep: “De Biofuel Swap van FincoEnergies stelt ons in staat aanzienlijke emissiereducties te realiseren door HVO100 in het brandstofnetwerk te injecteren, afgestemd op de liters die nodig zijn voor de kilometers die ons internationale wegtransport aflegt. Dit levert dezelfde reductieresultaten op als wanneer onze vrachtwagens volledig op HVO100 zouden rijden.”

FincoEnergies streeft ernaar de Biofuel Swap uit te breiden naar bestaande klanten om hen te ondersteunen bij het verder verduurzamen van hun transport. Daarnaast wil FincoEnergies deze oplossing ook aanbieden aan nieuwe klanten in heel Europa.

LAATSTE NIEUWS

Veel klachten over busvervoerder EBS in Flevoland

LELYSTAD - In september zijn veel klachten over busvervoerder EBS binnengekomen bij de provincie Flevoland en meerdere politieke partijen. De vervoerder rijdt al een...
×