Clicky

dinsdag 19 november 2024 - 03:25 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 174

Beslaglegging op materieel Formule 1-team Haas opgeheven

ZANDVOORT – De beslaglegging door de voormalige hoofdsponsor Uralkali op al het materieel van het Formule 1-team van Haas is opgeheven. Het betekent dat onder meer de trucks en raceauto’s van de Amerikaanse renstal maandag, een dag na de Dutch Grand Prix, het circuit van Zandvoort mogen verlaten. Dat bevestigt een woordvoerder van het team van Haas.

Het team van Haas meldde eerder dat het zijn uitstaande schuld van omstreeks 9 miljoen euro aan Uralkali had overgemaakt, maar dat het wachten was op bevestiging van de voormalige sponsor dat het geld ook daadwerkelijk is ontvangen.

“Uralkali heeft nu bevestigd het bedrag te hebben ontvangen en daarom hebben onze vrachtwagens toestemming om Nederland te verlaten en naar Italië af te reizen”, aldus de woordvoerder tegen het ANP.

Sponsorgeld

Uralkali was hoofdsponsor van Haas tot de invasie van Rusland in Oekraïne. Begin 2022 beëindigde Haas de samenwerking met het bedrijf en coureur Nikita Mazepin, de zoon van de eigenaar van Uralkali. Een Zwitserse rechtbank oordeelde in juni dat Haas het recht had de sponsorovereenkomst te verbreken, maar verordonneerde wel dat Haas een deel van het sponsorgeld moest terugbetalen.

Aangezien Haas niet met de betaling kwam, zag Uralkali zich genoodzaakt tot een zware sanctie en regelde via een Nederlandse rechtbank dat het beslag mocht leggen op onder meer de raceauto’s, het motorhome, trucks en computers van Haas. Het team kreeg wel toestemming om aan de Dutch Grand Prix mee te doen. Nico Hülkenberg eindigde als elfde, Kevin Magnussen werd achttiende.

Ontvangst

“Ik heb vernomen dat onze vrachtwagens zondagavond niet vertrekken. We moeten morgen wachten op de bevestiging van ontvangst van de betaling, die we vrijdag hebben gedaan. Eenmaal erkend, gaan ze maandag meteen op weg naar Italië”, liet de woordvoerder van Haas zondag na de race optekenen.

“Er zit eindelijk vooruitgang in de zaak. Maar het geld is nog niet binnen. Dat kan komen doordat de banken in het weekend dicht zijn. Zodra het geld op onze rekening staat, is Haas vrij om te vertrekken”, meldde Uralkali zondag nog via een woordvoerder. Maandag bleek het geld binnen te zijn.

Grote Prijs

Komend weekend is de Grote Prijs van Italië.

Nederlandse tak schoenenwinkel Bristol vraagt faillissement aan

BERINGEN – De Nederlandse tak van Bristol heeft maandag faillissement aangevraagd. Dat meldt het Belgische moederbedrijf van de mode- en schoenenwinkelketen Euro Shoe Group. De sluiting van de Nederlandse winkels was al aanstaande, omdat daarvoor geen overnemer was gevonden. 370 mensen verliezen nu hun baan; de lonen voor de maand augustus worden nog wel uitbetaald.

Euro Shoe Group kampt sinds 2019 met verschillende economische problemen. Daaronder vallen bijvoorbeeld de nasleep van de coronacrisis, gestegen huur- en energiekosten en minder koopkracht bij consumenten. Eind mei vroeg het bedrijf een vorm van uitstel van betaling aan in België, waarmee het tijdelijk beschermd was tegen schuldeisers.

“Sinds het duidelijk werd dat er voor Bristol geen toekomst meer is, hebben we er alles aan gedaan om het verhaal zo netjes mogelijk af te sluiten en vandaag is daar de laatste etappe van in Nederland”, licht topvrouw Elise Vanaudenhove van Euro Shoe Group toe. “Ik wil vooral onze mensen in Nederland bedanken voor hun jarenlange inzet en wens hen heel veel succes en geluk in hun verdere loopbaan en leven.”

Bristol heeft de afgelopen tijd een grote uitverkoop georganiseerd om met de opbrengsten schulden af te kunnen lossen. Marketingtopvrouw Lore Vanaudenhove gaf eind juli al aan dat deze opbrengst echter niet genoeg zou zijn om alle schulden af te lossen. Daardoor zou het faillissement van Bristol in Nederland een automatisch gevolg zijn, zei zij.

In België vond Euro Shoe Group vier overnemers voor een aantal Belgische winkels. De Franse schoenenketen Chaussea neemt 62 Bristol-vestigingen en enkele medewerkers van het hoofdkantoor over. De overige drie partijen, die niet bij naam genoemd worden, nemen twaalf winkels over.

Het faillissement is aangevraagd bij de rechtbank Oost-Brabant. Nederlandse winkels blijven “in beperkte mate” open tot een curator is aangesteld. De webshop is in zowel Nederland als België sinds vorige week gesloten.

Duitse bronnen: alarm op NAVO-basis na tip over sabotage Rusland

BERLIJN – Een tijdelijke verhoging van het dreigingsniveau op de NAVO-luchtmachtbasis in het Duitse Geilenkirchen vorige week volgde op inlichtingen die wijzen op mogelijke Russische sabotage, zeggen Duitse veiligheidsbronnen tegen persbureau dpa. Duitsland zou een tip hebben ontvangen van een buitenlandse inlichtingendienst.

Die tip ging volgens de bronnen “over voorbereidende acties voor een waarschijnlijke Russische sabotageactie tegen de NAVO-basis met behulp van een drone”.

Op de vliegbasis werden donderdag extra veiligheidsmaatregelen genomen. Zo moest niet-essentieel personeel uit voorzorg naar huis. De vliegoperaties gingen door zoals gepland. Het dreigingsniveau bleef bijna 24 uur op het een na hoogste niveau.

Geilenkirchen ligt nabij de stad Aken in de deelstaat Noordrijn-Westfalen. Op deze NAVO-basis dicht bij de grens met Nederland en België staan vliegtuigen die voornamelijk worden gebruikt voor het monitoren van het luchtruim in het oostelijke deel van het NAVO-gebied. Er werken ongeveer 1600 mensen.

Aantal faillissementen in Britse transportsector stijgt

Foto: Adobe Stock | Jarek Kilian

LONDEN – De Britse transportorganisatie RHA wil dat de Britse overheid met hen samenwerkt om de financiële lasten voor transportbedrijven te minimaliseren nu blijkt dat steeds meer transportbedrijven failliet gaan.

De kosten voor het exploiteren van een vrachtwagen zijn, volgens de RHA, het afgelopen jaar met tien procent gestegen en als gevolg daarvan zijn een aantal transporteurs failliet gegaan, waarbij sommige exploitanten verlies draaiden en winstmarges volledig werden weggevaagd. De gemiddelde winstmarge van bedrijven in de Britse transportsector bedraagt ​​momenteel slechts twee procent.

Volgens de laatste faillissementscijfers die deze week in de Times zijn gepubliceerd, is het aantal bedrijven (uit verschillende sectoren) dat het afgelopen jaar failliet is gegaan, groter dan het aantal bedrijven dat tijdens de financiële crisis in 2008 failliet ging.

Alleen al in de wegtransportsector gingen vorig jaar bijna 500 transporteurs failliet. Helaas zijn dat er dit jaar al meer dan 250, met een stijging van tien procent in het aantal faillissementen in de transportsector (vergeleken met dezelfde periode in 2023).

“Dit is een zeer zorgwekkende trend en we willen dat beleidsmakers met ons samenwerken om de financiële lasten voor bedrijven die van vitaal belang zijn voor de economische groei van ons land, tot een minimum te beperken”, aldus Richard Smith, RHA Managing Director.

“Dit zijn uitdagende tijden met hogere rentetarieven, meer regelgeving en steeds stijgende bedrijfskosten die de realiteit van het runnen van een transportbedrijf jaar na jaar duurder hebben gemaakt. Neem alleen al de brandstofprijs, die neerkomt op een derde van de kosten voor bedrijven in onze sector. Transporteurs hebben ook op de Europese markt te maken met een concurrentienadeel, aangezien de dieselprijzen hier aanzienlijk hoger blijven dan in de meeste Europese landen”, vervolgt Smith.

“We hebben onlangs in ons Blueprint-document uiteengezet dat de overheid de belastingdruk op de industrie kan verlichten door groei te ondersteunen. Nu de industrie richting decarbonisatie beweegt, vormen sommige van de bijbehorende kosten barrières. We willen een gedetailleerde routekaart zien en we geloven dat de overheid een kans heeft om de toegenomen vraag en aanbod aan te pakken door de opname van koolstofarme brandstoffen zoals HVO te stimuleren – die de emissies met 90 procent kunnen verminderen.”

“We roepen ook op tot de introductie van een ‘essentiële gebruikerskorting’ voor brandstof, gekoppeld aan emissiereductie. Een dergelijke stap zou de Britse brandstofaccijnsniveaus dichter bij die in heel Europa brengen.”

“We willen dat de overheid met onze industrie samenwerkt om te bepalen hoe we toegang kunnen krijgen tot het National Wealth Fund om te investeren in emissievrije voertuigen en infrastructuur. Door volledige uitgaven te garanderen, kunnen we investeren in emissievrije voertuigen en infrastructuur. Dit zouden gedurfde en positieve stappen zijn om de groeiende druk te verlichten. Ze zouden ook al vroeg laten zien dat deze overheid een industrie steunt die cruciaal is voor de toeleveringsketen”, zegt Smith.

Er spelen ook andere factoren mee. Het chauffeurstekort, de gemiddelde leeftijd van chauffeurs die stijgt en de impact van congestie door slechte wegen spelen allemaal een rol.

Alleen al de files kosten de economie £30 miljard per jaar. Bovendien zorgen onafgemaakte infrastructuurprojecten zoals de Lower Thames Crossing ervoor dat de reisplanning onvoorspelbaar wordt en dat bedrijven hinder ondervinden door gemiste leveringen en een hoger brandstofverbruik.

“Wij blijven uiteenzetten hoe wij denken dat de overheid al deze problemen kan aanpakken”, benadrukt de RHA.

Duitse economie steeds dieper in crisis

Industrie

MÜNCHEN – De Duitse economie komt steeds dieper in een crisis te zitten, waarschuwt voorzitter Clemens Fuest van het Duitse economische onderzoeksinstituut Ifo. Hij reageerde op de verdere afname van het vertrouwen van Duitse ondernemers in de economie. Het ondernemersklimaat in de grootste economie van Europa en de belangrijkste handelspartner van Nederland verslechterde in augustus voor de vierde maand op rij.

De index voor het Duitse ondernemersklimaat voor de industrie en de handel daalde deze maand tot 86,8, van 87 in juli. Dat is het laagste niveau sinds februari dit jaar. Economen hadden gerekend op een daling tot 85,8. Volgens Fuest lieten zowel de verwachtingen in de industrie als in de dienstensector een verslechtering zien.

Het optimisme dat Duitsland in 2024 zou herstellen van twee jaar van bijna nulgroei lijkt nu volledig verdwenen. Zo kromp de Duitse economie in het tweede kwartaal onverwacht met 0,1 procent. Dat komt onder meer doordat de verwachte toename van de consumentenbestedingen is uitgebleven en door de aanhoudende zwakte in de Duitse industrie.

“We hebben een boost nodig van het vertrouwen van consumenten en investeerders, en dat vereist een beleidswijziging”, zei Fuest. “We hebben sterkere investeringsprikkels nodig.” Er is mogelijk wel enige hulp op komst voor Duitse bedrijven op het gebied van lagere leenkosten. De Europese Centrale Bank zal namelijk mogelijk in september de leenkosten verder verlagen.

Hoewel Duitsland mogelijk meer behoefte heeft aan een renteverlaging dan de rest van de eurozone, omdat het de achterblijver in de regio is, vindt Fuest wel dat de ECB terughoudend moet blijven. “De juiste houding voor de eurozone als geheel is misschien om wat voorzichtiger te zijn. We zien sterke loonstijgingen, ook in Duitsland. Het probleem is dat Duitse consumenten niet het vertrouwen lijken te hebben om dit geld uit te geven.”

Treinen tussen Schiphol en Utrecht rijden weer na wisselstoring

UTRECHT – Tussen Schiphol Airport en Utrecht Centraal rijden weer treinen.

Een wisselstoring zorgde er maandag eind van de ochtend voor dat er niets kon rijden. Dat is inmiddels verholpen en de NS verwacht dat rond 13.30 uur al het treinverkeer op dat traject weer normaal verloopt.

Vrachtwagen botst tegen stalen pilaar: chauffeur en bijrijder om het leven gekomen [+foto]

LAUENAU – Op de Duitse A2 ter hoogte van Lauenau ging het maandagochtend vroeg verschrikkelijk mis. Twee personen kwamen om het leven bij een zeer ernstig, eenzijdig, ongeval met een vrachtwagen.

Volgens de eerste onderzoeksresultaten reden de twee mannen rond 01.00 uur met een vrachtwagen richting Berlijn toen het tragische ongeval plaatsvond tussen de kruispunten Rehren en Lauenau.

De trekker met oplegger zwenkte door nog onbekende oorzaak naar links van de weg, brak door de vangrail en botste tegen een stalen pilaar van verkeerslichten die boven de A2 hangen.

Voor de 59-jarige chauffeur en zijn bijrijder kwam alle hulp te laat; zij stierven op de plaats van het ongeval. Voor zover bekend waren er geen andere mensen bij het ongeval betrokken.

De A2 moest richting Berlijn volledig afgesloten worden. Ook richting Dortmund zijn de linker- en middenrijstrook afgesloten.

Waterstoftank op vrachtwagen ontploft in het Duitse Leuna [+video]

Foto: still uit video

LEUNA – Een harde knal en rookwolken; maandagochtend vond een explosie plaats in het grootste gesloten chemiepark van Duitsland in Leuna (Saalekreis).

Volgens werkmaatschappij Infraleuna vond het incident plaats bij Linde Gas, een fabrikant van technische gassen. Volgens de eerste bevindingen ontplofte een waterstoftank die op de trailer van een vrachtwagen was geladen. Volgens de huidige informatie raakte niemand gewond bij het incident op een parkeerplaats.

De rook werd veroorzaakt doordat de wielen van de vrachtwagen in brand vlogen.

Bewoners en medewerkers hoorden rond 08.00 uur de explosie en waarschuwden de brandweer. “Er klonk een oorverdovende knal”, zegt een vrouw tegen een Duitse krant.

De donkere rook boven het chemiepark trok snel weer op.

De brandweer van het chemiepark is ter plaatse geweest om de brand te bestrijden.

Zoektocht naar vermiste Nederlandse op Samos levert nog niets op

DEN HAAG – De zoektocht naar de Nederlandse vrouw die op het Griekse eiland Samos wordt vermist, heeft nog geen resultaat opgeleverd. Dat laat de organisatie Namens de Familie weten uit naam van onder anderen de dochter van de 65-jarige vrouw uit Amsterdam, die ook op Samos is.

“Er is sinds donderdagochtend niets meer van haar vernomen”, zegt Malou Miedema over haar moeder. “Onder deze omstandigheden is het een opluchting dat ik zo nauw betrokken word bij alle acties. We werken goed samen met hulpgroepen uit Griekenland en Nederland en hebben ook veel vertrouwen in de manier waarop er in de afgelopen vier dagen is gewerkt door de lokale teams, maar de situatie is natuurlijk een grote nachtmerrie.”

Volgens Miedema is het gebied waar haar moeder als laatste is gezien, in de buurt van de historische Tunnel van Eupalinos bij de plaats Pythagorion, op meerdere manieren uitgekamd, op zoek naar antwoorden. “Die hebben we helaas nog niet, en die wil ik zo snel mogelijk krijgen.”

Een crowdfundingsactie om geld in te zamelen voor de inzet van de Nederlandse zoekteams heeft tot maandagochtend bijna 24.000 euro opgeleverd. Miedema zegt de inzamelingsactie te willen uitbreiden voor de extra inzet van een hulpteam. Geld dat eventueel overblijft na dekking van de onkosten, wordt aan de Griekse hulpdiensten geschonken die haar bijstaan bij de zoektocht, staat in een verklaring van Namens de Familie.

“Ik ben totaal ontdaan door de gigantische nachtmerrie die deze situatie is”, zegt Miedema in een bericht op X. Volgens haar voelt het alsof ze continu verkeerde keuzes kan maken met grote gevolgen. In het bericht bedankt ze betrokkenen voor de steun, hulp en financiële support. “Maar iedere dag duurt te lang. Nu wil ik vooral mijn moeder vinden, zodat deze zenuwslopende zoektocht een einde kan krijgen.”

Aan het einde van maandagochtend kwam opnieuw een hulpteam uit Nederland op Samos aan om te helpen zoeken naar de vermiste vrouw. Het gaat om acht honden en twaalf begeleiders van de Stichting Reddingshonden RHWW. Een medewerker van de stichting zegt nog niet precies te weten hoe hun inzet er maandag uit zal zien. Zaterdag arriveerde al een Nederlands zoekteam van het Nationaal Drone Team en de Stichting MTL op Samos.

Australiërs mogen voortaan baas negeren buiten werktijd

CANBERRA – Australiërs mogen voortaan onbelangrijke telefoontjes of e-mails van hun baas negeren die buiten werktijd binnenkomen.

Dat komt door nieuwe wetgeving die sinds maandag van kracht is. Als werkgevers toch contact opnemen, riskeren zij een boete die kan oplopen tot omgerekend ruim 56.000 euro.

“Voor veel Australiërs denk ik dat ze gefrustreerd raken omdat er van hen verwacht wordt dat ze 24 uur per dag op hun telefoon zitten”, stelde de Australische premier Anthony Albanese maandag in gesprek met de nationale omroep. “Net zoals mensen niet 24 uur per dag betaald krijgen, hoeven ze ook niet 24 uur per dag te werken”, aldus de premier.

De wet geldt per direct voor middelgrote en grote bedrijven. Voor kleine bedrijven gaan de nieuwe regels pas over een jaar gelden. Als werkgever en werknemer het niet eens worden over een telefoontje of mail, bijvoorbeeld of deze al dan niet belangrijk zijn, kunnen zij naar een geschillencommissie stappen.

Doden en stroomuitval na ‘enorme’ luchtaanval op Oekraïne

KYIV – Een grootschalige Russische luchtaanval op doelen in Oekraïne heeft volgens de autoriteiten aan zeker drie personen het leven gekost.

Premier Denys Sjmyhal zegt dat vijftien regio’s zijn getroffen door de “enorme” aanval. Journalisten in hoofdstad Kyiv hoorden daar een reeks explosies, waarschijnlijk toen de luchtafweer in actie kwam. Inwoners zochten een veilig heenkomen in metrostations.

De aanval zou onder meer gericht zijn geweest tegen energie-infrastructuur in de regio’s Lviv, Rivne, Zaporizja en Soemy. Uit Lviv en Kyiv kwamen berichten over stroomstoringen. Rusland gebruikte volgens de premier allerlei soorten wapens: drones, kruisraketten en hypersonische raketten.

Door de aanval zouden op meerdere plaatsen in het land slachtoffers zijn gevallen. De autoriteiten in de stad Loetsk en de regio’s Zaporizja en Dnjepropetrovsk melden dat mensen zijn omgekomen. Rusland voert vaker grootschalige aanvallen uit met raketten en drones. Die zijn ook vaak gericht tegen energie-infrastructuur, zoals elektriciteitscentrales.

Chinese boetes voor vervoer bakolie in niet schoongemaakte vrachtwagens

BEIJING – China heeft zeven bedrijven beboet voor hun betrokkenheid bij een schandaal waarbij bakolie werd vervoerd in niet schoongemaakte vrachtwagens. De vrachtwagens reden in dezelfde tanks eerder chemische oliën rond. De zaak leidde deze zomer tot grote ophef over de voedselveiligheid in China.

In totaal is voor de kwestie 11 miljoen yuan aan boetes opgelegd, omgerekend ongeveer 1,3 miljoen euro. De zaak kwam begin juli naar buiten, toen een krant op basis van voertuiggegevens ontdekte dat vrachtwagens tussen het vervoeren van de eetbare olie en de giftige chemicaliën nooit langs de wasstraat waren gereden.

Een van de bedrijven die bij de affaire is betrokken is het staatsgraanopslagbedrijf Sinograin. Dat bedrijf heeft met 2,9 miljoen yuan de hoogste boete gekregen.

Voedselschandalen

Dit soort kwesties ligt gevoelig in China, dat de voorbije jaren vaker is opgeschrikt door voedselschandalen. Zo was er in 2008 een schandaal rond babymelkpoeder waarin een chemische stof was beland. Die zaak heeft ook tot dodelijke slachtoffers geleid. Of er dit keer ook slachtoffers zijn, is niet duidelijk.

Volgens de Chinese commissie voor voedselveiligheid van de Staatsraad is de aard van de huidige kwestie “extreem ernstig”. De autoriteiten benadrukken dat wat er is gebeurd indruist tegen basaal gezond verstand. De autoriteiten zeggen ook dat ze nog onderzoek doen naar de eigenaren van de voertuigen waarmee de oliën zijn vervoerd. Twee betrokken chauffeurs zijn al strafrechtelijk aangeklaagd.

Uber voor 290 miljoen euro beboet voor delen chauffeursgegevens

DEN HAAG – De Autoriteit Persoonsgegevens heeft Uber een boete opgelegd van 290 miljoen euro. Dat is de hoogste Nederlandse privacyboete ooit. De taxidienst ontvangt de boete voor het doorsturen van persoonsgegevens van Europese chauffeurs naar de Verenigde Staten. Deze gegevens heeft Uber bovendien onvoldoende beschermd, aldus de privacytoezichthouder.

De door Uber in Europa verzamelde gegevens werden bewaard op servers in de VS. Volgens de AP ging dat onder meer om identiteitsbewijzen en betaalgegevens, maar soms ook om strafrechtelijke en medische gegevens van chauffeurs. Die informatie stuurde het bedrijf ruim twee jaar lang door naar zijn hoofdkantoor in de VS zonder deze daarbij voldoende te beschermen. De overtreding is inmiddels beëindigd.

Uber noemt de boete “onterecht en onrechtvaardig” en laat weten direct bezwaar te maken. Het Amerikaanse bedrijf is het niet eens met de manier waarop de toezichthouder de regels interpreteert. Uber zegt om de kwestie zo nodig naar de rechter te stappen.

170 Franse chauffeurs

De privacytoezichthouder startte een onderzoek naar Uber na een klacht van meer dan 170 Franse chauffeurs. Die klacht kwam terecht bij de Franse privacytoezichthouder. De reden dat de AP verantwoordelijk is voor het onderzoek, komt doordat het Europese hoofdkantoor van Uber in Nederland is gevestigd. Wel zegt de AP dat nauw is samengewerkt met de Franse toezichthouder.

Volgens Uber heeft het besluit van de toezichthouder betrekking op een klacht uit 2021, toen er al een tijd onduidelijkheid bestond over de geldende regels voor het delen van gegevens tussen de VS en de Europese Unie. Uber heeft destijds naar eigen zeggen de AP geïnformeerd over de maatregelen die het bedrijf nam en gevraagd welke aanvullende beschermingsmaatregelen het kon nemen.

Meerdere boetes

Het is niet de eerste boete die Uber van de Nederlandse privacywaakhond ontvangt. Zo legde de AP in 2018 een boete op van 600.000 euro, gevolgd door een van 10 miljoen euro in 2023.

Laatste ronde Gaza-onderhandelingen in Caïro strandt

CAÏRO – De laatste ronde onderhandelingen over een staakt-het-vuren in de Gaza-oorlog is zondag mislukt. De dertienkoppige Israëlische delegatie die zondag arriveerde in Egypte voor overleg in de hoofdstad Caïro is alweer vertrokken, melden diplomatieke bronnen.

Ook de vertegenwoordiger van Qatar heeft Caïro verlaten, evenals vertegenwoordigers van Hamas. Aangezien Hamas en Israël niet direct met elkaar onderhandelen, treden de VS, Qatar en Egypte op als bemiddelaars. Hamas vindt naar eigen zeggen dat Israël teveel nieuwe voorwaarden heeft toegevoegd aan het plan dat de Amerikaanse president Joe Biden in mei voorstelde.

Het Witte Huis heeft via veiligheidsadviseur Jake Sullivan laten weten dat de VS in Egypte blijven doorwerken aan een vredesakkoord. Washington blijft volgens hem bezorgd over een escalatie van de conflicten in het Midden-Oosten.

De onderhandelingen zitten al maanden vast, in weerwil van recente Amerikaanse verklaringen dat ze in de laatste fase zouden zitten. Diplomatieke bronnen zeggen aan het Duitse persbureau dpa dat een punt van geschil de vraag is of Israëlische troepen aan de grens tussen Gaza en Egypte mogen blijven in het geval van een staakt-het-vuren.

Tanker met 150.000 ton olie na aanval al drie dagen in brand [+foto’s]

Foto: Aspides | X

ATHENE – De tanker Sounion staat na een aanval op de Rode Zee al drie dagen in brand. Dat meldt EU-marinemissie Aspides, die zegt nog geen tekenen te zien dat olie uit het schip lekt.

Aspides deelde via sociale media foto’s die zondag genomen zouden zijn. Te zien is dat rook opstijgt van de tanker, die voor anker ligt in internationale wateren. De EU-missie meldt dat sinds 23 augustus brand woedt aan boord.

Inmiddels zijn op zeker vijf plekken aan boord vlammen waargenomen.

Foto: Aspides | X

De Sounion is vorige week onder vuur genomen. De Houthi’s uit Jemen zeggen daar verantwoordelijk voor te zijn. Het schip zou 150.000 ton ruwe olie aan boord hebben en vormt volgens Aspides een gevaar voor het milieu.

De bemanning kon worden geëvacueerd.

LAATSTE NIEUWS

British Airways kampt met technisch probleem

LONDEN - British Airways werkt aan het oplossen van een technisch probleem, meldt een woordvoerder van de Britse luchtvaartmaatschappij aan nieuwszender CNN. Op sociale...