Clicky

zondag 22 september 2024 - 15:31 uur
Home Blog Pagina 173

Jan Waals onderscheiden met Sleepanker vanwege zijn grote inzet voor de haven van Rotterdam

René de Vries(l) overhandigt Sleepanker aan Jan Waals | Foto: Marc Nolte

ROTTERDAM – Bij zijn afscheid als directeur van de Gezamenlijke Brandweer ontving Jan Waals het Sleepanker uit handen van (rijks)havenmeester René de Vries. Waals kreeg de onderscheiding vanwege zijn grote bijdrage aan de Rotterdamse haven.

Het Sleepanker is een onderscheiding van Havenbedrijf Rotterdam voor personen die een uitzonderlijke bijdrage hebben geleverd aan de ontwikkeling van de Rotterdamse haven.

Jan Waals was sinds april 2013 directeur van de Gezamenlijke Brandweer, een unieke publiek-private samenwerking tussen ongeveer zestig bedrijven in het Rotterdamse haven- en industriegebied, de gemeente Rotterdam en Havenbedrijf Rotterdam. In jaren daarvoor was Waals onder andere adviseur en directeur van Falck AVD, een adviesbureau gespecialiseerd in brandweer en crisisbeheersing. Waals neemt afscheid van de Gezamenlijke Brandweer vanwege het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd.

Korte lijntjes

Bij de uitreiking van het Sleepanker benadrukte (rijks)havenmeester René de Vries dat Jan Waals een belangrijke spil was in het verstevigen van de samenwerking tussen de Gezamenlijke Brandweer en het Havenbedrijf. “Jan stond aan de wieg van de talloze korte lijntjes die er inmiddels zijn. Daar plukken we nu de vruchten van”, zei De Vries.

Foto: Marc Nolte

“We zien dat het investeren in die hechte banden zich terugbetaalt bij incidentensituaties. Neem de olielekkage van de Bow Jubail in de Botlek in 2018. Of de methanolbrand in de Europoort, van twee jaar daarvoor. Die hebben we succesvol weten te bestrijden. Wanneer de nood aan de man is, weten we wat we als organisaties aan elkaar hebben.”

Zelf de handen uit de mouwen

De Vries roemde ook de persoonlijke betrokkenheid van Jan Waals in tijden van nood. “Toen we in de coronatijd met ernstige onderbezetting kampten op onze patrouillevaartuigen, stak Jan zijn hand op om stand-by te staan mocht het nodig zijn. Het siert hem, en het tekent zijn collegialiteit, die veel verder strekt dan alleen zijn collega’s van de Gezamenlijke Brandweer.”

Pieter van den Bergen zal Jan Waals per 1 augustus opvolgen als directeur van de Gezamenlijke Brandweer.

Nieuwe minister: minder internationale studenten is topprioriteit

Eppo Bruins

DEN HAAG – Het terugdringen van de “doorgeschoten internationalisering” op universiteiten en hogescholen wordt een van de belangrijkste prioriteiten van aankomend onderwijsminister Eppo Bruins.

Dat zorgt namelijk voor een “enorme druk op het systeem, op de docenten en de rijksbegroting”, zegt hij tijdens de hoorzitting van kabinetsleden van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap in de Tweede Kamer. Bruins wordt namens NSC onderwijsminister.

Bruins’ voorganger Robbert Dijkgraaf heeft al een wetsvoorstel ingediend dat ervoor moet zorgen dat studies niet meer zomaar in het Engels worden aangeboden. Daar gaat Bruins mee door. “Want Nederlands als taal in het onderwijs is een van de weinige knoppen waar je aan kan draaien.” Het merendeel van de internationale studenten komt uit andere Europese landen. Regels van de Europese Unie schrijven voor dat zij mogen studeren tegen dezelfde tarieven als hun Nederlandse studiegenoten.

Het wetsvoorstel van Dijkgraaf over internationalisering wordt de “basis” van Bruins’ plannen. “Maar ik ga er wel met een stofkam doorheen”, zegt hij na de hoorzitting. “Omdat ik ook zeker wil weten dat het niet iets stukmaakt.” Hij wil bijvoorbeeld goed controleren of tekortsectoren die internationale studenten juist nodig hebben “in een wat soepeler regime komen”.

Na beëdiging wil Bruins samen met zijn ambtenaren uitzoeken of de instroom van internationale studenten ook op andere manieren in te perken is. De coalitiepartijen hopen namelijk uiteindelijk 293 miljoen euro per jaar te besparen door Nederland minder aantrekkelijk te maken voor internationale studenten. “Ik heb mij te houden aan dit financieel kader”, aldus de beoogd minister.

Verzekeraars schorten overeenkomst met Co-Med op

Menzis

DEN HAAG – De zorgverzekeraars CZ, VGZ, Menzis en Zilveren Kruis hebben de overeenkomst met huisartsenketen Co-Med opgeschort. Ze gaan een alternatief zoeken voor de patiënten die er zijn ingeschreven, aldus CZ. “Het is niet nodig dat verzekerden op dit moment zelf op zoek gaan naar een andere huisarts”, aldus de verzekeraar. Over het aantal ingeschrevenen bij de praktijken in kwestie doet het aantal van ruim 50.000 de ronde.

Eerder deze week stelden de verzekeraars Co-Med al in gebreke, hetgeen een ultimatum was voor het garanderen van behoorlijke zorg. Er waren al langer klachten over de verleende zorg. Uit de reactie van de keten op de ingebrekestelling maken de zorgverzekeraars nu op dat “Co-Med de continuïteit van goede zorg niet kan garanderen”.

Het bieden van een oplossing aan kwetsbare patiënten en patiënten met een (urgente) zorgvraag heeft nu prioriteit, aldus CZ. “Maar er wordt de komende periode ook gewerkt aan een structurele oplossing voor alle patiënten die ingeschreven staan bij de Co-Medpraktijken.” In een aantal gebieden wordt een oplossing door regionale huisartsen geboden. Verder wordt gebruikgemaakt van eerste opvang door onlinehuisartsenpraktijk Arene.

Praktijken

Co-Med kocht in het hele land praktijken op, vooral van huisartsen die met pensioen wilden en geen opvolger hadden. Volgens critici probeerde het bedrijf daarna alleen maar zo veel mogelijk geld te verdienen.

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) houden de situatie nauwlettend in de gaten, zeggen ze. “Ondanks dat de zorgverzekeraars aangeven dat zij geen vertrouwen meer hebben in Co-Med, kunnen de praktijken open zijn”, laten ze weten. Patiënten van alle zorgverzekeraars die ingeschreven zijn bij een praktijk van Co-Med kunnen volgens de organisaties kijken op de site www.cz.nl/co-med. “Hierop staat bij welke andere praktijk patiënten nu terechtkunnen.” De IGJ vindt het “belangrijk dat de zorg zoveel mogelijk doorgaat en veilig is. De acute zorg moet altijd geleverd worden.”

Noodzakelijke ingreep

De Patiëntenfederatie Nederland spreekt van een forse maar noodzakelijke ingreep. “Te vaak en te lang is het Co-Med niet gelukt om goede en toegankelijke huisartsenzorg te organiseren voor patiënten. Wij hopen wel dat het geboden alternatief van de verzekeraars afdoende is om alle nu bij Co-Med aangesloten patiënten in de nabije toekomst van goede huisartsenzorg te voorzien.”

Co-Med zelf heeft nog niet gereageerd.

Ook Greenchoice rekent kosten voor terugleveren zonnestroom

Greenchoice

ROTTERDAM – Greenchoice gaat net als meerdere andere energieleveranciers kosten in rekening brengen voor de hoeveelheid stroom die klanten met zonnepanelen terugleveren aan het net. Op die manier wil de energieleverancier zijn klanten stimuleren om zonne-energie direct te verbruiken.

Eerder verrekende Greenchoice de kosten nog via het vastrecht en het kale leveringstarief. Maar voortaan gelden de terugleverkosten per kilowattuur teruggeleverde stroom. Dan betalen alleen de mensen die daadwerkelijk zonnestroom terugleveren aan het net deze kosten.

Wie niet of weinig teruglevert, is dan dus voordeliger uit. Volgens Greenchoice, dat ruim 650.000 klanten telt, daalt het vastrecht en kan het kale leveringstarief voor stroom met meer dan een kwart worden verlaagd.

De veranderingen gaan meteen in voor nieuwe contracten. Vanaf 1 augustus gelden ze ook voor klanten met een bestaand variabel contract.

Meer reizigers op Schiphol in vakantiemaand mei dan jaar eerder

SCHIPHOL – Schiphol verwelkomde in vakantiemaand mei bijna 7 procent meer reizigers dan in dezelfde maand een jaar eerder. Bijna 6 miljoen passagiers reisden van, naar of via de luchthaven. De meesten gingen naar Spanje, Groot-Brittannië, Italië en de Verenigde Staten.

Voor twee derde van alle passagiers was Schiphol de luchthaven van vertrek of aankomst. De overige 2 miljoen passagiers maakten een overstap. Het gros van de reizigers ging naar of kwam van een bestemming in Europa. Spanje was het populairst. Ook steeg het aantal vluchten van en naar Schiphol met 5 procent vergeleken met een jaar eerder, tot 44.121 vluchten.

Schiphol gaf al eerder aan tijdens de meivakantie, die gedeeltelijk in deze maand viel, bijna 10 procent meer reizigers te verwachten. Volgens de luchthaven past de toename in de trend dat sinds covid weer meer mensen op reis gaan.

Uithalers leiden naar drugsvangst in lege container

Foto: Douane

ROTTERDAM – De Douane heeft woensdag 150 kilo cocaïne aangetroffen in een lege container in een zogenoemd ’empty depot’ in het Rotterdamse Waalhavengebied. Bij een empty depot worden lege containers gestald tot ze hergebruikt worden. De waarde van de verdovende middelen is zo’n 11 miljoen euro.

De afgelopen dagen werden door getuigen verschillende keren uithalers gezien op en bij het terrein. Het leek er sterk op dat ze daar waren in een zoektocht naar drugs. De Douane heeft vervolgens een aantal containers gecontroleerd en al snel was het raak. In de constructie van een lege container werden 150 pakketten aangetroffen.

Het HARC-team, een samenwerkingsverband van Douane, FIOD, Zeehavenpolitie en het Openbaar Ministerie in Rotterdam, heeft de zaak verder in onderzoek.

De drugs zijn inmiddels door het Team Bijzonder Bijstand van de Douane getest, afgevoerd en vernietigd.

Politie houdt vader aan voor bedreiging bij school in Helmond

HELMOND – De politie heeft donderdagmorgen een 39-jarige man uit Bakel in Helmond aangehouden. Hij wordt verdacht van bedreiging.

Agenten reageerden rond 10.00 uur op een melding van een bedreiging. Een vader van een ex-leerling zou mogelijk fysiek verhaal willen halen bij de school. Na de melding is een middelbare school aan de Keizerin Marialaan in Helmond korte tijd gesloten geweest.

De precieze aanleiding van de bedreiging is nog niet bekend. De bedreigingen hadden een algemeen karakter en waren niet specifiek bedoeld voor leerlingen of docenten.

De man is ingesloten op het bureau en wordt verhoord, meldt de politie.

Verdachte van invoer cocaïne via haven Vlissingen langer vast

VLISSINGEN – Een 59-jarige man uit Burgh-Haamstede die verdacht wordt van invoer van cocaïne via de haven van Vlissingen blijft 60 dagen langer in voorlopige hechtenis. Dat heeft de raadkamer van de rechtbank in Breda woensdag bepaald.

Samen met twee andere Zeeuwen (56 en 43) werd de man op 6 mei opgepakt tijdens een gezamenlijke actie van politie en FIOD onder leiding van het Openbaar Ministerie (OM). Ruim 150 opsporingsambtenaren deden mee en op zes locaties in Zeeland vonden doorzoekingen plaats. Tijdens de actie werden drugs- en geldhonden van de Douane ingezet.

Het drietal wordt verdacht van invoer van cocaïne uit Zuid-Amerika, valsheid in geschrifte en deelname aan een criminele organisatie die als doel heeft de Opiumwet te overtreden.

90 dagen

Op 15 mei bepaalde de raadkamer van de rechtbank in Breda dat het voorarrest van de drie werd verlengd met 90 (voor de 56- en 43-jarige verdachte) en 30 dagen (voor de man uit Burgh-Haamstede).

Van laatstgenoemde verdachte is de voorlopige hechtenis met 60 dagen verlengd omdat de verdenking tegen hem is uitgebreid. De verdachte wordt nu ook verweten dat hij zich schuldig heeft gemaakt aan valsheid in geschrifte en witwassen.

De drie mannen moeten op 8 augustus voor de rechter verschijnen tijdens een pro-formazitting.

Girteka Group opent nieuwe chauffeursfaciliteit in Padborg [+foto’s]

Girteka Padborg
Foto: Girteka

PADBORG – Thermo-Transit heeft, als onderdeel van de Litouwse Girteka Group, geïnvesteerd in een nieuwe chauffeursfaciliteit in Padborg, Denemarken.

Deze ruimte van 725 vierkante meter omvat 36 tweepersoonskamers en een parkeerterrein van 28.000 vierkante meter, en biedt accommodatie voor maximaal 72 chauffeurs.

De Deense politie controleert streng op het zogenaamde ‘weekendparkeren’ in Padborg. De boete voor het illegaal nemen van de wekelijkse rust in het voertuig bedraagt ​​DKK 10.000 (1340 euro) voor de bestuurder en DKK 20.000 (2680 euro) voor de werkgever.

Bij een controle in september vorig jaar inde de politie daarmee ruim 201.000 euro aan boetes.

De Girteka Group beheert meer dan 9.200 vrachtwagens en 9.800 opleggers die actief zijn in Europa en Scandinavië. Meer dan 23.000 medewerkers zijn werkzaam bij het bedrijf.

EU komt met nieuwe sancties die Russisch lng moeten raken

BRUSSEL – De EU-landen zijn het eens over nieuwe strafmaatregelen die onder meer de lucratieve Russische handel in vloeibaar gemaakt aardgas (lng) moeten raken. Het is het veertiende sanctiepakket sinds de Russische inval in Oekraïne, ruim twee jaar geleden.

De import van Russisch lng naar de EU mag doorgaan, maar de doorvoer naar andere landen in bijvoorbeeld Azië wordt volgens EU-diplomaten aan banden gelegd. Daar verdient Rusland nu nog miljarden euro’s per jaar aan, die het goed kan gebruiken voor de oorlog tegen Oekraïne. Belgische natuurorganisaties berekenden dat de afgelopen twee jaar 3,4 miljard naar het Kremlin en bevriende oligarchen vloeide. Tot dusver waren strafmaatregelen tegen de Russische handel in lng voor de EU een brug te ver.

Er komen ook sancties tegen meerdere Russische lng-projecten, waardoor Europese investeerders daarin bijvoorbeeld geen geld meer kunnen steken. EU-landen krijgen volgens diplomaten ook ruimte om bestaande gascontracten te verbreken.

Onderhandelingen

Het pakket is “krachtig en substantieel”, zegt België, dat dit halfjaar voorzitter is van de EU-landen. Het zou nieuwe sancties bevatten. Ook dicht het mazen om het effect van bestaande sancties te vergroten.

De onderhandelingen over de nieuwe strafmaatregelen duurden langer dan verwacht en dan België hoopte. Niet de vertrouwde dwarsligger Hongarije hield ze dit keer op, maar Duitsland. Dat was bezorgd over de gevolgen voor het eigen bedrijfsleven.

Sanctioneren

Duitsland verzette zich met name tegen de verplichting voor bedrijven om de doorvoer van hun producten naar Rusland te verbieden. Rusland gebruikt die route nu om sancties te omzeilen op chips en andere onderdelen die het nodig heeft voor de oorlogvoering. Er is volgens Brusselse bronnen nu afgesproken die maatregel eerst nader te onderzoeken.

Volgens demissionair minister Hanke Bruins Slot (Buitenlandse Zaken) zit in het pakket een “aantal belangrijke maatregelen waarop Nederland sterk heeft aangedrongen, waaronder het stevig aanpakken en sanctioneren van de Russische schaduwvloot”. Daardoor kunnen volgens haar aan deze schepen de toegang tot Europese havens en dienstverlening worden ontzegd. De tankers helpen om de westerse sancties tegen Russische olie te ontduiken.

Vermogen bevroren

De EU legt volgens een ingewijde nog eens ruim honderd Russische organisaties en personen sancties op. Eventueel in de EU ondergebracht vermogen wordt bevroren. Gestraften mogen de EU niet langer in.

De buitenlandministers van de EU-landen bekrachtigen de sancties maandag.

Rutte verzekerd van NAVO-baan na opgave Roemeense rivaal

Mark Rutte

BOEKAREST – De weg is vrij voor demissionair premier Mark Rutte om de hoogste baas van de NAVO te worden. De enige tegenkandidaat, de Roemeense president Klaus Iohannis, heeft zich teruggetrokken. Na alle andere NAVO-landen steunt ook Roemenië nu Rutte, zegt Iohannis. Belangrijkste obstakel Hongarije liet dinsdag al weten zich achter de Nederlander te scharen.

Als Rutte inderdaad officieel wordt aangesteld als opvolger van secretaris-generaal Jens Stoltenberg, treedt hij 1 oktober aan. Hij is de vierde Nederlander die de westerse militaire alliantie gaat leiden. Jaap de Hoop Scheffer, die in 2009 afzwaaide, was de laatste.

De langstzittende Nederlandse premier ooit kondigde vorige zomer aan de Haagse politiek te verlaten nadat het vierde kabinet onder zijn leiding was gevallen. Het is de bedoeling dat op 2 juli het nieuwe kabinet onder leiding van Dick Schoof aan de slag gaat. Van een machtsvacuüm of een noodgedwongen zoektocht naar een tussenpaus, zoals in Den Haag eerder werd gevreesd, komt het niet.

Turkije

De 57-jarige Rutte verkondigde lang dat de internationale politiek hem niet trok, maar dat veranderde eind vorig jaar. Toen sprak hij uit dat hij wel voelde voor de opvolging van Stoltenberg. Nu Rusland oorlog voert in Oekraïne en weer recht tegenover het Westen staat, staat de NAVO plotseling weer in het middelpunt van de macht en de aandacht.

Al snel spraken de Verenigde Staten, veruit het belangrijkste NAVO-lid, en zwaargewichten als het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland zich voor hem uit. De meeste andere bondgenoten volgden een voor een, al vroeg Turkije nog wel een beleefdheidsbezoek aan president Recep Tayyip Erdogan.

Orbán

Iohannis probeerde zich nog op te werpen als kandidaat namens de oostelijke NAVO-landen, die zich bedreigd voelen door Rusland en die sinds de Russische invasie van Oekraïne aan invloed hebben gewonnen. De VS konden snelle overeenstemming over Rutte – ruim voor de belangrijke NAVO-top in Washington in juli, dat uitdrukkelijk een viering van de eendracht moet worden – daardoor vergeten.

Maar Rutte slaagde er uiteindelijk in ook de Oost-Europeanen voor zich te winnen. Zelfs de Hongaarse premier Viktor Orbán, die lang gold als de grootste horde. Nadat Orbán akkoord was gegaan, verklaarde ook Slowakije de Nederlandse premier te steunen. Toen was het alleen nog wachten tot Iohannis zich zou terugtrekken.

De Roemeense ambassadeur op het NAVO-hoofdkwartier in Brussel zal zijn 31 collega’s begin volgende week meedelen dat ook de laatste bondgenoot Rutte steunt. De ambassadeurs maken de benoeming naar verwachting dan niet veel later definitief.

Motorrijder om het leven gekomen na aanrijding met vrachtwagen in Lelystad

Foto: LDG Fotografie

LELYSTAD – Bij een zeer ernstig ongeluk op de Larserdreef in Lelystad is donderdagmiddag een motorrijder overleden.

Het ongeluk gebeurde rond 13.00 uur op de Larserdreef. Door nog onbekende oorzaak kwam de 50-jarige motorrijder uit Lelystad in botsing met een vrachtwagen.

Het slachtoffer werd door de hulpdiensten gereanimeerd maar alle hulp mocht niet meer baten. Het slachtoffer overleed ter plaatse.

De weg was tijdelijk afgesloten om hulpdiensten de ruimte te geven. Rond 16.00 uur werd de weg weer vrijgegeven.

Er werden geen aanhoudingen verricht. De politie doet uitgebreid onderzoek naar de toedracht van het ongeval.

 

Drie jaar cel voor fataal ongeval met vrachtwagen op snelweg A2 bij Best

‘S-HERTOGENBOSCH – De rechtbank Oost-Brabant heeft een 35-jarige man veroordeeld tot een gevangenisstraf van 3 jaar en een rijontzegging van 4 jaar. Hij veroorzaakte met zijn trekker een verkeersongeval op de snelweg A2 ter hoogte van Best waarbij een andere bestuurder om het leven kwam.

De verdachte reed in augustus 2022 als beginnend bestuurder in een trekker met oplegger over de A2 in de richting van ‘s-Hertogenbosch. In eerste instantie wilde hij de afrit bij Best nemen, maar hij stuurde toch weer terug naar de rijbaan en reed daarbij over een puntstuk.

Met een snelheid van 6 km/uur voegde hij met zijn voertuig terug in op de snelweg. De bestuurder van een bestelauto merkte dit te laat en reed met ongeveer 95 km/uur achterop de oplegger van de verdachte. Het slachtoffer overleed ter plaatse aan zijn verwondingen.

Het rijgedrag van de verdachte wordt door de rechtbank gekwalificeerd als zeer onvoorzichtig, onoplettend en onachtzaam. Hij reed met veel te lage snelheid de snelweg op en ging daarbij over een puntstuk van de uitvoegstrook. Daarbij komt dat uit een ademanalyse bleek dat de verdachte ruim vijf keer de voor hem als beginnend bestuurder toegestane hoeveelheid alcohol had gedronken.

Diep en onherstelbaar leed

Door het rijgedrag van de verdachte kwam een 73-jarig slachtoffer om het leven. Hij bracht hiermee diep en onherstelbaar leed toe aan de nabestaanden. Als beroepschauffeur had hij juist extra voorzichtig en alert moeten zijn toen hij midden op de dag met zijn vrachtwagen op één van de drukste snelwegen van het land reed.

Bij het bepalen van de straf houdt de rechtbank er ook rekening mee dat de verdachte zijn verantwoordelijkheid probeerde te ontlopen door niet te verschijnen bij de behandeling van zijn strafzaak. Hij liet het hiermee op alle fronten afweten. De rechtbank neemt hem dit alles zeer kwalijk en legt een celstraf op van 3 jaar. Ook mag hij 4 jaar geen motorvoertuigen besturen.

Directeur Corporate Affairs Kees Boef vertrekt bij Royal Schiphol Group

Kees Boef
Foto: Schiphol

SCHIPHOL – Kees Boef (58) stopt per 1 september als directeur Corporate Affairs van Royal Schiphol Group. Hij heeft gekozen voor een nieuwe baan bij strategisch adviesbureau Teneo, waar hij CEO Nederland wordt.

Kees Boef startte 1 oktober 2018 bij Schiphol als directeur Corporate Affairs. Hij was eindverantwoordelijk voor public affairs, omgevingsmanagement, communicatieadvies, merk, foto- en videoproductie, filmopnamen, social media en woordvoering.

CFO Robert Carsouw: “Kees is in een hele bijzondere periode, met onder meer COVID-19 en een operationele crisis, directeur geweest. Met onder meer geslaagde reizigerscampagnes heeft hij met zijn afdeling een belangrijke bijdrage geleverd aan het operationele herstel. Ook leverde hij een grote bijdrage aan de beleidsvorming rondom hinderbeperkende maatregelen voor de omgeving. Voor dat en heel veel ander werk zijn we hem bijzonder dankbaar. We wensen hem veel succes met zijn volgende uitdaging.”

Kees Boef: “Schiphol is een heel bijzonder bedrijf om voor te werken. Door hier te werken, maak je onderdeel uit van belangrijke maatschappelijke discussies. Schiphol is voor heel veel mensen heel belangrijk. Voor de miljoenen reizigers, tienduizenden medewerkers, bedrijven op en rond de luchthaven, omwonenden en luchtvaartmaatschappijen. Om daar, met alle collega’s van de afdeling en daarbuiten dagelijks mee bezig te kunnen zijn, is uniek.”

Het Executive Team van Schiphol is de wervingsprocedure voor een geschikte opvolger gestart.

Deel parkeerterrein Pinkpop gesloten vanwege hevige regenval

Pinkpop

LANDGRAAF – Omdat het de afgelopen tijd zoveel heeft geregend, heeft de organisatie van Pinkpop besloten om een deel van het parkeerterrein af te sluiten. Er is teveel regen gevallen om op het P5-weekendgedeelte te parkeren, zegt de festivalorganisatie.

Mensen die een kaart hadden gekocht voor P5 worden verzocht niet meer met de auto, maar met het openbaar vervoer naar Pinkpop te komen. Voor wie dit geen optie is, is er een kiss-and-ride beschikbaar waar festivalgangers kunnen worden afgezet. Dagtickethouders en mensen met een P3-, P8- of P9-ticket kunnen wel gewoon parkeren. Deze parkeerplaatsen bevinden zich op een terrein dat grotendeels verhard is.

“We begrijpen dat dit een tegenvaller is en uiteraard krijgen P5-weekendtickethouders hun aankoopbedrag voor het parkeerticket binnen zes weken automatisch teruggestort”, zegt de organisatie. “We willen hun ontzettend bedanken voor hun medewerking en samen gaan we er een fantastisch Pinkpopweekend van maken. Zowel het festivalterrein als de campings liggen er momenteel goed bij.”

Het festival in Landgraaf begint donderdag en duurt tot en met zondag. Onder anderen Avril Lavigne, S10, Keane, Joost Klein, Anouk, Davina Michelle en Ed Sheeran treden op in Limburg.

LAATSTE NIEUWS

A2

Rijkswaterstaat: mijd regio Utrecht zondag vanwege afsluiting A2

UTRECHT - Weggebruikers doen er zondag goed aan de regio Utrecht te mijden vanwege de afsluiting van de A2. Daarmee voorkomen ze veel extra...
×