Clicky

zondag 22 september 2024 - 15:25 uur
Home Blog Pagina 171

Habeck waarschuwt China: steun Rusland heeft economische gevolgen

BEIJING – De Duitse minister voor Economische Zaken Robert Habeck heeft China gewaarschuwd dat de steun van het land aan Rusland economische gevolgen heeft. China stelt zich formeel op als neutrale partij na de Russische inval in Oekraïne, maar haalt de banden met Rusland wel steeds verder aan. Dat heeft de relatie tussen China en Europa onder druk gezet, zei Habeck tijdens zijn bezoek aan Beijing.

De Europese Unie kijkt de laatste jaren kritischer naar import uit China en Chinese bedrijven die met vermeende oneerlijke overheidssteun de Europese markt op gaan. Dat is volgens Habeck niet los te zien van wat hij als Chinese steun voor Rusland ziet. “We zouden niet zo onverbiddelijk zijn in onze analyses van onze afhankelijkheid van grondstoffen en technische goederen als deze oorlog, en de steun van China aan Rusland, niet had bestaan”, zei de minister. “Onze directe relatie is al negatief beïnvloed.”

De handelsspanningen tussen China en de EU lopen op. Brussel kondigde onlangs aan extra importheffingen te willen invoeren voor elektrische auto’s uit China, omdat die met hulp van overheidssteun Europese stekkerauto’s zouden wegconcurreren. China zinspeelde op tegenmaatregelen, zoals barrières voor de import van varkensvlees uit de EU.

Vrees voor vergelding

De dreigende verhoging van importheffingen op Chinese elektrische auto’s is niet populair in Duitsland, het thuisland van autoconcerns als BMW, Mercedes-Benz en Volkswagen. Voor die fabrikanten is China de belangrijkste markt en ze vrezen vergeldingsacties.

Habeck zei tijdens zijn bezoek aan de Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie in Beijing dat Europese maatregelen tegen Chinese auto’s niet als strafheffingen moeten worden gezien. Het zou veeleer om een maatregel gaan die het speelveld gelijk moet trekken voor Europese en Chinese autofabrikanten. De Duitse minister riep de Chinese regering op om het rapport met de bevindingen van de EU over subsidies voor elektrische auto’s goed te lezen.

Gesprekken

Voorzitter Zheng Shanjie van de Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie, een machtig staatsagentschap, zei er alles aan te doen “om Chinese bedrijven te beschermen”. Tegelijkertijd liet de Chinese regering weten open te staan voor gesprekken over de handelstarieven. De Chinese handelsminister Wang Wentao zei na een gesprek met Habeck dat hij de heffingen zaterdagavond zou bespreken met EU-commissaris voor Handel Valdis Dombrovskis.

Klever haalt ondanks afspraken uit naar ‘niet objectieve’ media

Reinette Klever

DEN HAAG -Tijdens haar hoorzitting in de Tweede Kamer heeft beoogd minister Reinette Klever (PVV, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp) zich negatief uitgelaten over media die volgens haar niet objectief zijn.

Zij deelde woensdag een bericht op X waarin media als “propaganda” worden bestempeld. De twitteraar van wie zij het bericht deelde vond dat onterecht werd bericht over beoogde PVV-bewindslieden. De coalitie van PVV, VVD, NSC en BBB heeft echter afspraken gemaakt, waarin staat dat bewindslieden geen instituties zoals de rechtsstaat of de vrije pers verbaal aanvallen.

Klever herhaalde in de hoorzitting dat zij sommige media niet objectief vindt, omdat ze informatie zouden weglaten. Zij noemde als voorbeeld berichtgeving over de drie boetes voor Ongehoord Nederland, onder meer voor het verspreiden van onjuiste informatie. Twee boetes werden later weer ingetrokken. Klever heeft Ongehoord Nederland opgericht en was er directeur en presentator. Zij hekelt dat dit in sommige berichtgeving ontbrak. “En er zijn nog wel meer voorbeelden te geven”, zei Klever zonder verdere voorbeelden te noemen.

PVV-leider Geert Wilders sprak in 2021 over journalisten als “tuig van de richel, uitzonderingen daargelaten”. Mede daarom maakten de coalitiepartijen afspraken over hoe om te gaan met onafhankelijke journalistiek.

Reactie KLM op aangepast maatregelenpakket Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

AMSTELVEEN – Vandaag heeft KLM haar zienswijze ingediend op het onlangs aangepaste maatregelenpakket van het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat. Hierin beschrijft KLM de mogelijkheden om het gemeenschappelijke doel van reductie van geluidshinder te behalen, zonder de economische positie en de verbondenheid van Nederland met de rest van de wereld aan te tasten.

“KLM houdt Nederland al ruim 100 jaar sterk verbonden met de wereld. Tegelijkertijd heeft vliegen impact op de omwonenden van Schiphol. KLM heeft een verantwoordelijkheid als het gaat om het beperken van de geluidshinder.”

“KLM heeft de aanvullende maatregelen ter reductie van geluidsoverlast voor omwonenden beoordeeld. Wij vinden het een goede stap dat het ministerie een aantal maatregelen uit het sectorbrede plan “Schoner, Stiller, Zuiniger” heeft overgenomen. Tegelijkertijd zijn er ook belangrijke verschillen, waardoor het aangepaste pakket van het ministerie nog niet voldoet aan de door de Geluidsverordening voorgeschreven aanpak van de Balanced Approach.”

“Met het breed gedragen sectorplan worden de geluidsdoelstellingen van het ministerie volledig behaald door vlootvernieuwing, slimmere processen in onze operatie en door de stilste vliegtuigen zoveel mogelijk ’s nachts in te zetten.”

“Wij gaan graag in gesprek met het ministerie en belanghebbenden om onze zienswijze verder toe te lichten. Zo kunnen we komen tot een evenwichtig en effectief pakket voor het reduceren van geluidshinder met behoud van de goede internationale verbindingen die voor Nederland, bedrijven en mensen van cruciaal belang zijn”, aldus Barry ter Voert, CXO & EVP Business Development.

Geluidsdoelstellingen overheid ruimschoots binnen bereik

KLM heeft op basis van een analyse van het Koninklijke NLR (Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum, NLR) de zes grootste verbeterpunten vastgesteld voor de aanvullende consultatie in de Balanced Approach voor de plannen van het ministerie. Met evenwichtige en effectieve aanpassingen zijn capaciteitsbeperkingen en het verminderen van secundair baangebruik niet nodig, wat overeenkomt met de randvoorwaarden van de Balanced Approach.

De NLR-analyse van de plannen van het ministerie bevestigt dat de door de overheid gestelde geluidsdoelstellingen ruimschoots behaald kunnen worden met het KLM-voorstel. Onderstaande afbeelding laat zien welk percentage reductie van geluidshinder voor omwonenden per november 2026 bereikt kan worden zonder vermindering van het aantal vliegtuigbewegingen op Schiphol.

Evenwichtig en effectief

Voor KLM staat voorop dat de uitgangspunten van de Balanced Approach-procedure op de juiste wijze worden nageleefd. Dat betekent dat de maatregelen evenwichtig en effectief zijn.

Evenwichtig: het voorstel moet voldoen aan de eisen van de Balanced Approach, zorgvuldig zijn en gebaseerd zijn op een objectieve, feitelijke en juridische grondslag

Effectief: de maatregelen moeten proportioneel, kosteneffectief en uitvoerbaar zijn, waarbij de effecten van de maatregelen op de juiste manier in kaart zijn gebracht

Er is een realistisch tijdpad nodig om de stilste vliegtuigen in de nacht in te kunnen zetten. Dit geldt ook voor een duidelijk startpunt in de Balanced Approach, waarbij de gebruikelijke en gangbare rekenmethodes worden gebruikt om het feitelijke geluidsprobleem te onderbouwen.

KLM blijft zich inzetten voor een evenwichtig en effectief pakket voor het reduceren van geluidshinder met behoud van de goede internationale verbindingen met de rest van de wereld die voor Nederland, bedrijven en mensen van cruciaal belang zijn.

Forse verlaging van tarieven uitzending EK op publieke schermen

NPO

HILVERSUM – De NOS en NPO voeren een flinke verlaging door van de tarieven voor het uitzenden van het EK op publieke schermen. Het gaat om een verlaging van ruim 75 procent, meldt de NOS in een persbericht.

Horecaondernemers werden de afgelopen tijd afgeschrikt door de hoge licentiekosten, en besloten daardoor vaak niet meer het EK uit te zenden op een groot scherm in de buitenlucht. In plaats van 3 euro per verwachte bezoeker, gaan ondernemers nu ongeveer 75 cent per verwachte bezoeker betalen. De nieuwe tarieven gelden met terugwerkende kracht voor de gehele duur van het EK, meldt de NOS nu. Ondernemers, bedrijven en instellingen die al een evenementenlicentie hebben aangeschaft, krijgen compensatie.

“De NOS vindt het belangrijk dat iedereen van het Nederlands elftal kan genieten”, zegt Gert-Jaap Hoekman, hoofdredacteur bij NOS Sport. “Het EK brengt mensen samen, of dat nu thuis is of op een groot plein. Met deze aanpassingen wordt er een handreiking gedaan richting de horecaondernemers, en we hopen dat er nu volle pleinen zijn tijdens de wedstrijden van Oranje.”

Moreel appel

Donderdag deed een Kamermeerderheid een moreel appel op de NOS en stichting Videma, die de licentiekosten int. Het initiatief van de VVD kreeg steun van onder meer PVV, BBB, D66 en SP. Indirect heeft de ondernemer al betaald voor de rechten, zo stelde VVD-Kamerlid Arend Kisteman, omdat de NOS wordt betaald uit belastinggeld. “Het EK voetbal is bedoeld om mensen te laten genieten. Niet om ondernemers een poot uit te draaien”, zo klonk het.

Dat Videma licenties verstrekt, heeft te maken met de uitzendrechten van de voetbalwedstrijden. Die zijn in handen van de NOS, die daarover afspraken heeft gemaakt met de Europese voetbalbond UEFA die het EK organiseert. Voor het uitzenden op grote schermen op bijvoorbeeld pleinen of in een tent, is een evenementenlicentie nodig.

Zorg over drukte als Zeeuwse tunnel ook voor vrachtwagens tolvrij wordt

MIDDELBURG – De Zeeuwse gedeputeerde Harry van der Maas (infrastructuur en mobiliteit) verwacht niet dat het op de wegen in Zeeland veel drukker wordt als de Westerscheldetunnel ook voor vrachtwagens tolvrij wordt.

Automobilisten en motorrijders hoeven vanaf 1 januari 2025 geen tol meer te betalen als ze door de tunnel rijden. De Statenfracties spraken in een commissievergadering de wens uit dat ook vrachtwagens op termijn gratis door de tunnel kunnen, maar ze vragen zich wel af of de infrastructuur daarop is ingericht.

BBB-Statenlid Christine Govaert zei dat als er straks meer vrachtwagens door de tunnel rijden, de toegangswegen daarnaartoe mogelijk moeten worden aangepast. Ze stelde onder meer dat de rotonde bij Terneuzen niet is ingericht voor grote aantallen passerende vrachtwagens.

Gerwi Temmink, Statenlid voor PvdA-GroenLinks, zei dat als de provincie de tunnel tolvrij wil maken voor trucks er eerst gekeken moet worden naar de gevolgen, zoals de doorstroming van het verkeer. “We moeten voorkomen dat de vrachtwagens dan gaan rijden over Zeeuwse wegen die daarop niet zijn ingericht.”

Van der Maas verwacht dat het niet zo’n vaart zal lopen met de toename van de verkeersdrukte als vrachtwagens gratis ritten door de tunnel kunnen maken. “Niemand gaat voor de lol door de tunnel rijden, dat doe je alleen als je vracht moet vervoeren”, zei de gedeputeerde.

Zeeland krijgt 146 miljoen euro van het Rijk om de Westerscheldetunnel vanaf 1 januari 2025 deels tolvrij te maken. Met dat geld kan de provincie de gemiste inkomsten door de tolheffing tot 2030 dekken. De tunnel tussen Zuid-Beveland en Zeeuws-Vlaanderen is in 2003 geopend. Een retour door de tunnel kost voor een personenauto 10 euro. Veelgebruikers en abonnementhouders betalen minder.

Voorbereidingen gaswinning bij Schiermonnikoog mogen van start

Schiermonnikoog

DEN HAAG – De voorbereidingen voor gaswinning in de Noordzee bij Schiermonnikoog mogen van de rechter van start gaan. Gasbedrijf ONE-Dyas heeft vrijdag van de voorzieningenrechter toestemming gekregen een productieplatform te installeren om vanaf het einde van dit jaar gas te kunnen winnen uit de bodem.

Het boorplatform komt 20 kilometer van de kust van het Waddeneiland. Natuurorganisaties probeerden de installatie te voorkomen, omdat ze negatieve gevolgen voor de natuur en het onderwaterleven zien. Ze willen dat de omgevingsvergunning voor de gaswinning wordt vernietigd en wachten in dat hoger beroep nog op een einduitspraak van de Raad van State.

In de tussentijd werd met de huidige zaak via de Raad van State geprobeerd de voorbereidingen op het boren te pauzeren. Maar de voorzieningrechter gaat daar niet in mee. Die houdt er rekening mee dat de boorplannen van ONE-Dyas uiteindelijk wel door mogen gaan. De staatssecretaris heeft namelijk een groot belang bij het platform, omdat met de sluiting van het Groningerveld en het wegvallen van het Russisch gas er genoeg aardgas voorhanden moet zijn voor komende winter. Dus mag ONE-Dyas het boorplatform gaan installeren.

De voorzieningenrechter stelt wel dat deze uitspraak een voorlopig oordeel is. Het definitieve besluit over het wel of niet doorgaan van de boorplannen volgt nog in de bodemprocedure. In die zaak worden “alle beroepsgronden uitvoerig” behandeld, waarna de bestuursrechter definitief uitspraak doet.

Bestuur Zuidoost: vaardig iemand anders af dan Bosma op 1 juli

Martin Bosma

AMSTERDAM – Het dagelijks bestuur van het stadsdeel Zuidoost in Amsterdam ziet liever dat het parlement een andere vertegenwoordiger dan Tweede Kamervoorzitter Martin Bosma stuurt naar de herdenking van het slavernijverleden op 1 juli in het Oosterpark. In een verklaring noemt het bestuur de uitnodiging van Bosma om aanwezig te zijn bij de Keti Koti-herdenking “een duivels dilemma”.

“Enerzijds kun je de rationele overweging volgen dat niet de persoon, maar de Kamervoorzitter wordt afgevaardigd naar de herdenking. Anderzijds kun je je laten leiden door de morele overwegingen dat juist iemand die deze betekenisvolle herdenking, met zoveel woorden heeft ondermijnd, er niet als officiële gast zou mogen optreden”, aldus het bestuur van Zuidoost.

Het bestuur is tot de conclusie gekomen dat er geen middenweg is voor het dilemma, maar dat de verantwoordelijkheid voor de keuze ligt bij het parlement. “Als het parlement de excuses van de koning en de regering serieus neemt, vaardigt ze een vertegenwoordiger af die deze woorden bekrachtigt. Want, bewoners hebben van zich laten horen en wij verwoorden dat gevoel: stuur iemand die het meent.”

Bosma is uitgenodigd bij de herdenking als Tweede Kamervoorzitter. Zijn komst ligt echter onder vuur, omdat hij zich eerder als PVV-Kamerlid uitsprak tegen een fonds over het slavernijverleden en sprak over “slavernijgedram”. Het Nationaal instituut Nederlands slavernijverleden en erfenis (NiNsee), organisator van de herdenking, heeft Bosma eerder deze week gevraagd “te reflecteren” op deze uitspraken en “een gebaar” te maken.

Haagse politicus De Mos veroordeeld tot voorwaardelijke geldboete

Richard de Mos

DEN HAAG -Het gerechtshof in Den Haag heeft de Haagse politicus Richard de Mos veroordeeld tot een voorwaardelijke geldboete van 2000 euro.

De Mos heeft volgens het hof vertrouwelijke informatie doorgespeeld aan derden, onder wie een journalist. “Het is essentieel dat dit gevolgen heeft”, aldus het hof. De Mos heeft met het schenden van zijn ambtsgeheim “het functioneren van het openbaar bestuur ondermijnd”, aldus het hof. Voor alle andere feiten waar hij van verdacht werd, is hij vrijgesproken.

Tegen de 48-jarige fractievoorzitter van Hart voor Den Haag was een voorwaardelijke celstraf van zes maanden, een werkstraf van 240 uur, een boete van 10.000 euro en een ambtsverbod van vier jaar geëist. Hij stond terecht voor corruptie, omkoping en schending van zijn ambtsgeheim. Op het moment dat de voorzitter van het hof liet weten dat De Mos en zijn medeverdachten werden vrijgesproken van corruptie, steeg luid gejuich op van de tientallen aanhangers die mee naar de rechtbank waren gekomen.

Met De Mos stonden nog zes mannen terecht, te weten een medepoliticus en vijf ondernemers. Zij zijn allen vrijgesproken. Partijgenoot Rachid Guernaoui is wel schuldig bevonden aan schending van zijn ambtsgeheim, maar kreeg daarvoor geen straf opgelegd.

De rechtbank Rotterdam sprak ook De Mos’ medeverdachten vrij. Alleen één verdachte kreeg een voorwaardelijke straf voor wapenbezit.

Bijna vijf jaar geleden viel de politie binnen bij De Mos. De politicus heeft alle beschuldigingen altijd ontkend.

Tien nieuwe Scania’s voor Nillezen

OEFFELT – Internationaal Transportbedrijf Nillezen B.V. uit Oeffelt heeft een order van tien Scania 460R A4x2 trekkers met 13-liter Super motor geplaatst. Het familiebedrijf heeft wederom voor Scania gekozen vanwege het gunstige brandstofverbruik.

“In de regel is Scania een procent of vijf zuiniger. Je kunt een goedkopere auto kopen, maar als die een of twee procent meer verbruikt, ben je het geld ook kwijt”, licht directeur Chiel Morren toe.

Met 48 trucks verzorgt Nillezen het vervoer van tank- en bulkproducten door heel Europa. In de afgelopen drie jaar werden vijftien nieuwe Scania trucks aan het wagenpark toegevoegd, waarvan de laatste begin mei in gebruik werd genomen. Het lage eigen gewicht en het economische karakter waren voor Morren reden om nog eens tien trekkers met 460 pk uit de R-serie te bestellen, die naar verwachting in de tweede helft van dit jaar worden geleverd.

Dat het overgrote deel van de vloot uit Scania bestaat, heeft volgens Morren ook een andere reden. “Het merendeel van onze chauffeurs geeft de voorkeur aan Scania. De zitpositie, de luxe afwerking en het rijcomfort worden enorm gewaardeerd.”

Meest gunstige configuratie

Nillezen verkiest steevast de R-slaapcabine, die volgens Morren economisch de meest gunstige configuratie heeft en met een lage instap en ruime cabine aan alle eisen voldoet. De 4×2 trekkers zijn met lederen stuurwiel en bekleding luxueus afgewerkt. De 4-balgs luchtvering op de achteras zorgt voor een soepele rijervaring en voor een optimale zichtbaarheid zijn de voertuigen uitgerust met LED verstralers in de grill en op het dak, af-fabriek geïnstalleerd. De Alcoa aluminium Dura Bright velgen maken het geheel compleet.

De voertuigen hebben een verlengde wielbasis van 3.950 mm en een brandstoftank van 825 liter. Ze beschikken over een G25CM versnellingsbak met overdrive en een R4700D retarder voor verbeterde rijprestaties. Verder zijn de Scania trekkers voorzien van Adaptive Cruise Control en een dubbele PTO met zowel een flens- als een pompaansluiting, zodat elke truck voor alle soorten werkzaamheden ingezet kan worden.

Partner

In een eigen werkplaats worden door een team van drie monteurs alle noodzakelijke reparaties en tevens het preventieve onderhoud zelf uitgevoerd. De computertechnische storingen en de jaarlijks verplichte APK-keuringen worden uitbesteed aan Scania Gennep, waar het bedrijf een fijne samenwerkingspartner in heeft gevonden.

“We hebben sinds de jaren zeventig zeer goede ervaringen met Scania, zowel de voertuigen als de dealer. Scania is kwalitatief toch het beste. Er kan altijd iets gebeuren, maar het risico op ongeplande stilstand is heel klein. Dat is ook wat waard.”

Familiebedrijf

Internationaal Transportbedrijf Nillezen B.V. is een familiebedrijf gespecialiseerd in bulk- en tanktransport. Opgericht door de gebroeders Nillezen, wordt het bedrijf sinds 2009 geleid door schoonzoon Chiel Morren en zijn broer Martijn. Met een team van 65 medewerkers bedient het bedrijf internationale klanten in de Benelux, Duitsland en de rest van Europa die actief zijn in diverse grondstofsoorten, zoals kalk-, krijt- en dolomietproducenten. In Beugen beschikt Nillezen over een op- en overslag locatie van 4.000 m2, gespecialiseerd in het verwerken van bulkgoederen vanuit bigbags.

Agent rijdt over been van vrouw die zich uit politieauto laat vallen

TILBURG – Een vrouw is vrijdagochtend lichtgewond geraakt nadat zij zich uit een politieauto liet vallen. De auto reed daarna op lage snelheid over haar been, meldt de politie.

Vrijdagochtend om 09.20 uur krijgt de politie een melding om naar de Ringbaan Zuid in Tilburg te gaan. Daar heeft een psychiatrisch patiënt zich aan het toezicht van haar begeleiders onttrokken en de vrouw kan niet terug gevonden worden.

In de zoektocht zien de agenten de vrouw lopen op de Kempenbaan in Tilburg, vlak voor de oprit van de A58. Gezien deze drukke verkeerssituatie besluiten de agenten om vervoer van een ambulance niet af te wachten en de vrouw in de auto mee te nemen.

Na enkele meters, als de politieauto op zeer lage snelheid rijdt, trekt de vrouw het portier van de auto open en laat zij zich naar buiten vallen. Op dat moment rijdt de auto over het been van de vrouw. Zij werd met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht en aan het zorgkader overgedragen.

Vierde rijstrook brug A7 gaat weer open, verbod voor bus- en vrachtverkeer blijft van kracht

Foto: Rijkswaterstaat

PURMEREND – Zaterdagochtend 22 juni 2024 gaat de afgesloten rijstrook op de brug in de A7 bij Purmerend weer open. Vanaf dat moment zijn er weer vier rijstroken beschikbaar voor het verkeer, waarvan twee in de richting van Amsterdam en twee in de richting van Hoorn, meldt Rijkswaterstaat.

Om de rijstrook veilig open te kunnen stellen is de A7 vanaf vrijdagavond tot zaterdagochtend afgesloten in de richting van Amsterdam tussen afrit 6 en afrit 4. Er wordt geasfalteerd, belijning aangepast en de afzettingen worden verwijderd. Weggebruikers worden ter plekke omgeleid.

Sinds zaterdagochtend 18 mei 2024 is de rijstrook die het dichtst langs het werkterrein loopt dicht, zodat er een veilige buffer ontstond tussen het verkeer en het gedeelte van de brug waar de gaten worden geboord.

De maatregel werd genomen, omdat er ondanks de inspanningen van de transportsector, het verbod en de handhaving nog steeds vrachtwagens over de brug bleven rijden. Met het afsluiten van de rijstrook bleef de constructieve veiligheid van de brug en de veiligheid van het personeel dat op de brug werkt gewaarborgd en kon de brug verder versterkt worden.

Inmiddels is het werk zo ver gevorderd dat de rijstrook weer vrijgemaakt kan worden voor het verkeer. Vanaf eind juli 2024 wordt de andere zijde van de brug versterkt. Het verkeer rijdt dan over het versterkte brugdeel. Momenteel wordt onderzocht of het mogelijk is om de vier rijstroken tot het einde van het werk open te houden.

Het verbod voor vrachtwagens en bussen blijft ieder geval tot die tijd gelden.

Denktank: Chinese elektrische automakers kregen 231 miljard steun

BYD

WASHINGTON – De Chinese fabrikanten van elektrische auto’s hebben in de afgelopen vijftien jaar minstens 231 miljard dollar (zo’n 216 miljard euro) aan overheidssubsidies gekregen. Iets meer dan de helft van het totale steunbedrag bestond uit vrijstellingen van omzetbelasting, meldt de in Washington gevestigde denktank Center for Strategic and International Studies (CSIS) op basis van onderzoeksgegevens over de periode van 2009 tot eind 2023.

De rest van de steun bestaat uit subsidies op de aanschaf van elektrische auto’s, overheidsfinanciering voor infrastructuur zoals laadstations, overheidsaankopen van elektrische voertuigen en ondersteuningsprogramma’s voor onderzoek en ontwikkeling, schrijft China-specialist en onderzoeker Scott Kennedy van CSIS.

Deze bevindingen werden bekend kort nadat de Europese Unie had aangekondigd de importheffingen op Chinese elektrische auto’s te verhogen. Volgens Brussel kunnen Chinese fabrikanten dankzij overheidssubsidies Europese concurrenten uit de markt drukken. China is het daar niet mee eens en het Chinese ministerie van Handel waarschuwde vrijdag nog dat de Europese acties tot een handelsoorlog kunnen leiden.

Volgens Kennedy is het totale Chinese steunbedrag aan de voorzichtige kant. Zo wordt geen rekening gehouden met kortingsprogramma’s op lokaal niveau in steden als Shanghai en Shenzhen, die bedoeld zijn om eigenaren van brandstofauto’s te stimuleren over te stappen op elektrische auto’s. Het omvat ook niet de goedkope grond, elektriciteit en kredieten waar sommige elektrische autofabrikanten toegang toe hebben. Ook zijn batterijfabrikanten en andere bedrijven in de toeleveringsketen van elektrische auto’s niet meegerekend.

Hoewel de Chinese elektrische autofabrikanten hebben geprofiteerd van de omvangrijke overheidssteun, merkt Kennedy op dat de fabrikanten ook de kwaliteit hebben verbeterd. Chinese auto’s zijn daardoor aantrekkelijker geworden voor binnenlandse en buitenlandse consumenten. Daarnaast is de Chinese steun per voertuig gedaald van 13.860 dollar in 2018 naar iets minder dan 4600 dollar in 2023. Dat is minder dan de overheidssubsidie van 7500 dollar die Amerikaanse consumenten kunnen krijgen voor de aanschaf van een elektrische auto.

Vrachtwagenchauffeur eerst naar het ziekenhuis en vervolgens naar de gevangenis [+foto]

Foto: Duitse Politie

LANDSTUHL – Vrijdagochtend vroeg vond er een ernstig verkeersongeval plaats op het knooppunt Landstuhl, waarbij de chauffeur lichtgewond raakte.

De 59-jarige chauffeur reed met zijn trekker met oplegger over de Duitse A6 richting Saarbrücken en wilde bij knooppunt Landstuhl naar de A62 richting Trier. Hij begon echter te glijden vanwege het met regen doordrenkte wegdek en een onaangepaste snelheid.

De vrachtwagen brak door de vangrail en kwam aan de overkant van de weg tot stilstand. Het voertuig blokkeerde daarmee de oprit naar de A62 richting Trier en Pirmasens.

De chauffeur bleek slechts lichte verwondingen te hebben en is uit voorzorg met een ambulance naar een ziekenhuis vervoerd.

Bij de registratie van het ongeval bleek dat er een arrestatiebevel liep tegen de 59-jarige chauffeur. Omdat de chauffeur dit niet kon voorkomen door de boete te betalen, leidde zijn pad na zijn ontslag uit het ziekenhuis niet naar de vrijheid, maar naar de gevangenis in Frankenthal.

Door de enorme schade aan de vangrails en het moeizaam bergen van de trekker met oplegger zullen er waarschijnlijk tot vrijdagavond vroeg grote verstoringen zijn in de omgeving van het snelwegknooppunt Landstuhl.

Praktijken van huisartsenketen Co-Med ‘tot nader order’ gesloten

MAASTRICHT – De praktijken van de commerciële huisartsenketen Co-Med zijn “tot nader order” gesloten.

Mensen die vrijdag naar vestigingen in Amsterdam, Den Haag, Eindhoven, Tilburg, Breda, Enschede en Helmond bellen, krijgen allemaal dezelfde automatische boodschap daarover te horen.

Bellers worden doorverwezen naar de site van zorgverzekeraar CZ. Ook een woordvoerder van Co-Med verwijst naar CZ. Die heeft, samen met de andere grote verzekeraars, de overeenkomsten met Co-Med opgeschort. De verzekeraars zoeken alternatieven voor de patiënten die bij de keten zijn ingeschreven. Het zou gaan om ongeveer 50.000 mensen. Bij sommige praktijken kunnen mensen gebruikmaken van Arene, een onlinehuisartsenpraktijk. Bij andere vestigingen kunnen mensen terecht bij een andere huisarts in de buurt.

Co-Med is een paar jaar geleden opgekomen. Het bedrijf kocht in het hele land praktijken op, vooral van huisartsen die met pensioen wilden en geen opvolger hadden. Volgens critici probeerde het bedrijf daarna alleen maar zo veel mogelijk geld te verdienen.

De Volkskrant meldde zaterdag dat praktijkmedewerkers taken moesten uitvoeren waarvoor ze niet opgeleid waren, omdat huisartsen te weinig beschikbaar waren. Daardoor zou de gezondheid van mensen in gevaar zijn gekomen. Vanwege onbetaalde rekeningen is dinsdag voor de tweede keer het faillissement van de keten aangevraagd.

Uitstoot in de zeevaart daalt niet

Uitstoot in de Scheepvaart
Foto: Yellow Boat | Adobe Stock

DEN HAAG – De uitstoot van stikstofoxides in de zeevaart is hoger dan verwacht ondanks strengere emissie-eisen voor nieuwe zeeschepen. Deze luchtvervuiling geeft gezondheidsproblemen bij mensen en is slecht voor het milieu, omdat stikstof neerslaat op water en land.

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) houdt toezicht op stikstofemissies van zeeschepen. Omdat luchtvervuiling zich niet aan grenzen houdt werkt de ILT veel samen met de landen om ons heen. In het Europese SCIPPER-project deelden 7 landen informatie over stikstofemissies van individuele schepen, gemeten met drones, vliegtuigen of vaste stations. Daarnaast investeert de ILT in baanbrekend werk om met satellieten de stikstofemissies van individuele schepen te meten.

Techniek

Op basis van de samenwerking en onderzoekresultaten heeft de ILT zorgen geuit over de hoge stikstofemissies van zeevaart. De bedoeling van de nieuwe regels is dat emissies van schepen afnemen, maar in de praktijk blijkt dit niet het resultaat te zijn. Dit komt met name door relatief hoge emissies bij lage vaarsnelheden. Bovendien zijn de toezichtmogelijkheden de ILT beperkt. Ze dringt er op aan dat bij de inspecties niet alleen de certificaten van de scheepsmotoren gecontroleerd kunnen worden, maar ook de emissies zelf gecontroleerd kunnen worden. Nieuwe schepen zouden emissies automatisch moeten meten en opslaan. De huidige wet- en regelgeving zou hierop moeten worden aangepast.

Zorgen

De zorgen om de hoge uitstoot en het gebrek aan toezichtsmogelijkheden vormden de aanleiding om in 2023 een signaal te geven aan het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het ministerie heeft TNO vervolgens aanvullend onderzoek laten verrichten. Dat onderzoek bevestigde de eerdere uitkomsten van de metingen in Europees verband.

Baanbrekend

Jasper van Vliet, Chief Data Scientist bij de ILT vertelt dat de nieuwe innovatieve manier van meten met satellieten baanbrekend is.

“We zien dat we verbazend nauwkeurig, op het niveau van een individueel schip, de uitstoot kunnen meten. Dit betekent voor de toekomst dat we wereldwijd emissies van schepen kunnen meten, om die resultaten gebruiken om juist bij díe schepen te gaan inspecteren waar de metingen hoger dan verwacht zijn”

Agenda

Netwerkadviseur Astrid Driesprong vult aan dat het toegepast onderzoek van Van Vliet en zijn collega’s ook helpt om internationaal een vuist te maken. “Dankzij de feiten uit onderzoeken staan we veel sterker. De ILT heeft met het ministerie landen als VS, Canada, Duitsland, België, Frankrijk, Denemarken, Noorwegen en Zweden naar Nederland kunnen halen voor een internationale workshop met wetenschappers, motorfabrikanten en beleidsmakers in Den Haag. Doel was om uitkomsten te delen en gezamenlijk stikstof op de internationale scheepvaartagenda te zetten. Hier wordt momenteel hard aan gewerkt binnen de IMO.”

LAATSTE NIEUWS

A2

Rijkswaterstaat: mijd regio Utrecht zondag vanwege afsluiting A2

UTRECHT - Weggebruikers doen er zondag goed aan de regio Utrecht te mijden vanwege de afsluiting van de A2. Daarmee voorkomen ze veel extra...
×