UTRECHt – In juli meldde FNV in overleg te zijn met TLN om de handen ineen te slaan over het onderwerp ‘parkeerproblemen chauffeurs’. Inmiddels hebben zij elkaar gesproken en een vervolgafspraak gemaakt. “Hierbij betrekken we ook onze lobbyisten, kader en het CNV. Samen moeten we druk zetten op de politiek, want zonder druk bereiken we niets”, aldus vakbond FNV.
Overheid is aan zet
De overheid is samen met de lagere overheden, zoals provincies en gemeenten, de enige die de parkeerproblemen kan oplossen. Want gemeenten willen vaak geen stuk asfalt met parkeerplekken erop.
Er waren plannen voor zes nieuwe parkings, hiervan zijn er tot nu toe maar twee gerealiseerd. volgens vakbond FNV. “Er moeten niet alleen minimaal 250 plaatsen beschikbaar zijn per parking, maar er moet ook horeca bij om het rendabel te maken. Ook worden er allerlei eisen gesteld aan dergelijke terreinen vanwege de wet milieubeheer, zoals vloeistof dichte vloeren, blusinstallaties etc. Veiligheid is natuurlijk ook belangrijk.”
“We zien dat er steeds meer industriegebieden een parkeerverbod opnemen. Dat maakt het parkeerprobleem nog erger. Immers, verladers en ontvangers hebben toch ook een verantwoordelijkheid hierin te nemen. Iedereen wil producten ontvangen en versturen, maar de mensen die dat doen, moeten zich maar redden. Dat werkt niet.”
FNV start onderzoek
Hoe ziet de ideale parkeerplaats er volgens jou uit qua veiligheid, comfort en haalbaarheid van je werk? Laat FNV weten welke voorzieningen voor jou essentieel zijn en waar een goede parking aan moet voldoen. Stuur hen jouw ideeën, ervaringen en suggesties. “We nemen die informatie mee naar het overleg. Zo help je ons om jullie belangen krachtig te vertegenwoordigen”, besluit FNV.