Clicky

zondag 17 november 2024 - 17:17 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 168

Air France-KLM rondt aankoop belang in noodlijdend SAS af

PARIJS – Air France-KLM heeft de aankoop van een aandelenbelang van bijna 20 procent in de noodlijdende Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS afgerond. De afronding volgt op goedkeuringen voor de deal in Europa en de Verenigde Staten.

De Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie liet vorig jaar al weten een belang te nemen in SAS, als onderdeel van een reddingsoperatie van de Scandinavische branchegenoot. De Deense overheid en de investeringsmaatschappijen Castlelake en Lind Invest staken ook geld in SAS. Samen met Air France-KLM investeerden de partijen in totaal 1,2 miljard dollar in de luchtvaartmaatschappij. Die van Air France-KLM bedroeg 144,5 miljoen dollar.

Naast de financiële transactie hebben Air France-KLM en SAS ook overeenkomsten getekend om hun hubs en netwerken met elkaar te verbinden. Deze overeenkomsten gelden vanaf 1 september. Op dezelfde dag treedt SAS toe tot de Skyteam-alliantie, waarvan Air France en KLM oprichters zijn.

Klanten van Air France-KLM krijgen dan toegang tot 33 bestemmingen in Noord-Europa buiten de hubs van SAS in Kopenhagen, Oslo en Stockholm. SAS-klanten krijgen toegang tot 33 bestemmingen in Europa buiten de hubs van Air France-KLM op de luchthavens Parijs Charles de Gaulle en Amsterdam Schiphol.

Topman Benjamin Smith van Air France-KLM stelt verheugd te zijn met de strategische stap, waarmee de luchtvaartcombinatie de positie op de Scandinavische markten vergroot. Onder de voorwaarden van de deal zou Air France-KLM na minimaal twee jaar ook het belang in SAS eventueel kunnen uitbreiden om zo controlerend aandeelhouder te worden.

Volvo introduceert nieuwe service voor het opladen van elektrische vrachtwagens

Volvo Trucks blijft nieuwe diensten introduceren voor het opladen van elektrische trucks. De meest recente, Charging Management, maakt efficiënt thuisladen mogelijk.

De nieuwe service Charging Management van Volvo Trucks helpt transportbedrijven bij het efficiënt monitoren van het laden van elektrische trucks op het eigen terrein. Het zorgt ervoor dat de trucks binnen de vloot voldoende opgeladen zijn voor geplande werkzaamheden en het vermindert het aantal ongeplande laadsessies. De dienst draagt daardoor bij aan een hogere productiviteit en uptime.

Met Charging Management kunnen oplaadsessies via het platform Volvo Connect worden gepland, beheerd en gerapporteerd. Het biedt een visueel overzicht van het laadproces van de vrachtwagens en inzicht in het accuniveau en de laadstatus.

Ook is het mogelijk om een laadplan te maken, waarbij berekend wordt wanneer de voertuigen moeten beginnen met opladen en wanneer de accu’s vol zijn. Afwijkingen van het plan worden aan de gebruiker gemeld, om een laag batterijniveau te voorkomen. Rapporten over laadsessies van zowel voertuigen als laders zijn beschikbaar voor follow-up.

“Opladen is een belangrijk aspect bij het gebruik van een elektrische vrachtwagen. Als transportbedrijf wil je er zeker van zijn dat je trucks opgeladen zijn en klaarstaan voor de volgende transportmissie. Het opvolgen van het laadproces is ook belangrijk, om te kunnen zien of er afwijkingen zijn. Deze service helpt de vervoerders hierbij,” zegt Johan Östberg, Electromobility Service Owner bij Volvo Trucks.

In drie stappen openbaar laden met Volvo Open Charge: vinden, boeken, laden
Vorig jaar introduceerde Volvo Trucks al Volvo Open Charge, een dienst die ontworpen is om het opladen onderweg voorspelbaarder en betrouwbaarder te maken. Volvo Open Charge helpt transportbedrijven bij het vinden van en toegang krijgen tot openbare laadstations, waaronder de laadstations van Milence.

Laadsessies bij de stations waar Volvo een partnerschap mee heeft kunnen worden gestart met de Volvo-laadpas, via de Truck Charging App of via Volvo Connect. Facturatie vindt achteraf plaats aan de hand van een gespecificeerde verzamelfactuur.

In de nabije toekomst zal het mogelijk zijn om een laadsessie te boeken via de tool, waardoor de laadplanning kan worden geoptimaliseerd. De Volvo Open Charge service is intussen uitgerold in Zweden en Nederland. Andere landen in Europa en andere delen van de wereld zullen volgen.

Charging Management en Volvo Open Charge zijn beide onderdeel van Volvo Connect, het online platform van Volvo Trucks voor digitale diensten.

Toezichthouder onderzoekt dodelijk ongeluk Delta Air Lines in VS [+foto’s&video]

ATLANTA – De Amerikaanse toezichthouder voor veiligheid op de werkplek onderzoekt een dodelijk ongeluk op een onderhoudsfaciliteit voor vliegtuigen van Delta Air Lines.

Bij dat ongeluk dinsdag bij de luchthaven van de stad Atlanta kwamen twee medewerkers om en raakte een werknemer zwaargewond.

Volgens Delta heeft het ongeluk te maken met wielcomponenten die voor onderhoud werden gedemonteerd en niet aan een toestel vastzaten. “Dit nieuws is hartverscheurend voor ons allemaal”, zegt de luchtvaartmaatschappij.

Niet alleen de U.S. Occupational Safety and Health Administration, zoals de toezichthouder voluit heet, bemoeit zich met de zaak. Ook luchtvaartautoriteit FAA heeft hierover contact met de vliegmaatschappij. Delta zegt samen te werken met de autoriteiten en uit te zoeken hoe het ongeluk kon gebeuren.

Managers krijgen hoogste bruto-uurloon, hulpkrachten transport en logistiek het laagste

Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – Managers productie en gespecialiseerde dienstverlening hadden in 2023 het hoogste bruto-uurloon van alle werknemers. De doorsnee (mediaan) lag op 44,20 euro bruto per uur. Werknemers die werken als hulpkrachten in de transport en logistiek hadden het laagste mediane uurloon, namelijk 12,00 euro bruto per uur. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

Na de managers in de productie en gespecialiseerde dienstverlening hadden managers op administratief en commercieel gebied het hoogste mediane bruto-uurloon (41,00 euro).

De top vijf van beroepssegmenten met de hoogste uurlonen wordt gecompleteerd door juristen (37,40 euro), specialisten bedrijfsbeheer en administratie (34,20 euro) en docenten (32,90 euro).

Laagste bruto-uurloon bij hulpkrachten transport en logistiek

Hulpkrachten transport en logistiek hadden in 2023 van alle werknemers het laagste uurloon. Daarnaast ontvingen verkopers (15,10 euro), hulpkrachten bouw en industrie (15,20 euro), medewerkers persoonlijke dienstverlening (15,20 euro) en schoonmakers en keukenhulpen (15,50 euro) de laagste mediane bruto-uurlonen.

Relatief veel flexwerkers in laagbetaalde beroepen

In de beroepen met de laagste mediane bruto-uurlonen werkten werknemers vaker in een flexibel dienstverband dan in de hoogst betaalde beroepen. Zo werkte ruim 70 procent van de hulpkrachten in de transport en logistiek als flexwerker, waarvan de meesten als oproep- of invalkracht. Het ging hier vaak om bijbanen, aangezien 62 procent van de werknemers nog onderwijsvolgend was.

Ook bij de andere beroepen met een laag uurloon werkten relatief veel werknemers als flexwerker. Alleen bij de hulpkrachten bouw en industrie waren er iets meer werknemers met een vast dienstverband dan met een flexibel dienstverband. Ook ging het minder vaak om bijbanen, zo was 21 procent onderwijsvolgend. De gemiddelde leeftijd in deze groep lag hoger dan bij de andere beroepen met een laag uurloon.

In de beroepssegmenten met de hoogste uurlonen had ruim 90 procent van de twee segmenten met managersberoepen een vaste arbeidsrelatie, bij docenten was dit met 71 procent het minst vaak.

Managers vaker man

In de twee beroepssegmenten van managers met het hoogste mediane uurloon waren meer mannen dan vrouwen werkzaam in 2023. Bij de managers productie en gespecialiseerde dienstverlening was 68 procent van de werknemers man en bij managers op administratief en commercieel gebied 64 procent. Juristen en docenten waren daarentegen vaker vrouw, respectievelijk 59 en 66 procent.

Bij drie van de vijf beroepssegmenten met de laagste uurlonen werkten meer vrouwen dan mannen. Alleen bij hulpkrachten transport en logistiek waren meer mannen werkzaam (70 procent) en bij de hulpkrachten bouw en industrie was de verdeling nagenoeg gelijk.

Voetballer Juan Izquierdo (27) overleden na in elkaar zakken op veld

SÃO PAULO – De Uruguayaanse voetballer Juan Izquierdo is overleden nadat hij vorige week op het veld in elkaar was gezakt.

Volgens het Albert Einstein-ziekenhuis, waar de verdediger (27) op de intensive care werd behandeld, kon Izquierdo niet meer worden gered nadat hij afgelopen donderdag tijdens de Copa Libertadores-wedstrijd bij het Braziliaanse São Paulo naar de grond was gegaan als gevolg van hartritmestoornissen.

“Het is met het diepste verdriet en grootste schrik dat Club Nacional de dood van onze geliefde speler Juan Izquierdo aankondigt”, schrijft zijn Uruguayaanse club. Izquierdo speelde sinds begin dit jaar bij Nacional.

Het Braziliaanse voetbal heeft een minuut stilte afgekondigd bij de wedstrijden van woensdag naar aanleiding van het overlijden van Izquierdo.

Ruim 4 miljoen mensen geven geen toestemming voor orgaandonatie

DEN HAAG – Op 1 januari 2024 hadden 10,6 miljoen mensen van 18 jaar of ouder een keuze ingevuld in het Donorregister. In 2020, het jaar waarin de nieuwe donorwet werd ingevoerd, waren dat er 6,9 miljoen. 4,8 miljoen mensen gaven toestemming voor orgaandonatie, 1 miljoen meer dan in 2020. 4,3 miljoen mensen gaven geen toestemming voor orgaandonatie, 2 miljoen meer dan in 2020.

Volwassenen met herkomst buiten Nederland gaven bijna twee keer zo vaak aan geen donor te willen zijn als volwassenen met Nederlandse herkomst. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS en het Donorregister.

Voor het Donorregister moest tot 2020 expliciet een keuze worden gemaakt over donatie van organen en weefsels na overlijden. Degenen die geen keuze maakten, stonden niet geregistreerd in het Donorregister. In de donorwet van 1 juli 2020 is geregeld dat alle inwoners van Nederland van 18 jaar of ouder, wanneer zij zelf geen keuze vastleggen, in het Donorregister worden opgenomen met de registratie ‘geen bezwaar tegen orgaandonatie’. Zij worden sinds deze wetswijziging als potentiële orgaandonor gezien. In 2024 hadden – net als in 2022 – 3,3 miljoen mensen geen eigen keuze ingevuld in het Donorregister, en staan daardoor geregistreerd als ‘geen bezwaar’.

Anderhalf keer zoveel volwassenen hebben keuze gemaakt

Op 1 januari 2020 had – onder de oude donorwet – 49 procent van de bevolking van 18 jaar of ouder een eigen keuze ingevuld in het Donorregister. Dit betekent dat zij expliciet toestemming of juist geen toestemming gaven voor orgaandonatie, of dat een familielid of een aangewezen persoon beslist over eventuele orgaandonatie. Op 1 januari 2024 was dat 72 procent.

41 procent van de volwassenen die een eigen keuze hebben ingevuld in het Donorregister gaf geen toestemming voor orgaandonatie, tegen 34 procent in 2020.

Volwassenen met herkomst buiten Nederland vaker geen donor

34 procent van de volwassenen met een Nederlandse herkomst, die een eigen keuze hebben ingevuld in het Donorregister, gaf in 2024 geen toestemming voor orgaandonatie. Onder volwassenen met een herkomst buiten Nederland was dit 64 procent. 18-plussers met een Marokkaanse of Turkse herkomst gaven het vaakst geen toestemming voor orgaandonatie (96 en 89 procent), volwassenen met als herkomst Europa of Indonesië het minst vaak (45 procent).

Dat mensen met een niet-Nederlandse herkomst minder vaak donor zijn, leidt mogelijk tot een tekort aan donoren voor deze groep. De kans om een passend orgaan te vinden, dat niet wordt afgestoten door het lichaam, is het grootst als dit orgaan afkomstig is van iemand met dezelfde achtergrond.

Zelf of beide ouders geboren in buitenland, vaker geen toestemming

Volwassenen van alle herkomstgroepen buiten Nederland die zelf, of van wie beide ouders in het buitenland geboren zijn, geven vaker geen toestemming voor orgaandonatie dan degenen die zelf in Nederland geboren zijn en van wie één ouder in Nederland geboren is.

Zo geeft 78 procent van de mensen die geboren zijn in Suriname geen toestemming voor orgaandonatie; van degenen die wel in Nederland zijn geboren, maar waarvan beide ouders in Suriname zijn geboren, is dat 76 procent. Als een van beide ouders in Suriname is geboren, en de andere ouder in Nederland, is dit aandeel met 53 procent aanzienlijk lager.

20 duizend mensen switchen van wel naar geen toestemming

Mensen kunnen hun keuze in het Donorregister op elk moment veranderen. In de periode van 1 januari 2022 tot 1 januari 2024 hebben ruim 20 duizend volwassenen hun keuze gewijzigd van expliciete toestemming naar geen toestemming, terwijl 6 duizend mensen hun keuze veranderden in omgekeerde richting. Bijna 35 duizend mensen die in 2022 geregistreerd stonden als geen bezwaar tegen orgaandonatie, kozen in 2024 voor geen toestemming, 16 duizend voor expliciete toestemming.

Rotterdam en Den Haag hebben meeste inwoners die geen toestemming geven
In Rozendaal was het aandeel volwassenen dat een keuze heeft ingevuld in het Donorregister het hoogst (86 procent), in Amsterdam en Diemen het laagst (60 procent).

Het hoogste aandeel volwassenen dat geen toestemming gaf voor orgaandonatie woont in Rotterdam (57 procent), op de tweede plek komt Den Haag met 56 procent. In Hilvarenbeek en Rozendaal was het aandeel met 25 procent het laagst.

Leger Israël begint operatie in noorden Westelijke Jordaanoever

JENIN – Israëlische troepen zijn een operatie gestart in het noorden van de door Israël bezette Westelijke Jordaanoever, meldt een militaire woordvoerder.

Het doel van de operatie is “terrorisme in Jenin en Tulkarm te beëindigen”, aldus de woordvoerder in een gezamenlijke verklaring met de Israëlische veiligheidsdienst Shin Bet op Telegram. Volgens de Rode Halve Maan kwamen tien mensen om.

Het Palestijnse ministerie van Volksgezondheid op de Westelijke Jordaanoever zegt dat twee mensen zijn gedood en twee gewond zijn geraakt “als gevolg van de agressie van de bezetting in Jenin”. Volgens de Rode Halve Maan zijn in een nabijgelegen dorp nog eens vier mensen omgekomen, plus vier in een vluchtelingenkamp bij de plaats Tubas.

De autoriteiten op de Westelijke Jordaanoever benadrukken dat Israëlische militairen al nachten achtereen gewelddadige invallen uitvoeren in de bezette gebieden, onder meer in het vluchtelingenkamp Balata in de stad Nablus.

Veel vrouwen werkzaam in zorg en welzijn, bouw echte mannenwereld

DEN HAAG – In 2023 waren er 11,5 miljoen banen in de Nederlandse economie, in 1995 waren dit er nog 8 miljoen. De zorg was in 2023 de grootste bedrijfstak met ruim 1,8 miljoen banen, waarvan 80 procent door vrouwen werd ingevuld.

Ook in het onderwijs werden de meeste banen door vrouwen bezet, terwijl de verdeling in 1995 nog bijna gelijk was. In de bouw, een van de kleinere bedrijfstakken met ongeveer 0,7 miljoen banen, werd daarentegen bijna 90 procent van de banen door mannen bezet. Dat meldt het CBS op basis van de laatste cijfers.

Zorg en welzijn: een ‘vrouwensector’

Het aantal banen in de gezondheids- en welzijnszorg was in 2023 bijna verdubbeld ten opzichte van 1995, tot ruim 1,8 miljoen, waarmee deze bedrijfstak in 2023 de meeste banen in Nederland telde. De verhouding tussen mannen en vrouwen bleef hierbij grotendeels stabiel: in 2023 werd ruim 80 procent van de zorgbanen door vrouwen vervuld. In 1995 was dit nog ruim 78 procent.

Toename banen in het onderwijs, merendeel vrouwen

In 1995 waren de bijna 500 duizend banen in de bedrijfstak onderwijs ongeveer gelijk verdeeld tussen mannen en vrouwen. Door de jaren heen bleef het aantal banen van mannen vrijwel stabiel rond 250 duizend, terwijl het aantal door vrouwen bezette banen in die tijd steeg naar 474 duizend. Dat was in 2023 bijna twee derde van alle banen in het onderwijs. De bedrijfstak onderwijs omvat alle vormen van openbaar en particulier onderwijs, waaronder zowel het regulier onderwijs, als cultureel, sport- en recreatieonderwijs aan niet-professionele beoefenaars en auto- en motorrijscholen.

De bouw: een mannenwereld

In de bouw was rond de 90 procent van de banen in handen van mannen. Tussen 1995 en 2023 nam het aantal banen met 22 procent toe. De groei binnen de bedrijfstak is volledig te danken aan de toename van het aantal zelfstandigen, die in 2023 liefst 46 procent van alle banen in de bouw uitmaakten.

Importeur beboet voor verkoop Red Bull-blikjes zonder statiegeld

DEN HAAG – Een importeur van energiedrank van Red Bull heeft een boete gekregen van het Openbaar Ministerie voor het op de markt brengen van blikjes waarop geen statiegeld zit. Dat meldt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), die de onderneming opspoorde.

Het gaat om de roze blikjes van Red Bull. De ILT kreeg hierover in maart een anonieme tip binnen. “Blikjes zonder statiegeld en Nederlands statiegeldlogo zijn strafbaar. Daar controleren wij op”, legt een inspecteur bij de ILT uit. “Op deze manier voorkomen we dat er een ongelijke situatie ontstaat voor bedrijven. Ook willen we dat blikjes weer worden ingeleverd en niet bij het zwerfafval terechtkomen.”

De boete is met 500 euro niet heel hoog. Volgens de ILT komt dit omdat het een eenmanszaak betreft. “Maar deze persoon moet rekening houden met een strafblad. Grotere ondernemingen kunnen veel hogere boetes krijgen.”

Handhaving

De ILT heeft al veel importeurs gevonden die zich niet aan de statiegeldwet houden. “Dat is lang niet altijd moedwillig. Soms ontbreekt het aan kennis over de regels rondom statiegeld”, vertelt de inspecteur. “Via handhaving stoppen wij deze overtredingen. De importeurs krijgen dan een bepaalde termijn om de statiegeldregels door te voeren. Doen ze dit niet, dan krijgen ze een last onder dwangsom.”

Er kan ook strafrechtelijk worden opgetreden. Dat gebeurt bijvoorbeeld als het om grote hoeveelheden gaat die al in de handel zijn gebracht zonder statiegeld.

Grote storing legt vliegverkeer Eindhoven Airport plat

Eindhoven Airport

EINDHOVEN – Een grote storing heeft het vliegverkeer op Eindhoven Airport platgelegd. De luchthaven bevestigt berichtgeving hierover van Omroep Brabant. De oorzaak van de storing is nog onbekend.

“Dit is alles wat ik op dit moment kan zeggen”, verklaart een woordvoerster. Er wordt onderzoek gedaan naar de aard van de problemen om deze zo snel mogelijk te kunnen verhelpen.

Volgens een ANP-fotograaf ter plaatse is het erg druk in de hal van het vliegveld. “Het staat vol mensen, en omdat het lekker weer is wachten er ook veel mensen buiten op het voorplein. Het is wel relatief rustig. Er zijn geen schreeuwende mensen”. De luchthaven roept om dat alle vluchten zijn vertraagd. De digitale borden met vertrektijden zijn volgens de fotograaf uitgezet.

Omroep Brabant meldt dat er reizigers klagen dat de luchthaven weinig informatie geeft. Het Eindhovens Dagblad heeft van een passagier gehoord dat Ryanair heeft besloten mensen op te halen en naar de luchthaven van Düsseldorf te brengen. Een woordvoerder van Ryanair is niet bereikbaar voor commentaar.

Transavia vliegt ook vanaf Eindhoven. Een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij bevestigt dat er momenteel niet kan worden gevlogen. Hij laat weten “nog niet te kunnen zeggen wat de consequenties zijn”.

TUI kijkt momenteel wat de impact is.

Op de website Allestoringen.nl is ook een kleine piek te zien in storingsmeldingen voor luchthaven Schiphol. Die luchthaven laat evenwel weten nergens last van te hebben.

Rechtszaak tegen EU om ‘groene’ status vliegtuigen en schepen

AMSTERDAM – Milieuorganisaties gaan de Europese rechter in Luxemburg vragen om vliegtuigen en schepen die op fossiele brandstoffen draaien te schrappen uit de EU-lijst van duurzame investeringen. Fossielvrij NL begint de rechtszaak samen met medestanders uit Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk. Ze hadden eerder de Europese Commissie verzocht om de zogeheten ‘taxonomie voor duurzame activiteiten’ aan te passen, maar het dagelijks bestuur van de EU wees dat verzoek af.

De taxonomie is bedoeld om investeerders als banken en pensioenfondsen duidelijkheid te geven over welke investeringen duurzaam zijn en bijdragen aan het behalen van de klimaatdoelen. Op het gebied van scheepvaart en luchtvaart zijn criteria opgenomen over het efficiënter maken van toestellen, zodat het brandstofverbruik omlaag gaat.

De critici vinden die criteria echter veel te zwak. Nu al zou 90 procent van de toestellen die Airbus binnenkort levert ‘groen’ genoeg zijn, terwijl die vliegtuigen net als hun voorgangers op vervuilende kerosine vliegen. Ook cruiseschepen die op vloeibaar gas varen, voldoen aan de vorig jaar opgestelde criteria. Volgens Fossielvrij NL zijn de schepen dan nog altijd zeer vervuilend, doordat ze zowel CO2 uitstoten als methaangas lekken.

Voor de eisers gaat de EU eraan voorbij “dat het beter is om te investeren in duurzame alternatieven voor vliegen, zoals hogesnelheidstreinen”. Ze wijzen er ook op dat vliegtuigen en schepen tussen de 20 en 50 jaar meegaan. “Dit betekent dat extra investeringen in nieuwe vliegtuigen de klimaatcrisis nog tientallen jaren zullen verergeren en in de weg zullen staan van investeringen in échte klimaatoplossingen”, stellen de organisaties. Naast Fossielvrij NL zijn dat Dryade en Protect our Winters Austria. Ze worden geholpen door juridische experts van Opportunity Green en CLAW (Climate Law).

Volgens campagneleider Hiske Arts van Fossielvrij NL “tilt de EU greenwashing naar een nog hoger niveau” door “extreem vervuilende vliegtuigen en cruiseschepen als groen te bestempelen”.

De Europese Commissie vindt de kritiek “ongefundeerd” en verwacht dat de taxonomie wel degelijk verandering brengt. Volgens de commissie stimuleert de regeling de ontwikkeling van vliegtuigen op elektriciteit en waterstof en het gebruik van duurzamere vliegtuigbrandstof (SAF). Over de huidige generatie vliegtuigen op kerosine schrijft de commissie dat die een “significante verbetering” laten zien in verbruik en uitstoot ten opzichte van oudere toestellen.

Herziene aanklacht tegen Trump in zaak verkiezingsinmenging

WASHINGTON – Speciaal aanklager Jack Smith heeft dinsdag een herziene aanklacht ingediend tegen oud-president Donald Trump in de zaak rondom verkiezingsinmenging.

De beschuldigingen tegen Trump zijn afgezwakt na de beslissing van het Hooggerechtshof dat presidenten brede immuniteit genieten tegen strafrechtelijke vervolging.

De aanklacht beschuldigt Trump nog steeds ervan zijn eigen verkiezingsnederlaag ongedaan te willen maken, maar een aantal zaken zijn weggelaten. Zo is de beschuldiging dat Trump het ministerie van Justitie onder druk wilde zetten geschrapt.

In juli oordeelde het Hooggerechtshof dat Trump niet vervolgd kan worden voor acties die binnen zijn grondwettelijke bevoegdheden als president vielen. In de herziene aanklacht betogen de aanklagers dat Trump geen grondwettelijk toegewezen presidentiële taken had rondom de machtsoverdracht na de verkiezingen.

Het kantoor van de aanklager zegt dat de uitspraak van het Hooggerechtshof wordt gerespecteerd in de nieuwe aanklacht.

Scholz wil grenscontroles meerdere buurlanden blijven handhaven

BERLIJN – De Duitse bondskanselier Olaf Scholz wil bestaande grenscontroles bij verschillende buurlanden “zo lang mogelijk” handhaven. Ze hebben bewezen “zeer efficiënt” te zijn, zei Scholz in een interview met de omroep ZDF.

Sinds medio oktober vorig jaar houden de autoriteiten selectieve controles aan de grenzen met Polen, Tsjechië en Zwitserland. In september 2015 voerden ze al controles aan de Duits-Oostenrijkse grens in. Migranten kunnen door de controles aan de grens worden teruggestuurd.

Het aantal migranten dat illegaal het land binnenkomt, is de laatste tijd gedaald, maar wie asiel wil aanvragen krijgt doorgaans wel toegang tot het land.

Een aanslag in Solingen vorige week waarbij drie mensen werden doodgestoken wakkerde het immigratiedebat aan in Duitsland. De vermoedelijke dader is een 26-jarige Syriër. Oppositieleider Friedrich Merz (CDU) riep op tot een stop van het opnemen van vluchtelingen uit Syrië en Afghanistan. Scholz zei daarover dat “het individuele recht op asiel intact blijft”.

Wielrenner overleden door aanrijding met motorrijder

GROESSEN – In Groessen (Gelderland) is dinsdagavond een wielrenner overleden door een aanrijding met een motorrijder.

Het ongeval gebeurde om 20.30 uur op de Achtergaardsestraat.

De motorrijder is naar het ziekenhuis gebracht. Details over de slachtoffers deelt de politie op een later moment.

Advocaat dient nieuwe verblijfsaanvraag in voor 11-jarige Mikael

AMSTERDAM – Er is een nieuwe verblijfsvergunning aangevraagd voor de Nederlands-Armeense jongen Mikael (11), zegt advocaat Dora Brouwer in de Volkskrant. De aanvraag is nu ingediend via de vader van de jongen, aldus de advocaat in de krant. Mikael en zijn moeder kregen op 31 juli van de Raad van State te horen dat ze niet in Nederland mogen blijven, en naar Armenië worden uitgezet.

“Eigenlijk lag de oplossing voor de hand”, zegt Brouwer in de Volkskrant. “Mikael wordt niet alleen door zijn moeder verzorgd, maar ook door zijn vader. En die heeft wel een verblijfsvergunning.” Ze noemt de nieuwe aanvraag “logisch en kansrijk”. De vader is net als de moeder van Mikael van Armeense komaf, zo meldt de krant. Hij mag in Nederland blijven omdat hij getrouwd is met een Nederlandse vrouw en zijn kinderen de Nederlandse nationaliteit hebben.

Volgens Brouwer heeft de vader een belangrijke rol in het leven van Mikael. “Hij heeft het gezag over Mikael en er is goed contact.” Brouwer zegt dat ook voor de moeder van Mikael een nieuwe aanvraag is ingediend, omdat zij niet gescheiden kan worden van haar zoon.

De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) wil het nieuws niet bevestigen. Een woordvoerder zegt niet in te kunnen gaan op individuele gevallen. Een woordvoerder van het ministerie van Asiel en Migratie zegt dat de zaak bij de IND ligt. Volgens bronnen van Het Parool zou de IND de aanvraag “voortvarend” willen behandelen.

LAATSTE NIEUWS

Duizenden mensen bij protest tegen verbreding A27 Amelisweerd

UTRECHT - Op het Domplein in Utrecht hebben duizenden mensen zaterdagmiddag gedemonstreerd tegen de voorgenomen verbreding van de A27 bij landgoed Amelisweerd. Volgens de...