Clicky

woensdag 6 november 2024 - 16:43 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 167

Zorgautoriteit verwacht groot tekort op budget langdurige zorg

DEN HAAG – De overheid trekt veel te weinig geld uit voor de langdurige zorg, zegt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Die verwacht dit jaar een tekort van minimaal 54 miljoen euro. Dit kan zelfs oplopen tot 347 miljoen euro.

Het vorige kabinet had in juni nog 76 miljoen euro vrijgemaakt. Volgens de NZa is het nog niet duidelijk of dat extra geld voldoende is om de tekorten op te vangen.

In februari had de NZa nog gezegd dat het budget voor de langdurige zorg voorlopig voldoende zou zijn. Kort erna bepaalden rechters in Den Haag dat de vergoedingen aan zorgaanbieders opnieuw moesten worden berekend. Zij vonden dat zij te weinig geld kregen. Dat kost vermoedelijk 175 miljoen euro, aldus de NZa. Daarnaast draaide de Tweede Kamer een geplande bezuiniging op de langdurige zorg terug, goed voor 193 miljoen euro.

Onder de langdurige zorg vallen bijvoorbeeld de zorg voor ouderen en voor mensen met een beperking.

Gerrit Maseland Handelsonderneming B.V., Maseland Transport, failliet

faillissement

HENGELO – Voor de rechtbank van Overijssel is op woensdag 14 augustus 2024 Gerrit Maseland Handelsonderneming BV failliet verklaard. Het bedrijf handelt onder de naam Maseland Transport.

Wie het faillissement heeft aangevraagd en waarom is op dit moment nog niet bekend.

Maseland Transport is in 1984 opgericht door Gerrit Maseland. Toen Gerrit in 2013 kwam te overlijden zette zijn vriendin Jacqueline het bedrijf voort.

Twee jaar voor de dood van Gerrit Maseland was er ook een ingrijpende gebeurtenis. Het bedrijf aan de Toermalijnstraat brandde volledig af.

Gerrit en Jacqueline waren er helemaal kapot van. Met man en macht is er toen keihard gewerkt om het transportbedrijf draaiende te houden en weer opnieuw op te bouwen, met succes.

Het is op dit moment nog niet bekend of het bedrijf een doorstart zal maken.

Ørsted schrijft half miljard af op windpark en waterstoffabriek

KOPENHAGEN – De Deense ontwikkelaar van projecten voor hernieuwbare energie Ørsted heeft afgelopen kwartaal ruim 500 miljoen dollar (455 miljoen euro) moeten afschrijven door een tegenvaller bij een Amerikaans offshorewindpark en een geannuleerde waterstoffabriek in Zweden.

Financieel gaat het al langer niet goed met de onderneming. Topman Mads Nipper probeert het tij te keren met een herstelplan. Ørsted heeft eerder bekendgemaakt rigoureus in te grijpen om de kosten te verlagen. Ook verlaat het bedrijf een aantal landen, verkoopt het bezittingen en heeft het wereldwijd honderden banen geschrapt.

In het tweede kwartaal leed de onderneming een verlies van 3,9 miljard Deense kroon, omgerekend 527 miljoen euro. Toch stelt Nipper dat de operationele activiteiten van het bedrijf goed presteren, met gestegen opbrengsten van offshorewindparken. “We blijven sterk gericht op het verminderen van risico’s bij de uitvoering van projecten en het prioriteren van groei”, zegt de directeur.

Ørsted moest afschrijvingen doen op een windpark in de Verenigde Staten door bouwvertragingen, waardoor de oplevering een jaar later plaatsvindt. Het Zweedse waterstofproject, bekend als FlagshipONE, had de grootste productiefaciliteit van groene scheepsbrandstof ooit moeten worden. Het bedrijf slaagde er echter niet in afnemers voor de producten te vinden.

Deal TenneT en bouwbedrijven voor uitbreiding hoogspanningsnet

ARNHEM – Netbeheerder TenneT heeft een samenwerkingsovereenkomst gesloten met verschillende bouwbedrijven. BAM, Strukton en VolkerWessels gaan de komende jaren werkzaamheden verrichten voor de uitbreiding van het elektriciteitsnet. Het contract waarvoor de bouwers dat gaan doen heeft een maximale waarde van 2,5 miljard euro.

Specifiek zullen de bedrijven ondersteunen bij de uitbreiding van het bovengrondse hoogspanningsnet. De bouwbedrijven verrichten werkzaamheden die nodig zijn bij de uitvoering van deze projecten. Ze leggen bijvoorbeeld tijdelijke werkwegen aan richting locaties waar hoogspanningsmasten staan. Het gesloten contract voorziet ook in het aanleggen van de funderingen van ruim 1500 masten.

Hoogspanningslijnen moeten op termijn minimaal 30 procent meer elektriciteit kunnen transporteren om knelpunten te voorkomen, meldt TenneT. De komende tien jaar wordt 600 kilometer aan hoogspanningslijnen opgewaardeerd en komt er ongeveer 400 kilometer aan lijnen bij.

“De snelle groei van het aantal windmolens en zonnepanelen en de verdere groei van de vraag naar elektriciteit door verduurzaming van industrie, bedrijven en consumenten vereisen onder meer een snelle uitbreiding van het transportnet”, legt de netbeheerder uit. De komende tien jaar investeert TenneT daarom ongeveer 60 miljard euro in het Nederlandse hoogspanningsnet.

Nijhoff Handel & Transport failliet verklaard

Foto: Facebook | Nijhoff

NIJVERDAL – Voor de rechtbank van Overijssel is op woensdag 14 augustus Nijhoff Handel & Transport BV uit Nijverdal failliet verklaard. Ook de holding Nijhoffm Holding BV is failliet verklaard.

“De activiteiten in Nijhoff Handel en Transport zijn feitelijk per 1 januari 2024 gestaakt. Op die datum is de onderneming verkocht aan Recycling Ten Brinke B.V. middels een activatransactie”, laat de curator vrijdag 16 augustus aan de redactie weten.

“Het faillissement is aangevraagd door de belastingdienst vanwege openstaande belastingschulden”, aldus mr. Kemerink op Schiphorst.

“Voor zover ik nu kan nagaan zijn er geen personeelsleden meer in dienst. Nu de activiteiten al zijn verkocht, komt er waarschijnlijk ook geen doorstart. De activatransactie met Recycling Ten Brinke B.V. wordt nader onderzocht”, besluit de curator.

De oorsprong van het Nijverdalse bedrijf ligt in 1870. In de beginperiode ging dit nog met paard en wagen. Later in 1936 is Nijhoff officieel geregistreerd bij de Kamer van Koophandel dus al meer dan 150 jaar ervaring in de handel en transportsector. Er is door de jaren veel veranderd niet alleen de transport middelen maar ook qua activiteiten waar Nijhoff zich mee bezig hield en houdt.

Het bedrijf was tot de overname onder andere actief in het vervoer van (afzet)containers en de handel in zand en grind. Het transportbedrijf introduceerde ook de Nijhoffer, een mega bouw big-bag, een 3m3 en 6m3 big-bag, voor de bouw ontwikkeld en hier patent op verkregen voor Europa. Deze Nijhoffers werden breed ingezet bij de inzameling/verwerking van onder andere bouwafval in binnen- en buitenland.

ING: na 20 jaar weer minder omzet supermarkten door tabaksverbod

AMSTERDAM – Nederlandse supermarkten zien hun omzet dit jaar voor het eerst in twintig jaar krimpen als gevolg van het tabaksverbod dat per 1 juli inging, staat in een sectorrapport van ING.

Naar verwachting komt de krimp uit op 1,5 procent en verliezen de supers ongeveer 1,7 miljard euro aan omzet. Consumenten halen hun rookwaren voortaan bij shops van tankstations, tabaks- en gemakzaken en winkels over de grens, voorzien de economen.

Zij zien het verder nog somberder in voor veel winkeliers in winkelstraten, die groeiende concurrentie ondervinden van groothandelaren die online rechtstreeks aan consumenten verkopen. Slechts een kwart van de winkeliers kan gestegen kosten volledig of grotendeels doorberekenen aan de consument. Vooral modewinkels in het middensegment hebben het zwaar door concurrentie van goedkopere ketens als Primark en H&M, de tweedehandsmarkt en goedkope Chinese online-retailers als Shein en Temu.

“De levensvatbaarheid van een toenemend aantal winkels komt door deze ontwikkelingen verder onder druk te staan. Het is dan ook geen verrassing dat de faillissementen sinds vorig jaar oplopen”, aldus ING. De bank verwacht dat het aantal bedrijfsbeëindigingen en faillissementen in de detailhandel dit jaar hoger uitvalt dan in 2023.

ING verwacht dat de omzet van de totale detailhandel dit jaar met 2 procent groeit. De verkopen van onlinezaken stijgen naar verwachting met 8 procent.

Joris Linssen en Sosha Duysker nieuwe gezichten van Spoorloos

HILVERSUM – Joris Linssen, Sosha Duysker en Jetske van den Elsen zijn de nieuwe presentatoren van het KRO-NCRV-programma Spoorloos. Op woensdag 6 november start bij NPO 1 een nieuw seizoen waarin zij voor het eerst te zien zijn. Het drietal volgt Derk Bolt op, die na dertig jaar moest stoppen als presentator. Van den Elsen was sinds 2017 al medepresentator van Spoorloos.

De opzet van Spoorloos, dat al sinds 1990 op tv is, is voor het nieuwe seizoen vernieuwd. Het programma vertelt nu ook verhalen van dierbaren die elkaar door het leven zijn kwijtgeraakt, naast de verhalen van mensen die elkaar door adoptie zijn kwijtgeraakt. Ook ligt er meer nadruk op de persoonlijke verhalen van de zoekers.

Het programma kwam bijna twee jaar geleden in opspraak toen bekend werd dat enkele adoptiekinderen aan de verkeerde biologische ouders waren gekoppeld. Mediadirecteur Sandra Hilster van KRO-NCRV refereert hier nog aan in een persverklaring. “De afgelopen twee jaar was er terecht veel aandacht voor zoektochten waar het niet goed is gegaan. Dit is en blijft zeer verdrietig voor betrokkenen.”

Hilster legt daarnaast ook uit waarom de omroep doorgaat met het maken van het programma. “Het nieuwe seizoen laat de kracht van het programma Spoorloos duidelijk zien. Het samenbrengen van familie, geliefden of vrienden en het zoeken naar antwoorden op vragen over afkomst is iets wat we als omroep blijven doen. Dat we hierbij van betekenis kunnen zijn voor mensen wordt nog dagelijks onderstreept door het grote aantal verzoeken dat onze collega’s bereikt.”

Klimaatactivisten dringen meerdere Duitse luchthavens binnen

BERLIJN – In Duitsland zijn klimaatactivisten meerdere luchthavens binnengedrongen. De vliegvelden van Neurenberg en Keulen hebben tijdelijk vluchten stilgelegd om de demonstranten weg te halen. De vluchten zijn inmiddels weer opgestart.

De acties zijn georganiseerd door Letzte Generation, een groep die vaker ontwrichtende acties uitvoert. De groep zegt zelf het luchtverkeer ook te hebben gehinderd in Stuttgart en Berlijn, maar die vliegvelden ontkennen dat. Op X staan foto’s van activisten die zichzelf hebben vastgelijmd aan het wegdek. Ze dragen spandoeken met de teksten ‘oil kills’ (olie doodt) en ‘sign the treaty’ (teken het verdrag), over een verdrag tegen fossiele brandstoffen.

In Berlijn heeft de politie twee demonstranten verwijderd die het vliegveld hadden betreden door een gat in een hek te knippen. Ook in Stuttgart zijn de activisten snel weggehaald.

Vertragingen

In Neurenberg werd uiteindelijk een vlucht geannuleerd, zes vluchten liepen vertraging op. De luchthaven Keulen-Bonn houdt ook na de herstart van het luchtverkeer rekening met vertragingen.

Vorige maand drongen klimaatactivisten ook twee dagen op rij de luchthaven van Frankfurt binnen. Politici riepen daarna op om vliegvelden beter te beveiligen. Minister van Binnenlandse Zaken Nancy Faeser zegt op X dat de “criminele acties gevaarlijk en dom” zijn.

Extra reistijd door dichte binnenring A10 richting Amsterdam-Oost

A10

AMSTERDAM – Rijkswaterstaat begint donderdag aan de tweede periode van groot onderhoud op de A10 Noord bij Amsterdam. Tot 9 september wordt de binnenring, het deel richting Amsterdam-Oost, afgesloten. Weggebruikers moeten rekening houden met extra reistijd, die kan oplopen tot een uur. “Reis op drukke momenten niet, werk thuis als dat kan of maak gebruik van de korting op deelvervoer”, aldus Rijkswaterstaat.

Het werk aan de Zeeburgerbruggen, tussen knooppunt Watergraafsmeer en de afrit Durgerdam, begon op 20 juli. De buitenring, richting Amsterdam-Noord, was daarom dicht. Donderdag gaat deze weer open.

Tijdens het werk aan de binnenring gaat ook de verbindingsweg vanaf de A8 naar de A10 Noord dicht. “Met deze afsluiting wil Rijkswaterstaat verkeersdrukte in de omgeving van de Schellingwouderbrug/IJburg voorkomen.”

In het laatste weekend van de werkzaamheden, van zaterdag 7 september tot maandag 9 september, wordt de Tweede Coentunnel volledig gesloten. “Verkeer dat dan van Amsterdam-West richting Amsterdam-Noord wil, rijdt een ‘rondje ring’. Dus via de A10 Zuid en de Zeeburgertunnel”, meldt Rijkswaterstaat.

In tweede kwartaal 21 procent meer bouwvergunningen voor nieuwbouwwoningen

DEN HAAG – In het tweede kwartaal van 2024 zijn voor de bouw van 18,8 duizend nieuwe woningen bouwvergunningen afgegeven. Dat zijn er 3,3 duizend meer dan in dezelfde periode vorig jaar (21 procent). Vergeleken met het eerste kwartaal van 2024 nam het aantal toe met 2,7 duizend (17 procent). Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

Het aantal vergunde nieuwbouwwoningen is een indicator voor het aantal woningen dat in de nabije toekomst gebouwd zal worden. De gemiddelde doorlooptijd vanaf de vergunningverlening tot realisatie is ongeveer twee jaar. Woningtransformaties, zoals het omzetten van kantoren in woningen, zitten niet in de cijfers over bouwvergunningen voor nieuwbouw.

Bouwkosten voor woningen en bedrijfsgebouwen hoger

In het tweede kwartaal bedroegen de vergunde bouwkosten voor alle woningen 4,0 miljard euro, 16 procent meer dan in hetzelfde kwartaal van 2023. De bouwkosten voor nieuwbouwwoningen stegen met 25 procent naar 3,5 miljard euro. Voor het verbouwen van bestaande woningen daalden de bouwkosten met 23 procent tot 474 miljoen euro.

Voor bedrijfsgebouwen bedroegen de vergunde bouwkosten 2,5 miljard euro, 37 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Bouwkosten voor nieuwbouw van deze gebouwen bedroegen 2,0 miljard euro, een stijging van 44 procent. Voor verbouwingen van bedrijfsgebouwen waren de bouwkosten 591 miljoen euro, een stijging van 18 procent.

Aantal nieuwbouwwoningen per vergunning toegenomen

Onder een afgegeven bouwvergunning kunnen meerdere te bouwen woningen vallen. In het tweede kwartaal is het gemiddelde aantal woningen per afgegeven vergunning gestegen tot meer dan 10 (dit is inclusief recreatiewoningen en wooneenheden). Een nieuwbouwproject kan met een of meerdere vergunningen aangevraagd worden.

Vanaf 2021 neemt het aantal verleende vergunningen voor de bouw van 2 tot en met 25 woningen af, terwijl het aantal verleende vergunningen voor de bouw van 25 woningen of meer toeneemt. Meer dan de helft van de verleende vergunningen is bedoeld voor de bouw van slechts één woning.

Omzetgroei bouw blijft in 2024 lager dan in 2023

De omzet van de bouw was in het tweede kwartaal van 2024 1,9 procent hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. In het tweede kwartaal van 2023 was dat nog 7,8 procent. Het is het vijfde kwartaal op rij dat de omzetgroei lager is dan de groei in hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

In het tweede kwartaal van 2024 was de omzetgroei van de burgerlijke- en utiliteitsbouw (B&U) 1,5 procent. Dit is minder dan de helft van de groei in 2023 (3,5 procent). Ook de omzetgroei van de grond-, water- en wegenbouw was aanzienlijk minder (1 procent). Een jaar eerder was dit nog 7,9 procent. Ook de omzetgroei bij de gespecialiseerde bouwbedrijven was kleiner: 2,6 procent. In 2023 was de omzetgroei nog 11,3 procent.

Bij bouwbedrijven met 10 of meer werknemers was geen omzetgroei, terwijl de omzetgroei in het tweede kwartaal van 2023 nog 7,1 procent bedroeg. De omzetgroei nam vooral af bij gespecialiseerde bouwbedrijven.

Afzetprijzen hout- en bouwmaterialenindustrie dalen voor het eerst in 10 jaar

Voor het eerst sinds maart 2014 daalde de binnenlandse afzetprijzen in de hout- en bouwmaterialenindustrie. Vergeleken met het tweede kwartaal van 2023 daalde de afzetprijzen met 0,5 procent, vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Ook daalde de omzet in deze industrie: 4,1 procent. In het eerste kwartaal was dit nog 13,4 procent.

Faillissementen stabiliseren, maar blijven hoog

In het tweede kwartaal zijn 158 faillissementen uitgesproken in de bouw. Net zoveel als in het eerste kwartaal van 2024. Dit is het hoogste niveau sinds het vierde kwartaal van 2015 (201 faillissementen). Het aantal faillissementen nam toe vanaf het eerste kwartaal van 2023, maar lijkt dit kwartaal te stabiliseren.

In de grond-, water- en wegenbouw steeg het aantal faillissementen van 4 in het eerste kwartaal, naar 12 in het tweede kwartaal van 2024.

Britse waakhond staat tests voor bezorging met drones toe

LONDEN – Pakketbezorging met behulp van drones is voor inwoners van het Verenigd Koninkrijk een stap dichterbij gekomen. De Britse luchtvaarttoezichthouder CAA heeft verschillende projecten geselecteerd voor het testen van dit soort dronevluchten. Daaronder vallen ook projecten waarbij drones worden gebruikt voor de inspectie van infrastructuur.

Een van de geselecteerde projecten is Prime Air van Amazon. Het webwinkelconcern kreeg eerder dit jaar in de Verenigde Staten al toestemming om zijn bezorgdienst met drones uit te breiden. Een ander geselecteerd project, Airspection, heeft betrekking op de inspecties van windparken op zee. Verder mag het project Project Lifeline tests uitvoeren waarmee het hulpdiensten wil ondersteunen met drones.

“Deze innovatieve proeven betekenen een belangrijke stap voorwaarts in de veilige integratie van drones in het Britse luchtruim”, licht CAA-directeur Sophie O’Sullivan toe. “Ons doel is om van operaties met drones buiten de visuele zichtlijn een veilige en alledaagse realiteit te maken.”

Tot nu toe mochten drones in het Verenigd Koninkrijk namelijk niet verder vliegen dan het gezichtsveld van degene die de drone bedient. De geselecteerde projecten krijgen hier nu wel toestemming voor, waarmee het bereik van drones wordt vergroot.

Overheid heeft grootste groei werknemers in vaste dienst

DEN HAAG – In de afgelopen twee jaar groeide het aantal werknemers met een vaste arbeidsrelatie het sterkst in de bedrijfstak openbaar bestuur en overheidsdiensten. Overheidsambtenaren en –bestuurders, en specialisten op het gebied van bedrijfsbeheer en -administratie, kenden de grootste toename in vaste werknemers. Dit meldt het CBS.

Het aantal vaste werknemers is de afgelopen jaren gestaag gegroeid. In het tweede kwartaal van 2024 nam dit toe met 213 duizend ten opzichte van het hetzelfde kwartaal twee jaar eerder. Hiermee nam het percentage werkenden met een vast dienstverband toe van 55,3 naar 55,9 procent.

Ook toename vaste arbeidsrelaties in de zorg

De grootste stijger was – met een toename van 71 duizend vaste werknemers – de bedrijfstak openbaar bestuur en overheidsdiensten. Ondanks deze toename bleef het percentage vaste werknemers bij de overheid vrijwel gelijk, omdat hier in dezelfde periode ook het aantal werknemers met een flexibel dienstverband toenam.

In de zorg steeg dit percentage wel, met een groei van 60 duizend vaste werknemers. In deze bedrijfstak nam het aantal werknemers met een flexibele arbeidsrelatie juist af. In de overige bedrijfstakken waren de verschillen in het aantal vaste arbeidsrelaties ten opzichte van twee jaar eerder naar verhouding klein.

Grootste toename onder overheidsambtenaren en -bestuurders

In de bedrijfstak openbaar bestuur en overheidsdiensten werken mensen met verschillende soorten beroepen, ook wel beroepssegmenten genoemd. De twee grootste groepen zijn specialisten op het gebied van bedrijfsbeheer en administratie, en overheidsambtenaren en -bestuurders.

Bij de overheidsambtenaren en –bestuurders was de toename van het aantal werknemers met een vast dienstverband met 22 duizend het grootst. Bij de specialisten bedrijfsbeheer en administratie kwamen er 16 duizend vaste werknemers bij in de afgelopen twee jaar. Daartoe behoren bijvoorbeeld bedrijfskundigen en organisatieadviseurs, beleidsadviseurs, en specialisten personeels- en loopbaanontwikkeling. Bij de beveiligingswerkers, waaronder politie, brandweer en militaire beroepen en ander beveiligingspersoneel, was er sprake van een licht dalende trend.

De vijf grootste beroepssegmenten namen 59 procent van alle werkenden in de bedrijfstak openbaar bestuur en overheidsdiensten voor hun rekening. Bij de andere beroepen binnen de overheid droegen bijvoorbeeld directiesecretaresses, sociaal werkers en juristen de afgelopen twee jaar bij aan de groei van het aantal vaste arbeidsrelaties.

5,5 miljoen vaste werknemers

Het aantal werknemers met een vast dienstverband neemt al een aantal jaar toe, net als het aantal zelfstandigen. Het aantal werknemers met een flexibele arbeidsrelatie nam sinds de coronacrisis toe, tot bijna 2,8 miljoen in het eerste kwartaal van 2023, om vervolgens weer te dalen.

In totaal waren er in het tweede kwartaal van 2024 9,8 miljoen werkenden, waarvan 5,5 miljoen werknemers met een vaste arbeidsrelatie, 2,7 miljoen met een flexibele arbeidsrelatie, en 1,6 miljoen zelfstandigen.

Werkloosheid ook in juli 3,6 procent

DEN HAAG – In juli 2024 waren 370 duizend mensen van 15 tot 75 jaar werkloos. Dat is, net als in mei en juni, 3,6 procent van de beroepsbevolking. Het aantal werklozen is in de afgelopen drie maanden met gemiddeld 2 duizend per maand afgenomen. Het aantal werkenden nam in deze periode ook af met gemiddeld 2 duizend per maand. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

UWV registreerde eind juli 164 duizend lopende WW-uitkeringen, 4 duizend minder dan eind juni.

Bijna 3,6 miljoen mensen van 15 tot 75 jaar hadden in juli geen betaald werk. Naast de 370 duizend werklozen waren er 3,2 miljoen mensen die niet kort geleden naar werk hebben gezocht en/of daarvoor niet direct beschikbaar waren. Dit zijn vooral mensen die met pensioen zijn of niet kunnen werken door ziekte of arbeidsongeschiktheid. Zij worden niet tot de beroepsbevolking gerekend. Gemiddeld over de afgelopen drie maanden groeide deze groep mensen buiten de beroepsbevolking met 6 duizend per maand.

UWV: aantal WW-uitkeringen daalde in juli met 2,2 procent

Eind juli verstrekte het UWV 164,2 duizend WW-uitkeringen. Dat is een daling van 3,6 duizend uitkeringen (-2,2 procent) vergeleken met juni. Het aantal WW-uitkeringen neemt in deze periode doorgaans af omdat er meer werk is in bijvoorbeeld de bouw en de landbouw. In juli kwamen er 18,8 duizend uitkeringen bij en werden er 22,4 duizend beëindigd.

UWV: afname aantal WW-uitkeringen het grootst in de bouw

Vergeleken met vorige maand daalde het aantal WW-uitkeringen het sterkst in de sectoren bouw (-7,8 procent), landbouw, groenvoorziening en visserij (-6,7 procent) en horeca en catering (-4,3 procent). De enige sector met een toename van het aantal werkloosheidsuitkeringen is de cultuursector (+0,6 procent). In absolute aantallen is de stijging van het aantal WW-uitkeringen hier echter beperkt (10 WW-uitkeringen).

Uitstroom uit werkloosheid licht hoger dan instroom

De ontwikkeling van de werkloosheid is het resultaat van onderliggende stromen tussen de werkzame, de werkloze en de niet-beroepsbevolking.

De werkloosheid kan toe- of afnemen door vier verschillende stromen. Twee van die stromen kunnen de werkloosheid laten dalen. De eerste is de stroom van werklozen die een baan vinden. De tweede is de stroom van werklozen die stoppen met zoeken en de arbeidsmarkt en dus de beroepsbevolking verlaten. In totaal waren er in juli 235 duizend mensen die drie maanden eerder nog werkloos waren.

Er zijn ook twee tegengestelde stromen, die de werkloosheid kunnen vergroten. Het gaat om werkenden die hun baan verliezen en om mensen die zich eerder niet aanboden op de arbeidsmarkt en op zoek zijn gegaan naar werk. Als ze niet meteen werk vinden, worden ze deel van de werkloze beroepsbevolking.

De totale instroom in werkloosheid was in juli met 232 duizend personen iets lager dan de uitstroom. Het aantal werklozen is daardoor in de afgelopen drie maanden per saldo licht afgenomen.

Gisteren meldde het CBS op basis van kwartaalcijfers dat het aantal werklozen ook al in het tweede kwartaal licht daalde ten opzichte van het eerste kwartaal en dat het aantal banen in die periode nog toenam. In het tweede kwartaal nam vooral het aantal werknemers met een vaste arbeidsrelatie toe.

Over een langere periode bezien zijn het vooral de bedrijfstakken openbaar bestuur en overheidsdiensten, onderwijs en gezondheids- en welzijnszorg waar het aantal werknemers met een vaste arbeidsrelatie toeneemt.

Achmea-topvrouw wil meer duidelijkheid over rampenfonds overheid

ZEIST – De overheid moet duidelijker maken wanneer ze bij natuurgeweld een publiek noodfonds aanspreekt om de schade van burgers of bedrijven te compenseren, vindt topvrouw Bianca Tetteroo van verzekeraar Achmea. Daardoor wordt het voor verzekeraars ook duidelijker welke vormen van schade zij kunnen verzekeren.

De verzekerbaarheid van schade door natuurrampen of extreem weer is een steeds prangender thema in de sector. Door klimaatverandering neemt het aantal schadegevallen door weersextremen waarschijnlijk toe, waarbij in Nederland overstromingsrisico’s problematischer worden. Voor overstromingen van grote rivieren of de zee is de schade vooralsnog onverzekerd, vanwege de hoge kosten en financiële risico’s.

“Daar is een calamiteitenfonds van de overheid voor. Maar het is best onduidelijk wanneer dat uitkeert. En dat is dan toch iedere keer weer een apart besluit. Wij zijn er eigenlijk voor om de burger daar veel meer duidelijkheid over te geven, maar ook de verzekeringsmaatschappijen”, zegt Tetteroo in een toelichting op de halfjaarcijfers van de grootste verzekeraar van Nederland. “Als we weten wanneer die pot wordt aangesproken, weten wij ook welke producten we daar aanvullend op kunnen maken en welke risico’s wij dan wel kunnen accepteren.”

Overstromingsrisico’s

De Nederlandse verzekeringsbranche is al langer in gesprek met de politiek over “publiek-private oplossingen” voor overstromingsrisico’s van grote rivieren en de zee. Maar door de verkiezingen en de vorming van een nieuwe regeringscoalitie “zijn we die gesprekken nu weer aan het opstarten”, zegt Tetteroo.

Het moederbedrijf van verzekeraars als Centraal Beheer, FBTO en Avéro benadrukt ook al langer dat aanpassing aan klimaatverandering belangrijk is. Het kan gaan om tips om voor een hagelbui de auto in de garage te zetten, maar ook adviezen om geen huizen in uiterwaarden te bouwen en tegels uit tuinen te halen voor betere waterafvoer.

Gelijktijdig met de halfjaarcijfers komt Achmea met een update van zijn duurzaamheidsstrategie. In 2025 moet 10 procent van de eigen beleggingen van de verzekeraar ‘impactbeleggingen’ zijn, die het klimaat, milieu of de maatschappij ten goede komen. “Dat komt neer op ongeveer 4 miljard euro, nu is dat ongeveer 2,7 miljard euro”, stelt Tetteroo.

Boskalis: historisch hoog resultaat na druk en goed eerste halfjaar

Foto: Boskalis

PAPENDRECHT – Koninklijke Boskalis B.V. heeft een historisch goed eerste halfjaar afgesloten. De bezetting van de vloot was hoog en bij alle drie de divisies was er sprake van een toename van het resultaat.

De omzet is ten opzichte van vorig jaar met vijf procent toegenomen tot 2,07 miljard €o (H1 2023: € 1,97 miljard).

De EBITDA is met circa 50 procent toegenomen en kwam uit op 553 miljoen Euro (H1 2023: € 370 miljoen). Gecorrigeerd voor een bijzonder bate in het eerste halfjaar nam de EBITDA met 44 procent toe in vergelijking met dezelfde periode in 2023.

De nettowinst steeg met 65 procent tot € 298 miljoen (H1 2023: € 181 miljoen).

Peter Berdowski, CEO Boskalis: “Het afgelopen halfjaar is in financieel opzicht het meest succesvolle geweest dat wij in de lange historie van Boskalis hebben gerealiseerd. Over de volle breedte is er uitzonderlijk goed gepresteerd. De EBITDA steeg met bijna 50 procent tot meer dan een half miljard Euro en het nettoresultaat met 65 procent tot bijna 300 miljoen Euro.”

“Bij de Dredging & Inland Infra divisie waren onze grote schepen goed bezet, met name op projecten in het Midden- en Verre Oosten. Wij zitten in de afrondende fase van het omvangrijke Manila International Airport project en verplaatsen het werkgebied geleidelijk naar nieuwe projecten in Zuidoost-Azië en het Midden-Oosten. Dichter bij huis hebben we in Nederland veel werk verzet op de versterking van de Markermeerdijken ten noorden van Amsterdam en aan het openbaarvervoersknooppunt van de Zuidas bij Amsterdam.”

“Bij Offshore Energy hebben wij de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in materieel dat zowel kan worden ingezet op de offshore windmarkt als op de traditionele fossiele energiemarkt. Daarmee hebben wij ons sterk gepositioneerd in de keten van ontwikkeling, installatie, onderhoud tot ontmanteling van offshore-constructies. Met name dankzij deze strategie hebben we ook het afgelopen halfjaar weer uitstekende resultaten gerealiseerd.
De begin dit jaar verworven schepen van ALP Maritime draaien inmiddels volop mee in onze vloot en hebben onder andere een bijdrage geleverd aan het transport van een 50 jaar oude FPSO vanaf een olieveld in Brazilië naar een sloopwerf in Europa.”

“Ook bij Salvage zijn weer de nodige bijzondere bergingsactiviteiten verricht. Zo is een zeer complexe wrakkenruiming voor de kust van Maleisië succesvol afgerond. Dit betrof een gekanteld en gezonken jack-up platform dat volledig van de zeebodem is verwijderd.
De werkvoorraad ligt nog altijd op een gezond niveau. Met 5,3 miljard Euro aan werk in de portefeuille en een sterke financiële positie kijken we met vertrouwen naar de toekomst.”

Ontwikkelingen divisies

In de divisie Dredging & Inland Infra is de omzet stabiel bij een licht hogere EBITDA ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De hoppervloot was goed bezet op grote werken in Azië en het Midden-Oosten, en de snijkopzuigers kenden een volle bezetting in het Midden-Oosten.

De belangrijkste regio’s qua omzetbijdrage waren Azië/Australië en Europa met omvangrijke projecten in de Filipijnen, Taiwan, Singapore, Australië, Denemarken en Nederland. In de loop van het eerste halfjaar heeft Boskalis zijn werkzaamheden rond de aanleg van de nieuwe luchthaven van Manilla grotendeels afgerond en het project wordt naar verwachting binnenkort aan de klant overgedragen. In Singapore werd opnieuw veel werk verzet rond de innovatieve polder (Pulau Tekong) en de havenuitbreiding (Tuas Terminal 2) terwijl in Taiwan en Australië energietransitie-projecten (wind en gas) in uitvoering zijn.

In Europa zijn in het eerste halfjaar de baggerwerkzaamheden voor de sleuf van de Fehmarnbelttunnel (tussen Denemarken en Duitsland) afgerond. In Nederland was Boskalis op een groot aantal projecten werkzaam, zoals het lopende meerjarige project om de Markermeerdijken ten noorden van Amsterdam te versterken, het project Zuidasdok OVT waarbij het bestaande openbaarvervoersknooppunt in Amsterdam-Zuid wordt uitgebreid en op het project A2 het Vonderen-Kerensheide (snelwegverbreding) zijn de voorbereidende werkzaamheden in volle gang.

Bij Offshore Energy is de omzet toegenomen bij een fors hogere EBITDA. Bij alle business units was er sprake van een sterk eerste halfjaar met goede resultaten. Circa de helft van de omzet was afkomstig van offshore windprojecten. In de Verenigde Staten waren de grote kraanschepen volop bezig met de installatie van fundatiepalen die eerder door de eigen zware-ladingschepen waren aangevoerd. In Europa waren de kabellegschepen druk op projecten zoals Hollandse Kust West Beta (Nederland) en Borkum Riffgrund 3 & Godewind 3 (Duitsland).

De Marine Transport & Services business units hadden een druk en goed halfjaar. De begin 2024 overgenomen zware zeesleepboten van ALP werden direct op projecten ingezet waaronder het transport van een oude FPSO naar een sloopwerf in Europa.

Subsea Services was het eerste halfjaar druk met een mooie combinatie van projecten, variërend van ontmantelingswerkzaamheden op de Noordzee, een meerjarig onderhoudscontract in Dubai en duik- en inspectiewerkzaamheden voor een aantal grote offshorebedrijven. Survey kende eveneens een goed halfjaar met verschillende typen projecten in de energiemarkten.

Over de gehele linie wist de divisie opnieuw met succes in te spelen op de gezonde vraag vanuit zowel de offshore windmarkt als de traditionele olie- en gasmarkt en was de executie van projecten over de gehele linie goed.

Towage & Salvage: De berging had een druk en succesvol eerste halfjaar. Voor de kust van Maleisië is binnen twee seizoenen met succes een gezonken olieplatform van het zeebed gelicht en afgevoerd. Tevens was Salvage volop betrokken bij meerdere emergency response opdrachten, waaronder de Northern Juvenile in de Straat van Malacca.
De resultaatbijdrage van Towage was in verhouding met vorig jaar hoger doordat Smit Lamnalco niet langer als asset held for sale wordt aangemerkt. Begin juli heeft Boskalis een overeenkomst getekend voor de overname van alle resterende (50 procent) aandelen in Smit Lamnalco. De transactie is onderhevig aan de gebruikelijke voorwaarden, waaronder de goedkeuring van regelgevende instanties.

Financiële positie
De financiële positie van Boskalis is sterk en robuust. De netto financiële positie is verder toegenomen tot € 668 miljoen, mede als gevolg van het sterke operationele resultaat. De solide solvabiliteit is verder toegenomen tot 54,8 procent. Boskalis voldoet ruimschoots aan zijn financiële convenanten.

De omvang van de orderportefeuille bedraagt € 5,3 miljard en in combinatie met de marktvooruitzichten zijn wij positief gestemd over de rest van 2024.

LAATSTE NIEUWS

Nedcargo bereidt zich voor op strategische voorraadvorming vanwege verwachte verschuivingen in...

WADDINXVEEN - Nu Donald Trump na de Amerikaanse presidentsverkiezingen aantreedt, bereiden bedrijven wereldwijd zich voor op waarschijnlijke wijzigingen in het Amerikaanse handelsbeleid. Nedcargo, een...