Clicky

vrijdag 27 september 2024 - 23:32 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 163

TLN bundelt krachten met Joint Corridors Off-Road om vervoer over de weg te verminderen

Foto: JCOR workshop Limburg

ZOETERMEER – Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Joint Corridors Off-Road (JCOR) bundelen hun krachten om de toekomst van duurzaam transport vorm te geven. Dat meldden beide partijen.

Het JCOR is een programma van Topsector Logistiek dat verladers en vervoerders helpt om meer gebruik te maken van de binnenvaart, het spoor of short sea.

Het programma richt zich met name op het wegnemen van drempels die een stap naar intermodaal transport in de weg staan. Doel van het programma is het verminderen van wegkilometers en het reduceren van de CO2-uitstoot.

De samenwerkingsovereenkomst werd getekend tijdens een workshop in Limburg.

“Het gaat ons niet puur om modal shift van de weg, maar om het modal optimum. Wanneer je over het water en spoor gaat waar het kan, creëer je ook weer ruimte voor hoogwaardig vervoer over de weg”, aldus Jan Boeve.

“Eén binnenvaartschip zorgt voor drie tot zes keer minder CO2-uitstoot dan een vrachtwagen”, vertelde Ivo Schepers tijdens de workshop. Hij is programmanager van Joint Corridor Off Road’ in Limburg.

Ook Bas van de Riet en Erik Maassen van den Brink, spraken tijdens de workshop vanuit hun ervaring als transporteurs en hun betrokkenheid bij Combi Terminal Twente. Van de Riet stelde dat je met één binnenvaartschip tussen Twente en Rotterdam elke dag 70 tot 80 vrachtwagens van de weg haalt. “Dat scheelt files, chauffeurs en leidt tot CO2- en stikstofbesparingen.”

Maassen van den Brink, directeur van Bolk Transport en voorzitter van de deelmarkt Exceptioneel Transport van TLN benadrukt dat ondernemers moeten afstappen van de factor ‘tijd’ bij hun keuze voor vervoersstromen. “Wat maken die extra uren per binnenschip uit voor goederen die eerder per schip uit Azië kwamen?”

Bunq gaat door met zaak NRC ondanks verwijderen gebruikersnamen

Bunq

AMSTERDAM – Bunq gaat door met het kort geding tegen NRC, ondanks dat de krant gebruikersnamen van medewerkers uit een recent artikel over de onlinebank heeft verwijderd. Topman Ali Niknam zegt via socialemediaplatform LinkedIn dat de zaak aanstaande dinsdag alsnog voor de rechter komt.

“Alhoewel NRC na bijna een week een stap in de goede richting heeft gezet door de namen eindelijk te anonimiseren, hebben ze nog altijd niet aan ons hele verzoek voldaan”, schrijft hij. Bunq wil ook dat NRC de interne berichten en de volgens de bank feitelijke onjuistheden uit het artikel haalt.

Adjunct-hoofdredacteur Melle Garschagen van NRC zegt dat de reacties van Bunq geen aanleiding geven te twijfelen aan het artikel. “Hij vindt dat wij dingen fout hebben gedaan, wij vinden dit goede journalistiek en een maatschappelijk relevant onderwerp. Bij de rechter zullen wij onze journalistiek verdedigen.”

Artikel

De zaak gaat over een artikel van NRC waarin vier anonieme oud-werknemers van Bunq vertellen dat ze in rekeningen hebben gekeken die ze voor hun werk niet nodig hadden. In het artikel staan ook interne berichten van enkele medewerkers. Bunq was niet blij dat daarbij namen stonden. Maandag heeft de krant de gebruikersnamen geanonimiseerd.

Algemeen secretaris Thomas Bruning van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) ziet dit soort procedures steeds vaker voorkomen en laat weten zich hier zorgen om te maken. “Het kan terecht zijn, maar we willen ervoor waken dat het wordt gebruikt als middel om publiceren door journalisten moeilijker te maken.” Of dit bij het kort geding van bunq het geval is, vindt hij moeilijk te zeggen. “Daarvoor heb ik meer details nodig.”

Hij verwijst naar een onderzoek van meldpunt PersVeilig van vorig jaar, waaruit naar voren kwam dat journalisten voorzichtiger zijn geworden om het risico op juridische stappen te vermijden. “We merken dat het een issue is waar journalisten mee te maken hebben. Zeker voor kleinere titels zijn de kosten om zich juridisch te verdedigen hoog en dan heeft het een intimiderender effect”, zegt hij.

Raad van State: ASML mag hoofdvestiging in Veldhoven uitbreiden

Foto: Sundry Photography - Adobe Stock

DEN HAAG – ASML mag haar hoofdvestiging in Veldhoven uitbreiden. Dat oordeelt de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State vandaag, woensdag 3 juli 2024, in een uitspraak. Twee omwonenden waren tegen de bestemmingsplannen die de uitbreiding mogelijk maken in beroep gekomen bij de Afdeling bestuursrechtspraak. Zij krijgen vandaag geen gelijk.

Bestemmingsplannen

Het gaat om de bestemmingsplannen ‘De Run 7000 ASML 2022’ en ‘De Run 7000 ASML 2022 geluid’ van de gemeente Veldhoven. Het eerstgenoemde bestemmingsplan maakt de uitbreiding van de hoofdvestiging van ASML in Veldhoven mogelijk.

Het bedrijf heeft meer ruimte nodig voor het maken van chipmachines. Het bestemmingsplan ‘De Run 7000 ASML 2022 geluid’ maakt ook een uitbreiding van de zogenoemde geluidzone mogelijk rondom ASML.

Bezwaren

De omwonenden die in de wijk ten noorden van ASML aan de overzijde van de Kempenbaan wonen, vrezen dat de uitbreiding van ASML leidt tot onder meer geluidsoverlast, lichthinder en beperking van hun uitzicht. Zij wilden onder andere dat de nieuwbouw vijf meter onder het maaiveld (deels ondergronds) zou worden gebouwd, zodat het gebouw minder hoog zou worden. Dit is gezien het bedrijfsproces van ASML niet mogelijk.

Vóórdat de machineonderdelen gestabiliseerd en verpakt worden, is iedere onverwachte beweging voor de machine fataal. Ook het vervoeren ervan uit een gebouw met een hellingbaan is tot dat moment niet toelaatbaar.

De Afdeling bestuursrechtspraak gaat niet mee in de bezwaren van de omwonenden en verklaart deze ongegrond. Dit betekent dat ASML de hoofdvestiging in Veldhoven mag uitbreiden.

Schoof dankt Wilders: ‘groot respect’

Dick Schoof

DEN HAAG – Premier Dick Schoof bedankt in zijn regeringsverklaring de vier partijleiders die hun vertrouwen in hem hebben uitgesproken, maar in het bijzonder PVV-leider Geert Wilders. “Als overtuigend winnaar van de verkiezingen en voorman van de grootste fractie heeft hij er alles aan gedaan om deze samenwerking te laten slagen”, aldus Schoof in zijn regeringsverklaring.

Wilders zag af van het premierschap, waar de leider van de grootste partij normaal gesproken vaak een beroep op kan doen. Ook zette hij ongrondwettelijke voorstellen in de ‘ijskast’, zoals vaak is besproken in de formatie.

“Ik weet met welke beperkingen in de privésfeer hij al vele jaren moet leven”, voegde Schoof toe over de extreme beveiliging van Wilders. Daar heeft de premier “groot respect” voor.

Dat het kabinet er staat, moet volgens Schoof ook voor Wilders “een mijlpaal zijn”. Hierop klonk geklop op de Kamerbankjes, het parlementaire alternatief voor applaus.

Gewelddadige overvallers vrachtwagenchauffeur gezocht via Opsporing Verzocht [+video]

Foto: still uit video Opsporing Verzocht

GENDRINGEN – Op een terrein aan de Industrieweg in Gendringen, in Gelderland nabij de Duitse grens, vielen eind februari 2024 twee overvallers een vrachtwagenchauffeur aan. Ze sloegen hem en spoten pepperspray in zijn gezicht.

De politie geeft nu beelden van het tweetal vrij. Daarop is te zien dat ze het beveiligde terrein op kwamen door over een hek te klimmen. Vervolgens hebben ze een tijd staan wachten totdat het slachtoffer daar met zijn auto aankwam.

Zwarte Renault

De vrachtwagenchauffeur klom die ochtend van 28 februari rond 04.50 uur de cabine in, waarna direct de overvallers tevoorschijn kwamen. Ondanks dat het slachtoffer amper nog kon ademen door de schrik en de pepperspray, wist hij de verlichting en de claxon van de vrachtwagen te activeren.

Zijn belagers sloegen daardoor op de vlucht.

Uit onderzoek komt naar voren dat het tweetal mogelijk uit Arnhem komt en destijds vermoedelijk in een zwarte Renault reed.

Uit onderzoek is tevens gebleken dat onder het voertuig waarmee het slachtoffer naar het bedrijfsterrein reed, een baken (gps-tracker) was geplaatst. Mogelijk wisten de daders hierdoor hoe laat de chauffeur bij de vrachtwagen zou aankomen.

De politie roept middels het tv-programma Opsporing Verzocht iemand die iets gezien heeft op om te reageren. De specifieke vragen die de politie heeft zijn: Heeft u de mannen en/of mogelijk zo’n auto die woensdagochtend gezien en/of vermoedt u iets over een mogelijk motief voor de aanval? Ook informatie over een mogelijke opdrachtgever is nog heel welkom.

De politie houdt er daarnaast rekening mee dat de verdachten mogelijk al eerder hebben staan posten in de omgeving van de Industrieweg. Is dat u wellicht opgevallen, herkent u iets aan de mannen op de beelden of denkt u iets te weten over een reden voor de overval? Neem dan alstublieft contact op op een van de volgende manieren:

  • Politie Opsporingstiplijn: 0800 6070
  • Meld Misdaad Anoniem: 0800 7000
  • Team nationale Inlichtingen: 088 661 77 34
  • Online via tipformulier

Rechters stellen Staat aansprakelijk om ongelijk salaris

AMSTERDAM – Bureau Clara Wichmann en twee vrouwelijke rechters dreigen met een klacht bij het College voor de Rechten van de Mens tegen de Staat als die op korte termijn niets doet aan de ongelijke beloning voor vrouwelijke rechters en officieren van justitie. De stichting die strijdt voor een betere positie voor vrouwen heeft woensdag de Staat aansprakelijk gesteld in een brief.

Vrouwelijke rechters en officieren krijgen al decennialang minder betaald dan hun mannelijke collega’s, stelt Bureau Clara Wichmann. “Dit verschil in beloning varieert van 3,5 procent tot bijna 10 procent, dus tot ruim een maandsalaris per jaar minder.”

Volgens de stichting komt dat door willekeur en omdat wordt gekeken naar het laatstverdiende inkomen, dat voor vrouwen vaak lager ligt. Hierdoor wordt ongelijkheid tussen mannen en vrouwen in stand gehouden en doorgezet binnen de rechterlijke macht, aldus de stichting.

Bureau Clara Wichmann wil binnen twee weken een toezegging van de Staat dat er op korte termijn een nieuw beloningsbeleid komt en een “goede” compensatieregeling, anders wordt de klacht ingediend.

Zweedse investeerder koopt gamebedrijf Keywords Studios

Fortnite

LONDEN – Investeerder EQT heeft een akkoord bereikt over de overname van een snelgroeiende dienstverlener voor de game-industrie, Keywords Studios. Dit bedrijf werkte mee aan titels als Fortnite en Call of Duty en is volgens de deal zo’n 2,1 miljard pond (bijna 2,5 miljard euro) waard.

Keywords Studios helpt onder andere bij de ontwikkeling van games. Daarnaast verzorgt het voor sommige games de audio, vertalingen of aanpassingen voor verschillende consoles. EQT stelt dat het Ierse technologiebedrijf met extra investeringen sneller kan groeien.

De gamesector gaat door een moeilijke periode en veel grote uitgevers van spellen hebben ontslagen aangekondigd. Tijdens de coronapandemie groeide de markt voor videospellen hard door alle lockdowns, maar na het einde van de pandemie zijn mensen minder gaan uitgeven aan games. Door die moeilijkheden ging het bestuur van Keywords Studios akkoord met een verlaagd bod van EQT, dat 100 miljoen pond minder betaalt dan het eerder had geboden.

EQT is in Nederland onder meer bekend als een van de eigenaren van breedbandbedrijf Delta Fiber. Ook stak de investeerder geld in de Nederlandse betalingsverwerker Mollie.

Aanrijding met meerdere voertuigen op A2

Foto: Rijkswaterstaat | X

UTRECHT – Op de parallelbaan van de A2 bij knooppunt Hintham zijn woensdagochtend na een ongeval richting Utrecht twee rijstroken dicht.

Meerdere voertuigen, waaronder een vrachtwagen, moeten met de berger mee, meldt Rijkswaterstaat op X.

Voor zover bekend is er niemand gewond geraakt.

Havenbedrijf Rotterdam legt Prinses Alexiaviaduct aan met behulp van bouwlaadplein

Foto-Impressie: Zwarts & Jansma Architecten

ROTTERDAM – Dinsdag 2 juli hebben Havenbedrijf Rotterdam en BAM Infra Nederland het contract ondertekend voor de aanleg van het Prinses Alexiaviaduct op de Maasvlakte 2.

De ongelijkvloerse kruising in het uiterste westen van de haven is noodzakelijk om de veiligheid in het verkeer te bevorderen en gebiedsontwikkeling rond de Prinses Alexiahaven verder te stimuleren. Er zijn een aantal maatregelen genomen om dit duurzaam te doen. Daartoe komt er voor het eerst in de haven een laadplein voor elektrische materieel dat bestemd is voor één specifieke bouwplaats.

Het Havenbedrijf heeft BAM opdracht gegeven bij de aanleg van het Prinses Alexiaviaduct een aantal duurzaamheidsmaatregelen door te voeren. Zo heeft de aannemer zich verplicht zand (ca. 150.000 m3) te gebruiken van een vlakbij gelegen locatie. Daarnaast gebruikt hij onder andere bij de uitvoering van het werk duurzaam asfalt en beton, elektrisch materieel en HVO100-brandstof in plaats van diesel. De maatregelen passen in het beleid van het Havenbedrijf om de bedrijfsvoering te verduurzamen.

De Rotterdamse haven wil in 2050 klimaatneutraal zijn en tegelijkertijd vitaal en concurrerend blijven. Het Havenbedrijf geeft daarbij het voorbeeld. Zo lopen er ook proeven met het op stroom zetten van baggerslib en gebruikt het Havenbedrijf kunststof in havenmeubilair als remmingswerk, steigers en pontons. Daarnaast bereidt het Havenbedrijf de inkoop voor van nieuwe patrouillevaartuigen die emissieloos moeten kunnen varen.

Veiligheid

Havenbedrijf besteedt heel veel aandacht aan veiligheid in het dagelijks werk. Dat geldt extra bij bouwprojecten. Zo zijn voor dit project een aantal extra veiligheidsmaatregelen voorgeschreven waar de aannemer zich aan moet houden. Zo is tijdens de bouw onder andere het gebruik van een tijdelijke weg om het bouwterrein heen voorgeschreven; moet de aannemer gebruik maken van een tijdelijk voetgangersviaduct over het spoor en moet het spoor afgezet worden met hekken.

Prinses Alexiahaven

Het masterplan Maasvlakte 2 omvat naast het in 2018 aangelegde Prinses Amaliaviaduct nog twee aan te leggen viaducten: Prinses Alexiaviaduct en het Prinses Arianeviaduct. Ze zijn vernoemd naar de nabij gelegen havens die ze moeten helpen ontsluiten.

Het nieuw te ontwikkelen gebied rondom de Prinses Alexiahaven is circa 300 ha groot en volgens het masterplan bestemd voor nieuwe ‘biobased’ en circulaire activiteiten. Daarbij is een deel van dit gebied gereserveerd voor de vestiging van een waterstofimport-terminal.

Prinses Alexiaviaduct

De komende jaren wordt het gebied rond de Prinses Alexiahaven ontwikkeld. Onlangs is er een nieuwe weginfrastructuur (Mekongweg) aan de zuidzijde van de Prinses Alexiahaven aangelegd om dit havengebied te ontsluiten. Momenteel is dit terrein nog verbonden met de Maasvlakteweg via een tijdelijke gelijkvloerse kruising over het spoor en de CER, de interne verbindingsweg tussen de diverse containerterminals. Deze situatie is vanuit veiligheid en doorstroming van het verkeer ongewenst.

Verkeersberekeningen hebben aangetoond dat het noodzakelijk is om een ongelijkvloerse kruising (Prinses Alexiaviaduct) en een gedeeltelijke verdubbeling van de Maasvlakteweg te realiseren voordat de verkeersintensiteit drastisch toeneemt. Naar verwachting wordt het viaduct eind 2026 in gebruik genomen.

Ten minste zes doden door orkaan Beryl

orkaan Beryl

HAVANA – Ten minste zes mensen zijn in het zuidoosten van het Caribische gebied overleden ten gevolge van de orkaan Beryl. De orkaan wordt omschreven als de sterkste van zijn soort ooit in deze tijd van het jaar.

Beryl richtte ernstige schade aan op het eiland Carriacou, dat deel uitmaakt van Grenada, en teisterde ook nabijgelegen eilanden als Santa Lucia en Saint Vincent met zware regens.

In Venezuela werd vicepresident Delcy Rodríguez getroffen door een vallende boom, toen ze zich in de kustregio Sucre op de hoogte ging stellen van de schade veroorzaakt door Beryl. Volgens president Nicolás Maduro was ze “hard geraakt, maar bij bewustzijn”.

Het ergste moet misschien nog komen, omdat Beryl naar verwachting woensdag op Jamaica en de Kaaimaneilanden “levensbedreigende winden en stormen” zal brengen, aldus het Amerikaanse Nationaal Orkaancentrum.

CEVA Logistics gaat Bolloré Logistics integreren in nieuw organisatiemodel

MARSEILLE – CEVA Logistics, de logistieke dochteronderneming van de CMA CGM Group, heeft vandaag een nieuwe verticale organisatie aangekondigd die haar klanten in staat moet stellen om gemakkelijker te profiteren van haar wereldwijde logistieke mogelijkheden in haar brede scala aan diensten op het gebied van lucht-, zee-, grond- en spoorvervoer, contractlogistiek, logistiek voor afgewerkte voertuigen, projectlogistiek en douane-oplossingen.

CEVA zal binnenkort beginnen met het verwelkomen van Bolloré Logistics in zijn nieuwe productgedreven organisatiemodel.

Bolloré Logistics werd op 29 februari 2024 overgenomen door de CMA CGM Group. Als toonaangevende wereldwijde logistieke dienstverlener genereerde CEVA pro forma 2023-inkomsten van 20,2 miljard dollar door het transporteren van 1,9 miljoen TEU’s aan zeevracht, 800.000 ton aan luchtvracht en het beheren van 11,7 miljoen vierkante meter aan magazijnruimte, allemaal dankzij zijn 110.000 wereldwijde werknemers.

CEVA Logistics en Bolloré Logistics gaan verder onder één uniform merk: CEVA Logistics. Het bedrijf verwacht het rebrandingproces eind 2024 te voltooien.

Organisatie ontworpen om prestaties en klanttevredenheid te maximaliseren

De nieuwe organisatie versterkt het vermogen van het bedrijf om consistente wereldwijde diensten aan te bieden aan zijn klanten over de breedte van zijn productaanbod. Met een verticale afstemming van zijn productteams tot op lokaal niveau, verwacht CEVA verbeterde productontwikkeling en operationele excellentie. Van de verticaal afgestemde productteams wordt verwacht dat ze het vermogen van CEVA om nieuwe oplossingen te ontwerpen en deze vervolgens sneller toe te passen op uitdagingen van klanten in alle regio’s, zullen versnellen.

Daarnaast combineert CEVA haar lucht- en zeevaartactiviteiten om te profiteren van best practices en technologische investeringen, met name bij het afronden van de implementatie van CargoWise.

Succesvolle strategie in geografische, marktsectorgroei

Sinds de overname door de CMA CGM Group in 2019 heeft CEVA Logistics zowel haar capaciteiten als geografische reikwijdte uitgebreid. Door talrijke overnames biedt het bedrijf nu een sterk netwerk op het Afrikaanse continent.

In 2022 voegde CEVA de CLS-divisie van Ingram Micro toe om haar e-commerceoplossingen te versterken, GEFCO om afgewerkte voertuigoplossingen aan te bieden voor haar automobielklanten en haar Europese overlandnetwerk te versterken, en nu Bolloré Logistics om haar lucht- en zeevrachtbeheeroplossingen te versterken.

Andere gerichte overnames vergrootten CEVA’s bereik in het transport van bederfelijke goederen in Latijns-Amerika (Cargex) en in kleine pakketjes, last mile delivery in Frankrijk (Colis Privé).

“Onze teams hebben jarenlang naar dit moment toegewerkt en ik ben zo trots op waar we als bedrijf staan”, aldus Mathieu Friedberg, CEO van CEVA Logistics.

“CEVA Logistics gaat over op een verticale, productgerichte organisatie die ons team en onze klanten ten goede komt terwijl we concurreren met de Top 5 van de logistieke sector. De visie die we voor CEVA hebben ontwikkeld met de steun van de CMA CGM Group, krijgt nu zijn definitieve vorm. Ons vermogen om te innoveren en samen te werken met onze klanten om hun wereldwijde toeleveringsketens te verbeteren door middel van echt end-to-end-oplossingen is ongeëvenaard in sommige marktsegmenten.”

 

Meer dan zes miljoen mensen zien Oranje winnen

Gakpo

HILVERSUM – Miljoenen mensen hebben dinsdag op NPO 1 de EK-wedstrijd tussen Nederland en Roemenië gevolgd.

Gemiddeld keken via de televisie 6,1 miljoen mensen naar het duel in de achtste finales van het voetbaltoernooi. Een woordvoerder van het Nationaal Media Onderzoek (NMO), de organisatie die de kijkcijfers registreert in Nederland, bevestigt gegevens hierover van de NOS.

Volgens de NOS keken er online nog eens 637.000 mensen via de app van de omroep.

De wedstrijd tegen Roemenië, die Oranje met 3-0 won, is tot nu toe de best bekeken EK-wedstrijd. Het duel tegen Frankrijk staat met bijna 5,5 miljoen kijkers nu op de tweede plaats. Naar de wedstrijden tegen Oostenrijk en Polen keken respectievelijk 5,3 miljoen en 4,7 miljoen mensen.

Voetganger in aanrijding met vrachtwagen op A50 [+foto]

Foto: Luciano de Graaf | LDG Fotografie

APELDOORN/LOENEN- Vanwege een ernstig ongeval is de traumahelikopter vanmorgen geland op de A50 ter hoogte van Loenen in de richting van Arnhem. Een voetganger kwam in botsing met een vrachtwagen. De voetganger raakte zwaargewond.

Meerdere hulpdiensten waaronder de traumahelikopter werden met spoed opgeroepen nadat er meerdere 112 meldingen binnenkwamen bij de meldkamer over het ongeluk. De traumahelikopter landde op de snelweg om het ambulancepersoneel te ondersteunen. Het slachtoffer is uiteindelijk per ambulance met spoed naar het ziekenhuis vervoerd.

De A50 is in de richting van Arnhem twee keer enige tijd volledig dicht geweest. Inmiddels zijn twee van de drie rijstroken dicht. Omrijden kan via de A1, A30 en de A12. Het ongeluk zorgt voor een forse hinder op zowel de A50 als A1.

Hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren is onbekend. Het is niet bekend wat de voetganger op de A50 deed. De verkeersongevallen analyse van de politie gaat onderzoek doen op locatie. Hiervoor zal een groot gedeelte van de snelweg nog enige tijd afgesloten zijn.

Grote groep organisaties doet oproep tegen verhoging btw

21% BTW

DEN HAAG – Een grote groep organisaties uit de sport, cultuur, media, horeca, evenementen en boekenwereld vraagt het kabinet een verhoging van het btw-tarief van 9 procent naar 21 procent te “heroverwegen”. Ze doen hierover “een dringend beroep” op “de politieke partijen in de Tweede Kamer en het kabinet”, schrijven ze in een verklaring.

De oproep komt op de dag dat de Tweede Kamer met het nieuwe kabinet debatteert over de regeringsverklaring onder het motto: Geen hogere btw, je belast er heel Nederland mee. Volgens de organisaties, waaronder de KNVB, Koninklijke Horeca Nederland, de Nederlandse Vereniging van Journalisten en de Vereniging van Evenementenmakers, heeft de btw-verhoging grote gevolgen.

Zo zou uit analyse blijken dat een half miljoen mensen dreigen te stoppen met sporten, er 1,5 miljoen minder festivalbezoeken zullen zijn en 900.000 minder bezoeken aan podiumkunsten. De maatregel zou Nederland ook minder aantrekkelijk maken als vakantiebestemming.

“Het is van essentieel belang dat we de toegankelijkheid van cultuur, sport, horeca, boeken, evenementen en nieuws voor alle Nederlanders waarborgen”, aldus de 39 organisaties in de verklaring. Vorige maand uitten partijen uit cultuur, sport, horeca en media vergelijkbare zorgen via een paginagrote advertentie in landelijke en regionale kranten.

NYT: Biden achter gesloten deuren steeds vaker in de war

Joe Biden

WASHINGTON – Het moeizame debatoptreden van de Amerikaanse president Joe Biden lijkt geen losstaand incident te zijn. Mensen die de afgelopen maanden achter gesloten deuren tijd met de Democraat hebben doorgebracht, zeggen tegen The New York Times dat hij in toenemende mate verward overkomt en de draad kwijtraakt tijdens gesprekken.

Dat de 81-jarige Biden soms warrig overkomt, is bekend. Hij vergat tijdens zijn presidentschap al eerder namen en haalde feiten door elkaar. Maar volgens bronnen van de krant lijkt dat steeds vaker te gebeuren en ook opvallender te zijn. Het zou lastig te voorspellen zijn onder welke omstandigheden Biden precies in de war raakt, maar het lijkt vaker te gebeuren als hij moe is na zijn drukke werkzaamheden.

Zo vloog Biden in aanloop naar zijn debat met Donald Trump herhaaldelijk naar Europa. Hij zou daarna zo uitgeput zijn geweest dat zijn team de debatvoorbereidingen besloot in te korten, schrijft de krant. Zo kon hij nog een beetje uitrusten. Dat bleek uiteindelijk onvoldoende: de president kwam tijdens het debat soms nauwelijks uit zijn woorden en dat leidde tot paniek in het Democratische kamp.

Rectificaties

Biden heeft zelf vermoeidheid genoemd als reden voor zijn slechte debatoptreden. Hij zei dinsdag tijdens een fondsenwervingsbijeenkomst dat het onverstandig van hem was om voor zijn confrontatie met Trump ook nog veel te reizen. “Ik luisterde niet naar mijn medewerkers en viel na terugkeer in slaap op het podium.”

Belangrijke adviseurs van Biden zeggen tegen de krant dat hij wel scherp is en prima informatie kan verwerken. Ook wordt gewezen op recente momenten waarop de president op cruciale momenten goed presteerde, zoals toen Iran een grote raket- en droneaanval uitvoerde op Israël. De Amerikanen schoten toen te hulp om die aanval af te slaan en Biden spande zich in om verdere escalatie te voorkomen.

Toch zijn er ook momenten waarop het minder gaat. Het Witte Huis publiceert regelmatig rectificaties van uitspraken van Biden, omdat hij feiten door elkaar haalde. Ook zijn 78-jarige rivaal Trump maakt dergelijke fouten, maar uit peilingen komt naar voren dat kiezers zich minder druk maken over zijn leeftijd.

LAATSTE NIEUWS

A15

Grote verkeershinder verwacht rond Rotterdam door werk aan A15

ROTTERDAM - Door onderhoudswerkzaamheden verwacht Rijkswaterstaat komend weekend "grote verkeershinder" op de snelweg A15 in de omgeving van Rotterdam. De weg in de richting...
×