SCHIPHOL – Schiphol wil met de forse investeringen van de komende jaren vooral zorgen dat reizigers meer ruimte krijgen en dat zij kunnen rekenen op betere voorzieningen. “De afgelopen twintig jaar lag de nadruk op groei en goedkoop. Er is niet geschilderd en het dak is niet onderhouden tot het in elkaar stortte, wat nu aan het gebeuren is”, zegt topman Pieter van Oord. “En er zijn geen kamers bijgebouwd voor de nieuwe kinderen”, helpt financieel directeur Robert Carsouw de problemen te schetsen.
Volgens de in juni aangetreden Van Oord is Schiphol daardoor de krapste luchthaven van Europa geworden. “En we willen in de middenmoot staan. Maar we kunnen niet een hele nieuwe luchthaven bouwen, zoals in andere delen van de wereld gebeurt. Daarom willen we vooral de concurrentie aangaan met Europese luchthavens als Heathrow, Frankfurt, Parijs. Maar de laatste jaren, met name na covid, doen we het op het gebied van passagierservaring minder dan die luchthavens. Dat is voor ons onwenselijk.”
De uitbreiding van de luchthaven gaat vooral zitten in een nieuwe A- en C-pier. “De nieuwe C-pier is bijvoorbeeld twee keer groter dan de bestaande. Maar daarna hebben we nog steeds krapte in de terminals, dus daar zit de volgende uitdaging.” Daarvoor denkt de luchthaven nu voorzichtig aan een nieuwe terminal aan de zuidkant, waar ook al een nieuwe bagagekelder komt. Dit gaat echter pas spelen na 2029 en zit dus nog niet in de 6 miljard euro aan investeringen van de komende vijf jaar.
Schoon toilet
Van Oord is er na zijn eerste maanden van overtuigd dat het goed laten functioneren van een luchthaven “echt niet zo ingewikkeld” is. “Als reiziger wil je snel door de security, dan naar een schoon toilet en vervolgens wil je warme koffie krijgen. Als we die basis nou eens een beetje voor elkaar kunnen krijgen, dan heb je als reiziger al een geweldige ervaring. Daar wil ik de komende jaren naar streven hier.”
Want volgens Van Oord staan door het gebrek aan onderhoud “als het regent de emmers in de aankomsthal, doen de roltrappen en lichten het te vaak niet en zijn de toiletten niet op niveau”. “We hoeven helemaal geen gouden onderscheiding, als de basis maar in orde is. Daar zullen we echt iets aan moeten doen.”
De directeuren zijn niet bang dat reizigers de koffie laten staan als die nog duurder wordt om de investeringen terug te verdienen. “Iemand zal die reparatie van het dak moeten betalen en dat is die persoon die die koffie drinkt.”