Clicky

zaterdag 16 november 2024 - 03:45 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 161

Schiphol wil van krapste Europese luchthaven naar middenmoot

SCHIPHOL – Schiphol wil met de forse investeringen van de komende jaren vooral zorgen dat reizigers meer ruimte krijgen en dat zij kunnen rekenen op betere voorzieningen. “De afgelopen twintig jaar lag de nadruk op groei en goedkoop. Er is niet geschilderd en het dak is niet onderhouden tot het in elkaar stortte, wat nu aan het gebeuren is”, zegt topman Pieter van Oord. “En er zijn geen kamers bijgebouwd voor de nieuwe kinderen”, helpt financieel directeur Robert Carsouw de problemen te schetsen.

Volgens de in juni aangetreden Van Oord is Schiphol daardoor de krapste luchthaven van Europa geworden. “En we willen in de middenmoot staan. Maar we kunnen niet een hele nieuwe luchthaven bouwen, zoals in andere delen van de wereld gebeurt. Daarom willen we vooral de concurrentie aangaan met Europese luchthavens als Heathrow, Frankfurt, Parijs. Maar de laatste jaren, met name na covid, doen we het op het gebied van passagierservaring minder dan die luchthavens. Dat is voor ons onwenselijk.”

De uitbreiding van de luchthaven gaat vooral zitten in een nieuwe A- en C-pier. “De nieuwe C-pier is bijvoorbeeld twee keer groter dan de bestaande. Maar daarna hebben we nog steeds krapte in de terminals, dus daar zit de volgende uitdaging.” Daarvoor denkt de luchthaven nu voorzichtig aan een nieuwe terminal aan de zuidkant, waar ook al een nieuwe bagagekelder komt. Dit gaat echter pas spelen na 2029 en zit dus nog niet in de 6 miljard euro aan investeringen van de komende vijf jaar.

Schoon toilet

Van Oord is er na zijn eerste maanden van overtuigd dat het goed laten functioneren van een luchthaven “echt niet zo ingewikkeld” is. “Als reiziger wil je snel door de security, dan naar een schoon toilet en vervolgens wil je warme koffie krijgen. Als we die basis nou eens een beetje voor elkaar kunnen krijgen, dan heb je als reiziger al een geweldige ervaring. Daar wil ik de komende jaren naar streven hier.”

Want volgens Van Oord staan door het gebrek aan onderhoud “als het regent de emmers in de aankomsthal, doen de roltrappen en lichten het te vaak niet en zijn de toiletten niet op niveau”. “We hoeven helemaal geen gouden onderscheiding, als de basis maar in orde is. Daar zullen we echt iets aan moeten doen.”

De directeuren zijn niet bang dat reizigers de koffie laten staan als die nog duurder wordt om de investeringen terug te verdienen. “Iemand zal die reparatie van het dak moeten betalen en dat is die persoon die die koffie drinkt.”

Kremlin maakt zich geen zorgen over arrestatie Poetin in Mongolië

MOSKOU – Het Kremlin is niet bang dat president Vladimir Poetin volgende week wordt gearresteerd tijdens zijn bezoek aan Mongolië. Dat land is aangesloten bij het Internationaal Strafhof (ICC) en is dus verplicht om Poetin te arresteren zodra hij de landsgrenzen overkomt.

Kyiv heeft Mongolië opgeroepen om het internationale arrestatiebevel tegen Poetin wel uit te voeren. “Oekraïne hoopt dat de Mongoolse regering zich ervan bewust is dat Vladimir Poetin een oorlogscrimineel is”, aldus het ministerie van Buitenlandse Zaken.

De Russische leider reist dinsdag naar Mongolië, maakte het Kremlin donderdag bekend. Volgens Kremlinwoordvoerder Dmitri Peskov is dat bezoek al helemaal voorbereid en zijn er “geen zorgen” over een aanhouding. “We hebben een goede dialoog met onze vrienden uit Mongolië.”

Het ICC vaardigde in maart vorig jaar een arrestatiebevel uit tegen Poetin vanwege zijn rol bij de illegale deportatie van Oekraïense kinderen. Sindsdien is hij niet meer in een land geweest dat is aangesloten bij het strafhof in Den Haag. De president moest bijvoorbeeld op het laatste moment een bijeenkomst in Zuid-Afrika aan zich voorbij laten gaan om het arrestatiebevel.

Poetin is op 1 oktober ook uitgenodigd voor de inauguratie van de nieuwe Mexicaanse president Claudia Sheinbaum. Oekraïne heeft Mexico, dat ook is aangesloten bij het ICC, ook gevraagd om Poetin daar op te pakken, maar de huidige president Andrés Manuel López Obrador heeft dat verzoek afgewezen.

COSCO SHIPPING bouwt twaalf 14.000 TEU dual-fuel methanol containerschepen

SHANGHAI – Op 29 augustus 2024 tekenden COSCO SHIPPING Heavy Industry Co., Ltd. en COSCO SHIPPING Container Lines Co., Ltd. in Shanghai een contract voor de bouw van twaalf 14.000 TEU-containerschepen met dual-fuel methanol-aandrijving.

Met deze laatste bestelling benadrukt COSCO SHIPPING haar inspanningen om het concept van groene en koolstofarme ontwikkeling te implementeren en een milieuvriendelijke vloot te bouwen, terwijl de impact van dagelijkse activiteiten op het milieu en de ecologie wordt verminderd om duurzame ontwikkeling op de lange termijn te bereiken.

Een nieuwe generatie schepen

De nieuwe schepen behoren tot een nieuwe generatie scheepstypen die gezamenlijk zijn ontwikkeld door COSCO SHIPPING Lines, COSCO SHIPPING Heavy Industry en het China Shipbuilding and Ocean Engineering Design and Research Institute. Met een lengte van 335,9 meter, een breedte van 51 meter en een onzichtbare bulbboeg- en achtersteven-energiebesparende inrichting, maken de nieuwe schepen gebruik van innovatief ontwerp en geavanceerde technologie. Ze bieden een grote laadcapaciteit van 13.700 standaardcontainers en een hoge laadcapaciteit voor koelcontainers om klanten wereldwijd hoogwaardige end-to-end cold chain-services te bieden.

Groene technologie om emissies te besparen

De nieuwe schepen zijn uitgerust met ‘s werelds krachtigste permanente magneetasgenerator, een boegwinddeflector, een luchtsmeersysteem voor de romp en intelligente systemen ontwikkeld door COSCO SHIPPING die voldoen aan de derde fase van EEDI-energie-efficiëntie-indicatoren en de nieuwste cyberbeveiligingsvoorschriften. De op twee brandstoffen werkende hoofdmotor en generator worden beide aangedreven door methanol om de uitstoot van broeikasgassen aanzienlijk te verminderen.

De groene transitie versnellen

COSCO SHIPPING Holdings richt zich momenteel op een combinatie van het bouwen van nieuwe schepen en het moderniseren van bestaande schepen om de groene en koolstofarme transitie van de vloot van het bedrijf te versnellen. Het bedrijf heeft twaalf 24.000 TEU containerschepen besteld met methanol dual-fuel voortstuwing, contracten getekend voor de ombouw van acht schepen naar methanol dual-fuel voortstuwing, terwijl het milieuvriendelijke ontwikkelingspraktijken promoot, zoals volledig elektrische scheepsoperaties en biobrandstofpilotprojecten, wat het bedrijf een sterk momentum heeft gegeven om te concurreren op de nieuwe koers.

In de toekomst zal COSCO SHIPPING Holdings zich blijven richten op de nieuwe manieren van ‘digitale intelligentie’ en ‘groen en koolstofarm’, streven naar innovatie en upgrades versnellen, en gezamenlijk succes behalen tussen hoogwaardige ontwikkeling en wereldwijde duurzame ontwikkeling, om zo een nieuw tijdperk van ontwikkeling te openen, een nieuw ontwikkelingsmomentum te creëren, betere diensten aan klanten te leveren en meer waarde te creëren voor aandeelhouders.

Als een toonaangevende Chinese intelligente scheepsbouwonderneming heeft Yangzhou COSCO Shipping Heavy Industry de strategische ontwikkelingskansen de afgelopen jaren resoluut aangegrepen, haar kracht op de nieuwe weg naar groene schepen verder versterkt en opmerkelijke prestaties geleverd op het gebied van onderzoek en ontwikkeling en de bouw van nieuwe energieschepen.

Het bedrijf heeft het ontwerp en de bouw van drie belangrijke typen schepen volledig gedekt, namelijk containerschepen, olietankers en bulkcarriers die op methanol kunnen varen, en voldeed aan de eisen van de scheepvaartindustrie voor een groene transitie met producten van hogere kwaliteit, slimmer en milieuvriendelijker.

De succesvolle ondertekening van dit contract is een nieuwe stap voor COSCO SHIPPING om zijn leidende positie in de industrie te behouden, de teelt van twee nieuwe soorten productiekrachten te versnellen – digitale scheepvaart en groene en koolstofarme scheepvaart – en nieuwe voordelen te creëren voor hoogwaardige ontwikkeling.

Schiphol rekent op ‘forse’ stijging havengeld en duurdere tickets

Schiphol

SCHIPHOL – Schiphol denkt de gebruikskosten van de luchthaven voor maatschappijen de komende drie jaar “fors” te moeten verhogen. De gesprekken over deze havengelden lopen nog met de luchtvaartmaatschappijen, dus financieel directeur Robert Carsouw wil geen percentage noemen. “Maar het is geen geheim dat de tariefstijging fors zal zijn.” Het is waarschijnlijk dat maatschappijen dit zullen doorberekenen in de prijzen van vliegtickets.

Schiphol heeft meer geld nodig om het recordbedrag aan investeringen tot 2029 te kunnen bekostigen. De luchthaven wil ook de eigen commerciële prestaties bij bijvoorbeeld het uitbaten van winkels opschroeven door het aanbod te vernieuwen. Ook zijn nieuwe leningen nodig, maar hiervoor moeten eerst de eigen inkomsten omhoog.

Volgens Carsouw betaalt een passagier in de ticketprijs van maatschappijen nu 45 euro om vanaf Schiphol te mogen vertrekken. 35 euro gaat daarbij op aan de kosten van onder meer personeel en 10 euro aan de infrastructuur, waarin de komende jaren fors wordt geïnvesteerd. “Die 10 euro zal dus meer worden, maar dat gaat geen 100 euro worden”, zegt de financieel directeur op een persconferentie.

Rechtszaak

Schiphol boekte over de eerste helft van dit jaar met 224 miljoen euro veel meer winst dan de 15 miljoen van vorig jaar. Carsouw: “Het is goed nieuws dat het weer beter gaat, maar het is nog veel te weinig om voor de investeringen te kunnen opdraaien. Als we naar de kosten van investeringen kijken, komen we 188 miljoen euro in de min uit. Zoveel leger is de bankrekening dus eigenlijk geworden.”

Daarom ziet de luchthaven zich genoodzaakt de luchtvaartmaatschappijen weer om meer geld te vragen. Eerder leidde dit tot een rechtszaak omdat zij de tariefverhoging te fors vonden, maar de rechter koos de kant van Schiphol. De havengelden worden de komende maanden vastgesteld. Volgens luchtvaartmaatschappijen is er gesproken over een verhoging van 50 procent.

Politie Rotterdam: aandacht werk ten koste gegaan van veiligheid

ROTTERDAM – De veiligheid op de werkvloer bij basisteam Centrum van de Rotterdamse politie is langere tijd verwaarloosd, omdat de aandacht te veel lag bij het werk in de operatie en te weinig bij de medewerkers. Dit is te lezen in een rapport dat het korps vrijdag publiceerde. Eerder deze maand schreef het NRC al over de problemen bij het team.

“De personele zorg voor de medewerkers van het team wordt al langere tijd verwaarloosd”, schrijven de opstellers. “De begeleiding van jonge agenten laat te wensen over en er is geen gewoonte elkaar aan te spreken. Aandacht voor de operatie is ten koste gegaan van inzet op sociale cohesie en onderlinge verbinding.”

Dode en meerdere gewonden nadat vrachtwagen met gasflessen in brand vliegt op Duitse A38 [+foto’s]

De Duitse A38 is meerdere dagen afgesloten nadat er zich donderdag twee ongevallen hebben voorgedaan. De snelweg is aan beide zijden afgesloten.

Volgens de huidige stand van het onderzoek vond het eerste verkeersongeval plaats rond 20.45 uur nabij het knooppunt Leuna in de richting van Göttingen. De bestuurder van een bestelwagen met aanhanger stopte in de berm en verliet zijn voertuig om een ​​gevarendriehoek te plaatsen. Hij werd vervolgens aangereden door een vrachtwagen. Hij overleed op de plaats van het ongeval.

Tijdens het onderzoek naar het ongeval was de A38 richting Göttingen afgesloten.

Door het genoemde verkeersongeval ontstond er een file. Door nog onduidelijke redenen zag een chauffeur van een vrachtwagen rond 23.45 uur het einde van de file te laat en reed tegen een vrachtwagen vol gasflessen aan. Dit verkeersongeval vond plaats direct op de Saalebrug nabij de stad Schkortleben.

De vrachtwagen vol met gasflessen vloog in brand en verschillende geladen gasflessen ontploften en kwamen in aangrenzende velden terecht. Deze velden vlogen in brand, waardoor de weg eronder ongeveer 5 uur afgesloten moest worden.

Vier mensen raakten lichtgewond en werden naar ziekenhuizen in Merseburg, Querfurt en Weißenfels gebracht. Hoe groot de schade aan de brug en een beschadigd gebouw is, is nog niet bekend.

De brug moest in beide richtingen volledig afgesloten worden. Hoe lang deze sluiting zal duren, is op dit moment niet te zeggen. Hiervoor moeten eerst de explosieve gasflessen worden geborgen en moeten de brugconstructie en de rijbaan worden gecontroleerd.

Vrachtwagen gekanteld in Lunteren [+foto]

Foto: LDG Fotografie

LUNTEREN – Een vrachtwagen is vrijdagochtend in gekanteld en op zijn zijkant in een sloot terecht gekomen aan de Valkse Engweg in Lunteren. De chauffeur raakte daarbij gewond.

Het ongeluk gebeurde rond 10.00 uur. Meerdere hulpdiensten waaronder de brandweer, ambulance en een traumahelikopter werden opgeroepen.

Door nog een onbekende oorzaak was de chauffeur met zijn vrachtwagen gekanteld en in een sloot terecht gekomen.

De chauffeur is nagekeken en behandeld door ambulancepersoneel.

Meerdere geïnteresseerden in doorstart met Bristol Nederland

EINDHOVEN – Meerdere partijen hebben interesse getoond in het failliete Nederlandse deel van mode- en schoenenwinkelketen Bristol. Dat meldt curator Dagmar Dielissen-Breukers. Hoe groot de kans op een doorstart is, kan ze nog niet zeggen. “Er wordt bekeken hoe serieus en kansrijk dat is”, aldus de curator.

Om welke partijen het gaat en of zij interesse hebben in alle Nederlandse onderdelen of een deel daarvan, is ook nog niet bekend. Bristol heeft volgens Dielissen-Breukers in Nederland nu nog ruim vijftig vestigingen en meer dan 350 werknemers.

De winkels zijn inmiddels gesloten, maar mogelijk gaan sommige volgende week weer open, zegt Dielissen-Breukers.

Medewerkers van Bristol krijgen nog wel hun salaris over augustus, zei moederbedrijf Euro Shoe Group onlangs. De curator zegt dat werknemers in september betaald worden via uitkeringsinstantie UWV.

Colombiaanse drugsverdachte (44) uitgeleverd aan Nederland

TULUÁ/DEN HAAG – Colombia heeft een 44-jarige drugsverdachte uitgeleverd. De man is vrijdag geland in Nederland. Het Openbaar Ministerie ziet Jean-Paul H. B. als een belangrijke speler in de internationale drugshandel.

De Colombiaan zou in Nederland voor Mexicaanse criminelen op grote schaal crystal meth hebben geproduceerd en cocaïne uit Latijns-Amerika naar Europa hebben gesmokkeld. De zoektocht naar de man begon nadat in 2019 in Nederland 2500 kilo crystal meth was gevonden. In het onderzoek zijn in Europa meerdere drugslaboratoria opgespoord en meer dan vijftig verdachten aangehouden.

De man zou een contactpersoon zijn tussen Nederland en Zuid-Amerika. Hij wordt ook verdacht van witwassen. De Colombiaan zou naar schatting voor 20 miljoen euro van Nederland naar Mexico en Colombia hebben overgeheveld. H. B., alias Sodapuppy, werd vorig jaar aangehouden in het westen van Colombia. Zijn arrestatie was op 18 juli in de stad Tuluá, op verzoek van Nederland.

Op 2 september beslist de rechter-commissaris in Zwolle of het voorarrest van de man wordt verlengd. Eerder meldde het OM dat de verdachte samen met twaalf anderen in het najaar terecht moesten staan.

File op A27 door afsluiting A2

A27 verkeersbord

UTRECHT – De afsluiting van de A2 zorgt vrijdag rond 11.00 uur voor een halfuur vertraging op de A27 vanaf de noordkant van Utrecht richting het zuiden. Lokaal is er volgens de ANWB nog niet veel aan de hand.

Op de A27 stond vrijdagochtend al een hele tijd wat file, met een vertraging tot maximaal 10 minuten. Sinds ongeveer 10.00 uur is de vertraging aan het oplopen, tot dus ongeveer een halfuur rond 11.00 uur, zegt een woordvoerder van de ANWB. Vanaf de noordkant van Utrecht tot aan Hagestein staat er zo’n 13 kilometer file.

De A27 is een omrijroute, nu de A2 dicht is. De weg van Utrecht in de richting van Den Bosch is sinds donderdag 21.00 uur van knooppunt Oudenrijn tot Vianen dicht door werkzaamheden. Maandag om 05.00 uur moet de A2 weer worden vrijgegeven.

Vorige week en de week ervoor ging de weg ook dicht. Dat leidde tot fikse files op vooral de vrijdagen, zowel op snelwegen als lokaal, onder meer in Nieuwegein. Rijkswaterstaat heeft gewaarschuwd dat dit weekend het drukste zal zijn tot nu toe. Dat komt onder meer doordat de schoolvakantie in de regio midden voorbij is.

Inflatie eurozone daalt naar 2,2 procent in augustus

LUXEMBURG – De inflatie in de eurozone is in augustus gedaald naar 2,2 procent vergeleken met een jaar eerder, meldt het Europese statistiekbureau Eurostat in een voorlopige raming. Dat is het laagste niveau in drie jaar. In juli werd het dagelijks leven in het eurogebied nog 2,6 procent duurder.

Economen hadden al gerekend op een afkoeling van de inflatie tot 2,2 procent. De daling is het gevolg van lagere energieprijzen, aldus Eurostat. De kerninflatie, waarin de schommelende prijzen voor energie, voeding, alcohol en tabak niet worden meegenomen, bedroeg 2,8 procent, tegen 2,9 procent een maand eerder.

Binnen de eurozone werd de hoogste inflatie gemeten in België met 4,5 procent. In Litouwen lag die het laagst (0,7 procent). In Duitsland en Frankrijk, de twee grootste economieën van het eurogebied, kwam de inflatie uit op respectievelijk 2 en 2,2 procent. De Nederlandse inflatie op basis van de Europese rekenmethode was in augustus 3,3 procent en bleef daarmee boven het gemiddelde in het eurogebied.

De inflatie speelt een belangrijke rol bij het rentebeleid van de Europese Centrale Bank (ECB). Die heeft een inflatiedoelstelling van 2 procent. Sinds medio 2021 lag de inflatie in het eurogebied elke maand boven dat niveau. Over twee weken beslist de ECB opnieuw over de rentetarieven. Op de financiële markten wordt verwacht dat de leenkosten dan voor de tweede keer dit jaar worden verlaagd, nu de inflatie de doelstelling nadert.

ECB-bestuurslid en Bundesbank-president Joachim Nagel waarschuwde eerder deze week dat de centrale bank de rente niet te snel moet verlagen. Hoewel de inflatie het doel van 2 procent nadert, zal die volgens Nagel waarschijnlijk weer oplopen na de zomer en tot ver in 2025 boven de doelstelling blijven. Ook ECB-bestuurder Isabel Schnabel waarschuwde vrijdag voor te snelle renteverlagingen. ECB-hoofdeconoom Philip Lane benadrukte afgelopen weekend dat een terugkeer van de inflatie naar 2 procent nog niet zeker is.

Poolparty to go: leerlingen Daimler bouwen samen met ‘The Real Life Guys’ mobiel XXL-zwembad

LEINFELDEN-ECHTERDINGEN/MANNHEIM – In een gezamenlijk project werkten ongeveer 30 leerlingen van de Daimler Truck-vestiging in Mannheim samen met de bekende YouTubers “The Real Life Guys” om op een creatieve en onconventionele manier hun technische vaardigheden te demonstreren. Binnen slechts drie weken transformeerden ze een oude vrachtwagenkiepwagen in een mobiel XXL-zwembad.

Het volledig functionele zwembad bevat ongeveer 22 kubieke meter water en biedt plaats aan meer dan 20 badgasten tegelijk. Naast moderne zwembadtechniek werden een houtkachel met doorstroomwaterverwarmer, comfortabele zitplaatsen en een gigantische douchekop met een diameter van ongeveer een meter geïnstalleerd.

Het bad kan aan een trekker worden gekoppeld en worden bestuurd als een gewone vrachtwagentrailer.

De mobiele badkuip werd op vrijdag 26 augustus 2024 voor het eerst gevuld met water door de Daimler Truck-fabrieksbrandweer op de locatie Mannheim en ingehuldigd in de vorm van een poolparty. Daarna reisde de mobiele badkuip naar Gräfenhainichen (bij Leipzig, Duitsland), waar hij van 22 tot 25 augustus 2024 beschikbaar was voor bezoekers op het “MACHER Festival”.

“The Real Life Guys” documenteerden het bouwproject op film en publiceerden het op hun YouTube-kanaal . Na één week was de video al meer dan 1,6 miljoen keer bekeken.

Britta Beiling, Hoofd Beroepsopleiding bij de vestiging van Daimler Truck in Mannheim: “Door een oude kiepwagen om te bouwen tot een mobiele XXL-badkuip, hebben onze leerlingen niet alleen op indrukwekkende wijze hun technische vaardigheden laten zien, maar ook de diversiteit en innovatieve kracht van onze beroepsopleidingen bij Daimler Truck en Daimler Buses in Mannheim benadrukt. De creatieve samenwerking met de influencers ‘The Real Life Guys’ stelt ons in staat om de huidige generatie sollicitanten op sociale media te bereiken. Het project laat op een levendige manier zien wat er mogelijk is met een passie voor techniek en een innovatieve aanpak.”

In totaal ronden ongeveer 350 jongeren momenteel een beroepsopleiding of duale studie af bij Daimler Trucks in Mannheim, dat over het algemeen beroepsopleidingen aanbiedt in vijf technische beroepen en zes duale studies. De beroepsopleiding wordt aangeboden voor magazijnlogistiekspecialisten, productiemonteurs, automechatronicatechnici, mechatronicatechnici en snijmachinebedieners. Daarnaast zijn de volgende duale studies beschikbaar: Bachelor of Science Computer Science/Cyber ​​Security, Bachelor of Engineering Electrical Engineering and Information Technology, Bachelor of Engineering Mechanical Engineering, Bachelor of Engineering Mechatronics en Bachelor of Engineering Industrial Engineering.

Daimler Truck biedt ook veel stageplaatsen voor scholieren en stages of scripties voor studenten.

De nieuwe lichting leerlingen en duale studenten start respectievelijk in september en oktober 2024; de oproepen voor sollicitaties in 2025 staan ​​al online.

Bergen op Zoom en Roosendaal onderzoeken doorstroom goederenvervoer

BERGEN OP ZOOM/ROOSENDAAL – De gemeenten Bergen op Zoom en Roosendaal lanceren een innovatief project voor de goederenvervoertransitie in West-Brabant West. In een triple helix samenwerking met de kennisstellingen betrokken bij Logistics Community Brabant (LCB) en innovatiebedrijf Argaleo (DigiTwin) wordt het komend jaar gezocht naar nieuwe inzichten en antwoorden op de vrachtverkeer gerelateerde opgaven.

Dit initiatief heeft als doel de vrachtautobewegingen in de regio West-Brabant West inzichtelijker, efficiënter en duurzamer te maken. Door gebruik te maken van geavanceerde digitale technologieën en data-analyse krijgt de regio West-Brabant West niet alleen beter inzicht in de huidige mobiliteitsuitdagingen, maar legt het ook de basis voor een toekomstbestendig beleid en infrastructuur. Daarbij wordt de groei van bedrijventerreinen en sectoren afgezet tegen de bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio. Als onderdeel van het onderzoek wordt er ook gekeken naar het gebruik van truckparkings en de mogelijkheden deze in de regio te plaatsen. De uitkomsten van dit project kunnen als blauwdruk dienen voor andere regio’s in Noord-Brabant. Voor dit onderzoek heeft de regio West-Brabant (RWB) een subsidie uit het O&O-fonds beschikbaar gesteld.

Het project zet in op drie innovatiegebieden:

  1. Inzicht in goederenvervoerbewegingen: Samen met publieke en private partijen worden logistieke stromen en vervoersbewegingen in kaart gebracht. Dit leidt tot standaardisatie van informatie-uitwisseling, wat veilige en efficiënte datadeling mogelijk maakt. Het resultaat moet bijdragen aan een monitoring- en evaluatiesysteem voor vrachtverkeer dat vergelijkbaar is met bestaande instrumenten voor personenmobiliteit.
  2. Inzicht in regionale verkeersdrukte: In samenwerking met bedrijven zoals Bridgestone wordt GPS-data van lichte bedrijfswagens en zware vrachtauto’s omgezet naar beleidsrelevante inzichten. Dit helpt bij het identificeren van knelpunten en het verbeteren van de verkeersdoorstroming in de regio Bergen op Zoom en Roosendaal.
  3. Inzicht in transitiemogelijkheden: Door de inzichten van de goederenvervoerbewegingen te combineren met herkomst- en bestemmingsdata kunnen scenario’s ontwikkeld worden om de toekomstige groei van goederenmobiliteit te beheren en de keuzes in modaliteiten te optimaliseren. Dit helpt de gemeenten om proactief te sturen op economische ontwikkeling.

Digital Twin

De resultaten van de drie deelinnovaties worden geïmplementeerd in een Digital Twin toepassing. Een Digital Twin is een digitale visualisatie van de werkelijkheid en kan worden gebruikt voor praktische toepassingen, analyses en beleidsbeslissingen. De Digital Twin waarin de onderzoeksresultaten worden ondergebracht, is een bestaande tool die al in de regio wordt toegepast en nu wordt uitgebreid met actuele inzichten in lokale en regionale goederenvervoerbewegingen in West-Brabant West.

Twee partijen cocaïne onderschept in Rotterdamse haven

ROTTERDAM – Tijdens reguliere controles heeft de Douane vorige week twee partijen cocaïne aangetroffen in verschillende containers. In totaal werd er 205 kilo cocaïne onderschept, met een straatwaarde van ruim 15 miljoen euro.

Containers met bananen

In een container met bananen, die afkomstig was uit Peru, werd in de constructie 65 kilo cocaïne ontdekt. De bananen waren onderweg naar een bedrijf in Duitsland. In een andere container met bananen, die afkomstig was uit Ecuador, vond de Douane nog eens 140 kilo cocaïne. De container had als eindbestemming een bedrijf in Polen.

De bedrijven in Duitsland en Polen lijken niets met de smokkel van de verdovende middelen te maken te hebben.

HARC-team

Het HARC-team, een inmiddels 28 jaar oud samenwerkingsverband van Douane, de FIOD, de Zeehavenpolitie en het Openbaar Ministerie in Rotterdam, heeft de twee zaken verder in onderzoek. De drugs zijn inmiddels vernietigd.

Eurovisie Songfestival volgend jaar in Basel

BASEL – Het Eurovisie Songfestival wordt in 2025 in de Zwitserse stad Basel gehouden. Dat heeft de European Broadcasting Union (EBU) bekendgemaakt. De stad werd verkozen boven Genève. Ook de steden Zürich en Bern waren in de race om gaststad te worden, maar die steden vielen al eerder af. Het songfestival vindt volgend jaar plaats van 13 tot en met 17 mei.

De beoogde locatie voor het songfestival in Basel is concertzaal St. Jakobshalle. Songfestivalbaas Martin Österdahl zegt het “fantastisch” te vinden dat Basel is gekozen als gaststad. “Met zijn unieke mix van traditie en innovatie weerspiegelt Basel de geest van het Eurovisie Songfestival”, aldus Österdahl in een persverklaring.

In mei dit jaar won de Zwitserse deelnemer Nemo het songfestival met het lied The Code. Doorgaans organiseert het winnende land de volgende editie. Tweemaal eerder vond het internationale muziekevenement plaats in Zwitserland, in 1956 in Lugano en in 1989 in Lausanne. Het songfestival wordt in 2025 voor de 69e keer georganiseerd.

Het is nog altijd niet zeker of Nederland meedoet aan de editie volgend jaar. Na de veelbesproken diskwalificatie van Joost Klein tijdens het songfestival in mei dit jaar botste AVROTROS met de EBU. De omroep moet nog een besluit nemen over deelname volgend jaar. De deadline voor aanmelding is half september.

LAATSTE NIEUWS

Bestelbus botst achterop vrachtwagen op A67 [+foto]

SEVENUM - De hulpdiensten zijn vrijdagmiddag rond 16:50 uur gealarmeerd voor een ongeval op de A67 Venlo richting Eindhoven ter hoogte van Grashoek/Sevenum. Ter hoogte...