Clicky

maandag 23 september 2024 - 16:39 uur
Home Blog Pagina 160

Nieuwe trappen, roltrappen en liften op station Schiphol Airport

Foto: Shane van Hattum | duckdev

SCHIPHOL – Een groot deel van de trappen en roltrappen op station Schiphol Airport zijn aangepast en de liften zijn vernieuwd. Na de zomer worden ook de laatste trappen in de gevel vervangen. Door deze aanpassingen is er meer vrije ruimte op de perrons, waardoor treinreizigers sneller de trein in- en uitstappen en de doorstroming op de perrons verbetert. De verbouwing is een van de stappen om de bereikbaarheid van Schiphol als multimodaal knooppunt te verhogen.

De afgelopen twee jaar zijn bestaande stijg- en daalpunten (trappen, rolpaden en liften) aangepakt. De hellingbanen zijn vervangen door vaste trappen en de bestaande en nieuwe trappen zijn verbreed. Ook zijn van enkele roltrappen, dubbele roltrappen gemaakt. De bestaande liften zijn voorzien van nieuwe beglazing, branddeuren en wandafwerking om een brandwerende laag aan te brengen tussen het perron en Schiphol Plaza.

De werkzaamheden zijn uitgevoerd door BAM Infra en vonden grotendeels plaats in verschillende treinvrije periodes, om de hinder voor reizigers beperkt te houden. Het station bleef tijdens de werkzaamheden bereikbaar voor zowel reizigers als personeel. Bij de sloopwerkzaamheden ging het om het demonteren en uithijsen van zes rolpaden (hellingbanen) van elk 45 meter lang. De materialen werden afgevoerd met werktreinen van 280 meter lang. De locomotieven van de werktrein reden op duurzame HVO100 brandstof, in plaats van diesel.

Foto: Shane van Hattum | duckdev

Nu het grootste deel van de werkzaamheden zijn afgerond, vieren we dit moment samen met de reizigers en andere gebruikers van dit station. Namens alle samenwerkende partijen wordt iets lekker uitgedeeld op het station.

Schiphol is een knooppunt waar in een relatief klein gebied veel verschillende vormen van mobiliteit samenkomen. Het doel van project Multimodale Knoop Schiphol (MKS) is dat Schiphol ook in de toekomst een comfortabel vervoersknooppunt blijft. Vervanging en vernieuwing is nodig om de capaciteit, veiligheid en kwaliteit te garanderen van Schiphol Plaza, de perrons en het busstation. Op een later moment worden op het station bijvoorbeeld ook nieuwe stijgpunten gemaakt die direct in verbinding zijn met het bovengelegen busstation. Zo kunnen reizigers rechtstreeks van en naar het perron richting de bus lopen.

Vrachtwagen met gestolen auto’s op weg naar Rotterdam op Duitse A3 aangehouden [+foto]

Foto: Politie Bielefeld

BIELEFELD – Al sinds 2023 is een onderzoekscommissie van de Duitse recherche bezig met het opsporen van de misdaden van een groep internationale voertuigdieven. De bendeleden hebben persoonlijke banden met verschillende West-Afrikaanse landen en zouden daar gestolen auto’s naar toe hebben verscheept. Het intensieve onderzoek door het Openbaar Ministerie van Bielefeld en de recherche van Bielefeld heeft dit jaar al tot vier arrestaties geleid en wordt voortgezet.

De verdachten worden ervan verdacht samen te werken met Nederlandse en Franse autodieven. De voertuigen, die grotendeels in het buitenland zijn gestolen, zouden door koeriers naar Duitsland zijn gebracht en vervolgens door de bendeleden zijn overgenomen.

Vervolgens zouden ze de auto’s in eerder bestelde overzeese containers hebben geladen. In een aantal gevallen werden deze containers vervolgens door transportbedrijven naar de havens van Rotterdam en Antwerpen gebracht, waar de gestolen goederen naar Togo en Ghana werden verscheept en verkocht.

Nadat in september 2023 in Steinhagen verschillende in Frankrijk gestolen auto’s werden ontdekt, begon de recherche van de districtspolitie van Gütersloh aanvankelijk met het onderzoek, dat vervolgens werd voortgezet door de politie van Bielefeld.

Sinds september 2023 is de politie erin geslaagd meerdere van deze containers samen met gestolen auto’s in beslag te nemen. In totaal wordt de bende ervan beschuldigd betrokken te zijn bij het verplaatsen van zeker 23 gestolen voertuigen. De gestolen auto’s waren voornamelijk voertuigen van het merk Toyota. De daders hadden het vooral gemunt op de modellen RAV 4 en C-HR.

Eind april 2024 werden appartementen in Bielefeld, Düsseldorf, Maagdenburg en Schönebeck (Elbe) doorzocht als onderdeel van een gecoördineerde politieoperatie. In totaal werden vier verdachten gearresteerd, van wie er twee in Bielefeld woonden. Een rechter bij de rechtbank van Bielefeld kondigde aan dat deze verdachten in hechtenis zouden worden genomen. Er zat al een andere verdachte vast vanwege een ander onderzoek.

De bendeleden zijn mannen tussen de 33 en 52 jaar oud en komen uit Ghana, Togo en Niger. Eén van de gearresteerden heeft de Duitse nationaliteit.

Als onderdeel van deze operatie slaagden de agenten er ook in om vlak voor de Nederlandse grens op de A3 een trekker met oplegger met een container te controleren, die onlangs door de verdachten in Recklinghausen was beladen met twee gestolen auto’s en op weg was naar Rotterdam. De gestolen auto’s werden in beslag genomen.

Het onderzoek door het politiebureau van Bielefeld en het openbaar ministerie in Bielefeld is nog gaande.

Verliezen lopen verder op bij maker elektrische auto’s Polestar

Polestar

GÖTEBORG – Bij fabrikant van elektrische auto’s Polestar zijn de verliezen vorig jaar verder opgelopen. De Volvo-spin-off kreeg net als andere makers van stekkerwagens te maken met een zwakkere vraag naar elektrische auto’s, felle concurrentie en kampte ook nog met interne organisatorische uitdagingen.

Het jaarverlies bedroeg gecorrigeerd voor onder meer belastingen bijna 1,5 miljard dollar. Een jaar eerder dook de onderneming al zo’n 1,3 miljard dollar in het rood.

De jaarcijfers hadden eigenlijk in april naar buiten moeten komen, maar Polestar zag zich genoodzaakt om de publicatie van het jaarverslag uit te stellen vanwege fouten in de boekhouding. Inmiddels heeft de onderneming de waarde van al haar bezittingen nog eens doorgenomen en het bedrijf doet op basis daarvan een afboeking van 450 miljoen dollar.

Begin dit jaar was al duidelijk dat het niet zo goed ging met de onderneming. Toen kondigde Polestar aan afscheid te nemen van 15 procent van zijn personeel, waardoor 450 mensen moesten vertrekken. Het Zweedse bedrijf legde de schuld bij toen “uitdagende marktomstandigheden”. Afgelopen jaar werden er ook minder auto’s verkocht dan eerder verwacht.

Polestar heeft geen vooruitzichten voor het lopende jaar bekendgemaakt. Eerder zei het bedrijf dat zijn twee nieuwe SUV’s, de Polestar 3 en 4, de verkoop moeten helpen verhogen tot meer dan 155.000 voertuigen.

Momenteel bouwt Polestar het merendeel van zijn auto’s in China. Maar deze zomer start het bedrijf met de productie van de Polestar 3 SUV in South Carolina. Dat is financieel aantrekkelijker in verband met handelstarieven voor in China gemaakte elektrische auto’s. Polestar zal in de tweede helft van 2025 ook beginnen met de productie van de Polestar 4 Premium Sport SUV in Zuid-Korea.

Het bedrijf is van plan om op 2 juli de resultaten over het eerste kwartaal en de verkoopcijfers over het tweede kwartaal te publiceren.

Meer loon en betere arbeidsvoorwaarden voor werknemers Havenbedrijf Rotterdam

ROTTERDAM – De vakbonden FNV, OV-HbR en CNV Publieke Diensten hebben een nieuwe cao met Havenbedrijf Rotterdam N.V. afgesloten. De cao, die van 1 juli 2024 tot 1 juli 2026 loopt, voorziet in aanzienlijke verbeteringen voor de medewerkers.

“Deze cao betekent een flinke stap vooruit voor de medewerkers”, zegt Tanja Schrijver, bestuurder FNV Publiek Belang. “Met de structurele loonsverhogingen en de verbeterde regelingen zorgen we ervoor dat het Havenbedrijf Rotterdam een aantrekkelijke werkgever blijft voor de werknemers.”

Minimum uurloon naar 17 euro

Tijdens de looptijd van de cao worden de salarissen structureel verhoogd. Per 1 juli 2024 krijgen alle medewerkers een loonsverhoging van 5 procent, gevolgd door een extra verhoging van 4 procent per 1 juli 2025. Bovendien wordt het minimum bruto uurloon vastgesteld op € 17,-.

Verhoging salarissen

De nieuwe cao zal er ook voor zorgen dat alle salarissen met 3 procent omhoog gaan. De mogelijkheid tot salarisverlaging op basis van beoordelingen wordt afgeschaft en bonussen worden toegekend op basis van bijzondere prestaties.

Verhoging kilometervergoeding

Naast de loonsverhogingen worden ook de kilometervergoeding voor woon-werkverkeer en de fietsvergoeding verhoogd naar € 0,23 per kilometer vanaf 1 juli.

Pilot om met keuzebudget studieschuld af te lossen

Vanaf 1 januari 2025 kunnen medewerkers maximaal € 1.500,- per jaar van hun Persoonlijke Keuzebudget (PKB) gebruiken voor het aflossen van studieschulden bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO), een maatregel die twee jaar als pilot wordt uitgevoerd.

Tasforce Werkdruk en informatie pensioenstelsel

Een speciale Taskforce Werkdruk wordt opgericht om de werkdruk te verminderen. De focus ligt eerst op de afdelingen met de hoogste werkdruk. Uiterlijk in oktober moet er een actieplan klaar zijn. Daarnaast zal het Havenbedrijf de medewerkers beter informeren over het nieuwe pensioenstelsel.

Speciale herstelzorg postcovid patiënten straks niet meer vergoed

DEN HAAG – De vergoeding van een gecombineerde behandeling voor postcovid patiënten wordt vanaf 1 juli niet meer vergoed vanuit het basispakket, zo heeft het kabinet vrijdag besloten. Het volgt hiermee het advies op van het Zorginstituut, dat zegt dat deze behandeling niet effectief is. Het gaat om een aanpak waar onder meer fysiotherapie, logopedie en ergotherapie deel van uitmaken.

Postcovid patiënten die nu deze eerstelijns multidisciplinaire paramedische herstelzorg krijgen, krijgen hun behandeling tot 1 januari 2025 vanuit het basispakket vergoed. Deze overgangsregeling is in het leven geroepen voor patiënten “die het gevoel hebben dat ze er toch baat bij hebben”, zei demissionair zorgminister Pia Dijkstra na afloop van de ministerraad. “En ook omdat ik vind dat postcovid patiënten al genoeg ellende ondervinden en er nog heel weinig aan behandeling beschikbaar is.”

Nieuwe patiënten kunnen er vanaf 1 juli geen aanspraak meer op maken vanuit het basispakket. Wel kunnen zij eventueel aparte behandelingen voor fysiotherapie, diëtiek en ergotherapie krijgen als hun behandelend arts dat adviseert. Deze patiënten kunnen die behandelingen via de reguliere weg regelen en onder voorwaarden vanuit het basispakket vergoed krijgen. “Maar het zit dan niet meer bij elkaar in een pakket”, verduidelijkt Dijkstra.

Uit onderzoek is naar voren gekomen dat patiënten met of zonder deze multidisciplinaire paramedische herstelzorg dezelfde verbetering ondervonden in het dagelijks functioneren. “Het Zorginstituut concludeert daarom dat de meerwaarde van eerstelijns multidisciplinaire paramedische herstelzorg niet is aangetoond ten opzichte van het niet geven van deze behandeling”, schrijft Dijkstra aan de Tweede Kamer.

Daarom is besloten de vergoeding vanuit het basispakket stop te zetten. “Om de zorg in Nederland toegankelijk en betaalbaar te houden, is het van groot belang dat zorg die niet-effectief is, niet wordt vergoed vanuit het basispakket.”

Patiëntenorganisaties vinden het ongegrond om te denken dat fysiotherapie, logopedie en andere behandelingen geen meerwaarde hebben. “Op dit moment is er geen behandeling voor postcovid, dat is al erg genoeg. Het enige waar patiënten nu baat bij hebben, verdwijnt nu. Dat kan niet waar zijn”, zegt directeur Diewke de Haen van PostCovid NL. Die patiëntenorganisatie vindt, net als Long Covid Nederland, dat de vergoeding voor de behandelingen moet blijven bestaan.

Aanrijding met twee vrachtwagens op N59 [+foto’s]

Foto: ASMedia

DEN BOMMEL – Vrijdagmiddag rond 15.10 uur zijn door nog onbekende oorzaak twee vrachtwagens met elkaar in botsing gekomen op de N59 in Den Bommel.

Eén van de vrachtwagens kwam in de vangrail tot stilstand. Ambulancepersoneel heeft de betrokkenen gecontroleerd op verwondingen.

Of er ook personen naar het ziekenhuis zijn gebracht, is nog niet bekend.

Foto: ASMedia

Hoe het ongeval precies heeft kunnen gebeuren, is nog niet duidelijk. Onderzoek zal moeten uitwijzen wat de toedracht van het ongeval is geweest.

Foto: ASMedia

De schade aan beide vrachtwagens is aanzienlijk

Directe treinverbinding Zeeland met Brabantse steden en Zwolle

MIDDELBURG – Zeeland krijgt met ingang van de dienstregeling 2026 een betere treinverbinding met de Noord-Brabantse steden. Bovendien trekt de NS de huidige verbinding tussen Vlissingen en Roosendaal door naar Zwolle.

Dat is de uitkomst van afspraken die de provincie Zeeland, NS, spoorbeheerder ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben gemaakt als onderdeel van een compensatiepakket voor het afblazen van de komst van een marinierskazerne naar Vlissingen.

Zeeland zette zich al langer in voor een directe verbinding met onder meer Breda, Tilburg en Den Bosch en verder. “We zijn enorm tevreden met deze directe verbinding. Wie nu tussen Zeeland en Brabant reist, moet altijd overstappen in Roosendaal en regelmatig bleek het lastig om die overstap te halen”, zegt gedeputeerde Harry van der Maas (openbaar vervoer). “Voor ons is de nieuwe rechtstreekse treinverbinding een grote verbetering voor de bereikbaarheid van Zeeland.”

Koolmees

President-directeur van NS Wouter Koolmees stelt dat het openbaar vervoer belangrijk is om Nederland op een duurzame manier bereikbaar te houden. “Daarom verbinden onze treinen steden, regio’s en provincies met elkaar.”

Vanuit Vlissingen rijden nu treinen naar Amsterdam (twee maal per uur) en Roosendaal (een maal per uur). De treinen naar Roosendaal rijden straks door naar Zwolle via de Brabantse steden.

Adriaan van Dis kan Zomergasten niet presenteren om gezondheid

Adriaan van Dis

AMSTERDAM – Adriaan van Dis kan VPRO Zomergasten dit seizoen niet presenteren wegens gezondheidsredenen, meldt de omroep. Het besluit is genomen door Van Dis “op advies van behandelende specialisten”.

“De VPRO vindt dit uiteraard jammer maar de gezondheid van Adriaan staat voorop. De VPRO wenst hem een goed herstel”, aldus de omroep in een verklaring.

De VPRO meldt niet wat de 77-jarige schrijver precies heeft. “Tot mijn grote spijt moet ik nu pas op de plaats maken. Ik verwacht een spoedig herstel”, zegt Van Dis in een persbericht.

De presentatie van het programma wordt overgenomen door oud-presentatoren. Dat zijn Janine Abbring, Jelle Brandt Corstius, Hanneke Groenteman, Peter van Ingen, Margriet van der Linden en Joris Luyendijk. Het seizoen is vanaf 21 juli te zien. Wie te gast zijn, wordt later bekendgemaakt.

Vorig jaar werd Zomergasten voor het eerst gepresenteerd door Theo Maassen. Daarvoor was Abbring zes seizoenen lang de gastvrouw.

Mannen vrijgesproken van betrokkenheid bij dodelijke schietpartij in Oss

DEN BOSCH – De rechtbank Oost-Brabant spreekt twee mannen uit Oss (28 en 30 jaar) vrij van betrokkenheid bij een dodelijke schietpartij in juni 2018 in Oss. Er is onvoldoende duidelijkheid over wie de daadwerkelijke schutter was.

In de vroege ochtend van 4 juni 2018 kwamen er bij de meldkamer van de politie meerdere telefoontjes binnen over een schietpartij aan de Hoogheuvelstraat in Oss. Ter plekke trof de politie een neergeschoten man op een grasveldje aan. Ambulancepersoneel probeerde het slachtoffer nog te reanimeren, maar dat mocht niet meer baten.

Drie dagen na de dood van het slachtoffer meldde de 28-jarige verdachte zich bij de politie vanwege het schietincident. Uit het proces-verbaal van de politie blijkt dat het gesprek met de verdachte moeizaam verliep. Met een hoofdknik bevestigde hij schoorvoetend dat hij het slachtoffer had neergeschoten.

De verdachte was op de avond vóór de schietpartij bij een feest in zalencentrum De Merx in Berghem. Op camerabeelden is te zien dat hij rond half één ‘s nachts samen met de 30-jarige verdachte en zijn vriendin vertrok. Onderweg zou hij telefonisch ruzie hebben gekregen met het slachtoffer. Uit camerabeelden blijkt dat beide verdachten rond tien voor twee in de vroege ochtend aankwamen bij de Hoogheuvelstraat in Oss.

De 28-jarige verdachte verklaarde dat hij daar in gevecht raakte met het slachtoffer die vervolgens een vuurwapen zou hebben getrokken. Vervolgens zou de verdachte ook een vuurwapen hebben getrokken en het slachtoffer hebben doodgeschoten. Tijdens het opsporingsonderzoek rees echter het vermoeden dat niet de 28-jarige verdachte het slachtoffer heeft doodgeschoten, maar de 30-jarige verdachte.

De rechtbank merkt allereerst op dat deze zaak buitengewoon beladen is, waarbij de gevolgen van het overlijden van het slachtoffer én de wijze hoe hier vervolgens door talloze betrokkenen mee is omgegaan, op meerdere fronten, veelomvattend en ingrijpend was. Het slachtoffer is door meerdere schotwonden om het leven gebracht. De verdachten verklaarden dat zij daarbij aanwezig waren.

De rechtbank oordeelt dat echter niet kan worden bewezen dat de 28-jarige verdachte het slachtoffer heeft doodgeschoten. Dat op zijn kleding schotresten zijn aangetroffen, bewijst nog niet dat hij ook daadwerkelijk de schutter was, maar kan er ook op wijzen dat hij in de directe omgeving van de schutter stond.

Ook over het scenario dat de 30-jarige verdachte de schutter zou zijn, bevat het dossier tekortkomingen. Ten eerste is er geen direct bewijs dat hij het vuurwapen hanteerde en er zijn geen vingerafdrukken of DNA-sporen van de verdachte op het wapen aangetroffen. Hoewel vele getuigen hebben verklaard, wijst geen van hen naar de 30-jarige verdachte als schutter. Een ander cruciaal punt is dat niet duidelijk is wie überhaupt het fatale schot of schoten losten en op welk moment dat precies gebeurde. Het dossier biedt ook ruimte aan scenario’s waarin een ander het slachtoffer heeft neergeschoten, maar ook dat kan niet zonder gerede twijfel worden vastgesteld.

Verder laten de context en de inhoud van de afgeluisterde gesprekken volgens de rechtbank ruimte voor verschillende interpretaties. De gesprekken wekken weliswaar het sterke vermoeden dat de ouders van de 30-jarige verdachte hem uit de wind proberen te houden, maar dit leidt volgens de rechtbank niet tot het oordeel dat hij dan ook de schutter was die het fatale schot loste. Verder speelt mee dat veel vragen onbeantwoord bleven. Op de camerabeelden is bijvoorbeeld te zien dat er meerdere personen waren dan uit de verklaringen van de verdachten en getuigen blijkt. Dit roept de vraag op wie er die nacht allemaal nog meer aanwezig en mogelijk zelfs betrokken waren. De beschikbare camerabeelden waren bovendien van grote afstand, niet scherp en vooral donker.

Bij een gebrek aan voldoende zekerheid over wie de daadwerkelijke schutter was, kan de rechtbank geen andere conclusie trekken dan zowel de 30-jarige als de 28-jarige vrij te spreken. De rechtbank betreurt het zeer dat het onderzoek er niet toe leidde dat de waarheid over de dood van het slachtoffer aan het licht is gekomen en vindt de uitkomst van deze zaak hoogst onbevredigend. De nabestaanden moesten jarenlang op dit vonnis wachten en de uitkomst, waarbij de rechtbank geen dader aanwijst, zal voor hen vermoedelijk moeilijk te verkroppen zijn. De rechtbank is zich hiervan bewust.

Ook al kan hij daar in deze procedure geen straf voor krijgen, de 28-jarige verdachte is wel mede schuldig aan het rookgordijn dat hij opwierp om te voorkomen dat de waarheid aan het licht zou komen. Zo meldde hij zich pas na drie dagen bij de politie, hij verklaarde in eerste instantie de schutter te zijn en wilde daarover vervolgens geen nadere vragen beantwoorden. Dat de schutter daarmee een veroordeling en straf ontloopt, is onverteerbaar en doet beslist geen recht aan de zaak.

De 28-jarige verdachte wordt wel veroordeeld voor de ruzie tussen hem en het slachtoffer waarbij hij het slachtoffer mishandelde en daarbij fors geweld gebruikte. De rechtbank legt hem daarvoor een gevangenisstraf op voor de duur van 15 dagen.

OM eist gevangenisstraf tegen opdrachtgever explosie Jan Kobellstraat

ROTTERDAM – Het Openbaar Ministerie (OM) heeft vandaag 30 maanden gevangenisstraf geëist, waarvan 6 voorwaardelijk, tegen een 23-jarige man uit Almere. Het OM ziet hem als de opdrachtgever van een explosie in de nacht van 21 september 2023 aan de Jan Kobellstraat in Rotterdam. Eerder werd een zelfde straf geëist tegen de chauffeur van de bommenleggers.

Uit politieonderzoek blijkt dat de verdachte twee minderjarige bommenleggers van Almere naar Amsterdam heeft gebracht. Vervolgens heeft de chauffeur, die inmiddels is veroordeeld in eerste aanleg, ze naar Rotterdam gebracht. Via de app houdt verdachte contact met de chauffeur en de bommenleggers over het plaatsen van een explosief.

Een van de bommenleggers bekent tijdens zijn verhoor dat hij door de opdrachtgever, de verdachte in deze zaak, naar Amsterdam is gebracht in een grijze Volkswagen Polo. Uit onderzoek blijkt dat de moeder van de opdrachtgever zo’n type auto heeft.

Tijdens de zitting constateerde de officier dat de verdachte opzet heeft gehad op het teweegbrengen van een ontploffing. Er is tussen hem, de chauffeur en de beide bommenleggers sprake van bewuste en nauwe samenwerking. Daardoor is er sprake van medeplegen. De officier: “Dat hij daarbij niet zelf het explosief heeft geplaatst doet daaraan niets af. Hij laat anderen het vuile werk doen.”

“Het gaat hier om zeer ernstige feiten. Rotterdam wordt de laatste jaren geteisterd door vele bomaanslagen. Die hebben grote impact op de direct getroffenen, maar ook de mensen die in de directe nabijheid wonen”, vertelde de aanklager tijdens het uitspreken van het requisitoir. “Bij de afdoening van dit soort feiten kan wat het OM betreft alleen worden volstaan met een forse gevangenisstraf.”

Daarbij komt dat de verdachte geen enkele verantwoordelijkheid neemt. De officier: “Ik zie in verdachte iemand die zijn handen niet vuil wil maken en die anderen het gevaarlijke werk wil laten doen. Hij staat duidelijk boven de uitvoerders, zijn ‘soldaten’. Dit gegeven werkt voor mij strafverhogend mee in de strafeis.”

Onvoldoende aandacht bij AIVD voor risico’s inzet journalisten

DEN HAAG – Bij de inzet van journalisten als agent voor de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD) en de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) is er nog onvoldoende aandacht voor de veiligheidsrisico’s. Beide diensten moeten aanvullend beleid opstellen om de veiligheid van deze journalisten, met name in risicolanden, beter te verankeren. Dit staat in vrijdag gepubliceerde rapporten van de toezichthouder CTIVD.

De Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (CTIVD) onderzocht alle operaties waarbij journalisten als agent door de MIVD en AIVD zijn ingezet in de jaren 2019 tot 2023. De journalisten in de kaartenbak van de AIVD hebben verschillende nationaliteiten en er zijn inlichtingen verzameld in en over verschillende landen. Journalisten die door de MIVD zijn ingezet, wonen in het buitenland en hebben een buitenlandse nationaliteit. Aantallen noemen de rapporten bewust niet.

Aanleiding voor het onderzoek van de toezichthouder was de publieke en politieke discussie die in 2022 ontstond of een verbod nodig is op het benaderen van journalisten door inlichtingen- en veiligheidsdiensten.

Incomplete dossiers

Volgens de toezichthouder is er geen aanleiding om te veronderstellen dat journalisten onder druk zijn gezet om te werken als agenten. Bij het rekruteren kan het zijn dat ze aanvankelijk niet weten dat ze met de AIVD spreken en daar onbewust van zijn. Dit mag alleen in uitzonderlijke situaties, staat in de aanbevelingen, omdat journalisten zelfstandig moeten afwegen of het samenwerken met de AIVD opweegt tegen de risico’s.

Uit de toezichtsrapporten blijkt dat de medewerkers van de diensten zich inspannen om de inzet van journalisten zo zorgvuldig mogelijk te laten verlopen. Maar bij de MIVD stuitte de toezichthouder op incomplete dossiers over operaties. Er ontbrak informatie over de aansturing en verantwoording van agenten. Hier is de MIVD tekortgeschoten, vindt de toezichthouder. “Onvolledige dossiervoering levert risico’s op voor het naleven van de zorgplicht voor de betreffende agenten.”

De diensten moeten binnen zes maanden aanbevelingen opvolgen op het gebied van beleid en werkinstructies bij het inzetten van journalisten. Het mag niet bekend worden dat een journalist werkzaam is als agent voor de diensten. Voor de bronnen van de journalisten geldt dat beide diensten nog niet hebben vastgelegd hoe ze moeten omgaan met extra veiligheidsrisico’s en de bescherming van de identiteit van deze bronnen.

Verkeer moet rekening houden met wegafsluitingen dit weekend

DEN HAAG – Automobilisten moeten dit weekend rekening houden met omrijden en vertragingen. Delen van meerdere snelwegen zijn van vrijdagavond tot maandagochtend vroeg afgesloten. Vooral op wegen rond Rotterdam kan dat voor overlast zorgen. De ANWB adviseert om via de zuidkant om de havenstad heen te rijden.

Vanaf de Beneluxtunnel tot knooppunt Kethelplein gaat de A4 vrijdagavond dicht in noordelijke richting. Ook de A12 gaat gedeeltelijk dicht, tussen afslag Gouda-West en knooppunt Oudenrijn. De A20 is dicht tussen Nieuwerkerk en knooppunt Gouwe.

De A1 wordt dit weekend tussen Stroe en Barneveld afgesloten voor werkzaamheden. De A67 is tot maandagochtend dicht tussen knooppunt Leenderheide en Someren.

In de nacht van vrijdag op zaterdag is de A15 tussen Echteld en Tiel-West in westelijke richting afgesloten. De Afsluitdijk is die nacht en de nacht erna eveneens dicht.

Op de Brouwersdam is dit weekend de hoofdrijbaan van de N57 afgesloten in verband met Concert at Sea. De parallelbaan is wel berijdbaar, meldt de ANWB.

Verder wijst de ANWB er nog op dat de A10 Zuid bij Amsterdam dicht is van vrijdagavond tot maandagochtend tussen knooppunt De Nieuwe Meer en knooppunt Amstel wegens wegwerkzaamheden. Het gaat om het wegdeel richting Utrecht.

Fietser omgekomen bij verkeersongeval in Limburgse Wellerlooi

WELLERLOOI – In Wellerlooi is vrijdagochtend bij een botsing met een tractor een wielrenner om het leven gekomen, meldt de politie.

Het ongeluk gebeurde op de Tuinstraat in de Limburgse plaats rond 11.45 uur.

Reanimatie mocht niet meer baten. Er vindt nader onderzoek plaats om de oorzaak van het ongeval te achterhalen.

De identiteit van het slachtoffer is nog onbekend, volgens de politie.

CDA-bewindslieden spraken af: niet in nieuw kabinet met PVV

Karien van Gennip

DEN HAAG – De CDA’ers in het demissionaire kabinet hebben met elkaar afgesproken dat zij niet als bewindspersoon in het nieuwe kabinet zouden stappen. Dat zegt vicepremier en minister van Sociale Zaken Karien van Gennip. “En zoals je ziet, is dat ook zo gegaan”, zegt zij, verwijzend naar de onthulling van partijgenoot Marnix van Rij dat hij werd benaderd voor het premierschap.

Een aantal CDA’ers stapte het afgelopen jaar over naar NSC, de nieuwe partij van voormalig CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt. Binnen de partij werd gevreesd dat er wellicht CDA’ers benaderd zouden worden als er posten te vergeven zouden zijn in een nieuw kabinet waar NSC over onderhandelde met VVD, PVV en BBB.

Partijleider Henri Bontenbal liet al weten er niet gelukkig mee te zijn dat CDA’er Richard van Zwol als informateur en later ook formateur betrokken raakte bij de vorming van dat rechtse kabinet. Het CDA sluit samenwerking met de PVV nog altijd uit. Bontenbal riep CDA’ers dan ook op niet in zo’n kabinet te stappen.

Niet eerste keus

De vrees bij het CDA was niet geheel ongegrond. Demissionair staatssecretaris Marnix van Rij (Financiën) verklapte aan Trouw dat PVV-leider Geert Wilders hem benaderde om zelfs minister-president te worden. Die uitnodiging sloeg hij af, en dat was volgens van Gennip dus conform de afspraak.

Over de ontboezeming van Van Rij wil van Gennip verder weinig kwijt. Het is “zijn goed recht” dat te vertellen, vindt zij. Ook als daarmee eens te meer duidelijk wordt dat aankomend premier Dick Schoof niet bepaald de eerste keus was. Ronald Plasterk bedankte voor de eer en naar nu blijkt dus ook Van Rij. “Nou, het is wat het is”, zegt Van Gennip daarover.

Vrachtwagen rijdt huis binnen nadat remmen niet werken [+foto’s]

Foto: Duitse politie

HAMMAH – Vrijdagochtend rond 02:25 belde een man het Duitse alarmnummer met de melding dat er een vrachtwagen zijn huis in Hammah was binnengereden.

De hulpdiensten snelden naar de plaats van het ongeval.

Volgens het onderzoek tot nu toe reed een 30-jarige vrachtwagenchauffeur met zijn vrachtwagen een straat in toen hij wilde afslaan werkten zijn remmen niet en botste hij tegen een woning aan de overkant.

De vrachtwagen brak door de buitenmuur van het huis waar op dat moment gelukkig niemand in de kamer aanwezig.

De vrachtwagenchauffeur raakte gewond bij het ongeval, hij werd naar een ziekenhuis gebracht. Eén van de vier aanwezige bewoners raakte gewond door puin, maar kon na poliklinische behandeling het ziekenhuis verlaten.

Foto: Duitse Politie

De hulpdiensten waarschuwden specialisten en een bouwinspecteur voordat de gecrashte vrachtwagen uiteindelijk door een bergingsbedrijf uit de woning kon worden gehaald.

De vier bewoners van het huis werden door de gemeenschap elders ondergebracht.

LAATSTE NIEUWS

Dode na aanrijding met vrachtwagen op A1 [+foto’s]

DE LUTTE - Op de A1 ter hoogte van De Lutte in de richting van Duitsland heeft maandagmiddag een ernstig ongeval plaatsgevonden. Een automobilist is...
×