ARNHEM – Rijders van een elektrische auto moeten bij meer publieke laadpalen opletten of ze wel op tijd stoppen met laden. Bij veel laadpunten van de grote exploitant Allego geldt vanaf zondag een zogeheten blokkeertarief, oftewel een extra heffing als auto’s langer dan vier uur aan de laadpaal staan. Het gaat om 3 euro extra per uur die ‘laadpaalkleven’ moet tegengaan bij duizenden laadpunten.
Die meerprijs moet ervoor zorgen dat mensen op tijd hun auto weghalen en de plek bij een laadpaal niet onnodig lang bezet houden. Andere bedrijven gingen Allego voor. Klanten van de laaddienst van Shell betalen bijvoorbeeld bij laadpalen van twee samenwerkingspartners, EVbox en Road, na vier uur laden 5 cent extra per minuut. Daarbij geldt een maximum van 12 euro.
Volgens de ANWB gelden bij bijna een op de drie publieke laadpalen “tijdsgebonden tarieven”. Dat zijn vaak blokkeerkosten, maar het kan ook gaan om andere kosten die per minuut of uur bovenop de prijs per kilowattuur komen. De ANWB ziet het nut in van blokkeertarieven om de doorstroming van laadpunten aan te moedigen. Maar de belangenbehartiger is ook kritisch op sommige laadpaalaanbieders, die de extra kosten ook ‘s nachts in rekening brengen.
ANWB: op straat duurder
“Dat vinden wij niet redelijk. Mensen die hun elektrische auto op straat moeten laden zijn in veel gevallen al duurder uit dan mensen met een eigen laadpaal. Die worden dan ook nog bestraft op het moment dat hun accu midden in de nacht vol is. Ze zouden dan midden in de nacht uit bed moeten om te voorkomen dat ze zo’n blokkeertarief moeten betalen”, zegt een woordvoerster.
Allego gaat mee in die redenering en rekent tussen 23.00 en 07.00 uur geen toeslag voor laadsessies die langer dan vier uur bezig zijn. De laadpalenaanbieder schaft ook de eerder ingevoerde “aansluitkosten” van 25 cent per uur af, meldt het bedrijf op zijn website. De blokkeertarieven gelden niet voor Allego-laadpalen uit openbare aanbestedingen in Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland.