Clicky

woensdag 25 september 2024 - 11:24 uur
Home Blog Pagina 159

Kotra Logistics neemt 750ste Scania in gebruik

Kotra Logistics Yerseke

YERSEKE – Onlangs nam directeur Erik de Koeijer van Kotra Logistics op het hoofdkantoor in het Zeeuwse Yerseke de sleutels van de 750ste Scania in ontvangst uit handen van Janko van de Baan, MD Scania Nederland, en Rudy Crabbe, Algemeen directeur AST Zeeland.

Kotra Logistics heeft de afgelopen jaren een stormachtige groei doorgemaakt want slechts acht jaar geleden werd de 500ste Scania in het wagenpark opgenomen.

“Wij hebben de afgelopen jaren diverse bedrijven overgenomen waarvan het wagenpark nodig aan modernisering toe was”, licht Erik de Koeijer deze groei toe. Dat de specialist in het transport van verse visproducten voor beide jubileumtrucks voor Scania koos komt mede door de goede relatie met dealer AST Zeeland.

In de zestiger jaren verschijnt de eerste Scania-Vabis in de vloot van het familiebedrijf dat al sinds 1880 bestaat. Het is het begin van een trouw en hecht partnership dat tot op vandaag de dag wordt voortgezet.

“De relatie met AST en Scania is goed en in onze branche, het transport van verse producten, is het belangrijk dat men onze business goed begrijpt”, aldus Erik de Koeijer. “Onze activiteiten gaan altijd door en dan is een dealer die ons optimaal ondersteunt van groot belang. Gelukkig kennen wij weinig problemen op dit vlak en als er toch een uitdaging is staat het team van AST altijd voor ons klaar.”

Kotra Logistics Yerseke 750ste Scania

Het huidige wagenpark omvat zo’n 200 eigen voertuigen en ca. 100 charters die regelmatig voor Kotra door heel West-Europa rijden met verse visproducten. Dit maakt Kotra Logistics marktleider in dit specifieke segment binnen transport en logistiek. Het bedrijf biedt werk aan ca. 600 mensen in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland.

De 750ste Scania, een 460R Super met uitgebreide veiligheidsopties en Smart Dash, maakt deel uit van een grotere order. Onlangs werd dit model andermaal uitgeroepen tot Green Truck 2024 waarbij met name het lage brandstofverbruik een belangrijke rol speelde.

“Wij maken veel kilometers dus een laag brandstofverbruik is belangrijk voor het investeringsplaatje. Minstens zo belangrijk voor ons is de betrouwbaarheid en de aantrekkingskracht voor de chauffeur. Deze rijden graag met Scania”, vult Erik de Koeijer aan.

Kotra Logistics Yerseke 750ste Scania

Erik de Koeijer is alweer de vijfde generatie die leiding geeft aan het bedrijf en de volgende generatie is ook alweer werkzaam in het bedrijf. Kotra Logistics is de grootste West-Europese logistieke dienstverlener op het gebied van geconditioneerd vervoer van verse vis, schaal- en schelpdieren. Deze expertise stelt hoge eisen aan het materiaal waarmee wordt gewerkt en aan de partners waarmee zaken worden gedaan. De langjarige relatie met dealer AST en Scania bewijst dat de eisen voor wat betreft kwaliteit en betrouwbaarheid naadloos op elkaar aansluiten.

Inflatie eurozone licht gedaald in juni

LUXEMBURG – De inflatie in de eurozone is in juni licht gedaald. Volgens een voorlopige raming van het Europese statistiekbureau Eurostat zakte de inflatie vorige maand naar 2,5 procent op jaarbasis, van 2,6 procent in mei.

Het cijfer komt exact overeen met de gemiddelde verwachting van economen. Volgens Eurostat hangt de iets lagere inflatie samen met licht lagere prijzen voor voedings- en genotmiddelen en energie.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) had eerder op de dag al gezegd dat de Nederlandse inflatie vorige maand juist is gestegen naar 3,2 procent, van 2,7 procent in mei. Op basis van de Europese rekenmethode ging het om een plus van 3,4 procent voor Nederland.

In de grote Europese economieën Duitsland, Spanje en Frankrijk zakte de inflatie vorige maand. België is bij de eurolanden koploper met een inflatie van 5,5 procent. Finland sluit de rij met 0,6 procent.

De Europese Centrale Bank (ECB) heeft een inflatiedoelstelling van 2 procent. De centrale bank in Frankfurt kwam vorige maand nog met de eerste renteverlaging sinds 2019. Later deze maand vergadert de ECB opnieuw over de rentetarieven in het eurogebied. Op de financiële markten wordt verwacht dat de ECB in september en december opnieuw met een renteverlaging komt.

Cargo-partner’s Roermond Warehouse: geavanceerde logistieke oplossingen voor gevaarlijke goederen

Foto: cargo-partner

ROERMOND – Na een recente kwaliteitsaccreditatie heeft Cargo Partner de mogelijkheden van zijn ultramoderne warehouse in Roermond opnieuw uitgebreid, waarbij de nadruk wordt gelegd op gespecialiseerde diensten op het gebied van de behandeling en opslag van gevaarlijke goederen.

Met maximaal 7.000 m² opslagruimte, inclusief een speciale ruimte van 3.000 m² voor gevaarlijke goederen, is het warehouse in Roermond ontworpen om te voldoen aan de uiteenlopende behoeften van verschillende industrieën.

Deze faciliteit is strategisch gelegen op de grens met België, Luxemburg en Duitsland, biedt uitstekende transportverbindingen en dient als een essentieel consolidatieknooppunt voor regionale logistieke activiteiten.

Belangrijke kenmerken van het warehouse in Roermond zijn onder meer een speciale cross-dockingruimte, continue videobewaking, een CO₂-gasblussysteem en ultramoderne brandveiligheidsapparatuur. Deze maatregelen garanderen het hoogste niveau van veiligheid en beveiliging voor alle opgeslagen goederen en bieden gemoedsrust aan de klanten van de vrachtpartner.

Een van de opvallende kenmerken van het magazijn in Roermond is de gespecialiseerde behandeling en opslag van gevaarlijke goederen. De faciliteit kan gevaarlijke materialen opslaan in IBC-containers, vaten en op pallets. Het is specifiek geschikt voor gevaarlijke goederenklassen 2, 3, 4.1, 6.1, 8 en 9 (exclusief vloeistoffen en krachtige lithiumbatterijen).

Enzo Phillips, Managing Director – Benelux, zei: “Ons magazijn in Roermond is een ideale keuze voor industrieën die zich bezighouden met gevoelige en gereguleerde materialen. Het dient ook als centraal knooppunt voor weg- en landoplossingen, verbindt Oost- en West-Europa met elkaar en ondersteunt onze klanten bij de scheepvaart over de hele wereld.”

“We zijn ook trots om aan te kondigen dat onze overland diensten in Nederland nieuwe ISO 9001- en ISO 14001-certificeringen hebben ontvangen, gecontroleerd door TÜV NORD CERT. Deze prestatie onderstreept onze niet-aflatende toewijding aan het bieden van transparantie en het handhaven van de hoogste kwaliteitsnormen in al onze activiteiten.”

Israëlische luchtaanvallen op Gazastrook na evacuatiebevel

Khan Yunis Gaza

KHAN YOUNIS – De Israëlische krijgsmacht (IDF) heeft meerdere luchtaanvallen op de Gazastrook uitgevoerd na de uitvaardiging van een evacuatiebevel voor burgers in het zuiden.

Onder meer de zuidelijke steden Khan Younis en Rafah zijn gebombardeerd. Een ziekenhuisbron in Khan Younis meldt acht doden en meer dan dertig gewonden.

Het bombardement komt na een raketbeschieting van Islamitische Jihad, na Hamas de grootste militante groepering in Gaza. Die had maandag ongeveer twintig raketten op Israël afgevuurd als “reactie op de misdrijven van het zionistische regime tegen ons Palestijnse volk”. Er vielen geen slachtoffers. De IDF riep daarna op tot de evacuatie van delen van Rafah en Khan Younis.

Militairen verlieten Khan Younis, de grootste stad in het zuiden van Gaza, begin april na een maandenlange strijd tegen Hamas. Ondanks dat de stad grotendeels in puin ligt, kwamen de afgelopen paar maanden weer inwoners terug. De VN-hulporganisatie voor Palestijnse vluchtelingen (UNRWA) veroordeelt het nieuwe evacuatiebevel. “Gezinnen worden weer gedwongen te verplaatsen. We schatten dat 250.000 mensen zullen moeten vluchten”, aldus de organisatie, die stelt dat geen enkele plek in de Gazastrook nog veilig is.

Het Israëlische evacuatiebevel leidde ook tot een uittocht van patiënten en medewerkers van het Europese Ziekenhuis in Khan Younis. Een woordvoerder van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) meldde dat vrijwel niemand meer aanwezig is in het pand. “Ziekenhuismedewerkers en patiënten besloten zelf te evacueren”, zei de woordvoerder vanuit Jeruzalem. Hij verklaarde dat er nog drie patiënten aanwezig zijn. De zegsman sprak de hoop uit dat het Europese Ziekenhuis gespaard zal worden en geen schade oploopt.

Shell stopt tijdelijk met bouw biobrandstoffabriek Rotterdam

ROTTERDAM – Shell heeft de bouw van een biobrandstoffabriek in Rotterdam stopgezet om manieren te zoeken om de kosten van het project te verlagen. Het olie- en gasconcern spreekt van een tijdelijke pauze. Dat moet het bedrijf de ruimte geven om in te schatten wat commercieel gezien de beste weg voorwaarts is voor het project.

Met de fabriek, die wordt gebouwd bij Shell Energy and Chemicals Park bij Pernis, wilde Shell 820.000 ton duurzame vliegtuigbrandstof en hernieuwbare diesel per jaar gaan maken. Daarmee zou het project ook bijdragen aan de verduurzaming bij Shell.

Maar de marktomstandigheden vallen momenteel nog erg tegen. Op de markt voor biobrandstoffen lijkt zelfs sprake van overcapaciteit. Ook branchegenoot BP heeft recent al plannen voor de productie van biobrandstoffen teruggeschroefd.

Shell nam de investeringsbeslissing voor de nieuwe fabriek in 2021. Toen was nog de verwachting om de locatie al in 2024 gereed te hebben. Dat werd later al uitgesteld naar de tweede helft van dit decennium.

“We verwachten nu dat de biobrandstoffenfabriek tegen het einde van het decennium zal opstarten en dat dit beter zal samenvallen met verwachte marktgroei en sterkere marges”, zegt een woordvoerder. Dat is volgens hem “in lijn met regelgeving vanuit de EU, de VS en andere landen”.

Het is niet voor het eerst dit jaar dat Shell als het gaat om vergroening tempo mindert. Onder voormalig topman Ben van Beurden voerde Shell een plan in om in 2050 per saldo geen CO2 meer uit te stoten. Het concern benadrukt nu in een verklaring die doelstelling nog steeds na te streven.

Gevonden lichaam in Damwâld van vermiste 74-jarige man

DAMWÂLD – Onderzoek van de politie heeft aangetoond dat het lichaam dat maandagavond aan het Fermanjepaad in Damwâld is gevonden van de 74-jarige vermiste man uit Damwâld is.

De 74-jarige Arjen van der Schaaf werd sinds 27 juni vermist. Er is geen sprake van een misdrijf, meldt de politie.

De 74-jarige Arjen van der Schaaf uit Damwâld werd sinds donderdagavond vermist nadat hij niet thuis was gekomen. De man was die avond naar een café in De Westereen geweest en is daar vandaan vertrokken op de fiets richting Damwâld. Daarna ontbrak ieder spoor.

De politie zond een opsporingsbericht uit voor de 74-jarige man.

Orkaan Beryl opgeschaald naar categorie 5

schade orkaan Beryl Barbados

MIAMI – Orkaan Beryl is opgeschaald naar de vijfde categorie, de hoogste categorie die het Amerikaanse National Hurricane Center (NHC) toekent. Beryl raast momenteel door het Caribische gebied en zorgt voor overlast op meerdere eilanden.

De orkaan bevindt zich rond 08.00 uur Nederlandse tijd op zo’n 1245 kilometer ten zuidoosten van Jamaica en heeft een snelheid van 260 kilometer per uur. Het NHC waarschuwt dat de intensiteit van Beryl nog steeds toeneemt en later deze week levensgevaarlijk kan zijn voor Jamaica. Volgens experts is het zo vroeg in het orkaanseizoen uitzonderlijk dat een orkaan zo krachtig is.

Het eiland Carriacou van Grenada werd maandag vol getroffen door Beryl, met windsnelheden tot 240 kilometer per uur. Het oog van de orkaan kwam daar in de vroege ochtend aan land. “Binnen een half uur werd Carriacou met de grond gelijkgemaakt”, zei premier Dickon Mitchell tijdens een persconferentie. Hij zei dat er geen doden zijn gemeld, maar kon niet uitsluiten dat iemand is omgekomen. Inwoners worden opgeroepen binnen te blijven, omdat het gevaar nog niet is geweken.

Overstromingen

De nabijgelegen eilanden, waaronder Saint Vincent en de Grenadines, kregen volgens het NHC eveneens te maken met “catastrofale winden en levensbedreigende stormvloeden”. Barbados heeft te maken met harde wind en veel regen, maar de overlast valt volgens de autoriteiten mee. Het lijkt erop dat Barbados “de dans heeft ontsprongen”, zei minister Wilfred Abrahams (Binnenlandse Zaken en Informatie). Er zijn meldingen van overstromingen.

Waar bij een orkaan van de vierde categorie volgens de beschrijving van het NHC solide gebouwde huizen waarschijnlijk alleen hun dak verliezen en schade oplopen aan buitenmuren, zal bij een orkaan van de vijfde categorie “een hoog percentage” van alle huizen worden vernietigd. In beide gevallen zullen de meeste bomen en elektriciteitsmasten op het pad van de orkaan omvallen en zo buurten isoleren. Ook geldt bij beide categorieën de waarschuwing dat het weken tot maanden kan duren voordat de elektriciteitsvoorziening hersteld kan worden en dat gebieden weken tot maanden onbewoonbaar kunnen zijn.

Drie nieuwe Volvo FH460 4×2 trekkers voor Zeeman textielSupers

Foto: Marcel Bollinger | LinkedIn

ALPHEN AAN DEN RIJN – Volvo Group Truck Center Alphen aan den Rijn heeft onlangs drie nieuwe Volvo FH 4×2 trekkers afgeleverd aan Zeeman textielSupers.

Deze trekkers, elk uitgerust met een krachtige 460 pk Euro 6 motor, markeren een belangrijke stap in de vlootvernieuwing van Zeeman. Dit zijn namelijk de allereerste Volvo FH trekkers van het bedrijf met rondom lucht-geveerde Globetrotter XL cabines.

Daarnaast zijn de belangrijkste kenmerken van deze nieuwe Volvo FH trekkers de integratie van geavanceerde veiligheidssystemen en de geïntegreerde dodehoek camera die voldoen aan de General Safety Regulations (GSR).

Deze regelgeving, die tot doel heeft de verkeersveiligheid te verbeteren en het aantal verkeersongevallen te verminderen, omvat een reeks verplichte veiligheidstechnologieën.

Kabinet-Schoof beëdigd door koning

ondertekening kabinet Schoof door koning

DEN HAAG – Het kabinet-Schoof is beëdigd door koning Willem-Alexander. In de Oranjezaal in paleis Huis ten Bosch nam de koning de eed eerst af bij premier Dick Schoof en vervolgens de eed of belofte bij de vijftien ministers en dertien staatssecretarissen.

Schoof is partijloos. De PVV levert vijf ministers en vier staatssecretarissen, de VVD en NSC ieder vier ministers en drie staatssecretarissen. BBB heeft twee ministers en drie staatssecretarissen in het nieuwe kabinet.

Minister van Landbouw Femke Wiersma (BBB) legde de eed in het Fries af. Dat deed ook staatssecretaris Fiscaliteit en Douane, Folkert Idsinga (NSC).

Zes ministers kozen voor de belofte waarbij ze “zo waarlijk helpe mij God almachtig” antwoorden en zich beroepen op hun geloof. Hiervoor kozen Eddy van Hijum (NSC), Mona Keijzer (BBB), Caspar Veldkamp (NSC), Dirk Beljaarts (PVV), Marjolein Faber (PVV) en Eppo Bruins, die namens NSC in het kabinet zit.

Aan het einde van de ceremonie feliciteerde Willem-Alexander de nieuwe bewindslieden van harte en wenste hen “heel veel wijsheid toe in uw veeleisende ambt”. Na de installatie volgde de traditionele foto van de ministers op het bordes van het paleis.

Later dinsdag komt de nieuwe ploeg bijeen op het Binnenhof voor de eerste ministerraad.

De koning heeft de bewindslieden van het kabinet-Rutte IV, van VVD, D66, CDA en ChristenUnie, op de meest eervolle wijze ontslag verleend.

Biden: Hooggerechtshof heeft gevaarlijk precedent geschapen

Biden

WASHINGTON – De Amerikaanse president Joe Biden heeft maandagavond verontwaardigd gereageerd op een uitspraak van het Hooggerechtshof. Dat oordeelde eerder op de dag in een zaak die draait om oud-president Donald Trump dat een president aanspraak kan maken op “absolute” presidentiële onschendbaarheid voor handelingen die hij uitvoert vanuit zijn grondwettelijke taak als president.

“Deze natie is gebouwd op het principe dat er geen koningen zijn in Amerika”, aldus Biden. “We zijn allemaal gelijk voor de wet. Niemand, niemand staat boven de wet. Zelfs de president van de Verenigde Staten niet. Vandaag is dat fundamenteel veranderd.”

Het Hooggerechtshof stuurde de vraag of Trump heeft gehandeld als president of als privépersoon toen hij de verkiezingsuitslag van 2020 probeerde te beïnvloeden, terug naar een lagere rechtbank. Dat betekent dat er hoogstwaarschijnlijk geen uitspraak over zal komen voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 5 november, erkende Biden.

De president stelde dat het Hooggerechtshof met de uitspraak een “gevaarlijk precedent” heeft geschapen en het Amerikaanse volk heeft benadeeld. “De man die een menigte het Capitool instuurde staat mogelijk een criminele veroordeling te wachten voor wat er die dag is gebeurd”, zei hij over de bestorming van het Capitool in Washington op 6 januari 2021. “Het Amerikaanse volk verdient het om antwoorden te krijgen van de rechtbank voor de aanstaande verkiezingen.”

Nog steeds geen stappen gezet voor modernisering cao Beroepsgoederenvervoer

Vrachtwagenchauffeur met mobiel
Foto: Foto: senivpetro | Freepik

UTRECHT – Gisteren, maandag 1 juli 2024, zou het eerste deel van de modernisering van de cao Beroepsgoederenvervoer over de weg opgeleverd gaan worden. Helaas en tot frustratie van de vakbonden is er ondanks diverse momenten van aandringen vanuit onder meer CNV, niets mee gedaan.

De modernisering van de cao zou vanaf 1 januari 2024 beginnen met meer autonomie en (regel)vrijheid en dit zou op 1 juli klaar moeten zijn. “Helaas er ligt helemaal niets. Ondanks aandringen vanuit CNV is er een halfjaar voorbij zonder dat er aan de inhoud is gewerkt. En juist voor de werknemers is dit belangrijk. CNV mocht akkoord gaan met de cao, mits er gewerkt zou worden aan de modernisering. Aangezien je spreekwoordelijk twee partijen nodig hebt om te dansen, is er diverse malen aangedrongen om te starten. Zonder resultaat”, aldus vakbond CNV in een nieuwsbrief.

“Werkgevers hebben de modernisering ons opgedrongen met het eindbod. Daarbij hebben ze zelf termijnen genoemd, die wij noodgedwongen moesten slikken. Maar om van de nood een deugd te maken, hebben we ja gezegd. Nu er een halfjaar zonder inhoudelijke gesprekken over de modernisering voorbij is, zit er druk op de toekomst. Maar werkgevers houden zich nu zelf niet aan dat waar CNV mee akkoord moest gaan”, aldus CNV

Om je geheugen op te frissen, dit is wat er nog zou moeten gebeuren:

  • 1 september 2024 tot en met 31 december 2024; verschillende varianten van de cao, waaronder minimum-cao, cao’s op deelmarkniveau, etc.
  • 1 januari 2025 tot en met 1 juli 2025; het bieden van keuze in arbeidsvoorwaarden aan medewerkers, duurzame inzetbaarheid en ziekteverzuim
  • 1 september 2025 tot en met 31 december 2025; het basisinkomen op basis van een fulltime dienstverband

CNV heeft vrijdag 29 juni 2024 aan werkgevers duidelijk gemaakt het te betreuren dat er een halfjaar voorbij is zonder dat er aan de toezegging is tegemoet gekomen. Daarbij hebben we nogmaals de oproep gedaan om serieus werk te gaan maken van de toekomst. We hebben geen tijd te verliezen en met al het andere wat er ligt zal het druk genoeg worden.”

“Je vraagt je wellicht af wat jij hier als werknemer aan zou kunnen bijdragen. Geef bijvoorbeeld bij je werkgever aan dat jij vindt dat er werk gemaakt moet worden van de toezegging en dat de werkgever dat aan moet geven bij TLN. Een gemoderniseerde cao is voor alle partijen, maar zeker voor de sector van groot belang”, aldus vakbond CNV.

CNV neemt vanaf nu het voortouw om dit proces aan te zwengelen en tot een goed eind te brengen, zodat we op afgesproken data concrete resultaten hebben. “Daarbij werken we naast de vorm ook aan de inhoud, in de hoop dat dit tot iets leidt waar de sector baat bij heeft”, besluit de vakbond.

Zorgen bij werkgevers over betaalbaarheid loonstijgingen

DEN HAAG – Werkgevers maken zich zorgen over de betaalbaarheid van de loonstijgingen. Ze vinden dat het in het cao-overleg met de vakbonden meer moet gaan over een verhoging van de productiviteit, oftewel slimmer en efficiënter werken. Gebeurt dat niet, dan moeten werkgevers de prijzen straks mogelijk extra verhogen en dat kan de inflatie opnieuw opjagen, waarschuwt werkgeversvereniging AWVN.

“Vakbonden willen nog steeds koopkrachtverbetering, maar kijken onvoldoende naar de draagkracht van bedrijven en sectoren”, zegt AWVN-voorman Raymond Puts in een tussenevaluatie van het cao-jaar 2024.

De belangrijke arbeidsvoorwaardenadviseur voor werkgevers stelt dat bedrijven de neiging hebben “tot op zekere hoogte mee te gaan in die wens” om de grote krapte op de arbeidsmarkt. Ze vrezen dan onvoldoende aantrekkelijk te worden voor werknemers ten opzichte van andere sectoren en bedrijven.

Meer afspraken

Maar intussen gaat het volgens Puts te weinig over verbetering van de productiviteit. “Daardoor komen winstgevendheid en investeringsvermogen onder druk te staan en wordt op termijn de betaalbaarheid van de lonen een probleem. De enige uitweg is dan het verhogen van de prijzen om meer inkomsten te genereren, maar dat zorgt weer voor oplopende inflatie.”

Volgens de AWVN zou het helpen als er in cao’s meer afspraken gemaakt worden waarin een bepaalde beloning wordt gekoppeld aan doelstellingen voor het bedrijf. Bijvoorbeeld dat personeel alleen een bepaalde loonsverhoging krijgt als het lukt om de omzet naar een bepaald niveau te tillen. Puts hoopt ook dat het gesprek tussen vakbonden en werkgevers komende tijd veel meer gaat over bijvoorbeeld duurzame inzetbaarheid, arbeidstijden en digitalisering.

Gedifferentieerde loonstijgingen

Het valt de werkgeversvereniging verder op dat nog steeds veel afspraken gemaakt worden voor zogeheten gedifferentieerde loonstijgingen. Dat zijn loonsverhogingen waarbij werknemers in lagere loonschalen er meer bij krijgen dan collega’s in hogere loonschalen.

Puts heeft daar zijn bedenkingen bij. “Daardoor komen die loonschalen dichter bij elkaar. Dat kan zo ver gaan dat junioren hetzelfde salaris hebben als senioren, of dat medewerkers bijna evenveel verdienen als hun leidinggevende. Het effect is dat er minder prikkels zijn voor medewerkers om promotie te maken en dat loonverhoudingen uit balans raken.”

Europa’s eerste internationale elektrische vlucht voor publiek vertrokken vanaf Maastricht Aachen Airport

MAASTRICHT – Maastricht Aachen Airport (MST) faciliteert deze zomer voor het publiek toegankelijke, elektrisch aangedreven vluchten tussen Nederland, België en Duitsland. Met deze bijzondere pilot neemt de luchthaven een voorproefje op de toekomst van eAviation.

Deze baanbrekende vluchten werpen een blik in de toekomst van Maastricht Aachen Airport, waarbij de luchthaven een belangrijke rol voor eAviation ziet in het verbinden van de regionale luchthaven voor passagiers met internationale hubs.

Het doel van dit proefproject is om te leren en ervaren wat nodig is om passagiers emissievrij te vervoeren.

Het Electrifly-project is een samenwerking tussen de luchthavens Maastricht, Luik en Aken, Europees centrum voor lucht- en ruimtevaarttechniek Fachhochschule Aachen, business aviation operator ASL Group en elektrisch automerk NIO.

“Het is een enorme stap vooruit in de missie van MAA om emissievrije vluchten voor het publiek mogelijk te maken, waardoor de deur wordt geopend voor duurzame luchtverbindingen tussen regionale luchthavens”, aldus Jonas van Stekelenburg, Chief Executive Officer (CEO), MST.

“We willen iedereen die dezelfde doelen nastreeft uitnodigen dit met ons op Maastricht Aachen Airport te doen; dit soort research, waarbij we het potentieel van elektrisch vliegen onderzoeken, is van cruciaal belang voor de toekomst van duurzaam passagiers- en vrachtvervoer.”

FH, ASL en NIO leveren de vliegtuigen en auto’s, waarbij de laatste voor het vervoer zorgt van en naar de luchthavens in een straal van 15 km.

“Het Electrifly-project heeft bewezen dat samenwerking en teamwerk de sleutel zijn tot de toekomst van elektrisch vervoer. ASL Group is er trots op deel uit te maken van dit project en samen te werken met Maastricht Aachen Airport, Fachhochschule en NIO om dit project te realiseren”, zegt Johan Maertens, co-CEO van ASL Group.

Het Electrifly-project loopt van begin juli tot en met augustus en vliegt binnen de Euregio. Alle betrokken partijen plukken straks de vruchten van de waardevolle informatie die dit zal opleveren over hoe elektrische vluchten en vervoer kunnen worden geboekt en toegankelijk gemaakt voor het publiek.

“We weten dat dit een belangrijk moment is voor de toekomst van duurzaam vliegen, en bij FH hebben we gewerkt aan wat volgens ons de toekomst van de elektrische luchtvaart kan zijn. We zijn trots op waar onze samenwerking toe heeft geleid en kijken ernaar uit om dit verder te ontwikkelen”, aldus prof. Janser van de Fachhochschule Aken.

Alle aangeboden vluchten zijn gebaseerd op het EASA-costsharingprincipe, waarbij de kosten worden gedeeld tussen de piloot en de passagiers.

Inflatie Nederland stijgt naar 3,2 procent in juni

DEN HAAG – De inflatie in Nederland is in juni gestegen naar 3,2 procent op jaarbasis. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in een snelle raming. In mei en april lag de inflatie nog op 2,7 procent.

Volgens het CBS is de gestegen inflatie onder meer het gevolg van hogere prijzen voor voedings- en genotmiddelen. De prijzen van energie (inclusief motorbrandstoffen) waren in juni juist wat minder hoog dan in mei.

De Nederlandse inflatie op basis van de Europese geharmoniseerde rekenmethode was in juni 3,4 procent, tegen 2,7 procent in mei. Die rekenmethode is net iets anders dan die van het CBS. Bij de binnen de Europese Unie afgesproken methode om de inflatie te meten, wordt geen rekening gehouden met de kosten voor het wonen in een eigen woning.

Rentebeleid

Later op de dag komt het Europese statistiekbureau Eurostat met cijfers over de inflatie in de eurozone. Die bedroeg in mei 2,6 procent.

De inflatie speelt een belangrijke rol bij het rentebeleid van de Europese Centrale Bank (ECB). De ECB verlaagde vorige maand voor het eerst sinds 2019 de rente in het eurogebied. President Christine Lagarde waarschuwde wel dat de strijd tegen de inflatie nog niet voorbij is en de centrale bank in Frankfurt waakzaam moet blijven. Verdere renteverlagingen zullen volgens haar per vergadering worden bekeken en afhankelijk van de economische cijfers die dan beschikbaar zijn.

Import Russisch steenkool vrijwel tot stilstand gekomen

Foto: Dane Mo | Adobe Stock

DEN HAAG – De invoer van in Nederland verbruikte steenkool is in 2023 ten opzichte van een jaar eerder met ruim een kwart gedaald naar 6,5 miljard kilogram. De invoer van steenkool uit Rusland daalde tegelijkertijd met 900 miljoen kilogram naar 11 duizend kilogram.

In 2020 was nog ruim de helft afkomstig uit Rusland. Sinds 2022 geldt er een embargo op Russische steenkool. Dit meldt het CBS op basis van voorlopige cijfers.

Alleen al tijdens het eerste jaar van de economische boycot van Rusland in 2022 werd er 2,4 miljard kilogram minder Russische steenkool ingevoerd. Tegelijkertijd steeg de import uit Zuid-Afrika (+1,7 miljard kilo) en Verenigde Staten (+0,6 miljard kilo).

In 2023 kwam de meeste in Nederland verbruikte steenkool uit de Verenigde Staten, met een aandeel van 38 procent. Ook uit Australië en uit Zuid-Afrika werd relatief veel steenkool ingevoerd in 2023.

Energiebedrijven verbruikten 40 procent minder kolen

In 2023 verbruikten energiebedrijven (kolencentrales) vergeleken met het jaar ervoor 2,0 miljard (-40 procent) kilogram minder steenkool (ketelkolen) voor het opwekken van elektriciteit, met name door een sterk gestegen elektriciteitsproductie uit hernieuwbare bronnen, zoals zon en wind.

Vooral door hoge gasprijzen konden in 2021 en 2022 kolencentrales nog elektriciteit produceren uit steenkool tegen een concurrerende prijs. In 2023 was 45 procent van alle soorten steenkool bestemd voor kolencentrales.

Minder steenkoolverbruik hoogovens en cokesfabrieken

Andere grote verbruikers van steenkool waren de hoogovens en de cokesfabrieken. In de hoogovens daalde het verbruik in 2023 met 0,3 miljard kilogram, bijna een kwart minder dan een jaar eerder. Deze daling hing samen met groot onderhoud.

De cokesfabrieken verbruikten bijna 0,2 miljard kilogram (-7 procent) minder kolen voor de productie van cokesovencokes. Deze cokesovencokes worden vooral gebruikt bij de vervaardiging van ijzer in de hoogovens. In 2023 werd 54 procent van alle soorten steenkool verbruikt in cokesfabrieken en hoogovens.

LAATSTE NIEUWS

Rijkswaterstaat stopt met buitenlandse scheepvaartberichtgeving via Teletekst

UTRECHT - In het kader van een uniforme Europese werkwijze verwijst Rijkswaterstaat per 1 januari 2025 voor internationale scheepvaartberichtgeving naar het platform EuRIS en...
×