Clicky

maandag 18 november 2024 - 11:28 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 158

Volvo komt met elektrische truck met 600 kilometer actieradius

Tot 600 km op één acculading. Dit is hoe ver Volvo’s volgende generatie zware elektrische trucks kan rijden. De grotere actieradius betekent een doorbraak voor emissievrij langeafstandstransport.

De elektrificatie van zware trucks zet wereldwijd door. Volgend jaar introduceert Volvo een nieuwe langeafstandsversie van de FH Aero Electric die tot 600 km kan rijden op één acculading. Hierdoor kunnen transportbedrijven elektrische trucks inzetten op interregionale en langeafstandsroutes. Voor veel toepassingen is het daarbij mogelijk een volledige werkdag te rijden zonder tussentijds te hoeven bijladen. De verkoop van de nieuwe Volvo FH Aero Electric start in de tweede helft van 2025.

“Ons nieuwe elektrische vlaggenschip is een logische aanvulling op ons bestaande, brede assortiment elektrische trucks. Het maakt transport zonder uitlaatgasemissies ook voor de langere afstanden mogelijk. Het biedt een mooie oplossing voor transportbedrijven waarvan de trucks jaarlijks veel kilometers rijden en die een sterke ambitie hebben om hun CO2-uitstoot te verminderen”, zegt Roger Alm, President Volvo Trucks.

Vijf jaar marktleider in elektrische trucks

De basis voor het bereik van 600 km is Volvo’s nieuwe aandrijflijntechnologie. De zogenaamde e-as creëert ruimte voor meer accupakketten. Efficiëntere batterijen, een doorontwikkeld batterijmanagementsysteem en de algehele efficiëntie van de aandrijflijn dragen verder bij aan de grotere actieradius.

Volvo Trucks is wereldwijd marktleider in middelzware en zware elektrische trucks met acht batterij-elektrische modellen. Het brede productaanbod maakt het mogelijk om stads- en regionale distributie, bouw, afvalverwerking en dus ook langeafstandstransport te elektrificeren. Volvo heeft tot nu toe meer dan 3.800 elektrische trucks geleverd aan klanten in 46 landen over de hele wereld.

“De transportsector vertegenwoordigt zeven procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. Elektrische trucks zijn belangrijke instrumenten om de impact op het klimaat te verkleinen. Naast de belangrijke milieuwinst die elektrische trucks opleveren, bieden ze vrachtwagenchauffeurs een betere werkomgeving, met veel minder lawaai en trillingen”, zegt Roger Alm.

Drie verschillende aandrijflijnen

Volvo Trucks streeft naar fossielvrij transport om de doelstelling van netto nul-uitstoot in 2040 te halen met een driesporenstrategie. Daarbij zet het in op drie verschillende aandrijflijnen: batterij-elektrisch, brandstofcel-elektrisch en verbrandingsmotoren die hernieuwbare brandstoffen gebruiken, zoals groene waterstof, biogas of HVO.

Economen Rabobank: coronasteun redde zeker 12.500 bedrijven

UTRECHT – Door de coronasteunmaatregelen van de overheid zijn er de afgelopen jaren waarschijnlijk zeker 12.500 faillissementen voorkomen. Dat hebben economen van de Rabobank becijferd met behulp van nieuwe faillissementsmodellen.

Volgens de deskundigen was er door de coronalockdowns eigenlijk een golf aan bankroeten te verwachten. Dat dit toch niet gebeurde was te danken aan maatregelen als de loonkostensubsidie Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid (NOW), de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) en uitstel van belastingbetaling.

“Zonder steun had de pandemie mogelijk geleid tot een grootschalige faillissementsgolf van niet alleen zwakke niet-levensvatbare bedrijven, maar ook gezonde bedrijven”, concluderen de economen. Dit zou volgens hen onnodige vernietiging van kapitaal, kennis en kunde tot gevolg hebben gehad.

1500 extra faillissementen

“Verder had zonder overheidssteun het vertrouwen in de economie mogelijk een duikvlucht genomen, met een sterk oplopende werkloosheid tot gevolg en een krimp van de economie die veel dieper zou zijn geweest dan nu het geval was”, merken de kenners ook op.

De laatste tijd loopt het aantal faillissementen juist weer op. Het terugbetalen van belastingschuld zal de komende jaren naar verwachting 1500 extra faillissementen veroorzaken, volgt uit de analyse. “Hoewel overheidsingrijpen dus succesvol was, kostte het ook veel geld en zorgde het ervoor dat ook niet-levensvatbare bedrijven konden blijven bestaan.”

Melktrailer gekanteld in Leeuwarden [+foto’s]

Foto: ASMedia

LEEUWARDEN – Dinsdagochtend 3 september tegen 03.50 uur heeft een eenzijdig ongeval plaatsgevonden op de Anne Vondelingweg in Leeuwarden.

Een melktrailer is gekanteld. De trekker staat nog gewoon op zijn wielen.

De chauffeur van de vrachtwagen bleef ongedeerd en kwam met de schrik vrij.

Berging olietanker Sounion begint, geen tekenen van olieramp

CAIRO – De bergingsoperatie van de olietanker Sounion, die onlangs op de Rode Zee werd aangevallen door Jemenitische Houthi’s, staat op het punt te beginnen. Dat meldt Aspides, de maritieme missie van de Europese Unie in de Rode Zee.

Volgens Aspides woeden er nog “meerdere branden” op het in Griekenland geregistreerde schip, maar zijn er volgens het Europese verband juist geen tekenen van een olieramp, zoals Griekenland vrijdag suggereerde. Het Amerikaanse centrale commando CENTCOM meldde maandagavond dat het schip “nog steeds in brand staat”. Volgens de Amerikanen “dreigt een grote milieuramp”. De Sounion is geladen met ongeveer 1 miljoen vaten ruwe olie.

De bergingsoperatie is waarschijnlijk complex en een eventueel olielek kan tot een grote milieuramp leiden. “De Sounion vormt een aanzienlijke bedreiging voor het milieu door de grote hoeveelheid ruwe olie die hij vervoert. Particuliere bedrijven zijn betrokken bij de bergingsoperatie die op het punt staat te beginnen”, aldus Aspides op X.

De Rode Zee-missie belooft bescherming te bieden aan de sleepboten die de bergingsoperatie uitvoeren. Woensdag maakten de Jemenitische Houthi’s bekend dat ze tijdelijk stoppen met schieten op schepen die een band hebben met Israël of Israëls bondgenoten, zodat sleepboten veilig de Rode Zee op kunnen om de olietanker weg te halen.

Hamas gaf bewakers gijzelaars in Gaza in juni nieuwe instructies

GAZA-STAD – De bewakers van door Hamas vastgehouden gijzelaars in de Gazastrook hebben nieuwe instructies ontvangen over hoe ze met gijzelaars moeten omgaan als Israëlische troepen hun locaties in Gaza naderen. Dat heeft de woordvoerder van Hamas’ gewapende vleugel al-Qassam Brigades, Abu Ubaida, bekendgemaakt.

De instructies waarover Ubaida sprak, zijn volgens hem in juni gegeven, na een reddingsoperatie door het Israëlische leger. Destijds bevrijdden Israëlische troepen vier gijzelaars in een dodelijke aanval waarbij tientallen Palestijnen, onder wie veel vrouwen en kinderen, werden gedood.

Ubaida gaf geen details over de nieuwe instructies, maar zei wel: “Netanyahu’s aandringen om gevangenen vrij te laten door militaire druk, in plaats van een deal te sluiten, betekent dat ze in lijkwaden aan hun families worden teruggegeven. Hun families moeten kiezen of ze hen dood of levend terug willen hebben.”

Rafah

Zondag meldde het Israëlische leger de vondst van de lichamen van zes gijzelaars in een tunnel in Rafah, in het zuiden van Gaza. Israël stelt dat de gijzelaars van dichtbij waren doodgeschoten. Hamas houdt Israël verantwoordelijk voor hun dood.

Israël en Hamas zijn er nog altijd niet in geslaagd een deal te sluiten die de oorlog beëindigt en tot de vrijlating van door Hamas vastgehouden gijzelaars in Gaza leidt in ruil voor de vele Palestijnen die Israël gevangen houdt.

Minister onderzoekt uitzendverbod voor bepaalde sectoren

DEN HAAG – Minister Eddy van Hijum (Sociale Zaken) kijkt naar de mogelijkheid om het inhuren van uitzendkrachten in bepaalde sectoren te verbieden. Dat meldt hij aan de Kamer in een brief over problemen in de vleessector.

Zo’n verbod zou het “sluitstuk van de aanpak van problemen” zijn, benadrukt hij. Hij laat een technische verkenning uitvoeren naar de ingreep.

Daarnaast kijkt Van Hijum ook of het mogelijk is om bedrijven te verplichten om een minimumaantal werkenden in dienst te nemen. Van alle arbeidskrachten moet dan zeker een bepaald percentage in dienstverband werken.

Het onderzoek naar deze twee maatregelen wordt begin volgend jaar verwacht. “Pas na deze verkenning kan ik een besluit nemen óf ik extra maatregelen zal voorstellen en zo ja, voor welke sector of sectoren”, laat Van Hijum weten.

In de vleessector werd eerder dit jaar “grootschalig misbruik” geconstateerd, waarbij onder meer werknemers zomaar op staande voet werden ontslagen. Van Hijums voorganger maakte samen met koepelorganisaties een reeks afspraken, waaronder de invoering van een meldplicht voor misstanden in de sector.

Game Mania vraagt faillissement aan, winkels vanaf dinsdag dicht

ANTWERPEN – Game Mania heeft maandag faillissement aangevraagd. Dat besluit heeft de gamewinkelketen genomen nadat er geen overnemer was gevonden voor het bedrijf. De fysieke winkels zijn vanaf dinsdag gesloten. De webshop blijft voorlopig wel open. Game Mania heeft dertig winkels, achttien in Nederland en twaalf in België.

Moedervennootschap Heroik vroeg in juni een soort uitstel van betaling aan bij de ondernemingsrechtbank in Antwerpen. Daardoor was Game Mania tijdelijk beschermd tegen schuldeisers, terwijl het op zoek ging naar een geschikte overnamekandidaat. Het bedrijf ging onder meer gebukt onder gestegen kosten die drukten op de resultaten. Het aantal winkels was de afgelopen jaren al flink geslonken. Zo telde Game Mania in 2019 nog 75 winkels in Nederland en België.

“Game Mania dankt haar medewerkers voor hun inzet, haar klanten voor hun jarenlange loyaliteit, en haar handelspartners voor hun samenwerking”, aldus het bedrijf in een verklaring. Bij de winkels in Nederland werkten 67 mensen, bij die in België 24. In totaal had Game Mania 117 werknemers in dienst.

Enkele jaren waren er relatief weinig faillissementen in Nederland, maar de laatste tijd neemt het aantal bankroeten juist toe. Zo gingen vorig jaar elektronicaketen BCC, sportretailers Perry Sport en Aktiesport en de koopjesketen Big Bazar failliet. Vorige week kwam daar de Nederlandse tak van mode- en schoenenwinkelketen Bristol bij.

Kabinet stelt deel van de lastenverlichting uit op Prinsjesdag

DEN HAAG – Het kabinet schuift een deel van de beloofde lastenverlichtingen door naar volgende jaren. Dat bevestigen Haagse bronnen na een bericht van RTL Nieuws. De coalitiepartijen hadden in het hoofdlijnenakkoord afgesproken dat werkenden in 2025 al 4,5 miljard euro minder belasting zouden gaan betalen. Hoeveel minder dat wordt, is nog niet duidelijk.

Door een deel van de lastenverlichtingen uit te stellen, volgt het kabinet een advies van het Centraal Planbureau (CPB). Directeur Pieter Hasekamp opperde vorige maand dat het, gezien de relatief goede economische ontwikkelingen en juist krappe overheidsfinanciën, wellicht beter zou zijn pas op de plaats te maken.

Vorige week lekte al een deel van de plannen uit waar het kabinet op Prinsjesdag mee komt. Zo werd duidelijk dat er een extra belastingschijf bijkomt waardoor werkenden over het eerste deel van hun inkomen minder belasting gaan betalen. Ook van dit voornemen, dat al genoemd werd in het hoofdlijnenakkoord, ontbreken de details nog.

Schoof tevreden

Ingewijden meldden verder dat het kabinet afziet van een forse versobering van een belastingkorting voor buitenlandse werknemers, de zogenoemde expatregeling. Er komt extra geld voor politie en defensie, het kindgebonden budget gaat omhoog en er blijft toch geld voor gratis schoolmaaltijden.

Zonder in te gaan op de uitgelekte plannen, die tot stand kwamen na urenlang nachtelijk overleg tussen het kabinet en de coalitiepartijen, toonde premier Dick Schoof zich vrijdag tevreden met zijn eerste begroting. Die zorgt ervoor dat mensen er financieel op vooruitgaan, beloofde hij.

Vrachtwagen gekanteld in Hengelo [+foto’s]

Foto: 112Twente

HENGELO – Maandagmiddag is er aan de Platinastraat in Hengelo een vrachtwagen gekanteld.

Vermoedelijk is dit gebeurd bij het laden van rijplaten, zo melden omstanders.

De vrachtwagen moest met een zware bergingswagen en luchtkussens weer op de wielen worden gezet.

Foto: 112Twente

De vrachtwagen heeft flinke schade opgelopen

Voor zover bekend raakte er niemand gewond.

DACHSER opent Container Freight Station Rotterdam

WADDINXVEEN – Logistieke dienstverlener DACHSER breidt zijn logistieke netwerk verder uit met de opening van een nieuw Container Freight Station (CFS) in Waddinxveen. Dit CFS, dat op maandag 2 september officieel in gebruik is genomen, zal dienen als een centrale hub voor het consolideren en verschepen van LCL-zendingen uit het Europese netwerk van de logistieke dienstverlener.

Met de opening van dit nieuwe CFS zet DACHSER een belangrijke stap in de verdere uitbreiding en versterking van zijn logistieke netwerk. Dit CFS zal fungeren als een centraal consolidatiepunt binnen het Europese netwerk van de logistieke dienstverlener. LCL-zendingen uit heel Europa zullen worden gebundeld voor wereldwijde verscheping.

“Door gebruik te maken van ons uitgebreide Europese netwerk kunnen we onze LCL-ladingen nog efficiënter consolideren en verschepen naar meer bestemmingen wereldwijd. Het versterkt onze positie als betrouwbare partner voor internationale logistieke oplossingen,” aldus Arco Huykman, Seafreight Manager Benelux.

“Deze ontwikkeling is een direct gevolg van de bredere strategie van DACHSER om zijn klanten wereldwijd te voorzien van betrouwbare en flexibele logistieke oplossingen, met een sterke focus op kwaliteit en efficiëntie. Doordat het nieuwe CFS centraal is gelegen, is er een uitstekende verbinding met de zeehavens van Rotterdam en Antwerpen. Ook de luchthaven Schiphol is eenvoudig bereikbaar. Dit alles maakt het voor DACHSER mogelijk om alle groupage zendingen van zijn klanten met eenzelfde snelheid en efficiëntie te leveren, ook als de eindbestemming buiten Europa ligt. We mogen bijzonder trots zijn dat dit dankzij een intensieve samenwerking vanuit alle business fields mogelijk is geworden.”

De kracht van verbinding

De opening van het CFS biedt klanten van DACHSER aanzienlijke voordelen op het gebied van flexibiliteit, snelheid, kwaliteit en schaalbaarheid. Dankzij de eigen hub kan de logistieke dienstverlener flexibeler inspelen op last-minute verzoeken van klanten. Indien een afgehaalde zending alsnog urgent wordt, kan worden bekeken of er alternatieve mogelijkheden zijn om de goederen te versturen. Dit geeft klanten van DACHSER veel meer mogelijkheden.

Daarnaast wordt de ‘time to market’ voor klanten verkort, doordat DACHSER nu een grotere controle heeft over het gehele logistieke proces. Hierdoor kunnen zendingen vlotter en met meer consistentie worden verwerkt en verstuurd. Dit betekent dat klanten kunnen rekenen op een consistente en betrouwbare afhandeling, die voldoet aan de hoge kwaliteitsnormen van Europese distributie en contractlogistiek waar DACHSER al vele jaren bekend om staat.

Een ander belangrijk voordeel van de nieuwe hub is de schaalbaarheid. Dankzij het uitgebreide DACHSER-netwerk, met ongeveer 300 eigen vestigingen in Europa, blijft het aantal goederen dat vanuit verschillende Europese landen naar het CFS wordt gebracht voortdurend toenemen. “Met de kracht van ons Europese netwerk kunnen we snel inspelen op de toenemende vraag en blijven we flexibel genoeg om efficiënt aan de behoeften van onze klanten te voldoen,” zegt Wilco Versteegh, Managing Director DACHSER Air & Sea Logistics Benelux.

Twee doden en gewonde na aanrijding vrachtwagen en auto op N348 [+foto’s]

Foto: ASMedia

SCHALKHAAR – Maandagmiddag 2 september omstreeks 15.35 uur heeft een ernstig ongeval plaatsgevonden op de N348 in Schalkhaar.

Een vrachtwagen en een personenauto waren frontaal met elkaar in botsing gekomen. De vrachtwagen kantelde na de aanrijding.

De personenauto is na de aanrijding in brand gevlogen, deze brand is overgeslagen naar de naastgelegen berm. De brand zorgde voor flinke rookontwikkeling.

Om genoeg hulpverleners ter plekke te krijgen schaalde de hulpdiensten op naar het sein ‘grote hulpverlening GRIP 1’ waarna meerdere hulpverleningsvoertuigen naar de plaats van de aanrijding kwamen. De brandweerlieden richten zich op het bestrijden van de branden en het bevrijden van een slachtoffer.

Foto: ASMedia

Meerdere ambulances en het traumateam hebben de slachtoffers behandeld. De vrachtwagenchauffeur, is met spoed naar het ziekenhuis vervoerd. De twee inzittenden van de personenauto overleden ter plekke aan de verwondingen. De twee overleden slachtoffers zijn een man van 52 jaar en een vrouw van 35 jaar, beiden uit Raalte.

Foto: ASMedia

De N348 is volledig afgesloten, dit zal tot circa 21.30 uur duren.

Volkswagen overweegt fabrieken te sluiten om kosten te besparen

WOLFSBURG – Volkswagen overweegt fabrieken in Duitsland te sluiten om de kosten terug te dringen. Ook wil Volkswagen banenafspraken uit 1994 schrappen die gedwongen ontslagen tot 2029 uitsloten. De plannen stuiten op veel weerstand van de ondernemingsraad, die zegt in verzet te gaan.

Het schrappen van banen door natuurlijk verloop, zoals werknemers die met pensioen gaan, is niet langer toereikend, aldus Volkswagen. “De onderneming is van mening dat een reorganisatie die uitsluitend gebaseerd is op demografische trends niet voldoende is om op korte termijn de structurele aanpassingen door te voeren die nodig zijn om de concurrentiepositie te verbeteren”, aldus het bedrijf.

Het merk Volkswagen kampt al langer met hoge kosten, waardoor het rendement achterblijft bij merken als Skoda, Seat en Audi die ook onder de Volkswagen Group vallen. Het concern kwam vorig jaar met een kostenbesparingsprogramma. Dat moest ervoor zorgen dat de winst tegen 2026 met 10 miljard euro verbetert. Maar zwakke prestaties hebben de situatie verslechterd waardoor extra maatregelen nodig zijn.

Volkswagen heeft nog geen concrete cijfers gegeven over hoeveel van de ongeveer 120.000 banen in Duitsland mogelijk verdwijnen. Ook is niet bekend welke locaties mogelijk gesloten worden.

De ondernemingsraad is het niet eens met de reorganisatie, komt naar voren uit de personeelskrant van de raad die in handen is van persbureau dpa. Voorzitter Daniela Cavallo noemt de plannen “een aanval op onze banen, locaties en collectieve overeenkomsten”. “Dit brengt VW zelf en daarmee het hart van het concern in gevaar. We zullen ons hier fel tegen verdedigen”, zegt zij. “Met mij zullen er geen VW-locaties worden gesloten!”

Vattenfall stopt aanleg Zweeds windpark vanwege ontbreken aansluitpunt

STOCKHOLM – Vattenfall heeft besloten de aanleg van het offshore windenergieproject Swedish Kriegers Flak voor de Zweedse kust tot nader order stil te leggen.

Volgens het energieconcern heeft het geen zin om het park aan te leggen zolang daar op zee nog geen goed aansluitpunt op het nationale stroomnet is.

Swedish Kriegers Flak, gelegen ongeveer 30 kilometer ten zuiden van Trelleborg, is het verst gevorderde offshorewindproject van Zweden.

Naar schatting zou het windpark, dat grenst aan bestaande Deense en Duitse parken, jaarlijks evenveel stroom gaan leveren als meer dan een half miljoen huishoudens in een jaar verbruiken. Het was de bedoeling dat het park in 2028 in bedrijf gaat, maar dat is volgens Vattenfall niet langer mogelijk.

“Mochten de investeringsvoorwaarden verbeteren en de vergunningen nog geldig zijn, dan kan het project worden hervat”, zegt de onderneming er wel bij. Vattenfall had eerder al aangegeven dat een goede aansluiting op het nationale net een van de belangrijkste vereisten voor investering in het project vormt.

Schoof tegen Zelensky tijdens bezoek: u kunt rekenen op steun

DEN HAAG – Premier Dick Schoof heeft de Oekraïense president Volodymyr Zelensky verzekerd van “blijvende steun en betrokkenheid” in de oorlog tegen Rusland. Dat deed Schoof tijdens zijn eerste bezoek aan het land als premier, meldt hij op X.

De premier bezocht de stad Zaporizja, die vlak bij de frontlinie ligt. Daar ontmoette hij Zelensky en ging onder meer langs bij een ondergrondse school, waar de eerste schooldag was. Ook sprak hij met veteranen en het “belang van mentale ondersteuning”.

“Het is ongelooflijk indringend om in een stad enkele tientallen kilometers van het front, te zien hoe Oekraïners onder de meest zware omstandigheden hun leven voortzetten en hun land overeind houden”, aldus Schoof. Hij vindt dat Nederland Oekraïne “op alle mogelijke manieren” moet helpen om zich staande te houden tegen Rusland. Eerder maandag maakte het kabinet al bekend nog eens ongeveer 200 miljoen euro uit te trekken voor de energie-infrastructuur van het land.

Steun voor Oekraïne lijkt minder vanzelfsprekend nu de PVV in de coalitie zit. De partij van Geert Wilders wil die steun tegen het licht houden, als blijkt dat Oekraïne betrokken was bij de sabotage van de Nord Stream-pijpleiding. The Wall Street Journal berichtte eerder dat Oekraïne daar achter zat.

“Mensen in Oekraïne hebben recht op een vrij en veilig leven”, benadrukt Schoof. “En het stoppen van de Russische aanval op Oekraïne is in het belang van de veiligheid van Nederland en Europa. Die overtuiging verbindt ons allen.”

Zelensky zei tegen persbureau Reuters dat hij het met Schoof onder meer heeft gehad over de Oekraïense luchtafweer. Kyiv dringt al langer aan op de levering van meer westerse verdedigingssystemen om Russische raketten en drones uit de lucht te kunnen schieten. Ook zijn volgens Zelensky “ideeën” besproken over hoe Oekraïne de F-16-vloot kan aanvullen. Nederland nam vorig jaar samen met Denemarken het initiatief voor een internationale F-16-coalitie.

Nederland is sinds de inval van Rusland twee jaar geleden een van de voortrekkers van de internationale steun voor Oekraïne. Dit jaar en volgend jaar is er in totaal 6 miljard euro voor voornamelijk militaire hulp gereserveerd. Er is al voor meer dan 3,1 miljard aan militaire steun aan Kyiv gegeven.

Een paar dagen na het aantreden van het kabinet-Schoof reisden minister Ruben Brekelmans (Defensie) en Caspar Veldkamp (Buitenlandse Zaken) al naar Oekraïne om de leiders van het land te verzekeren van de aanhoudende steun van het nieuwe kabinet.

Geldboete voor dodelijk arbeidsongeval met hoogwerker in Rotterdam

Openbaar Ministerie

ROTTERDAM – Het Openbaar Ministerie (OM) heeft een strafbeschikking in de vorm van een geldboete van 30.000 euro opgelegd aan een producent van hoogwerkers uit Limburg, wegens een dodelijk arbeidsongeval. Tevens betaalt het bedrijf een schadevergoeding aan de nabestaanden van het slachtoffer.

Op 25 juli 2022 raakte een 57-jarige werknemer van een bedrijf dat onderhoud verzorgt aan verkeerslichten zwaargewond. Tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden aan een verkeersregelinstallatie op de kruising van de Grote Beer met de Kleine Beer te Rotterdam, kwam de werknemer bekneld te zitten tussen het bakje van de hoogwerker waarin hij zich bevond en de verkeersregelinstallatie. Hij is enkele dagen later overleden aan zijn verwondingen. De betreffende hoogwerker was afkomstig van de verdachte producent, meldt het Openbaar Ministerie.

Naar aanleiding van dit ongeval heeft de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) een strafrechtelijk onderzoek verricht. Op grond van de resultaten van het strafrechtelijk onderzoek is het OM van oordeel dat het bedrijf zich schuldig heeft gemaakt aan overtreding van de Warenwet en de daarop berustende bepalingen en dood door schuld.

De hoogwerker bleek niet op alle punten aan de wettelijke veiligheidsvoorschriften te voldoen. Het bedieningspaneel van de hoogwerker kon onbedoeld bediend worden, waardoor de hoogwerker onbedoeld in werking kon worden gesteld. Ook was de plek van de nooddaal-voorziening niet duidelijk aangegeven en was deze moeilijk bereikbaar.

Het bedrijf heeft vanaf het begin van het onderzoek medewerking verleend. Bovendien zijn de benodigde lessen getrokken en passende maatregelen getroffen om herhaling te voorkomen. Zo zijn na het ongeval direct maatregelen genomen om soortgelijke hoogwerkers aan te passen.

Een strafbeschikking ter hoogte van 30.000 euro is volgens het OM, gelet op alle feiten en omstandigheden, een passende afdoening van deze strafzaak.

LAATSTE NIEUWS

FNV blij met ingrijpen Arbeidsinspectie bij fysieke belasting op Schiphol

UTRECHT - De FNV is blij dat de Arbeidsinspectie dwangsommen oplegt aan bedrijven op Schiphol die hun werknemers fysiek te zwaar belasten. De vakbond...