Clicky

maandag 23 september 2024 - 19:32 uur
Home Blog Pagina 157

Ondernemers kunnen vanaf vandaag ontheffingen aanvragen voor de zero-emissiezones

DEN HAAG – In het Klimaatakkoord van 2019 is afgesproken dat gemeenten een zero-emissiezone kunnen gaan invoeren. De eerste van deze zones gaan in circa vijftien gemeenten in op 1 januari 2025.

De afgelopen jaren hebben veel ondernemers stappen gezet om hun logistieke proces te verduurzamen en voor te bereiden voor de zero-emissiezones. evofenedex en TLN hebben veel ondernemers geholpen bij deze transitie.

Desondanks kan het zo zijn dat, na het onderzoeken van allerlei mogelijkheden, het niet is gelukt. Hiervoor heeft het ministerie, na overleg met evofenedex, TLN, en andere partijen, een aantal ontheffingen in het leven geroepen. Via de zero emissiekentekencheck kan je zien of jouw voertuig de zero-emissiezones in mag of niet.

De ontheffingen voor de zero-emissiezones kunnen vanaf 1 juli 2024 worden aangevraagd via het Centraal Loket. In totaal zijn er negen verschillende ontheffingen die kunnen worden aangevraagd. Er zijn zes landelijke ontheffingen en drie gemeentelijke ontheffingen.

Gemeentelijke ontheffingen kunnen pas worden aangevraagd als de gemeente enkele besluiten heeft genomen en documenten heeft ondertekend. Het kan dus zo zijn dat jouw gemeente er nog niet bij staat. Evofenedex en TLN blijven erop aan dringen dat alle gemeenten dit zo snel mogelijk doen.

OM: strafzaak tegen huisarts die patiënt hielp met zelfmoord voorwaardelijk geseponeerd

ROTTERDAM – Het OM heeft een strafzaak tegen een voormalig huisarts in de provincie Zuid-Holland voorwaardelijk geseponeerd. De huisarts schreef in juni 2022 zijn patiënt een anti-braakmiddel voor, terwijl hij wist dat die patiënt suïcidaal was en een zelfmoordmiddel (Middel X) in huis had. De patiënt heeft zichzelf kort daarna met dat middel van het leven beroofd. Het is algemeen bekend dat een anti-braakmiddel de suïcide met dit middel kan vergemakkelijken en dat is strafbaar.

Naar aanleiding van deze zaak is het OM een strafrechtelijk onderzoek gestart. Dit onderzoek waarin de arts en getuigen zijn gehoord, heeft geleid tot voldoende bewijs dat de huisarts zich schuldig heeft gemaakt aan hulp bij zelfdoding door deze gemakkelijker te maken. Dit is een misdrijf dat is strafbaar gesteld in artikel 294 lid 2 van het Wetboek van Strafrecht.

Het OM stelt dat de arts vanuit de strafrechtelijke norm de verkeerde keuze gemaakt. Ook was er geen sprake van euthanasie. Dat is in Nederland immers alleen toegestaan wanneer dit uitgevoerd door een arts die zich daarbij houdt aan de wet. Dit betekent onder meer dat de arts de zorgvuldigheidseisen moet naleven en de euthanasie moet melden bij de Regionale Toetsingscommissie Euthanasie (RTE).

In deze zaak voldeed de patiënt naar het oordeel van de huisarts niet aan de eisen van de euthanasiewet. Er was geen sprake van uitzichtloos en ondraaglijk lijden. Bovendien geeft de geboden hulp naar het oordeel van het OM blijk van onjuist medisch handelen. Er was medisch gezien geen noodzaak het anti- braakmiddel voor te schrijven. Het OM heeft om die reden besloten naast het strafrechtelijk onderzoek ook een melding te doen aan de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ).

bijzondere omstandigheden in deze zaak. De arts inmiddels niet meer als huisarts werkzaam waardoor de kans op herhaling sterk is afgenomen. Ook speelt het tijdsverloop (2 jaar geleden) een rol. Verder heeft de arts het dodelijke middel waarmee de patiënt zelfmoord pleegde niet zelf geleverd. Daarnaast heeft de arts in een gesprek met de officier van justitie nadrukkelijk inzicht getoond en toegegeven dat hij een fout heeft gemaakt en dat hij dit niet meer zal doen.

Gelet hierop ziet het OM aanleiding de zaak voorwaardelijk te seponeren met een proeftijd van twee jaar. Dat houdt in dat als de arts binnen deze proeftijd opnieuw een dergelijk feit pleegt, hij ook voor dit feit zal worden vervolgd.

Het OM benadrukt dat nadrukkelijk niet is toegestaan om buiten de kaders van de euthanasiewet een patiënt te helpen bij zelfdoding, bijvoorbeeld door het voorschrijven van medicijnen rondom de suïcide.

ILT handhaaft met e-noses en cameradrones op verbod varend ontgassen

Cameradrone
Foto: ILT

DEN HAAG – Binnenvaarttankschepen mogen bepaalde stoffen niet in de buitenlucht ontgassen. Voorbeelden zijn benzine en benzeen. Op 1 juli 2024 komen hier vele stofgroepen bij. Niet-verboden stoffen ontgassen moet volgens de voorwaarden van het ADN.

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) maakt op een online overzichtskaart inzichtelijk waar volgens het ADN ontgassen nooit is toegestaan, deze vaarwegen zijn rood aangegeven. Dit verbod geldt bij en onder bruggen, in sluizen en voorhavens daarvan, en in dichtbevolkte gebieden.

Wie het verbod op varend ontgassen overtreedt, kan maatregelen verwachten. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) handhaaft het verbod en treedt, als bestuursorgaan, op tegen onder andere de verladers als de ontgassingsverboden niet worden nageleefd. Dat doet de ILT bestuursrechtelijk en strafrechtelijk met onder andere boetes en dwangsommen.

Bij de eerste overtreding wordt een dwangsom opgelegd van € 30.000. Bij de tweede overtreding gaat dat bedrag omhoog naar € 40.000 en bij de derde en daaropvolgende dwangsommen verbeuren verladers bedragen van € 50.000.

Om dit verbod te kunnen handhaven heeft de ILT opgeschaald naar een team van in totaal tien inspecteurs die zich volledig inzetten om te zorgen dat verboden emissies niet meer in de lucht verdwijnen. Ook worden in de komende periode extra mobiele sets van drones en eNoses gereed gemaakt om in te zetten voor de handhaving door het hele land. Dit vooruitlopend op een verdere uitbreiding van het bestaande eNose netwerk. Op die manier kan nog beter worden gehandhaafd.

Senior-inspecteur Kees Kievit legt uit: “Om goed te kunnen handhaven, moet de inspectie overtredingen opsporen. Dat doen we op de vaarwegen onder andere met drones. Het betreft hier dan extra belastende informatie die de drone ophaalt als bewijslast. Meldingen vanuit de sector, omwonenden en de bestaande eNoses helpen ons daarnaast om overtreders snel op te sporen.”

Albert Heijn opent nieuw gemechaniseerd Home Shop Center in Zwolle

ZWOLLE – Albert Heijn ziet de vraag naar online boodschappen sterk toenemen en opent vandaag een tweede gemechaniseerd Home Shop Center (HSC), ditmaal in Zwolle. Hiermee staat de teller op negen HSC’s in totaal en wordt de capaciteit voor online bestellingen in Noordoost Nederland aanzienlijk vergroot. Ook investeert de supermarktketen volop in duurzaam bezorgen en slimme energieoplossingen. Daarnaast blijft Albert Heijn de app verder door ontwikkelen met onder meer nieuwe betaaloplossingen.

Albert Heijn eCommerce HSC Zwolle

“Als leider in de markt van online boodschappen kijken we continu hoe we door het gebruik van de nieuwste technologieën slimmer en efficiënter kunnen werken om zo aan de groeiende vraag te kunnen voldoen. Het is dan ook geweldig dat we met ons nieuwe gemechaniseerde Home Shop Center in Zwolle nog meer klanten in Noordoost Nederland op een duurzame manier van boodschappen kunnen voorzien. En natuurlijk spelen onze nieuwe collega’s een cruciale rol in het verzorgen van de boodschappen voor onze klanten”, aldus Marit van Egmond, CEO bij Albert Heijn.

Nieuw gemechaniseerd HSC

Het aantal online bestellingen bij Albert Heijn is in 5 jaar verdrievoudigd. Om de groei van online bestellingen mogelijk te maken opent Albert Heijn – in navolging van het HSC in Barendrecht – een gemechaniseerd HSC in Zwolle. Met dit nieuwe HSC kunnen per week maar liefst 55.000 extra bestellingen verwerkt worden.

Het HSC in Zwolle is een volledig gasloos gebouw heeft verschillende duurzame energieoplossingen, zoals zonnepanelen op het dak, een energiezuinige koelcel, energiezuinige ledverlichting en een warmtepomp voor de klimaatinstallatie in de kantoren.

Duurzame belevering

Vanuit de missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’ wil Albert Heijn ook de bezorging van online boodschappen zo duurzaam mogelijk maken. Albert Heijn bezorgt de boodschappen zoveel mogelijk met elektrische bezorgbusjes.

Daarnaast kiest inmiddels 55 procent van de klanten voor de Buurtroute, een duurzaam initiatief waarbij bezorgmomenten aan elkaar worden gekoppeld. Hierdoor rijden bezorgers kortere routes. Sinds de landelijke introductie afgelopen november is er met de Buurtroute samen met klanten 400.000 kilometers bespaard.

Vandaag, maandag 1 juli, kondigt Albert Heijn ook aan nieuwe gelpacks in gebruik te nemen om voor einde van het jaar het gebruik van droogijs helemaal te stoppen. Daarnaast start Albert Heijn een pilot voor de bezorging van koel- en diepvriesproducten zonder plastic tasjes waarmee ruim 600.000 kg plastic per jaar kan worden bespaard.

Doorontwikkeling app

Om online boodschappen doen steeds makkelijker te maken ontwikkelen ook de betaalmogelijkheden in onze app zich steeds verder. Zo gaat het betalen via de app nu stukken eenvoudiger zodat klanten niet meer hoeven te betalen bij het afleveren van de boodschappen aan de deur. Met iDEAL kunnen klanten vanaf nu ook hun online bestelling vooruitbetalen. Daarnaast blijft vooruitbetalen mogelijk met de eerder geïntroduceerde digitale betaalpas en kunnen de gespaarde koopzegels ook gebruikt worden om de online boodschappen te betalen.

Nederland loopt steeds meer duurzame stroom mis door afschakelen

DEN HAAG – Zonneparken en windmolens staan steeds vaker uit als de zon uitbundig schijnt, of als het hard waait. Volgens het platform Energieopwek.nl loopt Nederland in toenemende mate duurzame energie mis door het afschakelen van installaties. De energie-experts van het platform zien wel oplossingen om die verspilde capaciteit tegen te gaan: meer stroom opslaan en er waterstof mee maken.

Een energieproducent die zijn windpark uitschakelt terwijl het hard waait, dat lijkt tegenstrijdig. Toch gebeurt het steeds vaker en daar is een logische verklaring voor. Het aantal windmolens en zonnepanelen is de laatste jaren zo sterk gestegen, dat op piekmomenten veel meer stroom kan worden opgewekt dan nodig is. Het stroomnet kan dat niet aan. Bovendien valt op zulke momenten niets met al die duurzame elektriciteit te verdienen, omdat de stroomprijzen dan tijdelijk negatief zijn: wie stroom afneemt, krijgt geld toe.

Volgens Energieopwek.nl, dat onder meer wordt ondersteund door Gasunie, netbeheerder TenneT en het Nationaal Klimaat Platform, is in de afgelopen drie maanden zo’n 1700 gigawattuur aan duurzame stroom “niet geoogst”. Dat zou wel kunnen als er genoeg batterijen en zogeheten elektrolysers waren om de elektriciteit op te slaan en er waterstof van te maken. Gascentrales hoeven dan minder hard te draaien om stroom op te wekken en de industrie zou een deel van het gasgebruik kunnen vervangen door waterstof, redeneren de volgers van de duurzame energieproductie verder.

“Volgens de modellen van Energieopwek had dit in het tweede kwartaal 350 miljoen kubieke meter gas gescheeld. Dat is voldoende om alle gebouwen in een stad als Den Haag mee te verwarmen”, klinkt het.

Badmintontalent (17) overlijdt na hartstilstand bij duel

JOGJAKARTA – Het Chinese badmintontalent Zhang Zhijie is op 17-jarige leeftijd overleden aan een hartstilstand.

De badmintonner, winnaar van een prestigieus jeugdtoernooi in Haarlem dit jaar, zakte ineen tijdens een wedstrijd op de Aziatische juniorenkampioenschappen in Indonesië en overleed later in het ziekenhuis.

De Chinese badmintonbond schreef in een verklaring “diep bedroefd” te zijn. “Zhang Zhijie hield van badminton en was een uitstekende speler voor het nationale juniorenteam.”

Trekker verliest oplegger op afrit A2 [+foto’s]

Foto: Rinse de Groot | X

VUGHT – Op de A2, afrit Vught, heeft maandagochtend een trekker zijn oplegger verloren.

De oplegger zal worden gehesen en weer aangekoppeld worden, meldt iemand van Heijmans op X.

Waardoor de oplegger los is geraakt is op dit moment niet bekend.

Foto: Rinse de Groot | X

Orkaan Beryl afgenomen in kracht, maar nog steeds gevaarlijk

Barbados

MIAMI – Het Amerikaanse National Hurricane Center (NHC) heeft het waarschuwingsniveau voor orkaan Beryl afgeschaald van vier naar drie, maar waarschuwt dat deze nog steeds gevaarlijk. De tropische storm trekt richting de Bovenwindse Eilanden.

Het NHC meldt windsnelheden tot 195 kilometer per uur en nog hardere windstoten. Het is de verwachting dat Beryl “een gevaarlijke orkaan” blijft, terwijl het oog van de orkaan via de Bovenwindse Eilanden naar het oosten van het Caribisch gebied trekt. De orkaan bevindt zich nu op ongeveer 175 kilometer ten zuidoosten van Barbados.

Het NHC heeft een orkaanwaarschuwing afgegeven voor Barbados, Saint Lucia, Saint Vincent en de Grenadines, Grenada en Tobago. Daar moeten inwoners maatregelen nemen om zichzelf en hun huizen te beschermen, aldus de organisatie. Een deel van deze eilanden krijgt maandag mogelijk te maken met “potentieel catastrofale windschade”. Het NHC houdt rekening met zware regenval en lokale overstromingen.

Ongebruikelijk

Voor Martinique en Trinidad geldt een minder zware waarschuwing, evenals voor inwoners van Dominica, delen van de Dominicaanse Republiek en delen van Haïti.

Beryl groeide zondag uit tot een orkaan van de vierde categorie, de op een na hoogste categorie. Volgens experts is het zeer ongebruikelijk dat zo vroeg in het orkaanseizoen deze categorie wordt bereikt.

Provincie Noord-Holland investeert 11 miljoen euro in slimme mobiliteit

Smart Mobility
Foto: Provincie Noord-Holland | Bas Beentjes

HAARLEM – Een zelfrijdende bus die zonder chauffeur van halte naar halte rijdt. Slimme fietspaden waar groepen scholieren vaker groen krijgen. Automobilisten die als eerste gewaarschuwd worden over een pech-of ongeval op de route. Dat zijn enkele voorbeelden van slimme technologieën voor het verkeer die de provincie Noord-Holland inzet of onderzoekt. De provincie investeert ruim € 11 miljoen in deze innovatieve maatregelen – Smart Mobility – om de regio bereikbaar en leefbaar te houden en de verkeersveiligheid te verbeteren. Niet alleen voor nu, ook voor de toekomst.

Smart Mobility (slimme mobiliteit) gaat om innovatieve oplossingen voor het verkeer, zoals het inzetten van nieuwe technieken, digitalisering, automatisering en data. Niet alleen voor de auto, ook voor de scheepvaart, logistieke sector en de fiets. Deze ontwikkelingen lijken misschien nog ver weg, maar in Noord-Holland is al veel mogelijk.

Slimme technologieën verbeteren verkeersveiligheid

Ongelukken voorkomen? Slimme technologieën kunnen daarbij helpen. Door verkeerslichten slim in te stellen, verbetert de provincie de verkeersveiligheid op schoolfietsroutes. Groepen scholieren krijgen daardoor nu al op 11 kruispunten vaker en langer groen. Dit voorkomt dat de laatste uit de groep net door rood rijdt om bij de rest van de groep te blijven. Binnenkort wordt dit op meer fietspaden toegepast.

Waar is het glad? Op welke punten remmen auto’s vaker? Steeds meer nieuwe auto’s kunnen dit soort data doorgeven aan wegbeheerders. Hierdoor zijn er extra ‘ogen’ op de weg en eerder onveilige situaties in het vizier. De provincie kan vervolgens maatregelen treffen om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Foto: Provincie Noord-Holland | Bas Beentjes

Een ander voorbeeld is dat verkeer nog te vaak hard langs wegafzettingen rijdt, bijvoorbeeld bij een pechgeval. De provincie heeft daarom een test uitgevoerd waarbij de weginspecteur automatisch een waarschuwing naar het dashboard van automobilisten stuurt ‘pas op stilstaand voertuig’. Automobilisten zijn hierdoor tijdig gewaarschuwd en kunnen eerder anticiperen op onverwachte verkeerssituaties.

Drukke wegen, toch bereikbaar blijven

De Noord-Hollandse wegen zijn al druk en er komt de komende jaren nog meer verkeer bij, doordat er nieuwe woonwijken worden gebouwd. Die woningen moeten op een duurzame wijze ingericht en bereikbaar zijn. Daarvoor heeft de provincie een strategie opgesteld voor een netwerk van mobiliteitshubs om de bereikbaarheid te verbeteren. Dit zijn plekken waar verschillende vormen van vervoer samenkomen, waar reizigers kunnen wisselen van vervoersmiddelen, zoals treinen, bussen, trams, fietsen, deelauto’s of scooters.

Het doel van een mobiliteitshub is om het gebruik van openbaar vervoer te bevorderen, de mobiliteit te verbeteren en duurzame vervoersopties te stimuleren. Het openbaar vervoer kampt met personeelstekort, de provincie onderzoekt daarom de (on)mogelijkheden voor het inzetten van zelfrijdende bussen.

Technisch is het mogelijk, maar hoe werkt dat in de praktijk? Wie weet rijdt een bus zonder buschauffeur over een tijd van A naar B en wordt dat het ov van de toekomst.

De komende jaren moeten veel bruggen vervangen worden met wegwerkzaamheden en hinder tot gevolg. Door data te delen over de werkzaamheden, ontvangen reizigers betere reisinformatie via hun navigatiesystemen. Door data uit te wisselen en beschikbaar te stellen aan brugwachters, automobilisten en schippers vermindert de provincie de overlast en verbetert ze de doorstroming op de weg en op het water.

Foto: Provincie Noord-Holland | Bas Beentjes

Een gezonde leefomgeving

Door het gebruik van schonere vervoersmiddelen te stimuleren en mensen vaker op de fiets of met het OV te laten reizen, ontstaat meer ruimte in de straat. Ook is het beter voor het milieu en draagt het bij aan de afgesproken klimaatdoelen. De provincie stimuleert autodeelprojecten en zet Smart Mobility maatregelen in om het verkeer beter te spreiden en piekdrukte te voorkomen bij wegwerkzaamheden, evenementen en op drukke dagen naar recreatiegebieden.

Investering van ruim € 11 miljoen in Smart Mobility

De provincie vindt het belangrijk om Noord-Holland bereikbaar en leefbaar te houden en de verkeersveiligheid flink te verbeteren. Daarom investeert de provincie in Smart Mobility-maatregelen. Tot en met 2025 is daarvoor € 11 miljoen beschikbaar, waarvan € 8.766.440 provinciaal geld en het resterende bedrag komt van samenwerkingsprojecten en subsidies.

Week voor Prinsjesdag wordt er gestaakt in het ov

streekvervoer

UTRECHT – Vakbond FNV heeft nieuwe stakingen in het openbaar vervoer aangekondigd in de week voor Prinsjesdag. De acties zijn bedoeld om het kabinet aan te zetten om met een regeling te komen waarmee ov-werknemers eerder kunnen stoppen met zwaar werk.

De acties vinden plaats op 10, 11 en 12 september in het stads- en streekvervoer en bij de NS. Op de 10e is er een korte werkonderbreking in het stadsvervoer, de dag erna begint het NS-personeel pas om 08.00 uur en op de derde dag zijn er acties in het streekvervoer vanaf het begin van de dienst.

“Kennelijk vinden de dames en heren politici het normaal dat mensen met een zwaar beroep die Nederland 24/7 mobiel houden niet gezond de eindstreep halen. Zij worden sneller chronisch ziek, arbeidsongeschikt en gaan zelfs veel sneller dood dan werknemers zonder zwaar beroep. En de regering laat ze in de steek”, aldus bestuurder FNV Spoor Henri Janssen.

Volgens bestuurder FNV Stadsvervoer Eric Vermeulen beginnen de stakingen “mild”. Maar als de regering niet reageert, worden in oktober “stevigere” acties georganiseerd door het ov-personeel. Hoewel de sector zich bewust is van de overlast voor reizigers, rekent ze ook op hun begrip.

Bunq begint zaak tegen NRC om publiceren namen medewerkers

Bunq

AMSTERDAM – Onlinebank bunq heeft een kort geding tegen NRC aangespannen bij de rechtbank in Amsterdam. Topman Ali Niknam meldt op LinkedIn dat de zaak over een artikel gaat waarin staat dat enkele oud-werknemers van bunq stiekem in klantrekeningen keken. De bank is niet blij dat daarin ook interne berichten met namen van medewerkers stonden. NRC heeft de betreffende gebruikersnamen inmiddels uit het artikel verwijderd.

NRC publiceerde woensdag een artikel over vier anonieme voormalige bunq-werknemers die in rekeningen keken die ze voor hun werk niet nodig hadden. Dat konden zij volgens de krant zonder gevolgen doen. In het artikel staan ook interne chatberichten waarin onder meer zorgen over privacy bij de bank worden geuit.

“Het kan niet zo zijn dat de krant iedereen die weigert mee te werken dan maar met naam noemt en dan ook nog eens selectief citeert”, zegt Niknam.

Bunq is de afgelopen weken regelmatig in het nieuws gekomen sinds een onderzoek van NRC en NOS. Daaruit kwam naar voren dat opvallend veel bunq-klanten hun geld hebben verloren door trucs van oplichters. Beveiligingsmaatregelen die andere banken wel hebben, ontbreken bij bunq en klanten worden in de regel niet gecompenseerd, schreven die media. Bunq heeft onlangs extra veiligheidsmaatregelen en compensatie aangekondigd voor gedupeerden.

De berichtgeving over bunq is volgens de bank “regelmatig op onjuiste gronden”, stelt Niknam. “Met feiten die aantoonbaar verkeerd zijn, of uit verband gerukt.”

Adjunct-hoofdredacteur Melle Garschagen van NRC zegt zeer veel vertrouwen in de journalistiek van de krant te hebben. Dat in het artikel de namen van medewerkers stonden klopt volgens hem niet helemaal, omdat het gebruikersnamen zijn. Die zijn maandag vervangen door een letter. “We hebben gemerkt bij bunq dat deze mensen dat niet fijn vonden. Als je namen noemt en de mensen die je opvoert daar iets van vinden, nemen we dat serieus.”

Het is niet duidelijk wat de aanpassing betekent voor het kort geding. Bunq wil daar op dit moment niks over zeggen.

Team Visma | Lease a Bike zet Volkswagen Crafter als mobiele Control Room in tijdens Tour de France

Visma Lease a Bike Tour de France Controlroom VW Crafter

Afgelopen weekend startte in de Italiaanse stad Firenze de Tour de France. In de Tour-karavaan was de geel-zwarte Control Room van Team Visma | Lease a Bike in meerdere opzichten een opvallende verschijning. Om zijn favorietenrol waar te kunnen maken, zet de Nederlandse wielerploeg dit jaar het nieuwe topmodel van Volkswagen Bedrijfswagens in als mobiel zenuwcentrum.

Ook in de wielersport staat innovatieve technologie steeds vaker aan de basis van succes. Het Nederlandse Team Visma | Lease a Bike nam tijdens de start van de Tour de France (29 juni t/m 21 juli) een nieuwe mobiele Control Room in gebruik – een primeur in de wielersport.

De ploeg, volgens kenners favoriet voor de Tour-zege, maakt bij het analyseren van alle verzamelde data gebruik van geavanceerde computertechnologie die draait op software van Visma. Het systeem is ingebouwd in het veelzijdige topmodel van Volkswagen Bedrijfswagens: de Crafter.

Visma Lease a Bike Tour de France Controlroom VW Crafter

In de Control Room wordt het verloop van elke Tour-kilometer nauwlettend gevolgd. Alle verzamelde data op basis van tv-beelden, weersgegevens en de wedstrijdradio kunnen vanuit het zenuwcentrum in real-time met de ploegleiding worden gecommuniceerd, zodat op weg naar een etappezege de beste tactische beslissingen kunnen worden genomen.

Een belangrijke taak, die de nieuwe Volkswagen Crafter op het lijf is geschreven. De Control Room biedt riant werkruimte aan twee analisten van Team Visma | Lease a Bike.

Visma Lease a Bike Tour de France Controlroom VW Crafter

Dankzij de 177 pk en 410 Nm sterke turbodiesel heeft de Crafter ook in de bergen geen enkele moeite om de Tour-karavaan te volgen. Zodat de communicatie tussen de Control Room en de ploegleiding feilloos gewaarborgd blijft.

Supermarkten Picnic en Spar gaan minder vlees verkopen

AMSTERDAM – Supermarkten Picnic en Spar gaan zich inzetten om meer plantaardige producten te verkopen dan dierlijke, meldt Wakker Dier. Volgens die organisatie beloven de supers dat vanaf volgend jaar minstens de helft van alle eiwitten in hun assortiment plantaardig is. Vanaf 2030 zou dat minimaal 60 procent moeten zijn.

Naast Picnic en Spar doen negen andere supermarktketens, waaronder Albert Heijn en Jumbo, mee met de doelstelling. Samen hebben ze een marktaandeel van ruim 90 procent in Nederland. Van de grote ketens doet alleen Vomar niet mee, zegt Wakker Dier.

De campagne van Wakker Dier om meer plantaardige eiwitten in de schappen van supermarkten te krijgen is iets meer dan een jaar geleden in gang gezet. “Maar daarvoor hadden we ook al achter de schermen gesprekken met bedrijven”, vertelt campagnemedewerker Collin Molenaar van Wakker Dier. Uiteindelijk moet 60 procent van de eiwitten plantaardig zijn en de rest dierlijke.

Betaalbaar alternatief

Volgens Molenaar doet Vomar nog niet mee aan de campagne omdat ze die bij de supermarktketen “op dit moment te spannend vinden om die te omarmen”. Ze zijn volgens hem nog aan het onderzoeken waar ze op dit moment staan in de verkoop van plantaardige producten.

“Wakker Dier gaat in hun eis verder dan het advies van de Nederlandse overheid”, zegt een woordvoerder van Vomar. “We streven, net als de Nederlandse overheid, naar een verhouding van 50 procent dierlijke en 50 procent plantaardige eiwitten in 2030.”

Wat Vomar betreft is betaalbaarheid een belangrijke factor die “vaak vergeten wordt bij de ambitie om de eiwittransitie te versnellen”. Volgens Vomar moet voor elk product met dierlijke eiwitten eerst een betaalbaar alternatief beschikbaar zijn.

De Lijn neemt de eerste nieuwe generatie elektrische bussen VDL in dienst in Destelbergen

De Lijn VDL e-bussen

DETSELBERGEN – Het Belgische De Lijn neemt op 1 juli de eerste nieuwe generatie elektrische bussen van leverancier VDL in dienst vanuit de stelplaats Destelbergen. De eerste vijf van 24 e-bussen van VDL versterken de elektrische vloot van de Vlaamse Vervoermaatschappij in de regio Gent.

“De eerste vijf e-bussen van VDL worden vanaf 1 juli in dienst genomen vanuit de stelplaats Destelbergen. Deze stelplaats verwacht de volgende weken en maanden nog vijf e-bussen, de overige veertien voertuigen van deze bestelling bij VDL zullen worden ingezet vanuit de stelplaats Sint-Niklaas. Afgelopen legislatuur hebben we de vergroening van de busvloot bij De Lijn effectief ingezet. Door de bijkomende investeringsmiddelen die werden voorzien kon de vervoermaatschappij verschillende bestellingen plaatsen. E-bussen verbruiken geen fossiele brandstof en stoten helemaal niets uit. Dit is zowel voor het klimaat als voor de gezondheid van wie zich in of om de bus bevindt een groot voordeel. Daarnaast koopt De Lijn alleen groene stroom, zo is er ook bij de productie van de energie geen uitstoot. Het is noodzakelijk dat deze transitie verder wordt gezet en hier de nodige middelen voor worden voorzien”, aldus uittredend Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.

“We zijn bijzonder blij dat we ook in de regio Gent onze klanten kunnen laten genieten van de nieuwe generatie e-bussen”, zegt Ann Schoubs, directeur-generaal van De Lijn.

De Lijn VDL e-bussen

“Net zoals alle andere e-bussen beschikken ze over vele troeven die het reizigerscomfort verhogen, zoals USB-laadpunten voor smartphones, extra-brede infoschermen met halte-informatie, elektrisch bediende oprijplaten voor minder mobiele reizigers, zetels met gerecycleerd leder, een vloerbedekking met houtlook en een verbeterde ventilatie. Maar ook aan de veiligheid en het comfort van onze chauffeurs is gedacht. De e-bussen zijn uitgerust met veiligheidsvoorzieningen die in de modernste auto’s niet zouden misstaan, zoals bijvoorbeeld camera’s in plaats van spiegels en meerdere detectiesystemen om voetgangers en fietsers op te merken. Speciale aandacht is geschonken aan de stuurpost van de chauffeur, die over een eigen airco en een verwarmde en geventileerde stoel beschikt.”

De Lijn VDL e-bussen

De nieuwe e-bussen zullen vanuit Destelbergen de regio Gent bedienen. Met hun indienstname wordt de Gentse busvloot verjongd.

De Lijn VDL e-bussen

Elsie Sierens, burgemeester gemeente Destelbergen, voegt toe: “Dat het openbaar vervoer een duurzame weg inslaat en voor elektrificatie kiest, past perfect in de doelstellingen van het Burgemeestersconvenant en het Lokaal Energie- en Klimaatpact. Dat wij in Destelbergen een primeur kunnen aanbieden, namelijk dat de eerste VDL e-bussen van hieruit de regio zullen bedienen, verheugt ons des te meer.”

Biden overlegt met familie na debatdebacle

Biden

WASHINGTON – De Amerikaanse president Joe Biden heeft na zijn moeizaam verlopen verkiezingsdebat met familie overlegd in Camp David. Hij trok zich met zijn echtgenote, kinderen en kleinkinderen terug in dat buitenverblijf, bericht The New York Times. De familie van Biden moedigt hem volgens bronnen van de krant aan om niet op te geven.

De president en zijn team bekijken wat de volgende stap is na het als rampzalig beoordeelde televisiedebat tegen Trump. Een warrige Biden had toen soms moeite om uit zijn woorden te komen. Dat leidde tot paniek in het Democratische kamp en tot discussie over de vraag of de 81-jarige politicus nog geschikt is als presidentskandidaat. Ook klonk kritiek op de medewerkers die de president moesten klaarstomen voor het debat.

Biden heeft zelf publiekelijk toegegeven dat het debat niet goed is verlopen. Een ingewijde vertelde de krant dat zijn zoon Hunter Biden hem nu aanspoort de druk te negeren om een stap terug te doen. Andere familieleden zouden bekijken hoe ze de president het best kunnen ondersteunen. Plaatsmaken voor een andere kandidaat is naar verluidt niet besproken.

Kamala Harris

De onrust binnen de partij houdt ondertussen aan. De krant schrijft dat het campagneteam van Biden het hele weekend telefoongesprekken heeft gevoerd met boze geldschieters. Ze hopen te voorkomen dat die zich terugtrekken. NBC News bericht dat de campagnemanager van de president zondag een gespannen gesprek voerde met een veertigtal belangrijke donateurs.

Campagnemanager Julie Chavez Rodriguez zou hebben uitgelegd wat de gevolgen voor de campagne zijn als Biden toch besluit om zich terug te trekken. Vicepresident Kamala Harris zou dan de beschikking krijgen over een groot deel van het geld dat is opgehaald voor de campagne. Een veel kleiner bedrag gaat volgens ingewijden dan naar het bestuur van de Democratische Partij.

Grotere groep

Meerdere donateurs zouden manieren hebben geopperd om Biden weg te krijgen. Een deelnemer omschreef dat volgens NBC honend als fantasierijke West Wing-achtige scenario’s, een verwijzing naar een televisieserie over het Witte Huis. Een aanwezige senator voorspelde dat zo’n proces “rommelig” zou worden en dat Harris uiteindelijk als de nieuwe kandidaat zou eindigen.

Er staat maandag nog een gesprek gepland met een nog grotere groep donateurs, schrijft de nieuwszender. Biden wordt dan ‘s avonds ook weer terugverwacht in het Witte Huis.

LAATSTE NIEUWS

Noordoost-Nederland wil financieel bijdragen aan Nedersaksenlijn

ASSEN - Overheden en bedrijven uit het noordoosten van Nederland willen financieel bijdragen aan de totstandkoming van de Nedersaksenlijn, een treinspoor dat Groningen en...
×