Clicky

maandag 18 november 2024 - 13:22 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 157

Jumbo schrapt in reorganisatie kwart van de banen op hoofdkantoor

VEGHEL – Jumbo gaat per saldo 350 banen schrappen op het hoofdkantoor in Veghel, wat neerkomt op een kwart van alle banen. De maatregel is onderdeel van een in mei aangekondigde reorganisatie. Tot nu toe was het aantal banen dat verdwijnt niet bekendgemaakt. In totaal komen 500 banen te vervallen. Daartegenover ontstaan 150 nieuwe vacatures, aldus het bedrijf.

Het hoofdkantoor heeft 1400 arbeidsplaatsen. De reorganisatie is volgens Jumbo nodig voor de nieuwe strategie. “We doen er alles aan om met grote zorg op een goede manier afscheid te nemen van deze collega’s”, zegt Jumbo-topman Ton van Veen.

“Het valt absoluut niet mee om deze boodschap te moeten delen met je collega’s, maar toch merk ik ook dat een nieuwe opzet en vooral een nieuwe manier van werken positief ontvangen worden in de wens voor een ongecompliceerde, ondernemende en slagvaardige kantoororganisatie.”

Met de nieuwe strategie wil Jumbo het bedrijf “optimaler” inrichten om winkels en klanten beter te bedienen. Zo gaat de aandacht uit naar effectief samenwerken en snelle besluitvorming. Van Veen heeft in mei al aangegeven dat het onvermijdelijk was dat de reorganisatie zou leiden tot een afname van het aantal arbeidsplaatsen. In juli had de topman het over “enkele honderden”.

Het terugbrengen van het aantal arbeidsplaatsen draagt ook bij aan de kostenbesparingen van Jumbo. Zo meldde het bedrijf begin dit jaar dat de winst steeds meer onder druk stond. Jumbo boekte vorig jaar een winst van ruim 21 miljoen euro, in 2022 bleef onder de streep nog ruim 80 miljoen euro over. De daling kwam onder meer door gestegen inkoopprijzen en hogere kosten voor salarissen, huur en energie.

Taakstraf voor buschauffeur die doorreed na dodelijk ongeval in Heenvliet

ROTTERDAM – De rechtbank in Rotterdam heeft buschauffeur Willem A. veroordeeld tot een taakstraf van veertig uur, omdat hij was doorgereden na een ongeluk in Heenvliet. Daarbij raakte een 76-jarige wielrenner zwaargewond. Hij overleed twee weken later aan zijn verwondingen. Volgens de rechtbank had zeker A. – als professioneel chauffeur – anders moeten en kunnen handelen. Naast de taakstraf, is hij een jaar zijn rijbewijs kwijt.

Het ongeluk gebeurde twee jaar geleden, op 4 augustus 2022. Het slachtoffer stak op zijn racefiets de busbaan over. Hij had de bus voorrang moeten geven. A. merkte dat de wielrenner de linkerzijspiegel raakte. De 70-jarige A. stopte echter niet, maar reed door. De passagiers in de behoorlijk volle bus merkten dat er iemand was aangereden, maar niemand maande de chauffeur te stoppen.

De lijnbus reed ruim 60 kilometer per uur. Op dat moment gold een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur, omdat er wegwerkzaamheden waren. A. had het verkeersbord dat waarschuwde voor werkzaamheden over het hoofd gezien, vertelde hij de rechtbank vorige maand tijdens de behandeling van zijn zaak.

De verdachte uit Rockanje liep zelf na het ongeluk ook een flinke knauw op. Hij is onder meer vijf maanden opgenomen op een psychiatrische afdeling met een ernstige depressieve stoornis en gebruikt nog steeds zware medicijnen. Mede daardoor duurde het langer dan gebruikelijk voordat de strafzaak behandeld kon worden.

Er was een werkstraf van 240 uur en een rijontzegging van een jaar geëist tegen A.

Is het wachten op het opladen van je elektrische vrachtwagen nu rij- of rusttijd?

HOOGEVEEN – Een chauffeur die wacht op zijn vrachtwagen die aan het opladen is, is dat nou rij- of rusttijd?

“Deze vraag horen we bij TVM verzekeringen veel voorbij komen. Het meest voor de hand liggende antwoord is dat de chauffeur niet rijdt, en het dus rusttijd is. Maar is dat wel zo? Tanken is formeel ook werk en dus geen rusttijd”, meldt Pieter van der Veen, Productmanager bij TVM Verzekeringen.

De Confederation of Organisations in Road Transport Enforcement (CORTE) gaat over de rij- rusttijden regeling. Zij hebben hier eerder dit jaar een uitspraak over gedaan:

“Als het opladen van de accu van een elektrische vrachtwagen of bus toezicht of betrokkenheid van de bestuurder vereist, moet deze tijd worden geregistreerd als ‘ander werk’. Maar, als de bestuurder vrij over zijn of haar tijd kan beschikken terwijl de accu wordt opgeladen, heeft de tijd die nodig is om de accu op te laden geen effect op de pauzes of de dagelijkse rust van de bestuurder. Elke beweging van het voertuig vanaf de laadlocatie wordt beschouwd als een onderbreking of een einde van een pauze of rustperiode.”

Wat betekent dit in de praktijk?

Een laadplein oprijden en je vrachtwagen aan de lader zetten is nog werk. Zodra de stekker gekoppeld is, gaat de rusttijd in.

“Let wel op: de chauffeur moet vrijelijk over zijn tijd kunnen beschikken. Is er bijvoorbeeld een storing bij de laadpaal en moet de chauffeur de vrachtwagen verplaatsen, dan wordt formeel de rusttijd onderbroken”, voegt van der Veen toe.

Te veel druk in bulktrailer met biergist op A67[+foto&video]

Foto: WIS_Robert | X

GELDROP – Op de A67 is dinsdagmiddag te veel druk ontstaan in een bulktrailer met biergist. Door de hoge druk kwam de biergist door het luik.

Een weginspecteur meldt dat er een aannemer met cleaner onderweg is om de boel schoon te maken.

Het bedrijf stuurt een andere bulkwagen om de resterende biergist over te pompen.

29 vrachtwagens gecontroleerd in strijd tegen criminele inmenging sierteeltsector

Politie

AALSMEER – Op het terrein van Royal FloraHolland in Aalsmeer en Uithoorn is op donderdag 29 augustus een controle gehouden. Het doel van deze controle is het tegengaan van criminele inmenging in een sector die vanwege de vele (inter)nationale transportbewegingen aantrekkelijk is voor criminelen.

Controle sierteelt op criminele inmenging

De politie-eenheid Amsterdam en de Eenheid Landelijke Expertise en Operaties voerden samen met de Douane, de Nederlandse Arbeidsinspectie en Platform Veilig Ondernemen (PVO) de integrale controle uit. Dit gebeurde in samenwerking met Royal FloraHolland.

Resultaten controles

Tijdens de controledag zijn 29 vrachtwagens onderworpen aan een integrale controle. Daarbij is één chauffeur gewaarschuwd voor het niet tonen van een vergunning. Verder zijn diverse bedrijven bezocht om preventieve en informatieve gesprekken te voeren met medewerkers en bewustwording te vergroten. De controle heeft geleid tot meerdere concrete signalen op criminele inmenging. Daarom zal bij een aantal bedrijven een nacontrole of nader onderzoek plaatsvinden.

De Nederlandse Arbeidsinspectie stelt in drie gevallen vervolgonderzoek in. Daarnaast wordt een bekeuring uitgeschreven voor een persoon die aan het werk was en tegelijkertijd een uitkering ontvangt.

Samenwerken maakt sterker

Onder de Weerbare Sierteeltsector werken diverse overheidsinstanties en bedrijven uit de sector samen om het mooie van de sierteeltsector te beschermen en kwetsbaarheden aan te pakken. Ondernemers zijn gebaat bij een veilige werkomgeving. De focus ligt dan ook op preventie door ondernemers te helpen weerbaar te worden, van kennis te voorzien om signalen van criminaliteit te herkennen, misstanden te melden en controles te doen. Deze controles worden zodanig uitgevoerd dat een vrachtwagen -en dus de handel- niet onnodig lang stilstaat. Door efficiënte en actieve controles dragen de samenwerkingspartners bij aan veiligheid op de werkvloer en eerlijke concurrentieposities voor ondernemers die zich wel aan de regels houden. Ook wordt bijvoorbeeld gelet op naleving van de arbeidstijdenwet tijdens drukke periodes op veilinglocaties.

Bewustwording risico’s criminele inmenging

Naast de uitgevoerde controles waren de acties met name gericht op het vergroten van de bewustwording over de risico’s van criminele inmenging in de sierteeltsector. Tijdens de bedrijfsbezoeken werden gesprekken gevoerd met werknemers en werkgevers van bedrijven op het terrein van Royal FloraHolland. Omdat deze werknemers en werkgevers zelf in de sierteeltsector actief zijn, kunnen zij als geen ander afwijkingen signaleren en mogelijke criminele activiteiten herkennen. Door de gevaren te bespreken en tips te geven over het herkennen en melden van signalen, worden bedrijven in de sector niet alleen bewuster, maar ook weerbaarder. Zo bevorderen de bedrijfsbezoeken de samenwerking tussen de sector en de overheid in de strijd tegen criminele inmenging.

Weerbare sierteeltsector en TFOC

Georganiseerde criminaliteit probeert de sierteeltsector en de mensen die daarin werken te misbruiken. Bijvoorbeeld voor smokkel van verdovende middelen en arbeidsuitbuiting. Deze kleurrijke sector is aantrekkelijk voor criminele inmenging vanwege haar internationale karakter en fijnmazige logistiek. Daarom werken onder andere Politie, Openbaar Ministerie, Belastingdienst, Douane, Royal FloraHolland, RIEC Den Haag en RIEC Amsterdam-Amstelland, de gemeenten Westland, Katwijk, Aalsmeer en Uithoorn samen om ondermijnende criminaliteit en misstanden aan te pakken. Met elkaar willen we criminelen verhinderen en bedrijven in de sector weerbaar maken. Dit doen we onder meer door kennis te delen, toezicht te bevorderen, controle en handhaving, meldingsbereidheid te vergroten en het opwerpen van barrières.

Het programma Transport Facilitated Organized Crime (TFOC) van de Landelijke Eenheid van de politie richt zich op het bestrijden en voorkomen van georganiseerde criminaliteit in de transportbranche in Nederland en sluit om die reden naadloos aan op het doel van de aanpak Weerbare Sierteeltsector. Voor de controles worden daarom de handen ineengeslagen om chauffeurs, ondernemers en andere belangrijke spelers in de branche zo effectief mogelijk weerbaar te maken tegen criminele inmenging.

Madlener bereid tot maatregelen fatbikes, ‘maar denk goed na’

DEN HAAG – Minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) is bereid om alle maatregelen tegen fatbikes uit te voeren die een meerderheid van de Tweede Kamer aan hem voorlegt. Dat zegt hij in het wekelijkse vragenuur in de Tweede Kamer, maar hij voegt eraan toe dat maatregelen “grote consequenties” kunnen hebben. “We moeten er goed over nadenken of we die nemen of niet.”

Juridisch onderscheid tussen fatbikes en elektrische fietsen is volgens Madlener moeilijk te maken. “We moeten geen dikke bandenpolitie gaan instellen, dat lost het probleem ook niet op.” In een fatbike-vrije zone zou dus mogelijk geen enkele elektrische fiets welkom zijn. Wel belooft Madlener te onderzoeken of het onderscheid toch mogelijk is.

Ook een helmplicht voor fatbikes zou dus voor alle e-bikegebruikers gelden, verwacht Madlener. Een idee voor een helmplicht tot een bepaalde leeftijd vindt de minister “een interessante gedachte”, maar hij wijst ook op ongelukken met ouderen op elektrische fietsen. Daarop vraagt hij zich af waarom een helmplicht niet voor iedereen op een elektrische fiets zou moeten gelden.

Handhaving

Fatbikes worden vaak opgevoerd, waardoor ze veel harder kunnen dan de toegestane 25 kilometer per uur. “De handhaving moet ook beter”, zegt Madlener daarover. Hij zegt dat ongeveer 250 nieuwe rollerbanken zijn aangeschaft, en wil kijken of boa’s daar ook gebruik van kunnen maken.

Een leeftijdsgrens van twaalf jaar is onuitvoerbaar, zegt Madlener. De legitimatieplicht geldt immers pas vanaf veertien jaar. “Veertien is dus uit te voeren, zestien kan wellicht ook.” Volgende week spreekt de Kamer naar verwachting verder over verkeersveiligheid. Het ligt voor de hand dat fatbikes dan opnieuw aan bod zullen komen.

FNV Havens kondigt grootschalige werkonderbreking aan in Rotterdamse haven

UTRECHT/ROTTERDAM – De Rotterdamse haven staat aan de vooravond van een grote werkonderbreking. FNV Havens kondigt aan dat werknemers, werkzaam bij verschillende bedrijven, op zaterdag 7 september 2024 het werk zullen neerleggen tijdens de avond- en nachtdienst. Deze actie, van 22:00 uur op zaterdag 7 september tot 02:00 uur op zondag 8 september, markeert het begin van een reeks acties in de tweede week van september in meerdere sectoren.

De bedrijven[1] waarmee FNV Havens cao-afspraken heeft gemaakt over eerder stoppen met werken voor zware beroepen, ondersteunen deze actie. De actie wordt gehouden vanwege het uitblijven van een akkoord over een structurele Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) voor werknemers met een zwaar beroep. Ondanks intensieve gesprekken tussen sociale partners, VNO-NCW en het Ministerie van Sociale Zaken in de afgelopen maanden is er geen oplossing gevonden. Hierdoor ziet FNV Havens zich genoodzaakt tot deze actie.

Tijd voor actie

‘Genoeg is genoeg’ stelt Niek Stam, vakbondsbestuurder van FNV Havens. ‘Onze leden werken onder zware omstandigheden zonder enig uitzicht op een eerlijke regeling voor vervroegde uittreding. Het is tijd voor actie. Wij zullen niet rusten tot er een rechtvaardige oplossing is gevonden.

Een objectieve benadering

In de havensector hebben vakorganisaties en werkgevers in onder andere de containeroverslag, droge bulksector, controlesector, Roll on/Roll Off-sector en de sjorsector een unieke aanpak ontwikkeld in de cao’s. Deze methode is gebaseerd op een zwaar werk-model dat de mate van fysiek zwaar werk op een objectieve manier weegt, met inachtneming van arbeidsomstandigheden, roosters en het aantal dienstjaren.

Geen extra kosten voor de overheid

‘De medewerkers die voor deze regeling vervroegde uittreding in aanmerking komen hebben vaak uitzonderlijk lange dienstverbanden en zijn veelal werkzaam in de volcontinudienst. Daarnaast hebben deze medewerkers vaak fysieke klachten. De kosten voor deze regeling worden volledig door de sector zelf gedragen’, aldus Leon Niemantsverdriet, namens werkgever ECT. Werkgevers en vakbonden in de havensector zijn al enkele jaren bezig om VNO-NCW en diverse politieke partijen de noodzaak voor de RVU-regeling voor zware beroepen onder de aandacht te brengen.

Rondleiding

‘Wellicht dat wij nog eens een rondleiding moeten organiseren, maar dan ‘s nachts en bij slecht weer. Onze sjormedewerkers zijn er dan in ieder geval en kunnen dan zelf toelichten hoe het is om in langdurig in volcontinudienst deze werkzaamheden te verrichten’, aldus Erik Bouwens, directeur van sjorbedrijf Matrans.

De nacht als symbool van de strijd

De keuze voor de werkonderbreking tijdens de nachtdienst is bewust gemaakt; juist deze diensten symboliseren de intensieve en zware arbeid in de havensector. Met deze actie wil FNV Havens de urgentie van de situatie benadrukken en aandringen op een duurzame oplossing voor de werknemers met een zwaar beroep. Deze oproep tot actie is een duidelijke boodschap aan VNO-NCW en de politiek: een structurele, verbeterde Zwaarwerkregeling- kan niet langer worden uitgesteld.

[1] Hutchison Ports ECT Delta en ECT Euromax, Hutchison Ports Delta II, APM MVII, RST, Matrans, ILS, Peterson, EMO, EECV, EBS, OVET, MRT, P&O Ferries, Stena Line, DFDS.

Lufthansa hervat vluchten naar Tel Aviv, nog niet naar Beiroet

FRANKFURT – Het Duitse luchtvaartconcern Lufthansa vliegt vanaf donderdag weer naar het Israëlische Tel Aviv. Lufthansa gaat echter nog niet vliegen naar Beiroet in Libanon.

Begin augustus schortte Lufthansa nog alle vluchten naar Tel Aviv op door de oplopende spanningen in het Midden-Oosten. Een hervatting van de vluchten werd vervolgens meermaals uitgesteld. Maar nu vindt het concern het weer veilig genoeg om naar Israël te vliegen. Dat geldt dus niet voor Beiroet, daar zal zeker tot eind september niet op gevlogen worden. Lufthansa vliegt al wel weer naar Irak en Jordanië.

KLM zei begin vorige maand alle vluchten naar Tel Aviv tot bijna eind oktober op te schorten en Transavia vliegt tot en met eind maart volgend jaar niet naar de Israëlische stad. Vanaf Schiphol gaan nog wel vluchten naar Tel Aviv van de Israëlische maatschappijen El Al en Arkia.

Air France vliegt wel weer naar Tel Aviv en Beiroet, net als de Franse tak van Transavia.

Neergestoken vrouw (31) Leimuiden overleden

LEIMUIDEN – De 31-jarige vrouw die afgelopen maandag zwaargewond raakte bij een steekpartij in Leimuiden is aan haar verwondingen overleden, meldt de politie dinsdag.

Het steekincident vond plaats omstreeks 08.15 uur aan de Griede in Leimuiden.

De verdachte, een 33-jarige man, ligt op dit moment nog in het ziekenhuis. Hij is aangehouden en wordt later gehoord.

Nederlanders moeten volgend jaar langer wachten op zakelijke post

DEN HAAG – PostNL gaat de post van zakelijke klanten vanaf volgend jaar binnen twee dagen bezorgen. Nu krijgen Nederlanders deze brieven van bijvoorbeeld banken, verzekeraars en andere organisaties nog binnen 24 uur thuis op de mat.

Volgens het postbedrijf is dit een van de noodzakelijke stappen om de postbezorging in Nederland betaalbaar te houden. PostNL kondigde de maatregel naar eigen zeggen eerder dit jaar al aan, maar nu is ze pas definitief. De ondernemingsraad van het bedrijf heeft onlangs een positief advies uitgebracht over het besluit.

Doordat er steeds minder post is om te bezorgen en arbeidskosten toenemen, ziet PostNL de marges op de bezorging van post de laatste tijd fors dalen. Daarom is het volgens de onderneming eigenlijk nodig om ook de normale brievenbuspost op termijn binnen twee dagen en in de toekomst binnen drie dagen te gaan bezorgen. Dat laatste gebeurt voorlopig nog niet, want voor die stap is een aanpassing van de postwet nodig. Voorlopig blijft PostNL alle normale post dus “binnen één dag, vijf dagen per week bezorgen”.

PostNL vroeg eerder dit jaar ook een financiële bijdrage van de overheid om de teruglopende postvolumes op te vangen. “PostNL heeft het lang zelf kunnen doen. Nu geven we aan dat we, naast een aanpassing van het servicekader, ook kijken naar een financiële bijdrage om stabiliteit te kunnen blijven garanderen”, zei topvrouw Herna Verhagen vorige maand bij de presentatie van de halfjaarcijfers.

Als organisaties hun zakelijke post straks toch graag sneller dan binnen twee dagen bezorgd zien, dan blijft dat overigens wel mogelijk. Maar dan moeten ze bij PostNL een hoger tarief gaan betalen.

Duitse transportminister eist snelle verbetering Deutsche Bahn

BERLIJN – De Duitse minister van Transport Volker Wissing eist snelle verbetering van de gang van zaken bij Deutsche Bahn. De nationale spoormaatschappij kampt namelijk veelvuldig met vertragingen, uitval van treinen en ook grote financiële verliezen. Wissing wil nu dat er spoedig orde op zaken wordt gesteld om die problemen aan te pakken, bijvoorbeeld door reorganisaties bij Deutsche Bahn.

Volgens Wissing moet Deutsche Bahn snel stappen zetten om die chronische vertragingen op korte termijn tegen te gaan en de punctualiteit sterk te verbeteren. Hij sprak zijn ontevredenheid uit over de onbetrouwbaarheid van Deutsche Bahn als het gaat om stiptheid.

Deutsche Bahn wijst onder meer op de verouderde infrastructuur van het Duitse spoorwegennet als oorzaak van de problemen. Het staatsbedrijf is bezig met grote projecten om het spoor te moderniseren. Maar door die werkzaamheden en het afsluiten van routes zullen reizigers wel hinder ondervinden. Daardoor kunnen de bestaande problemen zelfs verergerd worden. Daarnaast heeft Deutsche Bahn ook te maken gehad met stakingen van personeel.

In juli werd nog bekend dat Deutsche Bahn de komende jaren tienduizenden banen gaat schrappen om kosten te besparen. Het zou dan vooral gaan om administratieve banen.

Kooksgasfabrieken Tata Steel blijven onder verscherpt toezicht

ZAANDAM – De twee kooksgasfabrieken van Tata Steel in IJmuiden blijven onder verscherpt toezicht staan. De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG) heeft dat besloten na een evaluatie.

Het verscherpte toezicht werd vorig jaar juni van kracht omdat de problemen bij de vervuilende installaties zich opstapelden. Ondanks enkele verbeteringen is er vooralsnog geen reden het toezicht af te schalen, aldus de toezichthouder.

Het sterk toegenomen aantal meldingen over “ongewone voorvallen” – vooral uitstoot van vervuilende stoffen – was de voornaamste reden om het toezicht aan te scherpen. De omgevingsdienst moest steeds vaker handhavend optreden tegen het staalbedrijf, waarbij een hele serie dwangsommen is opgelegd. Ook zijn camera’s geplaatst.

Sinds vorig jaar zomer heeft Tata Steel projecten in gang gezet die bijdragen aan het terugdringen van zogenoemde ongare kooks waarbij giftige stoffen worden uitgestoten, aldus de OD NZKG. Ook heeft de staalfabriek het milieubeheersysteem dat ervoor moet zorgen dat de regels worden nageleefd verbeterd. Verder constateert de omgevingsdienst dat Tata verbeteringen heeft doorgevoerd in de bedrijfsvoering en bouwkundige maatregelen heeft getroffen. De houding van Tata wat betreft het naleven van de vergunningsvoorwaarden is verschoven van reactief naar proactief, is een andere conclusie van de toezichthouder.

Extra controles

Het verscherpte toezicht blijft evenwel van kracht omdat een groot aantal verbeterprojecten nog in uitvoering is en er wederom meer ongewenste emissies worden gemeld. Ook is de dienst nog bezig met extra controles met betrekking tot onder meer onderhoud, milieu en het voorkomen van ongare kooks. Volgend jaar april volgt een nieuwe evaluatie. Dan moet het verbeterplan zijn afgerond.

Het is nu nog te vroeg om de conclusie te trekken dat Tata voldoet aan de wet- en regelgeving, vat de dienst samen. Het verscherpte toezicht staat los van het onderzoek van de omgevingsdienst naar de mogelijkheden om de twee fabrieken waarin gassen uit steenkool worden verwijderd te sluiten. Actiegroepen voeren geregeld actie met als doel dat “de meest ziekmakende onderdelen” van Tata Steel per direct dichtgaan.

Sluitingsadvies

De Expertgroep Gezondheid IJmond adviseerde eerder dit jaar dat Kooksgasfabriek 2 zo snel mogelijk dicht zou moeten om de gezondheidsrisico’s te verkleinen. Tata zelf wil die fabriek uiterlijk in 2029 sluiten.

Gezondheidsraad wil grens voor blootstelling koolmonoxide omlaag

DEN HAAG – Mensen moeten op hun werk aan minder koolmonoxide worden blootgesteld, de grens moet flink omlaag. Dat adviseert de Gezondheidsraad. Koolmonoxide is berucht als een gas waaraan mensen snel kunnen overlijden, maar het kan ook op de lange termijn schadelijk voor de gezondheid zijn, wanneer mensen kleine hoeveelheden binnenkrijgen.

Volgens een rapport van de Gezondheidsraad kan “langdurige lage blootstelling” leiden tot hart- en vaatziekten en tot schade aan ogen en oren. Ook kan het gas gevolgen hebben voor de ontwikkeling van de kinderen van mensen die slachtoffer van blootstelling zijn.

De grens staat nu op 23 milligram koolmonoxide per kubieke meter lucht, maar volgens het advies van dinsdag moet dit omlaag naar 7,5 milligram per kubieke meter, dus ongeveer een derde.

Het advies van de Gezondheidsraad gaat naar het ministerie van Sociale Zaken. Dat moet een besluit nemen over een verlaging van de grens.

Havenbedrijf Antwerpen-Brugge, Havenbedrijf Rotterdam en het Gemeenschappelijk Nautisch Beheer bezegelen samenwerking met nieuwe overeenkomst

VLISSINGEN – Havenbedrijf Antwerpen-Brugge, Havenbedrijf Rotterdam en het Gemeenschappelijk Nautisch Beheer (GNB) hebben 2 september een overeenkomst getekend die hun samenwerking en uitwisseling van kennis en ervaringen verder bezegelt. Deze uitwisseling moet leiden tot een verdere verbetering op het gebied van veiligheid en vlotheid op vaarwegen en in havengebieden, wat vervolgens een positieve impact heeft op duurzaamheid en efficiëntie.

In het Schelde Coördinatiecentrum in Vlissingen zetten vertegenwoordigers van de drie partijen hun handtekening onder de nieuwe overeenkomst. Havenbedrijf Antwerpen-Brugge, Havenbedrijf Rotterdam en het Gemeenschappelijk Nautisch Beheer zijn verantwoordelijk voor Vessel Traffic Service (VTS) en het beheer van de radarsystemen in de Schelderegio, Maasaanloop en de bijbehorende havengebieden van Antwerpen en Rotterdam.

Dat systeem zorgt mede voor een snelle en veilige afhandeling van het scheepvaartverkeer en verzorgt op elk moment een actueel verkeersbeeld van de scheepvaart. VTS bestaat onder andere uit radartechnologie, marifonie, CCTV en AIS, waarmee de operators in een verkeerscentrale de scheepvaart kunnen begeleiden.

Scheepvaartafwikkeling belangrijk bij verduurzaming

Radartechnologie is al meer dan 100 jaar oud, maar blijft verder ontwikkelen, net als de scheepvaart. We zien een intensivering van het scheepvaartverkeer, maar ook andere energiedragers en bunkeractiviteiten. Daarnaast is scheepvaartafwikkeling een actief onderdeel van verduurzaming.

Door middel van digitalisering ontstaan er ook meer mogelijkheden om de communicatie tussen schepen en wal te optimaliseren en sensorfusion toe te passen. Daarbij worden verschillende sensoren – waaronder radar, AIS, Lidar, meteo en camera’s – gecombineerd om een beter, betrouwbaarder en completer beeld van het scheepvaartverkeer te creëren.

Vitale infrastructuur

Walradarsystemen worden gezien als vitale infrastructuur en moeten een hoge beschikbaarheid hebben. Om technologische mogelijkheden maximaal te benutten, willen de drie partijen hun krachten bundelen door kennis te delen en toekomstige ontwikkelingen te verkennen. Door deze gezamenlijke Non-Disclosure Agreement (NDA) op te stellen, kunnen de partijen vertrouwelijke informatie bespreken en delen.

‘Met het tekenen van deze overeenkomst zetten we een grote stap om gezamenlijk op te trekken in toekomstige ontwikkelingen en uitdagingen’, vertelt Marcel van Kampen, executive manager asset management van Havenbedrijf Rotterdam. ‘Zo kunnen we nieuwe ontwikkelingen sneller verkennen en zijn we een aantrekkelijke partner voor innovaties in de markt.’

‘Enorme technologische evolutie’

‘We zien een enorme technologische evolutie in het creëren van situationele awareness in het havengebied, met meer geavanceerde sensoriek en data. Daarnaast evolueert ook de verkeerstrafiek snel, met drones, autonome scheepvaart en een toename van de binnenvaart’, vertelt Wouter Faes, manager digital infrastructure & operations van Havenbedrijf Antwerpen-Brugge.

‘Om hierop te anticiperen, willen we samen met andere stakeholders kennis en ervaring uitwisselen. Zo blijven we ons inzetten voor het veilig en efficiënt laten verlopen van het scheepvaartverkeer over de verschillende platformen heen.’

Het gebied van de GNB is voor Vlaanderen én voor Nederland heel belangrijk, vertelt Natalie Balcaen, Permanent Commissaris van toezicht op de Scheldevaart namens GNB. ‘Nergens ter wereld liggen twee wereldhavens zo dicht bij mekaar als Antwerpen-Brugge en Rotterdam. Het spreekt voor zich dat we als goede buren qua technologische innovaties zoveel mogelijk samenwerken om de scheepvaart in onze regio nog veiliger en efficiënter te laten verlopen.’

Havenbedrijf Rotterdam beheert, exploiteert en ontwikkelt het Rotterdamse haven- en industriegebied en is verantwoordelijk voor het handhaven van een veilige en vlotte afhandeling van de scheepvaart. Het Havenbedrijf is trots op de haven van nu en creëert samen met partners de haven van de toekomst. Met vooruitziende blik streeft Havenbedrijf Rotterdam naar een klimaatvriendelijke, inclusieve én veilige haven.

Met een totale doorvoer van 271 miljoen ton per jaar vormt Port of Antwerp-Bruges een belangrijk knooppunt in de wereldwijde handel en industrie. Het Havenbedrijf Antwerpen-Brugge baat de haven van Antwerpen en Zeebrugge uit en heeft daarbij vier rollen te spelen. Als landlord, als operator, als regulator en als community builder. We willen een wereldhaven zijn die mens, klimaat en economie verzoent.

Het Gemeenschappelijk Nautisch Beheer is de verantwoordelijke voor veilig en vlot scheepvaartverkeer in het Scheldegebied. Het GNB organiseert en optimaliseert voortdurend het vaarweggebruik in het Scheldegebied en bewaakt het evenwicht tussen veiligheid, vlotheid en duurzaamheid van het scheepvaartverkeer. De Schelderadarketen bestrijkt op de Noordzee het gebied langs de kust van de Belgisch-Franse grens tot het ankergebied Steenbank en stroomopwaarts over de Westerschelde tot aan de Kallosluis in Antwerpen.

Commissie: politie greep twee keer te hard in bij A12-blokkade XR

DEN HAAG – De politie in Den Haag heeft bij demonstraties van Extinction Rebellion in elk geval twee keer te hardhandig ingegrepen. Dat stelt de klachtencommissie van de politie, waarover Extinction Rebellion (XR) dinsdag bericht. De twee voorvallen waarover demonstranten van XR een klacht hebben ingediend, waren volgens de commissie “disproportioneel” en “niet behoorlijk”.

De twee demonstranten werden bij een demonstratie op de A12 van de klimaatactiegroep weggevoerd. De een werd op 15 september 2023 aangepakt met een polsklem en een neusklem, waarbij de neus hard omhoog wordt gedrukt. Hij zou aan zijn linkerpols, neus en rechterarm zijn opgetild om hem van de snelweg te halen.

Op 2 oktober 2023 werd de andere demonstrant van de A12 gehaald met een ‘bokkenpoot’, waarbij de hand ver naar binnen wordt geklapt en verbogen wordt. “In deze houding moest klager gedwongen een afstand van twee buslengtes afleggen”, schrijft de commissie in een samenvatting. De activist vertelde dat hij 73 jaar is en bang was dat zijn pols of schouder zou breken. Bij eerdere demonstraties liep hij zonder dat er dwang nodig was naar de bus.

Bij beide klachten laat de politie weten dat de toegepaste handelingen bedoeld zijn als “controletechniek, waarbij de verdachte gestimuleerd wordt mee te werken en in beweging te komen”. De commissie vraagt de politie in beide gevallen om terughoudend te zijn met het “zoals het nu lijkt, standaard toepassen van een bokkenpoot”.

Bij de demonstrant die weggevoerd werd met een neusklem wijst de commissie erop dat dit een nog heviger geweldsmiddel is en dat hij daardoor mogelijk niet meer zelf kon gaan staan. Het inzetten van meerdere aanhoudingstechnieken is volgens de commissie dan ook disproportioneel.

LAATSTE NIEUWS

Heijmans begint met uitbreiding terminal Eindhoven Airport

EINDHOVEN - Bouwbedrijf Heijmans is gestart met het uitbreidingsproject van de terminal van Eindhoven Airport. De bouw werd maandag officieel afgetrapt door de symbolische...