Clicky

dinsdag 5 november 2024 - 11:50 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 156

Tweede persoon overleden na ongeluk bij Gelderse Elspeet

ELSPEET – Door het verkeersongeluk bij Elspeet zaterdagavond is een tweede persoon om het leven gekomen. Dat bevestigt de politie dinsdag na berichtgeving door De Stentor.

Het gaat om een 83-jarige man uit de Gelderse plaats, de bijrijder van een van de betrokken auto’s.

Eerder meldde de politie al dat bij een botsing tussen twee voertuigen op de Staverdenseweg een 74-jarige man uit Nunspeet om het leven was gekomen. De 83-jarige man uit Elspeet zat bij hem in de auto en werd zwaargewond naar het ziekenhuis gebracht. Hij overleed zondagavond aan zijn verwondingen.

De bestuurder van een andere auto raakte voor zover bekend niet ernstig gewond.

Nieuwe IVECO S-Way 6×2 bakwagen voor Vos Nederhemert

NEDERHEMERT – Dier-, Tuin- en Doe-het-zelf specialist Vos Nederhemert heeft recent een nieuwe IVECO S-Way met schuifzeilen laadbak en laadklep in gebruik genomen. De IVECO S-Way werd geleverd door IVECO Schouten Almkerk en de opbouw is verzorgd door Brugmans Carrosserieën uit Delwijnen. Deze nieuwe IVECO S-Way vervangt de 12-tons IVECO Eurocargo van Vos Nederhemert.

In 1945, net na de tweede wereldoorlog werd het bedrijf opgericht onder de naam Vos Nederhemert. Destijds lag de focus vooral op de verkoop van diervoeders, meststoffen, strooisels en het fokken van varkens. In 1983 is het bedrijf overgegaan van vader Vos naar zijn zoon. Eind jaren ’90 is het bedrijf gestopt met het fokken van varkens en heeft het zich gespecialiseerd in de verkoop van producten. Sindsdien is het assortiment enorm uitgebreid en heeft het familiebedrijf een grote functie en naamsbekendheid binnen de regio en daarbuiten.

Vos Nederhemert heeft een winkel van 850 vierkante meter en een verkoopmagazijn van 1300 vierkante meter waar alles te vinden is voor dier en tuin. Persoonlijke aandacht staat voorop, dit is de basis voor de tevredenheid van Vos Nederhemert.

De nieuwe IVECO S-Way van Vos Nederhemert is gebouwd in een 6×2 configuratie met een hefbare naloopas. De aandrijflijn bestaat uit de 360pk Cursor 9 dieselmotor met 12-traps Hi-Tronix automatische versnellingsbak. Naast een prachtige truck om te zien, maken onder andere de luchtgeveerde cabine, hi-comfort stoel, MyIVECO navigatie-/multimediasysteem en klimaatregeling het ook een zeer comfortabele vrachtwagen om mee te rijden.

Brugmans Carrosserieën uit Delwijnen heeft de maatwerk opbouw van deze S-Way bakwagen gedaan, volledig naar wens van de klant. De schuifzeilen laadbak heeft een lengte van 8,20m, en is voorzien van een Dhollandia laadklep met verlengd platform en een hefvermogen van 3000kg. De prachtige full-color afbeelding is ontworpen door Cornelissen reclame uit Giessen en de schuifzeilen zijn geproduceerd door Van Horssen uit Aalst.

Cees van Gent treedt af als CEO van HES International

ROTTERDAM – Na bijna 1,5 jaar partnerschap en na een succesvolle revitalisering van het bedrijf, heeft Cees van Gent besloten om per 31 augustus 2024 af te treden als CEO en voorzitter van de Raad van Bestuur van HES International.

“Tijdens zijn invloedrijke ambtstermijn als CEO heeft Cees onder andere de leiderschapsteams versterkt, een echte prestatiegerichte cultuur geïnstalleerd, de levering van recordbrekende financiële prestaties aangestuurd en onlangs de succesvolle herfinanciering van 1 miljard euro van de kapitaalstructuur van het bedrijf afgerond. De Raad van Commissarissen wil Cees bedanken voor deze prestaties en het leveren van zulke tastbare verandering en waarde voor het bedrijf”, aldus voorzitter van de Raad van Commissarissen, Søren Skou.

“Na de succesvolle herfinanciering van het bedrijf is dit een natuurlijk moment voor mij om af te treden. Nu de uitvoering van onze visie en het bedrijfsplan 2030 goed op gang is, is het bedrijf zeer goed gepositioneerd om zijn reis als toonaangevende Europese multifunctionele bulkterminaloperator voort te zetten. HES International zal zijn investeringen in haveninfrastructuur en de verwerking van duurzame grondstoffen blijven versterken in samenwerking met onze klanten. Ik ben dankbaar voor de samenwerking met mijn collega’s, klanten, financieringspartners en aandeelhouders. Ik wens iedereen, en met name HES International, het allerbeste voor de toekomst”, aldus Cees van Gent.

Cees van Gent heeft meer dan 35 jaar ervaring en staat van dienst in het kopen en bouwen van grotere en betere internationale bedrijven in de transport-, expeditie-, logistieke en afvalbeheerindustrie. Voorheen was hij CEO en voorzitter van de Raad van Bestuur bij de internationale logistieke groep Hillebrand tot maart 2022, toen Hillebrand succesvol werd verkocht aan DP DHL. Voordat hij bij Hillebrand kwam, was de heer van Gent voormalig Group CEO bij afvalbeheer- en verwerkingsbedrijf Van Gansewinkel Group en Group CEO bij logistiek specialist Lehnkering.

Mark van Lieshout, sinds 2020 CFO van HES International, zal de rol van interim-CEO op zich nemen totdat de zoektocht naar een permanente vervanger is afgerond.

Met een breed scala aan terminals is HES International een van Europa’s grootste onafhankelijke bulkverwerkingsbedrijven voor vloeibare en droge bulkproducten.

Topman NS verwacht ‘pittig najaar’, treinen komen te vaak te laat

UTRECHT – Topman Wouter Koolmees van de Nederlandse Spoorwegen (NS) verwacht een “pittig najaar” voor treinreizigers omdat het waarschijnlijk niet gaat lukken om voldoende treinen op tijd te laten rijden. “De realiteit is dat onze problemen niet zomaar verholpen zijn, wanneer ze zijn opgelost weet ik niet.”

De problemen op het Nederlandse hoofdrailnet die voor vertraging zorgen stapelen zich op. Die worden met name veroorzaakt door een tekort aan treinen, tijdelijke snelheidsbeperkingen op instabiele stukken spoor en meer werkzaamheden, die de dienstregeling verstoren. Vooral op de hogesnelheidslijnen (HSL) zijn er volgens Koolmees “veel hoofdbrekens”. Zo mogen treinen die normaal gesproken 300 kilometer per uur rijden op sommige stukken spoor maar 80 kilometer, omdat de viaducten waarover ze rijden te instabiel zijn.

Verder staan voor volgend jaar weer meer werkzaamheden gepland. “Het aantal werkzaamheden dat we in 2025 gaan uitvoeren is 30 procent hoger dan in 2022”, zegt topman John Voppen van spoorbeheerder ProRail. “We werken met man en macht om onze doelen te halen, maar het gaat heel lastig worden.” Dat komt mede doordat veel infrastructuur verouderd is. “Die is elke veertig jaar aan vervanging toe, maar we willen ook voor de toekomst klaar zijn.”

Personeelstekort

Ook loopt ProRail tegen personeelstekorten aan. “Er zijn zo weinig elektromonteurs, we hebben ze overal geprobeerd vandaan te halen”, zegt Voppen. Daardoor is er volgens de topman nog wel eens sprake van tegenvallers tijdens projecten. De NS wil haar eigen personeelstekorten tegengaan door meer monteurs, machinisten en conducteurs op te leiden. “We zijn volop aan het werven, de instroom is daardoor hoog en de opleidingen zitten vol”, zegt Koolmees.

De NS is verplicht om negen op de tien treinen op tijd te laten rijden via het hoofdrailnet. Lukt dat niet, dan kan het spoorbedrijf een boete krijgen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Nu is het zo dat er net geen negen op de tien treinen op tijd rijden. Op de hogesnelheidslijnen rijden er zelfs maar zeven op de tien treinen op tijd, terwijl dat er eigenlijk iets meer dan acht op de tien moeten zijn. “In de praktijk zien we dat we het niet voor elkaar krijgen en onbetrouwbaarder worden. Dan is het soms beter dat er een trein minder rijdt”, zegt Voppen.

Doden bij aanval Israël op schoolgebouw waar Hamas zou zitten

GAZA-STAD – Een Israëlische aanval op een schoolcomplex in Gaza-Stad heeft volgens de burgerbescherming aan ten minste zeven mensen het leven gekost.

Volgens de lokale autoriteiten verbleven in de school vluchtelingen. De Israëlische krijgsmacht (IDF) zegt dat de aanval gericht was op Hamas.

De school werd volgens Israël gebruikt als dekmantel voor een commandocentrum van Hamas. “Er zijn tal van maatregelen getroffen om het risico dat burgers getroffen zouden worden te minimaliseren, waaronder het gebruik van precisiemunitie”, aldus de krijgsmacht. De post zou gebruikt worden voor aanvallen op de IDF en op Israël.

Volgens de burgerbescherming sloeg de bom in op de eerste verdieping van de Mustafa Hafizschool. Daar zouden op dat moment duizenden vluchtelingen verblijven. Vijf mannen en twee kinderen kwamen om, vijftien anderen raakten gewond, aldus de dienst. Er gaan ook berichten rond van tien doden. Journalisten hebben de slachtofferaantallen niet kunnen bevestigen.

AVROTROS gaat geen aangifte doen om diskwalificatie Joost Klein

HILVERSUM – AVROTROS gaat niet alsnog een zaak maken van de vermeend onterechte diskwalificatie van Joost Klein tijdens het afgelopen Eurovisie Songfestival. Dat laat een woordvoerder van de omroep desgevraagd weten naar aanleiding van een open brief van advocaat Gerard Spong in de Volkskrant.

Spong schreef dat het “zonder meer een smadelijke aantijging” is dat songfestivalorganisator EBU, ondanks dat er volgens het Zweedse Openbaar Ministerie geen of onvoldoende bewijs is, blijft volhouden dat Joost Klein “een diskwalificatiewaardig feit zou hebben gepleegd”. AVROTROS zou daarom volgens hem aangifte van smaad kunnen doen.

“Wat gedaan is kunnen we niet terugdraaien. We zijn er ook niet op uit om hier beter of rijker van te worden”, reageert AVROTROS, die binnenkort met de EBU in gesprek gaat. Daarin staat de diskwalificatie van Klein centraal en wil de omroep ook alle bezwaren over de gang van zaken achter de schermen bespreken. “We willen dat zaken niet alleen voor Nederland maar ook voor andere landen beter worden geregeld. Daar moeten we uit zien te komen.”

De Zweedse aanklager maakte vorige week bekend dat het strafrechtelijk onderzoek naar Klein is gestaakt wegens gebrek aan bewijs. De artiest mocht in mei niet meedoen aan de finale van het Eurovisie Songfestival na een aanvaring met een cameravrouw. Wat er precies is gebeurd, is nog altijd onduidelijk. De EBU en AVROTROS zijn het oneens over de vraag of er afspraken zijn gemaakt om Klein niet backstage te filmen voor en na zijn optredens.

GRIP 1 voor zeer grote brand in Regenboogkerk Epe [+foto]

EPE – De Regenboogkerk in Epe waar dinsdagochtend brand uitbrak, moet “als verloren worden beschouwd”, zegt een woordvoerder van de veiligheidsregio. Het sein brand meester is inmiddels gegeven en er zijn geen gewonden gevallen.

Het grootste deel van de gereformeerde kerk aan de Beekstraat is in vlammen opgegaan. De gevels die nog overeind staan, zijn dusdanig aangetast door de brand dat ze gesloopt moeten worden. Bij het slopen en nablussen kan tijdelijk meer rook vrijkomen.

Zo’n twintig woningen rond de kerk werden uit voorzorg ontruimd. Rond 16.00 uur mochten de bewoners weer naar huis. Wel adviseert de veiligheidsregio om voorlopig de ramen en deuren gesloten te houden.

De gemeente Epe meldt dat het deel van de Beekstraat waar de kerk stond, voorlopig afgesloten blijft. Het kerkgebouw moet worden gesloopt, aldus de gemeente in een korte verklaring.

De oorzaak van de brand is nog niet bekend. Daar wordt onderzoek naar gedaan door het Team Brandonderzoek Brandweer, meldt de veiligheidsregio.

Op de Facebookpagina van de Regenboogkerk is een foto gedeeld van de brand. “Alstublieft, bidt u mee?” luidt het bijschrift.

Storing in bankapp ABN AMRO opgelost

AMSTERDAM – De storing bij ABN AMRO is opgelost, meldt een woordvoerder van de bank.

Klanten ervaarden dinsdag problemen bij het inloggen in hun bankapp. Sommige konden wel inloggen, anderen niet. “De systemen werken weer op normaal niveau”, aldus de zegsman.

Storingswebsite Allestoringen ontving na 08.30 uur veel meldingen van klanten van de bank. Klanten met problemen konden bijvoorbeeld hun rekeningen niet inzien en werden verzocht het later nog eens te proberen.

Wat de oorzaak voor de storing was, is niet bekendgemaakt.

Brussel keurt Duitse steun van 5 miljard voor chipfabriek goed

BRUSSEL – Duitsland mag de bouw van een fabriek voor halfgeleiders in Dresden steunen met 5 miljard euro. De Europese Commissie heeft geoordeeld dat de financiële hulp voldoet aan Europese regels voor staatssteun. Ook de Nederlandse chipmaker NXP en het Taiwanese concern TSMC investeren in de fabriek, die vanaf 2027 voor meerdere bedrijven halfgeleiders moet produceren.

De miljardensteun is volgens de dagelijkse leiding van de Europese Unie geoorloofd dankzij Europese wetgeving die de chipsector in het landenblok moet helpen groeien. Volgens de zogeheten Chips Act is staatssteun toegestaan voor bepaalde nieuwe, geavanceerde halfgeleiderfabrieken.

Volgens de Europese Commissie is de Duitse hulp ook geoorloofd omdat de voor Europa “unieke” fabriek zonder staatssteun niet gebouwd zou worden. Tegelijkertijd verwacht Brussel “brede positieve effecten” van de fabriek, die als een zogeheten open foundry werkt. Dat is een fabriek die in opdracht van andere bedrijven op grote schaal chips produceert. Dit doet de fabriek niet alleen voor de aandeelhouders, maar ook voor andere bedrijven.

Naast TSMC en NXP investeren ook de Duitse chipbedrijven Bosch en Infineon in de fabriek, die European Semiconductor Manufacturing Company heet. TSMC is met een belang van 70 procent de grootste aandeelhouder.

Cargo Terminal North op MAA wordt gerenoveerd, toename vrachtverkeer aan oostkant

Foto: Maastricht Aachen Airport

MAASTRICHT – 19 augustus zijn de renovatiewerkzaamheden aan Cargo Terminal North op Maastricht Aachen Airport (MAA) gestart. “Tijdens de renovatie verbeteren we de werkomgeving voor onze medewerkers op het gebied van veiligheid, welzijn en hygiëne. Daarnaast wordt er onder andere de gasgestookte CV vervangen door een elektrische installatie, de uitstraling van de gevel wordt aangepakt en er wordt extra buffercapaciteit gecreëerd voor vrachtwagens die vracht komen brengen of ophalen”, aldus de luchthaven.

De werkzaamheden vinden overdag plaats en zijn naar verwachting 14 september afgerond.

“Momenteel verwerken we in Cargo Terminal North voornamelijk bloemen en e-commerce. Deze vrachtoperatie vindt tijdens de verbouwing plaats in de overslagloods aan de Horsterweg en in Cargo Terminal East aan de Portugallaan. Dit betekent een toename van vrachtverkeer (vracht aan de oostkant van de luchthaven).”

Bij Cargo Terminal East wordt een tijdelijke parkeerplaats ingericht die op drukke momenten als buffer kan dienen voor binnenkomende vrachtwagens.

De werkzaamheden aan Cargo Terminal North zijn onderdeel van het besluit van Provinciale Staten uit 2022 voor een toekomstbestendige en omgevingsbewuste luchthaven. “Hiermee halen we het achterstallig onderhoud in en bereiden we ons voor op de verdere ontwikkeling van onze vrachtactiviteiten”, besluit MAA.

Beschoten viswinkel in Amsterdam-Noord gesloten voor zes maanden

AMSTERDAM – Een viswinkel op het Waterlandplein in Amsterdam-Noord die in korte tijd twee keer is beschoten, is per direct gesloten voor zes maanden. Dat gebeurt op last van de burgemeester, zo meldt de gemeente Amsterdam dinsdag. Afgelopen vrijdag werd ook een café op het plein gesloten omdat het twee keer beschoten was.

Vorige week maandag en afgelopen zondag werd er geschoten op de viswinkel. “De beschietingen van het pand hebben de veiligheid van omwonenden en voorbijgangers ernstig in gevaar gebracht en de openbare orde aangetast”, aldus de gemeente.

Op basis van informatie van de politie dacht de gemeente dat de beschieting op de viswinkel mogelijk een vergissing was, en dat deze voor het naastgelegen café bedoeld was. “Maar omdat het opnieuw gebeurd is, lijkt dat toch niet zo te zijn”, aldus een woordvoerder van de gemeente dinsdag. Op het café werd afgelopen woensdag- en donderdagnacht geschoten.

Om de openbare orde en veiligheid te herstellen gaat de winkel voor zes maanden dicht. “Tegen het einde van de sluiting wordt opnieuw afgewogen of de sluiting moet worden verlengd.”

Bij de vier beschietingen zijn geen gewonden gevallen. Volgens de burgemeester had dat wel kunnen gebeuren, “temeer vanwege het feit dat vlak boven de viswinkel mensen wonen”, staat in het sluitingsbevel. “Hierbij is het ook relevant dat het pand in een druk winkelgebied ligt.”

DAF CF 10×3 voor M.C. Van der Spek Materieel B.V.

MOERKAPELLE – Aannemingsbedrijf M.C. van der Spek B.V uit Moerkapelle rijdt sinds kort met een DAF CF 450 10×3 kipper. Deze wendbare vijf- asser combineert een grote wendbaarheid met het hoogste netto laadvermogen in zijn klasse. Het geheim zit hem in de bijzondere, liftbare- sturende en inschakelbare derde as.

Voor Aannemingsbedrijf M.C. van der Spek B.V. is het de eerste truck voor het ruim 40 jaar oude bedrijf. Het bedrijf houdt zich voornamelijk bezig met het bouw- en woonrijp maken van bouwprojecten voor gemeentes en projectontwikkelaars in de regio. Daarnaast is het bedrijf actief in het reconstrueren van woonwijken. Daarvoor zet Van der Spek 40 medewerkers in met een groot eigen machinepark.

“Voor het transport van zand, grond, grind en verhardingsmateriaal zetten wij zelf vijf landbouwtrekkers met kippers in. Voor het wegtransport maakten wij tot nu toe gebruik van de diensten van transporteurs”, aldus Jan van der Spek.

Snel zaken doen

Chauffeur Cees Kaashoek reed op zo’n landbouwtrekker maar hij had ambities om vrachtwagenchauffeur te worden. Jan van der Spek: “We zijn toen gaan kijken naar de mogelijkheden en het resultaat staat hier voor de deur. Wij deden al ruim dertig jaar zaken met Veldhuizen Wagenbouw in Groenekan, waardoor het lijntje er al lag. Wij hebben altijd uitstekende ervaringen gehad met de aanhangwagens die wij inzetten voor het transport van ons materieel. Na een verkennend gesprek hebben we na een proefrit besloten deze truck aan te schaffen. De truck werd korte tijd ingezet in de verhuur, dus we konden snel zaken doen. Terwijl de truck voor ons werd gespoten hebben we eerst een korte tijd met een 8×4 gehuurd van CE-Rent gereden.”

34 ton netto laadvermogen

Chauffeur Cees Kaashoek is bijzonder tevreden over de DAF CF 10×3. Cees: “Na de bladgeveerde 8×4 was dit echt een verademing. Deze DAF rijdt echt super en de auto is dankzij vier stuurassen bijzonder wendbaar. Ik kom echt op de meest krappe locaties en dan is dat ideaal. Verder is het laadvermogen uniek. Deze auto heeft een GVW van 50 ton en een netto laadvermogen van 34 ton.”

Als opbouw staat er een geïsoleerde Gijsbertsen kipper op met asfaltsnip en milieukleppen. “Asfalt rijden doen we niet, maar dit werkt voor ons meer dan uitstekend”, aldus de tevreden DAF chauffeur. Opvallend noemt hij het lage verbruik van de DAF CF 450.

“Ten opzichte van de 480 pk sterke 8×4 die ik korte tijd reed heb ik dagelijks 30- tot 40 liter minder brandstof nodig in het zelfde werk.”

Aandrijfbare, liftbare sturende extra as

De DAF CF 450 10×3 kwam als 8×2 af fabriek, waarna Veldhuizen Trucks een 11,5 tons gestuurde tussenas monteerde. Deze as is liftbaar uitgevoerd en kan tot 20 km per uur worden aangedreven voor extra tractie waar nodig.

Verder werd as twee verplaatst. Hierdoor ontstond een vijf asser met twee 10 tons voorassen, de 11,5 tons middenas, een 10,5 tons aangedreven as en een 8,5 tons gedwongen gestuurde naloopas. Verder werden er diverse componenten verplaatst aan het chassis en werd er met het oog op de beschikbare ruimte gekozen voor een staande uitlaat.

De truck werd in de bekende Van der Spek huisstijl gespoten, waarbij alles in kleur werd mee gespoten. Een set extra verlichting en een set DAF spatlappen onder de voorbumper maken het plaatje helemaal af.

Vier gewonden door brand in huis Katwijk

KATWIJK – Door een brand in een woning in Katwijk (Zuid-Holland) zijn vier mensen gewond geraakt, meldt de brandweer Hollands-Midden. Ze zijn naar het ziekenhuis gebracht. Over de aard van hun verwondingen is nog niets bekend.

De eerste melding van de brand kwam iets voor 08.00 uur binnen. De brand woedde op de begane grond van een portiekwoning. Er waren onder meer twee traumahelikopters opgeroepen.

De brand was binnen een uur onder controle. De woning waar de brand woedde is onbewoonbaar. De gemeente en de woningbouwvereniging gaan op zoek naar een vervangende woning, meldt een brandweerwoordvoerder. Onderzocht wordt of de bewoners van omliggende huizen terug naar huis kunnen.

Over de oorzaak van de brand is nog niets bekend.

Boeing staakt testvluchten met 777X na beschadigd onderdeel

WASHINGTON – Boeing heeft de testvluchten met zijn nieuwe toestel 777X gestaakt. De vliegtuigfabrikant ontdekte schade aan een onderdeel dat de vliegtuigmotoren met de vleugels verbindt.

Volgens vaknieuwsdienst The Air Current had het toestel met het defect eerder een proefvlucht van vijf uur naar Hawaii gemaakt.

Het is een nieuwe tegenslag voor Boeing, dat geplaagd wordt door schandalen die te maken hebben met kwaliteitscontroles. Begin dit jaar schoot een deurpaneel van een Boeing 737 MAX 9 van Alaska Airlines los. Naderhand bleken bouten te ontbreken.

Ook over de kwaliteitscontroles bij andere toestellen kwamen kritische berichten naar buiten, waarna de Amerikaanse toezichthouder Boeing verplichtte een verbeterplan door te voeren.

Boeing presenteerde de 777X in 2013 als opvolger van de veelgebruikte 777. Aanvankelijk was het plan om in 2020 de eerste toestellen van dit type te verkopen, maar de introductie liep vertraging op door problemen met de keuring.

Daarnaast was Boeing veel tijd en geld kwijt aan hersteloperaties bij andere toestellen die al werden verkocht. De langere ontwikkeltijd voor de 777X heeft Boeing miljarden dollars gekost.

Zoektocht naar vermisten op jacht met zakenlieden Sicilië hervat

PORTICELLO – De Italiaanse hulpdiensten hebben hun zoektocht hervat naar de vermiste opvarenden van een luxe zeiljacht dat zonk voor de Siciliaanse kust, meldt het Italiaanse persbureau ANSA. Er worden nog altijd zes mensen vermist, onder wie bekende zakenlieden.

Gespecialiseerde duikers zijn aangekomen om naar het 56 meter lange schip af te dalen. Dat ligt op 50 meter diepte. De eigenaar van de Bayesian is Mike Lynch, een bekende Britse zakenman. Hij wordt net als zijn 18-jarige dochter Hannah vermist.

De andere vermisten zijn Jonathan Bloomer, voorzitter van Morgan Stanley Bank International en verzekeraar Hiscox, en zijn vrouw. Ook advocaat Chris Morvillo en zijn vrouw Nada worden vermist, aldus ANSA. Vijftien mensen zijn gered, het lichaam van de kok Ricardo Thomas is geborgen.

Juridische strijd

Lynch was ruim tien jaar verwikkeld in een juridische strijd over de verkoop van zijn bedrijf Autonomy aan HP. Aanklagers in de Verenigde Staten beschuldigden hem van misleiding, waarbij hij de waarde van het bedrijf zou hebben overdreven. Hij werd in juni vrijgesproken van fraude. In het Verenigd Koninkrijk liep nog wel een civiele rechtszaak tegen Lynch waarbij een opvolger van HP miljarden dollars compensatie eiste.

Morvillo was een Lynch’ advocaten. De vader van een van de opvarenden die gered kon worden, zegt dat de opvarenden op de zeilboot vierden dat ze de rechtszaken hadden gewonnen. Ook Bloomer had een rol bij de rechtszaak. Hij legde een getuigenis af voor de verdediging van Lynch.

Verkoop Autonomy

In de zaak rond de verkoop van Autonomy was er nog een andere vrijgesproken verdachte, Stephen Chamberlain. Hij werd dit weekend doodgereden tijdens het hardlopen in Engeland door een automobilist, meldt de BBC.

Het schip zonk maandag in de vroege ochtend, vermoedelijk door een waterhoos. Onder de mensen die gered konden worden waren onder anderen een Nederlands bemanningslid, een kind van 1 jaar oud en de echtgenote van Lynch, Angela Bacares. Het schip stond officieel op haar naam.

Het zinken van de Bayesian is groot nieuws in het Verenigd Koninkrijk.

LAATSTE NIEUWS

DFDS lanceert nieuwe vrachtveerdienst tussen Egypte en Italië

CAÏRO - DFDS lanceert een nieuwe directe veerdienst tussen Egypte en Italië, wat een aanzienlijke uitbreiding in de Middellandse Zeeregio betekent. De oprichting van...