Clicky

maandag 23 september 2024 - 22:29 uur
Home Blog Pagina 155

Orkaan Beryl opgeschaald naar categorie 5

schade orkaan Beryl Barbados

MIAMI – Orkaan Beryl is opgeschaald naar de vijfde categorie, de hoogste categorie die het Amerikaanse National Hurricane Center (NHC) toekent. Beryl raast momenteel door het Caribische gebied en zorgt voor overlast op meerdere eilanden.

De orkaan bevindt zich rond 08.00 uur Nederlandse tijd op zo’n 1245 kilometer ten zuidoosten van Jamaica en heeft een snelheid van 260 kilometer per uur. Het NHC waarschuwt dat de intensiteit van Beryl nog steeds toeneemt en later deze week levensgevaarlijk kan zijn voor Jamaica. Volgens experts is het zo vroeg in het orkaanseizoen uitzonderlijk dat een orkaan zo krachtig is.

Het eiland Carriacou van Grenada werd maandag vol getroffen door Beryl, met windsnelheden tot 240 kilometer per uur. Het oog van de orkaan kwam daar in de vroege ochtend aan land. “Binnen een half uur werd Carriacou met de grond gelijkgemaakt”, zei premier Dickon Mitchell tijdens een persconferentie. Hij zei dat er geen doden zijn gemeld, maar kon niet uitsluiten dat iemand is omgekomen. Inwoners worden opgeroepen binnen te blijven, omdat het gevaar nog niet is geweken.

Overstromingen

De nabijgelegen eilanden, waaronder Saint Vincent en de Grenadines, kregen volgens het NHC eveneens te maken met “catastrofale winden en levensbedreigende stormvloeden”. Barbados heeft te maken met harde wind en veel regen, maar de overlast valt volgens de autoriteiten mee. Het lijkt erop dat Barbados “de dans heeft ontsprongen”, zei minister Wilfred Abrahams (Binnenlandse Zaken en Informatie). Er zijn meldingen van overstromingen.

Waar bij een orkaan van de vierde categorie volgens de beschrijving van het NHC solide gebouwde huizen waarschijnlijk alleen hun dak verliezen en schade oplopen aan buitenmuren, zal bij een orkaan van de vijfde categorie “een hoog percentage” van alle huizen worden vernietigd. In beide gevallen zullen de meeste bomen en elektriciteitsmasten op het pad van de orkaan omvallen en zo buurten isoleren. Ook geldt bij beide categorieën de waarschuwing dat het weken tot maanden kan duren voordat de elektriciteitsvoorziening hersteld kan worden en dat gebieden weken tot maanden onbewoonbaar kunnen zijn.

Drie nieuwe Volvo FH460 4×2 trekkers voor Zeeman textielSupers

Foto: Marcel Bollinger | LinkedIn

ALPHEN AAN DEN RIJN – Volvo Group Truck Center Alphen aan den Rijn heeft onlangs drie nieuwe Volvo FH 4×2 trekkers afgeleverd aan Zeeman textielSupers.

Deze trekkers, elk uitgerust met een krachtige 460 pk Euro 6 motor, markeren een belangrijke stap in de vlootvernieuwing van Zeeman. Dit zijn namelijk de allereerste Volvo FH trekkers van het bedrijf met rondom lucht-geveerde Globetrotter XL cabines.

Daarnaast zijn de belangrijkste kenmerken van deze nieuwe Volvo FH trekkers de integratie van geavanceerde veiligheidssystemen en de geïntegreerde dodehoek camera die voldoen aan de General Safety Regulations (GSR).

Deze regelgeving, die tot doel heeft de verkeersveiligheid te verbeteren en het aantal verkeersongevallen te verminderen, omvat een reeks verplichte veiligheidstechnologieën.

Kabinet-Schoof beëdigd door koning

ondertekening kabinet Schoof door koning

DEN HAAG – Het kabinet-Schoof is beëdigd door koning Willem-Alexander. In de Oranjezaal in paleis Huis ten Bosch nam de koning de eed eerst af bij premier Dick Schoof en vervolgens de eed of belofte bij de vijftien ministers en dertien staatssecretarissen.

Schoof is partijloos. De PVV levert vijf ministers en vier staatssecretarissen, de VVD en NSC ieder vier ministers en drie staatssecretarissen. BBB heeft twee ministers en drie staatssecretarissen in het nieuwe kabinet.

Minister van Landbouw Femke Wiersma (BBB) legde de eed in het Fries af. Dat deed ook staatssecretaris Fiscaliteit en Douane, Folkert Idsinga (NSC).

Zes ministers kozen voor de belofte waarbij ze “zo waarlijk helpe mij God almachtig” antwoorden en zich beroepen op hun geloof. Hiervoor kozen Eddy van Hijum (NSC), Mona Keijzer (BBB), Caspar Veldkamp (NSC), Dirk Beljaarts (PVV), Marjolein Faber (PVV) en Eppo Bruins, die namens NSC in het kabinet zit.

Aan het einde van de ceremonie feliciteerde Willem-Alexander de nieuwe bewindslieden van harte en wenste hen “heel veel wijsheid toe in uw veeleisende ambt”. Na de installatie volgde de traditionele foto van de ministers op het bordes van het paleis.

Later dinsdag komt de nieuwe ploeg bijeen op het Binnenhof voor de eerste ministerraad.

De koning heeft de bewindslieden van het kabinet-Rutte IV, van VVD, D66, CDA en ChristenUnie, op de meest eervolle wijze ontslag verleend.

Biden: Hooggerechtshof heeft gevaarlijk precedent geschapen

Biden

WASHINGTON – De Amerikaanse president Joe Biden heeft maandagavond verontwaardigd gereageerd op een uitspraak van het Hooggerechtshof. Dat oordeelde eerder op de dag in een zaak die draait om oud-president Donald Trump dat een president aanspraak kan maken op “absolute” presidentiële onschendbaarheid voor handelingen die hij uitvoert vanuit zijn grondwettelijke taak als president.

“Deze natie is gebouwd op het principe dat er geen koningen zijn in Amerika”, aldus Biden. “We zijn allemaal gelijk voor de wet. Niemand, niemand staat boven de wet. Zelfs de president van de Verenigde Staten niet. Vandaag is dat fundamenteel veranderd.”

Het Hooggerechtshof stuurde de vraag of Trump heeft gehandeld als president of als privépersoon toen hij de verkiezingsuitslag van 2020 probeerde te beïnvloeden, terug naar een lagere rechtbank. Dat betekent dat er hoogstwaarschijnlijk geen uitspraak over zal komen voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 5 november, erkende Biden.

De president stelde dat het Hooggerechtshof met de uitspraak een “gevaarlijk precedent” heeft geschapen en het Amerikaanse volk heeft benadeeld. “De man die een menigte het Capitool instuurde staat mogelijk een criminele veroordeling te wachten voor wat er die dag is gebeurd”, zei hij over de bestorming van het Capitool in Washington op 6 januari 2021. “Het Amerikaanse volk verdient het om antwoorden te krijgen van de rechtbank voor de aanstaande verkiezingen.”

Nog steeds geen stappen gezet voor modernisering cao Beroepsgoederenvervoer

Vrachtwagenchauffeur met mobiel
Foto: Foto: senivpetro | Freepik

UTRECHT – Gisteren, maandag 1 juli 2024, zou het eerste deel van de modernisering van de cao Beroepsgoederenvervoer over de weg opgeleverd gaan worden. Helaas en tot frustratie van de vakbonden is er ondanks diverse momenten van aandringen vanuit onder meer CNV, niets mee gedaan.

De modernisering van de cao zou vanaf 1 januari 2024 beginnen met meer autonomie en (regel)vrijheid en dit zou op 1 juli klaar moeten zijn. “Helaas er ligt helemaal niets. Ondanks aandringen vanuit CNV is er een halfjaar voorbij zonder dat er aan de inhoud is gewerkt. En juist voor de werknemers is dit belangrijk. CNV mocht akkoord gaan met de cao, mits er gewerkt zou worden aan de modernisering. Aangezien je spreekwoordelijk twee partijen nodig hebt om te dansen, is er diverse malen aangedrongen om te starten. Zonder resultaat”, aldus vakbond CNV in een nieuwsbrief.

“Werkgevers hebben de modernisering ons opgedrongen met het eindbod. Daarbij hebben ze zelf termijnen genoemd, die wij noodgedwongen moesten slikken. Maar om van de nood een deugd te maken, hebben we ja gezegd. Nu er een halfjaar zonder inhoudelijke gesprekken over de modernisering voorbij is, zit er druk op de toekomst. Maar werkgevers houden zich nu zelf niet aan dat waar CNV mee akkoord moest gaan”, aldus CNV

Om je geheugen op te frissen, dit is wat er nog zou moeten gebeuren:

  • 1 september 2024 tot en met 31 december 2024; verschillende varianten van de cao, waaronder minimum-cao, cao’s op deelmarkniveau, etc.
  • 1 januari 2025 tot en met 1 juli 2025; het bieden van keuze in arbeidsvoorwaarden aan medewerkers, duurzame inzetbaarheid en ziekteverzuim
  • 1 september 2025 tot en met 31 december 2025; het basisinkomen op basis van een fulltime dienstverband

CNV heeft vrijdag 29 juni 2024 aan werkgevers duidelijk gemaakt het te betreuren dat er een halfjaar voorbij is zonder dat er aan de toezegging is tegemoet gekomen. Daarbij hebben we nogmaals de oproep gedaan om serieus werk te gaan maken van de toekomst. We hebben geen tijd te verliezen en met al het andere wat er ligt zal het druk genoeg worden.”

“Je vraagt je wellicht af wat jij hier als werknemer aan zou kunnen bijdragen. Geef bijvoorbeeld bij je werkgever aan dat jij vindt dat er werk gemaakt moet worden van de toezegging en dat de werkgever dat aan moet geven bij TLN. Een gemoderniseerde cao is voor alle partijen, maar zeker voor de sector van groot belang”, aldus vakbond CNV.

CNV neemt vanaf nu het voortouw om dit proces aan te zwengelen en tot een goed eind te brengen, zodat we op afgesproken data concrete resultaten hebben. “Daarbij werken we naast de vorm ook aan de inhoud, in de hoop dat dit tot iets leidt waar de sector baat bij heeft”, besluit de vakbond.

Zorgen bij werkgevers over betaalbaarheid loonstijgingen

DEN HAAG – Werkgevers maken zich zorgen over de betaalbaarheid van de loonstijgingen. Ze vinden dat het in het cao-overleg met de vakbonden meer moet gaan over een verhoging van de productiviteit, oftewel slimmer en efficiënter werken. Gebeurt dat niet, dan moeten werkgevers de prijzen straks mogelijk extra verhogen en dat kan de inflatie opnieuw opjagen, waarschuwt werkgeversvereniging AWVN.

“Vakbonden willen nog steeds koopkrachtverbetering, maar kijken onvoldoende naar de draagkracht van bedrijven en sectoren”, zegt AWVN-voorman Raymond Puts in een tussenevaluatie van het cao-jaar 2024.

De belangrijke arbeidsvoorwaardenadviseur voor werkgevers stelt dat bedrijven de neiging hebben “tot op zekere hoogte mee te gaan in die wens” om de grote krapte op de arbeidsmarkt. Ze vrezen dan onvoldoende aantrekkelijk te worden voor werknemers ten opzichte van andere sectoren en bedrijven.

Meer afspraken

Maar intussen gaat het volgens Puts te weinig over verbetering van de productiviteit. “Daardoor komen winstgevendheid en investeringsvermogen onder druk te staan en wordt op termijn de betaalbaarheid van de lonen een probleem. De enige uitweg is dan het verhogen van de prijzen om meer inkomsten te genereren, maar dat zorgt weer voor oplopende inflatie.”

Volgens de AWVN zou het helpen als er in cao’s meer afspraken gemaakt worden waarin een bepaalde beloning wordt gekoppeld aan doelstellingen voor het bedrijf. Bijvoorbeeld dat personeel alleen een bepaalde loonsverhoging krijgt als het lukt om de omzet naar een bepaald niveau te tillen. Puts hoopt ook dat het gesprek tussen vakbonden en werkgevers komende tijd veel meer gaat over bijvoorbeeld duurzame inzetbaarheid, arbeidstijden en digitalisering.

Gedifferentieerde loonstijgingen

Het valt de werkgeversvereniging verder op dat nog steeds veel afspraken gemaakt worden voor zogeheten gedifferentieerde loonstijgingen. Dat zijn loonsverhogingen waarbij werknemers in lagere loonschalen er meer bij krijgen dan collega’s in hogere loonschalen.

Puts heeft daar zijn bedenkingen bij. “Daardoor komen die loonschalen dichter bij elkaar. Dat kan zo ver gaan dat junioren hetzelfde salaris hebben als senioren, of dat medewerkers bijna evenveel verdienen als hun leidinggevende. Het effect is dat er minder prikkels zijn voor medewerkers om promotie te maken en dat loonverhoudingen uit balans raken.”

Europa’s eerste internationale elektrische vlucht voor publiek vertrokken vanaf Maastricht Aachen Airport

MAASTRICHT – Maastricht Aachen Airport (MST) faciliteert deze zomer voor het publiek toegankelijke, elektrisch aangedreven vluchten tussen Nederland, België en Duitsland. Met deze bijzondere pilot neemt de luchthaven een voorproefje op de toekomst van eAviation.

Deze baanbrekende vluchten werpen een blik in de toekomst van Maastricht Aachen Airport, waarbij de luchthaven een belangrijke rol voor eAviation ziet in het verbinden van de regionale luchthaven voor passagiers met internationale hubs.

Het doel van dit proefproject is om te leren en ervaren wat nodig is om passagiers emissievrij te vervoeren.

Het Electrifly-project is een samenwerking tussen de luchthavens Maastricht, Luik en Aken, Europees centrum voor lucht- en ruimtevaarttechniek Fachhochschule Aachen, business aviation operator ASL Group en elektrisch automerk NIO.

“Het is een enorme stap vooruit in de missie van MAA om emissievrije vluchten voor het publiek mogelijk te maken, waardoor de deur wordt geopend voor duurzame luchtverbindingen tussen regionale luchthavens”, aldus Jonas van Stekelenburg, Chief Executive Officer (CEO), MST.

“We willen iedereen die dezelfde doelen nastreeft uitnodigen dit met ons op Maastricht Aachen Airport te doen; dit soort research, waarbij we het potentieel van elektrisch vliegen onderzoeken, is van cruciaal belang voor de toekomst van duurzaam passagiers- en vrachtvervoer.”

FH, ASL en NIO leveren de vliegtuigen en auto’s, waarbij de laatste voor het vervoer zorgt van en naar de luchthavens in een straal van 15 km.

“Het Electrifly-project heeft bewezen dat samenwerking en teamwerk de sleutel zijn tot de toekomst van elektrisch vervoer. ASL Group is er trots op deel uit te maken van dit project en samen te werken met Maastricht Aachen Airport, Fachhochschule en NIO om dit project te realiseren”, zegt Johan Maertens, co-CEO van ASL Group.

Het Electrifly-project loopt van begin juli tot en met augustus en vliegt binnen de Euregio. Alle betrokken partijen plukken straks de vruchten van de waardevolle informatie die dit zal opleveren over hoe elektrische vluchten en vervoer kunnen worden geboekt en toegankelijk gemaakt voor het publiek.

“We weten dat dit een belangrijk moment is voor de toekomst van duurzaam vliegen, en bij FH hebben we gewerkt aan wat volgens ons de toekomst van de elektrische luchtvaart kan zijn. We zijn trots op waar onze samenwerking toe heeft geleid en kijken ernaar uit om dit verder te ontwikkelen”, aldus prof. Janser van de Fachhochschule Aken.

Alle aangeboden vluchten zijn gebaseerd op het EASA-costsharingprincipe, waarbij de kosten worden gedeeld tussen de piloot en de passagiers.

Inflatie Nederland stijgt naar 3,2 procent in juni

DEN HAAG – De inflatie in Nederland is in juni gestegen naar 3,2 procent op jaarbasis. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in een snelle raming. In mei en april lag de inflatie nog op 2,7 procent.

Volgens het CBS is de gestegen inflatie onder meer het gevolg van hogere prijzen voor voedings- en genotmiddelen. De prijzen van energie (inclusief motorbrandstoffen) waren in juni juist wat minder hoog dan in mei.

De Nederlandse inflatie op basis van de Europese geharmoniseerde rekenmethode was in juni 3,4 procent, tegen 2,7 procent in mei. Die rekenmethode is net iets anders dan die van het CBS. Bij de binnen de Europese Unie afgesproken methode om de inflatie te meten, wordt geen rekening gehouden met de kosten voor het wonen in een eigen woning.

Rentebeleid

Later op de dag komt het Europese statistiekbureau Eurostat met cijfers over de inflatie in de eurozone. Die bedroeg in mei 2,6 procent.

De inflatie speelt een belangrijke rol bij het rentebeleid van de Europese Centrale Bank (ECB). De ECB verlaagde vorige maand voor het eerst sinds 2019 de rente in het eurogebied. President Christine Lagarde waarschuwde wel dat de strijd tegen de inflatie nog niet voorbij is en de centrale bank in Frankfurt waakzaam moet blijven. Verdere renteverlagingen zullen volgens haar per vergadering worden bekeken en afhankelijk van de economische cijfers die dan beschikbaar zijn.

Import Russisch steenkool vrijwel tot stilstand gekomen

Foto: Dane Mo | Adobe Stock

DEN HAAG – De invoer van in Nederland verbruikte steenkool is in 2023 ten opzichte van een jaar eerder met ruim een kwart gedaald naar 6,5 miljard kilogram. De invoer van steenkool uit Rusland daalde tegelijkertijd met 900 miljoen kilogram naar 11 duizend kilogram.

In 2020 was nog ruim de helft afkomstig uit Rusland. Sinds 2022 geldt er een embargo op Russische steenkool. Dit meldt het CBS op basis van voorlopige cijfers.

Alleen al tijdens het eerste jaar van de economische boycot van Rusland in 2022 werd er 2,4 miljard kilogram minder Russische steenkool ingevoerd. Tegelijkertijd steeg de import uit Zuid-Afrika (+1,7 miljard kilo) en Verenigde Staten (+0,6 miljard kilo).

In 2023 kwam de meeste in Nederland verbruikte steenkool uit de Verenigde Staten, met een aandeel van 38 procent. Ook uit Australië en uit Zuid-Afrika werd relatief veel steenkool ingevoerd in 2023.

Energiebedrijven verbruikten 40 procent minder kolen

In 2023 verbruikten energiebedrijven (kolencentrales) vergeleken met het jaar ervoor 2,0 miljard (-40 procent) kilogram minder steenkool (ketelkolen) voor het opwekken van elektriciteit, met name door een sterk gestegen elektriciteitsproductie uit hernieuwbare bronnen, zoals zon en wind.

Vooral door hoge gasprijzen konden in 2021 en 2022 kolencentrales nog elektriciteit produceren uit steenkool tegen een concurrerende prijs. In 2023 was 45 procent van alle soorten steenkool bestemd voor kolencentrales.

Minder steenkoolverbruik hoogovens en cokesfabrieken

Andere grote verbruikers van steenkool waren de hoogovens en de cokesfabrieken. In de hoogovens daalde het verbruik in 2023 met 0,3 miljard kilogram, bijna een kwart minder dan een jaar eerder. Deze daling hing samen met groot onderhoud.

De cokesfabrieken verbruikten bijna 0,2 miljard kilogram (-7 procent) minder kolen voor de productie van cokesovencokes. Deze cokesovencokes worden vooral gebruikt bij de vervaardiging van ijzer in de hoogovens. In 2023 werd 54 procent van alle soorten steenkool verbruikt in cokesfabrieken en hoogovens.

Overheidssteun behoedde 500.000 huishoudens voor energiearmoede

DEN HAAG – De steunmaatregelen vanuit de overheid hebben vorig jaar naar schatting bijna 500.000 huishoudens behoed voor energiearmoede. Dat melden het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en TNO na gezamenlijk onderzoek. Ook dankzij besparingen op het verbruik lag het percentage huishoudens dat een aanzienlijk deel van het inkomen kwijt was aan de hoge energieprijzen in 2022 en 2023 lager dan in 2019, ver voor de energiecrisis.

Vorig jaar, toen de energieprijzen aanvankelijk nog verder opliepen, was het effect van het prijsplafond en de energietoeslag het duidelijkst zichtbaar. Zonder die steun zou 10,7 procent van de huishoudens ‘energiearm’ zijn geweest, nu was dat naar schatting 4,8 procent (ongeveer 400.000 huishoudens). In 2019 was de energiearmoede nog 8,6 procent en in 2022 4 procent.

Van energiearmoede is sprake als huishoudens met een laag inkomen relatief veel geld kwijt zijn aan gas en elektriciteit. Ook huishoudens met slecht geïsoleerde woningen vallen hieronder. De energiearmoede nam sinds 2019 gestaag af door een stijging van de inkomens en betere isolatie van woningen.

De historische verlaging van het energieverbruik, met 10 tot 15 procent in 2022, was ook belangrijk bij het tegengaan van energiearmoede. “Daardoor zou ook zonder steunmaatregelen vanuit de overheid de energiearmoede in 2022 lager zijn uitgevallen dan in 2019, terwijl het tijdens de energiecrisis wel een hip woord was”, stelt CBS-hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen enigszins verrast vast.

Sinds begin vorig jaar zijn de energieprijzen weer flink gedaald, maar inmiddels zijn ook de steunmaatregelen vanuit de overheid ten einde. Wat dit betekent voor de energiearmoede dit jaar, is ook voor TNO-onderzoeker Peter Mulder nog gissen. “Ik zou gokken dat het weer iets toeneemt ten opzichte van vorig jaar, maar nog lager ligt dan in 2019. Maar dat weten we echt niet.”

In Noordoost-Groningen, Zuid-Limburg en de steden Rotterdam en Den Haag was de energiearmoede groter dan het landelijk gemiddelde. Volgens TNO en het CBS komt dat doordat daar meer mensen met lage inkomens wonen. In Limburg en Groningen speelt daarbij mee dat er veel grote en matig geïsoleerde woningen staan, waardoor huishoudens kwetsbaarder zijn voor stijgende energieprijzen.

Minder goederen geladen en gelost in Nederlandse zeehavens

DEN HAAG – De aan- en afvoer van goederen in Nederlandse zeehavens is in 2023 met 7,6 procent gedaald tot 574 miljoen ton. Er werden zowel minder goederen gelost als geladen. Vooral de aanvoer vanuit Rusland daalde sterk, terwijl die vanuit de Verenigde Staten juist flink steeg. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

In 2023 werd 396 miljoen ton aan goederen gelost, een daling van 8,6 procent ten opzichte van 2022. Ook de afvoer van goederen naar het buitenland daalde, met 5,1 procent, tot 178 miljoen ton.

Minder aanvoer van droge bulkproducten

De aanvoer van alle soorten goederen nam af. Vooral de aanvoer van droge bulkgoederen daalde (-17,1 procent), waarvan steenkool het sterkst afnam met 32 procent. Met name uit Rusland werd minder steenkool aangevoerd (van 8,5 miljoen ton in 2022 naar bijna 100 duizend ton in 2023). Ook werden er minder ertsen gelost (-2,3 procent).

Minder aanvoer van aardolie(producten) en containers

De aanvoer van natte bulkgoederen, waaronder aardolie(producten) en gas, daalde met 3,5 procent in 2023. De aanvoer van aardolie en aardolieproducten nam af met 5,1 procent. Vanuit de Verenigde Staten, het land met het grootste aandeel, was er een toename van 61,4 procent.

Bij het Verenigd Koninkrijk, de op een na grootste leverancier, was er een daling van 11,1 procent. Net als in 2022 daalde de aanvoer vanuit Rusland, de grootste leverancier voordat de oorlog in Oekraïne begon, opnieuw sterk (-77 procent).

In 2023 werden ook minder goederen in containers gelost in de Nederlandse zeehavens. Het gewicht van deze goederen daalde met 4,6 procent, en het aantal containers (in TEU) daalde met 6,9 procent. Meer dan een kwart van de containers kwam uit China. Hoewel het aandeel containers uit China gelijk bleef, nam deze stroom af met 5,5 procent.
Bij de afvoer van goederen daalde vooral de export van natte bulkgoederen en goederen in containers, met respectievelijk -5,4 en -8,4 procent.

Aanvoer van gas uit de VS verdubbeld

De aanvoer van gas steeg met 25,5 procent. Het grootste deel hiervan, 70 procent, kwam uit de Verenigde Staten. Vóór 2022 was Rusland nog de grootste leverancier. In 2023 kwam 52,1 procent meer gas uit de Verenigde Staten, terwijl de aanvoer van Russisch gas met 61,0 procent daalde.

Meeste goederen uit Verenigde Staten in 2023

Uit de Verenigde Staten werd 28,8 procent meer aangevoerd dan in 2022. Met 58,5 miljoen ton komt het grootste aandeel van de goederen daarvandaan (14,8 procent). In 2022 kwamen de meeste goederen nog uit Rusland. Door extra EU-sancties vanaf december 2022 op aardolie, aardolieproducten en steenkool vanuit Rusland, veranderde dat. In 2023 kwam nog maar 2,7 procent van de goederen uit Rusland.

Na de Verenigde Staten kwamen de meeste geloste goederen in 2023 respectievelijk uit het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen, Brazilië en China.

Tientallen gewonden door noodlanding vliegtuig in Brazilië [+foto’s&video]

NATAL – Een vlucht van Air Europa die onderweg was van Madrid naar Montevideo, in Uruguay, moest maandag na hevige turbulentie een noodlanding maken op het vliegveld van Natal, in het noordoosten van Brazilië.

Minstens dertig passagiers hadden medische zorg nodig. Ruim tien van hen werden naar het ziekenhuis gebracht, volgens de Braziliaanse nieuwssite G1.

Er waren 325 passagiers aan boord van de Boeing 787-9 Dreamliner. Passagiers zouden hun hoofd hebben gestoten door de turbulentie.

De gewonden zouden onder meer nekfracturen en verwondingen aan het gezicht hebben opgelopen.

Voor zover bekend raakte niemand ernstig gewond.

Levenloos lichaam gevonden in Friese Damwâld

DAMWÂLD – Aan het Fermanjepaad in het Friese dorp Damwâld is maandagavond rond 19:00 uur in het water een overleden persoon aangetroffen.

De politie is een onderzoek gestart naar de toedracht en identiteit van de persoon, meldt de politie maandagavond. Uit het onderzoek zal moeten blijken of het om de 74-jarige vermiste man gaat die al een paar dagen niet meer is gezien.

De 74-jarige Arjen van der Schaaf uit Damwâld wordt sinds donderdagavond vermist nadat hij niet thuis is gekomen. De man was die avond naar een café in De Westereen geweest en is daar vandaan vertrokken op de fiets richting Damwâld. Daarna ontbreekt ieder spoor.

De politie zond een opsporingsbericht uit voor de 74-jarige man.

Israël komt met nieuw evacuatiebevel voor Zuid-Gaza

Gaza

KHAN YOUNIS – De Israëlische krijgsmacht heeft een nieuw evacuatiebevel uitgevaardigd voor de Palestijnse bevolking in het zuiden van de Gazastrook.

De Palestijnen moeten nu nieuwe delen van Rafah en Khan Younis verlaten, zodat de Israëliërs daar tegen Hamas kunnen vechten.

Honderdduizenden Palestijnen zijn de laatste maanden al uit Rafah gevlucht, de stad waar daarvoor juist veel vluchtelingen zich hadden verzameld.

In mei begon Israël er met een nieuw offensief, ondanks stevige internationale kritiek. Volgens Israël was dat nodig omdat er veel Hamasstrijders zouden zitten. Volgens de Palestijnen zijn daarbij veel burgerslachtoffers gevallen. Israël probeert dat met dit soort evacuatiebevelen te voorkomen.

De Israëlische premier Benjamin Netanyahu zegt dat de krijgsmacht bijna klaar is met het uitschakelen van Hamas in Gaza. “En we zullen doorgaan met het aanvallen van de overblijfselen”, zegt hij in een verklaring.

Trailer in brand in ‘s-Gravenzande [+foto]

Foto: District8

‘S-GRAVENZANDE – Een trailer van een vrachtwagen is maandagavond 1 juli in brand gevlogen. Dit gebeurde aan de Nieuwlandsedijk in ‘s-Gravenzande.

Niemand is hierbij gewond geraakt.

De brand brak even na 18:00 uur uit. De vlammen sloegen al uit de trailer toen de eerste brandweereenheid ter plaatse kwam. Daarnaast kwam er veel zwarte rook vrij.

De brand is door nog onbekende oorzaak ontstaan in de met onder andere met accu’s en pallets geladen oplegger. Brandweereenheden uit Hoek van Holland en ‘s-Gravenzande waren snel ter plaatse, maar konden niet meer voorkomen dat de oplegger volledig uitbrandde.

Ook de ILT was ter plaatse bij dit incident en heeft onderzoek verricht naar de mogelijke oorzaak. De oplegger was geladen met loodaccu’s gevuld met zwavelzuur. Daarom heeft de ILT zich ook beziggehouden met de veilige afvoer van de gevaarlijke afvalstoffen.

Ook de trekker raakte door het vuur zwaar beschadigd.

In verband met de brand en de daarmee gepaard gaande rookontwikkeling zijn de Nieuwlandseweg en Maasdijk enige tijd afgesloten geweest.

LAATSTE NIEUWS

Noordoost-Nederland wil financieel bijdragen aan Nedersaksenlijn

ASSEN - Overheden en bedrijven uit het noordoosten van Nederland willen financieel bijdragen aan de totstandkoming van de Nedersaksenlijn, een treinspoor dat Groningen en...
×