Clicky

vrijdag 15 november 2024 - 05:10 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 153

Gezondheidsraad wil grens voor blootstelling koolmonoxide omlaag

DEN HAAG – Mensen moeten op hun werk aan minder koolmonoxide worden blootgesteld, de grens moet flink omlaag. Dat adviseert de Gezondheidsraad. Koolmonoxide is berucht als een gas waaraan mensen snel kunnen overlijden, maar het kan ook op de lange termijn schadelijk voor de gezondheid zijn, wanneer mensen kleine hoeveelheden binnenkrijgen.

Volgens een rapport van de Gezondheidsraad kan “langdurige lage blootstelling” leiden tot hart- en vaatziekten en tot schade aan ogen en oren. Ook kan het gas gevolgen hebben voor de ontwikkeling van de kinderen van mensen die slachtoffer van blootstelling zijn.

De grens staat nu op 23 milligram koolmonoxide per kubieke meter lucht, maar volgens het advies van dinsdag moet dit omlaag naar 7,5 milligram per kubieke meter, dus ongeveer een derde.

Het advies van de Gezondheidsraad gaat naar het ministerie van Sociale Zaken. Dat moet een besluit nemen over een verlaging van de grens.

Havenbedrijf Antwerpen-Brugge, Havenbedrijf Rotterdam en het Gemeenschappelijk Nautisch Beheer bezegelen samenwerking met nieuwe overeenkomst

VLISSINGEN – Havenbedrijf Antwerpen-Brugge, Havenbedrijf Rotterdam en het Gemeenschappelijk Nautisch Beheer (GNB) hebben 2 september een overeenkomst getekend die hun samenwerking en uitwisseling van kennis en ervaringen verder bezegelt. Deze uitwisseling moet leiden tot een verdere verbetering op het gebied van veiligheid en vlotheid op vaarwegen en in havengebieden, wat vervolgens een positieve impact heeft op duurzaamheid en efficiëntie.

In het Schelde Coördinatiecentrum in Vlissingen zetten vertegenwoordigers van de drie partijen hun handtekening onder de nieuwe overeenkomst. Havenbedrijf Antwerpen-Brugge, Havenbedrijf Rotterdam en het Gemeenschappelijk Nautisch Beheer zijn verantwoordelijk voor Vessel Traffic Service (VTS) en het beheer van de radarsystemen in de Schelderegio, Maasaanloop en de bijbehorende havengebieden van Antwerpen en Rotterdam.

Dat systeem zorgt mede voor een snelle en veilige afhandeling van het scheepvaartverkeer en verzorgt op elk moment een actueel verkeersbeeld van de scheepvaart. VTS bestaat onder andere uit radartechnologie, marifonie, CCTV en AIS, waarmee de operators in een verkeerscentrale de scheepvaart kunnen begeleiden.

Scheepvaartafwikkeling belangrijk bij verduurzaming

Radartechnologie is al meer dan 100 jaar oud, maar blijft verder ontwikkelen, net als de scheepvaart. We zien een intensivering van het scheepvaartverkeer, maar ook andere energiedragers en bunkeractiviteiten. Daarnaast is scheepvaartafwikkeling een actief onderdeel van verduurzaming.

Door middel van digitalisering ontstaan er ook meer mogelijkheden om de communicatie tussen schepen en wal te optimaliseren en sensorfusion toe te passen. Daarbij worden verschillende sensoren – waaronder radar, AIS, Lidar, meteo en camera’s – gecombineerd om een beter, betrouwbaarder en completer beeld van het scheepvaartverkeer te creëren.

Vitale infrastructuur

Walradarsystemen worden gezien als vitale infrastructuur en moeten een hoge beschikbaarheid hebben. Om technologische mogelijkheden maximaal te benutten, willen de drie partijen hun krachten bundelen door kennis te delen en toekomstige ontwikkelingen te verkennen. Door deze gezamenlijke Non-Disclosure Agreement (NDA) op te stellen, kunnen de partijen vertrouwelijke informatie bespreken en delen.

‘Met het tekenen van deze overeenkomst zetten we een grote stap om gezamenlijk op te trekken in toekomstige ontwikkelingen en uitdagingen’, vertelt Marcel van Kampen, executive manager asset management van Havenbedrijf Rotterdam. ‘Zo kunnen we nieuwe ontwikkelingen sneller verkennen en zijn we een aantrekkelijke partner voor innovaties in de markt.’

‘Enorme technologische evolutie’

‘We zien een enorme technologische evolutie in het creëren van situationele awareness in het havengebied, met meer geavanceerde sensoriek en data. Daarnaast evolueert ook de verkeerstrafiek snel, met drones, autonome scheepvaart en een toename van de binnenvaart’, vertelt Wouter Faes, manager digital infrastructure & operations van Havenbedrijf Antwerpen-Brugge.

‘Om hierop te anticiperen, willen we samen met andere stakeholders kennis en ervaring uitwisselen. Zo blijven we ons inzetten voor het veilig en efficiënt laten verlopen van het scheepvaartverkeer over de verschillende platformen heen.’

Het gebied van de GNB is voor Vlaanderen én voor Nederland heel belangrijk, vertelt Natalie Balcaen, Permanent Commissaris van toezicht op de Scheldevaart namens GNB. ‘Nergens ter wereld liggen twee wereldhavens zo dicht bij mekaar als Antwerpen-Brugge en Rotterdam. Het spreekt voor zich dat we als goede buren qua technologische innovaties zoveel mogelijk samenwerken om de scheepvaart in onze regio nog veiliger en efficiënter te laten verlopen.’

Havenbedrijf Rotterdam beheert, exploiteert en ontwikkelt het Rotterdamse haven- en industriegebied en is verantwoordelijk voor het handhaven van een veilige en vlotte afhandeling van de scheepvaart. Het Havenbedrijf is trots op de haven van nu en creëert samen met partners de haven van de toekomst. Met vooruitziende blik streeft Havenbedrijf Rotterdam naar een klimaatvriendelijke, inclusieve én veilige haven.

Met een totale doorvoer van 271 miljoen ton per jaar vormt Port of Antwerp-Bruges een belangrijk knooppunt in de wereldwijde handel en industrie. Het Havenbedrijf Antwerpen-Brugge baat de haven van Antwerpen en Zeebrugge uit en heeft daarbij vier rollen te spelen. Als landlord, als operator, als regulator en als community builder. We willen een wereldhaven zijn die mens, klimaat en economie verzoent.

Het Gemeenschappelijk Nautisch Beheer is de verantwoordelijke voor veilig en vlot scheepvaartverkeer in het Scheldegebied. Het GNB organiseert en optimaliseert voortdurend het vaarweggebruik in het Scheldegebied en bewaakt het evenwicht tussen veiligheid, vlotheid en duurzaamheid van het scheepvaartverkeer. De Schelderadarketen bestrijkt op de Noordzee het gebied langs de kust van de Belgisch-Franse grens tot het ankergebied Steenbank en stroomopwaarts over de Westerschelde tot aan de Kallosluis in Antwerpen.

Commissie: politie greep twee keer te hard in bij A12-blokkade XR

DEN HAAG – De politie in Den Haag heeft bij demonstraties van Extinction Rebellion in elk geval twee keer te hardhandig ingegrepen. Dat stelt de klachtencommissie van de politie, waarover Extinction Rebellion (XR) dinsdag bericht. De twee voorvallen waarover demonstranten van XR een klacht hebben ingediend, waren volgens de commissie “disproportioneel” en “niet behoorlijk”.

De twee demonstranten werden bij een demonstratie op de A12 van de klimaatactiegroep weggevoerd. De een werd op 15 september 2023 aangepakt met een polsklem en een neusklem, waarbij de neus hard omhoog wordt gedrukt. Hij zou aan zijn linkerpols, neus en rechterarm zijn opgetild om hem van de snelweg te halen.

Op 2 oktober 2023 werd de andere demonstrant van de A12 gehaald met een ‘bokkenpoot’, waarbij de hand ver naar binnen wordt geklapt en verbogen wordt. “In deze houding moest klager gedwongen een afstand van twee buslengtes afleggen”, schrijft de commissie in een samenvatting. De activist vertelde dat hij 73 jaar is en bang was dat zijn pols of schouder zou breken. Bij eerdere demonstraties liep hij zonder dat er dwang nodig was naar de bus.

Bij beide klachten laat de politie weten dat de toegepaste handelingen bedoeld zijn als “controletechniek, waarbij de verdachte gestimuleerd wordt mee te werken en in beweging te komen”. De commissie vraagt de politie in beide gevallen om terughoudend te zijn met het “zoals het nu lijkt, standaard toepassen van een bokkenpoot”.

Bij de demonstrant die weggevoerd werd met een neusklem wijst de commissie erop dat dit een nog heviger geweldsmiddel is en dat hij daardoor mogelijk niet meer zelf kon gaan staan. Het inzetten van meerdere aanhoudingstechnieken is volgens de commissie dan ook disproportioneel.

Vrachtwagen verliest glasplaten bij spoorviaduct in Weert [+foto’s]

Foto: SQVision

WEERT – Dinsdagochtend rond 09.30 uur vond er een ongeval plaats op de Maaseikerweg in Weert. Een vrachtwagen, geladen met glasplaten, botste tegen het spoorviaduct.

De lading bleek te hoog te zijn voor de doorgang, waardoor een aantal glazen platen gelaagd isolatieglas van de oplegger vielen en op de weg belandden. Gelukkig vielen er geen gewonden.

De politie was snel ter plaatse en leidde het verkeer om. Het spoorwegviaduct was tijdelijk afgesloten voor wegverkeer, maar het treinverkeer ondervond geen vertraging door het incident. Medewerkers van handhaving ondersteunden later bij het regelen van de verkeersomleiding.

Foto: SQVisionWeert

Om de weg weer vrij te maken, werden de Reinigingsdienst Weert en een berger ingeschakeld. Zij ruimden de brokstukken op en zorgden ervoor dat de weg weer veilig toegankelijk was.

Louwman Trucks legt lat hoger met nieuwe, compleet ingerichte 24-uurs servicewagens

Recentelijk namen de vestigingen van Louwman Trucks ieder hun nieuwe 24-uurs servicewagen in gebruik. De zeven Mercedes-Benz Sprinters zijn voorzien van een volledige inbouw met gereedschappen om ongeplande stilstand langs de weg snel en veilig te verhelpen en reparaties op locatie efficiënt uit te voeren. Met deze investering wil Louwman Trucks zijn nummer 1 positie in klanttevredenheid binnen de truckmarkt verstevigen.

“Nooit misgrijpen”

De keuze voor een Mercedes-Benz Sprinter als 24-uurs servicewagen ligt gezien de band met het moederbedrijf Daimler voor de hand. Toch heeft Louwman Trucks vooraf goed geanalyseerd aan welke eisen de voertuigen moesten voldoen en daar de keuze op gebaseerd. Met name de betrouwbaarheid van het voertuig en de veiligheid voor de monteur zijn belangrijk voor de inzet als 24-uurs servicewagen. Daarnaast is niet iedere bestelwagen geschikt voor de complete inbouw die er nodig is voor deze specifieke inzet. Uiteindelijk bleek de Sprinter 317 CDI het beste te voldoen aan alle wensen. Deze week werden de zeven Sprinters 24-uurs servicewagens door de Louwman Trucks vestigingen in gebruik genomen.

Marco Boere, Managing director Vans & Trucks Louwman: “We hebben een naam hoog te houden als het gaat om klanttevredenheid en 24-uursservice voor trucks. In een markt waar iedere minuut stilstand geld kost, willen wij een betrouwbare partner zijn. Deze servicewagens, die letterlijk dag en nacht paraat staan, zijn van alle gemakken voorzien zodat onze technici nooit misgrijpen en klanten snel weer onderweg zijn.”

Deze zeven mobiele werkplaatsen zijn onder meer af fabriek voorzien van een uitgebreid veiligheidspakket met ATTENTION ASSIST, dodehoekassistent en actieve remassistent. Om veilig en efficiënt op locatie te kunnen werken, zijn de Sprinters uitgerust met extra verlichting en een extra accu. Het eigen inbouwbedrijf Carbouw in Veghel plaatste een op maat gemaakte Storevan inrichting in de Sprinters. Monteurs hebben op locatie de beschikking over een werkplaats op wielen, compleet met voorzieningen als perslucht, stroom, een starthulpinstallatie en veel gebruikte gereedschappen en een voorraad veelgebruikte onderdelen.

Nummer 1 in klanttevredenheid

Dit jaar werd Louwman Trucks door Daimler Trucks Nederland bekroond tot dealer met de hoogste klanttevredenheid. Jaarlijks meet de importeur de prestaties van haar dealernetwerk in Nederland. De door klanten best beoordeelde dealers ontvangen hiervoor een award. Louwman Trucks, met vestigingen in GIlze, Goes, Gorinchem, Roosendaal, Tiel, Tilburg en Veghel staat traditioneel in de top van best scorende dealers. Net als vorig jaar won Louwman in de categorie Hoogste Klanttevredenheid.

In een andere categorie, Beste 24-uurs Service Vestiging, stonden in de top vijf, maar liefst vier vestigingen van Louwman Trucks. Met de investering in zeven zeer compleet uitgeruste 24-uurs servicewagens will de Louwman deze leidende positie verder verstevigen.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Architect dreigt gemeente en Boijmans met rechter om sloop vleugel

ROTTERDAM – Het Belgische architectenbureau Robbrecht & Daem overweegt een rechtszaak aan te spannen tegen de gemeente Rotterdam en museum Boijmans Van Beuningen. Dit als de Rotterdamse gemeenteraad besluit de plannen voor de sloop van de door het bureau ontworpen vleugel van het museum goed te keuren.

Dat staat in een brief die Robbrecht & Daem aan de gemeenteraad heeft gestuurd. De renovatie en eventuele sloop van de vleugel komen deze en volgende week aan bod in een commissie- en gemeenteraadsvergadering in het Rotterdamse gemeentehuis.

Het bureau is verbijsterd over de sloopplannen in het renovatieplan en is niet van plan zich daarbij neer te leggen. “Het gaat om een 5000 m² hoogwaardig museaal gebouw dat pas in 2003 werd geopend. Met de bouw was destijds 17 miljoen euro gemeenschapsgeld gemoeid. Op uitdrukkelijke wens van Museum Boijmans Van Beuningen. De Robbrecht & Daem-vleugel is het enige deel van het Museum Boijmans Van Beuningen waar niets mis mee was, zoals geen asbest, bij sluiting van het museum in 2018”, staat in de brief.

Asbestsanering en renovatie

In de eerste renovatieplannen was er al de suggestie om de vleugel te slopen. “Dat was verbazingwekkend”, stelt de architect. “Voordien vernamen Robbrecht & Daem nooit enige wanklank over het bouwdeel dat naar hun ontwerp was gebouwd. Dit bouwdeel maakt een belangrijk onderdeel van hun oeuvre uit.”

Het museum is sinds 2019 gesloten voor een grote asbestsanering en renovatie. Onlangs is een geüpdatet renovatieplan gepresenteerd waarover de gemeenteraad moet beslissen. Daarin is sloop van de vleugel voorzien. Met het project is een bedrag van 359 miljoen euro gemoeid. Boijmans Van Beuningen moet in 2029 worden opgeleverd en in 2030 weer opengaan voor het publiek.

In gesprek

Verantwoordelijk wethouder Maarten Struijvenberg (grote projecten) wil niet inhoudelijk ingaan op de brief. “Wij zijn nog in gesprek met Robbrecht & Daem. Het staat Robbrecht & Daem uiteraard vrij om hun blik op het geheel te delen met de gemeenteraad”, aldus Struijvenberg. De gemeenteraad heeft nog niet gereageerd op de brief.

FNV stelt KLM aansprakelijk voor fysieke overbelasting op Schiphol

UTRECHT – De FNV heeft KLM aansprakelijk gesteld voor de ernstige fysieke overbelasting van medewerkers op Schiphol. Medewerkers in de bagageafhandeling hebben blijvende lichamelijke en financiële schade opgelopen na jaren van onhoudbare werkomstandigheden. FNV waarschuwde in het verleden al vaker voor de gevolgen, maar eist nu een schadevergoeding voor leden die ziek zijn geworden.

Volgens de vakbond blijft het niet bij KLM en zullen meerdere werkgevers op Schiphol aansprakelijk worden gesteld. “In de race naar de bodem heeft de luchtvaart jarenlang beknibbeld op de arbeidsomstandigheden van luchthavenwerkers”, zegt John van Dorland, bestuurder FNV Luchtvaart. “De gevolgen zijn desastreus: blijvende fysieke schade, verstoorde carrières en een toekomst vol onzekerheid voor de getroffenen. We zullen er alles aan doen om recht te halen voor deze medewerkers.”

Lichaam kapot gegaan

De vakbond maakt zich al jaren hard voor betere arbeidsomstandigheden op de nationale luchthaven, maar de situatie blijft schrijnend. Veel werknemers hebben zware fysieke schade overgehouden aan hun werk. “Onze lichamen zijn kapotgegaan door jarenlang zwaar sjouwen”, zegt Walter van der Vlies, Grondmedewerker bij KLM en actief FNV lid. “Velen van ons zijn niet meer in staat om te doen wat ze ooit wel konden en dat is ontzettend pijnlijk. Dit had nooit mogen gebeuren.”

Verantwoordelijkheid

De FNV benadrukt dat de werkgevers niet weg mogen komen met het negeren van hun verantwoordelijkheid. Vorig jaar kregen maar liefst 300.000 mensen gezondheidsklachten vanwege hun werk, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Dit betekent dat werkgevers te weinig effectieve preventieve maatregelen treffen.

Rekening moet naar werkgevers

“Driehonderdduizend arbeidszieken is een absurd hoog aantal”, reageert Kitty Jong, vicevoorzitter FNV. “Fysieke overbelasting kost mensen hun gezondheid en daarbovenop ook hun inkomen. Zijzelf en wij als samenleving betalen daar de rekening voor terwijl die rekening bij de werkgevers hoort, die zijn vaak nalatig geweest.”

Duidelijk signaal

KLM is als grootste werkgever op Schiphol verantwoordelijk voor meer dan tweederde van de werkzaamheden in de bagageafhandeling. “We beginnen daarom met het aansprakelijk stellen van KLM”, legt Van Dorland uit. Het is een niet mis te verstaan signaal naar de andere werkgevers: de FNV laat niet toe dat werknemers lijden onder slechte arbeidsomstandigheden. Werk hoort zo te worden ingericht dat niemand er ziek van wordt.’

Investeringen

Onlangs kondigde Schiphol aan 6 miljard te investeren in infrastructuur en ook KLM is ook druk bezig met het verbeteren van arbeidsomstandigheden. “Maar”, zegt Van Dorland: “dit ontslaat de Luchtvaartsector en de werkgevers niet van hun verplichting om een veilige en gezonde werkomgeving te bieden. Er moet echt heel veel verbeterd worden.”

Stroomstoring regio Rijnmond opgelost, melden netbeheerders

ROTTERDAM – Netbeheerders TenneT en Stedin melden dat de stroomstoring in het Rijnmondgebied is opgelost. De storing is ontstaan in een 150 kilovoltstation in Europoort. Wat de oorzaak van de storing was, is nog onbekend. De storing begon om 09.55 uur en kort voor 12.30 uur werden de laatste adressen weer van elektriciteit voorzien.

“De stroomstoring is opgelost. Aangesloten huishoudens van Stedin hebben weer stroom. Klanten van TenneT werden gefaseerd van stroom voorzien. De NS heeft weer stroom en we werken nu aan herstel van de stroomvoorziening naar BP”, meldt TenneT. Door de storing zaten bedrijven, vervoer en industrie, maar ook ruim 11.300 aansluitingen in de plaatsen Hoek van Holland, Brielle en Oostvoorne zonder elektriciteit.

Ook de problemen bij vervoerder RET met metro’s zijn voorbij. Tussen de stations Steendijkpolder en Hoek van Holland reden enige uren bussen. “De dienstregeling wordt geleidelijk weer opgestart”, meldt een woordvoerder.

Door de stroomstoring moesten chemische bedrijven in het Botlekgebied massaal affakkelen. “Dat leidde tot spectaculaire beelden”, meldt een ANP-fotograaf ter plaatse.

Tientallen migranten in vrachtwagen Tsjechië, een dode

Foto: Adobe Stock

PRAAG – De Tsjechische politie heeft maandagavond even ten noorden van Praag zo’n dertig migranten aangetroffen die verstopt zaten in de laadruimte van een vrachtwagen. Zij waren er slecht aan toe, meldt de politie op X. Een vrouw van rond de 30 jaar is door de hulpdiensten gereanimeerd, maar overleed ter plaatse.

Het ging volgens de Tsjechische politie om een vrachtwagen met een buitenlands kenteken die ter hoogte van de plaats Mělník werd aangehouden. “Alles wijst erop dat de migranten op doorreis waren”, meldt de politie. Waar de migranten vandaan kwamen is volgens de politie nog onduidelijk, ook over de bestuurder van de vrachtwagen is niets bekend.

De politie sloot de snelweg bij Mělník enige tijd af en zette een zoekactie op omdat meerdere migranten probeerden te ontkomen. Iedereen is aangehouden en niemand hoefde naar het ziekenhuis, meldt de politie.

Vorig jaar werden in Tsjechië bijna 14.000 mensen aangehouden zonder geldige verblijfsvergunning, in 2022 lag dat aantal volgens de autoriteiten fors hoger.

De Duitse bondskanselier Olaf Scholz riep vorige week nog op om strengere controles aan de grenzen met buurlanden “zo lang mogelijk” te handhaven. Sinds vorig najaar wordt er mede aan de grens met Tsjechië selectief gecontroleerd.

Burgemeester pleit voor luchtafweer bij haven van Antwerpen

ANTWERPEN – De Antwerpse burgemeester Bart De Wever pleit voor de opstelling van luchtafweersystemen rond de haven van Antwerpen. “In Moskou zien de militaire planners ook hoe het zit, hè? ‘Deze haven is beveiligd en die ook. Oh, kijk, daar is er één hele grote, zónder luchtafweer'”, zegt hij tegen de krant Gazet van Antwerpen.

De voorman van de Nieuw-Vlaamse Alliantie, landelijk de grootste partij, vreest volgens de krant dat de oorlog in Oekraïne dichterbij zal komen en stelt dat zijn stad zich weerbaar moet opstellen.

Hij zegt dat bijvoorbeeld Patriot-systemen neergezet kunnen worden. “Ik stelde dat een paar jaar geleden al voor, maar dat werd toen op hoongelach onthaald en ik werd bijna als zot verklaard. Wie lacht er nu nog?”

Als omliggende landen hun infrastructuur beter kunnen beschermen, kan dat volgens de politicus ook gevolgen hebben voor het vestigingsklimaat. “Waarom zouden bedrijven nog blijven investeren in de Antwerpse haven als hun vestigingen niet worden verdedigd, zoals dat in pakweg Rotterdam en Hamburg wel het geval is?”, zegt hij in de krant.

Volgens de burgemeester vormen niet alleen luchtaanvallen een risico. Hij noemt de mogelijkheid dat door sabotage een schip tot zinken kan worden gebracht op de Schelde of dat een drone naar kerncentrale Doel wordt gestuurd. “De mogelijkheden voor slechteriken zijn eindeloos. We moeten onszelf kunnen verdedigen.”

China onderzoekt dumping Canadees koolzaad na heffingen op elektrische auto’s

BEIJING – China gaat onderzoek doen naar het dumpen van Canadees koolzaad op de Chinese markt, in navolging van de hoge importheffingen die Canada heeft opgelegd voor Chinese elektrische auto’s. Beijing is fel tegenstander van die tarieven en kan nu terugslaan door hoge heffingen op de import van koolzaadproducten uit Canada op te leggen.

Canada is de grootste exporteur van koolzaad ter wereld. Koolzaadolie wordt gebruikt om mee te koken en als biobrandstof. China behoort tot de grootste kopers ter wereld van koolzaad. China importeerde vorig jaar ruim 90 procent van al zijn koolzaad uit Canada, oftewel meer dan 5 miljoen ton.

Beijing zegt nu dat Canada zijn koolzaad tegen oneerlijk lage prijzen op de markt brengt waardoor lokale producenten benadeeld worden en verliezen lijden.

Canada legde vorige maand een heffing van 100 procent op voor elektrische auto’s van Chinese makelij. Eerder kwamen de Europese Unie en de Verenigde Staten al met hoge importtarieven op Chinese elektrische auto’s. China zou namelijk met staatssteun aan eigen elektrische autobouwers de markt overspoelen met goedkope modellen, waardoor westerse autobedrijven geraakt worden.

Volvo komt met elektrische truck met 600 kilometer actieradius

Tot 600 km op één acculading. Dit is hoe ver Volvo’s volgende generatie zware elektrische trucks kan rijden. De grotere actieradius betekent een doorbraak voor emissievrij langeafstandstransport.

De elektrificatie van zware trucks zet wereldwijd door. Volgend jaar introduceert Volvo een nieuwe langeafstandsversie van de FH Aero Electric die tot 600 km kan rijden op één acculading. Hierdoor kunnen transportbedrijven elektrische trucks inzetten op interregionale en langeafstandsroutes. Voor veel toepassingen is het daarbij mogelijk een volledige werkdag te rijden zonder tussentijds te hoeven bijladen. De verkoop van de nieuwe Volvo FH Aero Electric start in de tweede helft van 2025.

“Ons nieuwe elektrische vlaggenschip is een logische aanvulling op ons bestaande, brede assortiment elektrische trucks. Het maakt transport zonder uitlaatgasemissies ook voor de langere afstanden mogelijk. Het biedt een mooie oplossing voor transportbedrijven waarvan de trucks jaarlijks veel kilometers rijden en die een sterke ambitie hebben om hun CO2-uitstoot te verminderen”, zegt Roger Alm, President Volvo Trucks.

Vijf jaar marktleider in elektrische trucks

De basis voor het bereik van 600 km is Volvo’s nieuwe aandrijflijntechnologie. De zogenaamde e-as creëert ruimte voor meer accupakketten. Efficiëntere batterijen, een doorontwikkeld batterijmanagementsysteem en de algehele efficiëntie van de aandrijflijn dragen verder bij aan de grotere actieradius.

Volvo Trucks is wereldwijd marktleider in middelzware en zware elektrische trucks met acht batterij-elektrische modellen. Het brede productaanbod maakt het mogelijk om stads- en regionale distributie, bouw, afvalverwerking en dus ook langeafstandstransport te elektrificeren. Volvo heeft tot nu toe meer dan 3.800 elektrische trucks geleverd aan klanten in 46 landen over de hele wereld.

“De transportsector vertegenwoordigt zeven procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. Elektrische trucks zijn belangrijke instrumenten om de impact op het klimaat te verkleinen. Naast de belangrijke milieuwinst die elektrische trucks opleveren, bieden ze vrachtwagenchauffeurs een betere werkomgeving, met veel minder lawaai en trillingen”, zegt Roger Alm.

Drie verschillende aandrijflijnen

Volvo Trucks streeft naar fossielvrij transport om de doelstelling van netto nul-uitstoot in 2040 te halen met een driesporenstrategie. Daarbij zet het in op drie verschillende aandrijflijnen: batterij-elektrisch, brandstofcel-elektrisch en verbrandingsmotoren die hernieuwbare brandstoffen gebruiken, zoals groene waterstof, biogas of HVO.

Economen Rabobank: coronasteun redde zeker 12.500 bedrijven

UTRECHT – Door de coronasteunmaatregelen van de overheid zijn er de afgelopen jaren waarschijnlijk zeker 12.500 faillissementen voorkomen. Dat hebben economen van de Rabobank becijferd met behulp van nieuwe faillissementsmodellen.

Volgens de deskundigen was er door de coronalockdowns eigenlijk een golf aan bankroeten te verwachten. Dat dit toch niet gebeurde was te danken aan maatregelen als de loonkostensubsidie Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid (NOW), de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) en uitstel van belastingbetaling.

“Zonder steun had de pandemie mogelijk geleid tot een grootschalige faillissementsgolf van niet alleen zwakke niet-levensvatbare bedrijven, maar ook gezonde bedrijven”, concluderen de economen. Dit zou volgens hen onnodige vernietiging van kapitaal, kennis en kunde tot gevolg hebben gehad.

1500 extra faillissementen

“Verder had zonder overheidssteun het vertrouwen in de economie mogelijk een duikvlucht genomen, met een sterk oplopende werkloosheid tot gevolg en een krimp van de economie die veel dieper zou zijn geweest dan nu het geval was”, merken de kenners ook op.

De laatste tijd loopt het aantal faillissementen juist weer op. Het terugbetalen van belastingschuld zal de komende jaren naar verwachting 1500 extra faillissementen veroorzaken, volgt uit de analyse. “Hoewel overheidsingrijpen dus succesvol was, kostte het ook veel geld en zorgde het ervoor dat ook niet-levensvatbare bedrijven konden blijven bestaan.”

Melktrailer gekanteld in Leeuwarden [+foto’s]

Foto: ASMedia

LEEUWARDEN – Dinsdagochtend 3 september tegen 03.50 uur heeft een eenzijdig ongeval plaatsgevonden op de Anne Vondelingweg in Leeuwarden.

Een melktrailer is gekanteld. De trekker staat nog gewoon op zijn wielen.

De chauffeur van de vrachtwagen bleef ongedeerd en kwam met de schrik vrij.

Berging olietanker Sounion begint, geen tekenen van olieramp

CAIRO – De bergingsoperatie van de olietanker Sounion, die onlangs op de Rode Zee werd aangevallen door Jemenitische Houthi’s, staat op het punt te beginnen. Dat meldt Aspides, de maritieme missie van de Europese Unie in de Rode Zee.

Volgens Aspides woeden er nog “meerdere branden” op het in Griekenland geregistreerde schip, maar zijn er volgens het Europese verband juist geen tekenen van een olieramp, zoals Griekenland vrijdag suggereerde. Het Amerikaanse centrale commando CENTCOM meldde maandagavond dat het schip “nog steeds in brand staat”. Volgens de Amerikanen “dreigt een grote milieuramp”. De Sounion is geladen met ongeveer 1 miljoen vaten ruwe olie.

De bergingsoperatie is waarschijnlijk complex en een eventueel olielek kan tot een grote milieuramp leiden. “De Sounion vormt een aanzienlijke bedreiging voor het milieu door de grote hoeveelheid ruwe olie die hij vervoert. Particuliere bedrijven zijn betrokken bij de bergingsoperatie die op het punt staat te beginnen”, aldus Aspides op X.

De Rode Zee-missie belooft bescherming te bieden aan de sleepboten die de bergingsoperatie uitvoeren. Woensdag maakten de Jemenitische Houthi’s bekend dat ze tijdelijk stoppen met schieten op schepen die een band hebben met Israël of Israëls bondgenoten, zodat sleepboten veilig de Rode Zee op kunnen om de olietanker weg te halen.

LAATSTE NIEUWS

Zuid-Holland organiseert gesprek over aanleg Derde Maasvlakte

DEN HAAG - De provincie Zuid-Holland organiseert begin volgend jaar een gesprek over een mogelijke aanleg van de Derde Maasvlakte. De VVD-fractie riep deze...