Clicky

zaterdag 16 november 2024 - 11:33 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 153

Duitse politie schiet op man die twee mensen neerstak in Bonn [+video]

BONN – In de Duitse stad Bonn heeft de politie een man neergeschoten die met een mes twee mensen had verwond.

De neergeschoten man is zwaar-, maar niet levensgevaarlijk gewond, zegt de politie tegen de kranten Bild en General-Anzeiger Bonn.

De twee slachtoffers, een vrouw van 43 en een man van 32, zouden bekenden zijn van de verdachte en de politie gaat uit van een ruzie. De vrouw is lichtgewond, de man liep zwaardere verwondingen op, maar is ook buiten levensgevaar.

De aanvaller was aanvankelijk op de vlucht geslagen, maar de politie spotte hem voor een Burger King in Bonn, een stad ten zuiden van Keulen. Daar openden agenten het vuur om hem te overmeesteren. Het gebied rond het fastfoodrestaurant is afgezet.

Bedrijfsongeval met gevaarlijke stof in Moerdijk

MOERDIJK – Bij een bedrijf in Moerdijk is woensdagochtend een bedrijfsongeval geweest met een gevaarlijke stof, bevestigt een woordvoerster van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant na berichtgeving van Omroep Brabant. Volgens haar was er geen gevaar voor de omgeving. Het bedrijf bevestigt dat in de middag.

Drie mensen die tijdens het lek in de directe omgeving waren, zijn medisch nagekeken. Er werden geen gezondheidsproblemen ontdekt, maar voor de zekerheid worden zij nog gemonitord, laat een woordvoerder weten.

Stolthaven Moerdijk is volgens de eigen site gespecialiseerd in de logistiek, opslag en distributie van grote hoeveelheden vloeistoffen en chemicaliën. Het bedrijf laat weten dat “een zeer kleine hoeveelheid van een chemisch product lekte tijdens een vrachtoperatie”. Het lek is gedicht, om de oorzaak ervan te achterhalen wordt onderzoek gedaan.

Voor het ongeluk aan de Middenweg, bij een haven in het Hollands Diep, werd een traumahelikopter opgeroepen.

Von der Leyen: landbouwbeleid moet anders en vooral duurzamer

BRUSSEL – De agrarische sector moet veerkrachtiger, concurrerender, “maar vooral duurzamer” worden, vindt Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie. Ze zei dat woensdag bij de ontvangst van het eindrapport over de toekomst van de Europese landbouwsector. Dat rapport is het resultaat van een dialoog tussen 29 belangrijke belanghebbenden uit de Europese agrarische voedingssector, het maatschappelijk middenveld, plattelandsgemeenschappen en de academische wereld.

In opdracht van Von der Leyen hebben zij sinds januari gezocht naar nieuwe perspectieven voor de landbouw, voedsel en plattelandsgebieden. In het rapport staan aanbevelingen die ze gaat gebruiken bij haar eerder aangekondigde visie voor landbouw en voedsel.

Een van de aanbevelingen is de versterking van de positie van boeren in de voedselketen. Boeren moeten worden aangemoedigd om beter samen te werken, efficiënter te werken en hun prijzen te verhogen, zodat ze “een fatsoenlijk inkomen” kunnen verdienen. Er moeten uniforme duurzaamheidsdoelstellingen worden geformuleerd. Boeren moeten worden gestimuleerd en geholpen om die duurzaamheidsambities waar te maken. Het huidige beleid moet worden aangepast om de overgang naar duurzame landbouw te versnellen.

Von der Leyen benadrukte het belang van evenwicht tussen landbouw en klimaat en natuur. Door gevolgen van de klimaatverandering, zoals extreme droogte, is de landbouwgemeenschap “een van de eerste slachtoffers van deze crises”, zei ze.

Er zijn oplossingen om de effecten van klimaatverandering “te verzachten of soms zelfs om te keren. We beginnen niet bij nul. We hebben belangrijke vooruitgang geboekt op weg naar meer duurzaamheid. Maar we weten allemaal dat er ambitieuzere stappen moeten worden gezet”, benadrukte Von der Leyen.

Ook zij vindt dat boeren een fatsoenlijk inkomen moeten kunnen verdienen. Landbouwers die voor en met de natuur werken, moeten worden ondersteund. “We weten dat dit alleen kan met een efficiënt systeem van beloningen en stimulansen.”

Volgens Von der Leyen heeft de dialoog tussen al die verschillende partijen met elk hun eigen belangen laten zien dat een “gepolariseerd debat” kan worden overstegen en “vertrouwen kan worden gecreëerd”.

In het voorjaar trokken boze boeren diverse keren naar Brussel om te protesteren tegen het in hun ogen te strenge Europese landbouwbeleid. Mede onder druk daarvan versoepelde de Europese Commissie de klimaatregels voor de landbouw.

OM wil geen straf voor hoogbejaarde dementerende man verdacht van doodslag op echtgenote

Openbaar Ministerie

AMSTERDAM – Het OM wil geen straf voor de hoogbejaarde dementerende man die verdacht wordt van doodslag op zijn echtgenote en brandstichting in hun woning in januari 2024. Onderzoek heeft uitgewezen dat de man de strafbare feiten onder invloed van stoornissen heeft gepleegd. Daarom dient de man naar het standpunt van het OM te worden ontslagen van alle rechtsvervolging. Het OM wil de man via een rechterlijke machtiging naar een passende plek toegeleiden.

Op 19 januari 2024 woedde er een brand in een woning aan de Van Speijkstraat in Amsterdam-West. Aan de brandweer meldde de toen 90-jarige bewoner van de woning dat zijn 84-jarige echtgenote nog in de woning aanwezig was. De brandweer trof de vrouw vervolgens zwaargewond in de woning aan. De volgende dag overleed zij in het ziekenhuis aan haar verwondingen. Haar hoogbejaarde echtgenoot werd door de politie aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij de dood van zijn vrouw en brandstichting in de woning.

De patholoog heeft op basis van de sectie geconcludeerd dat de vrouw is overleden als gevolg van steekletsels aan rug, schouder en borst.

Onderzoek door de politie heeft uitgewezen dat een technische oorzaak voor de brand zoals kortsluiting is uitgesloten. Meest waarschijnlijk is dat er brand is gesticht door het achterlaten van brandende lucifers op verschillende plekken in de woning.

De man heeft direct al tegen de ambulancemedewerkers gezegd dat hij zijn vrouw had vermoord. Ook bij de politie en bij de rechter-commissaris heeft hij bekend zijn vrouw te hebben doodgestoken. Later heeft hij zijn eerdere verklaringen weersproken. De officier van justitie hecht waarde aan zijn eerdere verklaringen, omdat die aansluiten bij het forensische onderzoek en bij de bevindingen van de patholoog. Het OM acht zowel de doodslag op zijn echtgenote als de brandstichting in de woning bewezen.

De verdachte is zowel door een psycholoog en psychiater, als door een neuroloog en een neuropsycholoog onderzocht. De officier deelt hun conclusies: “Verdachte heeft deze ernstige feiten begaan, maar heeft die – in mijn optiek – nooit echt gewild. Onder invloed van zijn door dementie veroorzaakte stoornissen is hij tot zijn daden gekomen, maar doordat die stoornissen in dusdanige mate zijn handelen hebben bepaald, heeft hij in strafrechtelijk opzicht geen schuld en daarmee kunnen de feiten niet aan hem worden toegerekend.” Omdat er geen sprake is van schuld, moet er wat het OM betreft ontslag van alle rechtsvervolging (OVAR) volgen.

Verdachte wordt niet meer in staat geacht om op zichzelf te wonen en voor zichzelf te zorgen. Het OM heeft daarom het voornemen om de man via een rechterlijke machtiging naar een passende plek toe te geleiden. Een passende plek die de juiste zorg maar ook de juiste beveiliging kan bieden. Het onderzoek naar de haalbaarheid van een dergelijke rechterlijke machtiging loopt nog. Dat onderzoek moet wat het OM betreft worden afgewacht, omdat zonder beschikbare passende plek het risico bestaat dat de man anders zonder hulp en zorg op straat belandt.

Tijdens de volgende zitting (op 2 december) zullen de resultaten van het onderzoek betreffende de rechterlijke machtiging worden besproken en dan zal ook het onderzoek ter terechtzitting worden gesloten. Twee weken later volgt dan de uitspraak in de strafzaak en ook de uitspraak betreffende de rechterlijke machtiging. Tot die tijd blijft de verdachte in voorlopige hechtenis.

Gewonde bij steekincident in Eindhoven, verdachte (54) aangehouden

EINDHOVEN – Bij een ruzie op de Raiffeissenstraat in Eindhoven, die ontaardde in een steekincident, is woensdagmorgen een man uit Eindhoven lichtgewond geraakt.

De politie heeft een 54-jarige Eindhovenaar als verdachte aangehouden. Hij zit vast voor verder onderzoek, meldt de politie.

Agenten gingen rond 08.50 uur af op een melding over een vechtpartij op de Raiffeissenstraat. Uit hun eerste onderzoek bleek al snel dat het ging om een conflict tussen twee mannen en dat de ruzie escaleerde tot een steekincident.

De politieagenten hielden kort na het incident één van de twee Eindhovense mannen aan als verdachte. De andere man liep lichte verwondingen op aan zijn gezicht en nek en maakt het naar omstandigheden goed.

De recherche onderzoekt de aanleiding en toedracht van het steekincident en waarmee de verwondingen zijn toegebracht.

Protesten werknemers Volkswagen over dreigende sluiting fabrieken

WOLFSBURG – Honderden werknemers van Volkswagen protesteren woensdag tegen een dreigende sluiting van Duitse fabrieken van de autofabrikant.

Volkswagen praat werknemers bij op het hoofdkantoor in Wolfsburg over die mogelijke sluiting. Daarbij werden de topman en financieel directeur uitgejouwd door personeel.

Het bedrijf zei maandag dat er voor het eerst fabrieken in Duitsland gesloten kunnen worden om kosten te verlagen. Ook wil het concern afspraken rond het uitsluiten van gedwongen ontslagen schrappen. De ondernemingsraad en de vakbonden hebben al gezegd zich te zullen verzetten.

Volgens Volkswagen is de autoverkoop in Europa nog niet hersteld van de coronacrisis. Het concern meldt een jaarlijks verkoopverlies van een half miljoen auto’s sinds corona, wat zorgt voor overcapaciteit in fabrieken. Daardoor zouden twee fabrieken overbodig zijn geworden, aldus Volkswagen.

Er zijn duizenden werknemers op de bijeenkomst. Er werden leuzen geroepen tegen de directie zoals: “wij zijn Volkswagen, jullie niet!”. De voorzitter van de ondernemingsraad verklaarde dat de top van Volkswagen zijn werk niet goed doet en dat het personeel hier niet de dupe van mag worden.

Het bedrijf heeft Duitse autofabrieken in Wolfsburg, Emden, Osnabrück, Hannover, Zwickau en Dresden. Ook zijn er fabrieken voor onderdelen in Kassel, Salzgitter, Braunschweig en Chemnitz. In totaal telt Volkswagen ongeveer 120.000 werknemers in eigen land.

Volkswagen heeft niet gezegd welke fabrieken eventueel dicht kunnen gaan. Het is volgens het concern een uiterste stap als andere maatregelen niet snel tot kostenbesparingen leiden. Ook is nog niets gezegd over hoe groot het eventuele banenverlies kan zijn.

Moskou: doelen bereikt met aanval op militair centrum in Poltava

MOSKOU – Rusland zegt dat bij de raketaanval dinsdag op de Oekraïense plaats Poltava een militair trainingscentrum is getroffen. De dodelijke aanval was gericht op militairen en buitenlandse instructeurs die betrokken waren bij aanvallen op burgerdoelen in Rusland, meldt het ministerie van Defensie.

“De doelen van de aanval zijn bereikt. Alle aangewezen doelen zijn geraakt”, aldus het ministerie. Defensie meldt verder dat Russische militairen in het oosten van Oekraïne opnieuw twee plaatsen hebben ingenomen.

De Oekraïense president Volodymyr Zelensky meldde dinsdag op basis van voorlopig onderzoek dat Poltava was getroffen door twee ballistische raketten. Daarbij werd volgens hem een militair communicatie-instituut en een nabijgelegen ziekenhuis getroffen. Er vielen meer dan vijftig doden en ongeveer 270 gewonden, aldus de Oekraïense autoriteiten. Onder de doden was een onbekend aantal militairen.

De raketaanval op de noordoostelijke stad was een van de dodelijkste aanvallen op Oekraïne dit jaar. Het Oekraïense leger onderzoekt of er genoeg is gedaan om de aanwezigen in de faciliteiten te beschermen. De regionale gouverneur heeft drie dagen van rouw afgekondigd na de “grote tragedie voor de regio Poltava en het hele land”.

Raad van State keurt natuurvergunningen af om onzekere techniek

DEN HAAG – Opnieuw heeft de Raad van State natuurvergunningen voor ’emissiearme stallen’ in Noord-Brabant vernietigd, omdat onzeker is of de technische installaties die de ammoniakuitstoot moeten verlagen echt werken. De provincie had de vergunningen volgens de hoogste bestuursrechter niet mogen verlenen, omdat niet valt uit te sluiten dat natuurgebieden in de omgeving van de stallen nog meer stikstof te verduren krijgen.

In de uitspraken van woensdag ging het over vergunningen voor een varkenshouderij in Reusel en melkveehouderijen in Etten-Leur en Luyksgestel. Over die vergunningen moet het provinciebestuur nieuwe besluiten nemen.

De rechters wijzen op verschillende onderzoeken waaruit blijkt dat de uitstootvermindering die op papier gehaald zou moeten worden, in de praktijk vaak tegenvalt. Het provinciebestuur had uit een van die onderzoeken echter ook gehaald dat de uitstoot met de juiste voorschriften wel genoeg zou kunnen afnemen. De varkenshouder in Reusel kreeg daarom een vergunning waarin onder meer bepalingen stonden over het onderhoud en toezicht op de zogeheten combiluchtwassers. In theorie verlagen die de uitstoot van ammoniak met 85 procent.

Beperkt

Ammoniak is een stikstofverbinding die in te hoge concentraties de natuur kan schaden. Door een te hoge stikstofdepositie kunnen bijvoorbeeld eiken afsterven en zeldzame plantensoorten verdwijnen.

Volgens de Raad van State was het onderzoek waar de provincie zich op baseerde “te beperkt van opzet”. Het geeft te weinig zekerheid om aan de strenge natuureisen te voldoen. Omdat een groot deel van de beschermde natuurgebieden al jaren kampt met te hoge stikstofconcentraties, mag daar in principe niks bijkomen zolang natuurherstel uitblijft.

Twee nieuwe Scania’s voor Visser Kaas uit Huizen

HUIZEN – Visser Kaas uit Huizen nam afgelopen week twee nieuwe Scania’s in gebruik. De twee rondom luchtgeveerde 460R 4×2 trekkers met een hoog dak en de nieuwe SUPER aandrijflijn met R756 achteras en retarder staan voor twee eveneens nieuwe koeltrailers die door Wezenberg zijn geleverd.

Visser Kaas bestaat al meer dan 120 jaar. De oorsprong van het bedrijf gaat zelfs terug tot 1896 toen Hendrik Visser zoals zoveel Huizers met een handkar begon met het uitventen van vis. Rond 1900 liep de visvangst sterk terug en breidde men het assortiment uit met kaas. Dat bleek lucratief en de omzet uit de kaas oversteeg al snel die van de vis. Zeker toen Visser vanaf 1910 een ‘Duitse Kruier’ werd. Dat was in die tijd de verzamelnaam voor handelaren die hun geluk bij onze Oosterburen gingen beproeven. Daar is Visser nog steeds zeer succesvol, want tot de dag van vandaag zijn de Duitsers nog steeds gek op de ‘Echter Käse aus Holland’.

“Onze twee nieuwe Scania’s gaan dan ook vooral op Duitsland rijden”, vertelt logistiek manager Jaap van der Hulst over de inzet van de nieuwe trucks.

“De jongens zijn gemiddeld steeds twee dagen weg dus hebben we de cabines goed uitgerust met een premium interieur en standkoeling voor een goede nachtrust. Ze zijn dan ook heel gelukkig met hun trucks. De nieuwe motor is zuinig en levert veel meer koppel dan de al wat oudere Scania waarmee we alleen in Nederland rijden. De eerste berichten over de brandstof reppen van 25 liter op de 100! Ook al rijden wij leeg terug, dat hebben we nog nooit gehaald. Verder vroegen de chauffeurs om een retarder: daar hebben ze goede ervaringen mee.”

Met de twee nieuwe auto’s bestaat het wagenpark van Visser weer helemaal uit Scania’s. “Afgezien van een uitstapje, heeft ons bedrijf altijd met dit merk gereden. De verstandhouding met de dealer in Nijkerk is goed. Onze trucks doen zo’n 120.000 kilometer per jaar. Daarom hebben we zowel voor de trekkers als de twee nieuwe trailers een onderhoudscontract afgesloten. Dan weten we waar we aan toe zijn. Want in mijn optiek moet iedereen doen waar hij het meeste kaas van gegeten heeft. Als de Scaniadealer zijn werk goed doet, kunnen wij ook optimaal werken.”

En dat is zacht uitgedrukt. Want bij Visser gaan er jaarlijks miljoenen kilo’s kaas in en uit hun kaaspakhuizen. “Dat gaat lang niet allemaal meer alleen naar Duitsland. Frau Antje is natuurlijk nog steeds belangrijk. Maar inmiddels verschepen wij tonnen kaas over de hele wereld,” vertelt Jaap. Let wel: wij produceren zelf geen kaas. Wij zijn kaashandelaren. Wij kopen onze waren in bij Nederlandse kaasproducenten. We rijpen, verpakken en snijden wel zelf en ook kunnen afnemers de kaas bij ons onder hun eigen merknaam bestellen.”

“Het grootste volume doen we in de echte Nederlandse Gouda. Daar zijn niet alleen de Duitsers maar ook de Amerikanen gek op. Maar in Egypte en Algerije hebben ze weer liever onze Maasdammer. En de Chinezen zijn dol op elk kaasje waar kruiden in verwerkt zitten. En in Europa behalve dan Frankrijk is het weer een mix van verschillende soorten kaas.”

Die overzeese handel gaat in containers. “Dat kan zowel een hele of zelfs meerdere containers tegelijk zijn. Maar we verhandelen ook kleinere partijen. Datzelfde geldt voor de Europese afzetmarkt die we met behulp van een paar charters zoveel mogelijk zelf bedienen. Daar hebben we ook onze Scaniavloot voor. Want kaas blijft een teer product dat je zorgvuldig tussen de drie en vier graden Celsius vervoert. We hebben wel eens een tijdje het transport de deur uitgedaan. Maar dat was geen overweldigend succes. Partijen kaas voor München eindigde bij wijze van spreken in Hamburg. En ook de flexibiliteit, wat toch een deel van onze service is, verlies je met een externe vervoerder. Dus rijden we weer zelf. Met als voordeel dat onze jongens behalve chauffeur ook meteen ambassadeur voor ons bedrijf zijn. Zeg maar ‘Herr Antje’ maar dan zonder klederdracht en met een fantastisch stuk gereedschap als de nieuwe Scania’s.”

MEDLOG neemt Britse Maritime Transport over

Foto: Maritime Transport

GENEVE – De toonaangevende logistieke operator, Maritime Group Limited (Maritime), is overgenomen door de in Zwitserland gevestigde wereldwijde logistieke en supply chain provider, MEDLOG SA (MEDLOG). MEDLOG is onderdeel van MSC.

De verkoop is afgerond op 2 september 2024. De deal markeert een belangrijke mijlpaal voor zowel Maritime als haar ontwikkelingsplannen.

In de afgelopen 23 jaar is Maritime, van een klein en zeer flexibele en innovatieve aanpak, uitgegroeid tot een van de toonaangevende logistieke dienstverleners van het land met 3.000 werknemers en een state-of-the-art netwerk van 41 locaties in het Verenigd Koninkrijk. Tegenwoordig biedt het uitgebreide dekking van de toeleveringsketen via een reeks geïntegreerde logistieke diensten voor weg- en spoorvracht, waaronder: containertransport en -opslag, binnenlandse distributie, vrachtbeheer en vrachtwagenverkoop.

John Williams, Executive Chairman van Maritime Group, merkte op: “We zijn erg blij dat we de lange termijn toekomst van het bedrijf hebben veiliggesteld als onderdeel van een onafhankelijke, wereldwijde logistieke organisatie die in staat is om de voortdurende investering te leveren om ons te helpen met onze opwindende plannen om het bedrijf te ontwikkelen voor al onze stakeholders. In MEDLOG delen we een gemeenschappelijk erfgoed, cultuur, waarden en begrip en we kijken uit naar hun steun bij het realiseren van het volledige potentieel van Maritime en onze toewijding aan onze gewaardeerde werknemers, klanten en leveranciers.”

“We zullen doorgaan met het ontwikkelen van praktische, technologiegedreven, infrastructuurgestuurde, supply chain-oplossingen en het stellen van een hoge lat voor serviceprestaties in het VK met nieuwe batterij-elektrische vrachtwagens in bestelling en onze spoorwegterminals die op een open access-basis werken voor bestaande en nieuwe klanten,” concludeerde hij.

Het huidige managementteam van Maritime, onder leiding van John Williams, blijft bij het bedrijf en zal het bedrijf ononderbroken blijven runnen, met nieuwe investeringssteun van MEDLOG, onder de merknaam ‘Maritime’.

MEDLOG-voorzitter Giuseppe Prudente legde uit waarom deze investering een belangrijke mijlpaal inluidt: “We zijn verheugd om onze logistieke voetafdruk in het Verenigd Koninkrijk uit te breiden. MEDLOG is gespecialiseerd in intermodaal transport en biedt oplossingen in meer dan 80 landen. De schat aan kennis binnen Maritiem, gekoppeld aan de investering en expertise van MEDLOG, zal voortdurende innovatie in de logistieke infrastructuur van het Verenigd Koninkrijk voor de toekomst stimuleren, op een manier die aansluit bij onze waarden en het respect dat we hebben voor het milieu.”

Vrachtwagenchauffeur ernstig gewond na aanrijding tegen boom [+foto]

Foto: Duitse Politie

LANGENFELD – Dinsdag 3 september 2024 vond er een verkeersongeval plaats op de Schneiderstrasse in het Duitse Langenfeld waarbij een vrachtwagenchauffeur tegen een boom botste. De 62-jarige chauffeur raakte ernstig gewond.

Volgens de huidige bevindingen reed de 62-jarige rond 13.35 uur met een MAN-vrachtwagen over de Schneiderstrasse in de richting van de Kronprinzstrasse. Bij de bushalte “Ernst-Tellering-Straße” verloor hij door nog onduidelijke redenen de controle over zijn voertuig en zwenkte naar rechts van de weg. Hij reed tegen de bushalte, reed over een verkeersbord en kwam pas tot stilstand nadat hij tegen een boom botste.

Als gevolg van de botsing raakte de chauffeur ernstig gewond. Gealarmeerde hulpdiensten brachten hem naar een ziekenhuis.

De vrachtwagen had aanzienlijke schade en werd weggesleept. Het kruispunt van de Schneiderstrasse en de Kronprinzstrasse was tijdens het onderzoek naar het ongeval afgesloten.

Gelekte koelvloeistof werd door de brandweer opgeruimd.

Kinderen doodgestoken vrouw (84): grootste angst is uitgekomen

AMSTERDAM – Voor de twee kinderen van de 84-jarige vrouw die begin januari in haar woning in Amsterdam werd doodgestoken is hun “grootste angst uitgekomen”. Dat blijkt uit hun slachtofferverklaring die woensdag werd voorgelezen in de rechtbank in Amsterdam.

De verdachte is hun hoogbejaarde vader, Jan van B. De 91-jarige man woont de zitting bij in een rolstoel. Volgens de kinderen hebben zij voortdurend hun zorgen geuit over de veiligheid van hun ouders nadat hun vader fysiek en mentaal achteruit ging en steeds onvoorspelbaarder werd.

Op 19 januari zou Van B. zijn vrouw hebben neergestoken en brand hebben gesticht in hun huis in de Van Speijkstraat in Amsterdam-West. Volgens de politie was het huis een enorme ravage. “Het maakte een indruk van razernij”, werd later opgetekend. Van B. werd direct daarna aangehouden. Zijn vrouw had vijftien of zestien steekwonden en overleed een dag later in het ziekenhuis. Zelf ontkent hij iedere betrokkenheid bij de dood van zijn vrouw. Hij beweert dat zij zichzelf heeft verwond. “We waren 68 jaar samen, dan ga ik mijn vrouw niet doden met een mes”, zei Van B. tegen de rechtbank.

De verdachte vertelde wisselende verhalen over wat zich had afgespeeld. Zo zou er ruzie zijn geweest over foto’s van zijn vrouw en over spullen in het huis, maar ook over het feit dat zijn hulpbehoevende echtgenote zichzelf had aangekleed. Volgens Van B. was de brand ontstaan door kortsluiting in de lampen. Voorafgaand daaraan had hij die kapot geslagen. Ook trok hij een kast omver, die op zijn vrouw terechtkwam. De verwondingen van zijn vrouw kwamen mogelijk door glasscherven van de lampen, dacht hij. Uit onderzoek is gebleken dat dit uitgesloten is, net als het verhaal dat de vrouw zichzelf zou hebben verwond.

“Wij houden vreselijk veel van onze beide ouders en zij hielden vreselijk veel van elkaar. Onze vader was een hardwerkende, zorgzame man en onze moeder was een mooie, intelligente en sociale vrouw. Wij missen haar nog iedere dag. We missen ook onze vader zoals hij was voordat hij ziek werd”, klonk het in de rechtszaal. Voor de kinderen is het duidelijk dat hun vader volledig ontoerekeningsvatbaar is. “Het is daarom heel belangrijk voor ons dat onze vader wordt beschermd en in een veilige, gesloten omgeving kan wonen waar hij in deze laatste fase van zijn leven liefdevol verzorgd kan worden.”

Op een eerdere zitting gaf het Openbaar Ministerie al aan dat er “vermoedens van dementie” waren bij Van B. Daarom is hersenonderzoek gedaan.

A.J.V. Logistiek failliet verklaard

ENSCHEDE – Voor de rechtbank van Overijssel is maandag 2 september A.J.V. Logistiek BV uit Enschede failliet verklaard. Ook A.J.V. Holding BV is op dezelfde dag failliet verklaard.

Het is op dit moment nog niet bekend wie het faillissement heeft aangevraagd en waarom.

Volgens gegevens van de Kamer van Koophandel werkten er rond de zeven werknemers bij het transportbedrijf dat door Arjan Veurink is opgericht in 2004.

Het bedrijf is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een bekende naam in Twente en omgeving en kan een trouwe schare klanten uit de regio tot haar klantenkring rekenen. Het bedrijf is actief in machine transport, pallet transport, stukgoed, op- en overslag en expeditie. A.J.V. Logistiek is gespecialiseerd in groupage en vervoer van grootvolumes van en naar België en internationaal.

Of het bedrijf een doorstart maakt is op dit moment nog niet bekend.

Kabinet zet volgens MOB natuurvergunningen industrie op het spel

NIJMEGEN – Het kabinet zet de natuurvergunningen van industriële bedrijven en luchthavens op het spel als het natuurplannen schrapt die de afgelopen jaren voor het landelijk gebied zijn gemaakt, stelt Johan Vollenbroek van milieuorganisatie MOB. “Tijdens intrekkingsprocedures die wij voeren tegen bestaande vergunningen wijst de landsadvocaat steeds op het Nationaal Programma Landelijk Gebied. Als het kabinet die basis weghaalt, verzwakt het de eigen juridische positie, maar dat heeft het kabinet blijkbaar niet door”, stelt Vollenbroek.

MOB heeft onder meer procedures lopen tegen de vergunningen van Schiphol, diverse kolencentrales en Tata Steel IJmuiden. De stikstofuitstoot van die bedrijven speelt daarin een belangrijke rol. Als argument om afgegeven vergunningen in stand te houden, noemen advocaten die de overheid vertegenwoordigen volgens Vollenbroek vaak de positieve effecten die van het NPLG worden verwacht. Het kabinet is echter van plan de financiering daarvan grotendeels in te trekken en de aanpak om te gooien. “Wil het kabinet de industrie opofferen aan een failliet landbouwmodel?”, vraagt de MOB-voorzitter zich af.

Doelen op het gebied van natuur, klimaat en waterkwaliteit blijven intussen gewoon staan, al wil het kabinet nog proberen in Brussel uitzonderingen los te krijgen. Het is verder nog behoorlijk onduidelijk hoe landbouwminister Femke Wiersma de doelen voor natuurherstel en -behoud concreet wil bereiken. Volgens Vollenbroek zal het kabinet “als een duveltje uit een doosje met heel goede alternatieve plannen moeten komen”.

MOB heeft veel vertrouwen in de lopende procedures. De organisatie overweegt nu de strijd tegen stikstofuitstoot door de industrie nog verder op te voeren.

Van alles mis tijdens eerste transportcontrole na de zomerperiode[+foto’s]

Foto: ILT | X

Nu de zomerperiode weer voorbij is, heeft de ILT de gezamenlijke controles weer opgepakt. Dinsdag zijn, samen met het RDW en Politie Eenheid Landelijke Expertise en Operaties in totaal achttien vrachtwagens gecontroleerd, meldt ILT Gevaarlijke Stoffen op X. Waar de controles hebben plaatsgevonden is niet bekendgemaakt.

Een tankwagen ten behoeve van de brandstofbevoorrading van bouwplaatsen (UN1202) had op twee punten in de leidingen lekkage. Ook constateerde de RDW technische gebreken aan de bouten waarmee de tank vastzat aan het chassis.

Foto: ILT | X

Het certificaat van de tankwagen is ingenomen en er wordt proces-verbaal opgemaakt tegen de tankexploitant.

Foto: ILT | X

Een tankcontainer die leeg ongereinigd was van een zeer giftige en bijtende vloeistof (UN3390) was geladen op een chassis waarin een scheur werd aangetroffen. Hiervoor wordt een proces verbaal opgemaakt tegen de vervoerder.

“Wij zien vaker (lichte) beschadigingen aan de buitenzijde van tanks, de zogenoemde cladding. Echter zagen wij gister een schade die onze aandacht trok. De tankwagen vervoerde LPG (UN1965) en zou bij een wisseling van trekker de schade hebben opgelopen”, aldus een Inspecteur Gevaarlijke Stoffen van de ILT.

De RDW heeft ter plaatse de oplegger afgekeurd. Deze zal ter controle worden aangeboden bij de afdeling van de RDW die de keuringen van ADR-voertuigen doet.

Een chauffeur die van zijn werkgever toestemming had om een privérit te maken om zijn schoonmoeder te helpen verhuizen, heeft deze rit gemaakt zonder zijn kaart te gebruiken. Hiervoor kreeg hij een waarschuwing.

Verder zijn waarschuwingen gegeven voor het aangeven van de verkeerde hoeveelheid gevaarlijke stoffen, stuwage, het onterecht aanbrengen van de tankcode ‘T7’, het ontbreken van een wielkeg, het incorrect noteren van de stofnaam en een kapot etiket.

Er is één keer Proces Verbaal opgemaakt voor het niet kunnen tonen van een transportvergunning. Ook hebben zij boeterapporten opgemaakt voor: het doorbrengen van de wekelijkse rust in de cabine, te korte rust en voor het niet voldoen aan de downloadverplichting.

LAATSTE NIEUWS

Passagiersvliegtuig VS bij vertrek geraakt door kogel

DALLAS - Een passagiersvliegtuig is bij vertrek uit het Amerikaanse Dallas geraakt door een kogel. Het toestel moest vervolgens terugkeren naar de gate, meldt...