Clicky

zaterdag 16 november 2024 - 08:52 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 153

Raad van State keurt natuurvergunningen af om onzekere techniek

DEN HAAG – Opnieuw heeft de Raad van State natuurvergunningen voor ’emissiearme stallen’ in Noord-Brabant vernietigd, omdat onzeker is of de technische installaties die de ammoniakuitstoot moeten verlagen echt werken. De provincie had de vergunningen volgens de hoogste bestuursrechter niet mogen verlenen, omdat niet valt uit te sluiten dat natuurgebieden in de omgeving van de stallen nog meer stikstof te verduren krijgen.

In de uitspraken van woensdag ging het over vergunningen voor een varkenshouderij in Reusel en melkveehouderijen in Etten-Leur en Luyksgestel. Over die vergunningen moet het provinciebestuur nieuwe besluiten nemen.

De rechters wijzen op verschillende onderzoeken waaruit blijkt dat de uitstootvermindering die op papier gehaald zou moeten worden, in de praktijk vaak tegenvalt. Het provinciebestuur had uit een van die onderzoeken echter ook gehaald dat de uitstoot met de juiste voorschriften wel genoeg zou kunnen afnemen. De varkenshouder in Reusel kreeg daarom een vergunning waarin onder meer bepalingen stonden over het onderhoud en toezicht op de zogeheten combiluchtwassers. In theorie verlagen die de uitstoot van ammoniak met 85 procent.

Beperkt

Ammoniak is een stikstofverbinding die in te hoge concentraties de natuur kan schaden. Door een te hoge stikstofdepositie kunnen bijvoorbeeld eiken afsterven en zeldzame plantensoorten verdwijnen.

Volgens de Raad van State was het onderzoek waar de provincie zich op baseerde “te beperkt van opzet”. Het geeft te weinig zekerheid om aan de strenge natuureisen te voldoen. Omdat een groot deel van de beschermde natuurgebieden al jaren kampt met te hoge stikstofconcentraties, mag daar in principe niks bijkomen zolang natuurherstel uitblijft.

Twee nieuwe Scania’s voor Visser Kaas uit Huizen

HUIZEN – Visser Kaas uit Huizen nam afgelopen week twee nieuwe Scania’s in gebruik. De twee rondom luchtgeveerde 460R 4×2 trekkers met een hoog dak en de nieuwe SUPER aandrijflijn met R756 achteras en retarder staan voor twee eveneens nieuwe koeltrailers die door Wezenberg zijn geleverd.

Visser Kaas bestaat al meer dan 120 jaar. De oorsprong van het bedrijf gaat zelfs terug tot 1896 toen Hendrik Visser zoals zoveel Huizers met een handkar begon met het uitventen van vis. Rond 1900 liep de visvangst sterk terug en breidde men het assortiment uit met kaas. Dat bleek lucratief en de omzet uit de kaas oversteeg al snel die van de vis. Zeker toen Visser vanaf 1910 een ‘Duitse Kruier’ werd. Dat was in die tijd de verzamelnaam voor handelaren die hun geluk bij onze Oosterburen gingen beproeven. Daar is Visser nog steeds zeer succesvol, want tot de dag van vandaag zijn de Duitsers nog steeds gek op de ‘Echter Käse aus Holland’.

“Onze twee nieuwe Scania’s gaan dan ook vooral op Duitsland rijden”, vertelt logistiek manager Jaap van der Hulst over de inzet van de nieuwe trucks.

“De jongens zijn gemiddeld steeds twee dagen weg dus hebben we de cabines goed uitgerust met een premium interieur en standkoeling voor een goede nachtrust. Ze zijn dan ook heel gelukkig met hun trucks. De nieuwe motor is zuinig en levert veel meer koppel dan de al wat oudere Scania waarmee we alleen in Nederland rijden. De eerste berichten over de brandstof reppen van 25 liter op de 100! Ook al rijden wij leeg terug, dat hebben we nog nooit gehaald. Verder vroegen de chauffeurs om een retarder: daar hebben ze goede ervaringen mee.”

Met de twee nieuwe auto’s bestaat het wagenpark van Visser weer helemaal uit Scania’s. “Afgezien van een uitstapje, heeft ons bedrijf altijd met dit merk gereden. De verstandhouding met de dealer in Nijkerk is goed. Onze trucks doen zo’n 120.000 kilometer per jaar. Daarom hebben we zowel voor de trekkers als de twee nieuwe trailers een onderhoudscontract afgesloten. Dan weten we waar we aan toe zijn. Want in mijn optiek moet iedereen doen waar hij het meeste kaas van gegeten heeft. Als de Scaniadealer zijn werk goed doet, kunnen wij ook optimaal werken.”

En dat is zacht uitgedrukt. Want bij Visser gaan er jaarlijks miljoenen kilo’s kaas in en uit hun kaaspakhuizen. “Dat gaat lang niet allemaal meer alleen naar Duitsland. Frau Antje is natuurlijk nog steeds belangrijk. Maar inmiddels verschepen wij tonnen kaas over de hele wereld,” vertelt Jaap. Let wel: wij produceren zelf geen kaas. Wij zijn kaashandelaren. Wij kopen onze waren in bij Nederlandse kaasproducenten. We rijpen, verpakken en snijden wel zelf en ook kunnen afnemers de kaas bij ons onder hun eigen merknaam bestellen.”

“Het grootste volume doen we in de echte Nederlandse Gouda. Daar zijn niet alleen de Duitsers maar ook de Amerikanen gek op. Maar in Egypte en Algerije hebben ze weer liever onze Maasdammer. En de Chinezen zijn dol op elk kaasje waar kruiden in verwerkt zitten. En in Europa behalve dan Frankrijk is het weer een mix van verschillende soorten kaas.”

Die overzeese handel gaat in containers. “Dat kan zowel een hele of zelfs meerdere containers tegelijk zijn. Maar we verhandelen ook kleinere partijen. Datzelfde geldt voor de Europese afzetmarkt die we met behulp van een paar charters zoveel mogelijk zelf bedienen. Daar hebben we ook onze Scaniavloot voor. Want kaas blijft een teer product dat je zorgvuldig tussen de drie en vier graden Celsius vervoert. We hebben wel eens een tijdje het transport de deur uitgedaan. Maar dat was geen overweldigend succes. Partijen kaas voor München eindigde bij wijze van spreken in Hamburg. En ook de flexibiliteit, wat toch een deel van onze service is, verlies je met een externe vervoerder. Dus rijden we weer zelf. Met als voordeel dat onze jongens behalve chauffeur ook meteen ambassadeur voor ons bedrijf zijn. Zeg maar ‘Herr Antje’ maar dan zonder klederdracht en met een fantastisch stuk gereedschap als de nieuwe Scania’s.”

MEDLOG neemt Britse Maritime Transport over

Foto: Maritime Transport

GENEVE – De toonaangevende logistieke operator, Maritime Group Limited (Maritime), is overgenomen door de in Zwitserland gevestigde wereldwijde logistieke en supply chain provider, MEDLOG SA (MEDLOG). MEDLOG is onderdeel van MSC.

De verkoop is afgerond op 2 september 2024. De deal markeert een belangrijke mijlpaal voor zowel Maritime als haar ontwikkelingsplannen.

In de afgelopen 23 jaar is Maritime, van een klein en zeer flexibele en innovatieve aanpak, uitgegroeid tot een van de toonaangevende logistieke dienstverleners van het land met 3.000 werknemers en een state-of-the-art netwerk van 41 locaties in het Verenigd Koninkrijk. Tegenwoordig biedt het uitgebreide dekking van de toeleveringsketen via een reeks geïntegreerde logistieke diensten voor weg- en spoorvracht, waaronder: containertransport en -opslag, binnenlandse distributie, vrachtbeheer en vrachtwagenverkoop.

John Williams, Executive Chairman van Maritime Group, merkte op: “We zijn erg blij dat we de lange termijn toekomst van het bedrijf hebben veiliggesteld als onderdeel van een onafhankelijke, wereldwijde logistieke organisatie die in staat is om de voortdurende investering te leveren om ons te helpen met onze opwindende plannen om het bedrijf te ontwikkelen voor al onze stakeholders. In MEDLOG delen we een gemeenschappelijk erfgoed, cultuur, waarden en begrip en we kijken uit naar hun steun bij het realiseren van het volledige potentieel van Maritime en onze toewijding aan onze gewaardeerde werknemers, klanten en leveranciers.”

“We zullen doorgaan met het ontwikkelen van praktische, technologiegedreven, infrastructuurgestuurde, supply chain-oplossingen en het stellen van een hoge lat voor serviceprestaties in het VK met nieuwe batterij-elektrische vrachtwagens in bestelling en onze spoorwegterminals die op een open access-basis werken voor bestaande en nieuwe klanten,” concludeerde hij.

Het huidige managementteam van Maritime, onder leiding van John Williams, blijft bij het bedrijf en zal het bedrijf ononderbroken blijven runnen, met nieuwe investeringssteun van MEDLOG, onder de merknaam ‘Maritime’.

MEDLOG-voorzitter Giuseppe Prudente legde uit waarom deze investering een belangrijke mijlpaal inluidt: “We zijn verheugd om onze logistieke voetafdruk in het Verenigd Koninkrijk uit te breiden. MEDLOG is gespecialiseerd in intermodaal transport en biedt oplossingen in meer dan 80 landen. De schat aan kennis binnen Maritiem, gekoppeld aan de investering en expertise van MEDLOG, zal voortdurende innovatie in de logistieke infrastructuur van het Verenigd Koninkrijk voor de toekomst stimuleren, op een manier die aansluit bij onze waarden en het respect dat we hebben voor het milieu.”

Vrachtwagenchauffeur ernstig gewond na aanrijding tegen boom [+foto]

Foto: Duitse Politie

LANGENFELD – Dinsdag 3 september 2024 vond er een verkeersongeval plaats op de Schneiderstrasse in het Duitse Langenfeld waarbij een vrachtwagenchauffeur tegen een boom botste. De 62-jarige chauffeur raakte ernstig gewond.

Volgens de huidige bevindingen reed de 62-jarige rond 13.35 uur met een MAN-vrachtwagen over de Schneiderstrasse in de richting van de Kronprinzstrasse. Bij de bushalte “Ernst-Tellering-Straße” verloor hij door nog onduidelijke redenen de controle over zijn voertuig en zwenkte naar rechts van de weg. Hij reed tegen de bushalte, reed over een verkeersbord en kwam pas tot stilstand nadat hij tegen een boom botste.

Als gevolg van de botsing raakte de chauffeur ernstig gewond. Gealarmeerde hulpdiensten brachten hem naar een ziekenhuis.

De vrachtwagen had aanzienlijke schade en werd weggesleept. Het kruispunt van de Schneiderstrasse en de Kronprinzstrasse was tijdens het onderzoek naar het ongeval afgesloten.

Gelekte koelvloeistof werd door de brandweer opgeruimd.

Kinderen doodgestoken vrouw (84): grootste angst is uitgekomen

AMSTERDAM – Voor de twee kinderen van de 84-jarige vrouw die begin januari in haar woning in Amsterdam werd doodgestoken is hun “grootste angst uitgekomen”. Dat blijkt uit hun slachtofferverklaring die woensdag werd voorgelezen in de rechtbank in Amsterdam.

De verdachte is hun hoogbejaarde vader, Jan van B. De 91-jarige man woont de zitting bij in een rolstoel. Volgens de kinderen hebben zij voortdurend hun zorgen geuit over de veiligheid van hun ouders nadat hun vader fysiek en mentaal achteruit ging en steeds onvoorspelbaarder werd.

Op 19 januari zou Van B. zijn vrouw hebben neergestoken en brand hebben gesticht in hun huis in de Van Speijkstraat in Amsterdam-West. Volgens de politie was het huis een enorme ravage. “Het maakte een indruk van razernij”, werd later opgetekend. Van B. werd direct daarna aangehouden. Zijn vrouw had vijftien of zestien steekwonden en overleed een dag later in het ziekenhuis. Zelf ontkent hij iedere betrokkenheid bij de dood van zijn vrouw. Hij beweert dat zij zichzelf heeft verwond. “We waren 68 jaar samen, dan ga ik mijn vrouw niet doden met een mes”, zei Van B. tegen de rechtbank.

De verdachte vertelde wisselende verhalen over wat zich had afgespeeld. Zo zou er ruzie zijn geweest over foto’s van zijn vrouw en over spullen in het huis, maar ook over het feit dat zijn hulpbehoevende echtgenote zichzelf had aangekleed. Volgens Van B. was de brand ontstaan door kortsluiting in de lampen. Voorafgaand daaraan had hij die kapot geslagen. Ook trok hij een kast omver, die op zijn vrouw terechtkwam. De verwondingen van zijn vrouw kwamen mogelijk door glasscherven van de lampen, dacht hij. Uit onderzoek is gebleken dat dit uitgesloten is, net als het verhaal dat de vrouw zichzelf zou hebben verwond.

“Wij houden vreselijk veel van onze beide ouders en zij hielden vreselijk veel van elkaar. Onze vader was een hardwerkende, zorgzame man en onze moeder was een mooie, intelligente en sociale vrouw. Wij missen haar nog iedere dag. We missen ook onze vader zoals hij was voordat hij ziek werd”, klonk het in de rechtszaal. Voor de kinderen is het duidelijk dat hun vader volledig ontoerekeningsvatbaar is. “Het is daarom heel belangrijk voor ons dat onze vader wordt beschermd en in een veilige, gesloten omgeving kan wonen waar hij in deze laatste fase van zijn leven liefdevol verzorgd kan worden.”

Op een eerdere zitting gaf het Openbaar Ministerie al aan dat er “vermoedens van dementie” waren bij Van B. Daarom is hersenonderzoek gedaan.

A.J.V. Logistiek failliet verklaard

ENSCHEDE – Voor de rechtbank van Overijssel is maandag 2 september A.J.V. Logistiek BV uit Enschede failliet verklaard. Ook A.J.V. Holding BV is op dezelfde dag failliet verklaard.

Het is op dit moment nog niet bekend wie het faillissement heeft aangevraagd en waarom.

Volgens gegevens van de Kamer van Koophandel werkten er rond de zeven werknemers bij het transportbedrijf dat door Arjan Veurink is opgericht in 2004.

Het bedrijf is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een bekende naam in Twente en omgeving en kan een trouwe schare klanten uit de regio tot haar klantenkring rekenen. Het bedrijf is actief in machine transport, pallet transport, stukgoed, op- en overslag en expeditie. A.J.V. Logistiek is gespecialiseerd in groupage en vervoer van grootvolumes van en naar België en internationaal.

Of het bedrijf een doorstart maakt is op dit moment nog niet bekend.

Kabinet zet volgens MOB natuurvergunningen industrie op het spel

NIJMEGEN – Het kabinet zet de natuurvergunningen van industriële bedrijven en luchthavens op het spel als het natuurplannen schrapt die de afgelopen jaren voor het landelijk gebied zijn gemaakt, stelt Johan Vollenbroek van milieuorganisatie MOB. “Tijdens intrekkingsprocedures die wij voeren tegen bestaande vergunningen wijst de landsadvocaat steeds op het Nationaal Programma Landelijk Gebied. Als het kabinet die basis weghaalt, verzwakt het de eigen juridische positie, maar dat heeft het kabinet blijkbaar niet door”, stelt Vollenbroek.

MOB heeft onder meer procedures lopen tegen de vergunningen van Schiphol, diverse kolencentrales en Tata Steel IJmuiden. De stikstofuitstoot van die bedrijven speelt daarin een belangrijke rol. Als argument om afgegeven vergunningen in stand te houden, noemen advocaten die de overheid vertegenwoordigen volgens Vollenbroek vaak de positieve effecten die van het NPLG worden verwacht. Het kabinet is echter van plan de financiering daarvan grotendeels in te trekken en de aanpak om te gooien. “Wil het kabinet de industrie opofferen aan een failliet landbouwmodel?”, vraagt de MOB-voorzitter zich af.

Doelen op het gebied van natuur, klimaat en waterkwaliteit blijven intussen gewoon staan, al wil het kabinet nog proberen in Brussel uitzonderingen los te krijgen. Het is verder nog behoorlijk onduidelijk hoe landbouwminister Femke Wiersma de doelen voor natuurherstel en -behoud concreet wil bereiken. Volgens Vollenbroek zal het kabinet “als een duveltje uit een doosje met heel goede alternatieve plannen moeten komen”.

MOB heeft veel vertrouwen in de lopende procedures. De organisatie overweegt nu de strijd tegen stikstofuitstoot door de industrie nog verder op te voeren.

Van alles mis tijdens eerste transportcontrole na de zomerperiode[+foto’s]

Foto: ILT | X

Nu de zomerperiode weer voorbij is, heeft de ILT de gezamenlijke controles weer opgepakt. Dinsdag zijn, samen met het RDW en Politie Eenheid Landelijke Expertise en Operaties in totaal achttien vrachtwagens gecontroleerd, meldt ILT Gevaarlijke Stoffen op X. Waar de controles hebben plaatsgevonden is niet bekendgemaakt.

Een tankwagen ten behoeve van de brandstofbevoorrading van bouwplaatsen (UN1202) had op twee punten in de leidingen lekkage. Ook constateerde de RDW technische gebreken aan de bouten waarmee de tank vastzat aan het chassis.

Foto: ILT | X

Het certificaat van de tankwagen is ingenomen en er wordt proces-verbaal opgemaakt tegen de tankexploitant.

Foto: ILT | X

Een tankcontainer die leeg ongereinigd was van een zeer giftige en bijtende vloeistof (UN3390) was geladen op een chassis waarin een scheur werd aangetroffen. Hiervoor wordt een proces verbaal opgemaakt tegen de vervoerder.

“Wij zien vaker (lichte) beschadigingen aan de buitenzijde van tanks, de zogenoemde cladding. Echter zagen wij gister een schade die onze aandacht trok. De tankwagen vervoerde LPG (UN1965) en zou bij een wisseling van trekker de schade hebben opgelopen”, aldus een Inspecteur Gevaarlijke Stoffen van de ILT.

De RDW heeft ter plaatse de oplegger afgekeurd. Deze zal ter controle worden aangeboden bij de afdeling van de RDW die de keuringen van ADR-voertuigen doet.

Een chauffeur die van zijn werkgever toestemming had om een privérit te maken om zijn schoonmoeder te helpen verhuizen, heeft deze rit gemaakt zonder zijn kaart te gebruiken. Hiervoor kreeg hij een waarschuwing.

Verder zijn waarschuwingen gegeven voor het aangeven van de verkeerde hoeveelheid gevaarlijke stoffen, stuwage, het onterecht aanbrengen van de tankcode ‘T7’, het ontbreken van een wielkeg, het incorrect noteren van de stofnaam en een kapot etiket.

Er is één keer Proces Verbaal opgemaakt voor het niet kunnen tonen van een transportvergunning. Ook hebben zij boeterapporten opgemaakt voor: het doorbrengen van de wekelijkse rust in de cabine, te korte rust en voor het niet voldoen aan de downloadverplichting.

Tiener neergeschoten op Zweedse school, verdachte opgepakt

STOCKHOLM – Op een Zweedse school is een tiener neergeschoten.

Het slachtoffer was nog wel aanspreekbaar toen de politie arriveerde en is met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Een verdachte is opgepakt.

Volgens de politie gaat het om een poging tot moord. Het incident vond plaats in Trangsund, een voorstad van Stockholm, meldt de krant Aftonbladet. Er zou zijn geschoten op het toilet van de school.

De verdachte handelde volgens de politie waarschijnlijk alleen. “We zijn niet op zoek naar extra daders. We denken de situatie op de school nu onder controle te hebben.”

Radial strijdt samen met Foodello tegen voedselverspilling

GRONINGEN – Radial, onderdeel van bpostgroup, gaat samenwerken met Foodello, een marktleider in de strijd tegen voedselverspilling. Het is de eerste keer dat Radial aan fulfillment zal doen voor een online supermarkt. Alle bestellingen van Foodello worden vanaf nu verwerkt in het warehouse van Radial in Groningen.

In de EU wordt jaarlijks meer dan 58 miljoen ton voedsel verspild (131 kg per inwoner) (Eurostat, 2023), goed voor een geschatte marktwaarde van 132 miljard euro. Foodello vermindert voedselverspilling door overtollig voedsel van producenten, importeurs, groothandelaars en detailhandelaars in te kopen en het vervolgens met aanzienlijke kortingen via een online platform te verkopen. Op die manier kon Foodello reeds meer dan 16 miljoen kilogram voedsel van de verspilling redden.

Radial bundelt nu samen met Foodello de krachten door logistieke diensten te leveren, waaronder opslag, orderpicking en -packing, retourzendingen, value-added services (VAS) en last mile distributie vanuit haar ultramoderne en milieuvriendelijke warehouse in Groningen, Nederland.

Dries de Love, Executive Vice President Europe bij Radial: “We bieden Foodello fulfillment op maat aan, om flexibel te kunnen omgaan met hun toename aan bestellingen. Ook gaan we hun klantenervaring verbeteren en ze ondersteunen in hun verdere groei. We zijn vereerd dat ze voor ons kiezen. Zij hebben vertrouwen in onze transparante, constructieve aanpak. Ze geloven ook in onze geavanceerde technologie, waarbij we efficiëntie combineren met duurzaamheid. Dit zal andere online supermarkten ook inspireren om voor Radial te kiezen.”

Juhani Järvensivu, medeoprichter en CEO van Foodello: “We breiden snel uit in West-Europa, momenteel vooral in Nederland, België en Finland. We hadden een e-commerce fulfillmentexpert nodig die onze waarden deelt en onze groei kan ondersteunen met een schaalbare, innovatieve, kostenefficiënte en duurzame oplossing. Radial voldeed aan al deze verwachtingen.”

Last mile delivery per fiets

Voor de last mile delivery (de levering aan huis) zal Radial samenwerken met duurzame spelers. Een belangrijke partner, bpost, investeert in een milieuvriendelijke vloot, waaronder 1.000 elektrische bestelwagens, evenals LPG-vrachtwagens, dubbeldeks vrachtwagens en e-bikes met en zonder aanhanger. Radial werkt ook samen met andere lokale vervoerders, waaronder fietskoeriers.

Landbouwminister Wiersma breekt met natuurbeleid van voorganger

DEN HAAG – Het Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG), waarin provincies plannen moeten maken om problemen met stikstof en waterkwaliteit aan te pakken, komt in zijn huidige vorm te vervallen. Het kabinet komt in het regeerprogramma met een nieuwe aanpak, bevestigen Haagse bronnen na een bericht van de NOS.

De stap komt niet geheel onverwacht. De nieuwe landbouwminister Femke Marije Wiersma liet eerder al weten met het natuurbeleid een andere koers te willen gaan varen. Ook ging in het hoofdlijnenakkoord dat de coalitiepartijen PVV, VVD. NSC en BBB dit voorjaar sloten, een streep door een miljardenfonds waarmee de plannen van de provincies gefinancierd zouden worden.

Tegelijkertijd staat in het hoofdlijnenakkoord dat het kabinet zich aan bestaande afspraken wil houden. Wiersma onderschreef dat bij haar aantreden als minister. Het vervallen van het NPLG hoeft volgens ingewijden dan ook niet te betekenen dat de plannen die de provincies al hebben gemaakt direct de prullenbak in kunnen.

De oppositie in de Tweede Kamer is woedend. “Zo dom”, reageert Kamerlid Laura Bromet van GroenLinks-PvdA, die verder van “bestuurlijk vandalisme” spreekt. “Nederland wordt gegijzeld door de intensieve veehouderij en haar vertegenwoordigers: de BBB-bewindspersonen op het ministerie van Landbouw.”

“Wat een BBBende”, schrijft ChristenUnie-parlementariër Pieter Grinwis op X. “Het geld grotendeels wegbezuinigd. De fik in het NPLG. Geen antwoord op de vraag hoe dan wel voor natuur, water en klimaat te zorgen. De oude schoenen weggegooid, terwijl de nieuwe er nog lang niet zijn.”

Ook Anne-Marijke Podt van D66 reageert verbaasd, en vreest dat het harde werk dat in de provincies al is verricht voor niets zal zijn geweest. “Benieuwd naar hoe de minister dit vanmiddag uitlegt.” De landbouwcommissie in de Tweede Kamer debatteert dan met de minister over het stikstofbeleid.

Ook coalitiepartij VVD plaatst een kanttekening. “Als deze minister ervoor kiest om de gebiedsgerichte aanpak in de provincies, het NPLG, af te schaffen, moeten daar andere doelen tegenover staan die zorgen voor daling van stikstofuitstoot en versterking van de natuur”, zegt Kamerlid Thom van Campen. Ook hamert hij erop dat beleidswijzigingen “juridisch houdbaar” moeten zijn.

‘s Werelds grootste methanol-aangedreven containerschip vaart tussen de haven van Göteborg en Azië

Foto: Stefan Strömberg

GÖTEBORG – Rederij Maersk heeft haar nieuwste en grootste methanol-aangedreven schip ingezet op de transoceanische wekelijkse route tussen de haven van Göteborg en Azië. Dit betekent dat de haven van Göteborg nu twee methanol-aangedreven containerschepen heeft die de haven regelmatig aandoen.

Het nieuwe schip, Antonia Maersk, met een laadvermogen van 16.592 TEU, werd in augustus in Aarhus gedoopt. Het schip is nu in de vaart op de AE5/Albatross-route, die deel uitmaakt van de 2M-scheepvaartalliantie. Met haar wekelijkse dienst tussen de haven van Göteborg en Azië vormt de route een belangrijke verbinding voor de Zweedse en Scandinavische import- en exportindustrie. Na haar eerste bezoek aan de haven van Göteborg, is het schip momenteel op weg naar havens in Zuidoost-Azië.

“Met Antonia Maersk zetten we een andere belangrijke, concrete stap in de groene transitie van de scheepvaart en verbeteren we het vermogen van onze Zweedse klanten om hun transportemissies verder te verminderen. Vóór 2027 lanceren we nog eens twintig methanol-aangedreven schepen, dus dit is een reis die nog maar net is begonnen”, zegt Birna Ödefors, Area Managing Director Nordics bij A.P. Moller Maersk.

Antonia Maersk wordt aangedreven door bio-methanol, wat een besparing van 280 ton koolstofdioxide per dag betekent dat het schip in bedrijf is, volgens Maersk’s eigen gegevens. De dagelijkse besparing is gelijk aan de uitstoot van een vrachtwagen met een trailer die meer dan zes keer de wereld rondrijdt.

“Dit schip vertegenwoordigt een ander puzzelstukje voor de transitie naar duurzame scheepvaart. Het is natuurlijk bijzonder spannend dat dit schip regelmatig de haven van Göteborg aandoet op een van onze belangrijkste handelsroutes, wat de Zweedse industrie ten goede komt. En naast het verminderen van de transportemissies van onze klanten, vermindert het ook de emissies in onze haven en zorgt het voor schonere lucht in de stad Göteborg”, zegt Jacob Minnhagen, Senior Market Development Manager bij de haven van Göteborg.

Eerder dit voorjaar begon het kleinere methanolschip Laura Maersk de haven van Göteborg aan te doen op een intra-Europese scheepvaartroute tussen Göteborg en Bremerhaven. Antonia Maersk en Laura Maersk worden beide voortgestuwd door bio-methanol.

Methanol: een belangrijke brandstof voor de scheepvaart

Methanol is een vloeibare brandstof bij normale temperaturen, waardoor het gemakkelijk te hanteren is voor de scheepvaart. De behandeling van de brandstof volgt goed ingeburgerde veiligheidsprocedures en wordt sinds 2015 beheerd in de haven van Göteborg. Bio-methanol vermindert de CO2-uitstoot met ongeveer 65 procent in vergelijking met conventionele brandstoffen.

Momenteel zijn er ongeveer dertig methanol aangedreven containerschepen in bedrijf en zijn er nog bijna 300 besteld bij verschillende rederijen. Schepen die op methanol varen, vormen momenteel ongeveer 10 procent van het totale orderboek.

In de haven van Göteborg worden systematisch en op de lange termijn inspanningen geleverd om de voorwaarden te scheppen voor de overgang van de scheepvaart naar een mix van hernieuwbare brandstoffen, waarbij methanol een belangrijk onderdeel is. De haven wil een verscheidenheid aan hernieuwbare brandstoffen kunnen opslaan, verwerken en leveren, met als doel om de grootste hub voor hernieuwbare energie in Scandinavië te worden.

23 miljoen euro extra voor subsidie gebruikte elektrische auto’s

DEN HAAG – Consumenten kunnen vanaf woensdag weer subsidie aanvragen om een tweedehands elektrische auto te kopen. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) meldt dat hiervoor 23,1 miljoen euro extra beschikbaar is gemaakt, nadat de eerdere pot van 29,4 miljoen euro halverwege juli op was.

Met de regeling kunnen mensen 2000 euro subsidie krijgen voor een gebruikte elektrische auto. Die is bedoeld om mensen met minder geld te laten overstappen op elektrisch rijden. Mensen konden in 2020 voor het eerst de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) aanvragen, dit jaar kan dat voor het laatst.

Ook is er nog subsidie voor nieuwe elektrische auto’s, zegt de RVO. Daarvoor is dit jaar nog 22,3 miljoen euro van de 58 miljoen euro beschikbaar. Particulieren kunnen 2950 euro subsidie krijgen voor een auto tussen de 12.000 en 45.000 euro, ook voor nieuwe elektrische private leaseauto’s.

Sinds het begin van de regeling zijn er bijna 100.000 elektrische auto’s mee gekocht, aldus de RVO. Als het extra budget opraakt, komt dit uit op bijna 117.000 elektrische auto’s. Van alle dit jaar nieuw gekochte auto’s is ruim een op de drie volledig elektrisch volgens de RVO. Het aantal geregistreerde stekkerwagens lag in juli op meer dan 502.000, ongeveer 5 procent van alle auto’s in Nederland.

Keijzer: ‘forse’ huurstijging niet verrassend, wel nodig

DEN HAAG – De gemiddelde huurstijging afgelopen jaar was “fors” maar niet onverwacht, laat minister Mona Keijzer (Volkshuisvesting) via een woordvoerder weten. “Het is gebruikelijk en ook nodig dat verhuurders de huren kunnen verhogen”, aldus de bewindsvrouw. Hun kosten stijgen immers ook.

“Huurverhogingen zijn nodig om ruimte te houden voor onderhoud, investeringen en verduurzaming”, zegt Keijzer. Wel is een bovengrens vastgelegd in de wet. De maximale huurstijging is gekoppeld aan de loonontwikkeling en de inflatie. Die waren allebei fors in het afgelopen jaar. “Mensen hebben dus eerst hun loon zien stijgen.”

Keijzer wijst er daarnaast op dat al “veel maatregelen” zijn genomen om de betaalbaarheid van de huren voor mensen met een laag inkomen te verbeteren. Zo mochten de huren vorig jaar eenmalig nauwelijks omhoog. Ook wijst zij op de huurtoeslag waarmee de laagste inkomens geholpen worden hun huur te betalen.

Gewonden bij aanvaring schepen op Schelde-Rijnkanaal [+foto]

Foto: HVZeeland

RILLAND – Bij een aanvaring op het Schelde-Rijnkanaal bij Rilland zijn vannacht twee personen gewond geraakt. De betrokken schepen liepen behoorlijk wat schade op.

De aanvaring vond rond 02.45 uur plaats in de voorhaven van de Kreekraksluizen. Door onbekende oorzaak kwamen de 135 meter lange Zwitserse tanker Unigas 3 en de 110 meter lange Duitse tanker Marten Deymann met elkaar in aanvaring.

Beide schepen liepen schade op aan de romp. In de Duitse tanker ontstond een flink gat.

Opvarenden van de Marten Deymann werden door de klap heen en weer geslingerd. Twee personen raakten gewond en moesten door de ambulancedienst naar het ziekenhuis worden gebracht.

De schepen liepen weliswaar flink wat schade op, maar van lekkage bleek geen sprake te zijn.

De politie doet nader onderzoek naar de toedracht van het incident.

LAATSTE NIEUWS

Bestelbus botst achterop vrachtwagen op A67 [+foto]

SEVENUM - De hulpdiensten zijn vrijdagmiddag rond 16:50 uur gealarmeerd voor een ongeval op de A67 Venlo richting Eindhoven ter hoogte van Grashoek/Sevenum. Ter hoogte...