Clicky

dinsdag 24 september 2024 - 23:26 uur
Home Blog Pagina 152

Geen vervolging agenten die met geweld Dordtenaar arresteerden

Openbaar Ministerie

ROTTERDAM – Het Openbaar Ministerie heeft besloten twee agenten die op 2 april 2024 een man aanhielden in Dordrecht niet te vervolgen. Tegen de twee agenten, die in burger stonden te posten bij een appartementencomplex, was aangifte gedaan vanwege mishandeling. Wel adviseert het OM de politie intern onderzoek te laten doen naar het incident.

Die avond zag de aangever de twee agenten zitten in een onopvallende politieauto. Ze waren bezig met een heimelijk onderzoek naar een vuurwapen. De Dordtenaar zag de mannen zitten en besloot al filmend met zijn mobiele telefoon op hen af te gaan om te vragen wie ze waren. Op de beelden is te horen dat de aangever vermoedt dat het om agenten in burger gaat. Hij vraagt dat ook een aantal keer.

De agenten stappen vervolgens uit hun voertuig en bevestigen dat ze inderdaad van de politie zijn. Ze laten ook hun identiteitsbewijs zien. Daarmee hebben ze voldaan aan hun identificatieplicht. De agenten vragen vervolgens ook de man wie hij is en of hij zich kan legitimeren. Daar hadden ze volgens het OM reden toe vanwege het vuurwapenonderzoek en het feit dat het de man de aandacht trok en contact met de agenten zocht.

Wel blijkt uit de beelden dat de aangever weinig tijd krijgt om zijn identiteitsbewijs te laten zien. De man wordt vrijwel direct vastgepakt en er wordt geweld gebruikt om hem aan te houden. Dit gebeurt omdat de man zich aan de arrestatie wilde onttrekken. De man liep onder meer letsel op aan zijn hoofd toen hij op de grond onder controle werd gehouden. Het OM heeft geoordeeld dat de geweldsinstructie van de politie niet is geschonden met het geweld dat gebruikt is tijdens de arrestatie.

Hoewel er in deze casus geen aanleiding is om strafrechtelijk in te grijpen, adviseert het OM wel dat de politie als werkgever een intern onderzoek start om te bezien hoe dit anders had gekund.

Het advies is om daarin aandacht te besteden aan het filmen van politieambtenaren en hoe daarmee omgegaan moet worden. Enerzijds is het een burgerrecht om met een zichtbare camera in de openbare ruimte te filmen wat men wil, anderzijds is het van groot belang dat politieambtenaren hun werk ongestoord kunnen doen. Zij kunnen daarin worden belemmerd als zij voortdurend worden gefilmd. Bovendien zijn er gevallen bekend waarin foto’s en persoonsgegevens van politieambtenaren bekend worden gemaakt op social media, waarna zij thuis opgezocht en/of bedreigd werden. Dit is ‘doxing’ en is strafbaar gesteld in artikel 285d van het Wetboek van Strafrecht.

Zowel de aangever als de agenten zijn door het OM op de hoogte gebracht van de beslissing.

MAN Truck & Bus roept klanten met bepaalde vrachtwagens op deze te laten controleren in de werkplaats

MÜNCHEN – MAN Truck & Bus heeft klanten van bepaalde vrachtwagens en bussen met Euro 6c-motoren van het type D2676LF51-53 of D2676LOH35-37 opnieuw opgeroepen om hun voertuigen te laten controleren bij een MAN-gespecialiseerde werkplaats. Motorvarianten van de latere Euro 6d- en Euro 6e-emissienormen worden door deze maatregel niet beïnvloed.

In zeer zeldzame gevallen kan bij de genoemde voertuigtypen, die op grond van nieuwe wettelijke eisen zijn uitgerust met loodvrije lagers, gebouwd tussen 11/2016 en 08/2019, motorschade en, onder ongunstige omstandigheden, daaropvolgend brand ontstaan.

Schadegevallen kunnen zich vooral voordoen als er sprake is van overmatige veroudering en vervuiling van de motorolie, waardoor de onderdelen van het oliefilter beschadigd raken, bijvoorbeeld door het niet naleven van de onderhoudsintervallen of door ondeskundig uitgevoerde onderhoudswerkzaamheden.

Andere bekende redenen voor dergelijke schade zijn: bijzondere bedrijfsomstandigheden en met name te hoge snelheid van de vrachtwagen, het binnendringen van (koel)water in de motorolie, het tunen van de motor, het gebruik van niet-goedgekeurde motoroliën en het mengen daarvan en het gebruik van onderhoudsonderdelen zoals zoals motoroliefilters, lucht- en dieselfilters, die niet voldoen aan de specificaties van de fabrikant.

De wettelijk verplichte loodvrije lagers uit de genoemde bouwjaren zijn gevoeliger voor vervuiling en olieveroudering. Als onderhoudsafspraken en geplande werkplaatsacties niet worden nageleefd, kunnen de eerste schadegevallen optreden na een langere kilometerstand, meestal tussen de 400.000 en 500.000 kilometer.

Als alle geplande onderhouds- en olieverversingsafspraken voor deze motortypen op tijd worden nageleefd, ziet MAN geen merkbare opeenstapeling van motorschade, maar eerder een zeer hoog niveau van robuustheid over alle motorseries heen met kilometerstanden van ruim een ​​miljoen kilometer in sommige gevallen.

Het naleven van voorgeschreven serviceafspraken is dan ook van het grootste belang voor de betrouwbaarheid en veiligheid van de voertuigen. MAN heeft zijn klanten hiervoor opnieuw gesensibiliseerd in een brief aan de betrokken eigenaren.

MAN heeft de getroffen voertuigeigenaren sinds eind 2022 meerdere keren geïnformeerd en hen gevraagd passende werkplaatsmaatregelen te nemen om schade te voorkomen en de robuustheid te vergroten. Naar aanleiding van de informatieverstrekking aan klanten zijn in de werkplaatsen in totaal ruim 60.000 maatregelen uitgevoerd. Dit komt overeen met ongeveer 50 procent van de getroffen voertuigen. Voor de andere voertuigen in het veld werden werkplaatsen bewust gemaakt van het belang van de oliekwaliteit en kregen ze specifieke instructies.

Daarnaast zijn passende technische maatregelen getroffen, zoals het uit voorzorg vervangen van een oliefilterdeksel dat mogelijk beschadigd is door verouderde olie. Waar dit vanwege bijzonder veeleisende gebruiksprofielen vereist is, werd in directe communicatie met de klant een toepassingsspecifieke aanpassing van de olieverversingsintervallen en andere maatregelen geïnitieerd.

MAN heeft een wagenpark van ongeveer 880.000 voertuigen op de weg in Europa. Hiervan zijn ongeveer 120.000 vrachtwagens en ruim 5.000 bussen gebouwd tussen 2016 en 2019 uitgerust met de genoemde motortypes. De afgelopen jaren zijn er al maatregelen getroffen aan tal van voertuigen. Volgens de bevindingen van MAN hebben zich onder de algemene bevolking 170 brandgevallen voorgedaan sinds de genoemde motoren op de markt werden gebracht, die – naast andere mogelijke oorzaken – konden worden toegeschreven aan het genoemde motorschadepatroon. In 2024 hebben zich 18 gevallen voorgedaan, waarvan de oorzaak hoogstwaarschijnlijk ligt in het beschreven schadepatroon.

Alle branden resulteerden in materiële schade, maar geen ernstig persoonlijk letsel. Als preventieve maatregel roept MAN voertuigbezitters die de afgelopen jaren nog geen gebruik hebben gemaakt van het serviceaanbod nu opnieuw op om de werkplaatsen te bezoeken.

Branden hebben in principe verschillende oorzaken en kunnen ook door totaal verschillende factoren veroorzaakt worden. Zij moeten daarom afzonderlijk worden onderzocht. Bij het monitoren van producten besteedt MAN veel aandacht aan motorschade, die in zeldzame gevallen ook tot brand kan leiden. In het ergste geval wordt er een analyse uitgevoerd met behulp van de expertise van experts en in nauwe communicatie met de klant.

Oekraïne bevestigt terugtrekking in Tsjasiv Jar

Chasiv Yar

KYIV – De Oekraïense strijdkrachten bevestigen dat ze zich hebben teruggetrokken uit een district in het strategisch belangrijke Tsjasiv Jar in het oosten van het land. Rusland had een dag eerder aangegeven daar terreinwinst te boeken.

Een Oekraïense legerwoordvoerder zei op televisie dat het “onpraktisch werd om vast te houden aan het Kanaaldistrict”. Oekraïense militairen zouden zich daarom hebben teruggetrokken naar posities die beter verdedigd kunnen worden.

Het hooggelegen Tsjasiv Jar heeft een strategische ligging en geldt daarom als een militair belangrijk doelwit. Het ligt op 20 kilometer van Bachmoet, dat vorig jaar is veroverd door de Russische strijdkrachten. Een Russische overwinning in Tsjasiv Jar zou de weg vrijmaken voor een verdere opmars.

In de plaats wordt al maanden zwaar gevochten. De Amerikaanse denktank Institute for the Study of War (ISW) voorspelt dat de Russische troepen vanuit hun huidige posities waarschijnlijk snel het centrum van Tsjasiv Jar zullen aanvallen. “Als ze daar niet al aan zijn begonnen.”

Rinzema Transport uit Haskerdijken failliet verklaard

HASKERDIJKEN – Voor de rechtbank van Noord-Nederland is op dinsdag 2 juli Rinzema Transport BV uit Haskerdijken failliet verklaard.

Curator mr. Cnossen laat desgevraagd weten dat het pensioenfonds het faillissement heeft aangevraagd.

Volgens gegevens van de Kamer van Koophandel werkten er 15 werknemers bij het bedrijf. Volgens de curator zijn dit er echter maar 2.

Het bedrijf is opgericht in 2014, toen nog als eenmanszaak. De huidige BV werd opgericht in 2022.

De curator laat weten dat er niet wordt doorgewerkt bij het bedrijf en dat er ook geen doorstart zal worden gemaakt.

Man overleden op bouwplaats in Uden

UDEN – Op een bouwplaats aan de Strengen in het Brabantse Uden is donderdagochtend een man om het leven gekomen, meldt de politie.

Zij heeft na onderzoek vastgesteld dat het gaat om een bedrijfsongeval. Daarom neemt de Arbeidsinspectie het onderzoek naar de oorzaak over.

Een woordvoerder van die dienst laat weten dat het slachtoffer bij werkzaamheden onder een betonplaat is terechtgekomen. Die plaat wordt gebruikt voor het zetten van funderingen. Op de locatie wordt een nieuwe wijk gebouwd.

De sterkste ooit voor Gerjac: nieuwe Volvo FM met 145 tonmeter autolaadkraan

De sterkste ooit voor Gerjac: nieuwe Volvo FM met 145 tonmeter autolaadkraan

VELSEN-NOORD – Gerjac Transport & Kraanverhuur uit Velsen-Noord heeft een Volvo FM 500 10×4-bakwagen/trekker aan de vloot toegevoegd. De truck is voorzien van een 145 tonmeter Fassi-autolaadkraan: de zwaarste kraan die Gerjac ooit in gebruik heeft genomen.

Met deze multifunctionele truck kan Gerjac de zwaarste hijsklussen zelfstandig op locatie uitvoeren. De Volvo FM is geleverd door Volvo Trucks-dealer LVS Trucks Beverwijk.

Gerjac is gespecialiseerd in transport en kraanverhuur voor alle voorkomende hijswerkzaamheden. “Voor ons werk hebben we steeds zwaardere autolaadkranen nodig”, vertelt Gerben Groot, samen met zijn vrouw Monique eigenaar van het bedrijf.

“De vraag naar totaaloplossingen neemt toe. Klanten zijn op zoek naar één contact voor al hun vraagstukken, bijvoorbeeld om zware machines te verplaatsen. We willen ‘ja’ kunnen zeggen op elke vraag en daarom hebben we ons wagenpark uitgebreid met een 145 tonmeter autolaadkraan, onze zwaarste kraan ooit. Vervolgens hebben we een truck gezocht die daarvoor geschikt is.”

Inzetbaar als trekker en bakwagen

Gerjac Transport & Kraanverhuur koos voor een Volvo FM 500 10×4 die inzetbaar is als trekker en bakwagen. “Wij hebben onze wensen op tafel gelegd en vervolgens hebben LVS Trucks en Fassi deze configuratie voorgesteld. Een 5-asser biedt de meeste stabiliteit. De truck is af fabriek voorzien van een chassis met innerliner dat volledig doorloopt tot voor de grille, waar een extra stempelpoot zit. We hebben daardoor de beschikking over vijf stempelpoten voor optimale stabiliteit. Groot voordeel is dat Volvo Trucks het innerliner chassis af fabriek levert. Dat bekort de levertijd en scheelt kosten. Met de Volvo FM in deze uitvoering hebben we een multifunctionele truck voor alle voorkomende werkzaamheden. Meestal zetten we deze truck in als bakwagen maar de laadbak is demontabel. Onder de laadbak zit een koppelschotel zodat we de truck ook kunnen inzetten als trekker voor alle opleggers en diepladers die we in onze vloot hebben.”

De sterkste ooit voor Gerjac: nieuwe Volvo FM met 145 tonmeter autolaadkraan

Volledig selfsupporting met Volvo FM

De 145 tonmeter Fassi-autolaadkraan is uitgevoerd met fly-jib. “Dat resulteert in een hijsbereik van bijna 37 meter. De autolaadkraan kan ook worden voorzien van een hoogwerkerbak waarmee we tot 40 meter hoogte kunnen komen. Met de truck en autolaadkraan in deze configuratie zijn we volledig selfsupporting en daardoor kunnen we het werk zo efficiënt mogelijk doen. Binnenkort krijgen we ook een powerpack, zodat we de kraan volledig elektrisch kunnen aandrijven.”

Lage instap van de Volvo FM

Met de nieuwste Volvo FM breidt Gerjac Transport & Kraanverhuur b.v. het aandeel Volvo-trucks in zijn vloot verder uit. “We hebben tien Volvo-trucks in de vloot, zowel Volvo FH-trekkers als Volvo FM-kraanauto’s”, zegt Groot. “Groot voordeel van de Volvo FM is de lage instap. Een machinist stapt op een werkdag heel wat keren in en uit en dan is een lage instap wel zo prettig.”

De sterkste ooit voor Gerjac: nieuwe Volvo FM met 145 tonmeter autolaadkraan

‘LVS zet een stapje extra voor je’

“De keuze voor Volvo-trucks heeft ook te maken met de service van LVS Trucks. Het onderhoud aan al onze trucks laten we doen bij LVS Trucks in Beverwijk. Het is een dealer die een stapje extra voor je zet en met je meedenkt. Wat ik persoonlijk heel prettig vind, is dat ze bij een servicebeurt of reparatie eerst contact met je opnemen voordat ze een onderdeel vervangen zodat je niet voor voldongen feiten wordt geplaatst.”

De sterkste ooit voor Gerjac: nieuwe Volvo FM met 145 tonmeter autolaadkraan

De basis voor het huidige Gerjac Transport & Kraanverhuur werd in 1976 gelegd door Jaap Groot. Hij begon in 1976 met een transportonderneming. Met drie bakwagens reed hij vooral voor Tata Steel, toen nog Hoogovens. In 1991 kwam zijn zoon Gerben erbij. Hij heeft de zaak in 1995 overgenomen en vanaf 2001 zijn Gerben en zijn vrouw Monique de eigenaren. Zij hebben het bedrijf verder opgebouwd en uitgebreid als specialist in transport en kraanverhuur. Daarnaast heeft Gerjac een gassendepot.

Huizenprijzen hard omhoog naar hoogste niveau ooit

koopwoningen

UTRECHT – De huizenprijzen op de krappe woningmarkt zijn nog nooit zo hoog geweest als afgelopen kwartaal, meldt de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM). De gemiddelde verkoopprijs van bestaande huizen was in het tweede kwartaal 468.000 euro, 7,2 procent meer vergeleken met het eerste kwartaal van 2024. Dit is een “uitzonderlijke” toename, vindt de makelaarsvereniging, omdat dit sinds het begin van de metingen in 1995 maar een keer eerder is gebeurd.

Ten opzichte van het tweede kwartaal van 2023 zijn de prijzen met 13,6 procent nog harder gestegen. Het gaat om de grootste stijging in twee jaar. De NVM zegt zich zorgen te maken over de prijsontwikkeling en de betaalbaarheid van huizen op de lange termijn. “De prijzen vliegen omhoog door de krappe markt, goede financierbaarheid, inkomensstijgingen en daarmee het vertrouwen van de consument”, legt Lana Gerssen, de voorzitter van de NVM-vakgroep Wonen, uit.

Huizenkopers hebben afgelopen kwartaal vaker overboden, aldus de NVM. In april, mei en juni zijn twee op de drie huizen boven de vraagprijs verkocht. Een kwartaal eerder was dit nog 56 procent en een jaar eerder 39 procent. De verkoopprijs was gemiddeld 4,3 procent hoger dan de vraagprijs.

Nieuw record

Ondanks de recordprijzen en het tekort aan te koop staande huizen hebben NVM-makelaars afgelopen kwartaal ruim 35.000 bestaande huizen verkocht, 3 procent meer dan een jaar eerder en 18 procent meer vergeleken met het eerste kwartaal. Toen zag NVM het aanbod nog opdrogen, maar vorig kwartaal werden 41 procent meer woningen te koop gezet.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Kadaster lieten onlangs weten dat de huizenprijzen in mei een nieuw record hadden bereikt. Uit die cijfers kwam naar voren dat kopers gemiddeld 445.430 euro moesten neerleggen voor een bestaande koopwoning.

Nieuwbouw

In de nieuwbouw ziet het er voor kopers gunstiger uit volgens NVM. Hier daalden de prijzen naar gemiddeld 475.000 euro, 1,2 procent minder dan in het eerste kwartaal. Het aanbod lag met ongeveer 15.200 huizen 11 procent hoger dan in januari, februari en maart. Makelaars verkochten ook veel meer nieuwbouwhuizen dan in het tweede kwartaal van 2023.

Verder zien vier op de vijf makelaars dat verhuurders hun huizen vaker verkopen, aldus NVM. Dat zou vooral komen door de wet die op 1 juli inging om te hoge huren in het middensegment tegen te gaan, het verbod op tijdelijke huurcontracten en ongunstigere belastingmaatregelen.

Meer mensen ervaren overlast van drugsgebruik in hun buurt

Foto: Stock_Concept | Adobe Stock

DEN HAAG – In 2023 zeiden 490 duizend inwoners van Nederland veel overlast te hebben van drugsgebruik in hun woonbuurt. Dat is 3,3 procent van de totale bevolking van 15 jaar en ouder. In 2021 ervoeren minder mensen veel overlast, namelijk 440 duizend.

De overlast van drugshandel is met 3,5 procent niet veranderd tussen 2021 en 2023. Vooral inwoners van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag en inwoners van grote (grens)gemeenten in het zuiden en oosten van Nederland hebben relatief vaak overlast van drugsgebruik en/of -handel. Dat blijkt uit de Veiligheidsmonitor van het CBS.

Inwoners van zeer sterk stedelijke gemeenten ervaren het vaakst veel overlast van drugsgebruik en drugshandel in hun woonbuurt. In deze gebieden is de ervaren overlast van drugsgebruik toegenomen tussen 2021 en 2023. In minder verstedelijkte gemeenten is de overlast van drugsgebruik en drugshandel niet veranderd.

Relatief veel overlast in grote gemeenten in Noord-Brabant, Limburg en Zuid-Holland

In de 55 grote gemeenten (meer dan 70 duizend inwoners) zegt gemiddeld 5 procent van de inwoners veel overlast te ervaren van drugsgebruik in hun buurt. Een vergelijkbaar deel ervaart veel overlast van drugshandel. In Roosendaal ervaart 10 procent veel overlast van drugsgebruik en 12 procent van drugshandel. Ook in andere gemeenten in Noord-Brabant, zoals Helmond en Tilburg, is er relatief veel overlast van drugs. Dit geldt ook voor de Limburgse gemeenten Venlo, Heerlen en Sittard-Geleen en de Zuid-Hollandse gemeenten Rotterdam, Vlaardingen en Schiedam.

In Amsterdam en Den Haag is de overlast van drugsgebruik groter dan die van drugshandel. De overlast van drugsgebruik en drugshandel is in de overige grote gemeenten vrijwel hetzelfde, rekening houdend met de betrouwbaarheidsmarges van dit onderzoek.

De ervaren overlast van drugsgebruik en drugshandel is in de meeste gemeenten met meer dan 70 duizend inwoners niet veranderd tussen 2021 en 2023. Alleen in Hengelo en Den Haag is het percentage dat veel overlast ervaart van drugsgebruik toegenomen.

Ook meer drugsgebruik gezien in Hengelo en Den Haag

Dat inwoners van Hengelo en Den Haag in 2023 meer overlast ervoeren van drugsgebruik dan in 2021, strookt met het feit dat dit meer werd waargenomen in de buurt. In 2021 zei 11 procent van de inwoners van Hengelo dat drugsgebruik in de buurt weleens voorkwam, in 2023 was dat met 22 procent het dubbele. In Den Haag steeg het deel van de inwoners dat drugsgebruik zag van 31 naar 33 procent.

Ook in Lelystad wordt drugsgebruik vaker gezien, maar dit ging niet samen met meer overlast. In de andere grote gemeenten was, rekening houdend met de betrouwbaarheidsmarges, geen sprake van een duidelijke toe- of afname.

Meerdere gewonden bij steekincident in Groningen

GRONINGEN – Bij een steekincident in de stad Groningen zijn donderdagochtend vier gewonden gevallen, meldt de politie.

Drie mensen zijn naar het ziekenhuis gebracht, onder wie een iemand met zware verwondingen. Een vierde persoon werd ter plaatse behandeld aan zijn verwondingen.

Wat er zich precies heeft afgespeeld is nog niet bekend. Een 36-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats is aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij het incident. Hij is een van de gewonden die naar het ziekenhuis werd gebracht.

Het steekincident was in of bij een coffeeshop aan het Damsterdiep, net buiten het centrum van Groningen. Naar de aanleiding van het incident doet de politie nog onderzoek.

TenneT verwacht steeds hogere transporttarieven door investeringen

ARNHEM – Huishoudens en bedrijven zijn de komende tien jaar naar verwachting steeds meer geld kwijt aan de levering van hun stroom. Netbeheerder TenneT meldt in een prognose dat de transporttarieven tot 2035 jaarlijks met zo’n 5 procent stijgen, na eerst nog een lichte daling in 2025 en 2026.

TenneT zei eerder dat onder meer door de gedaalde elektriciteitsprijs de transportkosten eerst nog iets omlaag gaan. Voor een gemiddeld huishouden gaat dit volgend jaar om een daling van 124 euro per jaar naar 119 euro, voor een klein mkb-bedrijf van 776 naar 742 euro.

Maar vooral door de grote investeringen in het elektriciteitsnet gaat het zogenoemde TenneT-deel van de energierekening vanaf 2027 naar verwachting constant omhoog. Het hoogspanningstarief stijgt met 4,7 procent en het tarief voor extra hoogspanning met 4,3 procent, rekening houdend met inflatie. Voor huishoudens zal dit ieder jaar om enkele euro’s extra gaan.

Onderzoek

TenneT zegt ondertussen druk bezig te zijn om te kijken hoe de kostenstijgingen kunnen worden beperkt. De netbeheerder werkt mee aan een onderzoek vanuit meerdere ministeries en planbureaus naar de verdeling van de kosten. Daar hoort deze prognose ook bij.

“Vanuit het principe ‘de gebruiker betaalt” zoeken wij naar manieren om de betaalbaarheid te waarborgen”, zegt TenneT-topvrouw Manon van Beek bij de prognose. “Bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat degenen die voordeel hebben bij het net op zee daar ook aan meebetalen. Denk daarbij aan Europese subsidiëring, bekostiging via de markt of mogelijkheden om de kosten als onderdeel van de elektriciteitsprijs in rekening te brengen.”

In de prognose is veel overigens afhankelijk van de verwachting dat mensen steeds meer stroom gaan gebruiken door de energietransitie. “Mocht dit achterblijven, dan zijn er minder netgebruikers om de totale kosten over te verdelen. In dat geval zouden de transporttarieven fors hoger kunnen uitvallen”, waarschuwt TenneT.

Lufthansa overweegt belang in ITA te vergroten tot 90 procent

ROME  – Luchtvaartconcern Lufthansa overweegt zijn belang in de Italiaanse luchtvaartmaatschappij ITA Airways vanaf begin volgend jaar te vergroten tot 90 procent. Dat zei topman Carsten Spohr van Lufthansa in een interview dat donderdag is gepubliceerd in de Italiaanse krant Corriere della Sera. De uitspraak van Spohr volgde een dag na de goedkeuring van de Europese Commissie voor het nemen van een belang van 41 procent in ITA door Lufthansa.

Lufthansa had daarover vorig jaar al afspraken gemaakt met de Italiaanse overheid. Destijds had het luchtvaartconcern al aangegeven “op een later tijdstip” de volledige zeggenschap over ITA te willen verkrijgen. Aan Corriere della Sera vertelde Spohr dat hij “de steun” van de Italiaanse regering wel wil behouden gedurende de eerste twee jaar dat Lufthansa betrokken is bij ITA. “Daarna zullen we samen bespreken wat we gaan doen”, zei hij daarbij.

De Italiaanse minister van Economie en Financiën Giancarlo Giorgetti heeft woensdag aangegeven dat de regering toezicht wil blijven houden op ITA, om zo de nationale belangen te kunnen beschermen.

Lufthansa sloot een akkoord met ITA en de Italiaanse regering om 325 miljoen euro te investeren in de financieel geplaagde opvolger van Alitalia. Eerder waren er zorgen bij de Europese Commissie, die niet direct toestemming wilde geven voor de deal. Die zorgen gingen over de beperkte keuzemogelijkheden die reizigers op bepaalde routes zouden overhouden. Lufthansa en de Italiaanse regering, de andere aandeelhouder van ITA, hebben enkele toezeggingen gedaan om die zorgen weg te nemen.

ITA’s voorloper Alitalia ging failliet en werd in 2020 overgenomen door de Italiaanse staat. Na een forse reorganisatie bij de luchtvaartmaatschappij ging Rome op zoek naar overnamekandidaten voor ITA. Lufthansa bestaat naast de gelijknamige maatschappij uit dochtermerken Eurowings, Austrian Airlines, Swiss uit Zwitserland en het Belgische Brussels Airlines.

Europese ondernemers willen snelle actie tegen hoge energieprijs

Elektriciteit

AMSTERDAM – Europese ondernemersorganisaties willen dat er snel actie wordt ondernomen door de Europese Commissie tegen de hoge energieprijs. De energieprijs ligt in Europa namelijk veel hoger dan in de rest van de wereld en zal ook veel hoger blijven de komende decennia als er niks tegen wordt gedaan. Dat komt naar voren uit een studie van Compass Lexecon in opdracht van Business Europe, de Europese koepel van ondernemingsorganisaties en VNO-NCW.

Volgens dat rapport zullen de gemiddelde kosten voor stroomopwekking in de Europese Unie in 2050 wel 2 tot 3 keer hoger zijn dan in de Verenigde Staten, India en China als er geen actie wordt ondernomen. Die hoge energieprijs schaadt de concurrentiepositie van Europese bedrijven en kan zorgen voor verdere de-industrialisatie in Europa.

De ondernemersorganisaties willen dan ook dat de productiecapaciteit van duurzame energie sterk wordt vergroot, net als de investeringen in energie-infrastructuur. Daar is gecoördineerde Europese actie voor nodig.

Enorme investeringen

“De boodschap van deze studie is feitelijk heel simpel. De Europese energieprijs is en blijft als we niks doen veel hoger dan in de rest van de wereld. Het enige dat helpt, is zorgen dat we snel meer aanbod van duurzaam opgewekte stroom en waterstof krijgen. Ook moeten we vol inzetten op de infrastructuur van de toekomst en zorgen voor één gekoppelde energie- en elektriciteitsmarkt in Europa”, zegt voorzitter Ingrid Thijssen van VNO-NCW.

Volgens Thijssen zijn daar enorme investeringen van het bedrijfsleven en overheden voor nodig. “Met al onze collega’s in Europa roepen we de nieuwe commissie en de lidstaten op om snel met een maatregelenpakket te komen voor we nog afhankelijker worden van andere machtsblokken.”

Aanrijding met vrachtwagen en meerdere auto’s op N34 [+foto]

Foto: Thijs Huisman | Foto en persbureau Meter

GIETEN – Donderdagochtend rond 08:00 uur heeft er op de N34 bij Gieten een ongeval plaatsgevonden waar een vrachtwagen en meerdere personenauto’s bij betrokken waren.

Er is in ieder geval één persoon gewond geraakt. Hulpverlening is ter plaatse.

De politie doet onderzoek naar de toedracht van het ongeval.

Ruim helft medewerkers gemeente Amsterdam ervaart ongewenst gedrag

gemeente Amsterdam

AMSTERDAM – Ruim de helft van de medewerkers van de gemeente Amsterdam heeft de afgelopen twaalf maanden ongewenst gedrag ervaren in de vorm van pesten, vernedering en/of uitsluiting. Dat meldt de gemeente op basis van een onderzoek onder 6900 medewerkers uitgevoerd door het Verwey-Jonker Instituut. Ook heeft 6 procent te maken gehad met seksuele intimidatie, vooral non-binaire medewerkers hebben hier last van. Het ongewenste gedrag werd vaak geuit door een leidinggevende of door een directe collega.

63 procent van de representatieve groep medewerkers is het afgelopen jaar niet zelf slachtoffer geworden van ongewenst gedrag, maar heeft dit wel zien gebeuren bij andere collega’s. Hierbij ging het opnieuw vooral om pesten, vernedering en/of uitsluiting.

Ook komt discriminatie op de werkvloer bij de gemeente Amsterdam voor. 14 procent heeft dit de afgelopen twaalf maanden ervaren en nog eens 17 procent heeft het zien gebeuren bij collega’s, 12 procent twijfelt of hetgeen ze gezien hebben discriminatie was.

Mensen die bij de gemeente werken zijn “gemiddeld tevreden” over hoe er met hun verhalen over ongewenst gedrag wordt omgesprongen als zij dit met iemand delen binnen de organisatie. Zij richten zich vaak tot een collega, leidinggevende of vertrouwenspersoon, wijst het onderzoek uit.

Volgens de gemeente komen de resultaten van het onderzoek overeen met eerdere onderzoeken. “Discriminatie en ander ongewenst gedrag zijn aanwezig in onze organisatie. We willen het niet meer hebben over incidenten. Of over de vraag of discriminatie en ander ongewenst gedrag in de organisatie voorkomt. De onderzoeken bevestigen dat dit zo is. En ze houden ons als organisatie een spiegel voor. Het is duidelijk: we moeten het beter doen. Het college is ervan overtuigd dat we het ook beter kunnen”, zegt wethouder Hester van Buren (personeel en organisatie) hierover.

Vrachtwagen tegen boom gebotst in Gelderse Loo [+foto’s]

Foto: ASMedia

LOO – Woensdagavond 3 juli om 19.30 uur heeft een eenzijdig ongeval plaatsgevonden aan de Loostraat in Loo Gld.

Een vrachtwagenchauffeur raakte aan de rechterkant een boom en kwam daardoor in de slip terecht. De vrachtwagen klapte zo’n vijftig meter verderop tegen een andere boom.

De inzet van een opgeroepen traumateam bleek niet nodig.

De vrachtwagenchauffeur raakte gewond en is naar het ziekenhuis vervoerd voor verdere behandeling.

Waardoor de chauffeur van de weg raakte en de tegen de bomen botste is op dit moment nog niet bekend.

LAATSTE NIEUWS

Bovenleiding bij Schiphol nog steeds defect, ‘wel meer treinen’

SCHIPHOL - Door een defecte bovenleiding kan een deel van de sporen en perrons bij Schiphol dinsdagavond niet gebruikt worden maar "inmiddels rijden steeds...
×