Clicky

dinsdag 24 september 2024 - 09:22 uur
Home Blog Pagina 152

Gewelddadige overvallers vrachtwagenchauffeur gezocht via Opsporing Verzocht [+video]

Foto: still uit video Opsporing Verzocht

GENDRINGEN – Op een terrein aan de Industrieweg in Gendringen, in Gelderland nabij de Duitse grens, vielen eind februari 2024 twee overvallers een vrachtwagenchauffeur aan. Ze sloegen hem en spoten pepperspray in zijn gezicht.

De politie geeft nu beelden van het tweetal vrij. Daarop is te zien dat ze het beveiligde terrein op kwamen door over een hek te klimmen. Vervolgens hebben ze een tijd staan wachten totdat het slachtoffer daar met zijn auto aankwam.

Zwarte Renault

De vrachtwagenchauffeur klom die ochtend van 28 februari rond 04.50 uur de cabine in, waarna direct de overvallers tevoorschijn kwamen. Ondanks dat het slachtoffer amper nog kon ademen door de schrik en de pepperspray, wist hij de verlichting en de claxon van de vrachtwagen te activeren.

Zijn belagers sloegen daardoor op de vlucht.

Uit onderzoek komt naar voren dat het tweetal mogelijk uit Arnhem komt en destijds vermoedelijk in een zwarte Renault reed.

Uit onderzoek is tevens gebleken dat onder het voertuig waarmee het slachtoffer naar het bedrijfsterrein reed, een baken (gps-tracker) was geplaatst. Mogelijk wisten de daders hierdoor hoe laat de chauffeur bij de vrachtwagen zou aankomen.

De politie roept middels het tv-programma Opsporing Verzocht iemand die iets gezien heeft op om te reageren. De specifieke vragen die de politie heeft zijn: Heeft u de mannen en/of mogelijk zo’n auto die woensdagochtend gezien en/of vermoedt u iets over een mogelijk motief voor de aanval? Ook informatie over een mogelijke opdrachtgever is nog heel welkom.

De politie houdt er daarnaast rekening mee dat de verdachten mogelijk al eerder hebben staan posten in de omgeving van de Industrieweg. Is dat u wellicht opgevallen, herkent u iets aan de mannen op de beelden of denkt u iets te weten over een reden voor de overval? Neem dan alstublieft contact op op een van de volgende manieren:

  • Politie Opsporingstiplijn: 0800 6070
  • Meld Misdaad Anoniem: 0800 7000
  • Team nationale Inlichtingen: 088 661 77 34
  • Online via tipformulier

Rechters stellen Staat aansprakelijk om ongelijk salaris

AMSTERDAM – Bureau Clara Wichmann en twee vrouwelijke rechters dreigen met een klacht bij het College voor de Rechten van de Mens tegen de Staat als die op korte termijn niets doet aan de ongelijke beloning voor vrouwelijke rechters en officieren van justitie. De stichting die strijdt voor een betere positie voor vrouwen heeft woensdag de Staat aansprakelijk gesteld in een brief.

Vrouwelijke rechters en officieren krijgen al decennialang minder betaald dan hun mannelijke collega’s, stelt Bureau Clara Wichmann. “Dit verschil in beloning varieert van 3,5 procent tot bijna 10 procent, dus tot ruim een maandsalaris per jaar minder.”

Volgens de stichting komt dat door willekeur en omdat wordt gekeken naar het laatstverdiende inkomen, dat voor vrouwen vaak lager ligt. Hierdoor wordt ongelijkheid tussen mannen en vrouwen in stand gehouden en doorgezet binnen de rechterlijke macht, aldus de stichting.

Bureau Clara Wichmann wil binnen twee weken een toezegging van de Staat dat er op korte termijn een nieuw beloningsbeleid komt en een “goede” compensatieregeling, anders wordt de klacht ingediend.

Zweedse investeerder koopt gamebedrijf Keywords Studios

Fortnite

LONDEN – Investeerder EQT heeft een akkoord bereikt over de overname van een snelgroeiende dienstverlener voor de game-industrie, Keywords Studios. Dit bedrijf werkte mee aan titels als Fortnite en Call of Duty en is volgens de deal zo’n 2,1 miljard pond (bijna 2,5 miljard euro) waard.

Keywords Studios helpt onder andere bij de ontwikkeling van games. Daarnaast verzorgt het voor sommige games de audio, vertalingen of aanpassingen voor verschillende consoles. EQT stelt dat het Ierse technologiebedrijf met extra investeringen sneller kan groeien.

De gamesector gaat door een moeilijke periode en veel grote uitgevers van spellen hebben ontslagen aangekondigd. Tijdens de coronapandemie groeide de markt voor videospellen hard door alle lockdowns, maar na het einde van de pandemie zijn mensen minder gaan uitgeven aan games. Door die moeilijkheden ging het bestuur van Keywords Studios akkoord met een verlaagd bod van EQT, dat 100 miljoen pond minder betaalt dan het eerder had geboden.

EQT is in Nederland onder meer bekend als een van de eigenaren van breedbandbedrijf Delta Fiber. Ook stak de investeerder geld in de Nederlandse betalingsverwerker Mollie.

Aanrijding met meerdere voertuigen op A2

Foto: Rijkswaterstaat | X

UTRECHT – Op de parallelbaan van de A2 bij knooppunt Hintham zijn woensdagochtend na een ongeval richting Utrecht twee rijstroken dicht.

Meerdere voertuigen, waaronder een vrachtwagen, moeten met de berger mee, meldt Rijkswaterstaat op X.

Voor zover bekend is er niemand gewond geraakt.

Havenbedrijf Rotterdam legt Prinses Alexiaviaduct aan met behulp van bouwlaadplein

Foto-Impressie: Zwarts & Jansma Architecten

ROTTERDAM – Dinsdag 2 juli hebben Havenbedrijf Rotterdam en BAM Infra Nederland het contract ondertekend voor de aanleg van het Prinses Alexiaviaduct op de Maasvlakte 2.

De ongelijkvloerse kruising in het uiterste westen van de haven is noodzakelijk om de veiligheid in het verkeer te bevorderen en gebiedsontwikkeling rond de Prinses Alexiahaven verder te stimuleren. Er zijn een aantal maatregelen genomen om dit duurzaam te doen. Daartoe komt er voor het eerst in de haven een laadplein voor elektrische materieel dat bestemd is voor één specifieke bouwplaats.

Het Havenbedrijf heeft BAM opdracht gegeven bij de aanleg van het Prinses Alexiaviaduct een aantal duurzaamheidsmaatregelen door te voeren. Zo heeft de aannemer zich verplicht zand (ca. 150.000 m3) te gebruiken van een vlakbij gelegen locatie. Daarnaast gebruikt hij onder andere bij de uitvoering van het werk duurzaam asfalt en beton, elektrisch materieel en HVO100-brandstof in plaats van diesel. De maatregelen passen in het beleid van het Havenbedrijf om de bedrijfsvoering te verduurzamen.

De Rotterdamse haven wil in 2050 klimaatneutraal zijn en tegelijkertijd vitaal en concurrerend blijven. Het Havenbedrijf geeft daarbij het voorbeeld. Zo lopen er ook proeven met het op stroom zetten van baggerslib en gebruikt het Havenbedrijf kunststof in havenmeubilair als remmingswerk, steigers en pontons. Daarnaast bereidt het Havenbedrijf de inkoop voor van nieuwe patrouillevaartuigen die emissieloos moeten kunnen varen.

Veiligheid

Havenbedrijf besteedt heel veel aandacht aan veiligheid in het dagelijks werk. Dat geldt extra bij bouwprojecten. Zo zijn voor dit project een aantal extra veiligheidsmaatregelen voorgeschreven waar de aannemer zich aan moet houden. Zo is tijdens de bouw onder andere het gebruik van een tijdelijke weg om het bouwterrein heen voorgeschreven; moet de aannemer gebruik maken van een tijdelijk voetgangersviaduct over het spoor en moet het spoor afgezet worden met hekken.

Prinses Alexiahaven

Het masterplan Maasvlakte 2 omvat naast het in 2018 aangelegde Prinses Amaliaviaduct nog twee aan te leggen viaducten: Prinses Alexiaviaduct en het Prinses Arianeviaduct. Ze zijn vernoemd naar de nabij gelegen havens die ze moeten helpen ontsluiten.

Het nieuw te ontwikkelen gebied rondom de Prinses Alexiahaven is circa 300 ha groot en volgens het masterplan bestemd voor nieuwe ‘biobased’ en circulaire activiteiten. Daarbij is een deel van dit gebied gereserveerd voor de vestiging van een waterstofimport-terminal.

Prinses Alexiaviaduct

De komende jaren wordt het gebied rond de Prinses Alexiahaven ontwikkeld. Onlangs is er een nieuwe weginfrastructuur (Mekongweg) aan de zuidzijde van de Prinses Alexiahaven aangelegd om dit havengebied te ontsluiten. Momenteel is dit terrein nog verbonden met de Maasvlakteweg via een tijdelijke gelijkvloerse kruising over het spoor en de CER, de interne verbindingsweg tussen de diverse containerterminals. Deze situatie is vanuit veiligheid en doorstroming van het verkeer ongewenst.

Verkeersberekeningen hebben aangetoond dat het noodzakelijk is om een ongelijkvloerse kruising (Prinses Alexiaviaduct) en een gedeeltelijke verdubbeling van de Maasvlakteweg te realiseren voordat de verkeersintensiteit drastisch toeneemt. Naar verwachting wordt het viaduct eind 2026 in gebruik genomen.

Ten minste zes doden door orkaan Beryl

orkaan Beryl

HAVANA – Ten minste zes mensen zijn in het zuidoosten van het Caribische gebied overleden ten gevolge van de orkaan Beryl. De orkaan wordt omschreven als de sterkste van zijn soort ooit in deze tijd van het jaar.

Beryl richtte ernstige schade aan op het eiland Carriacou, dat deel uitmaakt van Grenada, en teisterde ook nabijgelegen eilanden als Santa Lucia en Saint Vincent met zware regens.

In Venezuela werd vicepresident Delcy Rodríguez getroffen door een vallende boom, toen ze zich in de kustregio Sucre op de hoogte ging stellen van de schade veroorzaakt door Beryl. Volgens president Nicolás Maduro was ze “hard geraakt, maar bij bewustzijn”.

Het ergste moet misschien nog komen, omdat Beryl naar verwachting woensdag op Jamaica en de Kaaimaneilanden “levensbedreigende winden en stormen” zal brengen, aldus het Amerikaanse Nationaal Orkaancentrum.

CEVA Logistics gaat Bolloré Logistics integreren in nieuw organisatiemodel

MARSEILLE – CEVA Logistics, de logistieke dochteronderneming van de CMA CGM Group, heeft vandaag een nieuwe verticale organisatie aangekondigd die haar klanten in staat moet stellen om gemakkelijker te profiteren van haar wereldwijde logistieke mogelijkheden in haar brede scala aan diensten op het gebied van lucht-, zee-, grond- en spoorvervoer, contractlogistiek, logistiek voor afgewerkte voertuigen, projectlogistiek en douane-oplossingen.

CEVA zal binnenkort beginnen met het verwelkomen van Bolloré Logistics in zijn nieuwe productgedreven organisatiemodel.

Bolloré Logistics werd op 29 februari 2024 overgenomen door de CMA CGM Group. Als toonaangevende wereldwijde logistieke dienstverlener genereerde CEVA pro forma 2023-inkomsten van 20,2 miljard dollar door het transporteren van 1,9 miljoen TEU’s aan zeevracht, 800.000 ton aan luchtvracht en het beheren van 11,7 miljoen vierkante meter aan magazijnruimte, allemaal dankzij zijn 110.000 wereldwijde werknemers.

CEVA Logistics en Bolloré Logistics gaan verder onder één uniform merk: CEVA Logistics. Het bedrijf verwacht het rebrandingproces eind 2024 te voltooien.

Organisatie ontworpen om prestaties en klanttevredenheid te maximaliseren

De nieuwe organisatie versterkt het vermogen van het bedrijf om consistente wereldwijde diensten aan te bieden aan zijn klanten over de breedte van zijn productaanbod. Met een verticale afstemming van zijn productteams tot op lokaal niveau, verwacht CEVA verbeterde productontwikkeling en operationele excellentie. Van de verticaal afgestemde productteams wordt verwacht dat ze het vermogen van CEVA om nieuwe oplossingen te ontwerpen en deze vervolgens sneller toe te passen op uitdagingen van klanten in alle regio’s, zullen versnellen.

Daarnaast combineert CEVA haar lucht- en zeevaartactiviteiten om te profiteren van best practices en technologische investeringen, met name bij het afronden van de implementatie van CargoWise.

Succesvolle strategie in geografische, marktsectorgroei

Sinds de overname door de CMA CGM Group in 2019 heeft CEVA Logistics zowel haar capaciteiten als geografische reikwijdte uitgebreid. Door talrijke overnames biedt het bedrijf nu een sterk netwerk op het Afrikaanse continent.

In 2022 voegde CEVA de CLS-divisie van Ingram Micro toe om haar e-commerceoplossingen te versterken, GEFCO om afgewerkte voertuigoplossingen aan te bieden voor haar automobielklanten en haar Europese overlandnetwerk te versterken, en nu Bolloré Logistics om haar lucht- en zeevrachtbeheeroplossingen te versterken.

Andere gerichte overnames vergrootten CEVA’s bereik in het transport van bederfelijke goederen in Latijns-Amerika (Cargex) en in kleine pakketjes, last mile delivery in Frankrijk (Colis Privé).

“Onze teams hebben jarenlang naar dit moment toegewerkt en ik ben zo trots op waar we als bedrijf staan”, aldus Mathieu Friedberg, CEO van CEVA Logistics.

“CEVA Logistics gaat over op een verticale, productgerichte organisatie die ons team en onze klanten ten goede komt terwijl we concurreren met de Top 5 van de logistieke sector. De visie die we voor CEVA hebben ontwikkeld met de steun van de CMA CGM Group, krijgt nu zijn definitieve vorm. Ons vermogen om te innoveren en samen te werken met onze klanten om hun wereldwijde toeleveringsketens te verbeteren door middel van echt end-to-end-oplossingen is ongeëvenaard in sommige marktsegmenten.”

 

Meer dan zes miljoen mensen zien Oranje winnen

Gakpo

HILVERSUM – Miljoenen mensen hebben dinsdag op NPO 1 de EK-wedstrijd tussen Nederland en Roemenië gevolgd.

Gemiddeld keken via de televisie 6,1 miljoen mensen naar het duel in de achtste finales van het voetbaltoernooi. Een woordvoerder van het Nationaal Media Onderzoek (NMO), de organisatie die de kijkcijfers registreert in Nederland, bevestigt gegevens hierover van de NOS.

Volgens de NOS keken er online nog eens 637.000 mensen via de app van de omroep.

De wedstrijd tegen Roemenië, die Oranje met 3-0 won, is tot nu toe de best bekeken EK-wedstrijd. Het duel tegen Frankrijk staat met bijna 5,5 miljoen kijkers nu op de tweede plaats. Naar de wedstrijden tegen Oostenrijk en Polen keken respectievelijk 5,3 miljoen en 4,7 miljoen mensen.

Voetganger in aanrijding met vrachtwagen op A50 [+foto]

Foto: Luciano de Graaf | LDG Fotografie

APELDOORN/LOENEN- Vanwege een ernstig ongeval is de traumahelikopter vanmorgen geland op de A50 ter hoogte van Loenen in de richting van Arnhem. Een voetganger kwam in botsing met een vrachtwagen. De voetganger raakte zwaargewond.

Meerdere hulpdiensten waaronder de traumahelikopter werden met spoed opgeroepen nadat er meerdere 112 meldingen binnenkwamen bij de meldkamer over het ongeluk. De traumahelikopter landde op de snelweg om het ambulancepersoneel te ondersteunen. Het slachtoffer is uiteindelijk per ambulance met spoed naar het ziekenhuis vervoerd.

De A50 is in de richting van Arnhem twee keer enige tijd volledig dicht geweest. Inmiddels zijn twee van de drie rijstroken dicht. Omrijden kan via de A1, A30 en de A12. Het ongeluk zorgt voor een forse hinder op zowel de A50 als A1.

Hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren is onbekend. Het is niet bekend wat de voetganger op de A50 deed. De verkeersongevallen analyse van de politie gaat onderzoek doen op locatie. Hiervoor zal een groot gedeelte van de snelweg nog enige tijd afgesloten zijn.

Grote groep organisaties doet oproep tegen verhoging btw

21% BTW

DEN HAAG – Een grote groep organisaties uit de sport, cultuur, media, horeca, evenementen en boekenwereld vraagt het kabinet een verhoging van het btw-tarief van 9 procent naar 21 procent te “heroverwegen”. Ze doen hierover “een dringend beroep” op “de politieke partijen in de Tweede Kamer en het kabinet”, schrijven ze in een verklaring.

De oproep komt op de dag dat de Tweede Kamer met het nieuwe kabinet debatteert over de regeringsverklaring onder het motto: Geen hogere btw, je belast er heel Nederland mee. Volgens de organisaties, waaronder de KNVB, Koninklijke Horeca Nederland, de Nederlandse Vereniging van Journalisten en de Vereniging van Evenementenmakers, heeft de btw-verhoging grote gevolgen.

Zo zou uit analyse blijken dat een half miljoen mensen dreigen te stoppen met sporten, er 1,5 miljoen minder festivalbezoeken zullen zijn en 900.000 minder bezoeken aan podiumkunsten. De maatregel zou Nederland ook minder aantrekkelijk maken als vakantiebestemming.

“Het is van essentieel belang dat we de toegankelijkheid van cultuur, sport, horeca, boeken, evenementen en nieuws voor alle Nederlanders waarborgen”, aldus de 39 organisaties in de verklaring. Vorige maand uitten partijen uit cultuur, sport, horeca en media vergelijkbare zorgen via een paginagrote advertentie in landelijke en regionale kranten.

NYT: Biden achter gesloten deuren steeds vaker in de war

Joe Biden

WASHINGTON – Het moeizame debatoptreden van de Amerikaanse president Joe Biden lijkt geen losstaand incident te zijn. Mensen die de afgelopen maanden achter gesloten deuren tijd met de Democraat hebben doorgebracht, zeggen tegen The New York Times dat hij in toenemende mate verward overkomt en de draad kwijtraakt tijdens gesprekken.

Dat de 81-jarige Biden soms warrig overkomt, is bekend. Hij vergat tijdens zijn presidentschap al eerder namen en haalde feiten door elkaar. Maar volgens bronnen van de krant lijkt dat steeds vaker te gebeuren en ook opvallender te zijn. Het zou lastig te voorspellen zijn onder welke omstandigheden Biden precies in de war raakt, maar het lijkt vaker te gebeuren als hij moe is na zijn drukke werkzaamheden.

Zo vloog Biden in aanloop naar zijn debat met Donald Trump herhaaldelijk naar Europa. Hij zou daarna zo uitgeput zijn geweest dat zijn team de debatvoorbereidingen besloot in te korten, schrijft de krant. Zo kon hij nog een beetje uitrusten. Dat bleek uiteindelijk onvoldoende: de president kwam tijdens het debat soms nauwelijks uit zijn woorden en dat leidde tot paniek in het Democratische kamp.

Rectificaties

Biden heeft zelf vermoeidheid genoemd als reden voor zijn slechte debatoptreden. Hij zei dinsdag tijdens een fondsenwervingsbijeenkomst dat het onverstandig van hem was om voor zijn confrontatie met Trump ook nog veel te reizen. “Ik luisterde niet naar mijn medewerkers en viel na terugkeer in slaap op het podium.”

Belangrijke adviseurs van Biden zeggen tegen de krant dat hij wel scherp is en prima informatie kan verwerken. Ook wordt gewezen op recente momenten waarop de president op cruciale momenten goed presteerde, zoals toen Iran een grote raket- en droneaanval uitvoerde op Israël. De Amerikanen schoten toen te hulp om die aanval af te slaan en Biden spande zich in om verdere escalatie te voorkomen.

Toch zijn er ook momenten waarop het minder gaat. Het Witte Huis publiceert regelmatig rectificaties van uitspraken van Biden, omdat hij feiten door elkaar haalde. Ook zijn 78-jarige rivaal Trump maakt dergelijke fouten, maar uit peilingen komt naar voren dat kiezers zich minder druk maken over zijn leeftijd.

Huizenjacht steeds zwaarder door grote krapte, merkt Makelaarsland

Koopwoning

ALKMAAR – Meer bezichtigingen, vaker overbieden en woningen die steeds korter te koop staan: volgens Makelaarsland is de Nederlandse woningmarkt het afgelopen kwartaal nog krapper geworden. Dat meldt de makelaarsorganisatie op basis van eigen cijfers over de maanden april tot en met juni.

Het aantal bezichtigingen ging het afgelopen kwartaal “door het dak”, stelt Makelaarsland. Werd een woning in het eerste kwartaal van dit jaar gemiddeld 9,5 keer bezichtigd, in het tweede kwartaal was dat 10,8 keer. Het aantal bezichtigingen in de maanden april tot en met juni lag bovendien 45 procent hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder.

“Voor verkopers van woningen is het een fijn gegeven dat er enorm veel bezichtigingen worden gepland, maar voor woningzoekers blijft het een zware concurrentiestrijd”, stelt directeur Ivor Brevé van Makelaarsland.

Die strijd vindt met name plaats in grote steden. Zo lag het aantal bezichtigingen van woningen in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht in juni 82 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Bovendien moeten potentiële kopers er snel bij zijn. “Het is anno 2024 bijzonder lastig om een huis te bemachtigen in deze populaire steden. Soms zijn op dezelfde dag dat een woning op Funda komt de bezichtigingsopties al vergeven”, legt Brevé uit.

Als een woningzoeker zijn droomwoning gevonden heeft, moet hij vaak overbieden om hem te kunnen kopen. Zo lag 77 procent van alle biedingen in juni boven de vraagprijs, 23 procent daaronder. Die verhouding was volgens de makelaarsorganisatie begin vorig jaar bijna omgekeerd.

Woningen staan ook minder lang te koop. In januari was dat gemiddeld 75 dagen, in juni nog maar 43 dagen. Volgens Makelaarsland is deze doorlooptijd in het tweede kwartaal sinds eind 2022 niet meer zo kort geweest.

De huizenprijzen in Nederland bereikten in mei een nieuw record. Kopers moesten die maand gemiddeld 445.430 euro neerleggen voor een bestaande koopwoning, meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vorige week. Dat was 1,8 procent meer dan bij de vorige piek in juli 2022.

Twee gewonden door explosie en brand op boot in Friesland

BROEK – In het Friese dorp Broek woedt na een explosie een brand op een boot in de Noorder Oudeweg.

De boot, een 10 meter lange kruiser, staat volledig in brand, zo meldt de brandweer. Twee mensen zijn gewond geraakt.

De twee gewonden konden vrij snel aan wal worden gebracht. Daar werden ze overgedragen aan het ambulancepersoneel en een arts van het Mobiel Medisch Team.

Ook een hond die aan boord was liep verwondingen op. Het dier is door de hulpdiensten naar een dierenarts in de buurt gebracht.

De boot wordt nu naar een locatie iets verderop gesleept, waar de brand volgens de brandweer beter geblust kan worden.

Veel mis met lading afval tijdens ILT-controle [+foto’s]

Foto: ILT | X

VEENDAM – Dinsdagochtend controleerde de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in Veendam een transporteenheid beladen met afval.

Het transport was vanuit België onderweg naar Denemarken en was beladen met resten van de bijtende brandbare vloeistof (UN 2920) en de giftige vloeistof (UN 2810), meldt de ILT op X.

Foto: ILT | X

Tijdens de controle bleek dat minimaal tien verpakkingen niet gekeurd waren of dat de maximale gebruiksduur van 5 jaar na de fabricagedatum was overschreden.

Foto: ILT | X

Er zijn zelfs verpakkingen uit 1994 aangetroffen. Bij één verpakking stond de deksel open.

Ook waren er cans met reststoffen aan de buitenkant op een pallet niet goed gestuwd.

Het transport is geblokkeerd en zal worden leeggehaald en niet conforme verpakkingen worden omgepakt.

Tegen de afzender wordt proces-verbaal opgemaakt.

Amsterdam krijgt naheffing van 62.000 euro om privéritten Halsema

Femke Halsema

AMSTERDAM – De gemeente Amsterdam heeft sinds september 2019 privégebruik van de dienstauto door burgemeester Femke Halsema “niet goed geregistreerd en administratief afgehandeld” en daardoor onterecht geen fiscale bijtelling betaald. Dat meldt wethouder Hester van Buren (financiën) in een brief aan de gemeenteraad. De gemeente heeft een naheffing van de Belastingdienst gekregen van ongeveer 62.000 euro.

Collegeleden mogen sinds 2019 in principe de dienstauto niet gebruiken voor privédoeleinden. Voor de burgemeester geldt een uitzondering “vanwege de 24-uurs beschikbaarheid en de veiligheidsvereisten”. Als het aantal privé gereden kilometers boven de 500 uitkomt, is een fiscale bijtelling van toepassing. In het geval van de burgemeester betaalt de gemeente die kosten. Dat blijkt de afgelopen jaren echter niet te zijn gedaan.

Volgens Van Buren heeft Halsema het privégebruik van de dienstauto altijd “nauwkeurig bijgehouden en afgetekend”, en is het vervolgens misgegaan bij de afhandeling ervan. “Zowel het proces als de regels waren niet duidelijk genoeg.”

De wethouder stelt dat het college “de onvolkomenheden rond het privégebruik van de dienstauto’s betreurt”. Sinds maandag zijn er nieuwe werkinstructies van kracht die het duidelijker moeten maken hoe het privégebruik van de dienstauto moet worden geregistreerd en afgehandeld.

Uit gegevens die Van Buren in de brief deelt, blijkt dat Halsema in 2019, 2020, 2023 en 2024 meer dan 500 kilometer privé heeft gereden met de dienstauto. De gemeente moet daarom de aangifte loonheffing voor die jaren aanpassen en de te weinig afgedragen loonbelasting alsnog betalen. Daarnaast krijgt de gemeente ook nog een boete voor het te laat indienen van dit deel van de aangifte.

LAATSTE NIEUWS

Storing Botlekbrug opgelost, weg dinsdagochtend gewoon open

ROTTERDAM - De technische storing aan de Botlekbrug bij Rotterdam is opgelost, meldt Rijkswaterstaat. Dat betekent dat verkeer over de A15 in het Rotterdamse...
×