VLISSINGEN – Op de Visodeweg in Vlissingen is bij een schietincident een dode en gewonde gevallen.
Het onderzoek naar de toedracht is nog in volle gang, meldt de politie.
VLISSINGEN – Op de Visodeweg in Vlissingen is bij een schietincident een dode en gewonde gevallen.
Het onderzoek naar de toedracht is nog in volle gang, meldt de politie.
ARNHEM – Bijna duizend passagiers hebben een week na de storing op Eindhoven Airport advies gevraagd aan claimorganisatie EUclaim over hun recht op compensatie. Ruim vijftig passagiers meldden zich voor bijstand bij het verhalen van extra gemaakte kosten, zoals voor een vervangende vlucht of een hotelaccommodatie.
Vorige week donderdag stond de teller nog op ongeveer tweehonderd passagiers, daar zijn er in een week tijd dus bijna achthonderd bijgekomen. EUclaim moet de reizigers teleurstellen die vragen of ze recht hebben op compensatie, zegt vluchtanalist Paul Vaneker. Luchtvaartmaatschappijen konden niets doen aan de storing, die het luchtverkeer op Eindhoven Airport vorige week woensdagmiddag platlegde. Hierdoor zijn zij niet verplicht om de passagiers te compenseren.
Wel hebben de passagiers van een geannuleerde vlucht recht op een vervangende vlucht of vervoer bij de eerstvolgende mogelijkheid, eten en drinken en eventueel een hotelaccommodatie, volgens Vaneker. Zij kunnen die kosten later declareren, legt hij uit.
Fout in softwarecode
Het vijftigtal passagiers dat zich heeft gemeld bij de claimorganisatie voor hulp bij de extra gemaakte kosten, was vooral geld kwijt aan de kosten voor een vervangende vlucht en een hotelaccommodatie. Gemiddeld maakt een passagier in zo’n situatie 300 euro aan extra kosten, volgens Vaneker.
De problemen waren het gevolg van een fout in een softwarecode voor toegang tot een belangrijk glasvezelnetwerk voor defensielocaties. Dit trof behalve de Eindhovense luchthaven ook overheidsdiensten. Tientallen vluchten werden geannuleerd.
DEN HAAG – Het is “extra pijnlijk” dat de problemen bij het UWV lang onder de radar bleven en misschien voorkomen had moeten worden als signalen waren opgepikt, zegt verantwoordelijk minister Eddy van Hijum (Sociale Zaken).
Zowel mensen die zelf een arbeidsongeschiktheidsuitkering ontvingen als UWV-medewerkers hebben aan de bel getrokken. “En dan is het echt onbegrijpelijk dat dat soort signalen niet doorkomen en tot actie leiden”, aldus Van Hijum tegen het ANP.
De minister meldde woensdag aan de Tweede Kamer dat tal van WIA-uitkeringen verkeerd zijn berekend. Het gaat mogelijk om tienduizenden uitkeringen die in de helft van de gevallen te hoog werden vastgesteld. In de andere helft van de gevallen kregen mensen juist minder dan waar ze recht op hadden. Zij kunnen waarschijnlijk compensatie krijgen.
Van Hijum herhaalt dat het echt nog even duurt voordat er duidelijkheid is, ook voor de getroffen mensen. “Je moet van alle individuele casussen nagaan of er fouten zijn gemaakt, welke fouten er zijn gemaakt.” Dat heeft nu eenmaal tijd nodig, aldus de bewindsman. “Het is ongemakkelijk, maar het is wel de realiteit.”
Het is een “groot probleem”, erkent Van Hijum, die “ontzettend geschrokken” is van de omvang en ernst ervan. Maar hoeveel mensen hierdoor zijn geraakt moet het UWV nog uitzoeken. Pas dan kan het kabinet een beeld krijgen van hoeveel mensen een nabetaling krijgen en hoeveel geld daarmee gemoeid is.
MOERDIJK/HAMBURG – Tailwind Shipping Lines, een dochteronderneming van Lidl Stiftung & Co. KG, doopte dit weekend in Moerdijk, Nederland, de “Panda 004”, een 1.400 TEU containerschip. In aanwezigheid van ongeveer 50 gasten en medewerkers, verrichtte naamgever Sabine Hoffmockel, een medewerker van de afdeling Contracten & Administratie, zaterdag de eerste ceremoniële scheepsdoop van de rederij in de containerterminal van de haven. In overeenstemming met de traditie wenste ze het schip en de bemanning “altijd een goede vaart en altijd een handbreedte water onder de kiel”.
Vervolgens werd, zoals gepland, een champagnefles tegen de achtersteven van de “Panda 004” geslagen. De
“Panda 004” zal in eerste instantie opereren als een van de twee schepen in Tailwind’s Dolphin Express (DEX) dienst, die wekelijks Barcelona en Moerdijk verbindt. Omdat het zusterschip, de “Panda 003”, structureel identiek is, zal er een homogene vloot in de dienst varen. Barcelona is ook een aanloophaven voor de Panda Express (PAX)-service van de rederij, die ervoor zorgt dat lading tussen het Verre Oosten en Noord-Europa naadloos wordt overgeladen.
Na de homogenisering van de vloot, iets meer dan twee jaar na de oprichting, beschikt de startende rederij nu over een totale scheepscapaciteit van ongeveer 40.000 TEU, verdeeld over momenteel negen schepen. “Als premium carrier – ook voor externe klanten die tijdkritische goederen willen vervoeren – bieden we een service op maat met behulp van de ‘Panda 004’ op de DEX”, zegt Christian Stangl, Managing Director van Tailwind Shipping Lines.
“Voor zowel Lidl, onze hoofdklant, als voor andere klanten is Moerdijk ideaal gelegen om goederen naar Noordwest-Europa te vervoeren en als feederdienst biedt het een aantrekkelijk alternatief, bijvoorbeeld voor het vervoeren van goederen door heel Europa per vrachtwagen.”
Net als de “Panda 003” werd de “Panda 004” in China gebouwd voor de rederij Elbdeich door Penglai Zhongbai Jinglu Shipbuilding. Tailwind Shipping Lines heeft het schip op lange termijn gecharterd. Met een lengte van 169,90 meter en een breedte van 26,90 meter heeft het schip ruimte voor zowel shortsea- als oversized intermodale containers. Daarnaast kunnen er maximaal 378 koelcontainers (“reefers”) aan boord worden gestald.
DE KRIM – Eddy Vetker van Grondverzet Kerssies uit De Krim, een dorp in de buurt van Hardenberg, heeft een nieuwe IVECO X-Way in gebruik genomen. Grondverzet Kerssies is al jaren een trouwe IVECO-klant. De relatie met het merk begon al in de tijd van Magirus Deutz, met luchtgekoelde trucks. Eigenaar Eddy Vetker bleef het merk en de dealer altijd trouw, wat resulteerde in zijn derde nieuwe IVECO.
Grondverzet Kerssies deed vroeger al zaken met Magirus Deutz, en sinds ik in 1986 hier aan het werk ging, hebben we uitsluitend met Magirus en IVECO trucks gewerkt.” Eddy werkte aanvankelijk voor zijn schoonvader in het bedrijf, maar sinds 2002 is hij mede-eigenaar geworden in een VOF. Eddy vervolgt: “In 2009 heb ik het bedrijf zelf voortgezet, met mijn schoonvader als oproepkracht. Hij werkt nog regelmatig mee met de minigravers. Eén van onze activiteiten is het laden van vrachtwagens tijdens de aardappelcampagne, met een mobiele kraan. Dat doen we al 60 jaar!”
8×4 Wide Spread
Grondverzet Kerssies heeft al jaren één vrachtwagen, die meestal wordt ingezet voor wegenbouwer KWS. Eddy rijdt zelf op de vrachtwagen. “Onze vorige IVECO, een Trakker 8×6 Euro 5, was aan vervanging toe en ik wilde nog één keer een nieuwe. Ik ben nu 60, dus dit is mijn laatste auto.”
Dat het opnieuw een IVECO zou worden, stond eigenlijk al vast, maar de configuratie werd wel aangepast: “De voorwielaandrijving gebruikte ik eigenlijk nooit, en ik wilde een truck die wat wendbaarder was. Vandaar dat ik heb gekozen voor een 8×4 met een 10-tons naloopas in Wide Spread-opstelling. Die aanpassing is gedaan door Veldhuizen Trucks, waarbij de originele as is verplaatst.”
HVO en Hybride PTO
De nieuwe Euro 6 IVECO voldoet aan de steeds strengere milieueisen voor binnensteden, maar dat was niet genoeg. In overleg met opdrachtgever KWS werd besloten dat de truck op 100% HVO zou gaan rijden. Verder werd de autolaadkraan uitgerust met een hybride PTO van Wierda Hybrid Technologies (WHT).
Eddy: “Dankzij dat elektrische pakket kan ik de hele dag elektrisch werken met de autolaadkraan. Dat werkt mooi stil en zonder enige uitstoot. Het mooie is dat de dieselmotor het automatisch overneemt als de accu’s ooit leeg zouden raken. Dat heb ik echter nog niet meegemaakt.”
Het extra gewicht van het accupakket wordt gecompenseerd doordat de IVECO geen aangedreven vooras of tussenbak heeft. Eddy: “Mede dankzij de Wide Spread-opstelling van de assen en de 10-tons vooras heeft deze auto een GVW van 39 ton. Dat betekent 19 ton laadvermogen, wat precies goed is voor het werk dat ik ermee doe.”
Multifunctioneel
De IVECO X-Way is uitgerust met de 480 pk sterke Cursor 11-motor, die zijn werk doet zonder EGR. De dagcabine is voorzien van een uitgebreid camerasysteem, waarmee zowel in de laadbak, naar achteren als in de dode hoek kan worden gekeken. Al die functies worden tegelijkertijd weergegeven. Verder is de cabine voorzien van een handige doorgang naar de Palfinger Q170S ‘Z-kraan’ met ‘Easyfold’. De laadbak is een geïsoleerde tweezijdige kipper van Vossebelt met aluminium milieukleppen.
Daarnaast is de X-Way voorbereid voor gladheidsbestrijding, met een Din-montageplaat aan de voorzijde en extra verlichting voor de donkere maanden. Hiermee heeft Grondverzet Kerssies een multifunctionele 8×4 op de weg gezet.
DEN HAAG – De Tweede Kamer wil dat er een minimumleeftijd van 14 jaar komt voor het besturen van een fatbike. Ook moet er een helmplicht gaan gelden voor de elektrische fiets met dikke banden. De PVV steunt een voorstel van de VVD en NSC daartoe, waarmee het plan een Kamermeerderheid heeft. Dat bevestigt Kamerlid Hidde Heutink (PVV) na berichtgeving door RTL Nieuws.
Al langer is er discussie over de fiets, die veel wordt opgevoerd en door zeer jonge bestuurders wordt bereden. Vaak leidt dat tot ongelukken en letsel.
PVV-minister Barry Madlener (Infrastructuur) zei eerder bereid te zijn maatregelen te nemen, maar twijfelde openlijk of het wel haalbaar en wenselijk zou zijn. Het beperken van fatbikes kon volgens hem “grote consequenties” hebben. “We moeten geen dikkebandenpolitie gaan instellen, dat lost het probleem ook niet op”, zei hij toen.
De minister toonde zich verder sceptisch of het verschil tussen een fatbike en een elektrische fiets juridisch wel te maken zou zijn. De indieners van de motie zien daar wel aanknopingspunten toe. Niet alleen de banden zijn dikker, maar ook zijn fatbikes zwaarder dan elektrische fietsen en zijn de zadels niet verstelbaar. Deze en andere criteria maken het volgens de VVD en NSC mogelijk om onderscheid te maken.
Eerder gingen geluiden op om een leeftijdsgrens van 12 jaar in te voeren, maar dat zou niet haalbaar zijn. Pas vanaf 14 jaar moet iemand zich kunnen identificeren, vandaar dat de grens daar getrokken moet worden.
De partijen dienen volgende week de motie in tijdens een debat over verkeersveiligheid. Dan geeft minister Madlener ook aan wat hij van het voorstel vindt. Eerder zei hij zich te voegen naar de wens van de Kamer.
Drie mannen die in augustus zijn aangehouden worden verdacht van opruiing tot terrorisme. Ze zitten in voorlopige hechtenis. Een van hen, een jongen van 16, zit naast opruiing ook vast voor deelname aan een terroristische organisatie. Het gaat om The Base, een rechts-extremistische paramilitaire organisatie, die een internationale aanhang heeft.
The Base staat sinds januari van dit jaar op de nationale sanctielijst terrorisme en wordt sinds vorige maand in heel Europa aangeduid als terroristische organisatie.
De verdachten van 16, 19 en 26 jaar oud zijn op 20 augustus aangehouden door de Eenheid Landelijke Opsporing en Interventies (LO) in de gemeente Bergeijk, Hengelo en Veenendaal.
Het Openbaar Ministerie (OM) vermoedt dat ze aanhanger zijn van het accelerationistische gedachtengoed, dat is een stroming binnen het rechtsextremisme. Volgens het OM hebben ze in chatgroepen anderen aangezet om onder meer terroristische misdrijven te plegen, en daarmee worden ze verdacht van opruiing tot terrorisme.
Op dinsdag 3 september 2024 zijn de verdachten verschenen voor een raadkamer, waar besloten is dat alle drie verdachten 30 dagen vast blijven zitten. De zaak van de minderjarige verdachte wordt behandeld volgens het jeugdstrafrecht.
RAVENSTEIN – Op snelweg A50 ter hoogte van het Brabantse Ravenstein zijn donderdag twee voertuigen op elkaar gebotst. Daarbij was ook een voertuig van Defensie betrokken, bevestigt een woordvoerder van de Koninklijke Marechaussee.
Het gaat om een militaire kraanwagen die met pech op de vluchtstrook stond. Daar is een andere weggebruiker tegenaan gereden, aldus de woordvoerder.
Het is nog niet bekend of er gewonden zijn gevallen door de aanrijding, laat de politie weten.
Door het ongeval is bij Ravenstein de rechterrijstrook van de A50 dicht in de richting van Arnhem en Nijmegen. Verkeer in die richting wordt omgeleid via de A2 en A15. Ook de andere kant op, op de A50 richting Oss en Eindhoven, staat het verkeer vast ter hoogte van Ravenstein. Dat komt doordat weggebruikers vanaf daar naar het ongeluk kijken, aldus Rijkswaterstaat Verkeer.
WEERT – Donderdagmiddag 5 september rond 12.00 uur heeft een ongeval plaatsgevonden op de Opdendijk in Weert.
Een vrachtwagen met biggen nam vermoedelijk de bocht te krap en belandde hierdoor in een greppel.
De chauffeur kwam met de schrik vrij.
Voor zover bekend gaat het ook goed met de dieren.
Een berger zal de vrachtwagencombinatie bergen.
MÜNCHEN – Een mogelijk gewapende verdachte die door de politie was neergeschoten in München, is overleden aan zijn verwondingen. Dat maakten de autoriteiten in Beieren bekend.
Het incident vond plaats in de buurt van een Israëlische diplomatieke post en een informatiecentrum over het nationaalsocialisme.
In de stad in de zuidelijke deelstaat Beieren kwam donderdagochtend een grote politieoperatie op gang. Deelstaatminister Joachim Herrmann (Binnenlandse Zaken) zegt dat de verdachte het vuur opende. “Hij schoot gericht op agenten”, zei de bewindsman van de christendemocratische CSU. De politie zou daarna terug hebben geschoten.
Over de motieven van de verdachte bestaat nog onduidelijkheid. Het is daardoor niet bekend of het incident verband houdt met het Israëlische consulaat-generaal in de omgeving. De Israëlische president Isaac Herzog heeft zijn afschuw uitgesproken over de “terroristische aanslag”. Hij zei op X al contact te hebben gehad met zijn Duitse ambtgenoot Frank-Walter Steinmeier.
Hoogste prioriteit
De landelijke minister van Binnenlandse Zaken Nancy Faeser beklemtoonde eerder al dat de bescherming van Israëlische instellingen de hoogste prioriteit heeft. Ze noemde de gebeurtenissen in München “een ernstig incident” en bedankte de hulpdiensten voor hun inzet. De politie heeft gemeld dat er voor zover bekend verder niemand gewond raakte en er ook geen andere verdachten lijken te zijn.
Het Israëlische consulaat heeft bevestigd dat geen medewerkers gewond raakten. De post was dicht vanwege de herdenking van het bloedbad van München uit 1972. Toen kwamen Israëlische atleten op de Olympische Spelen om tijdens een gijzeling door Palestijnse extremisten. Herzog zei dat “52 jaar later weer een door haat gedreven terrorist heeft geprobeerd onschuldige mensen te vermoorden”.
ROTTERDAM – Het Openbaar Ministerie onderzoekt nog drie mogelijke mishandelingen van kinderen door de pleegouders uit Vlaardingen die hun 10-jarige pleegdochter zwaar zouden hebben mishandeld.
Dat werd donderdag duidelijk tijdens een eerste inleidende zitting in de rechtbank in Rotterdam. Het OM zei niet of het om pleegkinderen of biologische kinderen gaat.
De pleegouders worden ervan verdacht dat zijn hun 10-jarige pleegdochter van de trap hebben gegooid. Het meisje had botbreuken, hersenletsel en lag een tijd in coma. Op de zitting werd duidelijk dat zij haar leven lang afhankelijk zal zijn van intensieve zorg.
De verdachten ontkennen dat ze het meisje van de trap hebben gegooid of geduwd. De twee waren niet bij de zaak aanwezig.
HAMBURG – E.ON heeft vier laadstations geopend op het terrein van de Hamburg Port Authority (HPA), direct aan de snelweg A7. Dit is E.ON’s eerste speciale laadlocatie in Duitsland, speciaal voor elektrische vrachtwagens.
Elke laadplek is uitgerust met een eigen 400-kilowattstation, waardoor vrachtwagens tijdens de wettelijk verplichte pauze van 45 minuten kunnen opladen. Afhankelijk van het model is dit voldoende energie voor ongeveer 300 kilometer rijden.
De locatie en de geïnstalleerde hardware zijn zo ontworpen dat de laadstations in de toekomst kunnen worden geüpgraded naar megawattladen. Met laadcapaciteiten in het megawattbereik maakt deze technologie in de toekomst nog kortere laadtijden mogelijk. Met een breedte van drie meter en een lengte van 25 meter zijn de parkeer- en laadvakken ook geschikt voor vrachtwagens met oplegger, zodat het niet nodig is om de oplegger of oplegger af te koppelen.
Wettelijke rustperiode ideaal voor efficiënte laadstops
Bij laadstations voor vrachtwagens besteedt E.ON speciale aandacht aan de behoeften van chauffeurs en transportbedrijven. “Ons nieuwe laadstation in Hamburg bewijst dit: comfortabel laden met voldoende ruimte voor verschillende voertuigtypen, een gemakkelijk te vinden locatie direct aan de snelweg en een laadvermogen tot 400 kilowatt per voertuig. Dit betekent dat de pauze ideaal kan worden gebruikt voor snel tussentijds laden”, aldus Ludolf von Maltzan, Business Manager Duitsland bij E.ON Drive Infrastructure.
“We zijn verheugd dat E.ON, als belangrijke partner, heeft besloten te investeren in de haven van Hamburg. Hamburg is niet alleen de toegangspoort van Duitsland tot de wereld en een knooppunt voor goederen- en vrachtvervoer, maar heeft ook een voortrekkersrol gespeeld in klimaatbescherming. De investering van E.ON past perfect in deze strategie en we kijken ernaar uit om samen te werken om het transport in en rond de haven verder te defossiliseren”, aldus Friedrich Stuhrmann, Chief Commercial Officer van de HPA.
Er zijn meer laadstations voor e-trucks gepland
Chauffeurs van elektrische trucks kunnen het laadproces starten en betalen met een laadpas die vergelijkbaar is met een tankpas, een laad-app of, voor ad-hocladen op locatie, een creditcardterminal.
Naast de nieuwe laadstations in de haven van Hamburg exploiteert E.ON Drive Infrastructure al speciale e-trucklaadstations in Zweden en Denemarken. Er zijn nog meer laadstations gepland in Duitsland en andere Europese landen.
BOGOTÁ – Voor de kust van Colombia is bij verschillende operaties zo’n 3000 kilo cocaïne onderschept die onder andere bestemd was voor Nederland.
Bij de gezamenlijke acties van de Colombiaanse en Nederlandse politie zijn drie vermeende leden van een drugsbende opgepakt, meldt het Colombiaanse Openbaar Ministerie. Bij de politieacties werden ook vier vuurwapens, een machinegeweer en vijftig patronen in beslag genomen.
De drie worden onder andere verdacht van drugshandel en -productie en wapenbezit. Hoofdverdachte Luis Alfredo Burgos Pabón, ook wel El Papá genoemd, zou de leider en coördinator van het criminele netwerk zijn.
Holman Luis Miranda Brito, ook wel El Viejo, wordt gezien als de belangrijkste geldschieter. De derde verdachte, Jorge Luis Ramírez Santos of El Hijo, zou verantwoordelijk zijn geweest voor het transport van de drugs naar de haven.
De drie opereerden vanuit de haven van Santa Marta. Van daaruit moesten de drugs naar Nederland, Engeland, België en Duitsland verscheept worden.
HOOGKARSPEL – Een van de eerste Volvo FH Aero’s, in bakwagen-uitvoering, is te vinden in Hoogkarspel bij Transportbedrijf Van Straalen. Het is tevens de eerste nieuw bestelde Volvo-truck van het honderd jaar oude bedrijf.
“Volvo kenden we al doordat we in het verleden een aantal gebruikte trucks hadden. Deze is echt nieuw en de eerste berichten zijn uitstekend. De truck is makkelijk en fijn om mee te rijden,” geeft algemeen directeur Nico van Straalen aan.
De truck werd geleverd door Volvo Trucks-dealer LVS Trucks Zwaag.
De bakwagen is een Volvo FH Aero 6×2 met een gestuurde naloopas met 460 pk. De Volvo FH Aero heeft een extra aerodynamische cabinevorm en werd ontworpen om energie te besparen en de ecologische voetafdruk te verkleinen. De nieuwe Volvo FH Aero combinatie heeft plek voor 30 pallets en zal voornamelijk worden ingezet in het bloembollen transport en gaat rijden in de Benelux. Bij bloembollen wordt er bijvoorbeeld vervoert van de kwekers naar de exporteurs.
Rijk uitgeruste truck
De truck van Transportbedrijf Van Straalen is rijk uitgerust met onder meer Volvo Dynamic Steering, waardoor op de laad- en losadressen makkelijk gemanoeuvreerd kan worden. Daarnaast zijn er de diverse veiligheid features zoals Forward Collision Warning met noodremfunctie, Side Collision Avoidance Support en een achteruitrijcamera. “Volvo Dynamic Steering bewijst zijn waarde in de praktijk. Omdat we veel in het agrarisch vervoer zitten komen we soms op plekken waar het moeilijk te manoeuvreren is. VDS maakt dan dat de chauffeur makkelijker zijn werk kan doen.”
Extra voorzieningen zijn ook het Fuel-pakket waarmee het brandstofverbruik verder kan worden verlaagd, I-Cruise en ECO+ software met I-Torque. Tot slot is de bakwagen voorzien van een aslastindicator.
Leefomgeving van de chauffeur
De leefomgeving in de truck is voorzien van I-ParkCool. “Een voorziening die er voor zorgt dat onze mensen meer uitgerust aan het werk kunnen. We willen dat onze mensen goed op weg kunnen. Daar hoort ook bij dat je kijkt naar andere weggebruikers. We hebben niet alleen de achteruitrijcamera maar ook een dodehoekcamera aan de passagierszijde.
Een eeuw Van Straalen
Transportbedrijf Van Straalen bestaat dit jaar precies honderd jaar. Nico is de derde generatie en de vierde generatie komt eraan. Het bedrijf heeft zeer uiteenlopende activiteiten, die echter wel allemaal passen binnen het agrarisch transport. Zo is een van de hoofdactiviteiten het transport van bloembollen en is Van Straalen verder ook actief in het AGF-vervoer en het transport van bloemen en planten.
“Ons werkgebied is de Benelux, Duitsland, Frankrijk en Italië. We transporteren hele ladingen, maar ook groupage. Afhankelijk van de goederenstroom zetten we schuifzeilwagens, volumecombi’s of koel/vriestrailers in. In totaal hebben we op dit moment een wagenpark van 25 eenheden.”
SHENZHEN – De politie in China houdt vijf huidige en voormalige werknemers van de Britse farmaceut AstraZeneca vast voor verhoor over mogelijke illegale activiteiten rond het verzamelen van patiëntgegevens en verkoop van medicijnen.
De mensen die worden vastgehouden, zijn allemaal Chinese burgers die kankermedicijnen op de markt brachten in de oncologieafdeling van AstraZeneca, meldt persbureau Bloomberg op basis van anonieme bronnen.
Het onderzoek wordt geleid door de politie in de zuidelijke metropool Shenzhen en de aanhoudingen vonden eerder in de zomer plaats. De politie onderzoekt of de farmaceut de Chinese privacywetgeving heeft overtreden met het verzamelen van patiëntgegevens.
Beijing heeft onlangs nieuwe wetten ingevoerd over gegevensbeveiliging en bescherming van persoonlijke informatie die vereisen dat bedrijven de meeste gegevens die ze in China hebben verzameld, binnen het land zelf houden.
De autoriteiten onderzoeken ook de betrokkenheid van enkele personen bij de import van een leverkankermedicijn van AstraZeneca dat niet is goedgekeurd voor distributie op het vasteland van China. AstraZeneca wilde niet reageren op de kwestie en de politie van Shenzhen was niet meteen bereikbaar voor commentaar.