Clicky

maandag 20 januari 2025 - 15:44 uur
Truckdrivers4you
Home Blog Pagina 15

Rutte rekent voor meer defensie-uitgaven op Europees Parlement

BRUSSEL – “Ik reken op jullie om ervoor te zorgen dat we allemaal meer investeren in defensie”, zei NAVO-baas Mark Rutte maandag tegen Europarlementariërs in Brussel.

De EU-landen moeten meer aan defensie uitgeven dan de nu afgesproken 2 procent van het bruto binnenlands product (bbp). Die 2 procent is “bij lange na niet genoeg”, herhaalde hij zijn eerdere opmerkingen daarover. Medio december zinspeelde hij op een NAVO-norm van 3 procent.

Meer uitgeven aan defensie betekent minder uitgeven aan sociale zekerheid, pensioenen en zorg, weet Rutte. “Maar het kan een groot verschil maken voor onze toekomstige veiligheid.” Volgens Rutte besteden Europese landen “tot een kwart van hun nationaal inkomen aan pensioenen, gezondheidszorg en sociale zekerheid. Wij hebben maar een klein deel van dat geld nodig om onze defensie veel sterker te maken.”

Een sterkere defensie is “mijn topprioriteit” zei Rutte, die voor het eerst sinds zijn aantreden als secretaris-generaal in het Europees Parlement is. Daar was er een gedachtewisseling met Europarlementariërs die over Buitenlandse Zaken en Defensie gaan. “Dit gaat over meer uitgeven, beter uitgeven, maar ook meer produceren. Niet om oorlog uit te lokken, maar om oorlog te voorkomen.”

CBG waarschuwt voor risico op ernstige leverschade bij gebruik van middel tegen opvliegers ‘Veoza’

Foto: CBG

UTRECHT – Het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) waarschuwt zorgverleners en patiënten voor het risico op ernstige leverschade bij gebruik van Veoza, een medicijn met de werkzame stof fezolinetant. Het medicijn wordt voorgeschreven voor de behandeling van matige tot ernstige opvliegers (vasomotorische symptomen) tijdens de overgang.

Nieuwe veiligheidsinformatie

Het Europees medicijnagentschap EMA heeft meldingen ontvangen van ernstige gevallen van verhoogde leverwaarden (ALAT en ASAT) na de introductie van Veoza op de markt. Deze verhoogde waarden gingen gepaard met tekenen van leverschade. Naar aanleiding hiervan is de productinformatie en bijsluiter aangepast.

Zorgverleners wordt geadviseerd om extra alert te zijn op tekenen van leverschade en de leverfunctie van patiënten te monitoren.

Patiënten die Veoza gebruiken, wordt geadviseerd om bij klachten die kunnen wijzen op leverschade direct medische hulp te zoeken. Symptomen zijn onder meer:

  • Vermoeidheid
  • Jeuk
  • Gele verkleuring van de huid
  • Donkere urine
  • Bleke ontlasting
  • Misselijkheid of braken
  • Verminderde eetlust
  • Buikpijn

Brief met risico-informatie

De vergunninghouder van Veoza heeft een Direct Healthcare Professional Communication (DHPC) verstuurd naar relevante zorgverleners, zoals gynaecologen, huisartsen en apothekers. Deze informatie is in overleg met het CBG, EMA en de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) opgesteld.

Voor meer details over de aangepaste richtlijnen en veiligheidsinformatie wordt verwezen naar de DHPC en de productinformatie.

TIP Group Benelux wordt exclusieve distributeur en servicepartner van Cappellotto vacuüm machines in de Benelux

ROTTERDAM – Per 1 januari 2025 is TIP Group Benelux aangesteld als exclusieve distributeur, servicepartner en onderdelenleverancier voor de hoogwaardige vacuüm trucks van Cappellotto in de Benelux.

Cappellotto, opgericht in 1953, is Europees marktleider in het druk/vacuüm segment voor civiele, bouw- en industriële toepassingen. Met zeven fabrieken in Italië en meer dan 600 werknemers heeft het bedrijf al meer dan 9.000 hoogwaardige machines op de markt gebracht.

De samenwerking tussen TIP Group en Cappellotto is niet nieuw; in landen als het VK, Italië en Frankrijk rijden al Cappellotto vacuüm trucks met het TIP-logo. Het distributeursschap voor de Benelux vormt een volgende stap in deze succesvolle samenwerking.

Deze samenwerking combineert de innovatieve technologie en ongeëvenaarde kwaliteit van Cappellotto met regionale expertise in lease, verkoop, onderhoud en onderdelenbeheer. Naast het aanbieden van een uitgebreid assortiment aan vacuüm trucks wordt ook gezorgd voor onderhoud en de snelle levering van originele onderdelen. Klanten profiteren hierdoor van naadloze ondersteuning en maximale continuïteit.

Met deze overeenkomst wordt de positie in de Benelux verder versterkt als betrouwbare partner voor industriële en civiele oplossingen.

Gesloten jeugdzorg onder verscherpt toezicht van inspectie

UTRECHT – De inspectie verscherpt het toezicht op zes instellingen voor gesloten jeugdzorg. Het gaat om Levvel in Amsterdam, Elker in Groningen, Almata in Ossendrecht, Via Jeugd in Cadier en Keer, Schakenbosch in Leidschendam en Pactum in Deurne en Zetten.

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) wil dat zij de zorg verbeteren. Binnen zes maanden moeten ze voldoen aan de regels. Zo sluiten Schakenbosch, Levvel en Elker jongeren soms op in hun eigen slaapkamer terwijl dit niet mag.

Brancheorganisatie Jeugdzorg Nederland is kritisch op het besluit van de inspectie. De sector wil in de komende jaren stoppen met de gesloten opnames, maar is nu aan het uitzoeken hoe de jongeren dan wel moeten worden geholpen. “Veranderen kost tijd”, stelt bestuurslid Mirjam van den Nieuwenhuijzen. Volgens haar wordt die verandering soms tegengewerkt door de bestaande regels. “Dat de inspectie nu verscherpt toezicht instelt is moeilijk uit te leggen”, vindt Van den Nieuwenhuijzen.

Transformatie

Kinderen komen op de zogeheten JeugdzorgPlus terecht wanneer ze een groot gevaar voor zichzelf of voor anderen vormen. Een rechter moet toestemming geven voor de plaatsing. De gesloten afdelingen worden tegenwoordig gezien als te streng, en daarom moeten ze rond 2030 verdwenen zijn. In plaats daarvan moeten er kleine open behandelcentra komen.

Levvel is ongelukkig met de visie van de inspectie. Slaapkamerdeuren gaan er alleen op slot in de nacht bij jongeren die strafbare feiten hebben gepleegd en de veiligheid in het geding is. Ook Pactum is verongelijkt: “We zitten nog midden in de transformatie van JeugdzorgPlus en onze medewerkers werken hard om de veranderingen te realiseren en de jeugdigen de best mogelijke zorg in de beste omstandigheden te bieden”.

Sympathieke rallyrijder van den Brink ‘springt uit zijn vel’ in achtste etappe Dakar Rally

Foto: MMPhoto

RIYADH – De Dakar Rally brengt soms onbekende eigenschappen bij de rijders naar boven. Een ‘woedende’ Mitchel van den Brink was tot de dag van vandaag een onbekend verschijnsel voor velen.

Martin van den Brink bleef zoals deze hele rally weer ‘de rust zelve’ en deed als snelle assistent zijn werk zoals gewenst. De ervaren Harskamper eindigde net achter zoon Mitchel als zevende in de achtste etappe.

Mitchel van den Brink, Moi Torrallardona en Jarno van de Pol openden vanochtend in het spoor van Martin Macik. De jonge rallyrijder uit Harskamp kon de Tsjechische titelverdediger prima volgen tot het meetpunt van 155 kilometer. Daarna kwam Mitchel ongevraagd in de ‘file en in de problemen’. “We gingen lekker van start. Het was een druk en vol veld. Alle buggy’s gingen redelijk aan de kant behalve Puck Klaassen.”

‘Ze wilde gewoon niet aan de kant’

De 22-jarige Nederlandse rijdster, die in Zuid-Afrika woont, was 6 minuten en 30 seconden eerder dan Mitchel en zijn metgezellen gestart. Het verschil in snelheid is overduidelijk. “We hebben 25 minuten achter haar gereden en met sentinellen duidelijk gemaakt dat we er langs wilden. Maar ze wilde gewoon niet aan de kant. We waren echt dichtbij en hebben echt veel geriskeerd. We reden, in een uiterste poging om haar toch te passeren, uiteindelijk over een steen en kregen daardoor een lekke band en een afgebroken stuurdemper.. We konden wel weer door, maar daardoor hebben we veel tijd verloren.”

Na afloop van de special kwam de stoom nog volop uit de oren van de jonge Harskamper. “Zij moet echt een penalty krijgen. Ik ben er nog niet klaar mee. Bij de neutralisatie heb ik haar geconfronteerd met haar actie. Ze reageerde arrogant en zei zelfs ‘karma’ dat je een band hebt lek gereden. Ik ben even goed tekeer gegaan.”

In de slotfase konden Mitchel en zijn co-piloten alsnog een lange neus maken richting Puck Klaassen. “Later stond ze zelf stil en toen hebben we maar even getoeterd. Dat heeft ertoe geleid dat we vandaag wel veel tijd hebben verloren. Het was een mooie proef waar meer in had gezeten dan dit.”

In de etappe naar Riyadh met een special van 487 kilometer had koploper Martin Macik van begin tot einde de regie in handen. De Tsjech in de MM Technology Iveco uit eigen keuken kwam andermaal niet in de problemen en won de etappe met 5m2s voorsprong op Ales Loprais en ruim 6 minuten voor Vaidotas Zala. Mitchel klasseerde zich als zesde met 21.42 achterstand.

‘Jammer van de lekke band’

‘Good-old’ Martin van den Brink bleef ook vandaag vrijwel uit de problemen. De ervaren rallyrijder kwam met de jonge talentvolle navigator Bart van Heun en zijn trouwe monteur Richard Mouw als zevende over de streep. In het klassement blijft Van den Brink senior zesde. De achterstand op Kees Koolen is slechts zo’n 35 minuten. De voorsprong op Zala, die zevende staat, bedraagt ruim een uur en 3 minuten.

“Het was een mooie proef met veel snelle stukken, maar ook veel hobbelpaden. We hebben één keer lek gereden, dat was na zo’n 380 kilometer. We zijn echter weer binnen en hebben verder geen problemen gehad met de truck. Alleen jammer van de lekke band. We zijn op weg naar het bivak in Riyadh.”

Vader Martin herkende zich in de ‘woede’ van zijn zoon. “Wij hebben ook 20 minuten achter een buggy gezeten. We hebben best wel risico genomen om er langs te komen, anders blijf je er maar achter hangen. De laatste 150 kilometer hebben we stofvrij gereden. Ik kan de frustratie van Mitchel daarom heel goed voorstellen. Wij hebben dat ook gehad en in het verleden natuurlijk ook al veel vaker.”

Morgen nieuwe kans

Martin en Mitchel willen niet ‘blijven hangen in de frustratie van vandaag’. De equipes van Eurol Rally Sport krijgen morgen weer een nieuwe kans om hun niet geringe mogelijkheden aan de volgers van de Dakar Rally te tonen. Dinsdag gaat de rally verder met een etappe naar Haradh. De proef, over vooral harde en hobbelige paden, telt 357 kilometer.

BOVAG en ANWB: Erkenningsregeling rijscholen moet einde maken aan extreme wachttijden CBR

AMSTERDAM – De wachttijden voor het praktijkexamen B lopen in veel regio’s inmiddels op tot bijna een half jaar. BOVAG en ANWB Rijopleiding niets in de oplossing van de minister van IenW om tijdelijk het systeem van de TussenTijdse Toets (een soort proefexamen) te schrappen om zo examencapaciteit vrij te maken. BOVAG en ANWB Rijopleiding zien meer heil in een erkenningsregeling voor rijscholen en bijbehorende sanctioneringsmogelijkheden vanuit CBR, mede gebaseerd op slagingspercentage. Dat kan de druk op de examencapaciteit drastisch verminderen.

De wachttijden voor het aanvragen van praktijkexamens bij het CBR zijn nog steeds veel te lang. In sommige regio’s lopen ze op tot 22 weken. Net als CBR willen BOVAG en ANWB Rijopleiding dat die wachttijden zo snel mogelijk naar beneden gaan, maar over de manier waarop verschillen de organisaties van mening.

Laag slagingspercentage

CBR-directeur Pechtold stelt terecht dat de lange wachttijden vooral het gevolg zijn van de groep rijscholen die te lage slagingspercentages heeft. In zijn interview bij Radar van 25 november 2024 geeft hij aan dat 1200 bij CBR ingeschreven rijscholen een slagingspercentage hebben van 30 procent of minder. Deze rijscholen vragen veel herexamens aan en leggen zo een onnodig groot beslag op de beperkte examencapaciteit van CBR, vinden BOVAG en ANWB Rijopleiding.

TussenTijdse Toets niet schrappen

In het Commissiedebat CBR van 28 november 2024 heeft de minister van IenW gemeld dat het een goed idee is om de tussentijdse toets tijdelijk af te schaffen. BOVAG en ANWB Rijopleiding bestrijden dat. De maatregel zal in de praktijk namelijk met name de goed presenterende rijscholen treffen. En hij is contraproductief omdat leerlingen die kiezen voor de tussentijdse toets een significant hogere slagingskans hebben en dus veel minder druk leggen op de examencapaciteit van het CBR.

Contraproductief

Peter Niesink, algemeen directeur BOVAG: “Maatregelen om de wachttijden terug te brengen, moet je nemen daar waar het probleem wordt veroorzaakt: bij de slecht presterende rijscholen. Maatregelen die de professionele en goed presterende rijscholen raken, zoals het afschaffen van de TussenTijdse Toets, zijn zeer onwenselijk en bovendien contraproductief. Om de TTT te kunnen handhaven is het wat ons betreft een optie om daar gecertificeerde RIS-instructeurs voor in te zetten in plaats van CBR-examinatoren. Het toezicht hierop door CBR kan steekproefsgewijs uitgevoerd worden, zoals dat nu ook het geval is met de CCV-nascholingsopleidingen.”

Structurele oplossing

Een structurele oplossing is volgens BOVAG en ANWB Rijopleiding noodzakelijk om de kwaliteit van het rijonderwijs te verbeteren, zo de slagingspercentages bij de slechtst-presterende rijscholen fors op te krikken en daarmee de wachttijden bij het CBR terug te dringen. Daarom moet het CBR de mogelijkheden en middelen krijgen om onderscheid te maken in examenruimte tussen goed en slecht presterende rijscholen. Op dit moment heeft het CBR deze middelen niet en is dit wettelijk ook niet mogelijk. BOVAG en ANWB Rijopleiding pleiten voor het zo snel mogelijk invoeren van een erkenningsregeling, zoals het rapport Roemer ook voorstelt.

Peter Niesink: “Eisen aan het slagingspercentage moeten onderdeel zijn van zo’n erkenning. Op die manier kan het CBR slecht presterende rijscholen sanctioneren. Het algemene slagingspercentage zal daardoor stijgen en daarmee nemen de wachttijden voor het praktijkexamen vanzelf af.”

BOVAG en ANWB Rijopleiding hebben vandaag een brief met deze strekking gestuurd naar minister Madlener. Dinsdagmiddag is er in de Tweede Kamer een zogenoemd tweeminutendebat CBR waar dit onderwerp ter sprake komt.

N15 afgesloten na ongeval tussen twee vrachtwagens bij Havens 8100-8120

Foto: Rijkswaterstaat

ROTTERDAM – Op de N15 is vanmiddag een ongeval gebeurd tussen twee vrachtwagens ter hoogte van afslag Havens 8100-8120. Bij de botsing raakte de middengeleiderail zwaar beschadigd.

Hulpdiensten en bergingsvoertuigen zijn ter plaatse. De rijbaan blijft gesloten tot 21:00 uur om de vrachtwagens te bergen en de schade aan de geleiderail te herstellen, meldt Rijkswaterstaat.

Rijkswaterstaat roept weggebruikers op om rekening te houden met vertragingen en de omleidingsroutes te volgen.

Vrachtwagen met open achterdeuren stilgelegd op Duitse A4

Foto: Duitse Politie

BAD HERSFELD – Afgelopen zaterdag viel een vrachtwagencombinatie op bij de snelwegpolitie van Bad Hersfeld op de Duitse A4, geparkeerd bij de parkeerplaats Nadelöhr tussen de afritten Friedewald en Wildeck-Hönebach. De achterdeuren van de oplegger stonden open en konden niet worden gesloten vanwege een verkeerd geladen personenauto.

Bij controle bleek dat de oplegger was beladen met twee personenauto’s en zware metalen rollen (coils) met een gezamenlijk gewicht van meer dan 23 ton. De metalen rollen waren in het midden van de oplegger geplaatst, met aan de voor- en achterzijde elk een auto.

Beide voertuigen pasten niet volledig op de resterende laadruimte: de voorste auto was gestapeld op oude banden en de achterste auto stak ver buiten de oplegger uit. De achterdeuren waren provisorisch met spanbanden vastgemaakt.

Gevaarlijke transportwijze

De politie benadrukt dat deze manier van transport niet alleen gevaarlijk is vanwege de risico’s op verschuivende lading – de stapel oude banden kan gemakkelijk wegglijden – maar ook omdat de open achterdeuren de stabiliteit van de oplegger ernstig verminderen bij sterke wind of onverwachte rijbewegingen.

De vrachtwagencombinatie mocht niet verder rijden totdat de twee auto’s in een andere vrachtwagen waren overgeladen.

Boete voor chauffeur en transportbedrijf

De 40-jarige vrachtwagenchauffeur moest een borgsom van €90 betalen. Het transportbedrijf kan een boete van vier cijfers tegemoetzien vanwege de ernstige tekortkomingen in de ladingzekering.

LTO verwacht voorlopig geen vee-import uit Duitsland vanwege MKZ

DEN HAAG – Landbouworganisatie LTO Nederland verwacht dat Nederlandse boeren de komende dagen helemaal geen vee meer importeren vanuit Duitsland om zo geen risico te lopen met de verspreiding van mond-en-klauwzeer (MKZ). De belangenvereniging heeft zo’n invoerstop geadviseerd aan leden, waarmee ze verdergaat dan landbouwminister Femke Wiersma. Maar ook met haar maatregelenpakket is LTO blij.

“Dit pakket is in goede samenspraak tot stand gekomen en er zit een grens aan wat de minister kan. Maar wij hebben daarbij samen met ZuivelNL onze leden ook opgeroepen deze week geen dieren uit Duitsland te importeren. We gaan ervan uit dat iedereen zich daaraan houdt. We kunnen ons niet voorstellen dat een ondernemer nu de afweging maakt om toch dieren uit Duitsland te importeren”, laat een woordvoerder van LTO weten.

Tot nu toe zijn alleen bij drie waterbuffels in de Duitse deelstaat Brandenburg besmettingen met het gevaarlijke virus aangetroffen. Zeker 3600 kalveren zijn sinds 1 december vanuit die deelstaat naar Nederland gekomen.

De Stichting Brancheorganisatie Kalversector kwam uit voorzorg al met extra maatregelen, zoals een verbod op het afvoeren van dieren van het bedrijf. Daar sloot Wiersma zich zaterdagavond bij aan. Verder geldt er een bezoekersverbod voor de vleeskalverbedrijven.

Ook branchevereniging Vee&Logistiek Nederland adviseert een importstop uit Duitsland, tot minimaal dinsdag 12.00 uur. “Wij zullen de leden op basis van de laatste informatie voor dinsdag laten weten of dit advies verlengd wordt”, staat op de website. Ook is het nadrukkelijke advies de verzameling van gevoelige dieren tot en met zaterdag te vermijden. “Voer het transport van slachtdieren zoveel mogelijk 1-op-1 uit”, staat er in het bericht.

Boerenorganisatie Farmers Defence Force (FDF) vindt dat de maatregelen van het ministerie niet ver genoeg gaan. “We vinden het onbegrijpelijk dat er alleen gefocust wordt op kalveren. Wetenschappelijke kennis van MKZ bewijst dat de ziekte voorkomt bij runderen, varkens, schapen, geiten en ook bij wilde zwijnen, herten, reeën en sommige dierentuindieren”, schrijft FDF.

De organisatie wil ook dat boeren hun bezoek aan de grote vakbeurs Grüne Woche vanaf vrijdag in Berlijn “op slechts 20 kilometer van de eerste MKZ-haard” heroverwegen. “Naast vee is de mens een grote risicofactor bij insleep. Blijf weg bij grote bijeenkomsten met veehouders en sluit je stallen af voor volk dat er niet in hoeft.”

Zwakke Chinese vraag raakt autoverkopen Duitse fabrikanten

MÜNCHEN – De autoverkopen van BMW zijn vorig jaar gedaald als gevolg van een zwakke vraag uit met name China. Ook andere Duitse autofabrikanten hebben in China, ‘s werelds grootste automarkt, aan populariteit ingeboet nu consumenten steeds vaker kiezen voor lokale merken zoals BYD. Ze worstelen ook met een zwakke vraag naar elektrische voertuigen in Europa sinds verschillende landen de subsidies voor die wagens hebben verlaagd.

De verkoop van BMW, waaronder ook de merken Mini en Rolls-Royce vallen, daalde met 4 procent naar een kleine 2,5 miljoen voertuigen, zo maakte het bedrijf maandag bekend. BMW had daarbij ook veel last van een grote terugroepactie van zo’n 1,5 miljoen auto’s. Dit had vooral in China een grote impact op de leveringscijfers.

BMW herzag in september al zijn vooruitzichten voor het jaar nadat een defect remsysteem, geleverd door Continental, het bedrijf had gedwongen om voertuigen terug te roepen. Het bedrijf heeft honderden miljoenen euro’ s gereserveerd om de defecten te herstellen en moest tijdelijk de levering van honderdduizenden duurdere voertuigen stilleggen.

Concurrentie

Bij rivalen zijn de cijfers vergelijkbaar, bleek afgelopen dagen al. Mercedes-Benz heeft vorig jaar eveneens minder personenauto’s verkocht, mede door een zwakkere verkoop op de belangrijke Chinese markt. De wereldwijde verkoop van personenauto’s, met ook de luxemerken Maybach en AMG, zakte met 3 procent tot bijna 2 miljoen.

Ook het Volkswagenconcern voelt de felle concurrentie van Chinese automerken. Zo meldde Audi dat de leveringen met 12 procent zijn gedaald tot 1,7 miljoen voertuigen. De wereldwijde verkoop van het merk Volkswagen is ruim 1 procent lager uitgekomen op circa 4,8 miljoen auto’ s. Porsche, een ander merk uit de Volkswagen-groep, meldde op zijn beurt dat de leveringen in China vorig jaar met 28 procent zijn gekelderd. Wereldwijd werden er vorig jaar 310.718 Porsches verkocht, wat neerkomt op een afname van 3 procent.

51 kilo marihuana ontdekt in gekantelde vrachtwagen met mandarijnen [+foto’s]

Foto: Duitse Politie

IDTSEIN – Een vrachtwagen, geladen met 26 ton mandarijnen is donderdagavond gekanteld op de Duitse A3 ter hoogte van Idstein.

Bij de berging van het voertuig ontdekten onderzoekers van het Zollfahndungsamt Frankfurt am Main en het Hessische Landeskriminalamt naast de citrusvruchten een aanzienlijke hoeveelheid verboden marihuana. De drugs, verpakt in sporttassen, waren zorgvuldig verborgen onder de lading mandarijnen. In totaal vond men 51 kilo marihuana.

Hoewel de nieuwe Cannabiswet voor consumptie sinds april 2024 van kracht is in Duitsland, blijft het bezit van grote hoeveelheden cannabis en de invoer van hasj en marihuana uit het buitenland illegaal.

De 50-jarige vrachtwagenchauffeur, die wordt verdacht van illegale invoer van aanzienlijke hoeveelheden cannabis, werd na zijn ontslag uit het ziekenhuis aangehouden. Hij zit momenteel in voorlopige hechtenis.

Het onderzoek naar de zaak is nog gaande, en verdere details worden niet bekendgemaakt in belang van het onderzoek.

Logistieke Alliantie: Aanhoudende krimp spoorgoederenvervoer vraagt dringend om actie én visie

ZOETERMEER – “De recente brief van het kabinet over de toekomst van het spoor is een gemiste kans, gelet op de grote nood in het spoorgoederenvervoer”, aldus de Logistieke Alliantie.

“Er is acuut een duidelijke visie en bijbehorende financiële investeringsagenda nodig om de aanhoudende krimp van het goederenvervoer te stoppen en het spoor weer aantrekkelijker te maken voor vervoerders. En dat is nodig voor zowel het milieu als voor de economie.”

Deze boodschap verstuurde de Logistieke Alliantie in een brief aan de Tweede Kamer, in
aanloop naar het debat over spoorgoederenvervoer op woensdag 15 januari.

Kabinetsbrief mist ambitie!

De brief is een reactie op de recente Kamerbrief van de staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu over de nadere uitwerking van het Toekomstbeeld Spoorgoederenvervoer. Volgens de Logistieke Alliantie had deze brief wel een stuk ambitieuzer gemogen en is het in deze vorm een gemiste kans. Zo bevat de brief geen concrete toezeggingen voor nieuw beleid.

De voorgenomen keuze voor het scenario ‘gestage ontwikkeling’ betekent daarnaast de facto het loslaten van werkelijk elke ambitie. Ook worden de groeidoelstellingen uit het eerdere ‘Maatregelpakket Spoorgoederenvervoer’ met deze brief feitelijk losgelaten en raken de ambities vanuit het Europees beleid (o.a. de Green Deal) compleet uit zicht.

De Logistieke Alliantie is teleurgesteld dat ondanks alle positieve inzet vanuit de spoorsector, samen met omwonenden, er zo weinig ambitie uit de beleidsvoornemens blijkt.

Grote zorgen over aanhoudende krimp

De Logistieke Alliantie maakt zich grote zorgen over de aanhoudende krimp van het
spoorgoederenvervoer, waar vanuit milieu- en economisch oogpunt juist een omgekeerde
beweging nodig is. Spoorvervoer geeft immers nauwelijks CO2-uitstoot en is samen met de
andere vervoersmodaliteiten keihard nodig om de logistiek te laten functioneren als bloedsomloop van de economie. Vooral cruciale routes zoals de Havenspoorlijn en de goederencorridor naar Zevenaar zijn een groot aandachtspunt.

Betrek bedrijfsleven bij keuzes rond Basisnet en emplacementen

De Logistieke Alliantie steunt het voorstel van staatssecretaris Jansen om te komen tot een
Robuust Basisnet. Hiermee komt er eindelijk duidelijkheid over het veilig vervoer van gevaarlijke stoffen waar de transportsector behoefte aan heeft. Ook staat de Logistieke Alliantie achter het emplacementenproject waarmee uniformiteit en duidelijkheid komt voor de omgeving over de veiligheid op spooremplacementen. Hiermee worden publieke middelen bespaard die gebruikt kunnen worden voor de duurzame bereikbaarheid van Nederland.

Wel roept de Logistieke Alliantie de Staatssecretaris en de Tweede Kamer op te zorgen dat naast departementen (IenW, VRO, KGG), IPO en VNG ook het bedrijfsleven, logistieke partijen en de havens hier als belangrijke partners intensief bij de verdere invulling van het basisnet te betrekken. Het bedrijfsleven wordt nu alleen benoemd bij het voortzetten van convenanten over Chloor, Ammoniak en BLEVE vrij rijden.

“Door meer partijen te betrekken wordt beter gekeken naar het gehele logistieke systeem, waar spoorgoederenvervoer een belangrijke schakel in is”, aldus de Logistieke Alliantie.

Lichaam gevonden in de Kralingse plas in zoektocht naar vermiste 38-jarige Marjolein

ROTTERDAM – De politie heeft maandagmorgen in de Kralingse plas een lichaam gevonden.

De politie was daar bezig met een zoekactie naar de vermiste Marjolein. Of de gevonden persoon Marjolein is, wordt onderzocht, meldt de politie op X.

Economen verwachten verdere groei aantal faillissementen in 2025

UTRECHT – Het aantal faillissementen in Nederland zal dit jaar verder stijgen, verwachten economen Jan-Paul van de Kerke van ABN AMRO en Hugo Erken van RaboResearch. Maandag meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dat bijna 4300 bedrijven vorig jaar failliet werden verklaard, 30 procent meer dan in 2023 en het hoogste aantal in acht jaar.

Sinds 2021 is het aantal bedrijven dat failliet ging volgens het CBS stapsgewijs toegenomen. Van de Kerke, senior econoom Nederland en eurozone, verwacht dat die lijn in 2025 doorzet. “We hebben tijdens de coronapandemie gezien dat het aantal faillissementen heel laag was door steunmaatregelen, onnatuurlijk laag gezien de stand van de economie. Veel bedrijven zijn daardoor overeind gehouden waarmee het niet goed ging”, legt hij uit. Het hogere aantal bankroeten nu is volgens hem een inhaalslag daarvan. Tegen het einde van dit jaar en in 2026 zal de toename stabiliseren, denkt hij.

Erken, hoofd Nederlandse economie, stelt dat het aantal niet-levensvatbare bedrijven sinds 2020 flink is gestegen door de coronasteunmaatregelen en de lage rente in die periode. “De rentes stijgen weer en de steun moet worden terugbetaald. We verwachten dat een aantal ondernemers daardoor in de problemen komt.” Ook de lonen zijn gestegen, maar niet alle ondernemers zullen die stijging kunnen betalen of doorberekenen aan klanten, zegt hij.

De RaboResearch-econoom verwacht dat het aantal bankroeten dit jaar tussen de 15 en 25 procent zal stijgen en in 2026 met ongeveer 17 procent. In 2027 wordt een verdere groei van 10 procent verwacht en zullen per kwartaal zo’n 1500 tot 1700 bedrijven failliet gaan, aldus Erken. “In een historisch perspectief is dat nog wel vrij laag. Het aantal bedrijven is de afgelopen jaren enorm gestegen. Dat meer bedrijven failliet gaan, komt alleen al door het feit dat er simpelweg meer bedrijven zijn.” Daarbij meldt hij ervan uit te gaan dat zich op geopolitiek gebied geen grote onverwachte ontwikkelingen voordoen.

Vooral sectoren die veel met het buitenland te maken hebben, zoals de handel, transport en industrie, kunnen het moeilijk krijgen, denkt Van de Kerke. “De Duitse economie draait niet zo goed. Dat kan minder vraag betekenen voor Nederlandse bedrijven en dat verhoogt het risico om failliet te gaan. We zijn ook best wel bezorgd over invoerheffingen uit Amerika. Als die komen, raakt dat Nederlandse bedrijven ook.”

Delhaize neemt Belgische buurtwinkels van Louis Delhaize over

KOBBEGEM – Delhaize heeft een akkoord bereikt met de Louis Delhaize Group om alle aandelen van Delfood over te nemen. Met de overname breidt het Belgische onderdeel van supermarktconcern Ahold Delhaize het netwerk van bestaande Delhaize-winkels in België verder uit. Delfood verenigt 325 verkooppunten die onder het Louis Delhaize-merk actief zijn of door het bedrijf worden bevoorraad.

Het merk Louis Delhaize wordt ook overgenomen en blijft bestaan. De twee groepen hebben een gemeenschappelijke familieherkomst, maar hebben zich altijd volledig onafhankelijk van elkaar ontwikkeld. De logistieke activiteiten en het hoofdkantoor van Delfood blijven ook bestaan en blijven de activiteiten coördineren zoals dat nu gebeurt. Het managementteam en de werknemers van Delfood blijven eveneens behouden, net als de contracten met de aangesloten winkels.

De overname moet nog worden goedgekeurd door de Belgische Mededingingsautoriteit. Delhaize verwacht de aankoop eind dit jaar af te ronden.

×