Clicky

donderdag 3 oktober 2024 - 17:39 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 15

Storm Aitor officieel eerste herfststorm van 2024

IJMUIDEN – Storm Aitor die momenteel over Nederland trekt, is officieel de eerste herfststorm van het jaar. Tussen 07.00 en 08.00 uur kwam het in IJmuiden tot een gemiddelde windkracht 9, meldt Weeronline.

De zwaarste windstoot van 100 kilometer per uur is tot nu toe ook gemeten in IJmuiden. “Langs de hele kust en in het IJsselmeergebied worden momenteel zware windstoten van 80 tot 90 kilometer per uur gemeten en lokaal nog wat meer”, aldus Weeronline.

Tot in de eerste helft van de middag blijft het volgens de weerdienst zeer onstuimig. Aan het begin van de middag worden de zwaarste windstoten in het Waddengebied verwacht. In de tweede helft van de middag zwakt de wind geleidelijk af. Ook zijn er buien en is het volgens Weeronline met 15 graden vrij koel voor de tijd van het jaar.

De naam Aitor werd eerder gegeven door de Spaanse weerdienst. De storm is volgens Weeronline de vijfde storm van het jaar. Op 2 januari had Nederland te maken met storm Henk, op 22 januari storm Isha en 24 januari storm Jocelyn. Op 6 juli noteerde IJmuiden twee uur lang stormkracht 9, maar deze storm kreeg geen naam, aldus Weeronline. “Alleen stormen die grote impact hebben krijgen een naam.”

Gemiddeld genomen dient de eerste herfststorm zich ongeveer half oktober aan. Vorig jaar kwam het op 19 september tot de eerste herfststorm. Ook op 2 en 24 november was er een officiële herfststorm. Een herfststorm komt overigens niet elk jaar voor. In bijvoorbeeld 2021 en 2022 waren er geen herfststormen, evenals in 2018 en 2019.

Meteorologen spreken van een officiële storm als de gemiddelde windsnelheid op minstens één KNMI-station over een heel uur uitkomt op windkracht 9, aldus Weeronline. Maar een storm die van 14.30 tot 15.30 uur gemiddeld op windkracht 9 uitkomt, maar niet van 14.00 tot 15.00 uur, telt dan weer niet als officiële storm. “Van een officiële zware storm wordt gesproken als het gemiddeld over een heel uurvak met windkracht 10 waait. Datzelfde geldt ook bij een zeer zware storm. Dan moet het over een heel uurvak met gemiddeld windkracht 11 waaien.”

Meer dan de helft van elektriciteitsproductie komt uit hernieuwbare bronnen

Elektriciteitsmast
Foto: Transport Online | E. van der Wal

DEN HAAG – De elektriciteitsproductie uit hernieuwbare bronnen is in de eerste helft van 2024 gestegen naar 32,3 miljard kWh. Hiermee kwam het aandeel hernieuwbare elektriciteit op 53 procent van de totale elektriciteitsproductie. De invoer van elektriciteit steeg en de uitvoer nam af. Nederland heeft per saldo in de eerste 6 maanden van 2024 2,3 miljard kWh meer uitgevoerd dan ingevoerd. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

De productie is in dezelfde periode met 1 procent gestegen naar 60,5 miljard kWh. Voor het eerst is er in de eerste 6 maanden van een jaar met 53 procent, meer elektriciteit geproduceerd met hernieuwbare bronnen dan met fossiele bronnen. Het verbruik van elektriciteit is in de eerste helft van 2024 met 5 procent gestegen naar 55,8 miljard kWh. Dit is iets onder het niveau van voor corona.

De elektriciteitsproductie uit wind stijgt met een derde

De elektriciteitsproductie uit wind is gestegen naar 17,4 miljard kWh in de eerste helft van 2024. Dit is een toename van 4,4 miljard kWh. Ruim twee derde van deze stijging vond plaats op zee. De belangrijkste oorzaak van de gestegen elektriciteitsproductie uit wind is de toename van het vermogen zowel op zee als op land. Op zee hadden vooral de nieuwe windparken Hollandse Kust Zuid (I t/m IV) en Hollandse Kust Noord (V) hier een aanzienlijke bijdrage aan het vermogen van wind op zee. Ook het vermogen op land nam toe, met name in Flevoland, waar vorig jaar al meerdere oude kleinere windmolens zijn vervangen door grotere en nieuwe windmolens met meer vermogen. Alleen al in deze provincie steeg het vermogen gedurende 2023 al met 0,4 GW. In heel Nederland is dit vermogen met 2,0 GW (0,6 GW op land en 1,4 GW op zee) toegenomen in 2023.

De elektriciteitsproductie uit zon steeg naar 11,7 miljard kWh. Dit is een toename van 0,8 miljard kWh. Dit werd veroorzaakt doordat er meer vermogen is bijgeplaatst, terwijl de hoeveelheid zonnestraling juist minder was dan in de eerste helft van vorig jaar.

De elektriciteitsproductie uit biomassa is afgenomen met 16 procent, met name als gevolg van minder bijstook in de kolencentrales, die ook minder hebben gedraaid in de eerste helft van 2024.

Elektriciteitsproductie uit kolen neemt af met bijna 40 procent

De elektriciteitsproductie uit kolen is gedaald naar 3,9 miljard kWh. Doordat er veel meer goedkopere elektriciteit uit zon en wind beschikbaar was, konden kolencentrales minder concurrerend elektriciteit produceren.

Ook de elektriciteitsproductie uit aardgas is gedaald, naar 21,3 miljard kWh, met name bij elektriciteitscentrales, ondanks gedaalde prijzen voor aardgas en CO2-emissies in 2024.

Nederland blijft netto-exporteur

De invoer steeg met 4 procent in de eerste helft van 2024. Tegelijkertijd daalde de uitvoer met 10 procent. Per saldo is in deze periode 2,3 miljard kWh meer elektriciteit uitgevoerd dan ingevoerd. Met name de uitvoer naar België (9 procent) en Duitsland (7 procent) is sterk afgenomen, ondanks lagere elektriciteitsproductie in deze landen. Door een sterk gestegen elektriciteitsproductie van de Franse kern- en waterkrachtcentrales, hebben deze landen meer elektriciteit ingevoerd uit Frankrijk, in plaats van uit Nederland.

Vertrouwen producenten industrie verbetert een fractie in september

Industrie

DEN HAAG – De producenten in de industrie waren in september iets minder negatief dan in augustus. Het vertrouwen ging van -1,9 in augustus naar -1,7 in september, aldus het CBS. Fabrikanten waren positiever over de verwachte bedrijvigheid.

Het producentenvertrouwen lag in september onder het gemiddelde van de afgelopen 20 jaar van -1,3. Het vertrouwen bereikte in oktober 2021 de hoogste waarde (10,4). In april 2020 werd de laagste waarde (-31,5) genoteerd.

Positiever over verwachte bedrijvigheid

Producenten waren opnieuw positiever over de verwachte productie in de komende drie maanden. Daarentegen waren ze negatiever over hun orderpositie. Hun oordeel over de voorraden gereed product veranderde niet.

Een deelindicator was positief. Het aantal producenten dat verwacht dat hun productie de komende drie maanden zal toenemen was groter dan het aantal dat een afname van de productie voorziet.

De andere twee deelindicatoren van het producentenvertrouwen waren negatief. Het aantal producenten dat de orderpositie groot acht, was kleiner dan het aantal dat de orderportefeuille klein vindt, gelet op de tijd van het jaar. Het aantal producenten dat de voorraad eindproduct als klein beschouwt, was kleiner dan het aantal dat de voorraden groot vindt.

Producentenvertrouwen het meest positief in elektrotechnische en machine-industrie

In de helft van de belangrijkste branches van de industrie verbeterde het vertrouwen. Het meest nam het vertrouwen toe bij de fabrikanten in de elektrotechnische en machine-industrie. Zij waren ook het meest positief van alle branches.

Productie industrie ruim 4 procent lager in juli

De kalendergecorrigeerde productie van de Nederlandse industrie was in juli 4,4 procent lager dan in juli 2023. Ook in de voorgaande 12 maanden kromp de productie op jaarbasis. Ten opzichte van juni daalde de productie met 1,1 procent.

Waakhond NTSB waarschuwt voor defect onderdeel staartroer Boeing 737

ARLINGTON – De Amerikaanse transporttoezichthouder NTSB waarschuwt voor een defect onderdeel in sommige vliegtuigen van het type 737. Daardoor kan het staartroer van deze toestellen blokkeren. Volgens de luchtvaartwaakhond FAA is United Airlines de enige Amerikaanse luchtvaartmaatschappij die door het defect wordt getroffen. Het is niet duidelijk of de problemen ook buiten de Verenigde Staten spelen. In Nederland vliegen onder meer KLM en Transavia met vliegtuigen van het type 737 NG.

De onderdelen werden geleverd door de Amerikaanse toeleverancier Collins Aerospace voor enkele 737 MAX- en 737 NG-toestellen. Volgens de NTSB was het onderdeel niet juist in elkaar gezet, waardoor het gevoeliger was voor vocht en kon bevriezen. Dat zou de beweging van het roersysteem kunnen beperken. De transporttoezichthouder ontdekte het defect tijdens onderzoek naar een incident op 6 februari. Die dag liep het roer van een 737 MAX 8 van United Airlines vast tijdens een landing. Het vliegtuig bereikte uiteindelijk wel veilig de grond en er vielen geen gewonden.

De FAA gaat met de bevindingen aan de slag. De NTSB heeft de luchtvaarttoezichthouder gevraagd ook buitenlandse luchtvaartwaakhonden te informeren, mochten de onderdelen verwijderd moeten worden.

Het is de zoveelste tegenslag voor Boeing, dat geplaagd wordt door schandalen die te maken hebben met kwaliteitscontroles. Begin dit jaar schoot een deurpaneel van een Boeing 737 MAX 9 van Alaska Airlines los. Naderhand bleken bouten te ontbreken. Ook over de kwaliteitscontroles bij andere toestellen kwamen kritische berichten naar buiten, waarna de Amerikaanse toezichthouder Boeing verplichtte een verbeterplan door te voeren.

Minister Madlener van Infrastructuur sluit tolwegen niet uit

DEN HAAG – Minister Barry Madlener van Infrastructuur sluit het idee niet uit om in Nederland op verschillende wegen tol te heffen. Hij ziet daarin een mogelijk verdienmodel voor investeerders. Die stoppen dan geld in de aanleg of het onderhoud van een snelweg, en verdienen vervolgens aan de geheven tol. “Op dit moment zijn er totaal geen plannen in die richting”, voegde hij toe op BNR Nieuwsradio, maar “ik vind het voor sommige trajecten niet eens een slechte gedachte”.

Het heffen van tol is een mogelijk alternatief voor rekeningrijden. Dat systeem is theoretisch goed, maar werkt niet in de praktijk, aldus de bewindsman. Hij ziet in tolheffingen bovendien een voordeel omdat mensen de keuze hebben. “Als je niet wil, ga je in de file staan.” Hij ziet het als een optie om private investeerders aan te trekken als er straks “echt geen geld” is vanuit de overheid. Hij noemt het voorbeeld van een pensioenfonds dat mogelijk een extra baan wil aanleggen op een traject waar elke dag file staat. Dan kan het heffen van tol als verdienmodel een uitweg zijn, denkt Madlener.

Nederland kent nu nog geen tolwegen, maar wel enkele tunnels waar de autorijder tol moet betalen. “Ik heb liever een toltunnel dan geen tunnel”, zei de PVV-minister daarover.

Overigens is niet alleen een tekort aan geld een probleem als het gaat om infrastructuurprojecten, waaronder werken aan snelwegen. Zo is er ook een groot tekort aan mensen om het werk uit te voeren en moet rekening worden gehouden met stikstofuitstoot.

Macron: Netanyahu maakt een fout als hij wapenstilstand verwerpt

MONTREAL – De Franse president Emmanuel Macron stelt dat de Israëlische premier Benjamin Netanyahu “een fout” maakt als hij niet instemt met een wapenstilstand in Libanon. Netanyahu zou “verantwoordelijkheid” moeten nemen voor een regionale escalatie, aldus Macron.

Frankrijk en de Verenigde Staten werken aan een staakt-het-vuren van 21 dagen. Deze tijdelijke onderbreking van de vijandelijkheden moet Israël en de Libanese groepering Hezbollah in staat stellen te onderhandelen over een mogelijke diplomatieke oplossing voor hun conflict. De twee vallen elkaar sinds oktober vorig jaar bijna elke dag aan, als gevolg van de oorlog in de Gazastrook.

Macron zei tijdens een persconferentie in het Canadese Montreal dat het gemaakte voorstel “degelijk” is. Deze is volgens hem in samenwerking met Netanyahu zelf voorbereid.

Vanuit Israël klinkt donderdag vooral de oproep door te blijven gaan met vechten totdat Hezbollah is verslagen. Netanyahu’s kantoor zegt dat de premier zelf niet heeft gereageerd op het voorstel. Amerikaanse en Israëlische functionarissen praten donderdag in New York verder, meldt het Witte Huis.

Motorrijder uit Winschoten overleden na ongeval met auto in Duitsland

UEDEM – Een man van 66 uit het Groningse Winschoten is donderdag om het leven gekomen door een aanrijding op een kruising in Duitsland.

De man botste met zijn motor op een tegemoetkomende auto, waarvan de bestuurder wilde afslaan. Volgens de Duitse politie overleed hij ter plekke.

Het ongeluk gebeurde op een doorgaande weg net buiten het dorp Uedem, over de grens bij Nijmegen.

Een 58-jarige man wilde met zijn auto linksaf slaan, een landweggetje in. Waardoor de motorrijder tegen de auto botste, wordt nog onderzocht. De bestuurder van het voertuig raakte lichtgewond en werd naar een ziekenhuis gebracht.

Dagenlange werkzaamheden op A15, weg richting Nijmegen dicht

A15

TIEL – De snelweg A15 tussen knooppunt Deil en Tiel-West is tot maandagochtend dicht door werkzaamheden, meldt Rijkswaterstaat.

De weg in de richting van Nijmegen is sinds 21.00 uur afgesloten, in de richting van Rotterdam is de snelweg wel open. De wegbeheerder adviseert mensen die normaal van dit deel van de A15 gebruikmaken om vrijdag zoveel mogelijk thuis te werken.

Volgens Rijkswaterstaat wordt onder meer asfalt vervangen en worden er markeringen en detectielussen aangebracht. Ook wordt er gewerkt aan viaducten. Weggebruikers worden omgeleid via de A2, A27, A12 en A50, of via de A2, A59 en de A50. De extra reistijd kan oplopen tot maximaal een half uur. Maandagochtend om 05.00 uur gaat de snelweg weer open.

Vrijdagavond gaat ook de A15 bij Rotterdam richting Dordrecht dicht. Tussen het knooppunt Vaanplein tot en met knooppunt Ridderkerk is de weg tot maandagochtend 05.00 uur afgesloten. De extra reistijd kan oplopen tot een uur.

SBM Offshore noemde melder corruptie onrechtmatig afperser

AMSTERDAM – Oliedienstverlener SBM Offshore heeft een oud-werknemer die een corruptieschandaal aan het licht bracht onrechtmatig afgeschilderd als afperser in verschillende media. Tot dat oordeel komt de rechtbank in Amsterdam in een rechtszaak die de voormalige bedrijfsjurist Jonathan Taylor van SBM had aangespannen tegen zijn oude werkgever. Taylor vindt dat hij als klokkenluider moet worden gezien en eist een financiële vergoeding voor de reputatieschade die hij heeft geleden.

SBM Offshore verkoopt drijvende platforms voor het oppompen en opslaan van olie, en maakte zich daarbij tussen 2007 en 2011 schuldig aan omkoping van overheidsfunctionarissen via tussenpersonen in Brazilië, Angola en Equatoriaal-Guinea. In het vorige decennium betaalde het van oorsprong Schiedamse bedrijf honderden miljoenen dollars aan schikkingen en boetes in Brazilië, de Verenigde Staten en Nederland vanwege de corruptie. De zaak kwam aan het licht nadat Taylor informatie over het smeergeld had gedeeld via Wikipedia en zakenblad Quote daarover schreef.

Taylor eiste in diezelfde periode een hogere ontslagvergoeding van SBM omdat hij, naar eigen zeggen, amper nieuw werk op niveau kon vinden door argwaan over zijn vertrek. In interviews met NRC, het Braziliaanse zakenblad Valor en antwoorden aan beleggersvereniging VEB schilderde SBM Taylor vervolgens af als chanteur.

Rectificeren

Volgens de rechtbank ging het bedrijf daarin te ver, omdat dit een ernstige beschuldiging is die SBM niet goed met feiten kon onderbouwen. Ook werd ten onrechte de suggestie gewekt dat het om een misdrijf ging dat op één lijn stond met de omkoopaffaires, oordeelt de rechtbank. Daarbij speelt mee dat SBM de beweegredenen van Taylor “te eenzijdig” weergaf. Daarom moet het bedrijf volgens de rechter opdraaien voor de schade die Taylor heeft geleden, maar de hoogte van de vergoeding is nog niet bekend.

SBM moet ook rectificeren. Maar de rechter gaat niet mee in alle eisen van Taylor. Zo wilde hij een verbod voor SBM om hem in de toekomst weer afperser te noemen, maar dat vindt de rechtbank in Amsterdam een te grote inperking. Ook gaat de rechter niet mee in het betoog dat SBM onrechtmatig aangifte tegen Taylor deed in Monaco.

Cryptodiensten offline gehaald, beslag op miljoenen aan crypto’s

UTRECHT – De Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (FIOD) heeft in samenwerking met een speciaal team van de politie en met justitie twee grote cryptovaluta-wisseldiensten offline gehaald, is donderdag bekendgemaakt. Deze beide diensten worden verdacht van “het faciliteren van witwassen van mogelijk door misdrijf afkomstige cryptovaluta”, meldt de FIOD in een verklaring.

Servers van de beide diensten zijn op meerdere locaties offline gehaald en er is beslag gelegd op cryptovaluta ter waarde van 7 miljoen euro. De servers zijn in beslag genomen en worden onderzocht.

Een van de diensten is Cryptex, volgens de FIOD een dienstverlener die veel verschillende criminele geldstromen faciliteerde, zoals losgeld na het plaatsen van ransomware. “Cryptex maakte gebruik van de Nederlandse infrastructuur”, aldus FIOD.

De andere dienst heet pm2btc, waarop gebruikers cryptovaluta om konden zetten naar nationale valuta en vice versa. “Het vermoeden was dat veel criminelen deze cryptowisseldienst gebruikten, die eveneens gebruikmaakte van infrastructuur in Nederland.”

Fietskoeriersdienst Cycloon ontslaat honderden medewerkers

ZWOLLE – Fietskoeriersdienst Cycloon schrapt de banen van 440 medewerkers.

Het dochterbedrijf van webshop Bol.com stopt voor een groot deel met het bezorgen van pakketten, waardoor de werknemers boventallig zijn. Voortaan gaat Cycloon alleen verder met het bezorgen van post en pakketjes die door de brievenbus passen.

De Zwolse onderneming, met ruim duizend medewerkers, zegt last te hebben van de zwakkere groei op de pakketmarkt en sterk gedaalde tarieven. Tegelijkertijd zijn veel andere bezorgers ook begonnen met de inzet van elektrisch vervoer, waardoor Cycloon als fietskoerier “niet meer onderscheidend” is als duurzaam bedrijf en de omzet daalt. Gesprekken over een eventuele verkoop van de pakketbezorgdienst liepen op niets uit.

Voor de medewerkers die hun baan verliezen is een sociaal plan opgesteld met de ondernemingsraad en vakbonden. Doordat het vooral om parttimemedewerkers gaat, verdwijnen in totaal 68 voltijdsbanen. De banen voor postmedewerkers blijven. Daardoor houden ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bij Cycloon hun werk, meldt het bedrijf.

Douane vindt drugs in vier containers

Foto: OM Rotterdam

ROTTERDAM – De Douane heeft op woensdag 25 september in totaal 180 kilo cocaïne onderschept in vier verschillende containers. De straatwaarde van de gevonden drugs is 13,5 miljoen euro.

Een eerste partij van 50 kilo werd gevonden nabij de koelmotor van een container die was beladen met bananen. De container was afkomstig uit Costa Rica en was bestemd voor een bedrijf in Zeeland.

Controle zeeschip

De andere drie partijen werden gevonden tijdens een controle van een zeeschip, door het Landelijk Visitatie Team van de Douane. Wederom was het drie keer raak in de buurt van de koelmotor. Het ging om partijen van 34, 47 en 49 kilo.

In twee van de drie containers zaten bananen, in de andere zaten langoustines. De containers waren afkomstig uit Ecuador en waren bestemd voor bedrijven in Nederland en Duitsland.

Het HARC-team, een inmiddels 28 jaar oud samenwerkingsverband van Douane, FIOD, Zeehavenpolitie, Zeehavenpolitie en het Openbaar Ministerie in Rotterdam, heeft de zaak verder in onderzoek.

De drugs zijn inmiddels vernietigd.

Wallenius Wilhelmsen vergroot vier van de twaalf bestelde schepen tot de grootsten ter wereld

OSLO – Wallenius Wilhelmsen heeft aangekondigd dat vier van de twaalf Shaper Class-schepen die momenteel bij Jinling Shipyard (Jiangsu) zijn besteld, in omvang worden vergroot van 9.300 naar ongeveer 11.700 CEU’s. De schepen worden de grootste PCTC’s die ooit hebben gevaren en zullen een belangrijke rol spelen bij het verlagen van de kosten van het bedrijf.

“Speciaal ontworpen voor onze behoeften en handelspatronen, voorbereid op netto-nul vanaf dag één en speciaal gebouwd met aanzienlijke schaalvoordelen, geloven we dat de nieuwe, grotere Shaper-schepen een klasse apart zijn. Ze bieden aanzienlijke besparingen op brandstof en emissies in vergelijking met de huidige vloot en met zowel ongeëvenaarde capaciteit als de hoogste hellingsterkte in het orderboek, zijn deze schepen echt geschikt voor de toekomst”, aldus Xavier Leroi, EVP & COO Shipping Services bij Wallenius Wilhelmsen.

De schepen zullen het oceaanelement zijn van de geïntegreerde netto-nuldienst die Wallenius Wilhelmsen vanaf 2027 aan klanten zal aanbieden. Dit end-to-end-aanbod omvat alle fasen van het transport van nieuwe voertuigen van de fabriek naar de eindconsument. Het bedrijf is van plan om zijn landgebonden logistiek- en transportnetwerk te gebruiken om dit te realiseren.

Xavier Leroi

“Dit is zeer welkom, aangezien we nu onze vrachtcapaciteiten, brandstofefficiëntie en serviceaanbod verder verbeteren. Deze spelen in op de toekomstige behoeften van onze klanten”, aldus Pia Synnerman, EVP & CCO bij Wallenius Wilhelmsen.

De vier grotere schepen delen veel van de integrale ontwerpkenmerken van de Shaper Class, zoals een dual fuel-motor, methanolgeschikt vanaf levering, verbeterde hellingsterkte, aanzienlijke hoge en zware capaciteit en een uitgebreide focus op energie-efficiëntie, veiligheid en welzijn van de bemanning.

Pia Synnerman

De eerste Shaper Class-schepen worden vanaf de tweede helft van 2026 geleverd, waarbij de nieuwe grotere versies eind 2027 geleverd zullen worden.

OM doet onderzoek naar fatbikeverkoper La Souris

HILVERSUM – Het Functioneel Parket bevestigt dat er een strafrechtelijk onderzoek loopt naar fatbikeverkoper La Souris, na berichtgeving in consumentenprogramma BOOS. Volgens BOOS worden La Souris en eigenaar Armando Muis verdacht van de verkoop van illegale fatbikes.

Verder wil het OM geen details kwijt over de zaak. Een woordvoerder kon ook niet zeggen of zowel het bedrijf als de eigenaar deel uitmaakt van het onderzoek, zoals in BOOS wordt beweerd.

La Souris zei eerder deze maand dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) 1100 fatbikes van de verkoper had ingenomen, onder meer van het merk QMWheels. Ook deed de verkoper zelf een terugroepactie van fatbikes van QMWheels, omdat die te makkelijk op te voeren zijn. De verkoper wilde met een beveiligingsupdate het opvoeren ongedaan maken.

Verontwaardigd

Volgens het programma van Tim Hofman heeft La Souris de afgelopen jaren naar schatting tienduizenden illegale fatbikes met een te zware motor verkocht aan consumenten, terwijl zij daar niet altijd van op de hoogte waren.

Eigenaar Armando Muis is op de hoogte van het onderzoek en is verontwaardigd over de 1100 fatbikes die in beslag zijn genomen door de ILT. “Wij zijn van mening dat onze productiemethodes in orde zijn”, laat Muis weten. Door het onderzoek wordt zijn bedrijf “in een slecht daglicht gezet”.

Leeftijdsgrens

Het onderzoek gaat er volgens de eigenaar over of La Souris fatbikes heeft verkocht aan consumenten als e-bikes, terwijl ze in de ogen van de ILT niet voldoen aan de eisen voor een fatbike. Zowel de ILT als de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) zijn volgens hem langs geweest voor onderzoek van de fatbikes. Muis heeft een groeiend vertrouwen in een goede uitkomst. “Ik sta achter de handelingen die wij getroffen hebben.”

De ILT heeft sinds juli beslag gelegd op 16.500 fatbikes uit China, werd twee weken geleden bekend. Het gaat volgens de inspectie om illegale bromfietsen met het uiterlijk van een fatbike. De ILT vindt het van maatschappelijk belang dat de illegale bromfietsen “zo snel mogelijk uit ons straatbeeld verdwijnen”.

Fatbikes zijn een groot punt van discussie, ook in de Nederlandse politiek. Een brede Kamermeerderheid wil een leeftijdsgrens van 14 jaar en een helmplicht voor de elektrische fietsen, werd dinsdag bekend. Het aantal ernstige ongelukken met fatbikes is in het tweede kwartaal van dit jaar fors toegenomen, volgde eerder deze week uit cijfers van VeiligheidNL.

ILT-Luchtvaartautoriteit controleert onaangekondigd kleine luchtvaart

Foto: ILT

DEN HAAG – Inspecteurs van de luchtvaartautoriteit van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT-Luchtvaartautoriteit) hebben de afgelopen weken onaangekondigd de vliegvelden in Rotterdam, Lelystad en Hoogeveen bezocht. Tijdens deze ad hoc controles is gekeken naar de veiligheidscultuur en het veiligheidsbewustzijn bij de kleine luchtvaart.

Teams van inspecteurs hebben in Rotterdam (14 september), Lelystad (20 september) en Hoogeveen (21 september) onder andere gekeken naar de technische staat van de vliegtuigen en het terrein, de brevetten en de vluchtvoorbereiding van de piloten.

Dankzij veel gesprekken op de luchthavens krijgen de inspecteurs een goed beeld van de kennis en vaardigheden van onder anderen piloten en technici, maar ook van de veiligheidscultuur. Weten alle aanwezigen wat de geldende regels en voorschriften zijn op een luchthaven? Worden voorvallen in de luchtvaart netjes gemeld? Daarnaast kijken inspecteurs naar een correcte vluchtvoorbereiding.

Vliegers en technici reageerden positief op de aanwezigheid van de inspecteurs van de ILT-Luchtvaartautoriteit. De betreffende luchthavens verleenden ook zoveel als operationeel mogelijk was medewerking. Er zijn goede gesprekken gevoerd, waardoor de ILT-Luchtvaartautoriteit een beter beeld heeft gekregen van de veiligheid in de kleine luchtvaart.

De ILT-Luchtvaartautoriteit inspecteerde opluchthaven Rotterdam The Hague Airport 12 vliegtuigen en op en Lelystad Airport 11. Op Vliegveld Hoogeveen zijn 15 toestellen gecontroleerd.

In een aantal gevallen is vastgesteld dat niet alle benodigde papieren aan boord waren. Hierbij valt te denken aan het kunnen tonen van persoonlijke documenten als een vliegbrevet, medisch certificaat of logboek, tot technische documenten van het luchtvaartuig en verzekeringspapieren. Deze papieren zijn noodzakelijk om aan te kunnen tonen dat een vlieger bevoegd is om te vliegen, hier fysiek toe in staat is en bijvoorbeeld voldoende recente ervaring heeft om passagiers mee te nemen. De technische papieren zijn bedoeld om aan te tonen dat het vliegtuig luchtwaardig is, al het benodigde onderhoud op tijd is gedaan is en het luchtvaartuig is verzekerd.

Wanneer een vlieger een van deze zaken niet kan tonen, mag een vlucht niet doorgaan, want dan staat niet vast dat de vlieger en het vliegtuig kunnen en mogen vliegen. Deze eisen zijn er voor de bescherming van de vlieger, de passagiers en iedereen aan de grond. Overigens hebben alle gecontroleerde vliegers na enige vertraging kunnen aantonen dat ze beschikten over de juisten documenten.

De kennis van het melden van voorvallen bij het Analysebureau luchtvaartvoorvallen kan (ABL) kan beter. Soms was de piloot nauwelijks bekend met de meldplicht van voorvallen bij het ABL, andere piloten wisten niet eens van het bestaan af. Het ABL deelt de inzichten uit analyses van meldingen met de luchtvaartsector, zodat deze ervan kan leren.

De ILT-Luchtvaartautoriteit houdt toezicht op de naleving van wettelijke voorschriften om de veiligheid van de kleine luchtvaart te bevorderen. De kleine luchtvaart in Nederland omvat zo’n 6.000 piloten, circa 2.875 geregistreerde luchtvaartuigen die gebruikmaken van 21 vliegvelden (regionaal) waarbij sprake is van circa 250.000 vliegbewegingen. Tot de kleine luchtvaart worden gerekend: motorvliegers, zweefvliegers maar ook valschermspringen, ballonvaart et cetera.

LAATSTE NIEUWS

184 passagiers geëvacueerd nadat motor Ryanair vliegtuig in brand vliegt bij...

BRINDISI - De passagiers van een vliegtuig van Ryanair, dat zich op de Italiaanse luchthaven van Brindisi bevond, moesten donderdag worden geëvacueerd vanwege een...
×