DEN HAAG – De Nederlandse huizenprijzen lopen steeds harder op. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Kadaster waren bestaande koopwoningen in juli gemiddeld 10,6 procent duurder dan een jaar eerder. Dat is de grootste stijging in bijna twee jaar. “De woningmarkt lijkt weer oververhit te raken”, zegt CBS-hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen.
Ook in juni waren de huizenprijzen al flink opgeveerd, met een plus van 9,7 procent op jaarbasis. Ten opzichte van juni zijn de prijzen in juli nog eens met 1,4 procent gestegen. Van prijsdalingen, die een jaar geleden nog voorkwamen, is absoluut geen sprake meer.
Van Mulligen trekt een vergelijking met 2021 toen de huizenprijzen ook heel hard begonnen op te lopen. Maar de situatie is wel anders, waarschuwt hij. Destijds was de hypotheekrente erg laag, inmiddels zijn de leenkosten een stuk hoger.
Vraag en aanbod
Volgens de econoom wordt de prijsstijging nu vooral gedreven door het oplopen van de lonen, in combinatie met het nog altijd zeer krappe aanbod aan te koop staande huizen. “Het is een klassiek vraag- en aanbodverhaal. Er is genoeg geld beschikbaar en de vraag om te verhuizen is groot.”
Wat verder opvalt, is dat het aantal woningen dat van eigenaar wisselt, in juli met bijna een kwart is gestegen tot 18.610 stuks. Van Mulligen herkent hierin een toenemend vertrouwen in de woningmarkt. “Mensen denken: als ik iets koop, krijg ik het later toch nog wel verkocht.” Maar een stevige toename ten opzichte van een jaar geleden, is volgens Van Mulligen ook niet zo moeilijk. Destijds lag het aantal transacties juist erg laag.
Piek
Eind 2021 en begin 2022 piekten de prijsstijgingen rond de 20 procent. Of we nu weer afstevenen op zo’n scenario, durft Van Mulligen niet te zeggen. Maar hij sluit het ook niet uit.
Als de inflatie verder daalt, nemen de loonstijgingen die vakbonden en werkgevers afspreken waarschijnlijk ook af. Maar het lijkt er ook op dat de Europese Centrale Bank (ECB) zijn rentes weer gaat verlagen. Van Mulligen denkt dat de rente nog niet heel snel omlaag gaat, maar het ziet er wel naar uit dat de leenkosten op den duur afnemen.
ZANDVOORT – De toegangswegen naar Zandvoort zijn donderdag vanaf 05.00 uur afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Dit weekend vindt in de kustplaats de Dutch Grand Prix plaats. Zandvoort vraagt bezoekers zo veel mogelijk lopend, op de fiets of met het openbaar vervoer te komen. De NS zet extra treinen in.
Hulpdiensten, inwoners en ondernemers met zogeheten doorlaatbewijzen mogen de badplaats wel in met hun auto’s en motoren. Deze konden vooraf worden aangevraagd bij de gemeente.
De toegangswegen naar Zandvoort zijn afgesloten tot zondag 23.00 uur. Bentveld, delen van Aerdenhout, Bloemendaal en Overveen en een gedeelte van Haarlem (gebied achter Egelantierlaan, Ramplaankwartier) worden ook afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Deze afsluiting geldt van vrijdag 05.00 uur tot zondag 16.00 uur.
Zandvoort verwacht tijdens het raceweekend 105.000 bezoekers per dag. Vrijdag begint de Dutch Grand Prix. Die dag zijn er vrije trainingen. Op zaterdag kwalificeren de Formule 1-rijders zich en op zondagmiddag is de race.
WASHINGTON – De Amerikaanse transporttoezichthouder NTSB is een onderzoek gestart naar een ongeluk met een Tesla Semi-vrachtwagen. De truck raakte maandagnacht van de weg in de staat Californië en vloog daarna in brand.
Niemand raakte gewond. De weg was enkele uren afgesloten.
De NTSB is al lange tijd geïnteresseerd in branden die ontstaan in elektrische voertuigen met lithiumionbatterijen, onder meer omdat het blussen van deze accubranden lastig is voor hulpverleners. Zo onderzocht de toezichthouder eerder vier verschillende lithiumionbatterijen, drie daarvan ontvlamden opnieuw nadat de brandweer ze had geblust.
Tesla presenteerde de eerste Semi in 2017. De vrachtwagen wordt zeven jaar later nog niet op grote schaal geproduceerd. Tesla gebruikt de trucks om onderdelen te vervoeren naar zijn autofabriek in San Francisco.
De vrachtwagen zelf wordt gebouwd in een fabriek in Reno in de Amerikaanse staat Nevada.
🚨🇺🇸#BREAKING interstate 80 shut down in the Sierra after Tesla semi truck crash and the batteries for that truck have been burning toxic smoke for five hours.
SCHIPHOL-RIJK – De failliete cryptobank Celsius eist cryptotegoeden ter waarde van miljoenen dollars terug van het Nederlandse cryptoplatform Coinmerce. Dat laatste bedrijf laat weten niet op die claim in te gaan, onder andere omdat Coinmerce zelf 2,5 miljoen dollar (2,2 miljoen euro) tegoed heeft van Celsius.
Het Amerikaanse Celsius ging in 2022 failliet na de ineenstorting van een belangrijke stablecoin, oftewel een cryptomunt die is gekoppeld aan een traditionele munt. Vlak voor dat bankroet haalde Coinmerce 10,7 miljoen dollar weg bij de cryptobank, naar eigen zeggen om risico’s te beperken. Nu wil Celsius dat geld terug via een zogeheten clawback-procedure, waarbij failliete bedrijven in de Verenigde Staten bij bepaalde schuldeisers geld kunnen terughalen om vorderingen gelijker af te handelen. De waarde van die betwiste tegoeden is inmiddels verdubbeld door koersstijgingen van cryptomunten.
Volgens Coinmerce zijn dit soort claims kansloos in Nederland, omdat het Amerikaanse faillissementsrecht niet geldt in Nederland. Het Nederlandse handelsplatform leed door het faillissement van Celsius 2,5 miljoen dollar schade doordat niet alle tegoeden waren weggehaald bij Celsius.
HODEIDA – Voor de kust van Jemen is brand uitgebroken op een schip dat is geraakt door drie projectielen, meldt de Britse marinedienst UKMTO. De bemanning zou ook verwikkeld zijn geraakt in vuurgevechten met twee kleinere bootjes.
Het gaat volgens de autoriteiten in Griekenland om de Griekse olietanker Sounion. Volgens UKMTO is door de brand de motor uitgevallen en is het schip stuurloos geraakt.
Er zijn geen berichten over gewonden aan boord. De crew bestaat voornamelijk uit Filipino’s.
De Sounion was onderweg van Irak naar Athene en moest dus over de Rode Zee langs Jemen varen. Daar beschieten de Houthirebellen al maanden schepen uit landen die Israël steunen.
De Houthi’s steunen Hamas en willen dat Israël de oorlog in de Gazastrook stopt. De Jemenitische beweging heeft de aanval nog niet opgeëist.
BARNEVELD – De snelweg A1 tussen Barneveld en Stroe gaat in de richting van Apeldoorn twee weekenden dicht voor groot onderhoud, meldt Rijkswaterstaat. Dat gebeurt in september en oktober.
De eerste afsluiting is van vrijdagavond 20 september tot en met maandagochtend 23 september. Vervolgens is de weg ook dicht van vrijdagavond 25 oktober tot en met maandagochtend 28 oktober. Weggebruikers moeten rekening houden met meer dan een uur extra reistijd.
De wegbeheerder vervangt tijdens het onderhoud onder meer het asfalt, en herstelt betonschade aan viaducten.
PORTICELLO – Italiaanse duikers hebben twee lichamen gevonden in het luxe zeiljacht dat maandag zonk voor de kust van Sicilië. Een andere opvarende werd al eerder dood uit het water gehaald. Reddingswerkers zoeken nog naar vier vermisten.
Britse media tonen beelden van duikers die een lijkzak uit het water hebben gehaald.
Het is niet duidelijk van wie de twee lichamen zijn die nu zijn gevonden, maar een bron zegt tegen persbureau Reuters dat een van hen een “zwaargebouwde man” zou zijn. De duikers zochten onder meer naar de eigenaar van de boot, de bekende Britse zakenman Mike Lynch.
Op het moment van zinken waren 22 mensen aan boord. Vijftien van hen konden worden gered.
De reddingsoperatie verloopt moeizaam. Het schip ligt op 50 meter diepte en op z’n kant, waardoor meubilair veel doorgangen blokkeert. Bovendien kunnen de duikers maar zo’n tien tot twaalf minuten per keer onder water blijven. De kustwacht maakt ook gebruik van zeedrones.
DEN HAAG – Na het eerste officiële begrotingsoverleg van het kabinet-Schoof op het Catshuis is minister Eelco Heinen van Financiën “één puzzelstukje verder”, zegt hij. Voorafgaand had hij al een ontnuchterende boodschap aan collega-bewindspersonen: er is geen financiële ruimte voor dure plannen.
Woensdag hielden kabinetsleden de eerste begrotingsraad, en ook de komende dagen zal er veel worden overlegd. Uiterlijk 31 augustus moet het kabinet de stukken voor de begroting van volgend jaar naar de Raad van State sturen. De Miljoenennota wordt op Prinsjesdag gepresenteerd. Het wordt een zuinige begroting: met een verwacht tekort van 2,6 procent is de tijd van veel geld uitgeven voorbij. De vraag is of er ook nog aanvullende bezuinigingen komen.
Minister Eppo Bruins van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap sprak al van “pijnlijke bezuinigingen” die op zijn departement zijn ingeboekt voor volgend jaar. Veel ministers willen voorkomen dat op hun ministerie nog meer wordt bezuinigd om gaten te vullen. Het kabinet staat inderdaad voor een flinke opgave, erkent Heinen. “Ik begrijp heel goed dat bewindspersonen ook zeggen: ja dat is intern ook nog wel een pittige discussie.”
Er zijn nu eenmaal stevige afspraken gemaakt in het coalitieakkoord over de overheidsfinanciën. “En die moet ik bewaken”, zegt Heinen. “Soms betekent dat dat je streng moet zijn.”
EINDHOVEN – DAF Trucks maakt zich op voor de serieproductie van zijn nieuwe reeks volledig elektrische vrachtwagens. Vooruitlopend daarop is een aantal voertuigen ingezet bij diverse vooraanstaande Nederlandse vervoerders. Enthousiasme troef.
DAF was de allereerste Europese truckfabrikant die een volledig elektrische truck op de markt bracht. Sindsdien ontwikkelde DAF zich steeds verder tot partner in de energie-transitie. Het aantal voertuigen met een elektrische aandrijflijn breidde zich verder uit en de ‘zero emission’ range ervan nam enorm toe. Daarnaast levert de DAF-dealer inmiddels onder andere ook een compleet pakket aan laadpalen en wordt chauffeurs van elektrische vrachtwagens, speciale trainingen aangeboden. In 2023 nam DAF in Eindhoven een gloednieuwe assemblagefabriek voor de productie van elektrische trucks in gebruik.
‘International Truck of the Year’
De Nieuwe Generatie DAF Electric voertuigen zijn gebaseerd op de XD- en XF-modellen die beide zijn uitgeroepen tot ‘International Truck of the Year’ en nieuwe maatstaven zetten op het gebied van efficiency, veiligheid en comfort. Ze zijn leverbaar met elektromotoren met vermogens tot 350 kW/480 pk met een brede keuze uit batterijpakketten (2 tot 5 packs) voor ‘zero emission’ ranges tot wel 500 kilometer. De elektrische DAF trucks maken gebruik van LFP-batterijen (Lithium Ferro Phosphate) met een hoge energiedichtheid met voordelen op het gebied van thermische veiligheid, levensduur en het aantal oplaadcycli.
Ervaringen uit de praktijk
DAF doet nu ruime ervaring op met de Nieuwe Generatie XD en XF Electric door de eerste voertuigen in de dagelijkse praktijk in te zetten bij toonaangevende vervoerders. De reacties zijn zeer enthousiast. “Met onze XD Electric rijden we nu tegen de 500 kilometer op een volle lading van de batterijen”, aldus Gerlof Oegema van Oegema Transport uit Dedemsvaart.
“Door een keer bij te laden, zouden we op 1.000 kilometer per dag kunnen uitkomen, wat ook interessante mogelijkheden biedt op lange afstanden.”
“We hebben nog wat uitdagingen met de laadinfrastructuur op ons terrein maar de XF Electric voldoet helemaal aan onze verwachtingen”, verzekert Ewout van Wijk, CEO van E. van Wijk Logistics uit Giessen.
“Daarnaast is de chauffeur uitermate te spreken over de souplesse van de truck, de stilte en het comfort in de cabine en het gemak waarmee het voertuig zich laat rijden. Er is meteen bij het wegrijden ook zo veel koppel beschikbaar.”
Cornelissen Transport uit Nijmegen heeft zowel een DAF XD als een DAF XF Electric in gebruik genomen, die vooral ingezet worden voor de bevoorrading van supermarkten. “Deze voertuigen passen allereerst uitstekend binnen onze ambitie om over te stappen naar emissie-vrij transport”, aldus Peter Leegstraten, manager Inkoop & Innovatie.
“Daarnaast is het voertuigconcept van deze DAF trucks perfect voor inzet in stedelijke gebieden. De grote voorruit, de lage ruitlijnen, de tweede ruit in de deur aan bijrijderszijde, en de digitale camera’s zorgen voor een perfect direct zicht en samen met de elektrische aandrijflijn leidt dat voor ons tot de ideale combinatie.”
DEN HAAG – “Nederland, we zitten in een asielcrisis”, zei minister Marjolein Faber van Asiel en Migratie woensdagochtend bij het Catshuis. Kamerleden van de PVV juichen het toe dat de bewindsvrouw en partijgenoot de asielcrisis zou ‘uitroepen’, maar Faber voegde er later op de dag aan toe dat zo’n crisis er niet wettelijk is. “Maar als ik dus kijk in de maatschappij, dan hebben we gewoon een crisis.”
Er wordt voorlopig nog niet gegrepen naar de tijdelijke asielcrisiswet die is aangekondigd in het coalitieakkoord, zo liet het ministerie van Faber al weten. Officieel is er dan ook niets uitgeroepen. Het gaat om een persoonlijke duiding van de minister. “Ik kan dat juridisch gaan uitroepen. Dan moet ik bepaalde juridische stappen nemen”, legt zij zelf uit. Er wordt op haar ministerie aan die plannen gewerkt. Rond Prinsjesdag wil zij met voorstellen hiertoe komen.
In politiek Den Haag wordt de term asielcrisis sinds de zomer van 2022 weer regelmatig gebruikt, omdat het aanmeldcentrum in Ter Apel toen al overvol was. Maar door de plannen uit het coalitieakkoord van PVV, VVD, NSC en BBB krijgt de term wel een extra lading. De Europese Commissie heeft al eens gezegd dat het kabinet niet zomaar een asielcrisis kan uitroepen.
Aanleiding voor Faber om nu van een asielcrisis te spreken is een recent bericht van De Telegraaf over nareizigers. De krant berichtte dat er vorige maand bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) ruim 39.000 aanvragen voor nareis lagen. Hoeveel daarvan worden goedgekeurd is nog onduidelijk. “Alles zit bomvol”, reageert Faber. Wat ze gaat doen tegen de asielinstroom wilde de bewindsvrouw nog niet zeggen. Ze gaat er “zeker aan werken”, maar “ik zit aan de wet- en regelgeving nu vast”.
Met de asielcrisiswet zouden nieuwe asielaanvragen voorlopig niet in behandeling worden genomen, schreven de regeringspartijen eerder in hun hoofdlijnenakkoord. De opvang wordt “sterk versoberd”, afgewezen migranten worden sneller gedwongen uitgezet en de grensbewaking zou worden verscherpt.
Dat kan Nederland niet zomaar doen, waarschuwde de Europese Commissie vorige maand al. Daarvoor moet het kabinet aantonen dat het de opvangproblemen niet anders heeft kunnen oplossen, zegt de commissie, die toeziet op de Europese regels waaraan Nederland zich gebonden heeft.
SIDON – Israël heeft met een luchtaanval in Libanon een commandant gedood van Fatah, de Palestijnse partij die de Westelijke Jordaanoever bestuurt.
Volgens Israël was hij verantwoordelijk voor aanvallen op dat land, maar een Fatah-lid zegt dat Israël met deze liquidatie “een grootschalige oorlog in de regio wil ontketenen”.
Het gaat om Khalil al Maqdah, die was aangesloten bij Fatah en de Al Aqsa Martelarenbrigades. Dat is een verband van Palestijnse milities die actief zijn op de Westelijke Jordaanoever en zich verzetten tegen de Israëlische bezetting.
De beweging staat in Nederland op de lijst met terroristische organisaties. Volgens Israël werkte Maqdah voor Iran en hield hij zich bezig met de leveringen van wapens en financiering.
Het is voor het eerst sinds ruim tien maanden geleden de oorlog in de Gazastrook begon dat Israël een functionaris van Fatah doodt.
Op de Elmia-beurs in Zweden introduceert Scania de nieuwste versie van de G-serie versnellingsbakken voor Scania Opticruise. De robuuste nieuwkomer – G38 genaamd – is speciaal ontwikkeld om samen te werken met Scania’s krachtigste V8, de legendarische 16 liter 770 pk met 3.700 Nm. Samen bieden ze alles, van brandstof- en gewichtsbesparing tot soepel rijden en geweldige tractie.
G38 is expliciet ontwikkeld om samen te werken met Scania’s 770 pk V8.
In staat om 3.800 Nm te verwerken, zonder extra gewicht of afmetingen.
Brandstofbesparing door minder wrijving, een groter bereik en de mogelijkheid om snellere achterasoverbrengingen te kiezen met behoud van goede tractie.
De G38 is de nieuwste en laatste toevoeging aan de G-serie versnellingsbakken die voor het eerst werd geïntroduceerd in 2019 (met de G33). Deze is op maat gemaakt voor het verwerken van het enorme koppel dat Scania’s 770 pk V8 produceert. Ondanks het feit dat hij tot 3.800 Nm koppel aankan, heeft hij exact dezelfde afmetingen en hetzelfde gewicht als de G33. Hoe wordt hij gemaakt?
“Het draait vooral om metallurgie, het kiezen van extremere staalkwaliteiten en het toepassen van technologieën zoals polijsten en shot peening (glansparelstralen) om de hardheid en duurzaamheid van bepaalde vitale onderdelen te vergroten”, zegt Mats Henriksson, Development Engineer bij Scania R&D. “We hebben ook extra oliekanalen toegevoegd voor de meest cruciale onderdelen, maar dat is alles – het basisontwerp van de G-serie is op zichzelf al erg stevig”.
De versnellingsbakken uit de G-serie zijn 60-70 kg lichter dan de versnellingsbakken die ze vervangen, voornamelijk door de volledig aluminium behuizing en de kleinere afmetingen. Een ander belangrijk resultaat is een lager geluidsniveau, een vereiste om aan toekomstige regelgeving te voldoen. Het schakelen op deze geautomatiseerde versnellingsbakken gebeurt met pneumatische actuators. Door het gebruik van asremmen hebben de ingenieurs van Scania het aantal synchronisaties kunnen verminderen, waardoor er ruimte is vrijgekomen voor bredere tandwielen.
G38CM of G38CH biedt de juiste mogelijkheden voor Scania-klanten die met 770 pk V8’s werken. Het omgaan met GTW’s van 64 ton of meer in zware toepassingen zoals bosbouw, mijnbouw of onder heuvelachtige en/of ruwe wegomstandigheden is de perfecte match voor het ‘power couple’: Scania’s 770 pk V8 in combinatie met een G38 Scania Opticruise versnellingsbak.
“De G-serie en de functies ervan waren een revolutie ten tijde van de introductie, en dat is het nog steeds als je het mij vraagt”, zegt Bo Eriksson, Product Manager, Scania Trucks. “De trekker biedt alle klantwaarden die je je maar kunt wensen, terwijl hij tegelijkertijd flexibel is en geschikt voor een breed palet aan toepassingen en werkzaamheden waar veel paardenkracht en koppel bij komt kijken. Trekkers voor zwaar transport zullen zeker profiteren van de G38. Het is de ultieme toevoeging als het gaat om uitgebalanceerde prestatiestappen in het modulaire Scania-systeem”.
De versnellingsbakken uit de G-serie kunnen ook worden besteld als HD-versies (Heavy Duty) en de G38 is daarop geen uitzondering. De G38CH wordt geleverd met een breder planetair tandwiel voor nog meer robuustheid. Het verhoogt het vermogen om een hoog koppel op de aandrijfas aan te kunnen, ook onder de meest veeleisende wegomstandigheden (meestal waar geen “wegen” zijn).
De G38 versnellingsbak is korter dan de meest gebruikte Scania versnellingsbak voor hetzelfde type werk op dit moment, de GRSO926. Een verschil is dat de G38 slechts één ingebouwde koppelbeperking heeft: maar liefst 100 Nm motorvermogen wordt bij een bepaalde versnelling en een bepaald toerental afgesloten, iets wat de chauffeur nauwelijks zal merken. De G38 heeft 14 versnellingen vooruit, waaronder een superkruipversnelling en een prise directe, en de mogelijkheid om maximaal 8 versnellingen in te stellen voor achteruit rijden.
Van der Steen Reiniging & Transport groeit flink. Dat komt ook terug in het wagenpark van de specialist in het reinigen, onderhouden, repareren, keuren en legen van onder- en bovengrondse containers. Van der Steen heeft het afgelopen jaar drie custom-made Volvo FM-trucks aan de vloot toegevoegd, die zijn geleverd door BAS Truck Center.
Je staat er waarschijnlijk niet bij stil als je glas, papier, plastic, textiel, gft of ander afval in een verzamelcontainer gooit. Er gaat echter een hele wereld schuil achter het inzamelen van dit type afval. In die wereld speelt Van der Steen Reiniging & Transport een vooraanstaande rol. Het bedrijf uit Sint-Michielsgestel is specialist in het legen, reinigen, onderhouden, repareren en keuren van onder- en bovengrondse containers.
“In 2005 besloot ik voor mezelf te beginnen. Ik heb nooit ook maar een seconde spijt gehad en ben trots op wat we hebben opgebouwd.”
Van één truck naar een elftal
Onder leiding van selfmade ondernemer Harm van der Steen is het bedrijf de afgelopen twee decennia uitgegroeid tot een vooraanstaande speler, met opdrachtgevers in binnen- en buitenland.
“In 2005 besloot ik voor mezelf te beginnen als transporteur. Al vrij snel zocht ik de uitdaging waardoor we ons gespecialiseerd hebben in containerreiniging. Niet veel later zijn we het complete containeronderhoud gaan verzorgen. Het is specialistisch werk en je komt echt op allerlei plekken. Ik heb nooit ook maar een seconde spijt gehad en ben trots op wat we hebben opgebouwd. In 2005 begon ik met één truck en inmiddels bestaat het bedrijf uit twintig man personeel en hebben we een vloot van elf trucks en negen bussen.”
Nieuw: multifunctionele Volvo FM
Van der Steen breidde het wagenpark het afgelopen jaar uit met drie custom made Volvo FM-trucks. De nieuwste aanwinst in de vloot is een Volvo FM 330 4×2-trekker met 23 tonmeter HIAB-autolaadkraan. “Een nieuwe configuratie in ons wagenpark”, zegt Van der Steen.
“Dit is een multifunctioneel voertuig, waarmee we zowel containers ophalen als op locatie kunnen keuren en repareren. In sommige gevallen mogen we de periodieke keuring en reiniging van containers niet op locatie doen vanwege de beperkte ruimte. In dat geval zetten we deze truck in met een diepbed-oplegger waar we vier containers rechtop op kunnen vervoeren. Die containers halen we op en brengen we dan naar een locatie in de buurt waar we de ruimte hebben om te keuren. Hoewel het een behoorlijke combinatie is, kunnen we toch vrijwel in ieder nauw straatje komen. De oplegger heeft namelijk een Tridec stuursysteem en is radiografisch bestuurbaar. Daarnaast zetten we deze truck ook standalone in voor keuringen of reparaties op locatie. In dat geval zetten we er een ballastbak op en fungeert het voertuig als servicetruck. Op de kraan zit een AWC-3M combiblok, waarmee we alle types ondergrondse containers kunnen optillen.”
Containers efficiënt reinigen
Andere nieuwe aanwinst is een Volvo FM 420 8×2 met HIAB-autolaadkraan en een BekkerLaGram reinigingsopbouw. Van der Steen: “Dat is een one-stop-reinigingsmachine. Met deze machine kunnen we in één werkgang zowel de container als de betonput waar de container in staat reinigen. Vroeger hadden we twee trucks nodig voor dit soort klussen: één voor het wassen van de container en één voor het reinigen van de put. Sinds 2016 kunnen we dit, dankzij de speciale opbouw, met de inzet van één truck doen. Met dit voertuig kunnen we 2000 liter water meenemen dat we op locatie tot 80 graden kunnen verwarmen. De reinigingsmachine scheidt het afval van het afvalwater zodat dit gescheiden gestort kan worden. Daarnaast is er voldoende capaciteit om een behoorlijke hoeveelheid afval te laden dat nog in de container zit. Als dan alles schoon is voeren we meteen de keuring en het preventief onderhoud uit.”
“De Volvo FM is een ideale truck voor inzet in stedelijk gebied. Vanuit de cabine heb je als chauffeur ruim zicht en dus een goed overzicht.”
Nieuw inzamelvoertuig
Eerder nam Van der Steen al een nieuwe Volvo FM 420 8×2 tridem met autolaadkraan en haakarmsysteem in gebruik. “Met dit voertuig legen we containers voor verschillende opdrachtgevers. Deze truck heeft een 23 tonmeter HIAB-autolaadkraan en een Multilift-haakarmsysteem zodat we eenvoudig kunnen wisselen tussen een inzamelperscontainer en een glascontainer. Dit is voor ons het tweede voertuig in deze configuratie. Een tridem asopstelling biedt de meest optimale gewichtsverdeling over de assen en biedt bovendien uitstekende wendbaarheid in stedelijke gebieden dankzij de drie gestuurde assen van de vier in totaal.”
‘De service bij BAS is echt top’
Van der Steen Reiniging & Transport heeft elf trucks in de vloot, waarvan inmiddels het merendeel Volvo-trucks. “Negen jaar geleden is de eerste Volvo-truck gekomen en sindsdien hebben we bij vervanging of uitbreiding steeds vaker gekozen voor Volvo Trucks. Belangrijke reden is de service van BAS Truck Center in Veghel. We zitten in een zeer specialistische markt met zeer specialistische voertuigen. Als een truck uitvalt, dan hebben we geen vervangend voertuig en dan kunnen twee mensen niet aan het werk. Dat kan dus niet en bij BAS Truck Center begrijpen ze dat heel goed. Gelukkig komt het niet vaak voor, maar als wij bellen dan wordt er ook daadwerkelijk direct tijd vrijgemaakt om het issue op te lossen. Die service is echt top. Als bedrijf kijken we ook continu naar de toekomst: hoe kunnen we verder blijven innoveren? Welke kansen biedt elektrisch? BAS organiseert regelmatig interessante sessies waar je kennis kunt ophalen en binnen de organisatie is er altijd wel iemand die een antwoord heeft op jouw vraag. BAS is voor ons in alle opzichten een betrokken en betrouwbare partner voor ons wagenpark.”
PORTICELLO – De Italiaanse kustwacht maakt gebruik van zeedrones bij de zoektocht naar de vermisten die aan boord waren van een luxe zeiljacht dat zonk voor de kust van Sicilië, schrijft het Britse Sky News. De robots kunnen urenlang onder water blijven en met camera’s helpen om de situatie in kaart te brengen.
De duikers zijn woensdag aan de derde dag begonnen van hun reddingswerkzaamheden en Britse en Italiaanse media schrijven dat de hoop afneemt dat de zes passagiers nog in leven zijn. Ze zouden deze dag de slaapcabines moeten bereiken om te controleren of daar nog overlevenden zijn.
Maar de reddingswerkzaamheden zijn niet gemakkelijk. De boot ligt op 50 meter diepte en binnen ligt het vol met omgevallen meubels en brokstukken. Bovendien kunnen de duikers maar zo’n 12 minuten per keer onder water blijven. De meest geavanceerde zeedrone kan tot zeven uur bij het schip filmen.
In het Verenigd Koninkrijk is veel aandacht voor het gezonken jacht, omdat het gaat om bekende mensen uit de Britse zakenwereld en hun familieleden. De kustwacht kon maandag vijftien mensen redden. De kok van het schip werd dood uit het water gehaald.
ZWAAG/UDEN - SVZ Transport en Van den Heuvel Logistiek versterken het distributienetwerk door krachtenbundeling. "Ik was op zoek naar een vergelijkbare organisatie die de...