Clicky

zondag 17 november 2024 - 19:56 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 148

Vrachtwagen rijdt tegen gevel in Groningen [+foto]

Foto: Persbureau Meter

GRONINGEN – Op de Verlengde Hereweg in Groningen heeft een vrachtwagen, door nog onbekende oorzaak de gevel van een gebouw en wat paaltjes geramd.

De weg is afgesloten. Hulpdiensten zijn ter plaatse.

Er is, voor zover bekend, niemand gewond geraakt bij het incident.

De brandweer heeft de gevaarlijke delen verwijderd.

Drie vliegtuigjes gecrasht in Duitsland, drie doden

DÜSSELDORF – Drie mensen kwamen zaterdag in de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen om het leven bij twee vliegtuigongelukken. Twee anderen raakten gewond toen een derde vliegtuigje crashte in de deelstaat Hessen.

Een klein vliegtuigje in het district Soest in Noordrijn-Westfalen stortte neer onmiddellijk na het opstijgen van het vliegveld Bad Sassendorf, aldus een politiewoordvoerder. Twee mensen kwamen daarbij om het leven. In het plaatsje Gütersloh-Spexard, ten zuiden van de stad Bielefeld, stortte een klein vliegtuig neer en belandde in een bosgebied. De piloot, de enige aan boord, overleefde het niet.

In het noorden van de deelstaat Hessen raakten twee mensen ernstig gewond toen een klein vliegtuig kort na het opstijgen neerstortte. De beide inzittenden werden naar het ziekenhuis gebracht. Hun verwondingen zijn volgens een politiewoordvoerder niet levensbedreigend.

De oorzaak van de drie ongelukken is nog niet bekend.

Stellantis roept bijna 1,5 miljoen auto’s terug, vooral in VS

WASHINGTON – Autoconcern Stellantis roept wereldwijd bijna 1,5 miljoen auto’s terug. Het gaat om RAM 1500 pick-uptrucks.

De wagens kampen met een softwarestoring in het antiblokkersysteem (ABS) waardoor het risico op botsingen groter is. De meeste auto’s, ruim 1,2 miljoen, worden teruggeroepen in de Verenigde Staten.

Het bedrijf meldt niet op de hoogte te zijn van ongevallen als gevolg van de storing. Naast de VS worden ook auto’s teruggeroepen in onder meer Canada en Mexico, respectievelijk 159.000 en 13.000. Van buiten Noord-Amerika moeten 61.000 auto’s worden gecontroleerd. Specifiek gaat het om RAM 1500’s uit de bouwjaren 2019 tot 2024 met uitzondering van 2020.

Het is niet duidelijk of daar ook Nederlandse wagens onder vallen. Onlineautoplatform AutoScout24 meldde ruim twee jaar geleden dat de RAM 1500 een “bestseller” was binnen de Nederlandse pick-upmarkt.

Nederlandse verdachten van plofkraken opgepakt in Frankrijk

arrestatie

STRAATSBURG – De Franse politie heeft vrijdagochtend in Straatsburg een Frans-Nederlandse bende van plofkrakers opgepakt. Het zou volgens Franse media gaan om een groep van dertien man. De bende zou in totaal honderdduizenden euro’s hebben buitgemaakt.

De politie deed al enkele maanden onderzoek naar de groep. Volgens de Franse krant Le Parisien sloeg de bende zo’n twaalf keer toe in Duitsland en zeker vijf keer in Zwitserland voordat het werkterrein naar Frankrijk werd verlegd. In juli werden tot twee keer toe pinautomaten opgeblazen in en om Straatsburg. De link met de andere plofkraken werd gelegd door de manier waarop de bende te werk ging, waarbij de daders er na de overvallen telkens met hoge snelheid vandoor gingen.

De bende werd volgens de Franse nieuwszender BFM TV vrijdagochtend aangehouden toen de bendeleden terugkwamen van een plofkraak in Duitsland. De zender meldt dat de verdachten tussen de 25 en 30 jaar oud zijn.

Nederlanders zijn vaker betrokken bij plofkraken in het buitenland. Zo meldden de Duitse autoriteiten onlangs dat zij vorig jaar veel meer Nederlanders hebben opgepakt op verdenking van het plegen van een plofkraak op een geldautomaat dan het jaar ervoor. Van de 201 verdachten kwamen er in 2023 160 uit Nederland.

Fietser overleden door aanrijding met auto in Koningsbosch

KONINGSBOSCH – In Koningsbosch (gemeente Echt-Susteren) is zaterdagmiddag een fietser om het leven gekomen door een aanrijding met een auto.

Een tweede fietser raakte ernstig gewond en is naar het ziekenhuis gebracht, meldt de politie.

Het ongeluk gebeurde rond 13.45 uur op de Saeffelderstraat in het Limburgse dorp. De bestuurder van de auto is aangehouden en naar het politiebureau gebracht voor verhoor.

De identiteit van de slachtoffers is nog niet bekend. Wel is duidelijk dat het overleden slachtoffer een man is en de zwaargewonde fietser een vrouw.

Wilders praat met Zelensky over oorlog, Nord Stream en ontheemden

DEN HAAG – PVV-leider Geert Wilders heeft een ontmoeting gehad met de Oekraïense president Volodymyr Zelensky, meldt hij op X. De twee spraken over de oorlog in Oekraïne en de Nederlandse steun. “Maar we spraken ook over de corruptie in Oekraïne, de kans op vrede en de voorwaarden daarvoor, de kwestie Nord Stream en de Oekraïense mannen die in Nederland verblijven in plaats van te helpen in Oekraïne.”

Wilders dankt Zelensky op het platform voor “een goed gesprek”. In een verklaring op zijn website bedankt Zelensky “Nederland en het gehele Nederlandse volk voor hun uitgebreide steun aan Oekraïne: defensief, financieel en humanitair”. De twee hebben elkaar volgens de verklaring ontmoet in de marge van een economisch forum in het Italiaanse Cernobbio, aan het Comomeer.

De PVV veroordeelt de acties van Rusland, maar is ook kritisch op de Nederlandse steun aan Oekraïne. In het coalitieakkoord is afgesproken dat de steun door blijft gaan, maar Wilders zet steeds meer vraagtekens bij de steun. Toen premier Dick Schoof afreisde naar de Oekraïense stad Zaporizja, vroeg Wilders op X: “De hardnekkige corruptie daar ook nog besproken @MinPres of alleen maar geld gebracht?” Ook de mogelijke rol van Oekraïne bij de sabotage aan de Nord Stream-pijpleiding kan niet zonder gevolgen blijven als het gaat om steun aan dat land, vindt Wilders.

De partij van Wilders wil daarnaast dat Oekraïense ontheemden in Nederland gaan betalen voor hun opvang. Zodra het land veilig is, moeten Oekraïners weer terugkeren, aldus de PVV.

Doden en gewonden door tyfoon Yagi in China

HAIKOU – In het zuiden van China zijn volgens staatsmedia zeker twee mensen om het leven gekomen en 92 anderen gewond geraakt door tyfoon Yagi. De zwaarste storm die Azië dit jaar trof, kwam vrijdag op het Chinese eiland Hainan aan land. Zaterdag komt de storm aan land in Vietnam.

In Hainan, een populaire vakantiebestemming in China, zorgde Yagi voor windsnelheden van meer dan 230 kilometer per uur. Bomen werden uit de grond getrokken, wegen liepen onder water en meer dan 800.000 huishoudens kwamen zonder stroom te zitten. Er wonen ruim tien miljoen mensen op het eiland.

Zaterdag wordt Yagi verwacht in het noorden van Vietnam, onder meer in het toeristische Halong Bay. Tienduizenden mensen worden geëvacueerd en militair personeel staat klaar voor eventuele hulpverlening.

Politie in Breda vindt tassen met coke op achterbank auto

BREDA – De politie heeft vrijdag in een auto in Breda 32 blokken cocaïne gevonden en daarbij een 45-jarige man uit het Utrechtse Elst aangehouden. Dat gebeurde rond 20.00 uur op de Moerbekestraat in het noorden van de Brabantse stad.

Een getuige zag daar dat zware tassen vanuit een auto in een andere auto werden getild. De mannen bij de auto’s waren donker gekleed en het zag er volgens de melder vreemd uit.

Toen de politie ter plaatse kwam, was een van de auto’s al weg. Bij de andere auto was nog een persoon aanwezig. Op de achterbank stonden de tassen met daarin de blokken cocaïne van een kilo per stuk. De politie heeft de auto in beslag genomen.

Demonstranten XR ketenen zich aan hekken ingang Rijksmuseum

AMSTERDAM – Demonstranten van Extinction Rebellion (XR) hebben zich zaterdagochtend vastgeketend aan de hekken van de tunnel die leidt naar de ingang van het Rijksmuseum. De klimaatactiegroep wil zo voorkomen dat bezoekers het Amsterdamse museum ingaan. Mensen die zich nog in de fiets- en voetgangerstunnel bevonden, werden eerst de tunnel uitgelaten. XR wil dat het museum de sponsorrelatie met de bank ING verbreekt.

Het museum is gesloten door de actie, laat een woordvoerder weten. “Het Rijksmuseum is een plek waar mensen komen voor kunst en geschiedenis. Veiligheid van bezoekers, medewerkers en collectie staat voorop. Elke actie die dit in gevaar brengt, is onacceptabel”, aldus de woordvoerder.

De in het geel geklede demonstranten hebben rond 08.30 uur twee grote banners uitgerold met daarop de tekst ‘Rijks, zeg nee tegen ING’ en twee banners opgehangen waar ‘No art on a dead planet’ op staat. Daarna hebben enkelen van hen zich aan de hekken vastgeketend.

Eerdere actie

“Onbegrijpelijk dat het Rijksmuseum zich laat sponsoren door ING, de grootste financiële aanjager van de klimaatcrisis”, aldus een woordvoerder van XR. “Door geld aan te nemen van ING, geeft het museum de grootvervuiler de gelegenheid zijn vieze gezicht te verschuilen achter beroemde kunstwerken uit de Nederlandse geschiedenis. Dat moet stoppen.”

Het Rijksmuseum is een van de best bezochte musea van Nederland. Op zaterdag gaat het museum normaliter om 09.00 uur open.

In februari voerde XR ook al actie tegen de relatie tussen ING en het museum door tijdens de opening van de Frans Hals-tentoonstelling met bewerkte schilderijen voor kunstwerken te staan.

Vrachtwagen gaat in vlammen op in Eindhoven [+foto’s]

Foto: SQVision

EINDHOVEN – Een vrachtwagen die geparkeerd stond op de kanaaldijk-noord in Eindhoven is vannacht compleet in vlammen op gegaan.

De straat naast het kanaal wordt ‘s nachts veel gebruikt door vrachtwagenchauffeurs om te parkeren en te rusten. Eén van de geparkeerde vrachtwagens vloog in brand.

Een vrachtwagenchauffeur die voor de in brand gevlogen vrachtwagen stond kon net op tijd zijn voertuig verzetten nadat hij was gewekt door omstanders.

De brandweer schaalde al snel op naar middelbrand en kwam met drie blusvoertuigen en een OvD ter plaatse. De vrachtwagen stond toen al volledig in brand. Ook een trailer die naast de vrachtwagen stond vatte vlam.

Volgens omstanders stond de vrachtwagen al enkele weken op de zelfde plek (hinderlijk) geparkeerd. Omdat een vrachtwagen die al zo lang stil staat niet spontaan in brand vliegt houdt de brandweer rekening met brandstichting. De politie onderzoekt de zaak en heeft met bewoners uit de buurt en omstanders gesproken.

Foto: SQVision

Bij daglicht is goed te zien dat er van de uitgebrande vrachtwagen van afgelopen nacht weinig meer over is.

Duitsland neemt belang in noodlijdende scheepsbouwer Meyer Werft

BERLIJN – De Duitse overheid en de deelstaat Nedersaksen nemen samen een meerderheidsbelang van 80 procent in Meyer Werft, een van de grootste bouwers van cruiseschepen ter wereld. Dit hebben Duitsland en Meyer Werft afgesproken in het reddingsplan voor de noodlijdende scheepsbouwer.

De landelijke overheid neemt voor ongeveer 200 miljoen euro een belang van 40 procent in Meyer Werft. De deelstaat Nedersaksen, waar de scheepsbouwer zit, neemt “een belang van hetzelfde bedrag”, zeggen ambtenaren van het ministerie van Economie.

Ingewijden zeiden een paar weken geleden al tegen persbureau Reuters dat de Duitse overheid tijdelijk een meerderheidsbelang wil nemen in de cruiseschipbouwer en dat daarover een principeakkoord was bereikt.

Meyer Werft zoekt 2,8 miljard euro om de bouw van nieuwe schepen te kunnen financieren. Het bedrijf ontving onlangs zijn grootste bestelling ooit. De ongeveer tweehonderd jaar oude scheepsbouwer kreeg een order van Disney voor het bouwen van vier cruiseschepen.

Kabinet werkt aan ‘structurele oplossing’ voor duurder NS-kaartje

DEN HAAG – Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) probeert te voorkomen dat de treinkaartjes van de NS fors omhoog gaan. Hij hoopt op een “structurele oplossing” waardoor de stijging van de tarieven niet alleen wordt “gedempt” in 2025, maar ook in de jaren erna. Hier kan de bewindsman op Prinsjesdag meer over vertellen, schrijft Jansen in een Kamerbrief.

Het vorige kabinet-Rutte heeft voorkomen dat de ticketprijzen dit jaar fors duurder worden, door daar 120 miljoen euro voor uit te trekken. Maar voor 2025 hangt een extra tariefstijging in de lucht van 8,7 procent, bovenop de reguliere correctie voor inflatie. Daardoor zou de prijs van een treinticket meer dan 10 procent omhoog kunnen gaan.

Jansen wil voorkomen dat hij weer met een eenmalige oplossing komt, want daardoor blijft voor reizigers een “ongewenste onzekerheid” in de markt hangen voor de tarieven in de jaren erna.

Opties

De staatssecretaris heeft een aantal opties op een rij gezet om de ticketprijzen minder te laten stijgen, zonder daar al een besluit over te nemen.

De eerste optie die hij noemt, is dat het kabinet jaarlijks de portemonnee trekt om het gat te dichten waarvoor de NS de hogere ticketprijzen nodig vindt. Dat heeft een prijskaartje van 124 miljoen euro. De bewindsman noemt niet waar dat geld vandaan moet komen. In het Mobiliteitsfonds van zijn ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is in elk geval weinig ruimte.

Efficiëntie

De bewindsman noemt ook de mogelijkheid om met de NS afspraken te maken om efficiënter te werken. Maar zulke afspraken zijn al gemaakt, zegt Jansen. “Bij nog verdergaande afspraken is het risico zeer groot dat deze alleen behaald kunnen worden ten koste van de dagelijkse operatie en dat dit uiteindelijk leidt tot een slechter aanbod voor de reiziger of een vermindering van het serviceniveau of de klantgerichtheid.”

Het heeft volgens Jansen “geen zin” om geld proberen te halen uit de andere activiteiten van de NS, bijvoorbeeld in het buitenland. Boekhoudkundig zijn de activiteiten op het spoor hier namelijk van gescheiden, want dit is een wettelijke vereiste. Hij ziet wel mogelijkheden om te werken met een “gedifferentieerd tariefstelsel”. Dat houdt in dat de ticketprijzen op drukke momenten extra duur zijn – bijvoorbeeld midden in de spits – en andere momenten weer goedkoper. Maar hier is de Tweede Kamer niet enthousiast over.

Vanaf 1 januari 2025 volledige handhaving op schijnzelfstandigheid

Foto: Martijn Beekman | Rijksoverheid

DEN HAAG – Op 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst volledig handhaven op schijnzelfstandigheid. Bedrijven en organisaties die mensen als zzp’er inhuren voor werk dat zij niet zelfstandig uitvoeren, kunnen dan weer een boete en naheffingen krijgen.

Daarbij geldt een overgangsperiode van een jaar waarin werkgevers en werkenden nog geen vergrijpboete krijgen als zij kunnen bewijzen dat zij stappen zetten tegen schijnzelfstandigheid. De opheffing van het handhavingsmoratorium is één van de maatregelen die het kabinet neemt om schijnconstructies te bestrijden en draagt bij aan meer zekerheid op de arbeidsmarkt.

Staatssecretaris Idsinga van Financiën: “Zelfstandige ondernemers leveren in Nederland een belangrijke bijdrage aan onze economie. En dat blijft zo. Als je echt een ondernemer bent en zelfstandig werkt kun je dat gewoon blijven doen. Maar de inzet van schijnzelfstandigen leidt wel tot oneerlijke concurrentie en ongelijke arbeidsvoorwaarden. Het kabinet wil deze balans op de arbeidsmarkt herstellen. De opheffing van het handhavingsmoratorium is één van de maatregelen om dit te bereiken. Hoewel veel bedrijven en zzp’ers zich druk aan het voorbereiden zijn op de handhaving vanaf 1 januari 2025 ben ik mij er ook van bewust dat de aanpassingen veel van hen vragen. Daarom krijgen bedrijven die kunnen aantonen dat zij aan de slag zijn met het tegengaan van schijnzelfstandigheid volgend jaar nog geen vergrijpboetes.”

Ook neemt het kabinet stappen om de positie van mensen op de arbeidsmarkt te verbeteren, onder andere door de verschillende wetsvoorstellen in het arbeidsmarktpakket. Het kabinet vindt het daarnaast belangrijk dat naast handhaving ook de verschillende arbeidscontractvormen gelijker worden getrokken. Hiervoor worden eerder aangekondigde maatregelen verder uitgewerkt, zoals de verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen en de (versnelde) afbouw van de zelfstandigenaftrek.

Meer duidelijkheid en hulp

Het kabinet neemt dit besluit nu ook omdat vanuit de markt is gevraagd om duidelijkheid over het opheffen van het handhavingsmoratorium, zodat men zich hierop kan voorbereiden. Er zijn veel bedrijven en organisaties die hun bedrijfsvoering al hebben aangepast. Met het opheffen van het moratorium neemt de rechtvaardigheid richting deze ondernemers ook toe.

In de praktijk betekent het opheffen van het handhavingsmoratorium dat de Belastingdienst tijdens controles naheffingen kan opleggen als er binnen bedrijven en organisaties sprake is van schijnzelfstandigheid. Wanneer een bedrijf of organisatie niet aan de regels voldoet kan een naheffing tot maximaal vijf jaar terug worden opgelegd. De Belastingdienst kan alleen met terugwerkende kracht corrigeren tot 1 januari 2025, de datum van de opheffing.

Om de arbeidsmarkt voor te bereiden op de opheffing van het handhavingsmoratorium blijft de Belastingdienst in aanloop naar 1 januari 2025 opdrachtgevers en zzp’ers voorzien van informatie en praktische hulp. Zo zoekt de Belastingdienst actief de samenwerking op met de markt om zoveel mogelijk onrust weg te nemen. Dit wordt de komende maanden via informatiesessies, webinars en bedrijfsgesprekken voortgezet. Ook blijft de Belastingdienst in gesprek gaan met onder andere koepels, brancheorganisaties en fiscaal dienstverleners.

Modelovereenkomsten

Het kabinet maakt ook bekend dat er geen modelovereenkomsten meer door de Belastingdienst worden goedgekeurd. Het gebruik van dergelijke modelovereenkomsten is niet langer houdbaar, omdat modelovereenkomsten geen zekerheid vooraf kunnen geven over het werken buiten dienstverband. Dit hangt namelijk af van hoe er in de praktijk wordt gewerkt, niet van wat er in een contract staat. De lopende modelovereenkomsten worden nog wel geëerbiedigd tot de einddatum van de overeenkomst.

Kabinet na lange zit akkoord over regeerprogramma

DEN HAAG – Het kabinet heeft overeenstemming bereikt over een regeerprogramma, waarin het akkoord op hoofdlijnen tussen de vier coalitiepartijen nader is uitgewerkt. Het vergde wel lange en intensieve gesprekken, erkenden meerdere bewindslieden na afloop van een ministerraad die uren langer duurde dan gebruikelijk.

Minister Eelco Heinen (Financiën) erkent dat het er “op de inhoud” af en toe stevig aan toe is gegaan. “Het gaat ook ergens over. Dus dat is ook helemaal niet erg.” Van eventuele onderlinge irritaties zegt Heinen niets te hebben gemerkt. “Voor alles is een oplossing en soms kost het iets meer tijd. En die moet je ook gewoon nemen.”

Asielminister Marjolein Faber wil niets weten van een ruzie die volgens De Telegraaf rond haar portefeuille zou zijn ontstaan. “Ik ben misschien wel direct, maar geen ruziemaker”, zegt zij. Dat het lang duurde, komt volgens Faber doordat het hele regeerprogramma is besproken. “En dat is allemaal goed verlopen.”

Ook wat zorgminister en PVV-vicepremier Fleur Agema betreft is er geen vuiltje aan de lucht. “Het was een mooie dag, want er ligt een regeerprogramma”, zegt zij. Binnenlandminister Judith Uitermark spreekt van een “intensief gesprek” waarin “alle pagina’s van het regeerprogramma” aan bod zijn gekomen. “Dat is natuurlijk ook nodig als je over belangrijke onderwerpen belangrijke beslissingen neemt.”

Schiphol dreigt met kort geding vanwege NS-acties

UTRECHT – Vrijdag heeft Schiphol aangekondigd een kort geding aan te spannen vanwege de al maandenlang geplande staking bij de NS, die woensdag plaatsvindt. Schiphol eist dat de staking geen impact heeft op de operaties van de luchthaven. De FNV heeft hierop direct gereageerd door duidelijk te maken dat zij deze eisen vierkant naast zich neer legt.

Werknemers van NS staken voor een verbeterde en permanente zwaarwerkregeling zodat mensen met een zwaar beroep eerder met pensioen kunnen. Die regeling wordt binnenkort afgeschaft en er is een oplossing beloofd door de politiek, maar die blijft tot op heden uit.

Staking is tijdig aangekondigd

“We hebben de staking ruim van tevoren aangekondigd en reizigers en bedrijven, waaronder Schiphol, uitvoerig geïnformeerd”, zegt Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor. “Er is volop gecommuniceerd, geflyerd en via de media aandacht aan besteed. Iedereen had maatregelen kunnen treffen.”

Grondrecht

De FNV benadrukt dat het grondrecht op staken zwaar moet wegen. “We begrijpen dat reizigers hinder ondervinden van onze acties en dat vinden we vervelend voor ze”, zegt Janssen.

“Juist daarom hebben we alle betrokkenen tijdig geïnformeerd, zodat zij alternatieve reismogelijkheden kunnen organiseren. Bovendien is er bewust gekozen voor een milde actie binnen het openbaar vervoer, waarbij reizigers door iets eerder of later te reizen alsnog hun bestemming kunnen bereiken. Maar we moeten kennelijk harder roepen om gehoord te worden in Den Haag.”

Schiphol wil dienstregeling ontzien

Schiphol geeft zelf aan dat ze het stakingsrecht wil respecteren, maar vrezen dus veel last te krijgen door de acties. Ze willen dat de dienstregeling van en naar Schiphol buitenschot blijft. De FNV is echter niet van plan om de stakingen af te blazen vanwege de klacht van Schiphol.

Stakingsrecht is groot recht

“Het recht van werknemers om via collectieve acties betere arbeidsvoorwaarden af te dwingen is een groot recht”, vervolgt Janssen. “Die acties zijn nodig, want de politiek blijft in gebreke. We hebben juist maanden geleden de acties al aangekondigd, zodat bedrijven maatregelen konden nemen. Kennelijk heeft Schiphol dat niet gedaan. Dat is heel vervelend, maar dat ligt toch echt niet aan ons.”

Vastberaden

FNV blijft vastberaden in het verdedigen van de belangen van haar leden en het recht op eerlijke en goede arbeidsvoorwaarden. “De acties bij NS zijn een krachtig signaal naar centrale werkgeversorganisaties en de politiek, in het kader van onze strijd voor een betere en permanten regeling voor eerder stoppen met werken bij zware beroepen.”

LAATSTE NIEUWS

Komende week guur en onstuimig, grote kans op sneeuw

HOUTEN - De weersomslag die komende week in Nederland plaatsvindt, kan plaatselijk even voor witte straten zorgen. Dat meldt weerbureau Weeronline zondag. Voor de...