Clicky

donderdag 14 november 2024 - 20:04 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 148

Kamer wil minimumleeftijd van 14 jaar en helmplicht voor fatbikes

DEN HAAG – De Tweede Kamer wil dat er een minimumleeftijd van 14 jaar komt voor het besturen van een fatbike. Ook moet er een helmplicht gaan gelden voor de elektrische fiets met dikke banden. De PVV steunt een voorstel van de VVD en NSC daartoe, waarmee het plan een Kamermeerderheid heeft. Dat bevestigt Kamerlid Hidde Heutink (PVV) na berichtgeving door RTL Nieuws.

Al langer is er discussie over de fiets, die veel wordt opgevoerd en door zeer jonge bestuurders wordt bereden. Vaak leidt dat tot ongelukken en letsel.

PVV-minister Barry Madlener (Infrastructuur) zei eerder bereid te zijn maatregelen te nemen, maar twijfelde openlijk of het wel haalbaar en wenselijk zou zijn. Het beperken van fatbikes kon volgens hem “grote consequenties” hebben. “We moeten geen dikkebandenpolitie gaan instellen, dat lost het probleem ook niet op”, zei hij toen.

De minister toonde zich verder sceptisch of het verschil tussen een fatbike en een elektrische fiets juridisch wel te maken zou zijn. De indieners van de motie zien daar wel aanknopingspunten toe. Niet alleen de banden zijn dikker, maar ook zijn fatbikes zwaarder dan elektrische fietsen en zijn de zadels niet verstelbaar. Deze en andere criteria maken het volgens de VVD en NSC mogelijk om onderscheid te maken.

Eerder gingen geluiden op om een leeftijdsgrens van 12 jaar in te voeren, maar dat zou niet haalbaar zijn. Pas vanaf 14 jaar moet iemand zich kunnen identificeren, vandaar dat de grens daar getrokken moet worden.

De partijen dienen volgende week de motie in tijdens een debat over verkeersveiligheid. Dan geeft minister Madlener ook aan wat hij van het voorstel vindt. Eerder zei hij zich te voegen naar de wens van de Kamer.

Minderjarige vast voor deelname aan terroristische organisatie The Base

Drie mannen die in augustus zijn aangehouden worden verdacht van opruiing tot terrorisme. Ze zitten in voorlopige hechtenis. Een van hen, een jongen van 16, zit naast opruiing ook vast voor deelname aan een terroristische organisatie. Het gaat om The Base, een rechts-extremistische paramilitaire organisatie, die een internationale aanhang heeft.

The Base staat sinds januari van dit jaar op de nationale sanctielijst terrorisme en wordt sinds vorige maand in heel Europa aangeduid als terroristische organisatie.

De verdachten van 16, 19 en 26 jaar oud zijn op 20 augustus aangehouden door de Eenheid Landelijke Opsporing en Interventies (LO) in de gemeente Bergeijk, Hengelo en Veenendaal.

Het Openbaar Ministerie (OM) vermoedt dat ze aanhanger zijn van het accelerationistische gedachtengoed, dat is een stroming binnen het rechtsextremisme. Volgens het OM hebben ze in chatgroepen anderen aangezet om onder meer terroristische misdrijven te plegen, en daarmee worden ze verdacht van opruiing tot terrorisme.

Op dinsdag 3 september 2024 zijn de verdachten verschenen voor een raadkamer, waar besloten is dat alle drie verdachten 30 dagen vast blijven zitten. De zaak van de minderjarige verdachte wordt behandeld volgens het jeugdstrafrecht.

Bestelwagen en Defensievoertuig in aanrijding op A50 [+foto]

Foto: Rijkswaterstaat

RAVENSTEIN – Op snelweg A50 ter hoogte van het Brabantse Ravenstein zijn donderdag twee voertuigen op elkaar gebotst. Daarbij was ook een voertuig van Defensie betrokken, bevestigt een woordvoerder van de Koninklijke Marechaussee.

Het gaat om een militaire kraanwagen die met pech op de vluchtstrook stond. Daar is een andere weggebruiker tegenaan gereden, aldus de woordvoerder.

Het is nog niet bekend of er gewonden zijn gevallen door de aanrijding, laat de politie weten.

Door het ongeval is bij Ravenstein de rechterrijstrook van de A50 dicht in de richting van Arnhem en Nijmegen. Verkeer in die richting wordt omgeleid via de A2 en A15. Ook de andere kant op, op de A50 richting Oss en Eindhoven, staat het verkeer vast ter hoogte van Ravenstein. Dat komt doordat weggebruikers vanaf daar naar het ongeluk kijken, aldus Rijkswaterstaat Verkeer.

Vrachtwagen met biggen vast in greppel [+foto’s]

Foto: ASMedia

WEERT – Donderdagmiddag 5 september rond 12.00 uur heeft een ongeval plaatsgevonden op de Opdendijk in Weert.

Een vrachtwagen met biggen nam vermoedelijk de bocht te krap en belandde hierdoor in een greppel.

De chauffeur kwam met de schrik vrij.

Foto: ASMedia

Voor zover bekend gaat het ook goed met de dieren.

Foto: ASMedia

Een berger zal de vrachtwagencombinatie bergen.

Door politie neergeschoten verdachte in München overleden

MÜNCHEN – Een mogelijk gewapende verdachte die door de politie was neergeschoten in München, is overleden aan zijn verwondingen. Dat maakten de autoriteiten in Beieren bekend.

Het incident vond plaats in de buurt van een Israëlische diplomatieke post en een informatiecentrum over het nationaalsocialisme.

In de stad in de zuidelijke deelstaat Beieren kwam donderdagochtend een grote politieoperatie op gang. Deelstaatminister Joachim Herrmann (Binnenlandse Zaken) zegt dat de verdachte het vuur opende. “Hij schoot gericht op agenten”, zei de bewindsman van de christendemocratische CSU. De politie zou daarna terug hebben geschoten.

Over de motieven van de verdachte bestaat nog onduidelijkheid. Het is daardoor niet bekend of het incident verband houdt met het Israëlische consulaat-generaal in de omgeving. De Israëlische president Isaac Herzog heeft zijn afschuw uitgesproken over de “terroristische aanslag”. Hij zei op X al contact te hebben gehad met zijn Duitse ambtgenoot Frank-Walter Steinmeier.

Hoogste prioriteit

De landelijke minister van Binnenlandse Zaken Nancy Faeser beklemtoonde eerder al dat de bescherming van Israëlische instellingen de hoogste prioriteit heeft. Ze noemde de gebeurtenissen in München “een ernstig incident” en bedankte de hulpdiensten voor hun inzet. De politie heeft gemeld dat er voor zover bekend verder niemand gewond raakte en er ook geen andere verdachten lijken te zijn.

Het Israëlische consulaat heeft bevestigd dat geen medewerkers gewond raakten. De post was dicht vanwege de herdenking van het bloedbad van München uit 1972. Toen kwamen Israëlische atleten op de Olympische Spelen om tijdens een gijzeling door Palestijnse extremisten. Herzog zei dat “52 jaar later weer een door haat gedreven terrorist heeft geprobeerd onschuldige mensen te vermoorden”.

Pleegouders Vlaardingen mishandelden mogelijk meer kinderen

ROTTERDAM – Het Openbaar Ministerie onderzoekt nog drie mogelijke mishandelingen van kinderen door de pleegouders uit Vlaardingen die hun 10-jarige pleegdochter zwaar zouden hebben mishandeld.

Dat werd donderdag duidelijk tijdens een eerste inleidende zitting in de rechtbank in Rotterdam. Het OM zei niet of het om pleegkinderen of biologische kinderen gaat.

De pleegouders worden ervan verdacht dat zijn hun 10-jarige pleegdochter van de trap hebben gegooid. Het meisje had botbreuken, hersenletsel en lag een tijd in coma. Op de zitting werd duidelijk dat zij haar leven lang afhankelijk zal zijn van intensieve zorg.

De verdachten ontkennen dat ze het meisje van de trap hebben gegooid of geduwd. De twee waren niet bij de zaak aanwezig.

Vier laadstations voor vrachtwagens geopend in haven van Hamburg

Foto: E.ON | Alena Zielinski

HAMBURG – E.ON heeft vier laadstations geopend op het terrein van de Hamburg Port Authority (HPA), direct aan de snelweg A7. Dit is E.ON’s eerste speciale laadlocatie in Duitsland, speciaal voor elektrische vrachtwagens.

Elke laadplek is uitgerust met een eigen 400-kilowattstation, waardoor vrachtwagens tijdens de wettelijk verplichte pauze van 45 minuten kunnen opladen. Afhankelijk van het model is dit voldoende energie voor ongeveer 300 kilometer rijden.

De locatie en de geïnstalleerde hardware zijn zo ontworpen dat de laadstations in de toekomst kunnen worden geüpgraded naar megawattladen. Met laadcapaciteiten in het megawattbereik maakt deze technologie in de toekomst nog kortere laadtijden mogelijk. Met een breedte van drie meter en een lengte van 25 meter zijn de parkeer- en laadvakken ook geschikt voor vrachtwagens met oplegger, zodat het niet nodig is om de oplegger of oplegger af te koppelen.

Wettelijke rustperiode ideaal voor efficiënte laadstops

Bij laadstations voor vrachtwagens besteedt E.ON speciale aandacht aan de behoeften van chauffeurs en transportbedrijven. “Ons nieuwe laadstation in Hamburg bewijst dit: comfortabel laden met voldoende ruimte voor verschillende voertuigtypen, een gemakkelijk te vinden locatie direct aan de snelweg en een laadvermogen tot 400 kilowatt per voertuig. Dit betekent dat de pauze ideaal kan worden gebruikt voor snel tussentijds laden”, aldus Ludolf von Maltzan, Business Manager Duitsland bij E.ON Drive Infrastructure.

Foto: E.ON | Alena Zielinski

“We zijn verheugd dat E.ON, als belangrijke partner, heeft besloten te investeren in de haven van Hamburg. Hamburg is niet alleen de toegangspoort van Duitsland tot de wereld en een knooppunt voor goederen- en vrachtvervoer, maar heeft ook een voortrekkersrol gespeeld in klimaatbescherming. De investering van E.ON past perfect in deze strategie en we kijken ernaar uit om samen te werken om het transport in en rond de haven verder te defossiliseren”, aldus Friedrich Stuhrmann, Chief Commercial Officer van de HPA.

Er zijn meer laadstations voor e-trucks gepland

Chauffeurs van elektrische trucks kunnen het laadproces starten en betalen met een laadpas die vergelijkbaar is met een tankpas, een laad-app of, voor ad-hocladen op locatie, een creditcardterminal.

Naast de nieuwe laadstations in de haven van Hamburg exploiteert E.ON Drive Infrastructure al speciale e-trucklaadstations in Zweden en Denemarken. Er zijn nog meer laadstations gepland in Duitsland en andere Europese landen.

Colombia onderschept duizenden kilo’s coke bestemd voor Nederland

BOGOTÁ – Voor de kust van Colombia is bij verschillende operaties zo’n 3000 kilo cocaïne onderschept die onder andere bestemd was voor Nederland.

Bij de gezamenlijke acties van de Colombiaanse en Nederlandse politie zijn drie vermeende leden van een drugsbende opgepakt, meldt het Colombiaanse Openbaar Ministerie. Bij de politieacties werden ook vier vuurwapens, een machinegeweer en vijftig patronen in beslag genomen.

De drie worden onder andere verdacht van drugshandel en -productie en wapenbezit. Hoofdverdachte Luis Alfredo Burgos Pabón, ook wel El Papá genoemd, zou de leider en coördinator van het criminele netwerk zijn.

Holman Luis Miranda Brito, ook wel El Viejo, wordt gezien als de belangrijkste geldschieter. De derde verdachte, Jorge Luis Ramírez Santos of El Hijo, zou verantwoordelijk zijn geweest voor het transport van de drugs naar de haven.

De drie opereerden vanuit de haven van Santa Marta. Van daaruit moesten de drugs naar Nederland, Engeland, België en Duitsland verscheept worden.

Volvo FH Aero Globetrotter bakwagen, primeur voor Transportbedrijf Van Straalen

HOOGKARSPEL – Een van de eerste Volvo FH Aero’s, in bakwagen-uitvoering, is te vinden in Hoogkarspel bij Transportbedrijf Van Straalen. Het is tevens de eerste nieuw bestelde Volvo-truck van het honderd jaar oude bedrijf.

“Volvo kenden we al doordat we in het verleden een aantal gebruikte trucks hadden. Deze is echt nieuw en de eerste berichten zijn uitstekend. De truck is makkelijk en fijn om mee te rijden,” geeft algemeen directeur Nico van Straalen aan.

De truck werd geleverd door Volvo Trucks-dealer LVS Trucks Zwaag.

De bakwagen is een Volvo FH Aero 6×2 met een gestuurde naloopas met 460 pk. De Volvo FH Aero heeft een extra aerodynamische cabinevorm en werd ontworpen om energie te besparen en de ecologische voetafdruk te verkleinen. De nieuwe Volvo FH Aero combinatie heeft plek voor 30 pallets en zal voornamelijk worden ingezet in het bloembollen transport en gaat rijden in de Benelux. Bij bloembollen wordt er bijvoorbeeld vervoert van de kwekers naar de exporteurs.

Rijk uitgeruste truck

De truck van Transportbedrijf Van Straalen is rijk uitgerust met onder meer Volvo Dynamic Steering, waardoor op de laad- en losadressen makkelijk gemanoeuvreerd kan worden. Daarnaast zijn er de diverse veiligheid features zoals Forward Collision Warning met noodremfunctie, Side Collision Avoidance Support en een achteruitrijcamera. “Volvo Dynamic Steering bewijst zijn waarde in de praktijk. Omdat we veel in het agrarisch vervoer zitten komen we soms op plekken waar het moeilijk te manoeuvreren is. VDS maakt dan dat de chauffeur makkelijker zijn werk kan doen.”

Extra voorzieningen zijn ook het Fuel-pakket waarmee het brandstofverbruik verder kan worden verlaagd, I-Cruise en ECO+ software met I-Torque. Tot slot is de bakwagen voorzien van een aslastindicator.

Leefomgeving van de chauffeur

De leefomgeving in de truck is voorzien van I-ParkCool. “Een voorziening die er voor zorgt dat onze mensen meer uitgerust aan het werk kunnen. We willen dat onze mensen goed op weg kunnen. Daar hoort ook bij dat je kijkt naar andere weggebruikers. We hebben niet alleen de achteruitrijcamera maar ook een dodehoekcamera aan de passagierszijde.

Een eeuw Van Straalen

Transportbedrijf Van Straalen bestaat dit jaar precies honderd jaar. Nico is de derde generatie en de vierde generatie komt eraan. Het bedrijf heeft zeer uiteenlopende activiteiten, die echter wel allemaal passen binnen het agrarisch transport. Zo is een van de hoofdactiviteiten het transport van bloembollen en is Van Straalen verder ook actief in het AGF-vervoer en het transport van bloemen en planten.

“Ons werkgebied is de Benelux, Duitsland, Frankrijk en Italië. We transporteren hele ladingen, maar ook groupage. Afhankelijk van de goederenstroom zetten we schuifzeilwagens, volumecombi’s of koel/vriestrailers in. In totaal hebben we op dit moment een wagenpark van 25 eenheden.”

Bloomberg: China houdt personeel Britse farmaceut AstraZeneca vast

SHENZHEN – De politie in China houdt vijf huidige en voormalige werknemers van de Britse farmaceut AstraZeneca vast voor verhoor over mogelijke illegale activiteiten rond het verzamelen van patiëntgegevens en verkoop van medicijnen.

De mensen die worden vastgehouden, zijn allemaal Chinese burgers die kankermedicijnen op de markt brachten in de oncologieafdeling van AstraZeneca, meldt persbureau Bloomberg op basis van anonieme bronnen.

Het onderzoek wordt geleid door de politie in de zuidelijke metropool Shenzhen en de aanhoudingen vonden eerder in de zomer plaats. De politie onderzoekt of de farmaceut de Chinese privacywetgeving heeft overtreden met het verzamelen van patiëntgegevens.

Beijing heeft onlangs nieuwe wetten ingevoerd over gegevensbeveiliging en bescherming van persoonlijke informatie die vereisen dat bedrijven de meeste gegevens die ze in China hebben verzameld, binnen het land zelf houden.

De autoriteiten onderzoeken ook de betrokkenheid van enkele personen bij de import van een leverkankermedicijn van AstraZeneca dat niet is goedgekeurd voor distributie op het vasteland van China. AstraZeneca wilde niet reageren op de kwestie en de politie van Shenzhen was niet meteen bereikbaar voor commentaar.

Grote politieactie in München, media berichten over schoten

MÜNCHEN – De politie in München heeft gemeld dat agenten een verdachte hebben neergeschoten in de binnenstad. Er zijn geen aanwijzingen dat er nog meer verdachten zijn, meldt het korps op berichtendienst X.

In de stad in de zuidelijke deelstaat Beieren kwam donderdagochtend een grote politieoperatie op gang. Media maakten melding van schoten in de buurt van een Israëlische diplomatieke post.

De politie waarschuwde online dat berichten circuleren met speculatie en onjuiste informatie. Burgers kregen het verzoek geen geruchten te verspreiden.

Israël liet weten dat geen medewerkers van het consulaat gewond zijn geraakt. De diplomatieke post was volgens Israëlische media dicht vanwege de herdenking van het bloedbad van München in 1972. Daar werden toen Israëlische atleten gegijzeld en gedood tijdens de Olympische Spelen.

OM: pleegmeisje uit Vlaardingen voor de rest van haar leven afhankelijk van intensieve zorg

ROTTERDAM – Het 10-jarige meisje uit Vlaardingen dat zwaargewond raakte, omdat ze mishandeld zou zijn door haar pleegouders zal de rest van haar leven afhankelijk zijn van intensieve zorg. Dat zei de officier van justitie donderdag tijdens een eerste inleidende zitting in de rechtbank in Rotterdam.

Het meisje had hersenletsel en botbreuken en lag een tijd in coma. Toen ze naar het ziekenhuis werd gebracht woog ze nog maar 20 kilo, volgens de officier. Ze was onverzorgd en had piekerig en dof haar dat vol zat met luizen.

Sinds 23 juli is het meisje weer bij bewustzijn. “Maar dat klinkt positiever dan het is”, zei de officier van justitie. Het meisje kan niet zelfstandig zitten, lopen of staan. Ook kan ze niet praten.

Het Openbaar Ministerie verdenkt de twee pleegouders er onder meer van dat ze het meisje van het leven wilden beroven door haar van de trap te duwen. Ook zouden ze haar hebben opgesloten in een kooi met daaraan stroomdraden. Ze zou aan haar armen en benen zijn vastgebonden en haar mond zou zijn afgeplakt met tape.

De twee verdachten zijn donderdag niet aanwezig in de rechtbank.

Service in Stockholm Norvik Port uitgebreid met nieuwe containerlader

STOCKHOLM – Eind augustus arriveerde over zee vanuit Letland een nieuwe geautomatiseerde containerlader in de haven van Stockholm Norvik. Deze investering vergroot de capaciteit van de havens van Stockholm en verbetert de service om te voldoen aan de behoeften van de Zweedse exportindustrie voor containerisatie van vracht.

Met zijn strategische ligging speelt de haven van Stockholm Norvik een cruciale rol op de Zweedse exportmarkt. Een containerlader biedt een compleet nieuwe manier van vrachtvulservice, waardoor er efficiëntere kansen ontstaan ​​voor industrieën zoals bosbouw en staalproducten.

“In tegenstelling tot alle andere havens in Zweden heeft de haven van Stockholm een ​​overschot aan lege containers en is er een grote vraag naar containers vanuit de Zweedse exportindustrie. Als een van de grootste importhavens kunnen we een aanzienlijk verschil maken. Met een nieuwe containerlader kunnen we goederen efficiënt en duurzaam verwerken en tegelijkertijd bijdragen aan een kosteneffectiever vrachtbeheer”, aldus Johan Wallén, Chief Commercial Officer Ports of Stockholm.

De containerterminal in de haven van Stockholm Norvik wordt beheerd door Hutchison Ports, een van ‘s werelds grootste containeroperatoren met 54 havens in 25 landen. Door de samenwerking met Hutchison Ports is Stockholm sterk geïntegreerd in de wereldwijde vrachtmarkt.

“We zijn positief over de investering in een containerlader door Ports of Stockholm. Met deze in werking breidt Stockholm Norvik Port haar servicebereik uit en wordt het containervulproces aanzienlijk efficiënter. Bovendien versterken we de infrastructuur voor de Zweedse exportindustrie verder”, aldus Lawrence Yam, CEO Hutchison Ports Stockholm.

De containerlader arriveerde over zee in Stockholm Norvik Port vanuit Letland met Stena Line. De geautomatiseerde functies maken het een van de meest geavanceerde oplossingen voor goederenoverslag in Zweden. Het stuwadoorsteam van Ports of Stockholm kan nu 30 ton goederen in slechts vijf minuten in een 40-voet container laden.

Naast tijdsbesparing is ook de veiligheid in de haven verbeterd, omdat het laden op een stabiele, gecontroleerde en veilige manier wordt uitgevoerd, waardoor het risico op ongelukken wordt verminderd.

ASML-baas kritisch over VS-druk om export naar China te beperken

NEW YORK – ASML-CEO Christophe Fouquet vindt dat een door de VS geleide campagne om de export van de Nederlandse chipmachinemaker naar klanten in China te beperken in de loop van de tijd “economisch gemotiveerd” is geworden. Dat zei Fouquet woensdag op een Citi-conferentie in New York.

Fouquet zei te verwachten dat de weerstand tegen door de VS gepushte beperkingen zal toenemen. Tegelijkertijd betoogde hij dat de Chinese vooruitgang in de chipproductie al vertraagd wordt door reeds bestaande exportbeperkingen. “Ik denk dat het steeds moeilijker wordt om te beweren dat dit om nationale veiligheid gaat”, zei Fouquet.

Donderdag meldde persbureau Bloomberg nog dat de Nederlandse regering van plan is de export van ASML naar China verder te beperken. Het kabinet zou bepaalde exportvergunningen van de Veldhovense chipmachinemaker waarschijnlijk niet vernieuwen als ze eind dit jaar aflopen. Het gaat om vergunningen voor onderhoud en de levering van reserveonderdelen van de op een na modernste generatie chipmachines in China, stelde Bloomberg.

De Amerikaanse regering dringt er sinds april op aan dat ASML stopt met het onderhouden van een deel van de apparatuur die het aan Chinese klanten heeft verkocht vóór 2024 en dat nu onder de beperkingen zou vallen. Dat zou in het belang van de nationale veiligheid zijn van de VS, Nederlands belangrijkste bondgenoot in de NAVO.

Opening BAS Truck Center groots gevierd

VEGHEL – De Eerdsebaan 7 in Veghel is een bijzondere plek in de geschiedenis van het BAS-familiebedrijf. Waar van oudsher het carrosseriebedrijf stond is het afgelopen jaar volop nieuw-verbouwd. Nu staat er een gloednieuw en multifunctioneel BAS Truck Center waar historie en toekomst perfect samenkomen.

In dit nieuwe Experience Center zijn alle stadia van de klantreis naar een nieuwe truck of bedrijfswagen samengevoegd. Van aankoop, configuratie, financiering, spuiten en belettering tot aflevering en schadeherstel. Binnen Europa een unieke hub, volledig ingericht om klanten optimaal te bedienen.

Op 1 september vond de officiële opening en open dag plaats die groots is gevierd! Bas en Caspar van Heertum, directie van BAS Group, zijn trots met deze stap: “Dit is een nieuw hoofdstuk in ons BAS-verhaal, passend bij de vooruitstrevende visie van onze vader Martin van Heertum. Vanuit BAS Truck Center Experience bieden we klanten allesomvattende service voor Volvo en Renault trucks en bedrijfswagens. Bovendien is het een fantastische werkplek, voorzien van de nieuwste faciliteiten.”

Verder bouwen op het verleden

In het oude carrosseriebedrijf ligt een flinke historie. Het pand was bijna 35 jaar oud en hoognodig toe aan vernieuwing. Caspar vertelt: “Onze vader werd in 1978 directeur van de Brabantse Automobiel Service (B.A.S. wat destijds nog met puntjes ertussen werd geschreven) dat onder meer het Volvo-dealerschap voerde. Hij werkte ontzettend hard en realiseerde een ommekeer. Er ontstond groei en in 1986 nam hij BAS officieel over van Volvo Truck Corporation. Met zijn ambitie, ondernemerschap en visie legde hij het fundament voor waar BAS Group vandaag de dag voor staat. Namelijk: de overtuiging klanten maximaal te ontzorgen tijdens de gehele levenscyclus van een truck.”

Bas, Ans en Caspar van Heertum

Bas vult aan: “Op de Eerdsebaan 7 zijn veel belangrijke beslissingen genomen. Voor ons een mooie gewaarwording om juist hier de volgende stap te zetten door het splinternieuwe Experience Center te openen. Op de plek waar ‘ons pap’ is begonnen en waar ook wij onze eerste stappen in het bedrijf zetten. Waar we als tieners zijn gestart met het poetsen van vrachtwagens op zaterdagen en in de vakanties. Hier hebben we geleerd dat hard werken en discipline essentieel zijn voor succesvol ondernemen.”

Alles vanuit één vestiging

In 2000 namen broers Bas en Caspar het bedrijf over, na het plotselinge wegvallen van vader Martin. Zij stellen vervolgens alles in het werk zijn visie uit te bouwen. Bas: “Alle services die we door de jaren heen introduceerden zijn erop gericht onze klanten, chauffeurs en transporteurs, beter van dienst te kunnen zijn. Met groei in mensen, vestigingen en type dienstverlening tot gevolg. Er staat nu een professionele organisatie met ruim 1.000 collega’s die in elke fase van het proces onze truck-klanten vooruit helpen. We bouwen met name maatwerk vrachtwagens en bedrijfswagens, vaak complexe voertuigen die uitdagingen met zich meebrengen. Ons team bestaat uit knappe koppen die kennis, ervaring en techniek inzetten om tot de beste technische oplossing voor onze klanten te komen.”

Caspar: “Met de vernieuwing van onze vestiging op de Eerdsebaan 7, brengen we al deze facetten samen. Hierdoor hebben we alle verschillende expertises onder één dak. Het helpt ons onze klanten sneller en beter te bedienen. Bovendien ontstaat er voor klanten een inspirerende plek, specifiek gericht op nieuwe trucks en bedrijfswagens.” Andere voordelen: er hoeft niet meer gependeld te worden tussen verschillende locaties en alle voertuigen worden op dezelfde wijze, vanuit één centrale plek, gebouwd.

Van aanvraag tot aflevering

Elke nieuwe Volvo en Renault truck in de regio ontstaat bij BAS Truck Center Experience op de Eerdsebaan 7. Van de eerste aanvraag tot het volledig opbouwen en afleveren van het voertuig. Een proces dat doorgaans drie tot acht maanden in beslag neemt. Bas legt uit: “We adviseren onze klanten van begin tot eind. Over de juiste specificaties, configuratie en hoe hun nieuwe truck het best aansluit bij hun wensen, eisen en activiteiten. Daarbij coördineren we de volledige bouw en oplevering met fabrikant en toeleveranciers.” Met altijd als doel klanten competitiever te maken, daarin blijft BAS Group innoveren. “Waar we nog het meest voldoening uithalen? Als een chauffeur ons na afloop vertelt hoe blij hij is en dat hij altijd goed geholpen wordt door onze mensen”, stelt Bas.

1.000 nieuwe trucks op de planning

Bas vertelt: “De laatste drie jaar zijn de afleveringen van nieuwe trucks met 40 procent gestegen, waarvan bijna 20 procent inmiddels volledig elektrisch is. Vanuit het vernieuwde BAS Truck Center staan er dit jaar 1.000 nieuwe trucks op de planning om af te leveren. Dit hadden we in het oude pand niet kunnen realiseren. Hier hebben we namelijk meer capaciteit en is de locatie slim en efficiënt ingericht qua routing om alle voertuigen optimaal op te leveren.”

Na ruim een jaar verbouwen is het pand volledig operationeel. BAS Truck Center Experience bestaat uit 680 m2 kantoorruimte, 4.000 m2 werkplaatsruimte en onder meer 1.000 zonnepanelen.

Caspar: “Een verbouwing is altijd intensief, maar zowel wij als alle medewerkers zijn enthousiast over het resultaat. Dit is een belangrijke stap vooruit en we gaan met vertrouwen de toekomst tegemoet.”

1 september: feestelijke open dag

Dat de familie van Heertum trots is op deze nieuwe vestiging is duidelijk. Het is op zondag 1 september groots gevierd met klanten, leveranciers, medewerkers, partners en geïnteresseerden. Met entertainment voor jong en oud, rondleidingen en lekker eten en drinken, is er volop geproost het nieuwe BAS Truck Center Experience.

LAATSTE NIEUWS

Zuid-Holland organiseert gesprek over aanleg Derde Maasvlakte

DEN HAAG - De provincie Zuid-Holland organiseert begin volgend jaar een gesprek over een mogelijke aanleg van de Derde Maasvlakte. De VVD-fractie riep deze...