Clicky

dinsdag 24 september 2024 - 14:25 uur
Home Blog Pagina 147

Drie Britse luchthavens mogen klimaatdemonstranten weren

LONDEN – Drie luchthavens in het Verenigd Koninkrijk mogen klimaatdemonstranten weren om mogelijke verstoringen van vluchten tijdens het drukke zomerseizoen te voorkomen.

Een rechter heeft bepaald dat dit de komende twaalf maanden geldt voor de vliegvelden Londen Stansted, Manchester en East Midlands.

Volgens de advocaat van de luchthavens hadden demonstranten van Just Stop Oil aangekondigd dat ze tijdens de zomervakantie willen demonstreren op Britse vliegvelden. Hij verwees daarbij naar een gebeurtenis van vorige maand op het Londense vliegveld. Twee demonstranten zouden daar toestellen hebben beklad nadat ze een gat in een hek hadden gemaakt.

De rechter vindt dat er “duidelijk bewijs” is dat demonstranten het opnieuw op luchthavens hebben voorzien en dat een gerechtelijk bevel nodig is om verstoringen te voorkomen.

Just Stop Oil was niet bij de rechtszaak aanwezig en heeft niet gereageerd tegenover persbureau Reuters.

Steden nemen maatregelen rond EK-wedstrijd Nederland – Turkije

Oranjefans

DEN HAAG – Verschillende Nederlandse steden treffen maatregelen rond de EK-wedstrijd tussen Nederland en Turkije zaterdagavond.

Zo wordt het Hofplein in de binnenstad in Rotterdam vanaf 22.30 uur afgesloten voor auto’s en trams. En in Den Bosch geldt vanaf 18.00 uur een glasverbod.

De gemeente Rotterdam wil met de zogeheten ‘Hofpleinregeling’ ruimte maken voor feestende fans na de kwartfinale, die om 21.00 uur begint in Berlijn. De Hofpleinregeling gaat “ongeacht de uitslag of een eventuele verlenging” om 22.30 uur in, aldus de gemeente. Vanaf dat moment is het plein niet meer te bereiken met de auto of de tram en is het gebied vrij voor voetgangers.

In de binnenstad van Den Bosch geldt vanaf zaterdagavond 18.00 uur tot 05.00 uur de volgende ochtend een glasverbod “om incidenten en ongelukken met glas te voorkomen”. Horecaondernemers krijgen de ruimte om extra schermen te plaatsen en evenementen in de openbare ruimte te organiseren. De gemeente plaatst bovendien extra toiletvoorzieningen.

Wegvoertuigen meest geïmporteerde product voor direct gebruik

Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – Van alle goederen die na import meteen in Nederland worden gebruikt of geconsumeerd, werden wegvoertuigen, zoals personenauto’s, voor het grootste bedrag geïmporteerd. Het ging om een importbedrag van 12,6 miljard euro in 2022. Dat meldt het CBS tegelijk met de introductie van een nieuwe StatLinetabel over de invoer naar gebruiksbestemming.

In 2022 werd voor 78 miljard euro aan goederen geïmporteerd voor direct gebruik in Nederland. Dat is maar 12 procent van de totale import, het grootste deel wordt namelijk meteen doorgevoerd (wederuitvoer) of eerst verder verwerkt in Nederland voor de export of binnenlands gebruik.

Na wegvoertuigen was het importbedrag aan elektronica, zoals computers en telefoons het grootst (10,7 miljard euro). Daarna volgen bewerkt voedsel, olie en gas, machines, kleding en meubels.

De import voor eigen gebruik is tussen 2020 en 2022 mede door prijsstijgingen in waarde toegenomen. Dit geldt in het bijzonder voor olie en gas.

Duitsland grootste leverancier voor directe consumptie

Duitsland is onze grootste handelspartner en ook de grootste leverancier van goederen voor directe consumptie in Nederland (16,0 miljard euro in 2022). Duitse auto’s, voedsel en machines waren daarbij belangrijke importproducten. Uit België kwamen vooral voertuigen en voedsel voor consumptie in Nederland, en uit China elektronica en meubels.

De Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen leverden relatief veel brandstoffen. Uit de overige landen in de top tien kwam relatief veel voedsel, zoals olijfolie uit Italië, wijn uit Frankrijk, kippenvlees uit Polen of fruit uit Spanje.

Auto’s uit Slowakije, kleding uit Bangladesh

Slowakije exporteerde in 2022 relatief gezien het meeste voor directe consumptie in Nederland. Van de invoer uit dit land was 30 procent bestemd voor directe consumptie in Nederland; dit zijn vooral auto’s. Op de tweede plek staat Bangladesh (22 procent). Hier ging het vooral om kleding. Ook goederen uit Turkije (o.a. kleding), Tsjechië, Zuid-Korea en Hongarije (vooral elektronica en voertuigen) werden relatief veel direct gebruikt in Nederland.

IVECO, Plus, dm-drogerie markt en DSV starten pilot voor geautomatiseerd vrachtvervoer in Duitsland

TURIJN/KARLSRUHE/BREMEN – IVECO en Plus hebben vandaag samen met dm-drogerie markt, Europa’s grootste retailbedrijf voor huishoudelijke en persoonlijke verzorging, en DSV, een van ‘s werelds toonaangevende transport- en logistieke dienstverleners, de start aangekondigd van hun semi-automatische vrachtwagenpilot in Duitsland.

Na enkele maanden van strenge tests en validatie zal het programma gebruikmaken van een nieuw productie-intentieontwerp van de IVECO S-Way zware vrachtwagen, uitgerust met Plus’s door de bestuurder begeleide, sterk geautomatiseerde rijsoftware, PlusDrive®. Hiermee komt de PlusDrive-compatibele IVECO S-Way een stap dichter bij de start van de serieproductie.

De test wordt uitgevoerd op de route tussen het dm-distributiecentrum in Waghäusel en het DSV-distributiecentrum in Gernsheim. In de eerste fase zullen chauffeurs van IVECO de test uitvoeren en worden ze begeleid door DSV-chauffeurs voor de training. Hierna kunnen de getrainde chauffeurs zelf rijden.

Door commerciële vracht te leveren voor een verzender, zal het programma het verzamelen van echte gegevens over de operationele voordelen van de PlusDrive-compatibele IVECO S-Way mogelijk maken. Voordelen die zijn aangetoond in andere wereldwijde klantimplementaties van PlusDrive, zijn onder meer minder vermoeidheid van de bestuurder, verbeterde verkeersveiligheid en een hogere brandstofefficiëntie, wat op zijn beurt de CO2-uitstoot verlaagt. Deze leiden uiteindelijk tot een verlaging van de totale eigendomskosten voor wagenparken.

Het programma zal ook de gereedheid valideren van de nieuwste generatie PlusDrive-compatibele IVECO S-Way, die is geoptimaliseerd voor serieproductie en levering van hoogwaardige geautomatiseerde rijfuncties. In het geoptimaliseerde ontwerp zijn geavanceerde sensoren geïntegreerd en lidar is optioneel voor het op zicht gerichte perceptiesysteem op PlusDrive.

PlusDrive blijft de sterk geautomatiseerde rijfuncties leveren van rijstrookcentrering, invoeging, rijstrooksamenvoegingen, door de bestuurder geïnitieerde of door het systeem voorgestelde rijstrookwisselingen, filehulp en nudging, allemaal onder toezicht van de bestuurder.

DSV en dm-drogerie markt werken al sinds 1986 samen en ontwikkelen al jaren gezamenlijk geavanceerde oplossingen binnen hun toeleveringsketens. In 2021 ondertekenden DSV en dm gezamenlijk een intentieverklaring om innovatieve en duurzame projecten verder te bevorderen. Door deze technologie te testen, tonen beide bedrijven opnieuw hun succesvolle partnerschap in hun gedeelde verlangen naar innovatie en toekomstgerichtheid.

DSV en dm zijn de eerste bedrijven in Duitsland die de semi-autonome bestuurdersassistentieoplossing in vrachtwagens in Europa testen.

“De start van dit project zal een belangrijke bijdrage leveren aan het comfort en de veiligheid van chauffeurs en ervoor zorgen dat onze toeleveringsketens soepeler en betrouwbaarder verlopen. Ons eerste doel met deze zeer automatische technologietruck is om samen met onze partners inzicht te krijgen in het potentieel dat het gebruik van deze trucks biedt voor dm in operationele implementatie”, aldus Christian Bodi, als Managing Director van dm verantwoordelijk voor logistiek.

“Een koolstofvrije toekomst vereist verschillende technologische innovaties voor verschillende use cases. We zijn enthousiast om de pilot te starten, zodat we via onze eigen gegevens en activiteiten kunnen beoordelen hoe de ultramoderne geautomatiseerde trucks van IVECO en Plus passen in onze toekomstige vloot van duurzame transportopties”, aldus Peter Matthiesen, Senior Director, Head of Group Innovation and Truck Technology bij DSV.

Marco Liccardo, Chief Technology & Digital Officer, Iveco Group zei: “Gegevens en feedback van klantenpilots zijn essentieel om ons te helpen innovatieve en duurzame producten te creëren die klanten waarderen. Onze samenwerking met dm, DSV en Plus in dit pilotprogramma brengt ons dichter bij het realiseren van innovatiegedreven, veiligheidsverbeterde, sterk geautomatiseerde bedrijfsvoertuigen. We zijn verheugd om wagenparken en vrachtwagenchauffeurs te voorzien van het ongekende potentieel van deze voertuigen van de volgende generatie.”

“Deze nieuwe mijlpaal van het gereed hebben van een productiegericht ontwerp van de PlusDrive-compatibele S-Way voor de pilot is het resultaat van de voortdurende nauwe samenwerking tussen de teams van Plus en IVECO. We zijn verheugd om de mogelijkheden en volwassenheid van onze autonome rijsoftware in deze pilot voor DSV en dm te demonstreren en te beginnen met de voorbereidingen voor serieproductie,” voegde Shawn Kerrigan, Chief Operating Officer en medeoprichter bij Plus, toe.

ILT-Luchtvaartautoriteit en Kiwa tekenen intentieverklaring over luchtvaarttaken

DEN HAAG – De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) draagt als luchtvaartautoriteit met haar toezicht bij aan (het behoud van) de veiligheid in de luchtvaart. Hierbij is het waarborgen van vakbekwaamheid in de sector van groot belang. Daarom zijn de ILT en Kiwa N.V. (Kiwa) van plan om de luchtvaarttaken die Kiwa nu namens de ILT uitvoert, over te dragen aan de ILT. Het gaat specifiek om werkzaamheden rond het certificeren van piloten, luchtverkeersdienstverleners en onderhoudstechnici.

Om het voornemen te bekrachtigen, hebben beide organisaties een intentieverklaring ondertekend. De overdracht van taken zal geen invloed hebben op de luchtvaartveiligheid en zal zo min mogelijk invloed hebben op de vergunningverlening. Wanneer de overdracht daadwerkelijk plaatsvindt, is nu nog niet bekend. Beide organisaties bespreken momenteel de voorwaarden van de overdracht van de taken aan de ILT. Uitgangspunt is dat de huidige Kiwa-medewerkers overgaan naar de ILT. De ILT is wel al begonnen met de voorbereidingen voor het uitvoeren van deze taken, zoals het zorgen voor de benodigde ICT-systemen.

Administratieve processen

In het verleden was de politieke wens om de overheid te verkleinen. Daarom heeft de ILT destijds taken voor het verlenen van certificaten en bevoegdheden op het gebied van zee- en binnenvaart, wegvervoer en luchtvaart uitbesteed aan private partijen zoals Kiwa. Hierbij ging het vooral om producten met relatief eenvoudige administratieve processen.

Bundeling van luchtvaarttaken

De uitbesteding van taken heeft echter geleid tot een stelsel waarin verantwoordelijkheden zijn versnipperd. Dit kan risico’s met zich meebrengen voor een juiste uitvoering van taken en adequaat toezicht daarop. EASA, de Europese toezichthouder op het gebied van de luchtvaart, is kritisch op het door Nederland vormgegeven stelsel en de verdeling van verantwoordelijkheid daarin. Door de taken die Kiwa nu uitvoert over te dragen aan de ILT worden de luchtvaarttaken weer gebundeld.

Tegelijkertijd werkt de ILT – samen met het beleidsdepartement van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat – aan het versterken van haar taken als luchtvaartautoriteit. Het overdragen van de luchtvaarttaken aan de ILT past in deze ontwikkeling.

Transavia lanceert Fast Track Security op Schiphol

Foto: Transavia

SCHIPHOL – Transavia lanceert per 8 juli op Schiphol Fast Track Security. Met deze dienst kunnen passagiers eenvoudiger door de veiligheidscontrole op Schiphol.

Tijdens de vakantieperiode is het logischerwijs drukker dan gebruikelijk op de luchthavens. Het kan daarom zijn dat passagiers langer moeten wachten bij de check-in, securitycontrole of paspoortcontrole.

Passagiers die Fast Track Security hebben geboekt mogen op Schiphol via een aparte rij door de security gaan en kunnen daarmee tijd besparen. Met de dienst zet Transavia een volgende stap in het zo efficiënt mogelijk reizen.

Met Fast Track Security bepaalt een passagier zelf op welk moment hij of zij door de security gaat. Dus mocht je onverhoopt in de file staan op weg naar de luchthaven, of met een andere vertraging kampen, met de service mag je op je eigen gewenste tijdstip door de veiligheidscontrole.

Fast Track Security kan direct in een boeking worden toegevoegd en daarmee ben je verzekerd van een plek. De dienst kan ook later in Mijn Transavia worden toegevoegd en heeft een vanaf prijs van 7 euro per persoon. De service is inbegrepen bij het Max-tarief.

Premier Schoof had aanval van Wilders tijdens debat niet verwacht

Schoof

DEN HAAG – Premier Dick Schoof had niet verwacht dat Geert Wilders (PVV), leider van de grootste coalitiepartij, juist hem op de korrel zou nemen tijdens het debat donderdag over de regeringsverklaring. Dat zei Schoof op zijn eerste wekelijkse persconferentie. Hij wilde niet verder uitleggen waarom hij de aanval van Wilders niet zag aankomen.

Wilders spoorde Schoof aan zich harder uit te spreken tegen aantijgingen van racisme aan het adres van PVV-ministers Marjolein Faber (Asiel) en Reinette Klever (Buitenlandse Handel). Schoof deed dat in de ogen van Wilders niet scherp genoeg: de PVV-leider vond Schoofs reactie “slappe hap”. In reactie daarop had Schoof gezegd dat hij zijn eigen woorden kiest.

Later in het debat maakte Wilders ook ruzie met VVD-leider Dilan Yeşilgöz. Zij verweet hem het brein te zijn achter Fleur Agema’s tweet over hoofddoeken die het debat deed ontploffen. Wilders vond dat een “valse, vuile beschuldiging”.

Pittiger dan verwacht

Al met al vond Schoof het debat “intensief” en ook “pittiger dan verwacht”, zegt hij vrijdagmiddag. “Ik had niet gedacht dat de eerste kilometer van deze marathon al zo zwaar zou zijn.” Van Schoof is bekend dat hij in zijn vrije tijd marathons rent.

Tegen het slot van het debat beloofde Wilders ook in de toekomst op te komen voor ministers en staatssecretarissen van de PVV. Dat mag hij doen, zegt Schoof daarover. “Maar de belangrijkste taak om ministers in bescherming te nemen, ligt bij mij. Laat dat ook duidelijk zijn. Ik sta voor alle ministers. En het zou een merkwaardige ontwikkeling zijn als vier fractievoorzitters allemaal hun eigen ministers in bescherming gaan nemen.”

Verstoorde verhoudingen

De minister-president denkt niet dat door het debat de verhoudingen tussen de coalitiepartijen dusdanig zijn verstoord, dat het zijn kabinet in de weg zit. “Ik ga ervan uit dat die verstoorde verhoudingen, als ze er al zijn, snel weer worden hersteld”, zegt hij.

Koninklijke trein SR10 naar Spoorwegmuseum

Foto: Harry Peters

Tijdens het staatsbezoek van de koninklijke familie aan België in 2023 werd bekend dat het koninklijke rijtuig SR10 met pensioen ging. Komende vrijdag 12 juli wordt het rijtuig door Wouter Koolmees, president-directeur van NS, officieel overgedragen aan het Spoorwegmuseum. Daar krijgt hij een plek naast de andere koninklijke rijtuigen SR1, 8 en 9 en de koninklijke wachtkamer. De SR10 komt vrijdag 12 juli om 11.29 uur aan in het Spoorwegmuseum.

Einde levensduur

Salonrijtuig 10 (SR10) werd in 1993 in gebruik genomen als koninklijk rijtuig, maar werd al in 1980 gebouwd als 1ste klasse intercityrijtuig. Na ruim 40 jaar is het rijtuig aan het eind van zijn levensduur. Een modernisering zou flinke investeringen vergen, daarom is besloten afscheid te nemen van het rijtuig en hem aan het Spoorwegmuseum te schenken. Daar gaat hij deel uitmaken van de koninklijke route ‘Vorstelijk Reizen’ waar de koninklijke collectie van het museum is samengebracht. Het rijtuig wordt aangepast zodat deze op termijn ook toegankelijk is voor bezoekers. Tijdens het Open Trein Festijn van 20 t/m 22 september gaat de SR10 voor het eerst open voor publiek.

Aangepast intercityrijtuig

De SR10 is in 1992 door Talbot verbouwd tot koninklijke rijtuig en in december 1993 opgeleverd. Het interieur is ontworpen door de firma Struik & Hamerslag uit Strijen en in samenspraak met koningin Beatrix tot stand gekomen. Het rijtuig beschikt over een salon met vergadertafel en een zithoek met fauteuils en een tweepersoonsbankje. Verder beschikt de trein over twee slaapruimten met elk een stapelbed, een klein bureau en een douche/toiletruimte met wastafel. Ook is er een slaapruimte met een stapelbed voor begeleidend personeel en een keukentje.

Inzet SR10

De SR10 werd in februari 1994 voor het eerst ingezet op een reis van de koninklijke familie naar Oostenrijk. Daarna werd de trein gebruikt bij diverse officiële gelegenheden, o.a. in 1997 bij de opening van de Stromvloedkering in de Nieuwe Waterweg, tijdens Koninginnedag, de openingen van verschillende stations en de Betuweroute in 2007. Ook tijdens staatsbezoeken deed het koninklijk rijtuig dienst, in november 2016 reisden Koningin Maxima en Koningin Mathilde van België met de trein naar de opening van het vernieuwde Utrecht Centraal. Het rijtuig vervoerde voor het laatst het Koningspaar voor het staatsbezoek aan België in 2023. Op binnenlandse reizen worden sinds 2012 twee intercity rijtuigen aan de SR10 toegevoegd voor het vervoer van extra gasten. Een hiervan, de SR12, komt ook in de collectie van het Spoorwegmuseum.

Dode bij ernstig ongeval tussen vrachtwagen en auto [+foto]

Foto: ProNews

EMMELOORD – Op de Kuinderweg, tussen Emmeloord en Luttelgeest, zijn vrijdagmiddag een auto en een vrachtwagen met elkaar in aanrijding gekomen.

De hulpdiensten werden rond 13:30 uur opgeroepen.

Volgens de politie zat de automobiliste bekneld in de auto. Het slachtoffer, 52-jarige vrouw uit Dirksland, is bij het ongeval om het leven gekomen.

De vrachtwagen is gekanteld naast de weg. De vrachtwagenchauffeur is volgens de politie met de schrik vrijgekomen.

De Kuinderweg is vanwege het ongeval afgesloten. Het onderzoeksteam van de politie doet momenteel onderzoek. De verwachting is dat de weg nog enkele uren afgesloten zal zijn.

Turkse regering noemt schorsing voetballer Demiral onaanvaardbaar

Merih Demiral

ANKARA – De Turkse regering heeft woedend gereageerd op het besluit van de UEFA om voetballer Merih Demiral twee wedstrijden te schorsen voor het maken van het ‘wolvengebaar’. Vice-president Cevdet Yilmaz schreef op X dat het besluit van de UEFA onacceptabel is en dat het besluit moet worden herzien.

“De schoonheid en spanning van het voetbal moeten niet worden overschaduwd door politieke besluiten”, aldus Yilmaz.

Demiral vierde in de EK-wedstrijd tegen Oostenrijk zijn tweede doelpunt met een ‘wolvengroet’, een symbool van de ultranationalistische Turkse groepering Grijze Wolven. Door de schorsing mist hij onder meer de kwartfinale tegen Nederland op zaterdag. De verdediger zelf ontkende dat er een verborgen politieke boodschap achter het gebaar zat.

Erdogan

De Turkse president Erdogan woont zaterdag de wedstrijd in Berlijn bij. Turkse media meldden donderdag dat de rel rondom de wolvengroet reden is voor de president om de kwartfinale bij te wonen. Eerder ontbood de Duitse regering de Turkse ambassadeur om het handgebaar van Demiral.

De Grijze Wolven steunen de regering van Erdogan, maar zijn buiten Turkije zeer omstreden. In EK-gastland Duitsland staat de beweging onder toezicht.

Bleckmann neemt B2Tex over en breidt uit naar Spanje

Bleckmann heeft een meerderheidsbelang verworven in de B2Tex-groep, een toonaangevende specialist in Fashion Logistics die voornamelijk actief is in Spanje. B2Tex is actief onder de bekende dochterondernemingen Thinktextil en Handtex.

Vanuit acht logistieke centra en meerdere klantlocaties verlenen ongeveer 1.550 medewerkers van Thinktextil en Handtex uitzonderlijke service aan toonaangevende modemerken in Spanje en onderhouden zij langdurige klantrelaties.

In een reactie op de nieuwe samenwerking zei David Sanz, CEO van B2Tex: “We zijn verheugd om samen te werken met Bleckmann. Door deel uit te maken van een gelijkgestemde organisatie kunnen we onze activiteiten verder uitbreiden en gebruik maken van de expertise van Bleckmann. Samen met ons team kijken we ernaar uit om onze activiteiten verder uit te bouwen en een breder scala aan mogelijkheden te bieden aan ons grote klantenbestand in Spanje en daarbuiten.”

Kurt Pierloot, CEO van Bleckmann, voegt hieraan toe: “We hebben de B2Tex-groep leren kennen als ondernemende en zeer klantgerichte Fashion en Lifestyle experts. Deze waarden passen bij het DNA van Bleckmann. Door verschillende gesprekken met de twee grootaandeelhouders en het management van B2Tex realiseerden we ons dat onze bedrijven elkaar aanzienlijk kunnen versterken. Bij Bleckmann zijn we verheugd om onze activiteiten uit te breiden naar Zuid-Europa en ons te presenteren aan vele belangrijke Fashion en Lifestyle merken in de regio. We kijken ernaar uit om samen te werken met de aandeelhouders en het uitgebreide team van B2Tex om de gezamenlijke kansen verder te ontwikkelen.”

Kurt Pierloot zei verder: “De samenwerking met de twee grootste aandeelhouders van B2Tex, Alvaro Bordils en David Lasheras, is van groot belang geweest voor dit partnerschap. Hun steun en visie sluiten perfect aan bij onze doelstellingen en we hebben alle vertrouwen in de wederzijdse voordelen die deze overname zal opleveren.”

De Spaanse B2Tex-groep rapporteerde een omzet van ongeveer 62 miljoen euro in 2023. Deze overname markeert een belangrijke stap in de strategische uitbreiding van Bleckmann in Zuid-Europa, waardoor het dienstenaanbod en het klantenbestand worden uitgebreid.

Bronnen: Turkije sluit deal met BYD voor bouw stekkerautofabriek

BYD

ANKARA – Turkije kondigt naar verwachting maandag een deal aan met de Chinese fabrikant van elektrische auto’s BYD. Dat melden ingewijden aan persbureau Bloomberg.

Het zou gaan om het bouwen van een nieuwe fabriek in Turkije ter waarde van 1 miljard dollar.

De Turkse president Recep Tayyip Erdogan zou de overeenkomst bekendmaken tijdens een bijeenkomst in de Turkse provincie Manisa, in het westen van het land. Dat is waar de fabriek volgens de bronnen zal worden gebouwd.

De nieuwe faciliteit biedt BYD gemakkelijkere toegang tot de Europese Unie, waarmee Turkije een economisch samenwerkingsverband heeft.

De EU verhoogde donderdag de importheffingen voor Chinese elektrische auto’s. Voor BYD bedraagt die strafheffing 17,4 procent. De heffingen moeten een eind maken aan de oneerlijke concurrentie die China zou bieden door eigen fabrikanten te subsidiëren.

Na zomer komt plan voor reparatie betonschade Westerscheldetunnel

MIDDELBURG – De provincie Zeeland verwacht uiterlijk 1 oktober een plan van aanpak te ontvangen voor reparatie van de betonschade aan de Westerscheldetunnel. Vorig jaar werden in de oostbuis van de 6,6 kilometer lange tunnel, die Zeeuws-Vlaanderen en Zuid-Beveland met elkaar verbindt, een breuk en een scheur aangetroffen. “Een unieke situatie, je bedenkt vooraf niet dat zoiets kan gebeuren”, zei de Zeeuwse gedeputeerde Harry van der Maas (infrastructuur en mobiliteit, SGP) vrijdag in de Statenvergadering.

“Er wordt hard gewerkt aan een plan van aanpak”, aldus Van der Maas. “We moeten een heel zorgvuldig en nauwkeurig proces doorlopen. De tunnel is veilig, maar kunnen we een oplossingsrichting bedenken om de schade te repareren? Uiterlijk 1 oktober informeren we iedereen over de reparatie en de impact daarvan.”

De schade zit aan het einde van de oostbuis richting Borssele. Aan de bovenzijde loopt een scheur van 30 meter over vijftien zogeheten tunnelringen. Iedere tunnelring bestaat uit acht betonnen segmenten. Een van die segmenten van 2 meter breed is gebroken. De breuk is maximaal 1 centimeter breed. Omdat dit deel zit ingeklemd tussen de andere delen van de tunnelring, is de buis volgens experts stabiel en veilig. Het verkeer kan daarom gewoon gebruik blijven maken van de in 2003 geopende Westerscheldetunnel, die eigendom is van de provincie Zeeland.

Volgens Van der Maas gaat de noodzakelijke reparatie van de schade “fors in de papieren lopen”, al moet hij de exacte bedragen nog horen. Enkele fracties in de Staten vroegen of het aannemersconsortium dat de tunnel heeft gebouwd aansprakelijk kan worden gesteld. “De garantieperiode is al verstreken”, zei de gedeputeerde. “Juridisch gezien zal het dat dus niet haalbaar zijn. Maar we willen wel bekijken of er andere wegen en middelen zijn om iets te doen.” Mocht het schadebedrag meer dan 20 miljoen euro bedragen, dan is er volgens Van der Maas een afspraak dat het Rijk mogelijk financieel bijspringt.

Op de website van de Westerscheldetunnel staat een Q&A (vragen en antwoorden) over de schade. Daarin zeggen de beheerders van de tunnel dat “het meest waarschijnlijke scenario” is dat “een aantal omstandigheden” heeft geleid tot de breuk en de scheur. Zo zou de grondlaag op de schadelocatie extra veel druk uitoefenen op de tunnelbuis en zouden de betreffende segmenten onvoldoende betonwapening bevatten.

15 Syriërs zonder inreisdocumenten aangetroffen in internationale bus, één aanhouding voor mensensmokkel

Foto: Koninklijke Marechaussee

EIJSDEN – Donderdagavond rond 18:00 uur heeft de Koninklijke Marechaussee bij een Mobiel Toezicht Veiligheid-controle op de A2 bij Eijsden (Limburg) vijftien vreemdelingen aangetroffen zonder inreisdocumenten. Ze bevonden zich in een internationale bus en bleken Syriërs te zijn.

Eén van de Syriërs werd aangehouden op verdenking van mensensmokkel. Hij wordt verdacht van het illegaal begeleiden van de andere vreemdelingen naar Nederland. De overige Syriërs zijn het vreemdelingentraject ingegaan.

De Koninklijke Marechaussee in Maastricht doet verder onderzoek naar de zaak.

Mobiel Toezicht Veiligheid

Mobiel Toezicht Veiligheid is het toezicht op personen die vanuit een ander Schengenland bij de Belgische en Duitse grens naar Nederland reizen. De controles vinden plaats op wegen, in treinen, op het water en bij luchtverkeer. In het gebied direct achter de grens controleert de Marechaussee steekproefsgewijs reisdocumenten.

Turkse verdediger Demiral niet tegen Oranje om ‘wolvengroet’

Merih Demiral

BERLIJN – De Turkse verdediger Merih Demiral speelt niet tegen Oranje in de kwartfinale op het EK. De 26-jarige speler is door de UEFA twee wedstrijden geschorst omdat hij in de vorige wedstrijd tegen Oostenrijk een ‘wolvengroet’ bracht. Dat is een symbool van de ultranationalistische Turkse groepering Grijze Wolven.

Al langer werd gesproken over een schorsing van Demiral, maar de Europese voetbalbond bevestigde het nieuws vrijdag na onderzoek. “We hebben besloten hem te schorsen omdat hij de algemene regels niet heeft nageleefd, de basisregels van fatsoenlijk gedrag heeft geschonden en een sportevenement heeft gebruikt voor manifestaties van niet-sportieve aard. Hij heeft de voetbalsport in diskrediet gebracht”, schrijft de UEFA.

De Turkse autoriteiten noemden het onderzoek naar Demiral eerder al “onacceptabel”. Ook fanatieke Turkse supporters vinden de ‘wolvengroet’ toelaatbaar en roepen zelfs op de groet te brengen bij het duel met Oranje zaterdagavond. Volgens hen is het symbool juist “een nationaal symbool van het Turk zijn”. De vrouw van Demiral reageerde ook op de ophef. Zij stelt dat haar man geen racist is.

Andere geschorsten

Met de schorsing van Demiral mist de Turkse bondscoach Vincenzo Montella een belangrijke speler, maar de verdediger is niet de enige die er niet bij is tegen Nederland. Turkije kan ook niet beschikken over oud-Feyenoorder Orkun Kökcü en Ismail Yüksek, omdat zij dinsdag in de achtste finales tegen Oostenrijk voor de tweede keer dit toernooi een gele kaart kregen.

Nederland speelt zaterdagavond om 21.00 uur tegen Turkije in Berlijn. De twee landen speelden nog nooit op een eindtoernooi tegen elkaar.

LAATSTE NIEUWS

Vrachtwagen en bestelbus in brand na aanrijding [+foto]

BORSSELE - Een bestelbus en een vrachtwagen zijn dinsdagmiddag in brand gevlogen nadat deze in Borssele met elkaar in aanrijding waren gekomen. Twee personen...
×