Clicky

maandag 11 november 2024 - 09:43 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 145

COSCO SHIPPING bestelt 42 bulkcarriers

COSCO SHIPPING Development heeft op 30 augustus een investerings-, bouw- en leaseovereenkomst getekend voor 42 bulkcarriers. Deze mijlpaal markeert de grootste scheepsbouw- en leasetransactie sinds het bedrijf in 2016 transformeerde tot een scheepvaartindustrie en financieringsoperator.

Volgens de transactie zal het bedrijf Heavy Industry, een dochteronderneming van COSCO SHIPPING, toevertrouwen om te investeren in de bouw van 20 bulkcarriers en CSSC Chengxi om te investeren in de bouw van 22 bulkcarriers, waaronder vijf schepen van 64.000 ton, twee schepen van 82.000 ton en 35 schepen van 80.000 ton, met een totale orderwaarde van meer dan 14,3 miljard Chinese renminbi.

Deze schepen worden achtereenvolgens geleverd van 2026 tot 2027 en worden voor een lange termijn geleased aan COSCO SHIPPING Bulk. De schepen in deze transactie zijn energiebesparende en milieuvriendelijke groene schepen, waarvan sommige methanol-ready milieuvriendelijke bulkcarriers zijn.

Gezien de markt voor scheepsleasing met zowel uitdagingen als kansen in de afgelopen jaren, heeft COSCO SHIPPING Development actief de kans gegrepen van de groene en koolstofarme transformatie van de scheepvaartindustrie, het marktpotentieel in de subsectoren bestudeerd en verkend en nauwkeurig afgestemd op de behoeften van klanten om oplossingen te bieden.

Als een industrie- en financiële operator die zich richt op de hoofdlijn van de scheepvaart- en logistieke industrie, bezit het bedrijf momenteel meer dan 140 schepen en heeft het lay-outs in meerdere subsectoren, zoals containerschepen, bulkcarriers en multifunctionele pulpschepen. Door deze transactie zal de omvang van de hoogwaardige scheepsactiva van het bedrijf aanzienlijk toenemen, nadat het bedrijf in een vroeg stadium bulkcarriers en multifunctionele pulpschepen bestelde.

Het bedrijf investeerde in hoogwaardige scheepvaartcapaciteit met nieuwere scheepstypen, die groen en milieuvriendelijk zijn, een redelijke configuratie hebben en zeer veelzijdig zijn. Hiermee werd de basis gelegd voor verdere consolidatie van de hoogwaardige activa van de scheepvaartlease-activiteiten van het bedrijf.

Hiermee werd de strategische positionering van de scheepvaartindustrie en financiële dienstverleners benadrukt en kon het bedrijf zijn voortgang naar het doel van waardegerichte industriële en financiële investeerders en innovatieve industriële en financiële dienstverleners versnellen.

AfD verliest zetel in Saksen na rekenfout

DRESDEN – De kiescommissie in de Oost-Duitse deelstaat Saksen heeft de voorlopige uitslag aangepast, meldt de Leipziger Volkszeitung. De radicaal-rechtse Alternative für Deutschland (AfD) verliest een zetel en komt daardoor net onder het aantal zetels dat nodig is om benoemingen in het parlement te blokkeren.

De AfD stond eerst op 41 zetels in het deelstaatparlement (van de 120), maar houdt er nu 40 over. Daardoor verliest de partij haar veto bij beslissingen die een tweederdemeerderheid nodig hebben.

De kiescommissie wijt de verkeerde berekening aan een softwarefout. Ook de christendemocratische CDU verliest een zetel, maar blijft met 41 de grootste partij. De sociaaldemocratische SPD van bondskanselier Olaf Scholz en de Groenen krijgen juist een zetel erbij en komen respectievelijk op 10 en 7 uit.

Andere mogelijkheden

Het is zo goed als uitgesloten dat de AfD in een nieuwe deelstaatregering in Saksen terechtkomt. De CDU wil niet samenwerken met de radicaal-rechtse partij. De AfD vindt dat de partij “natuurlijk” het recht heeft om te regeren.

Maar de CDU zal naar andere mogelijkheden kijken. De leider Michael Kretschmer sluit niet uit dat het een coalitie wordt met de SPD en de nieuwe links-populistische Bündnis Sahra Wagenknecht (BSW). Die partij is onder meer kritisch op migratie en wil stoppen met de steun aan Oekraïne. “Het zal niet makkelijk zijn en het zal tijd kosten, maar het is mogelijk”, aldus Kretschmer.

Producenten zetten windmolens en zonnepanelen steeds vaker uit

DEN HAAG – Producenten zetten hun windmolens en zonnepanelen steeds vaker uit op momenten dat er meer stroom wordt opgewekt dan nodig is in eigen land en dan wat ze kunnen exporteren naar het buitenland. Op zulke momenten valt er namelijk niets te verdienen of moet er betaald worden om stroom te leveren. Op dit moment telt het jaar al 532 uur dat de prijs te laag was, meldt het platform Energieopwek.nl. Over heel 2023 was dat 445 uur.

Door het afschakelen van zon- en windproductie bleef in augustus zo’n 15 procent van de duurzame stroomproductie onbenut. Daarmee hadden alle 500.000 elektrische auto’s in Nederland een half jaar kunnen rijden.

Ondanks het afschakelen groeide het aandeel duurzaam opgewekte stroom wel naar 57 procent in augustus. In dezelfde maand vorig jaar was dit nog 49 procent. Als alle capaciteit benut zou zijn, zou het aandeel duurzame stroom op 65 procent zijn gekomen. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) gaat ervan uit dat in 2030 gemiddeld 85 procent van de stroom uit hernieuwbare bronnen komt.

Met meer opslagcapaciteit kunnen windmolens en zonnepanelen volgens Energieopwek meer bijdragen aan de verduurzaming. De geproduceerde stroom hoeft dan niet het net op, maar kan worden bewaard voor later gebruik of later voor een hogere prijs worden verkocht. Meer groene waterstof kan de verduurzaming volgens het platform ook vooruithelpen.

EnTranCe van de Hanzehogeschool Groningen gebruikt een virtuele elektrolyser om aan te tonen hoeveel groene waterstof er gemaakt had kunnen worden met de weggegooide stroom. In augustus zou die elektrolyser 180 uur, bijna een kwart van de maand, groene waterstof hebben kunnen maken. Voor de eerste acht maanden van het jaar staat de teller nu op 1111 uur waterstofproductie. Dat is bijna net zoveel als heel vorig jaar. Als deze groei doorzet, zou een elektrolyser van 1 gigawatt dit jaar genoeg waterstof kunnen maken om twee donkere, windstille winterse dagen in Nederland te overbruggen zonder kolen- en gascentrales in te zetten.

Teun van Lieshout aangesteld als CCO van DB Schenker in de Benelux

TILBURG – Teun van Lieshout is aangesteld als Chief Commercial Officer bij Schenker Logistics BeNeLux per 1 september 2024. Van Lieshout heeft meer dan 20 jaar commerciële ervaring in de transport- en logistieke sector, waarvan 4,5 jaar bij DB Schenker, het laatst in de functie van Head of Sales & Products Land Transport BeNeLux.

Teun van Lieshout: “In de huidige complexe en dynamische markt, waar supplychainverstoringen en milieubewustzijn de bedrijfsvoering beïnvloeden, is succes in transport en logistiek onlosmakelijk verbonden met klantgericht leiderschap. Door strategische samenwerkingen met onze klanten aan te gaan, innovatie te stimuleren binnen ons wereldwijde netwerk, en wendbaarheid te tonen bij veranderingen, garanderen we dat zowel onze klanten als hun eindklanten centraal staan in elke oplossing. We integreren duurzaamheid in onze kernactiviteiten, zodat we niet alleen voldoen aan de huidige eisen, maar ook bijdragen aan een veerkrachtige en verantwoorde toekomst. Dit zorgt voor waardecreatie op lange termijn voor onze klanten, hun klanten, én het milieu.”

In de Benelux – met ongeveer 3.500 medewerkers en 28 strategisch gelegen logistieke centra en kantoren – biedt DB Schenker met zijn wereldwijde en Europese netwerk volledig geïntegreerde diensten aan op het gebied van landtransport, luchtvracht, zeevracht, fairs & events, special logistics, contractlogistiek en supplychainmanagement.

Nieuwe miljoenensteun kabinet voor energiesector Oekraïne

DEN HAAG – Het kabinet maakt 94,5 miljoen euro extra vrij voor hulp de komende winter aan de energiesector in Oekraïne, heeft minister Reinette Klever (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp) aan de Tweede Kamer laten weten. Russische aanvallen met drones en raketten zijn vaak gericht tegen energiecentrales.

Van de steun is 29,5 miljoen bestemd voor de aanschaf van gasturbines. Voor spullen die rechtstreeks gestuurd worden voor reparaties van de energie-infrastructuur in Oekraïne is 20 miljoen beschikbaar en voor de gecoördineerde internationale levering van onder meer onderdelen voor reparaties, gasturbines en brandstof wordt 45 miljoen euro vrijgemaakt.

Sinds de oorlog ruim twee jaar geleden begon, heeft Nederland volgens de minister ongeveer 220 miljoen euro gestoken in het herstel van de Oekraïense energiesector. De nieuwe investering komt uit het geld dat in de voorjaarsnota is bestemd voor Oekraïne.

Olieprijs verder omlaag, ook dalende prijzen aan pomp

LONDEN – De olieprijzen gingen maandag verder omlaag, wat goed nieuws kan zijn voor automobilisten door ook verder dalende brandstofprijzen aan de pomp. In augustus gingen de adviesprijzen aan de Nederlandse pomp opnieuw omlaag, na de dalingen in juli.

De olieprijzen worden gedrukt door plannen van oliekartel OPEC+ om de productie weer geleidelijk te gaan verhogen vanaf oktober, na de productiebeperkingen van de afgelopen jaren. De OPEC+ zou vanaf die maand de productie met 180.000 vaten per dag willen opvoeren.

Ook zijn er zorgen over een zwakkere olievraag in China door tegenvallende cijfers over de Chinese industrie. China is ‘s werelds grootste olie-importeur. Er spelen al langer zorgen op de oliemarkt over de kwakkelende Chinese economie en olievraag. Ook over de Amerikaanse olievraag is er onzekerheid.

Een vat Amerikaanse WTI-olie kost nu meer dan 73 dollar. In april waren hier nog pieken van circa 87 dollar per vat te zien. Brentolie kost nu circa 76 dollar per vat. In april ging het om meer dan 90 dollar voor een vat Brentolie.

Paralympiër Jetze Plat wint opnieuw goud op triatlon

PARIJS – Jetze Plat heeft voor de derde opeenvolgende keer de triatlon van de Paralympische Spelen gewonnen. De 33-jarige inwoner van Vrouwenakker was ook de snelste in Parijs, na gouden races in Rio de Janeiro en Tokio.

Plat was ruim een minuut sneller dan de Oostenrijker Florian Brungraber. De Nederlander Geert Schipper pakte het brons, op ruim twee minuten van zijn oppermachtige landgenoot.

Plat, geboren met twee onvolgroeide benen, gaat voor vier medailles op deze Paralympische Spelen. Hij neemt ook deel aan de para-marathon en het para-wielrennen (tijdrit en wegrace).

De triatlon van de Paralympische Spelen stond voor zondag op het programma, maar de organisatoren vonden de kwaliteit van het water in de Seine te slecht na regenval. De triatlon voor mannen bij de Olympische Spelen werd ook al uitgesteld omdat het water van de rivier die door de Franse hoofdstad stroomt te vies was.

ILT-Luchtvaartautoriteit: last onder dwangsom voor routeafwijkingen door KLM

DEN HAAG – De luchtvaartautoriteit van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT-Luchtvaartautoriteit) heeft KLM een last onder dwangsom (LOD) opgelegd omdat de maatschappij voor de derde keer ongeoorloofd is afgeweken van de nachtelijke vertrekroute vanaf Schiphol. In de nacht gelden er andere vliegroutes dan overdag, die minder overlast veroorzaken.

Karin Visser, directeur Luchtvaartautoriteit: “Eén van onze prioriteiten is om omwonenden van Schiphol zo goed mogelijk te beschermen tegen vermijdbare geluidshinder. In de nacht is het risico op slaapverstoring het grootst, dit kan leiden tot gezondheidsschade. Om de omwonenden in de nacht hiertegen te beschermen, is het van groot belang dat de minst lawaaiige vertrekroutes worden gevlogen. KLM zorgde onnodig voor extra overlast bij omwonenden door drie keer een dagroute in de nacht te vliegen.”

Dwangsom om herhaling te voorkomen

De luchtvaartautoriteit waarschuwde eerder al twee keer dat een LOD zou volgen bij een derde overtreding binnen één jaar. De LOD wordt opgelegd om herhaling in de toekomst te voorkomen. Bij elke volgende overtreding verbeurt KLM een dwangsom van €10.000,- tot een maximum van €100.000,-. Indien nodig kan de luchtvaartautoriteit een nieuwe, eventueel hogere LOD opleggen aan KLM.

Overtredingen

De ILT-luchtvaartautoriteit constateerde in juni 2023, januari 2024 en maart 2024 dat KLM van de nachtroute afweek en daardoor buiten de luchtverkeerweg terechtkwam. Op basis van de gevoerde radiocommunicatie constateerde de luchtvaartautoriteit dat deze afwijkingen van de Standaard Instrument Vertrekprocedure niet plaatsvonden als gevolg van aanvullende instructies van de luchtverkeersleiding of meteorologische condities. KLM overtrad daarmee de regels voor routegebruik zoals vastgelegd in het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB).

Wettelijk kader

Voortvloeiend uit de Wet luchtvaart zijn voor luchthaven Schiphol de regels voor routegebruik vastgelegd in het LVB. Indien blijkt dat deze regels niet worden nageleefd, dan kan de ILT-Luchtvaartautoriteit handhavend optreden. Op basis van de Landelijke Handhavingsstrategie Omgevingsrecht (LHSO) en het door de ILT vastgestelde handhavingsbeleid is de handelwijze van de luchtvaartautoriteit dat bij een dergelijke opeenvolging van drie identieke overtredingen binnen het tijdsbestek van één jaar wordt overgegaan tot de oplegging van een last onder dwangsom of bestuurlijke boete.

Condoom blijft steeds vaker achterwege

DEN HAAG – Condooms worden ook bij een losse partner steeds vaker achterwege gelaten, het aantal seksueel overdraagbare aandoeningen (soa’s) stijgt nog steeds en het pilgebruik neemt af. Dat maken expertisecentrum seksualiteit Rutgers, gezondheidsinstituut RIVM en statistiekbureau CBS op uit de resultaten van hun Monitor Seksuele Gezondheid 2023.

“Van de mensen voor wie de laatste sekspartner een onenightstand was, gebruikte 43 procent van de mannen en 56 procent van de vrouwen met deze partner geen condoom”, aldus Rutgers. Het aantal mensen met een soa was vorig jaar gestegen naar negen op de duizend mannen en twaalf op de duizend vrouwen,

Het gebruik van de pil is de afgelopen zes jaar onder vrouwen van 18 tot en met 49 jaar gedaald van 30 procent naar 24 procent. Wel gebruikten iets meer vrouwen een spiraal: dit aantal ging van 17 procent in 2017 naar 21 procent in 2023.

Seksueel geweld

Bijna een kwart van de vrouwen, 24 procent, en 5 procent van de mannen heeft ooit in het leven seksueel geweld te verwerken gekregen, zo blijkt verder, meestal toen ze tussen 18 en 21 jaar waren. Deze groep is nog net zo groot als zes jaar terug.

Bijna iedereen, 96 procent van de mensen, vindt dat je vooraf zeker moet zijn of je partner seks wil. Met seksuele voorlichting op school is ook bijna iedereen het eens: 88 procent.

Gemiddeld een 7,0

Ruim zeven op de tien volwassenen in Nederland hadden in het afgelopen half jaar seks met een ander. Zowel mannen als vrouwen beoordelen hun seksleven gemiddeld met een 7,0.

Bloomberg: China waarschuwt Japan voor vergelding chipbeperkingen

BEIJING – China heeft Japan gedreigd met zware economische vergelding als Tokio de verkoop van chipmachines aan Chinese bedrijven verder beperkt. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden.

Volgens de bronnen hebben hoge Chinese functionarissen dat standpunt herhaaldelijk uiteengezet in recente vergaderingen met hun Japanse collega’s. Dit heeft in het Japanse bedrijfsleven de vrees veroorzaakt dat China het land de toegang tot bepaalde grondstoffen die belangrijk zijn voor de productie van auto’s, zou kunnen ontzeggen.

De ontwikkeling bemoeilijkt de door de Verenigde Staten geleide pogingen om China af te snijden van de geavanceerdste chiptechnologie. De Amerikanen hebben druk uitgeoefend op Japan om extra beperkingen op te leggen aan bedrijven zoals Tokyo Electron bij de verkoop van geavanceerde chipmachines aan de op een na grootste economie van de wereld.

ASML

In Japan zelf zijn er ook deskundigen die vinden dat Tokio niet zomaar gehoor moet geven aan de Amerikaanse wensen. “Japan zou zijn exportcontrole niet moeten verscherpen alleen omdat de VS zo’n verzoek doen”, zegt Akira Minamikawa, analist bij onderzoeksfirma Omdia. “Japan zou zijn eigen filosofie moeten hebben, moeten beslissen wat het beste is voor het land.”

Nederland is met het Veldhovense ASML eveneens een belangrijke exporteur van chipmachines. Ook hier zou de regering van plan zijn om de export op dit vlak naar China verder te beperken, meldde Bloomberg recent al op basis van ingewijden. Het huidige bericht gaat puur over Japan en er wordt door de bronnen van Bloomberg niet over eventuele vergeldingsstappen richting Nederland gesproken.

Militaire doeleinden

De bedrijven en overheden die Bloomberg noemt willen formeel overigens niets kwijt. Het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken heeft wel in een verklaring gezegd dat het zich verzet tegen pogingen van landen om handel te politiseren en andere landen te verleiden zich aan te sluiten bij een technologische blokkade tegen China

De VS maken zich al langer zorgen dat China chiptechnologie uit het Westen gebruikt voor militaire doeleinden. Om die reden werden aan Amerikaanse chipbedrijven eerder ook beperkingen opgelegd voor de uitvoer naar China. Na aandringen van de VS beperkte de Nederlandse regering de export van ASML vorig jaar eveneens verder. Aanvankelijk mocht het bedrijf alleen zijn geavanceerdste machines niet verkopen aan Chinese klanten, maar daar kwamen ook bepaalde types van een oudere generatie chipmachines bij.

Auto- en motorbranche ziet omzet voor het eerst in drie jaar dalen

DEN HAAG – De auto- en motorbranche boekte over het tweede kwartaal van 2024 een omzetdaling van 3,7 procent vergeleken met een jaar eerder. Het is de eerste omzetdaling in drie jaar tijd. De grootste omzetdaling werd gemeten in deelsector handel en reparatie van personenauto’s, de grootste deelmarkt in de branche. Daar werd een omzetdaling van 5,3 procent genoteerd. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

De omzetdaling in de auto en motorbranche gedurende het tweede kwartaal 2024 hangt vooral samen met de hoge omzetten een jaar eerder. In het tweede kwartaal van 2023 steeg de omzet vergeleken met dezelfde periode van het jaar daarvoor nog met 35 procent. Dit kwam onder andere doordat openstaande orders werden weggewerkt en door prijsstijgingen van onderdelen. Inmiddels zijn er beperkte prijsdalingen en de tijd van schaarste op de automarkt is voorbij. De prijzen van elektrische auto’s, ook die van elektrische occasions, gaan naar beneden.

Dat de deelmarkt gespecialiseerde reparaties wel een hogere omzet boekte (+9,6 procent), heeft onder andere te maken met de veroudering van het wagenpark. De gemiddelde leeftijd van personenauto’s is toegenomen. Oudere personenauto’s hebben meer en vaker onderhoud nodig. Onderhoud van personenauto’s wordt ook steeds ingewikkelder. Daarnaast werden er ook minder nieuwverkopen geregistreerd in het tweede kwartaal.

Ondernemersvertrouwen weer negatiever

Het ondernemersvertrouwen in de auto- en motorbranche was aan het begin van derde kwartaal negatiever (-5,2 procent) dan aan het begin van het tweede kwartaal van 2024 (-3,7 procent).

Vergeleken met andere branches waren de ondernemers in de auto- en motorbranche minder optimistisch over de economische vooruitzichten op de korte termijn. In het begin van het derde kwartaal 2024 was het ondernemersvertrouwen over alle bedrijfstakken -3,4.

Nog altijd een gespannen arbeidsmarkt

De arbeidsmarkt in de auto-en motorbranche blijft gespannen. Aan het begin van het derde kwartaal zei ongeveer 56 procent van de ondernemers een tekort aan arbeidskrachten te hebben. Dit is weer meer dan aan het begin van het tweede kwartaal, toen was het rond de 50 procent.

Het aantal vacatures is blijft hoog. Aan het eind van het tweede kwartaal van 2024 waren er 8,3 duizend vacatures. Dit zijn er 300 minder dan aan het einde van het eerste kwartaal van 2024.

Omzet horeca groeide in tweede kwartaal met 2,7 procent

DEN HAAG – De omzet in de horeca groeide in het tweede kwartaal van 2024 met 2,7 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2023, meldt het CBS. De omzet van logiesverstrekking lag 0,8 procent hoger, de omzet van eet- en drinkgelegenheden was 3,6 procent hoger.

De groei van de omzet in het tweede kwartaal was lager dan een kwartaal eerder. In het eerste kwartaal was de omzet 8,1 procent groter dan een jaar eerder. De groei in het tweede kwartaal is de laagste sinds het tweede kwartaal van 2021, toen de omzet van de horeca voor het eerst sinds de coronacrisis weer groeide. Het weer speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van de omzet. Het tweede kwartaal van 2024 was een stuk natter en somberder dan het tweede kwartaal van 2023.

Omzet logiesverstrekkers groeit met bijna 1 procent

De omzet van logiesverstrekkers, waaronder hotels en vakantieparken, was in het tweede kwartaal 0,8 procent hoger dan in dezelfde periode van 2023. Hotels hebben 2 procent meer omgezet. De omzet van overige logiesverstrekkers, waaronder campings en vakantieparken, kromp echter met 2 procent ten opzichte van een jaar eerder. Het slechtere weer speelt hierbij een rol.

Omzet eet- en drinkgelegenheden bijna 4 procent hoger

De eet- en drinkgelegenheden hebben in het tweede kwartaal 3,6 procent meer omgezet dan een jaar eerder. De kantines en catering realiseerden met 7,7 procent de grootste omzetstijging van de horecabranches. De restaurants en de fastfoodrestaurants hebben respectievelijk 3,9 en 2,4 procent meer omgezet. De cafés noteerden met 0,3 procent de kleinste omzetstijging.

Vertrouwen horecaondernemers vrijwel even negatief

Ruim 3 weken geleden publiceerde het CBS over het ondernemersvertrouwen van de Nederlandse bedrijfstakken. Het ondernemersvertrouwen van de horeca was aan het begin van het derde kwartaal 2024 vrijwel even negatief als een kwartaal eerder. Het vertrouwen kwam uit op -4,7, tegen -4,6 in het tweede kwartaal.

Horecaondernemers waren minder negatief over het economisch klimaat in de afgelopen drie maanden, maar negatiever over het economisch klimaat in de komende drie maanden. In de meeste Nederlandse bedrijfstakken is het ondernemersvertrouwen in het derde kwartaal gestegen, maar nog wel negatief.

Bijna de helft van de ondernemers in de horeca sloot het eerste halfjaar van 2024 met winst af. Dat percentage lag voor alle Nederlandse bedrijfstakken samen op 65 procent van de ondernemers. Alleen in de bedrijfstakken cultuur, sport en recreatie en de detailhandel waren de bedrijfsresultaten minder positief dan in de horeca.

Krant: Lufthansa wil belang in Portugese maatschappij TAP

LISSABON – Het Duitse luchtvaartconcern Lufthansa wil een belang nemen in de Portugese maatschappij TAP, aldus de Italiaanse krant Corriere della Sera. Volgens de krant gaat het in eerste instantie om een minderheidsbelang van 19,9 procent. Lufthansa-topman Carsten Spohr zou maandag gesprekken hebben met Portugese overheidsfunctionarissen over de plannen.

De Portugese regering wil TAP deels privatiseren. Naast Lufthansa hebben ook British Airways-moederconcern IAG en Air France-KLM interesse getoond in een belang in TAP. De maatschappij is volgens kenners vooral aantrekkelijk door haar verbindingen met Brazilië. TAP is daar de grootste speler van Europa.

Spohr gaat volgens bronnen praten met de Portugese ministers van Infrastructuur en Financiën. Naar verluidt wil Lufthansa in het eerste kwartaal van volgend jaar zijn bod op een belang in TAP concreet maken. Daarmee zou een waarde zijn gemoeid van 180 miljoen tot 200 miljoen euro.

Lufthansa kreeg in juli nog toestemming van Brussel voor het nemen van een groot belang in het Italiaanse ITA Airways, het voormalige Alitalia. Na verloop van tijd mag Lufthansa ITA volledig overnemen.

IAG, dat ook moederbedrijf is van Iberia, Vueling en Aer Lingus, zag vorige maand nog af van een geplande overname van Air Europa omdat Europese toezichthouders zich zorgen maakten over de concurrentie. Air Europa is, na Iberia en Vueling, de op twee na grootste luchtvaartmaatschappij van Spanje.

Sterkere krimp bedrijvigheid Nederlandse industrie

Industrie

ZEIST – De bedrijvigheid in de Nederlandse industrie is in augustus sterker gekrompen, onder druk van een zwakkere vraag en minder orders. Dat meldt de Nederlandse Vereniging van Inkoopmanagers (Nevi) op basis van haar maandelijkse inkoopmanagersindex. Volgens de Nevi gaat het om een duidelijke bevestiging van het einde van de korte periode van groei in het tweede kwartaal.

De vereniging zegt dat de achteruitgang wijdverbreid was en dat de dalingen van het aantal nieuwe orders, de productieomvang en de werkgelegenheid het grootst waren tot nu toe dit jaar. De verslechtering van de bedrijfsomstandigheden heeft ook geleid tot een aanzienlijke afname van het optimisme bij de bedrijven in de Nederlandse productiesector.

De inkoopmanagersindex van Nevi, die de bedrijvigheid weerspiegelt, zakte vorige maand naar een stand van 47,7. In juli was dat nog 49,2. Bij een stand van 50 of meer is er sprake van groei, daaronder gaat het om krimp van de industriële activiteit.

Verschillende oorzaken

In een commentaar zegt sectoreconoom Albert Jan Swart van ABN AMRO dat er verschillende oorzaken zijn voor de verslechtering in de industrie. Bijvoorbeeld de hoge energieprijzen in Europa, de lage staalprijzen door overcapaciteit in China en de lage productie van de Duitse industrie, die daardoor minder Nederlandse producten inkoopt.

Ook wijst Swart op de hoge rente die zorgt voor hogere financieringskosten voor ondernemingen, wat de investeringen drukt en leidt tot een lagere vraag naar investeringsgoederen zoals machines. Ook de vraag naar bouwmaterialen is lager als gevolg van de hoge rente, die de financiering van nieuwbouwprojecten duurder maakt, aldus de econoom.

Rentevergadering

Hij wacht dan ook op de rentevergadering van de Europese Centrale Bank (ECB) later deze maand. “Hopelijk zal de ECB deze maand, in navolging van de Amerikaanse Fed, de beleidsrentes verlagen. Dit zou kunnen leiden tot lagere rentetarieven op de kapitaalmarkt en de vraag naar industriële goederen kunnen stimuleren.”

Schoolverlaters met vast contract die samenwonen hebben vaker koopwoning

DEN HAAG – Mensen die betaald werk hebben, vooral met een vaste aanstelling, hebben het vaakst een koophuis vanaf het moment dat ze hun opleiding verlieten. Zeven jaar na schoolverlaten bezat 58 procent van de mensen met een vast contract een eigen woning, tegen 41 procent met een flexibel contract en 43 procent onder zelfstandigen.

Mensen die samenwonen hebben zeven jaar na schoolverlaten drie maal zo vaak een eigen woning als alleenstaanden. Dat blijkt uit nieuwe analyses van het CBS waarbij 143 duizend mbo-, hbo- en wo-schoolverlaters die in schooljaar 2012/’13 hun opleiding afrondden of verlieten 7 jaar werden gevolgd.

In het laatste schooljaar (2012/’13) van de onderzochte schoolverlaters woonden de meesten nog thuis (53 procent). 33 procent woonde in een huurhuis en 7 procent bezat al zelf of samen met een partner een koopwoning. Een jaar na schoolverlaten was dit 9 procent.

In 2020, zeven jaar na schoolverlaten, bezat 49 procent van de schoolverlaters (of hun partner) een koopwoning. Het aandeel schoolverlaters in een huurwoning nam de eerste jaren na schoolverlaten toe, om zes jaar na schoolverlaten weer af te nemen. Na zeven jaar had 33 procent een huurwoning. Ter vergelijking: gemiddeld had 57 procent van alle particuliere huishoudens een koopwoning en 43 procent een huurwoning.

Vaste aanstelling opent sneller deur naar koopwoning

Schoolverlaters met een vast contract bezaten vaker zelf, of met een partner, een woning dan mensen met een andere arbeidsmarktpositie. Van de schoolverlaters die direct na schoolverlaten een vast contract hadden (24 procent), bezat 19 procent op dat moment zelf of via hun partner een koopwoning. Van degenen met een flexibel contract (54 procent) had 7 procent een koopwoning, van de zelfstandigen 8 procent.

Zeven jaar na schoolverlaten, in 2020, woonden alle drie de groepen vaker in een koopwoning. Het verschil tussen werknemers met een vast contract en de andere twee groepen is dan wel nog groter. Van de werknemers met een vast contract (inmiddels ruim 56 procent van aller schoolverlaters) woonde 58 procent in een koopwoning van henzelf of van hun partner. Onder werknemers met een flexibel contract (19 procent) was dit 41 procent en onder zelfstandigen 43 procent.

Tweeverdieners met vast contract het vaakst een koophuis

Ruim 32 procent van de schoolverlaters had één jaar na schoolverlaten een partner. Daarvan had 38 procent een koopwoning. Van de mensen zonder partner had 2 procent toen een koopwoning. Na 7 jaar heeft bijna 64 procent een samenwoonpartner. Onder mensen met partner liep het aandeel met een koopwoning op tot 71 procent zeven jaar na schoolverlaten, onder mensen zonder een partner tot 21 procent.

Naast samenwonen met een partner hangt het hebben van twee vaste inkomens samen met woningbezit. Koppels van wie beide partners een vast contract hebben (het gaat na 7 jaar om 42 procent van de stellen), bezitten het vaakst een koopwoning: na zeven jaar is dat ruim 71 procent.

Deze cijfers zijn gecorrigeerd voor verschillende achtergrondkenmerken zoals aangegeven in onderstaande figuur. Daarna volgen koppels van wie één van beide partners een vast contract heeft en de ander zelfstandige is (66 procent is woningeigenaar), en koppels van wie één een vast contract heeft en de ander een flexibel contract (62 procent).

Zelfs koppels van wie één een vast contract heeft en de ander niet werkt, hebben in verhouding nog vaak een koopwoning (59 procent), vaker dan koppels van wie beide partners wel werken, maar zonder vast contract (48 procent).

LAATSTE NIEUWS

Pilotenvakbond wil dat Corendon en TUI veiligheidsakkoord tekenen

BADHOEVEDORP - De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) heeft Corendon en TUI fly opgeroepen zich ook uit te spreken "voor altijd veiliger vliegen". De pilotenvakbond...