Clicky

vrijdag 15 november 2024 - 16:06 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 144

Ajax – FC Utrecht van komende zondag afgelast vanwege politiestaking

AMSTERDAM – De Amsterdamse driehoek (locoburgemeester, politie, OM) heeft de voetbalwedstrijd Ajax – FC Utrecht, die komende zondag in de ArenA gespeeld zou worden, afgelast. Door de geplande politiestaking kunnen de veiligheid van de spelers, supporters en openbare orde in de stad niet gegarandeerd worden, aldus de driehoek.

De driehoek zegt te snappen “dat de beslissing voor de spelers en supporters een enorme teleurstelling is, maar de veiligheid van het publiek en de openbare orde in de stad staan voorop. Daar kunnen simpelweg geen risico’s mee worden genomen.”

Volgens de driehoek was er geen verantwoorde manier om de wedstrijd door te laten gaan. Extra maatregelen, zoals het afscheiden van supportersgroepen met hekken en extra personeel vanuit Ajax, zouden niet genoeg zijn om de veiligheid van de beladen wedstrijd te garanderen.

Mobiele eenheid

“Ook de optie om zonder (uit-) publiek te spelen is besproken, maar ook daarbij is het risico op ongeregeldheden en onveilige situaties te groot en onverantwoord om te nemen zonder mogelijke inzet van politie.” Eerder dit jaar liep een wedstrijd van Ajax-Utrecht uit de hand en moest de mobiele eenheid optreden.

Verschillende vakbonden voeren de laatste tijd de druk op om snel tot een nieuwe vroegpensioenregeling te komen voor mensen met een zwaar beroep. Het Landelijk Actiecentrum Politieacties kondigde vrijdag aan niet aanwezig te zijn bij Ajax – FC Utrecht, omdat “de druk op deze wedstrijd en het aantal daarbij ingezette politieagenten het grootst is”.

Voor Ajax is het de tweede wedstrijd die niet door kan gaan in verband met de acties rondom het vroegpensioen. Twee weken geleden verbood de Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb de wedstrijd die op 1 september tegen Feyenoord gepland stond in de Kuip. Dat duel wordt op 30 oktober ingehaald.

Zelfrijdende rolstoelen brengen reizigers naar hun gate op Schiphol

Foto: Schiphol

SCHIPHOL – Op Schiphol worden reizigers met verminderde mobiliteit vanaf deze week door zelfrijdende rolstoelen naar hun gate gebracht. Met deze innovatie wil Schiphol de zelfstandigheid van deze reizigers vergroten en het reizen zo makkelijk mogelijk maken. Tien autonome rolstoelen van WHILL rijden een jaar lang rond op de luchthaven, om ze uitgebreid te testen in de praktijk.

Vertrekkende reizigers met verminderde mobiliteit, zoals ouderen of mensen met lichamelijke klachten, kunnen de rolstoelen gebruiken op de luchthaven. De dienst is gratis en vooraf reserveren is niet nodig. De rolstoelen staan klaar op drie locaties in Lounge 2 en 3, vlak na de paspoortcontrole. Dit is in het non-Schengengebied met voornamelijk intercontinentale bestemmingen.

Reizigers kunnen eenvoudig instappen, hun gordel omdoen en een gatenummer selecteren. De rolstoel rijdt er dan zelfstandig naartoe. Na aankomst bij de gate stapt de reiziger uit en rijdt de rolstoel zelf terug naar het startpunt.

“Autonome voertuigen spelen een belangrijke rol op de luchthaven van de toekomst en dat brengen we nu al in de praktijk. Na een korte testperiode in 2023 nemen we nu een jaar lang de tijd om de zelfrijdende rolstoelen uitgebreid te testen op de luchthaven. Reizigers met verminderde mobiliteit willen zich graag zelfstandig over de luchthaven bewegen. De zelfrijdende rolstoelen maken dat mogelijk, zonder dat een assistent hoeft mee te lopen. Deze innovatie is een belangrijke stap in onze voortdurende inspanningen om de luchthaven voor iedereen toegankelijk te maken”, aldus Patricia Vitalis, Executive Director Operations bij Schiphol.

Foto: Schiphol

De zelfrijdende rolstoel

De zelfrijdende rolstoel heeft een bagagerek aan de achterzijde waar de handbagage in geplaatst kan worden. De rolstoel beschikt over sensoren die rekening houden met andere reizigers, obstakels en de omgeving. Er zit een noodknop op de rolstoel en een stoelriem om de veiligheid te garanderen. Als reizigers toch behoefte hebben aan persoonlijke assistentie wordt dit verzorgd door Axxicom Airport Caddy.

Testperiode en vervolg

In eerste instantie zijn de rolstoelen elke werkdag tussen 09:00-17:00u beschikbaar bij de startpunten in Lounge 2 en 3. De komende maanden wordt de dienst verder uitgebreid en worden er testen uitgevoerd, waaronder: met de rolstoel de lift in, een rolstoel beschikbaar stellen voor aankomende reizigers bij de gate, een pauze- en tussenstop functie. Schiphol wil tijdens de testperiode leren hoe de rolstoelen passen in het luchthavenproces en hoe ze bijdragen aan de ervaring van de reizigers.

De testperiode is onderdeel van Schiphols verkenning om de dienst structureel aan te bieden op de luchthaven. Binnenkort start Schiphol een marktconsultatie om de markt en de daarin bestaande mogelijkheden verder te onderzoeken.

Vrachtwagenchauffeur met elektrische pompwagen van laadklep gevallen [+foto]

Foto: SQVision

OSS – Bij een ongeval op de Baljuwstraat in Oss is maandagmiddag een vrachtwagenchauffeur gewond geraakt. De man was bezig met het lossen van goederen bij de Aldi supermarkt (gelegen aan de Wolfskooi) toen het misging.

Door nog onbekende oorzaak is het slachtoffer met een elektrische pompwagen met daarop een koelcontainer met versgoederen van de laadklep gevallen.

Medewerksters van de supermarkt schoten het slachtoffer meteen te hulp. Hij had onder meer een flink bloedende wond. De man is door de ambulancedienst met onbekende verwondingen overgebracht naar het ziekenhuis.

Marechaussee neemt oplegger met tientallen zwemvesten in beslag en houdt chauffeur aan

ZWOLLE – De Koninklijke Marechaussee heeft maandagochtend 9 september in Zwolle een oplegger met tientallen zwemvesten in beslag genomen bij een bedrijfspand. De chauffeur van de vrachtwagen is aangehouden op verdenking van voorbereidingshandelingen mensensmokkel.

De Marechaussee kwam de oplegger met nautische goederen op het spoor dankzij efficiënte informatiedeling van Europese ketenpartners. De 23-jarige chauffeur uit Turkije zit momenteel vast.

De recherche van de Marechaussee doet onderzoek onder leiding van het landelijk parket van het Openbaar Ministerie.

Nautische goederen worden vaak gebruikt door mensensmokkelaars om migranten illegaal de oversteek over het Kanaal te laten maken naar het Verenigd Koninkrijk, met gevaar voor eigen leven.

De Marechaussee werkt nauw samen met omringende landen om deze praktijken te bestrijden. Om dat doel te bereiken delen de partners informatie via de internationale politieorganisatie Europol.

Duitsland wil grenscontroles bij alle landsgrenzen instellen

BERLIJN – De Duitse minister van Binnenlandse Zaken Nancy Faeser wil paspoortcontroles invoeren bij alle landsgrenzen. Daarmee hoopt ze het aantal mensen dat het land binnenkomt zonder geldig visum scherp terug te dringen. Dat heeft de minister maandag bekendgemaakt, nadat overheidsbronnen dit eerder al hadden gemeld aan de pers.

Faeser heeft de Europese Commissie geïnformeerd over de plannen. De controles zijn bedoeld als maatregel tegen illegale immigratie en de dreiging van islamistische terreurgroepen. De controles moeten volgende week maandag al ingaan en in ieder geval zes maanden duren.

Alle buurlanden van Duitsland, waaronder Nederland, zijn lid van de Schengenzone. Dat betekent dat er normaal gesproken vrij gereisd kan worden tussen de landen. “Het is belangrijk voor ons om nauw samen te werken met onze buurlanden en om de impact op forenzen en het alledaagse leven in de grensregio’s te beperken”, zei de minister maandag.

Tijdelijk

In oktober 2023 stelde Duitsland al controles in bij grensovergangen met Zwitserland, Tsjechië en Polen om de immigratie aan te pakken. Sinds 2015 worden al grenscontroles uitgevoerd met Oostenrijk. Deze grenscontroles zijn officieel op tijdelijke basis, maar zijn al regelmatig verlengd door Berlijn. Tijdens het EK voetbal dat dit jaar in Duitsland werd gehouden werden ook al tijdelijke controles ingesteld aan alle grenzen van het land.

De bronnen zeiden dat de Duitse coalitie uitgebreide plannen heeft gemaakt om migranten aan de grens de toegang tot het land te ontzeggen in lijn met EU-wetgeving. Momenteel is het aantal asielzoekers dat wordt geweigerd aan de grens beperkt.

In de nasleep van een dodelijke mesaanval door een Syrische asielzoeker in de stad Solingen vorige maand is het immigratiedebat in Duitsland aangewakkerd. Het christendemocratische oppositieblok CDU/CSU riep de regering op met een strengere immigratieaanpak te komen. Vorige week werd de anti-immigratiepartij AfD de grootste in de deelstaatverkiezingen in Thüringen en tweede in Saksen. Over twee weken staan deelstaatverkiezingen in Brandenburg op de agenda.

Coalitiepartijen willen fors hogere limiet op contante betalingen

DEN HAAG – De coalitiepartijen NSC, PVV en BBB vinden de limiet van 3000 euro voor contante betalingen die het kabinet wil invoeren, “te rigide”. Zij stellen voor in plaats daarvan het plafond vast te stellen op 10.000 euro. De VVD is kritisch over dit alternatief en waarschuwt dat dit gevolgen kan hebben voor de schatkist, omdat Nederland bij afzwakking van de maatregel geld uit Brussel kan mislopen.

Het plan om een grens te stellen aan contante betalingen is al enige jaren oud. De maatregel is bedoeld om witwassen van crimineel geld en financiering van terrorisme tegen te gaan. Inmiddels is er ook een Europese verordening die lidstaten voorschrijft een limiet van maximaal 10.000 euro te hanteren. De drie coalitiepartijen willen daar geen schep bovenop doen.

Het bedrag van 3000 euro is “niet goed onderbouwd en te streng”, zegt NSC-Kamerlid Agnes Joseph. Zij krijgt bijval van PVV’er Henk de Vree. “Waarom zou Nederland de eigen economie onder druk zetten met maatregelen die verder gaan dan waar de EU om vraagt?” De Vree denkt zelfs dat een limiet op contante betalingen “helemaal niets oplost”.

Portemonnee

BBB’er Henk Vermeer vreest dat door de maatregel de praktische waarde van contant geld onder druk komt te staan. “Een portemonnee is voor ons een portemonnee waar echt geld in zit”, zegt hij. En dat moet wat hem betreft ook gebruikt kunnen worden voor wat grotere aankopen. Hij oppert om, mocht de grens toch 3000 euro worden, dat bedrag van tijd tot tijd te corrigeren voor de inflatie.

Nederland heeft de limiet van 3000 euro opgenomen in de hervormingsplannen waarmee het aanspraak wil maken op geld uit het Europese coronaherstelfonds. Voert het kabinet die plannen niet uit, dan kan dat leiden tot een korting van 600 miljoen euro, waarschuwde toenmalig minister Steven van Weyenberg (Financiën) dit voorjaar.

Stikstof en migratie

NSC, PVV en BBB betwijfelen of Brussel echt zo streng zal zijn, maar VVD-Kamerlid Aukje de Vries neemt het risico liever niet. Zij wijst erop dat er meer terreinen zijn waarop de nieuwe coalitie hoopt op coulance in Brussel, zoals stikstof en migratie. Daarnaast zijn er al meer onderdelen van de Nederlandse hervormingsplannen die de coalitie wil schrappen, zoals rekeningrijden.

Ook oppositiepartijen zijn kritisch. “3000 euro is toch best een aardig bedrag”, vindt D66-Kamerlid Hans Vijlbrief, die zich bovendien afvraagt waar “het zelfvertrouwen van de coalitie richting Brussel” op gebaseerd is. Ook Tom van der Lee van GroenLinks-PvdA is er zeker van dat het voorstel “groot geld” gaat kosten en wil weten hoe de partijen dat gat op denken te gaan vangen.

Internationale zoektocht naar man die hete koffie over baby goot

BRISBANE – De Australische politie is een internationale zoektocht gestart naar een man die vorige maand hete koffie over een baby zou hebben gegooid. Het slachtoffer liep ernstige brandwonden op. De verdachte vluchtte het land uit voordat hij was geïdentificeerd.

Het incident vond op 27 augustus plaats in de noordoostelijke stad Brisbane. De negen maanden oude jongen zat met familie in een park toen een onbekende man hem naderde. Die zou vervolgens hete koffie over het gezicht en de ledematen van de jongen hebben gegoten. Het kind raakte ernstig gewond en moest meerdere operaties ondergaan. De jongen is inmiddels ontslagen uit het ziekenhuis.

De man wordt verdacht van het toebrengen van ernstig lichamelijk letsel, wat kan worden bestraft met een levenslange celstraf. Het motief is niet bekend. De politie heeft bekendgemaakt dat de verdachte een 33-jarige man uit het buitenland is, maar meldt niet welke nationaliteit hij heeft en waar hij naartoe is gevlucht. Hij zou sinds 2019 regelmatig Australië in- en uitgereisd zijn.

De man verliet Australië op 31 augustus vanaf de luchthaven van Sydney, melden Australische media. De politie werkt in het onderzoek samen met zowel nationale als internationale partners. “We zullen doorgaan totdat we je vinden”, belooft een politierechercheur in de staat Queensland.

Verdachte van schietincident Kerkrade dood gevonden

KERKRADE/HOENSBROEK – De verdachte van het schietincident maandagochtend op de Jan Steenstraat in Kerkrade is dood gevonden in Hoensbroek, meldt de politie.

Bij het schietincident raakt niemand gewond. De verdachte wist te ontkomen. Omdat de verdachte in het bezit was van een vuurwapen werd groot alarm geslagen. Een zoektocht naar de verdachte en zijn voertuig was daar onderdeel van.

Later in de ochtend komt er een melding bij de politie binnen van een overleden persoon welke aangetroffen is op de Randweg in Hoensbroek. Onderzoek wijst uit dat de overleden persoon de verdachte is van het schietincident op de Jan Steenstraat in Kerkrade.

Uit respect naar de nabestaanden doet de politie verder geen uitspraken over de toedracht van zijn overlijden.

Parijs wil vanaf oktober maximaal 50 kilometer per uur op ringweg

PARIJS – Plannen om de maximumsnelheid op de ringweg rond Parijs te verlagen, zorgen in Frankrijk voor politieke spanning.

Burgemeester Anne Hidalgo van de hoofdstad wil dat er maximaal 50 kilometer per uur gereden mag worden op de drukke weg. “Het is mijn besluit en het gaat op 1 oktober gebeuren”, zei de linkse politica tegen het Franse RTL.

Het zou niet de eerste keer zijn dat de maximumsnelheid wordt verlaagd op de ‘Boulevard Périphérique’. De autoriteiten voerden eerder al een verlaging door van 80 naar 70 kilometer. Dat leidde tot minder overlast voor omwonenden en een afname van het aantal ongevallen, stelde een locoburgemeester eerder dit jaar. De gemeente maakte in januari al duidelijk de maximumsnelheid nog verder omlaag te willen brengen na de Olympische Spelen.

Dat besluit kan Parijs op ramkoers plaatsen met de nationale regering. Het ministerie van Transport heeft aangegeven dat de landelijke overheid moet beslissen over een verlaging van de maximumsnelheid. De gemeente zou daar niet toe bevoegd zijn.

Ook de conservatieve oppositie in de gemeenteraad van Parijs is niet blij en sprak op X over een “unilaterale” actie van de burgemeester.

Von der Leyen: lidstaten moeten samen meer geld in economie steken

BRUSSEL – Om als Europese Unie beter te kunnen concurreren, zijn nieuwe gezamenlijke fondsen nodig. Dat zei Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, maandag bij de ontvangst van een rapport van Mario Draghi. Daarin hamert de voormalig president van de Europese Centrale Bank op het belang daarvan. Dit ligt uiterst gevoelig, weten zowel Draghi als Von der Leyen.

De politieke wil moet er zijn om gemeenschappelijke Europese economische projecten te starten. Ook moet worden gekeken hoe die gezamenlijk gefinancierd worden, zei Von der Leyen maandag tijdens een persconferentie.

Meer EU-budget vinden kan op twee manieren, zei de politica. De financiële afdracht van de 27 lidstaten kan hoger of nieuwe, eigen financiële bronnen kunnen worden aangeboord. Het invoeren van EU-belastingen is ook een mogelijkheid.

Sterke stimulans

“Nieuwe eigen middelen zijn ook een sterke stimulans voor een gemeenschappelijke Europese financiering. We moeten naar beide kijken”, zei Von der Leyen.

De lidstaten staan hierover niet op één lijn. Het kabinet wil minder geld afdragen aan Europa. Ook Duitsland is tegenstander van meer nationaal geld naar de Europese Unie. Andere lidstaten zijn daar juist wel voor.

Radicale verandering

Draghi presenteerde maandag zijn langverwachte rapport over de Europese concurrentiekracht. Daarin schetst hij hoe de EU moet toewerken naar een nieuwe industriële strategie voor Europa. Volgens hem is er een “radicale verandering” nodig. Die is “dringend” en moet “concreet” zijn, voegde hij daaraan toe tijdens de persconferentie. Hij adviseert onder meer innovatie te versnellen en toe te werken naar koolstofarme productie.

FNV: kabinet stelde opnieuw tijdelijke vroegpensioenregeling voor

DEN HAAG – Het kabinet wil onder meer een inkomensgrens in de vroegpensioenregeling, een driejaarlijkse herziening en een maximum aan het aantal mensen dat mag instromen. Dat staat in het voorstel dat minister Eddy van Hijum (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) op tafel had gelegd, volgens vakbond FNV.

In het voorstel zou onder meer staan dat de regeling weer tijdelijk is. “Zo krijgen we elke drie jaar deze onrust opnieuw en weet niemand waar hij aan toe is”, aldus de vakbond. De bonden pleiten juist voor een permanente en structurele regeling. Ook zou de minister het voor maximaal 15.000 mensen per jaar mogelijk willen maken om eerder te stoppen en zouden mensen boven een bepaalde inkomensgrens niet in aanmerking komen voor de regeling.

Vorige week lieten de vakbonden weten niet overtuigd te zijn over het voorstel voor een regeling voor mensen die in hun ogen een zwaar beroep uitoefenen. Zij zetten hun acties voorlopig door, onder meer in het openbaar vervoer en bij de politie.

Over een blijvende vroegpensioenregeling wordt al geruime tijd gesproken. Er geldt nu nog een tijdelijke vroegpensioenregeling, maar die loopt volgend jaar af. Voor een permanente regeling is betrokkenheid van het kabinet onmisbaar, omdat het een fiscale vrijstelling betreft.

Minister-president Dick Schoof zei eerder teleurgesteld te zijn dat de bonden niet verder willen praten met werkgevers en het kabinet. Hij vermoedde een strategisch spel van de bonden, want Van Hijum zou met een “serieus voorstel” zijn gekomen.

De vakbonden zagen op hun beurt geen reden om weer aan de onderhandelingstafel te gaan. “Na woensdagavond bleek de afstand nog te groot om met vertrouwen te gaan onderhandelen”, meldden FNV, CNV en VCP vorige week.

Maandag wordt al onder meer door schoonmakers gestaakt. Later deze week volgen werkonderbrekingen bij de NS en streekvervoerders en in de bouw en industrie. Zondag zal er geen politie aanwezig zijn bij de wedstrijd Ajax- FC Utrecht, in verband met de acties rondom het vroegpensioen.

Schoonmakers leggen 24 uur werk neer op onder meer Schiphol

SCHIPHOL – Een paar honderd schoonmakers voeren op Schiphol actie voor een betere regeling om eerder te kunnen stoppen met hun werk. Volgens vakbond FNV is het de eerste landelijke staking in de branche in tien jaar tijd.

Schoonmakers in heel het land hebben maandag voor 24 uur het werk neergelegd. De staking ging in om 00.00 uur in de nacht van zondag op maandag. Hoeveel mensen niet zijn gaan werken, weet de FNV niet.

De actievoerders verzamelden zich aan het begin van de middag op het plein The Square bij de Schiphol Boulevard. Ze dragen rode vakbondspetjes en er hangen spandoeken met teksten als ‘Schoonmaak is zwaar werk’ en ‘Sterk voor zwaar werk’. Een groepje beveiligers van Schiphol kwam applaudisserend langs om de schoonmakers te steunen. Ook spraken tijdens de demonstratie enkele werkgevers, zoals Schiphol en schoonmaakbedrijf Vebego, hun steun uit.

Volgens FNV-vakbondsbestuurder Herrie Hoogenboom wordt bij alle schoonmaakbedrijven gestaakt, onder meer bij Schiphol en in de treinen. “Schoonmakers raken tweeënhalf keer vaker arbeidsongeschikt dan andere werkenden”, zegt Hoogenboom. “Mensen halen hun pensioen niet, maar vallen na twintig tot dertig jaar uit.”

Actievoerder Asif, die in Den Haag en Rijswijk kantoren schoonmaakt, is met een bus vol collega’s gekomen. “De regering wil dat we tot ons zeventigste doorgaan, maar dat gaat niet in de schoonmaak. Aan het eind van de dag voelen we al onze botten. De politici zitten de hele dag met hun reet in een stoel. Zij staan niet in onze schoenen.” Hij hoopt dat “de regering wakker wordt”. “Anders gaan we gewoon door.”

Even verderop staan Khadija, Layla en Noria uit Utrecht, die kantoren, een verzorgingshuis en een school schoonmaken. “Ik wil niet direct vanachter mijn schoonmaakkar achter een rollator belanden in het bejaardenhuis”, zegt Khadija. “We willen ook nog wel een beetje genieten van ons pensioen en de kleinkinderen”, vult Layla aan.

De staking maakt deel uit van de actieweek, waarin meerdere branches strijden voor een nieuwe regeling waarmee mensen die volgens de bonden zwaar werk doen vervroegd kunnen stoppen. Ook bij de NS en streekvervoerders, de politie, in de bouw en in de industrie zijn werkonderbrekingen gepland.

Eurocommissaris Breton bezorgd over Europese auto-industrie

BRUSSEL – Eurocommissaris Thierry Breton voor de Interne Markt maakt zich grote zorgen over de Europese auto-industrie nu Volkswagen voor het eerst fabrieken in Duitsland dreigt te sluiten. Dat zegt Breton tegen de Duitse zakenkrant Handelsblatt.

Volgens de Fransman is er onrust bij de Europese Commissie door de ontwikkelingen in de Duitse autosector. Hij stelt dat het belangrijk is dat kennis en expertise behouden blijven en dat de Europese concurrentiekracht en het innovatievermogen worden versterkt.

Breton denkt dat de crisis mede is veroorzaakt doordat Europese autobouwers klanten onvoldoende hebben overtuigd van elektrisch rijden. Hij denkt dat het succes van de overstap naar elektrisch rijden vooral afhangt van de uitbreiding van laadinfrastructuur.

In de Duitse politiek zijn er oproepen voor meer hulp vanuit Brussel voor de autosector. Volgens coalitiepartij SPD zou Commissievoorzitter Ursula von der Leyen hier het voortouw moeten nemen.

Flinke partij crystal meth aangetroffen in Rotterdamse haven

Foto: OM Rotterdam

ROTTERDAM – De Douane heeft vorige week woensdag in de Rotterdamse haven een partij chrystal meth aangetroffen in een container met stenen.

De lading was afkomstig uit Mexico en bestemd voor een bedrijf in het Zeeuwse Middelburg. De aangetroffen drugs wogen in totaal 270 kilo met een straatwaarde van zo’n 2 miljoen euro.

HARC-team

Het HARC-team, een inmiddels 27 jaar oud samenwerkingsverband van Douane, de FIOD, de Zeehavenpolitie en het Openbaar Ministerie in Rotterdam, heeft de zaak verder in onderzoek. De drugs zijn inmiddels vernietigd.

Van Eck Transport verkoopt activiteiten aan TransMission

VEENENDAAL – Van Eck Transport, een vertrouwd familiebedrijf uit Veenendaal met een rijke historie die teruggaat tot 1918, heeft per 1 oktober 2024 zijn bedrijfsactiviteiten verkocht aan een combinatie van vijf leden van de TransMission groep. De broers Arno en Pieter van Eck, eigenaren van het bedrijf, hebben besloten dat het tijd is voor een nieuwe stap in de ontwikkeling van het bedrijf.

Overname en continuïteit

Alle medewerkers van Van Eck Transport zullen meegaan naar de nieuwe organisatie, die verder zal gaan onder de naam Van Eck TransMission BV. De nieuwe eigenaren zijn een samenwerking van vijf TransMission leden: Bode Scholten (Zoetermeer), HST (Enschede), Koopman (Noordhorn/Bergen op Zoom), Sluyter (Assen) en Wetron (Weert). Deze overname versterkt de positie van TransMission, met name in centraal Nederland, en biedt een solide basis voor verdere groei en professionalisering.

Toekomstige ontwikkelingen

“Het is een emotionele maar weloverwogen beslissing,” zegt Arno van Eck, mede-eigenaar van Van Eck Transport. “Na meer dan een eeuw als familiebedrijf te hebben gefunctioneerd, realiseren we ons dat de uitdagingen van de moderne logistieke sector vragen om schaalvergroting en innovatie. Met de overname door TransMission weten we zeker dat de naam Van Eck blijft staan voor kwaliteit en betrouwbaarheid.”

De overname is ingegeven door de behoefte aan nieuwe investeringen in elektrificatie, verduurzaming, en is noodzakelijk om de huidige marktontwikkelingen bij te houden. De combinatie van de vijf TransMission-leden is goed gepositioneerd om deze stappen op een professionele manier te zetten en zo bij te dragen aan de juiste levering van onder andere de stadselektrificatie. Dit is essentieel om voorbereid te zijn op de stadslogistiek in 2030 met de invoering van de zero-emissiezones en sluit aan bij de continuïteitsstrategie.

Pieter van Eck vult aan: “Deze samenwerking biedt niet alleen een solide basis voor groei, maar zorgt er ook voor dat onze klanten kunnen blijven rekenen op de vertrouwde service die ze gewend zijn, terwijl we tegelijkertijd investeren in de toekomst.”

Voorlopig blijft het huidige managementteam aan het stuur, met de intentie om op termijn een nieuwe algemeen manager aan te stellen. “Deze overname is een belangrijke stap in de continuïteit en verdere professionalisering van Van Eck Transport. We zijn er trots op dat we kunnen bijdragen aan de duurzame toekomst van het bedrijf en zien ernaar uit om samen te werken aan de uitdagingen van morgen”, aldus de nieuwe eigenaren.

LAATSTE NIEUWS

Fietser zwaargewond bij ongeval met vrachtwagen in Groningen

GRONINGEN - Een fietser is vrijdagmiddag zwaargewond geraakt bij een aanrijding met een vrachtwagen in Groningen, meldt de politie op X. De aanrijding gebeurde rond...