Clicky

zaterdag 21 september 2024 - 21:41 uur
Transport GmbH
Home Blog Pagina 144

KNVB verwacht 40.000 Oranjefans in Berlijn voor duel met Turkije

Oranjesupporters

BERLIJN – De KNVB verwacht dat ongeveer 40.000 Oranjesupporters naar Berlijn komen voor de kwartfinale van het Nederlands elftal van zaterdag op het EK tegen Turkije. De voetbalbond heeft alle 7000 tickets voor het duel in het Olympiastadion verkocht.

Het is nog onbekend hoeveel fans via andere kanalen een ticket voor de kwartfinale van Oranje hebben bemachtigd. Op de zwarte markt worden kaartjes nog voor 500 euro en duurder aangeboden. De verwachting is dat de Nederlandse fans in de minderheid zijn in het stadion. In Duitsland wonen bijna 3 miljoen Turken. Berlijn telt alleen al zo’n 300.000 inwoners met Turkse roots.

De groepsduels van Oranje op het EK trokken ook ruim 40.000 fans naar Hamburg, Leipzig en Berlijn. Ongeveer 15.000 Nederlanders waren dinsdag in München voor de achtste finale tegen Roemenië (3-0).

Fanfeest

Het Nederlands elftal verloor de laatste groepswedstrijd tegen Oostenrijk in Berlijn (3-2). Nederlandse supporters konden toen terecht in de fanzone van de UEFA bij de Brandenburger Tor. De officiële Oranje Fanzone bevond zich op de Hammarskjöldplatz. De KNVB is nog in overleg met de autoriteiten van de Duitse hoofdstad of het weer een fanfeest en supportersmars naar het stadion mag houden.

Voor het duel met Oostenrijk liepen tienduizenden supporters zingend en dansend achter een oranje dubbeldekker naar het Olympiastadion. De bus heeft dinsdag enige schade opgelopen, maar de verwachting is dat die op tijd is verholpen.

EU zet hoge importheffingen op Chinese stekkerauto’s door

NIO

BRUSSEL – De Europese Unie zet de hoge importheffingen voor Chinese elektrische auto’s door. Ze gaan vrijdag in, laat de Europese Commissie weten. De heffingen moeten een eind maken aan de oneerlijke concurrentie die China zou bedrijven door eigen fabrikanten te subsidiëren.

De strafheffing bedraagt voor een auto van het populaire BYD, hoofdsponsor van het EK voetbal, 17,4 procent. Voor een Geely moet 19,9 procent extra worden betaald, en op een SAIC zelfs 37,6 procent. Voor andere fabrikanten rekent de EU 20,8 procent, maar dat kan bij gebrekkige medewerking 37,6 procent worden. De tarieven liggen ietsje lager dan aangekondigd, omdat de automakers preciezere cijfers hebben aangeleverd.

De heffingen zijn nog wel voorlopig. Ze worden opzijgezet, voor het geval Brussel en Beijing er de komende vier maanden niet uitkomen. Als de commissie oordeelt dat China zijn leven niet betert, worden de maatregelen voor vijf jaar van kracht. Alleen een ruime meerderheid van de EU-landen zou dat kunnen tegenhouden. Maar dat lijkt ondanks ongerustheid over dreigende Chinese vergeldingsmaatregelen vooralsnog onwaarschijnlijk.

Hevige prijzenoorlog

De commissie, die over de handel van de EU gaat, had in oktober een onderzoek ingesteld naar elektrische auto’s door bedrijven uit China. Die profiteren van oneerlijke overheidssubsidies, was de conclusie. Ze kunnen volgens het dagelijks bestuur van de EU al gauw een 20 procent lagere prijs rekenen, en daar kunnen Europese concurrenten niet tegenop.

Europa werd afgelopen jaar overspoeld met goedkope elektrische auto’s uit China. Door die hevige prijzenoorlog verliezen veel Europese autofabrikanten marktaandeel, terwijl een eigen elektrischevoertuigenindustrie volgens de Europese Commissie cruciaal is om de EU klimaatneutraal te maken. De commissie memoreert geregeld dat China eerder bijvoorbeeld Europese zonnepanelenmakers wegconcurreerde. De invoerheffing op Chinese elektrische auto’s lag tot dusver op 10 procent.

Intensief overleg

Brussel heeft de afgelopen weken “intensief” overleg gevoerd met Beijing om een oplossing te vinden voor het handelsconflict. Dat overleg gaat “op technisch niveau” door, zegt de commissie. Zij bezweert steevast dat het niet om protectionisme maar om eerlijkheid gaat.

Tesla, dat ook stekkerauto’s in China maakt, krijgt mogelijk een lagere heffing opgelegd. Voor hybride auto’s, die ook nog op brandstof kunnen rijden, gelden de heffingen niet. Die Europese fabrikanten hebben minder te duchten van China.

Decarbonisatie: Renault Trucks schakelt tandje bij met de elektrificatie van zijn interne logistiek

LYON – Als belangrijke speler in de decarbonisatie van het transport voert Renault Trucks zijn initiatieven op door zijn interne logistieke stromen te elektrificeren. De eerste fase van dit project betreft de elektrificatie van het vrachtvervoer tussen de fabrieken in Lyon en Bourg-en-Bresse.

Voor de circa 450.000 km die jaarlijks tussen de twee productievestigingen worden afgelegd, gaan Dupessey & Co en Transports Chazot gebruikmaken van vijf elektrische Renault Trucks E-Tech T van 44 ton.

“Hier bij Renault Trucks brengen we oplossingen die we onze klanten bieden zelf in de praktijk”. Kort gezegd is dit hoe Renault Trucks zijn logistiek sinds enkele dagen heeft geëlektrificeerd.

Het gebruik van de elektrische trucks van 44 ton betekent een echte stap voorwaarts voor de interregionale e-distributie over middellange afstanden. Voor de bevoorrading van zijn fabriek in Bourg-en-Bresse maakt de Franse fabrikant voortaan gebruik van Renault Trucks E-Tech T in de 4×2 trekkeruitvoering.

Deze taak zal de komende zes jaar worden uitgevoerd door twee logistieke partnerbedrijven: Dupessey&Co en Transports Chazot.

Vijf elektrische trucks, elk geladen met 22 ton aan materiaal, zullen twee retourritten per dag maken (360 km) om de assen, die in de fabriek in Lyon worden geproduceerd, af te leveren in de fabriek in Bourg-en-Bresse, waar de zware trucks worden geassembleerd.

Afhankelijk van de goederenstroom kan het aantal leveringen worden verhoogd tot maximaal zeven trucks op één dag. Tussentijds moeten de trucks één keer per dag 45-50 minuten worden opgeladen bij de vestiging in Lyon, waar speciaal voor dit doel een laadstation is geïnstalleerd. Verder worden de voertuigen elke avond opgeladen bij de depots van beide transporteurs.

De e-voertuigen, die jaarlijks zo’n 450.000 kilometer afleggen, kunnen door deze elektrificatie van de logistiek elk jaar ca. 375 ton CO2 uitsparen.

De fabrikant wil een voorbeeld zijn voor de industrie en zijn klanten door zijn koolstofarme mobiliteitsoplossingen in de eigen bedrijfsvoering op te nemen.

Voordat de logistieke stromen tussen Lyon en Bourg-en-Bresse werden geëlektrificeerd, moest de haalbaarheid van het project worden bestudeerd. Hiervoor gebruikten de teams van Renault Trucks dezelfde software als hun klanten: de Range Simulator. Deze berekent waar, wanneer en hoelang de accu’s moeten worden geladen, op basis van vier belangrijke parameters: het gebruik van de truck, de lading en uitrusting, de buitentemperatuur en de topografie.

Aan de hand van deze diagnose kan de beste locatie voor de laadfaciliteiten worden bepaald, zodat optimaal gebruik ervan is gegarandeerd. Dit heeft geleid tot de installatie van twee terminals van 360 KW (elk met 2 laadpunten) op de vestiging in Saint-Priest voor het tussentijds laden van de trucks.

“We hebben lang en hard gewerkt om deze eerste logistieke route te elektrificeren en gekozen voor het transport van assen tussen Lyon en Bourg-en-Bresse, omdat deze goederenstroom kenmerkend is voor de zeer strak omlijnde bedrijfsvoering van Renault Trucks, vooral wat betreft productie en precisie. Met dit project tonen we eens te meer onze expertise aan in het decarboniseren van de mobiliteit”, aldus Bruno Blin, president van Renault Trucks. “Hier bij Renault Trucks dragen dit soort projecten bij aan de opbouw van een nieuw transportmodel. Ons doel voor 2030 is om onze logistiek grootschalig te elektrificeren en voor alle goederenstromen tussen onze productielocaties elektrische voertuigen te gebruiken.”

Renault Trucks werkt momenteel aan de elektrificatie van een tiental andere logistieke stromen, die in de komende maanden en jaren in gebruik worden genomen. Een postkoets-systeem, waarbij afzonderlijke voertuigen elkaar aflossen, zal hierbij een belangrijke rol spelen, omdat elektrische trucks dan over steeds langere afstanden kunnen worden ingezet.

Lonen bij ProRail gaan minimaal 4,2 procent omhoog, meer aandacht voor gevolgen PTSS

ProRail

UTRECHT – De circa 5.000 werknemers bij ProRail hebben zicht op een nieuwe cao, meldt CNV-onderhandelaar Jerry Piqué. “We zijn het eens geworden over een nieuwe eenjarige cao, waarin de lonen met minimaal 4,2 procent omhoog gaan. Door de bodem van 260 euro bruto per maand gaan de laagstbetaalden er procentueel het meest op vooruit. Ook komt er meer aandacht voor de risico’s en de gevolgen van PTSS. Er ligt een cao-resultaat waar we tevreden mee kunnen zijn.”

Het cao-resultaat – waarover de vakbondsleden nog hun mening kunnen geven – betreft een eenjarige cao, van 1 juli 2024 tot 1 juli 2025. De lonen gaan per 1 juli 2024 als volgt omhoog:

  • + 4,2 procent, met een ondergrens van 260 euro bruto per maand (voor een fulltimer)
  • + 800 euro bruto als eenmalige uitkering (voor een fulltimer)

Piqué: “Die ondergrens van 260 euro per maand is belangrijk voor werknemers in de lagere schalen. Zij gaan er procentueel extra op vooruit.”

De vergoedingen voor het werken op onregelmatige tijden gaan per 1 juli 2024 omhoog met 5%.

Meer aandacht voor gevolgen PTSS

CNV heeft tijdens de cao-onderhandelingen ook aandacht gevraagd voor de gevolgen van PTSS (posttraumatische stress-stoornis) en de begeleiding van werknemers door ProRail.

Piqué: “Dit speelt met name bij de afdeling Incidentenbestrijding. De werknemers van die afdeling houden zich bezig met incidenten op het spoor. Denk aan ongelukken, gestrande treinen, koperdiefstal, spoorlopers. Onlangs hebben ze er nog een zware taak bij gekregen: het verzamelen van overblijfselen van slachtoffers langs het spoor. Wat ze allemaal in hun werk meemaken kan veel impact hebben, ook privé. ProRail heeft daar zeker al wel aandacht voor, maar we denken dat er meer nodig is. Werknemers die vanwege hun werk extra risico lopen op PTSS of nu met die diagnose thuis zitten, verdienen alle steun en begeleiding van hun werkgever. We gaan in kaart brengen hoe ProRail het nu heeft geregeld en wat er beter kan.”

Veel aandacht voor inclusieve arbeidsvoorwaarden

In de nieuwe cao is veel aandacht voor inclusieve afspraken. Of zoals het in het cao-resultaat wordt omschreven: ‘gelijkwaardige voorwaarden voor alle medewerkers en al hun aanwezige verscheidenheid’.

Een paar voorbeelden:

  • Ongeacht de gezinssamenstelling en ongeacht of het een eigen, pleeg- of adoptiekind betreft krijgen ouders bij het verwelkomen van een kind in het gezin gelijke verlofrechten. ProRail vult de wettelijke verlofrechten voor adoptieverlof en geboorteverlof aan met een aantal extra weken, afhankelijk van de situatie.
  • Een werknemer die van genderidentiteit wil veranderen krijgt tijdens die traject gedurende een periode van 10 jaar in totaal maximaal 24 weken betaald verlof.
  • Vanaf 1 januari 2025 kunnen medewerkers maximaal 2 christelijke feestdagen inruilen voor een andere religieuze of culturele (feest)dag naar keuze.

Andere afspraken: fiets leasen, studieschuld aflossen

In de cao zijn ook een aantal nieuwe afspraken gemaakt. Werknemers kunnen bijvoorbeeld tegen gunstige voorwaarden een fiets leasen. Werknemers met een studieschuld kunnen – tijdens hun dienstverband bij ProRail – hun Individueel Keuze Budget (IKB) gebruiken om maximaal 1.500 euro af te lossen.

Ledenraadpleging

CNV legt het cao-resultaat komende tijd voor aan de leden.

Volkswagen hekelt EU-heffingen op Chinese stekkerauto’s

WOLFSBURG – Volkswagen is niet te spreken over de hogere importheffingen op Chinese elektrische auto’s die de Europese Unie invoert. Het moment waarop de Europese Commissie met die extra belasting komt, is volgens het Duitse autoconcern nadelig voor de Europese markt voor stekkerauto’s.

“Compenserende invoerrechten zijn in het algemeen ongeschikt om de concurrentiekracht van de Europese auto-industrie op de lange termijn te versterken”, schrijft Volkswagen. “We wijzen ze af.”

De Europese Unie zet de hoge importheffingen voor Chinese elektrische auto’s door, maakte de commissie donderdag bekend. Ze moeten een eind maken aan de oneerlijke concurrentie die China zou bedrijven door eigen fabrikanten te subsidiëren.

De heffingen zijn nog wel voorlopig. Ze worden opzijgezet, voor het geval Brussel en Beijing er de komende vier maanden niet uitkomen.

Vrachtwagen van de weg langs A73 [+foto]

Foto: Edward Media

HORST – Donderdagmiddag is er rond 12:50 uur op de A73 een vrachtwagen met lege oplegger door nog onbekende reden van de weg geraakt en in de berm tot stilstand gekomen.

Dit gebeurde op de van de oprit A73 ter hoogte van Horst richting Venlo.

Rijkswaterstaat, politie en een ambulance kwamen ter plaatse. De chauffeur is ter controle meegenomen naar het ziekenhuis.

Een berger is ter plaatse om de combinatie terug het wegdek op te slepen. Hiervoor is de oprit richting Horst tijdelijk afgesloten.

Rijkswaterstaat schat dat de totale bergingsactie 1,5 tot 2 uur zal duren.

Airport Weeze verwacht flink meer reizigers tijdens zomervakantie

Airport Weeze

WEEZE – Airport Weeze verwacht tijdens de zomervakantieperiode 375.000 passagiers te ontvangen. Dat zijn er flink meer dan een jaar eerder, toen ongeveer 300.000 reizigers via de Duitse luchthaven vlogen. Door zijn ligging, net over de grens bij Venray, wordt Airport Weeze doorgaans ook veel door Nederlanders gebruikt.

“We kijken uit naar de grote vakantiegolf en zijn goed voorbereid”, aldus een woordvoerder van het vliegveld. Deze zomervakantie vertrekken in totaal 1045 vluchten vanaf Airport Weeze. Vorig jaar waren dat er nog 850.

Net als in 2023 is ook nu Palma de Mallorca de bestemming die het vaakst wordt aangedaan. De hoofdplaats van het Spaanse eiland Mallorca wordt gevolgd door het Spaanse Gerona en Zadar, een havenstad in Kroatië.

Om de drukte aan te kunnen, roept Airport Weeze mensen op om minstens tweeënhalf uur voor vertrek in de vertrekhal aanwezig te zijn. “Zodat hun vakantie ontspannen en zonder stress kan beginnen.”

Hezbollah: 200 raketten afgevuurd op Israël na dood commandant

raketten afgevuurd op Israel

TYRUS – De Libanese militante beweging Hezbollah zegt meer dan tweehonderd raketten te hebben afgevuurd op Israël na de dood van een hooggeplaatste commandant. In meerdere Israëlische grensgebieden in het noorden is het luchtalarm afgegaan.

Bovendien zouden er volgens Hezbollah droneaanvallen zijn geweest. Die waren samen met de raketten gericht op zeven Israëlische militaire doelwitten.

Woensdag meldde Hezbollah ook al een grootschalige aanval met honderd raketten. Dat was een reactie op de dood van commandant Mohammed Nasser, die omkwam bij een Israëlische luchtaanval bij de stad Tyrus. Hij was verantwoordelijk voor de operaties in een deel van het zuiden van Libanon.

De spanningen tussen Israël en Hezbollah lopen al maanden op, sinds het begin van de oorlog in de Gazastrook. Internationale waarnemers waarschuwen dat die oorlog kan overslaan naar het noorden van Israël en Libanon.

Duidelijkheid over voortgang A-pier: gereed in 2027, kosten stijgen naar 1.393 miljoen euro

SCHIPHOL – Schiphol neemt de nieuwe A-pier naar verwachting in april 2027 in gebruik. BAM zal de pier de komende jaren afbouwen.

Schiphol en BAM hebben in nauwe samenwerking veel aandacht besteed aan een zeer nauwkeurige planning. Op basis daarvan kan Schiphol duidelijkheid geven over de voortgang van de bouw en de kosten. De totale kosten voor de A-pier stijgen, met name door herstelwerkzaamheden, vertragingen en langere looptijd van het project, naar 1.393 miljoen euro.

De A-pier biedt met de extra vierkante meters, ruime inrichting, duurzame elementen, nieuwe voorzieningen en gates de extra kwaliteit en comfort die Schiphol wil bieden aan passagiers en luchtvaartmaatschappijen.

“We zijn blij dat we nu met vertrouwen vooruit kunnen kijken naar een nieuwe opleverdatum. Het is duidelijk dat hoofdpijnproject A-pier verre van vlekkeloos is verlopen onder de vorige aannemer. Vertraging, kwaliteitsproblemen en een juridisch conflict, dat droeg allemaal niet bij aan de voortgang. In december 2026 krijgen wij de sleutels van de nieuwe A-pier, waarna we binnen een aantal maanden de nieuwe systemen operationeel testen en honderden collega’s en luchthavenpartners leren werken in de nieuwe omgeving. In april 2027 openen wij vervolgens de deuren voor passagiers en luchtvaartmaatschappijen. Tot dat moment moet er nog veel gebeuren. Samen met BAM zetten we de schouders eronder”, aldus Sybren Hahn, Executive Director Schiphol Infrastructure.

Afbouw tot begin 2027

Na een periode van zorgvuldige voorbereidingen en veelvuldige herstelwerkzaamheden, gaat BAM met haar onderaannemers voortvarend verder met de afbouw van de A-pier. Schiphol en BAM zijn gedreven om de A-pier in december 2026 op te leveren. De huidige planning is zeer nauwkeurig en bevat bufferperiodes (elk weekend en vakantie) om eventuele vertragingen in te lopen of onverwachte situaties te verhelpen.

In de periode tot nu toe verhielp BAM samen met onder andere Heijmans en VolkerWessels Infra Schiphol veel kwaliteitsgebreken. Zo bleek bijvoorbeeld de brandwerende coating voor de stalen balken dermate aangetast door weersinvloeden dat BAM de coating op zo’n 18 kilometer aan stalen balken moest vervangen.

Totale kosten

De totale kosten voor de A-pier stijgen, met name door herstelwerkzaamheden, vertragingen en langere looptijd van het project, naar 1.393 miljoen euro. Dat is het totaalbedrag op basis van de huidige planning en scope. De kans op verder uitstel of budgetoverschrijding acht Schiphol minimaal, door de gedegen voorbereiding van BAM waarin wij alle vertrouwen hebben. De aandeelhouders van Schiphol hebben ingestemd met een verhoging van het budget uit 2021 met bijna 300 miljoen euro.

“We bouwen een pier van topkwaliteit en zullen daar elke euro voor omdraaien. Op dit moment zijn wij in gesprek met de luchtvaartmaatschappijen over de nieuwe tarieven en de investeringen voor de komende jaren, waaronder ook de A-Pier. Hierover bestaan begrijpelijkerwijs vragen bij de luchtvaartmaatschappijen en we zullen in die gesprekken daarom meer inzicht geven in het project en ook uitleggen hoe Schiphol met de kosten ervan wil omgaan. Het is goed om te benadrukken dat de invloed van individuele projecten op de tarieven echter maar zeer beperkt is. Dat geldt dus ook voor de totale projectkosten van de A-pier, die we na ingebruikname (2027) meenemen in de tarieven”, zegt Robert Carsouw, CFO.

De nieuwe A-pier

De A-pier is een belangrijke pijler in de extra kwaliteit en comfort die Schiphol wil bieden aan passagiers en luchtvaartmaatschappijen. De extra vierkante meters en acht gates, waarvan drie voor de grootste vliegtuigen, zijn hard nodig om te voldoen aan de huidige en toekomstige piekmomenten, op het gebied van passagiersdoorstroming, vliegtuigopstelplaatsen en vlootvernieuwing. De A-pier is van essentieel belang voor de toekomst van de luchthaven, omdat het de ruimte biedt om bestaande luchthaveninfrastructuur op termijn te vervangen, te vernieuwen en te verduurzamen.

De nieuwe pier heeft met z’n 55.000 vierkante meter wat weg van een terminal. Zo komen er securityfilters, grenscontroles, winkels en horecavoorzieningen. En met drie verdiepingen is het mogelijk om reizigers met een verschillende grens- en beveiligingsstatus te scheiden. Bij de afbouw houdt Schiphol vast aan de duurzaamheidsdoelstellingen en de LEED Gold certificering, zodat de A-pier de duurzaamste pier van Schiphol wordt.

Voorwaardelijke celstraffen voor verstrekken zelfdodingsmiddel

ARNHEM – Een 74-jarige vrouw heeft een voorwaardelijke gevangenisstraf van een jaar gekregen, omdat ze het zelfdodingsmiddel met de naam middel X aan mensen had gegeven. Tiny B. uit Amersfoort kreeg ook een taakstraf van 80 uur. Ze is schuldig bevonden aan hulp bij zelfdoding en aan deelname aan een criminele organisatie. Het Openbaar Ministerie had 2,5 jaar geëist, waarvan een jaar voorwaardelijk. Het is de hoogste straf uit de zaak, en het was ook de hoogste eis.

Volgens de rechtbank in Arnhem heeft zij “zeker duizend doses verspreid, en mogelijk meer, met alle in de toekomst gelegen risico’s van dien”. Die middelen werden gekocht door mensen die een einde aan hun leven wilden maken, en dat in sommige gevallen ook hebben gedaan. Onder hen waren “kwetsbare, relatief jonge mensen van wie de doodswens niet bestendig lijkt te zijn geweest”, aldus de rechter.

De rechter noemde ook het leed bij nabestaanden. Zo raakte een vrouw door haar doodswens verwijderd van haar dochter, die daardoor niet bij haar kon zijn in de laatste fase van haar leven.

Alex S.

B. leverde ook een middel waarmee gebruikers konden voorkomen dat ze middel X uitbraakten. Dat middel moest voorkomen dat ze de zelfmoordpoging zouden overleven. Ze had geen vergunning om daarin te handelen. Daar is ze ook voor veroordeeld.

Leverancier van het dodelijke middel was Alex S. (31) uit Eindhoven. Hij werd vorig jaar veroordeeld tot 3,5 jaar cel, waarvan 1,5 jaar voorwaardelijk. Zijn zaak loopt nog in hoger beroep. Tiny B. zorgde ervoor dat klanten hun adres doorgaven aan S. en hem betaalden.

Verdachte overleden

Jos van Wijk, voormalig voorzitter van de Coöperatie Laatste Wil, kreeg een voorwaardelijke straf van vier maanden. Zijn aandeel was relatief klein, hij heeft vooral nagelaten in te grijpen. De andere verdachten werden vrijgesproken.

De strafzaak diende in april en telde toen zeven verdachten. Een van de verdachten, Loek de L., is daarna op 80-jarige leeftijd overleden. De zaak tegen hem verviel daardoor. Ook tegen hem had het OM 2,5 jaar cel geëist, waarvan een jaar voorwaardelijk.

Autonomie

De verdachten wilden dat mensen zelf zouden kunnen beslissen over hun overlijden. De rechtbank sprak van “een groep mensen bij wie het ideaal van autonomie voorop heeft gestaan”, ze waren volgens de rechter geen mensen “die hebben gehandeld in de dood”.

Op het plein voor de rechtbank demonstreerde een groep mensen om de verdachten te steunen. Het voorlezen van het vonnis werd enkele keren verstoord door het geluid van sirenes en door geroep met een megafoon.

Geen vervolging agenten die met geweld Dordtenaar arresteerden

Openbaar Ministerie

ROTTERDAM – Het Openbaar Ministerie heeft besloten twee agenten die op 2 april 2024 een man aanhielden in Dordrecht niet te vervolgen. Tegen de twee agenten, die in burger stonden te posten bij een appartementencomplex, was aangifte gedaan vanwege mishandeling. Wel adviseert het OM de politie intern onderzoek te laten doen naar het incident.

Die avond zag de aangever de twee agenten zitten in een onopvallende politieauto. Ze waren bezig met een heimelijk onderzoek naar een vuurwapen. De Dordtenaar zag de mannen zitten en besloot al filmend met zijn mobiele telefoon op hen af te gaan om te vragen wie ze waren. Op de beelden is te horen dat de aangever vermoedt dat het om agenten in burger gaat. Hij vraagt dat ook een aantal keer.

De agenten stappen vervolgens uit hun voertuig en bevestigen dat ze inderdaad van de politie zijn. Ze laten ook hun identiteitsbewijs zien. Daarmee hebben ze voldaan aan hun identificatieplicht. De agenten vragen vervolgens ook de man wie hij is en of hij zich kan legitimeren. Daar hadden ze volgens het OM reden toe vanwege het vuurwapenonderzoek en het feit dat het de man de aandacht trok en contact met de agenten zocht.

Wel blijkt uit de beelden dat de aangever weinig tijd krijgt om zijn identiteitsbewijs te laten zien. De man wordt vrijwel direct vastgepakt en er wordt geweld gebruikt om hem aan te houden. Dit gebeurt omdat de man zich aan de arrestatie wilde onttrekken. De man liep onder meer letsel op aan zijn hoofd toen hij op de grond onder controle werd gehouden. Het OM heeft geoordeeld dat de geweldsinstructie van de politie niet is geschonden met het geweld dat gebruikt is tijdens de arrestatie.

Hoewel er in deze casus geen aanleiding is om strafrechtelijk in te grijpen, adviseert het OM wel dat de politie als werkgever een intern onderzoek start om te bezien hoe dit anders had gekund.

Het advies is om daarin aandacht te besteden aan het filmen van politieambtenaren en hoe daarmee omgegaan moet worden. Enerzijds is het een burgerrecht om met een zichtbare camera in de openbare ruimte te filmen wat men wil, anderzijds is het van groot belang dat politieambtenaren hun werk ongestoord kunnen doen. Zij kunnen daarin worden belemmerd als zij voortdurend worden gefilmd. Bovendien zijn er gevallen bekend waarin foto’s en persoonsgegevens van politieambtenaren bekend worden gemaakt op social media, waarna zij thuis opgezocht en/of bedreigd werden. Dit is ‘doxing’ en is strafbaar gesteld in artikel 285d van het Wetboek van Strafrecht.

Zowel de aangever als de agenten zijn door het OM op de hoogte gebracht van de beslissing.

MAN Truck & Bus roept klanten met bepaalde vrachtwagens op deze te laten controleren in de werkplaats

MÜNCHEN – MAN Truck & Bus heeft klanten van bepaalde vrachtwagens en bussen met Euro 6c-motoren van het type D2676LF51-53 of D2676LOH35-37 opnieuw opgeroepen om hun voertuigen te laten controleren bij een MAN-gespecialiseerde werkplaats. Motorvarianten van de latere Euro 6d- en Euro 6e-emissienormen worden door deze maatregel niet beïnvloed.

In zeer zeldzame gevallen kan bij de genoemde voertuigtypen, die op grond van nieuwe wettelijke eisen zijn uitgerust met loodvrije lagers, gebouwd tussen 11/2016 en 08/2019, motorschade en, onder ongunstige omstandigheden, daaropvolgend brand ontstaan.

Schadegevallen kunnen zich vooral voordoen als er sprake is van overmatige veroudering en vervuiling van de motorolie, waardoor de onderdelen van het oliefilter beschadigd raken, bijvoorbeeld door het niet naleven van de onderhoudsintervallen of door ondeskundig uitgevoerde onderhoudswerkzaamheden.

Andere bekende redenen voor dergelijke schade zijn: bijzondere bedrijfsomstandigheden en met name te hoge snelheid van de vrachtwagen, het binnendringen van (koel)water in de motorolie, het tunen van de motor, het gebruik van niet-goedgekeurde motoroliën en het mengen daarvan en het gebruik van onderhoudsonderdelen zoals zoals motoroliefilters, lucht- en dieselfilters, die niet voldoen aan de specificaties van de fabrikant.

De wettelijk verplichte loodvrije lagers uit de genoemde bouwjaren zijn gevoeliger voor vervuiling en olieveroudering. Als onderhoudsafspraken en geplande werkplaatsacties niet worden nageleefd, kunnen de eerste schadegevallen optreden na een langere kilometerstand, meestal tussen de 400.000 en 500.000 kilometer.

Als alle geplande onderhouds- en olieverversingsafspraken voor deze motortypen op tijd worden nageleefd, ziet MAN geen merkbare opeenstapeling van motorschade, maar eerder een zeer hoog niveau van robuustheid over alle motorseries heen met kilometerstanden van ruim een ​​miljoen kilometer in sommige gevallen.

Het naleven van voorgeschreven serviceafspraken is dan ook van het grootste belang voor de betrouwbaarheid en veiligheid van de voertuigen. MAN heeft zijn klanten hiervoor opnieuw gesensibiliseerd in een brief aan de betrokken eigenaren.

MAN heeft de getroffen voertuigeigenaren sinds eind 2022 meerdere keren geïnformeerd en hen gevraagd passende werkplaatsmaatregelen te nemen om schade te voorkomen en de robuustheid te vergroten. Naar aanleiding van de informatieverstrekking aan klanten zijn in de werkplaatsen in totaal ruim 60.000 maatregelen uitgevoerd. Dit komt overeen met ongeveer 50 procent van de getroffen voertuigen. Voor de andere voertuigen in het veld werden werkplaatsen bewust gemaakt van het belang van de oliekwaliteit en kregen ze specifieke instructies.

Daarnaast zijn passende technische maatregelen getroffen, zoals het uit voorzorg vervangen van een oliefilterdeksel dat mogelijk beschadigd is door verouderde olie. Waar dit vanwege bijzonder veeleisende gebruiksprofielen vereist is, werd in directe communicatie met de klant een toepassingsspecifieke aanpassing van de olieverversingsintervallen en andere maatregelen geïnitieerd.

MAN heeft een wagenpark van ongeveer 880.000 voertuigen op de weg in Europa. Hiervan zijn ongeveer 120.000 vrachtwagens en ruim 5.000 bussen gebouwd tussen 2016 en 2019 uitgerust met de genoemde motortypes. De afgelopen jaren zijn er al maatregelen getroffen aan tal van voertuigen. Volgens de bevindingen van MAN hebben zich onder de algemene bevolking 170 brandgevallen voorgedaan sinds de genoemde motoren op de markt werden gebracht, die – naast andere mogelijke oorzaken – konden worden toegeschreven aan het genoemde motorschadepatroon. In 2024 hebben zich 18 gevallen voorgedaan, waarvan de oorzaak hoogstwaarschijnlijk ligt in het beschreven schadepatroon.

Alle branden resulteerden in materiële schade, maar geen ernstig persoonlijk letsel. Als preventieve maatregel roept MAN voertuigbezitters die de afgelopen jaren nog geen gebruik hebben gemaakt van het serviceaanbod nu opnieuw op om de werkplaatsen te bezoeken.

Branden hebben in principe verschillende oorzaken en kunnen ook door totaal verschillende factoren veroorzaakt worden. Zij moeten daarom afzonderlijk worden onderzocht. Bij het monitoren van producten besteedt MAN veel aandacht aan motorschade, die in zeldzame gevallen ook tot brand kan leiden. In het ergste geval wordt er een analyse uitgevoerd met behulp van de expertise van experts en in nauwe communicatie met de klant.

Oekraïne bevestigt terugtrekking in Tsjasiv Jar

Chasiv Yar

KYIV – De Oekraïense strijdkrachten bevestigen dat ze zich hebben teruggetrokken uit een district in het strategisch belangrijke Tsjasiv Jar in het oosten van het land. Rusland had een dag eerder aangegeven daar terreinwinst te boeken.

Een Oekraïense legerwoordvoerder zei op televisie dat het “onpraktisch werd om vast te houden aan het Kanaaldistrict”. Oekraïense militairen zouden zich daarom hebben teruggetrokken naar posities die beter verdedigd kunnen worden.

Het hooggelegen Tsjasiv Jar heeft een strategische ligging en geldt daarom als een militair belangrijk doelwit. Het ligt op 20 kilometer van Bachmoet, dat vorig jaar is veroverd door de Russische strijdkrachten. Een Russische overwinning in Tsjasiv Jar zou de weg vrijmaken voor een verdere opmars.

In de plaats wordt al maanden zwaar gevochten. De Amerikaanse denktank Institute for the Study of War (ISW) voorspelt dat de Russische troepen vanuit hun huidige posities waarschijnlijk snel het centrum van Tsjasiv Jar zullen aanvallen. “Als ze daar niet al aan zijn begonnen.”

Rinzema Transport uit Haskerdijken failliet verklaard

HASKERDIJKEN – Voor de rechtbank van Noord-Nederland is op dinsdag 2 juli Rinzema Transport BV uit Haskerdijken failliet verklaard.

Curator mr. Cnossen laat desgevraagd weten dat het pensioenfonds het faillissement heeft aangevraagd.

Volgens gegevens van de Kamer van Koophandel werkten er 15 werknemers bij het bedrijf. Volgens de curator zijn dit er echter maar 2.

Het bedrijf is opgericht in 2014, toen nog als eenmanszaak. De huidige BV werd opgericht in 2022.

De curator laat weten dat er niet wordt doorgewerkt bij het bedrijf en dat er ook geen doorstart zal worden gemaakt.

Man overleden op bouwplaats in Uden

UDEN – Op een bouwplaats aan de Strengen in het Brabantse Uden is donderdagochtend een man om het leven gekomen, meldt de politie.

Zij heeft na onderzoek vastgesteld dat het gaat om een bedrijfsongeval. Daarom neemt de Arbeidsinspectie het onderzoek naar de oorzaak over.

Een woordvoerder van die dienst laat weten dat het slachtoffer bij werkzaamheden onder een betonplaat is terechtgekomen. Die plaat wordt gebruikt voor het zetten van funderingen. Op de locatie wordt een nieuwe wijk gebouwd.

LAATSTE NIEUWS

MAN 6×6 knijperauto voor Wessel Duin Dienstverlening

CASTRICUM - Wessel Duin dienstverlening uit Castricum nam zaterdag zijn MAN TGS 6x6 met Wierda wide spread in ontvangst. De MAN is opgebouwd met...
×