Clicky

vrijdag 15 november 2024 - 13:07 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 144

Von der Leyen: lidstaten moeten samen meer geld in economie steken

BRUSSEL – Om als Europese Unie beter te kunnen concurreren, zijn nieuwe gezamenlijke fondsen nodig. Dat zei Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, maandag bij de ontvangst van een rapport van Mario Draghi. Daarin hamert de voormalig president van de Europese Centrale Bank op het belang daarvan. Dit ligt uiterst gevoelig, weten zowel Draghi als Von der Leyen.

De politieke wil moet er zijn om gemeenschappelijke Europese economische projecten te starten. Ook moet worden gekeken hoe die gezamenlijk gefinancierd worden, zei Von der Leyen maandag tijdens een persconferentie.

Meer EU-budget vinden kan op twee manieren, zei de politica. De financiële afdracht van de 27 lidstaten kan hoger of nieuwe, eigen financiële bronnen kunnen worden aangeboord. Het invoeren van EU-belastingen is ook een mogelijkheid.

Sterke stimulans

“Nieuwe eigen middelen zijn ook een sterke stimulans voor een gemeenschappelijke Europese financiering. We moeten naar beide kijken”, zei Von der Leyen.

De lidstaten staan hierover niet op één lijn. Het kabinet wil minder geld afdragen aan Europa. Ook Duitsland is tegenstander van meer nationaal geld naar de Europese Unie. Andere lidstaten zijn daar juist wel voor.

Radicale verandering

Draghi presenteerde maandag zijn langverwachte rapport over de Europese concurrentiekracht. Daarin schetst hij hoe de EU moet toewerken naar een nieuwe industriële strategie voor Europa. Volgens hem is er een “radicale verandering” nodig. Die is “dringend” en moet “concreet” zijn, voegde hij daaraan toe tijdens de persconferentie. Hij adviseert onder meer innovatie te versnellen en toe te werken naar koolstofarme productie.

FNV: kabinet stelde opnieuw tijdelijke vroegpensioenregeling voor

DEN HAAG – Het kabinet wil onder meer een inkomensgrens in de vroegpensioenregeling, een driejaarlijkse herziening en een maximum aan het aantal mensen dat mag instromen. Dat staat in het voorstel dat minister Eddy van Hijum (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) op tafel had gelegd, volgens vakbond FNV.

In het voorstel zou onder meer staan dat de regeling weer tijdelijk is. “Zo krijgen we elke drie jaar deze onrust opnieuw en weet niemand waar hij aan toe is”, aldus de vakbond. De bonden pleiten juist voor een permanente en structurele regeling. Ook zou de minister het voor maximaal 15.000 mensen per jaar mogelijk willen maken om eerder te stoppen en zouden mensen boven een bepaalde inkomensgrens niet in aanmerking komen voor de regeling.

Vorige week lieten de vakbonden weten niet overtuigd te zijn over het voorstel voor een regeling voor mensen die in hun ogen een zwaar beroep uitoefenen. Zij zetten hun acties voorlopig door, onder meer in het openbaar vervoer en bij de politie.

Over een blijvende vroegpensioenregeling wordt al geruime tijd gesproken. Er geldt nu nog een tijdelijke vroegpensioenregeling, maar die loopt volgend jaar af. Voor een permanente regeling is betrokkenheid van het kabinet onmisbaar, omdat het een fiscale vrijstelling betreft.

Minister-president Dick Schoof zei eerder teleurgesteld te zijn dat de bonden niet verder willen praten met werkgevers en het kabinet. Hij vermoedde een strategisch spel van de bonden, want Van Hijum zou met een “serieus voorstel” zijn gekomen.

De vakbonden zagen op hun beurt geen reden om weer aan de onderhandelingstafel te gaan. “Na woensdagavond bleek de afstand nog te groot om met vertrouwen te gaan onderhandelen”, meldden FNV, CNV en VCP vorige week.

Maandag wordt al onder meer door schoonmakers gestaakt. Later deze week volgen werkonderbrekingen bij de NS en streekvervoerders en in de bouw en industrie. Zondag zal er geen politie aanwezig zijn bij de wedstrijd Ajax- FC Utrecht, in verband met de acties rondom het vroegpensioen.

Schoonmakers leggen 24 uur werk neer op onder meer Schiphol

SCHIPHOL – Een paar honderd schoonmakers voeren op Schiphol actie voor een betere regeling om eerder te kunnen stoppen met hun werk. Volgens vakbond FNV is het de eerste landelijke staking in de branche in tien jaar tijd.

Schoonmakers in heel het land hebben maandag voor 24 uur het werk neergelegd. De staking ging in om 00.00 uur in de nacht van zondag op maandag. Hoeveel mensen niet zijn gaan werken, weet de FNV niet.

De actievoerders verzamelden zich aan het begin van de middag op het plein The Square bij de Schiphol Boulevard. Ze dragen rode vakbondspetjes en er hangen spandoeken met teksten als ‘Schoonmaak is zwaar werk’ en ‘Sterk voor zwaar werk’. Een groepje beveiligers van Schiphol kwam applaudisserend langs om de schoonmakers te steunen. Ook spraken tijdens de demonstratie enkele werkgevers, zoals Schiphol en schoonmaakbedrijf Vebego, hun steun uit.

Volgens FNV-vakbondsbestuurder Herrie Hoogenboom wordt bij alle schoonmaakbedrijven gestaakt, onder meer bij Schiphol en in de treinen. “Schoonmakers raken tweeënhalf keer vaker arbeidsongeschikt dan andere werkenden”, zegt Hoogenboom. “Mensen halen hun pensioen niet, maar vallen na twintig tot dertig jaar uit.”

Actievoerder Asif, die in Den Haag en Rijswijk kantoren schoonmaakt, is met een bus vol collega’s gekomen. “De regering wil dat we tot ons zeventigste doorgaan, maar dat gaat niet in de schoonmaak. Aan het eind van de dag voelen we al onze botten. De politici zitten de hele dag met hun reet in een stoel. Zij staan niet in onze schoenen.” Hij hoopt dat “de regering wakker wordt”. “Anders gaan we gewoon door.”

Even verderop staan Khadija, Layla en Noria uit Utrecht, die kantoren, een verzorgingshuis en een school schoonmaken. “Ik wil niet direct vanachter mijn schoonmaakkar achter een rollator belanden in het bejaardenhuis”, zegt Khadija. “We willen ook nog wel een beetje genieten van ons pensioen en de kleinkinderen”, vult Layla aan.

De staking maakt deel uit van de actieweek, waarin meerdere branches strijden voor een nieuwe regeling waarmee mensen die volgens de bonden zwaar werk doen vervroegd kunnen stoppen. Ook bij de NS en streekvervoerders, de politie, in de bouw en in de industrie zijn werkonderbrekingen gepland.

Eurocommissaris Breton bezorgd over Europese auto-industrie

BRUSSEL – Eurocommissaris Thierry Breton voor de Interne Markt maakt zich grote zorgen over de Europese auto-industrie nu Volkswagen voor het eerst fabrieken in Duitsland dreigt te sluiten. Dat zegt Breton tegen de Duitse zakenkrant Handelsblatt.

Volgens de Fransman is er onrust bij de Europese Commissie door de ontwikkelingen in de Duitse autosector. Hij stelt dat het belangrijk is dat kennis en expertise behouden blijven en dat de Europese concurrentiekracht en het innovatievermogen worden versterkt.

Breton denkt dat de crisis mede is veroorzaakt doordat Europese autobouwers klanten onvoldoende hebben overtuigd van elektrisch rijden. Hij denkt dat het succes van de overstap naar elektrisch rijden vooral afhangt van de uitbreiding van laadinfrastructuur.

In de Duitse politiek zijn er oproepen voor meer hulp vanuit Brussel voor de autosector. Volgens coalitiepartij SPD zou Commissievoorzitter Ursula von der Leyen hier het voortouw moeten nemen.

Flinke partij crystal meth aangetroffen in Rotterdamse haven

Foto: OM Rotterdam

ROTTERDAM – De Douane heeft vorige week woensdag in de Rotterdamse haven een partij chrystal meth aangetroffen in een container met stenen.

De lading was afkomstig uit Mexico en bestemd voor een bedrijf in het Zeeuwse Middelburg. De aangetroffen drugs wogen in totaal 270 kilo met een straatwaarde van zo’n 2 miljoen euro.

HARC-team

Het HARC-team, een inmiddels 27 jaar oud samenwerkingsverband van Douane, de FIOD, de Zeehavenpolitie en het Openbaar Ministerie in Rotterdam, heeft de zaak verder in onderzoek. De drugs zijn inmiddels vernietigd.

Van Eck Transport verkoopt activiteiten aan TransMission

VEENENDAAL – Van Eck Transport, een vertrouwd familiebedrijf uit Veenendaal met een rijke historie die teruggaat tot 1918, heeft per 1 oktober 2024 zijn bedrijfsactiviteiten verkocht aan een combinatie van vijf leden van de TransMission groep. De broers Arno en Pieter van Eck, eigenaren van het bedrijf, hebben besloten dat het tijd is voor een nieuwe stap in de ontwikkeling van het bedrijf.

Overname en continuïteit

Alle medewerkers van Van Eck Transport zullen meegaan naar de nieuwe organisatie, die verder zal gaan onder de naam Van Eck TransMission BV. De nieuwe eigenaren zijn een samenwerking van vijf TransMission leden: Bode Scholten (Zoetermeer), HST (Enschede), Koopman (Noordhorn/Bergen op Zoom), Sluyter (Assen) en Wetron (Weert). Deze overname versterkt de positie van TransMission, met name in centraal Nederland, en biedt een solide basis voor verdere groei en professionalisering.

Toekomstige ontwikkelingen

“Het is een emotionele maar weloverwogen beslissing,” zegt Arno van Eck, mede-eigenaar van Van Eck Transport. “Na meer dan een eeuw als familiebedrijf te hebben gefunctioneerd, realiseren we ons dat de uitdagingen van de moderne logistieke sector vragen om schaalvergroting en innovatie. Met de overname door TransMission weten we zeker dat de naam Van Eck blijft staan voor kwaliteit en betrouwbaarheid.”

De overname is ingegeven door de behoefte aan nieuwe investeringen in elektrificatie, verduurzaming, en is noodzakelijk om de huidige marktontwikkelingen bij te houden. De combinatie van de vijf TransMission-leden is goed gepositioneerd om deze stappen op een professionele manier te zetten en zo bij te dragen aan de juiste levering van onder andere de stadselektrificatie. Dit is essentieel om voorbereid te zijn op de stadslogistiek in 2030 met de invoering van de zero-emissiezones en sluit aan bij de continuïteitsstrategie.

Pieter van Eck vult aan: “Deze samenwerking biedt niet alleen een solide basis voor groei, maar zorgt er ook voor dat onze klanten kunnen blijven rekenen op de vertrouwde service die ze gewend zijn, terwijl we tegelijkertijd investeren in de toekomst.”

Voorlopig blijft het huidige managementteam aan het stuur, met de intentie om op termijn een nieuwe algemeen manager aan te stellen. “Deze overname is een belangrijke stap in de continuïteit en verdere professionalisering van Van Eck Transport. We zijn er trots op dat we kunnen bijdragen aan de duurzame toekomst van het bedrijf en zien ernaar uit om samen te werken aan de uitdagingen van morgen”, aldus de nieuwe eigenaren.

Instroom van asielzoekers per week aanhoudend lager

DEN HAAG – Nederland krijgt nog altijd minder asielaanvragen per week dan vorig jaar en de jaren daarvoor. Waardoor dat komt, valt niet op te maken uit de wekelijkse cijfers van het ministerie van Asiel en Migratie.

In de afgelopen week zijn afgerond negenhonderd asielaanvragen geregistreerd. Vorig jaar kwamen er in diezelfde week ongeveer 1100 aanvragen. In 2021 en 2022 waren er zo’n 1300 asielaanvragen in dezelfde week.

De instroom is nu al bijna een halfjaar stabiel op hetzelfde niveau. De ene week is het een tandje meer, de andere week een fractie minder, maar in grote lijnen verandert er weinig. Vorig jaar begon de instroom in september flink toe te nemen. Dit hield ongeveer tot april van dit jaar aan.

Sinds het begin van dit jaar zijn ongeveer 32.000 aanvragen geregistreerd. Vorig jaar stond de teller rond deze tijd op ongeveer 31.000 aanvragen. De weekcijfers zijn afgerond op honderdtallen. Daardoor is het exacte aantal asielaanvragen niet af te leiden uit de cijfers. De cijfers geven wel weer dat de instroom inmiddels vrijwel gelijk is aan vorig jaar. In de eerste drie maanden van het jaar lag het aantal aanvragen nog beduidend hoger.

Amsterdammer overleden na auto-ongeluk bij spoorwegviaduct

AMSTERDAM – Een 28-jarige man uit Amsterdam is in de nacht van zondag op maandag overleden na een auto-ongeluk bij een spoorwegviaduct op de Wibautstraat in het oosten van de hoofdstad. Drie andere inzittenden zijn gewond geraakt, één persoon liep geen verwondingen op.

Vlak voor het ongeluk zag een agent de auto met hoge snelheid voorbijkomen. De politie zette een achtervolging in, maar stopte die naar eigen zeggen direct weer omdat de auto zo snel reed. Rond 03.30 uur werd de auto gevonden na een botsing tegen de muur van het spoorwegviaduct.

Het voertuig was zwaar beschadigd. Hulpdiensten hebben de inzittenden verzorgd, maar de 28-jarige man overleed ter plekke aan zijn verwondingen. Drie anderen zijn naar het ziekenhuis gebracht. De overleden man was volgens een politiewoordvoerder de bestuurder van de auto.

De Wibautstraat is een tijd afgesloten geweest voor verkeer vanwege onderzoek naar de oorzaak van het ongeluk. Ook werd het treinverkeer stilgelegd.

De achtervolging van de auto door de politie wordt niet meegenomen in het onderzoek naar het ongeluk, meldt het Openbaar Ministerie. De achtervolging was “zeer kort”, legt een woordvoerder uit, en de politie heeft deze direct weer afgebroken om de veiligheid. Voor het OM is het duidelijk dat er “geen causaal verband tussen de actie van de politie en het overlijden van de persoon” bestaat. “Dat weten wij gewoon.”

Het OM baseert zich op verklaringen van de politie. Of de inzittenden van de auto ook zijn gehoord weet de woordvoerder niet.

AS Watson en Cornelissen Transport zetten eerste elektrische vrachtwagen voor Kruidvat in

ROTTERDAM – AS Watson en haar logistiek partner Cornelissen Transport zijn gestart met de eerste elektrische truck voor de distributie naar de Kruidvat winkels. Met een rit naar Kruidvat winkels in Rotterdam is de Volvo FM Electric trekker vandaag officieel in gebruik genomen.

“We werken hard om onze supply chain te verduurzamen. Hierin speelt CO2-reductie een cruciale rol en het verduurzamen van transport draagt daar voor een belangrijk deel aan bij”, zegt Yvette Heijwegen, Supply Chain director van AS Watson Health & Beauty Benelux.

“Met de ingebruikname van de Volvo FM Electric-truck zetten we een nieuwe stap in die verduurzaming. Vervoerders zoals Cornelissen Transport zetten vol in op elektrificatie en zijn koplopers als het gaat om duurzamer transport. Onze jarenlange samenwerking met Cornelissen Transport helpt ons ook om uiteindelijk de juiste strategische keuzes te kunnen maken.”

Supply Chain director Yvette Heijwegen van AS Watson en directeur Mark van der Drift van Cornelissen bij de eerste Volvo E-truck bij het distributiecentrum van Kruidvat in Heteren.

Emissievrije vloot

Mark van der Drift, CEO Cornelissen Groep, benadrukt het belang van samenwerking in de energietransitie: “Met het inzetten van de Volvo FM Electric-truck voor Kruidvat zetten we een mooie stap in de richting van 100% uitstootvrije winkeldistributie. Elke logistieke operatie is uniek, en daarom is het cruciaal om met onze partners samen te werken en de elektrische voertuigen optimaal in te zetten. Dit gaat verder dan enkel emissievrij rijden; het omvat ook het efficiënt plannen van de ritten en het plannen en uitvoeren van laadsessies. Deze stappen zijn essentieel voor toekomstbestendige logistieke operaties en het opschalen naar een volledig emissievrije vloot.”

Actieradius van 400 kilometer

De Volvo FM Electric trekker is uitgerust met een bruto batterijcapaciteit van 540 kWh, wat zorgt voor een actieradius van ruim 300 kilometer op een volle batterijlading voor de distributieritten. Dankzij het geavanceerde laadsysteem op de laadpleinen van Cornelissen kan de batterij aanvullend tijdens pauzes of tussen de ritten in 30 minuten worden bijgeladen voor een extra 100 kilometer actieradius. ‘s Nachts wordt de batterij volledig opgeladen, zodat de trekker dagelijks ongeveer 400 kilometer kan afleggen zonder grote aanpassingen in de logistieke operatie.

Van der Drift besluit: “Samen met Kruidvat werken we niet alleen aan het verduurzamen van onze logistieke operaties, maar ook aan een bredere visie op een duurzame toekomst. Dit partnerschap toont aan dat we door samen te werken het verschil kunnen maken.”

Annette de Groot nieuwe directeur STL

Per half oktober 2024 treedt Annette de Groot aan als directeur van het Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL).

Met een achtergrond in paritaire omgevingen waar werkgevers en werknemers elkaar tegenkomen, is zij, volgens STL, de juiste vrouw op de juiste plek.

Annette de Groot: “Ik kijk ernaar uit om deze nieuwe uitdaging aan te gaan. De ontwikkeling van werknemers, arbeidsmarktvraagstukken en hoe organisaties daarmee omgaan, staan altijd al centraal in mijn loopbaan. Deze kennis en ervaring zet ik graag in om een bijdrage te leveren aan uitdagingen op de arbeidsmarkt in de sector transport en logistiek. Samen met werkgevers en werknemers wil ik werken aan een toekomstbestendige sector waarin innovatie en duurzame inzetbaarheid van groot belang zijn.”

STL bedankt interim-directeur Chris van Bokkum voor zijn waardevolle inzet in de afgelopen periode om de continuïteit en stabiliteit van STL te waarborgen.

Gewonden na frontale botsing met vrachtwagen [+foto]

TILBURG – Op de Burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg in Tilburg is maandagochtend rond 08:30 uur een ernstig ongeval gebeurd. Een automobilist kwam frontaal in botsing met een tegemoetkomende vrachtwagen.

De automobilist raakte zwaargewond, in de auto zat ook een kindje, beiden zijn met spoed naar het ziekenhuis vervoerd.

De vrachtwagenchauffeur werd ter plaatse behandeld in een ambulance.

De politie heeft de weg afgesloten.

Geschokte reacties in België na diefstal ambulance door jongeren

ANTWERPEN – De diefstal van een ambulance door jongeren leidt in België tot geschokte reacties. Jeugdrechters in Antwerpen waarschuwen voor wat ze zien als groeiende normvervaging, bericht de VRT maandag. “Ik ben al 14 jaar jeugdrechter. Ik zie straffe feiten, maar ook ik was geshockeerd toen ik hoorde over de diefstal van de ambulance”, zegt een woordvoerder van de jeugdrechters volgens de omroep.

Ook de betrokken ambulancedienst heeft schande gesproken over de gebeurtenissen van zondag. Toen stalen drie jongeren een ambulance in de wijk Luchtbal in Antwerpen. De ambulancemedewerkers waren op dat moment bezig met het verlenen van medische zorg. Ze ontdekten volgens de krant Gazet van Antwerpen pas dat hun wagen weg was toen ze meer medisch materiaal nodig hadden.

De diefstal is vastgelegd door een camera in de ambulance. Te zien is volgens de krant hoe het trio lachend wegscheurt. Ze laten het voertuig even verderop met open deuren achter. “Terwijl onze mensen binnen druk in de weer waren de nodige medische zorgen toe te dienen, vonden drie gasten het blijkbaar grappig om met de ambulance te gaan joyriden”, reageerde een woordvoerder van de ambulancedienst in de Gazet van Antwerpen.

De jeugdrechters waarschuwen nu dat flinke straffen opgelegd kunnen worden en zeggen steeds vaker dergelijke gevallen van normvervaging te zien. “Het wordt erger, de scrupules verdwijnen”, zegt hun woordvoerder volgens de VRT. “Er is een tendens van meer agressie door jongeren richting brandweer, apothekers, artsen en verplegers. Vroeger zouden hulpverleners ongemoeid gelaten worden. Die tijd is voorbij.”

Bijna vier procent meer omzet transportbedrijven in tweede kwartaal, wel meer faillissementen

DEN HAAG – In het tweede kwartaal van 2024 was de omzet van de transportsector bijna 4 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Daarmee was voor het tweede kwartaal op rij sprake van omzetgroei. In alle onderscheiden branches van de transport was de omzet in het tweede kwartaal hoger dan een jaar eerder, met uitzondering van het vervoer over water. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

De hoogste omzetgroei binnen de transportsector werd gerealiseerd door de branche vervoer over land (5,3 procent), gevolgd door de post en koeriers (4,7 procent). Ook de luchtvaart en de opslag en dienstverlening voor vervoer (beiden 3,8 procent) zetten in het tweede kwartaal meer om dan een jaar eerder. Het vervoer over water daarentegen boekte iets minder omzet (-1,8 procent).

Meer omzet personenvervoer over de weg

Binnen het vervoer over de weg werd vooral in het personenvervoer meer omgezet in het tweede kwartaal. De omzet in deze branche was 9,4 procent hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. Het goederenvervoer over de weg liet in het tweede kwartaal een omzetgroei noteren van 4,9 procent. Ook het vervoer per spoor had meer omzet dan een jaar eerder, namelijk 3,8 procent.

Aantal faillissementen neemt toe in tweede kwartaal

In het tweede kwartaal van 2024 zijn 85 bedrijven in de transportsector failliet verklaard. Dat zijn er 11 meer dan in het eerste kwartaal van 2024 (+21,3 procent). De laatste keer dat er meer faillissementen waren in de transport was in het eerste kwartaal van 2020 (85 bedrijven). Binnen het hele bedrijfsleven waren er 1 068 faillissementen in het tweede kwartaal. Dat is een toename van 15 ten opzichte van het eerste kwartaal 2024.

Vertrouwen ondernemers in de transport neemt toe in derde kwartaal

Het ondernemersvertrouwen in de transport kwam aan het begin van het derde kwartaal uit op 2,4. Het vertrouwen van ondernemers is daarmee voor het tweede kwartaal op rij gestegen. Ondernemers in de transport zagen vooral het economisch klimaat in de afgelopen drie maanden verbeteren. De verwachting over het economisch klimaat voor de komende drie maanden is juist verslechterd.

Chinese inflatie neemt toe tot hoogste niveau in zes maanden

BEIJING – De consumentenprijzen in China zijn in augustus licht opgelopen tot het hoogste niveau in zes maanden. Hoewel de stijgende inflatie een lichtpuntje vormt voor de Chinese economie, die tussen oktober 2023 en januari 2024 kampte met een periode van deflatie ofwel negatieve inflatie, blijft de inflatie op een laag niveau en viel het lager uit dan economen hadden verwacht. Het inflatiecijfer nam de zorgen over de kwakkelende Chinese economie, die kampt met zwakke consumentenbestedingen en een aanhoudende vastgoedcrisis, dan ook niet weg.

Terwijl veel grote westerse economieën worstelen met de dreiging van een hoge inflatie, probeert China juist een nieuwe periode van deflatie te voorkomen. Deflatie, ofwel dalende prijzen voor goederen en diensten, is slecht voor de economie, omdat consumenten hun aankopen uitstellen in de hoop dat goederen nog goedkoper worden.

De inflatie kwam vorige maand uit op 0,6 procent, ten opzichte van 0,5 procent in juli, meldde het Chinese statistiekbureau. Economen hadden gerekend op een stijging van de consumentenprijzen met 0,7 procent. De inflatie werd gestuwd door een stijging van de voedselprijzen. Vooral de prijzen van verse groenten namen flink toe door de hevige regenval in het land. De kerninflatie, waarin de sterk schommelende prijzen van voeding en energie niet worden meegenomen, bedroeg 0,3 procent. Dat is het laagste niveau sinds maart 2021.

Steunmaatregelen

Het statistiekbureau maakte ook bekend dat de prijzen die fabrikanten voor hun producten vragen in augustus met 1,8 procent zijn gedaald. De afzetprijzen laten daarmee al 23 maanden op rij een daling zien. De producentenprijzen kunnen invloed hebben op de inflatie omdat ze worden doorberekend aan afnemers. Bij sterk stijgende afzetprijzen kan de inflatie worden aangewakkerd, terwijl bij dalende prijzen de inflatie wordt afgeremd.

De Chinese overheid voerde dit jaar de steunmaatregelen voor de particuliere sector op om de consumptie van huishoudens aan te jagen. Ook heeft de Chinese centrale bank de rente verlaagd om de economie te steunen. De zwakke inflatiecijfers zijn echter een verder signaal dat China moeite heeft om de binnenlandse bestedingen te stimuleren en de doelstelling van een economische groei van 5 procent in 2024 te halen.

Percentage vakbondsleden daalt, relatief veel leden in vervoer en opslag

DEN HAAG – In 2023 was 15 procent van de werknemers tussen de 15 en 75 jaar aangesloten bij een vakbond. Hiermee zette de daling van de afgelopen jaren verder door. In 2018 was nog 18 procent van de werknemers aangesloten bij een vakbond. Mannen zijn vaker lid dan vrouwen: 17 procent tegenover 14 procent in 2023. Dat meldt het CBS op basis van de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden, uitgevoerd door CBS en TNO.

Vooral daling onder 55- tot 65-jarige werknemers

Het percentage vakbondsleden onder werknemers, ook wel de organisatiegraad genoemd, loopt op met de leeftijd tot de groep van 55 tot 65 jaar. Tussen 2018 en 2023 is het vakbondslidmaatschap het sterkst afgenomen onder de oudere leeftijdsgroepen tot 65 jaar. Zo was van de 55- tot 65-jarige werknemers 25 procent lid in 2023, tegenover 31 procent in 2018.

Bij de 45- tot 55-jarigen daalde de organisatiegraad in deze periode van 22 naar 18 procent. Ook onder de jongere leeftijdsgroepen nam het percentage vakbondsleden af, maar in vergelijking met de oudere leeftijdsgroepen wel minder sterk. De gemiddelde leeftijd van vakbondsleden in loondienst was 47 jaar in 2023. Onder werknemers die geen vakbondslid zijn, was dit 40 jaar.

Organisatiegraad hoogst bij openbaar bestuur en onderwijs

Werknemers in het openbaar bestuur zijn met 27 procent het vaakst aangesloten bij een vakbond. Ook in het onderwijs (26 procent) en in vervoer en opslag (24 procent) is het percentage leden relatief hoog. Aan de andere kant zijn werknemers in de informatie en communicatie met 6 procent het minst vaak vakbondslid.

Ook in de specialistische zakelijke dienstverlening (zoals accountants, belastingadviseurs, architecten en ingenieurs) en de horeca (beide 7 procent) zijn naar verhouding weinig werknemers lid van een vakbond.

Werknemers van grotere organisaties relatief vaak vakbondslid

De organisatiegraad van werknemers die in grote organisaties werken is hoger dan van werknemers in kleinere bedrijven. Van de werknemers die in een bedrijf met 1 tot 5 personen werken, was 9 procent vakbondslid, bij bedrijven met 1000 of meer personen was dit 20 procent.

In 2023 waren werknemers met een vaste arbeidsrelatie twee keer zo vaak lid van een vakbond als werknemers met een flexibele arbeidsrelatie: 18 procent tegenover 9 procent. Daarnaast waren werknemers die onder een cao vallen (19 procent) veel vaker lid van een vakbond dan werknemers zonder cao (7 procent).

LAATSTE NIEUWS

Fietser komt om door aanrijding met vrachtwagen in Sint Jansklooster

SINT JANSKLOOSTER - Een fietser is vrijdagochtend in het Overijsselse Sint Jansklooster om het leven gekomen door een botsing met een vrachtwagen. Dat meldt...