LONDEN – De Britse transportorganisatie RHA wil dat de Britse overheid met hen samenwerkt om de financiële lasten voor transportbedrijven te minimaliseren nu blijkt dat steeds meer transportbedrijven failliet gaan.
De kosten voor het exploiteren van een vrachtwagen zijn, volgens de RHA, het afgelopen jaar met tien procent gestegen en als gevolg daarvan zijn een aantal transporteurs failliet gegaan, waarbij sommige exploitanten verlies draaiden en winstmarges volledig werden weggevaagd. De gemiddelde winstmarge van bedrijven in de Britse transportsector bedraagt momenteel slechts twee procent.
Volgens de laatste faillissementscijfers die deze week in de Times zijn gepubliceerd, is het aantal bedrijven (uit verschillende sectoren) dat het afgelopen jaar failliet is gegaan, groter dan het aantal bedrijven dat tijdens de financiële crisis in 2008 failliet ging.
Alleen al in de wegtransportsector gingen vorig jaar bijna 500 transporteurs failliet. Helaas zijn dat er dit jaar al meer dan 250, met een stijging van tien procent in het aantal faillissementen in de transportsector (vergeleken met dezelfde periode in 2023).
“Dit is een zeer zorgwekkende trend en we willen dat beleidsmakers met ons samenwerken om de financiële lasten voor bedrijven die van vitaal belang zijn voor de economische groei van ons land, tot een minimum te beperken”, aldus Richard Smith, RHA Managing Director.
“Dit zijn uitdagende tijden met hogere rentetarieven, meer regelgeving en steeds stijgende bedrijfskosten die de realiteit van het runnen van een transportbedrijf jaar na jaar duurder hebben gemaakt. Neem alleen al de brandstofprijs, die neerkomt op een derde van de kosten voor bedrijven in onze sector. Transporteurs hebben ook op de Europese markt te maken met een concurrentienadeel, aangezien de dieselprijzen hier aanzienlijk hoger blijven dan in de meeste Europese landen”, vervolgt Smith.
“We hebben onlangs in ons Blueprint-document uiteengezet dat de overheid de belastingdruk op de industrie kan verlichten door groei te ondersteunen. Nu de industrie richting decarbonisatie beweegt, vormen sommige van de bijbehorende kosten barrières. We willen een gedetailleerde routekaart zien en we geloven dat de overheid een kans heeft om de toegenomen vraag en aanbod aan te pakken door de opname van koolstofarme brandstoffen zoals HVO te stimuleren – die de emissies met 90 procent kunnen verminderen.”
“We roepen ook op tot de introductie van een ‘essentiële gebruikerskorting’ voor brandstof, gekoppeld aan emissiereductie. Een dergelijke stap zou de Britse brandstofaccijnsniveaus dichter bij die in heel Europa brengen.”
“We willen dat de overheid met onze industrie samenwerkt om te bepalen hoe we toegang kunnen krijgen tot het National Wealth Fund om te investeren in emissievrije voertuigen en infrastructuur. Door volledige uitgaven te garanderen, kunnen we investeren in emissievrije voertuigen en infrastructuur. Dit zouden gedurfde en positieve stappen zijn om de groeiende druk te verlichten. Ze zouden ook al vroeg laten zien dat deze overheid een industrie steunt die cruciaal is voor de toeleveringsketen”, zegt Smith.
Er spelen ook andere factoren mee. Het chauffeurstekort, de gemiddelde leeftijd van chauffeurs die stijgt en de impact van congestie door slechte wegen spelen allemaal een rol.
Alleen al de files kosten de economie £30 miljard per jaar. Bovendien zorgen onafgemaakte infrastructuurprojecten zoals de Lower Thames Crossing ervoor dat de reisplanning onvoorspelbaar wordt en dat bedrijven hinder ondervinden door gemiste leveringen en een hoger brandstofverbruik.
“Wij blijven uiteenzetten hoe wij denken dat de overheid al deze problemen kan aanpakken”, benadrukt de RHA.